Mustasukkaisuus

Mitätehdä

Olen ollut vuoden yhdessä mieheni kanssa. Alusta asti on ollut mustasukkainen. Aluksi luulin juttujen olevan huumoria ja hänelle tyypillistä vähän mustaa kiusantekoa kun olen vähän tosikko. Vieläkin pohdin kummasta on kyse.
Nyt ongelmana on, että kukaan mies ei saisi ulkona liikkeellä ollessamme puhua minulle. Hän katkaisee tilanteen heti häätämällä aggressiivisen näköisenä toisen pois. Itse kyllä hymyilee naisille ja juttelee.
Lisäksi alkanut nyt vahvemmin ja vahvemmin kieltämään minua tapaamasta ystäviäni. En voi uskoa hänen olevan tosissaan, mutta siltä se nyt alkaa vaikuttamaan. Aiemmin luulin sen johtuvan siitä, että emme voi silloin olla sinä hetkenä yhdessä. Mutta nyt kieltää jo tapaamiset, jotka eivät vaikuta yhdessäoloaikaamme. Eikä perustele asiaa mitenkään.
Tiedän. Siihen ei saa alistua. Ja kommentit ovat tähän helposti, että jätä se. Aiemmin itsekin olisin näin ajatellut. Mutta elämä ei ole niin yksinkertaista. Rakastan häntä ja elämä hänen kanssaan on ihanaa.
Ystävät ovat minulle kuitenkin tärkeitä ja olen pitänyt kiinni siitä, että tapaan heitä. Vähemmän kyllä kuin haluaisin. Ja kauhea vääntö on aina kun kerron tapaavani jonkun ystävistäni.
Olen ajatellut ja ehkä oikein ymmärtänyt, että pelkää minun tapaavan jonkun uuden näiden ystävätapaamisten yhteydessä. Lisäksi ehkä haluaa olla ainoa tärkeä ihminen minulle.
Onko kellään kokemusta vastaavasta? En tiedä mitä tekisin. Erota en halua. Ystäviä haluan tavata ja pitää ystävyyksiä yllä. Ajatus myös, että jos suhde katkeaa olen ihan yksin jos ystävyyssuhteet nyt hiipuvat. Ei tästä voi oikein kenenkään kanssa puhuakaan.
Olisi kiva saada asiallisia pohdintoja vastaukseksi. Tai omia kokemuksia.

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TotuusSattuuQC

      "elämä hänen kanssaan on ihanaa. "

      Onko todella? Se voi olla monin puolin ihanaa mutta kyllä suhteessanne on myös melkoinen ongelma tuo menojesi rajoittamisen vuoksi. Se ei ole normaalia eikä ihan tervettäkään . Ja yleisen elämänkokemuksen mukaan se tulee ajan myötä ennemminkin pahenemaan kuin paranemaan.
      Nyt sinun kannattaa miettiä ihan tosissaan että mitä haluat parisuhteelta. Oletko ihan todella valmis hyväksymään jatkuvat väännöt menoistasi? Koska voin kertoa että maailmassa on valtava määrä suhteita jossa moisesta ei tarvitse koskaan vääntää ja voit yhdistää sekä parisuhteet että ystävyssuhteet aivan hyvin ja nauttia molemmista samaan aikaan.
      Mieti myös että onko suhteenne oikeasti tasaveroinen jos toinen katsoo oikeudekseen sinun sosiaalisen elämäsi rajoittamisen? Miksi hänellä olisi sellainen oikeus? Ja onko sinulla vastaavia oikeuksia hänen suhteensa?

    • pahaltakuulostaa

      Miksi jatkaa suhteessa, mikä johtaa lopulta siihen, että tulet olemaan vain nyrkin ja hellan välissä?

