Heips. Hankin tuommoisen automaattivaihteisen kulkuneuvon, ja kysinkin nyt tietävimmiltäja kokeneemmilta tomaatilla ajavilta, että kun pysähdytte liikennevaloihin joissa tiedätte, että punaiset kestävät malko pitkään, niin laitatteko vaihteen P asentoon, vai annatteko sen olla koko odotusajan D.llä?
Itse olen nyt alkanut tuupata P.lle ja sitten hieeman ennen vihreiden vaihtumista takaisin D.iie.
Hyva vai huono tapa.
Tommaatista kysymys?
16
144
Vastaukset
- Anonyymi
Park asentoon ja kässäri päälle ja koneen sammutus, valot vaihtuu vihreäksi niin käynnistys vaihde päälle ja kässäri pois?
- Anonyymi
Kiva että olet löytänyt oman tapasi toimia, mutta minun auton moottori ei tule sammumaan liikennevaloissa.
Toki osasin odottaa asiattomia kommentteja täällä, mutta se ettei kommentoijia ollut kuin yksi, ja sekin turha yllätti minut.
- Anonyymi
Tuuppaa vaan odottaessa P:lle, ihan perustellun hyvä tapa.
D:llä jarrulla pidellessä vaihteisto/turbiini rasittuu ja näin ollen vähitellen kuluu ihan turhaan ja aina on lipsahtamisen vaara että jalka lipeää polkimelta ja olet edellä odottavan persauksessa maksajana...
Terveisin eräs autokauppias, jolla useinkin asiaa ja asian vierestäkin välillä, ihan palstapiipertäjien iloksi asti.- Anonyymi
Ei kai nyt P:lle tarvi työkätä , ihan N piisaa, jos niin haluaa. Varmaan rasittuu vaihteisto D:llä pitäessä, mutta ennemmin kannattaa vaihdella öljyt useammin tomaattiiin - hajoamiset ja kulumiset johtuvat etupäässä huonoiksi päässeistä öljyistä.
Automaatilla pääsee nopsasti risteyksestä pois, ku ei keppiä tarvi seata.
- Anonyymi
Ihanko tommaatilla ajelet nyt. Mun autoissa ei ole tomaatteja ollut kuin kauppakassissa. Automaattivaihteisia on ollut useampi, eikä ole p-asentoon tarvinnut liikennevaloissa vaihtaa. Mitään vikaa ei ole ollut yhdessäkään lootassa mulla ikinä.
- Anonyymi
Joo, ikävää, että näitä Hameheikki löytyy aina !
Se on eräs pätemisen tarpeen muoto.
Aina pitää muistaa seuraavaa:
Ei ole olemassa ainuttakaan tyhmää kysymystä, ainoastaan tyhmiä vastauksia !
Ei noille idiooteille voi sääliäkään jakaa.- Anonyymi
"Joo, ikävää, että näitä Hameheikki löytyy aina"
Sit kun itse pädet täällä, niin muista kirjoittaa oikein, että on helpompi lukea
Omassa on vanhan liiton turbiini, tökötän sen N-asentoon jos tulee pidempi pysähdys. Nykyajan kaksoiskytkinvehkeissä taasen en ehkä keppiä enää siirtelisi. Onhan siellä jonkinlaiset painelaakerit jotka ovat rasituksessa kun pykälä päällä ollaan paikallaan, se olisi kohdallani sitten seuraavan omistajan riesa se.
- Anonyymi
Kysyjän toiminta on makuasia. Jos joutuu odottamaan pitkään vaikka sivukadulta tullessa, niin voi punaisen palaessa laittaa valitsimen N-asentoon, niin pysyy paikallaan hyvin.
Jos jättää D-asentoon, niin ei siitä laatikko tai turbiini rasitu, kun auto on tyhjäkäynnillä.
