Miksi vauvani ei pidä isoäidistään?

Anonyymi

Minulla on 9kk poika, joka ei ole syntymästään asti pitänyt mummostaan.
Hän alkaa itkeä tai katsoo epäluuloisena äitiäni, kun hän tulee lähelle Saati sitten, jos joutuu mummon syliin. Poikani menee aivan paniikkiin, jos jää tai luulee jäävänsä äitini kanssa kaksin. Mistä tämä voi johtua??
Poika pitää kaikista muista ja hymyilee kaikille, mutta joillekin lämpenee hitaammin ja vaatii pientä "tutustumista".

Voiko olla että mummo tulee liian lähelle häntä? Aistiiko vauva, jos mummo ei oikeasti pidä hänestä? Voiko mummon haju olla paha vauvan mielestä? Miten minun kannattaa toimia? Äidistänikin on varmasti musertavaa ajatella, että lapseni vihaa häntä. Tiedän sen, että tyrkyttää ei pidä ja en niin ole tehnytkään. Päinvastoin olemme tietoisesti ottaneet ensikohtaamiset todella rauhallisesti, niin että äitini on pysynyt etäällä.
Kiitos vastauksista etukäteen.

8

508

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tarinat noita-akoista eivät ole tuulesta temmattuja, vaan rypyt ja vanhuus pelottaa sitä enemmän, mitä vähemmän taustoja tiedetään ja vauvahan ei tiedä oikein mitään vielä, joten...?. Sama ongelma olisi myös papasta ryppyineen, jollei sit näytä perus kiltiltä ilmeellään. Itse muistan 50 ikäisenäkin vielä lapsuuden aikaisia tuntemuksia pelosta ja uhkista, jotka oli turhia, kun oikein hieron muistinystyröitä.

• Anonyymi

Mistään noita-akkajutusta ei varmasti ole kyse. Minun toinen lapsenlapseni reagoi toiseen mummuun samalla tavalla. Alkoi aina itkeä, kun hän tuli lähelle. Mummulla oli varmasti paha mieli, mutta ei hänessä mitään vikaa ole ja ensimmäinen lapsenlapsi, tämän pikkupojan isoveli, suhtautui häneen ihan normaalisti. En enää muista kuinka pitkään tätä kesti, mutta se meni ohi jossain vaiheessa ja nykyään lapsi on molempien isoäitien kulta. Anna äitisi jutella lapselle ja vaikka leikkiä jotain hänen kanssaan ilman, että pyrkii ottamaan syliin. Odotelkaa rauhassa. Eiköhän se mene ohi tässäkin tapauksessa. Lapsilla on kaikenlaisia vaiheita, jotka tulevat ja menevät.

• Anonyymi

Toiset ovat herkempiä.

• Anonyymi

Taitaa se mummo olla niin ruma että lapsi pelkää?

• Anonyymi

Käyttääkö voimakkaita hajuvesiä? Ja se lapsen tai hajuherkän ihmisen mielestä voimakas voi olla muitten mielestä normaali tuoksu. Jotkut vaan ei kestä nenässään yhtään minkäänlaisia tuoksuja. Myös pyykki- ja huuhteluaineeen tuoksu vaatteissa voi olla sitä. Puhumattakaan tupakanhajusta.

Onko mummolla silmälasit? Jos on, vaikuttaako lasien poisto asiaan? Voimakas meikki? Kimeä ääni? Kova puheääni? Varmasti joku ihan pikkujuttu. Ja ohimenevä taatusti. Kun oppii liikkumaan ja puhumaan, ongelma katoaa taatusti. Mummot ovat <3

• Anonyymi

Hyväksikäyttäjämummo

• Anonyymi

hei ! älä ota syliin , odota kunnes lapsi tottuu ääneesi, se voi olla erilainen. kuin on tottunut ,jos haluat lapsen nauttivan läsnä olostasi, anna hanen tutustua katselemalla ja kuuntelemalla , kuinka toimit. Anna tilaa, kokemusta on,
      leiki , juttele, toisten kanssa, ålå korota ääntä, puhu normaalisti, . siis anna tilaa tutustua. . on paljon asioita joita ei aikuinen aina ymmärrä ja tunteee jääväsä ulkopuolelle.

• Lapset aistii herkästi ihmisten mielentilan, niinkuin eläimetkin. Aikuiset turtuu nykymaailmassa joten ei tule ajatelleeksi että kyse voisi olla siitäkin. Mummollasi voi olla henkisiä haavoja jotka lapsi aistii, itku on kuitenkin sydämen kuonan poistumisreaktio ja merkki siitä että sydän = tunnepuoli avautuu. Tässä mielessä mummolla voi olla tosi positiivinen vaikutus lapseen, mutta toisaalta myös negatiivinen koska mummon läsnäolo voi pistää lasta sulkemaan sydäntään ja itku on vastamekanismi sille.

Ja sitten on varmaan mukana myös kemiat. Mummo voi olla ihan erilainen ihminen kemioiltaan kuin lapsi, se ei kato ikää. Siitä voi tulla lapselle turvaton olo, ja alle 7v lapselle turvallisuuden tunteen kehittyminen on se pääprosessi mitä käy läpi sinä aikana.

Ketjusta on poistettu 15 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomi julkaisi varautumisoppaan

Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j
      Maailman menoa
      228
      2025
    2. Kuhmo tekisi perässä

Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä
      Kuhmo
      10
      1768
    3. Miehille kysymys

Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      57
      1279
    4. Onko telepatia totta

Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki
      Ikävä
      80
      1165
    5. Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku

Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.
      Forssa
      17
      1018
    6. Nainen, olen niin pettynyt

Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään
      Ikävä
      89
      954
    7. TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."

Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      950
    8. Miksi kaivattusi on

erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      46
      915
    9. Ootko nainen jo rauhoittunut

Vai vieläkö nousee savua päästä?
      Ikävä
      70
      812
    10. Haluaisin jo

Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      42
      804
    Aihe