    • Mitätehdä

      Hyviä pointteja. Jatkan, koska rakastan ja muuten menee hyvin. Ja tämä on uusi tilanne enkä sitä ymmärrä. Itsekin olen mustasukkainen ja esim poikien reissu olisi aika mahdoton ajatus minulle sulattaa. Siinä mielessä ymmärrän. Mutta en tällaisten tavallisten kahvittelujen kieltoa. Puhuahan tästä täytyy. Se on selvä.
      Koen olevani vahva ihminen enkä usko alistuvani jatkossakaan. Mutta huolestuttavasti huomaan kuitenkin osittain tottelevani. Rakennan tässä itselleni pelisääntöjä mitä hyväksyn ja mitä en. Siksi kirjoittelinkin. Ns normaalissa suhteessa uskoisin tällaisen mustasukkaisuuden laimenevan. Mutta nyt on merkkejä ilmassa päinvastaisesta. Kiitos kommenteista. Lisääkin mielipiteitä mielelläni kuulisin. Itsekin olisin aiemmin neuvonut poistumaan tällaisesta suhteesta. Mutta ei se näköjään olekaan nyt sitten niin itsestään selvä ratkaisu. Kaikkea muuta.

      ap

      • kuulostaapahalta

        Eipä ole hyvä juttu, jos olet itse myös mustis, etkä edes "poikien reissua" sulata. Normaalit ihmiset osaa luottaa toisiinsa. Vaikuttaa siltä, että teillä molemmilla on suuri puutos luottamuksessanne toisiinne nähden ja jatkuva sairas ajatuksen juoksu päässäänne, kuten heikon itsetunnon omaavalla on, joka kokee suuria riittämättömyyden tunteita itsensä kanssa. Sä kuvittelet vain olevasi vahva, mutta et osaa luottaa itseesi, että riität, mikä heijastuu kumppaniisi suurina epäilyksinä,harhaisena ajatuksenjuoksuna ja luottamattomuutena. Oletko itse se ahdistava tyyppi, joka syynää puolisonsa kännykkää ilman lupaa ja ahdistaa nurkkaan? Suhde ennusteenne tulee olemaan yhtä tappelua toistenne ja sairaiden ajatustenne kanssa, ei kannata jatkaa yhdessä.


      • Anonyymi

        Ensimmäiseksi totean että mustasukkaisuus on suhteelle paha sairaus. Ette voi tulla onnelliseksi, jos luulette omistavanne puolisonne.

        Toiseksi totean, että kun te molemmat olette mustasukkaisia, niin kaikessa kauheudessaan olette ANSAINNEET TOISENNE.


    • Eroa ajoissa. Mustasukkaisuus pahenee ajan mukana ja käy mielenterveydelle. Pakene ajoissa, ennen kuin on liian myöhä. Kuvailemasi mustasukkaisuuden aste on jo nyt sairasta. Mustasukkaisuus on immuuni terapialle ja lääkehoidolle. Vain entistä pahempaa on odotettavissa.

      Samalla kun pakenet, ja vaikka se on välttämätöntä, on syytä muistaa, ettei miehesi, niin kuin ei kukaan muukaan, ole syyllinen siihen, mitä on. Kukaan ei ole voinut valita geenejään eikä ympäristöään.

      • Anonyymi

        "Mustasukkaisuus on immuuni terapialle ja lääkehoidolle. Vain entistä pahempaa on odotettavissa."

        Jaaha, joku on tainnut lukea vähän liikaa humpuukitiedettä ja muuta geenihömppää.

        Mustasukkaisuudeksi sanottu tunne on pelkoa, samaa pelon tunnetta kuin kaikki muukin pelko. Jatkuvassa pelossa eläminen tekee ihmisestä kuin ihmisestä lopulta ärtyisän ja agressiivisen.

        Hyvä terapeutti osaa tunnistaa mistä todella on kyse, ja kykenee auttamaan. Mutta tietysti kaiken paranemisen edellytyksenä, on ongelman tiedostaminen pelkäävän ihmisen omassa tietoisuudessa.

        Se onkin vaikein osuus pelosta kärsivien ihmisten kohdalla. Saada heidät tunnistamaan ja tiedostamaan omat pelkonsa, ja vielä hyväksyä ulkopuolista apua niistä vapautumiseen.

        Että silleen


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Mustasukkaisuus on immuuni terapialle ja lääkehoidolle. Vain entistä pahempaa on odotettavissa."

        Jaaha, joku on tainnut lukea vähän liikaa humpuukitiedettä ja muuta geenihömppää.