Helppo lähteä liikkeelle pelkästään jarru vapauttamalla. Itse lähden keltaisilla jo ryömimään, jos vain edessä on tilaa ja vihreillä vaan kohtuudella kaasua lisää.
Loivassa ylämäessä auto pysyy paikallaan D-asennossa jarruun tai kaasuun koskematta.
Jos ajatellaan vaihteiston kulumista, niin ei käytetytkään ole oireilleet edes 300-400 tkm ajettuina, jos vain öljynvaihdot on tehty ajallaan eli ohjeiden mukaan. - Anonyymi
Jihuu, hienoa poijjaat.
- Anonyymi
D-päällä vaan, ei se siitä mitään rasitus, tai kyse täysin olemattomasta asiasta.
jos start-stop systeemi, koko moottori sammuu Momentinmuuntimen turbiini tekee D-asennossa jarrulla seistessä sitä mihin se on suunniteltu, eli luistaa.
Teoriassa tuosta voisi olla haittaa vaihteistoöljyn lämpenemisen kautta, mutta käytännössä paikallaan seisomisen lämmitysvaikutus on niin vähäistä, ettei sillä ole merkitystä. Jos automaatti on saamassa lämpöhalvauksen, se tekee sen suurella kuormituksella luistaessaan raskasta perävaunua ylämäkeen kiskoessaan. Tästä syystä joissain autoissa suositellaan vetokoukun asennuksen yhteydessä öljynjäähdyttimen asentamista ellei ole, tai suurentamista, jos jäähdyttimen kapasiteetti on rajatapaus.
Ylikuumeneminen tuhoaa automaatin, mutta jos jäähdytys on niin alimitoitettu, että näin tapahtuu, niin se tapahtuu suurella tehopyynnöllä pienellä ajonopeudella tai jyrkässä mäessä turbiinin lukitus auki eikä tyhjäkäynnillä.
Mutta jos haluat estää turbiiniautomastin ryömimisen eikä autossasi ole jarrujen hold-toimintoa, niin voihan sitä vaihdekeppiä siirtää pysähtyessään.- Anonyymi
Jos ammoisina aikoina (80-luvulla) momenttimuunnivaihteistoissa oli mahdollisuus lukita manuaalisesti jokin vaihde päälle ja sitä suositeltiin, kun veti raskaampaa peräkärryä.
Nykyautoissa on mahdollisuus käyttää automaattia myös manuaalisesti eli vaihtaa vaihteet itse. Onkohan tuo ikivanha suositus vielä voimassa soveltaen eli raskasta peräkärryä vetäessä kannattaisi käyttää tuota manuaalivaihtoehtoa?
Itse olen ajanut aina automaatilla olipa perässä raskas kuorma tai ei. Metsäautoteillä ja maanteillä.. Mitään erillistä öljyjäähdytintä ei cittarissani tietääkseni ole. Ongelmitta. Mielessä asia on kuitenkin ollut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos ammoisina aikoina (80-luvulla) momenttimuunnivaihteistoissa oli mahdollisuus lukita manuaalisesti jokin vaihde päälle ja sitä suositeltiin, kun veti raskaampaa peräkärryä.
Nykyautoissa on mahdollisuus käyttää automaattia myös manuaalisesti eli vaihtaa vaihteet itse. Onkohan tuo ikivanha suositus vielä voimassa soveltaen eli raskasta peräkärryä vetäessä kannattaisi käyttää tuota manuaalivaihtoehtoa?
Itse olen ajanut aina automaatilla olipa perässä raskas kuorma tai ei. Metsäautoteillä ja maanteillä.. Mitään erillistä öljyjäähdytintä ei cittarissani tietääkseni ole. Ongelmitta. Mielessä asia on kuitenkin ollut.On automaatteja sekä "automaatteja" ja niissä valmistajakohtaisia ohjeita.