        Mustasukkaisuudeksi sanottu tunne on pelkoa, samaa pelon tunnetta kuin kaikki muukin pelko. Jatkuvassa pelossa eläminen tekee ihmisestä kuin ihmisestä lopulta ärtyisän ja agressiivisen.

        Hyvä terapeutti osaa tunnistaa mistä todella on kyse, ja kykenee auttamaan. Mutta tietysti kaiken paranemisen edellytyksenä, on ongelman tiedostaminen pelkäävän ihmisen omassa tietoisuudessa.

        Se onkin vaikein osuus pelosta kärsivien ihmisten kohdalla. Saada heidät tunnistamaan ja tiedostamaan omat pelkonsa, ja vielä hyväksyä ulkopuolista apua niistä vapautumiseen.

        Että silleen

        Jahah, joku on täynnä terapiahömppää. Että silleen.


      • Anonyymi
        niiku.sillee kirjoitti:

        Jahah, joku on täynnä terapiahömppää. Että silleen.

        Että silleen siis. Tuo geenihömppä olisi sinänsä ihan harmitonta, mutta aikuisen oikeasti, se on läheistä sukua fatalismi-uskonnolle, joka taas on ihmisen psyykelle täyttä myrkkyä.

        http://tieteentermipankki.fi/wiki/Filosofia:fatalismi

        Että silleen


      • Anonyymi kirjoitti:

        Että silleen siis. Tuo geenihömppä olisi sinänsä ihan harmitonta, mutta aikuisen oikeasti, se on läheistä sukua fatalismi-uskonnolle, joka taas on ihmisen psyykelle täyttä myrkkyä.

        http://tieteentermipankki.fi/wiki/Filosofia:fatalismi

        Että silleen

        Joka ei ymmärrä geenien vaikutusta ulkoasuun ja käyttäytymiseen, ei myöskään ymmärrä geenimuunnelmien erilaistavaa vaikutusta. Siten hän ei ymmärrä myöskään valinnan vaikutusta sopeutumisessa ekolokeroon. Hän ei siten ymmärrä koko evoluution tapahtumaan. Maailmakuva jaa hataraksi, epäloogiseksi ja eklektiseksi.

        Geneettinen evoluutio on ja sopeutuminen ekolokeroon geenien valinnan kautta ovat koko biologian runko.

        Terapiahömppä on eräänlainen uususkonto. Siinä, missä perinteiseen uskonnollisuuteen taipuvista 70 % on naisia, terapian potilaissa on naisia 90 % (!). Terapian vaikutus parantavasti on samankaltaista kuin perinteinen šamanismi tai lääkkettömän lääkkeen antaminen, siis placebovaikutusta.

        Ennusteesi on kuitenkin rohkaiseva. Tapahtuu paljon useammin, että asiaa ymmärtämätön tulee tieteelliselle kannalle, kuin että tieteellisesti suuntautunut tulisi uususkonnolliselle kannalle.

        Hyvää Vappua! 👀


    • Anonyymi

      Ettehän asu yhdessä, ettehän?
      Sinulla on oikeus tavata muitakin ystäviäsi. Vähennä viettämääsi aikaa tuon kontrollifriikin kanssa. Hänen käytoksensä ei kuulosta lainkaan terveeltä. Miksi maailmassa hänen täytyy suuttua kun sinä vietät omaa aikaasi muidenkin ystäviesi seurassa??????!
      On aivan ok olla kiinnostunut kuinka ystävät viettät aikansa. Miehen kotrolloida sitä on todella kieroa ja sairasta.

      Tietenkin sinä saat rakastaa tuota friikkiä kunnes muutut siniseksi, se ei poista tosiasiaa että sen suhtautuminen ja toisen täydellinen omistushalu on myrkyllistä.
      Tietenkin teet aivan mitä itse haluat sen kanssa. Tiedät nyt jo edeltäpäin että tuo myrkyllinen "ystävyys" jostaa täyteen tuhoon ja henkiseen rappioon. Se on jo tapahtunut miehen puolelta. Se tekee kaikkensa että sinäkin tuhoudut.