Ainakin Aisinin laatikolle ( mm. tojossa) annettiin ohjeeksi käsikirjassa seuraavaa:
Raskaalla kuormalla kytkettiin ylivaihde pois (OD OFF) ja vedettiin pelkällä turbiinilla, jolloin öljyt kulkivat nousseiden kierrosten mukana myös vilkkaammin jäähdyttimen kautta ja öljyn lämpötila pysyi hallinnassa. Tällä periaatteella saattoi hyvin vetää esim. asuntovaunua lukuisia kesiä. Ei ollut mitään ongelmia, kun jäähdytin sekä sen yhteydessä oleva vaihteistoöljynjäähdytin oli riittävän suuri.
Jos vetää esim venettä ylös rampilta, niin on järkevää käyttää manuaaliasentoa, jolloin automaatti käyttää vain 1-2 vaihteita ja vetotehoa riittää ei laatikko pääse turhaan esim. vaihtelemaan isommalle ja sitten taas takaisin pienelle vaihteelle.
- Anonyymi
Monessa automaatissa on sisäänrakennettu paikallaan seisonta toiminto. Laatikko ei kulu D päällä valoissa koska magneetti venttiileistö kytkee vapaan päälle vaikka valitsin on D asenossa. Jarrun päästö/kuorman kasvu saa aikaan vaihteen palaamisen takaisin päälle.
Ja vähänkin uudempi laatikko ylikuumetessaan menee joko suoralle (3 tai 4 vaihde)vaihteelle tai pakko vapaalle suojellakseen itseään. - Anonyymi
Automaatteja on monenlaisia.
Perinteinen momentinmuuntimellinen vaihteisto ei kulu vaihde päällä seistessä, öljy tekee luistotyön ja se kannattaa aina kuitenkin kohtuullisin välein vaihtaa.
Toyotan hybridiautojen vaihteistossakaan ei ole mitään luisto-osaa joka erityisesti kuluisi.
Cvt vaihteistot, joita variaattorivaihteistoiksikin kutsutaan kuluu ellei ole momentinmuuntimella varustettu vaihteisto. Niitä on siis momentinmuuntimella ja ilman merkistä riippuen.
Kaksoiskytkin vaihteisto kuluu ainakin ryömittäessä koska vaihde on ykkösellä ja kytkinlevyt luistaa. En ole varma irtoaako kytkin täysin kun auto on ihan paikallaan ja jarru reilusti painettuna.
Tästä syystä ainut vaihteisto mikä sopii hyvin myös hitaaseen ajoon on vaihteisto jossa on momentinmuunnin, muut jää enemmän tai vähemmän lyhytikäisiksi sellaisessa käytössä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀2556563Rasismia kaikkialla näkevät ovat Suomen tyhmimpiä ihmisiä
ja monillahan kuluu myös mielialalääkkeitä, eli päässä on ongelmia. Mutta he eivät tajua kuinka paljon ja ihan todellis2106128Ei kahta sanaa etteikö Petteri Orpo hyväksy rasismia
Koska jatkaa hallituksessa rasistisen perussuomalaisiksi itseään kutsuvan puolueen kanssa. Se on Petteri Orpon arvomaai385630Mitkäs nuorisoporukat ovat toisia nuoria ryöstelleet (selvää rassismia)
No poliisi kertoo, että maahanmuuttajataustaisia ovat, ja isot porukat sillä yhden suomalaisen uhrin kimpussa on ollut j1444937Pitkän linjan yritysjohtaja: Suomen tapahtumat eivät ole Aasian kärkiuutinen
Viimeaikaista kohua on käytetty sisäpoliittisena lyömäaseena, Thomas Zilliacus sanoo. – Koska asiaa kuitenkin kommentoi213733Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main1823671Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1313425HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok333123Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja3162718Töppö-persut ovat todella tyhmiä
sen kertoo tämäkin avaus: "Persujen suosio vain laskee" Töppö-persu vaan unohtaa, että ennen tätä galluppia persujen kan272585