    • Anonyymi

      "Nyt ongelmana on, että kukaan mies ei saisi ulkona liikkeellä ollessamme puhua minulle. Hän katkaisee tilanteen heti häätämällä aggressiivisen näköisenä toisen pois. Itse kyllä hymyilee naisille ja juttelee. "
      "Lisäksi alkanut nyt vahvemmin ja vahvemmin kieltämään minua tapaamasta ystäviäni. "

      Päivänselvää pahaa henkistä väkivaltaa mies harjoittaa. Jo nyt, vuoden yhdessäolon jälkeen. Asia tulee pahentumaan. Ei yhtään ihanaa. Kuvittelet voivasi "parantaa" miehen "mustasukkaisuuden" (tuo on sairasta, siksi lainausmerkit), mutta joudut kuseen, ellet jätä miestä.

    • Anonyymi

      Normaalia miehen käytöstä. Omistus suhteet pitää selventää ja näillä mennään.

    • Anonyymi

      Vaikuttaa siltä että kumppanisi on kotoisin lähi idästä.

    • Anonyymi

      Hyvin pysyy suhde kun tietää ja tuntee olevansa hyväksytty ja rakastettu.

    • Lopeta vielä kun voit.

      Lue sellainen kirja kuin "Miksi se vain ei lähde" tai kuuntele Yle Areenasta "miksi paskasta parisuhteesta on niin vaikeaa lähteä"

      Olet väkivaltaisen parisuhteen alussa. Ei välttämättä fyysisesti väkivaltaisen, vaan henkisesti. Tosin henkisesti väkivaltainen parisuhde muuttuu helposti fyysisesti väkivaltaiseksi sitten kun toinen on saanut sinut eristettyä maailmasta.

      • Anonyymi

        Kiitos Yogamies kommentista. Kuuntelin tuon Yle Areenan keskustelun. Herätti kyllä ajatuksia. Kiitos asiallisesta ja fiksusta kommentista.

        ap


      • Eipä kestä. Itse asiassa tuo podcast ei olekaan se mitä tarkoitin, mutta ihan ok sekin.


    • Anonyymi

      Kiitos paljon vastauksista. Vastailen muutamiin kommentteihin. Poikien reissua minun olisi vaikea sulattaa, koska niillä on aiemmin tapahtunut monia asioita. Ennen minua siis. Varmaan kyllä saisi mennä jos tilanne eteen tulisi.
      Itse en aiemmin ole ollut mustasukkainen. Uusi tunne siis. Eikä ole niin pahana kuin joku kommentoi. Saa mies käydä ulkona kavereidensa kanssa. Kunhan tulee kotiin aamuksi.
      Kommenteissa toistui tuo, mikä itseänikin mietityttää. Rakastan, haluan olla mieheni kanssa. Mutta nyt täytyy vahvasti kuunnella onko ilmassa hälytysmerkkejä tulevista vaikeuksista. Olemme saaneet tässä asiaa keskusteltua ja voin ystäviäni tavata. Mutta kun hetki tulee oikeasti eteen, näyttää aika mitä tapahtuu. No ainakin se tapahtuu, että pidän päätökseni tavata ystäviä.
      Mies on ihan tavallinen suomalainen mies. Joku epäili, että lähi-idästä =)
      Olisi kiva kuulla lisää mielipiteitä, joten vastailkaa ihmeessä jos jaksatte. Tämä ei ole niin mustavalkoinen asia kuin etäämmältä ajattelisi. Itsekin olisin aiemmin neuvonut lähtemään. Kun tilannetta itse elää, ei se olekaan enää niin selkeää mitä haluaa tehdä. Ainakin aion suhteessa jatkaa ja katsoa tiukalla seulalla minuun kohdistuvat vaatimukset. Ja niiden mukaan sitten tehdä ratkaisuni.

      ap

      • Anonyymi

        Lukuisista kommenteistasi päätellen eri ketjuihin täällä, sulla on jo pahasti muumit katoamassa laaksosta.


    • Mustasukkainen mies tappaa, siitä on satoja esimerkkejä joten kannattaa erota jo tänään.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5630
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3567
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1692
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1690
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      91
      1156
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      829
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe