Tommaatista kysymys?

Anonyymi

Heips. Hankin tuommoisen automaattivaihteisen kulkuneuvon, ja kysinkin nyt tietävimmiltäja kokeneemmilta tomaatilla ajavilta, että kun pysähdytte liikennevaloihin joissa tiedätte, että punaiset kestävät malko pitkään, niin laitatteko vaihteen P asentoon, vai annatteko sen olla koko odotusajan D.llä?
Itse olen nyt alkanut tuupata P.lle ja sitten hieeman ennen vihreiden vaihtumista takaisin D.iie.
Hyva vai huono tapa.

16

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Park asentoon ja kässäri päälle ja koneen sammutus, valot vaihtuu vihreäksi niin käynnistys vaihde päälle ja kässäri pois?

      • Anonyymi

        Kiva että olet löytänyt oman tapasi toimia, mutta minun auton moottori ei tule sammumaan liikennevaloissa.
        Toki osasin odottaa asiattomia kommentteja täällä, mutta se ettei kommentoijia ollut kuin yksi, ja sekin turha yllätti minut.


    • Anonyymi

      Tuuppaa vaan odottaessa P:lle, ihan perustellun hyvä tapa.
      D:llä jarrulla pidellessä vaihteisto/turbiini rasittuu ja näin ollen vähitellen kuluu ihan turhaan ja aina on lipsahtamisen vaara että jalka lipeää polkimelta ja olet edellä odottavan persauksessa maksajana...

      Terveisin eräs autokauppias, jolla useinkin asiaa ja asian vierestäkin välillä, ihan palstapiipertäjien iloksi asti.

      • Anonyymi

        Ei kai nyt P:lle tarvi työkätä , ihan N piisaa, jos niin haluaa. Varmaan rasittuu vaihteisto D:llä pitäessä, mutta ennemmin kannattaa vaihdella öljyt useammin tomaattiiin - hajoamiset ja kulumiset johtuvat etupäässä huonoiksi päässeistä öljyistä.
        Automaatilla pääsee nopsasti risteyksestä pois, ku ei keppiä tarvi seata.


    • Anonyymi

      Ihanko tommaatilla ajelet nyt. Mun autoissa ei ole tomaatteja ollut kuin kauppakassissa. Automaattivaihteisia on ollut useampi, eikä ole p-asentoon tarvinnut liikennevaloissa vaihtaa. Mitään vikaa ei ole ollut yhdessäkään lootassa mulla ikinä.

    • Anonyymi

      Joo, ikävää, että näitä Hameheikki löytyy aina !
      Se on eräs pätemisen tarpeen muoto.
      Aina pitää muistaa seuraavaa:
      Ei ole olemassa ainuttakaan tyhmää kysymystä, ainoastaan tyhmiä vastauksia !
      Ei noille idiooteille voi sääliäkään jakaa.

      • Anonyymi

        "Joo, ikävää, että näitä Hameheikki löytyy aina"
        Sit kun itse pädet täällä, niin muista kirjoittaa oikein, että on helpompi lukea


    • Omassa on vanhan liiton turbiini, tökötän sen N-asentoon jos tulee pidempi pysähdys. Nykyajan kaksoiskytkinvehkeissä taasen en ehkä keppiä enää siirtelisi. Onhan siellä jonkinlaiset painelaakerit jotka ovat rasituksessa kun pykälä päällä ollaan paikallaan, se olisi kohdallani sitten seuraavan omistajan riesa se.

    • Anonyymi

      Kysyjän toiminta on makuasia. Jos joutuu odottamaan pitkään vaikka sivukadulta tullessa, niin voi punaisen palaessa laittaa valitsimen N-asentoon, niin pysyy paikallaan hyvin.
      Jos jättää D-asentoon, niin ei siitä laatikko tai turbiini rasitu, kun auto on tyhjäkäynnillä.
      Helppo lähteä liikkeelle pelkästään jarru vapauttamalla. Itse lähden keltaisilla jo ryömimään, jos vain edessä on tilaa ja vihreillä vaan kohtuudella kaasua lisää.
      Loivassa ylämäessä auto pysyy paikallaan D-asennossa jarruun tai kaasuun koskematta.
      Jos ajatellaan vaihteiston kulumista, niin ei käytetytkään ole oireilleet edes 300-400 tkm ajettuina, jos vain öljynvaihdot on tehty ajallaan eli ohjeiden mukaan.

    • Anonyymi

      Jihuu, hienoa poijjaat.

    • Anonyymi

      D-päällä vaan, ei se siitä mitään rasitus, tai kyse täysin olemattomasta asiasta.

      jos start-stop systeemi, koko moottori sammuu

    • Momentinmuuntimen turbiini tekee D-asennossa jarrulla seistessä sitä mihin se on suunniteltu, eli luistaa.

      Teoriassa tuosta voisi olla haittaa vaihteistoöljyn lämpenemisen kautta, mutta käytännössä paikallaan seisomisen lämmitysvaikutus on niin vähäistä, ettei sillä ole merkitystä. Jos automaatti on saamassa lämpöhalvauksen, se tekee sen suurella kuormituksella luistaessaan raskasta perävaunua ylämäkeen kiskoessaan. Tästä syystä joissain autoissa suositellaan vetokoukun asennuksen yhteydessä öljynjäähdyttimen asentamista ellei ole, tai suurentamista, jos jäähdyttimen kapasiteetti on rajatapaus.

      Ylikuumeneminen tuhoaa automaatin, mutta jos jäähdytys on niin alimitoitettu, että näin tapahtuu, niin se tapahtuu suurella tehopyynnöllä pienellä ajonopeudella tai jyrkässä mäessä turbiinin lukitus auki eikä tyhjäkäynnillä.

      Mutta jos haluat estää turbiiniautomastin ryömimisen eikä autossasi ole jarrujen hold-toimintoa, niin voihan sitä vaihdekeppiä siirtää pysähtyessään.

      • Anonyymi

        Jos ammoisina aikoina (80-luvulla) momenttimuunnivaihteistoissa oli mahdollisuus lukita manuaalisesti jokin vaihde päälle ja sitä suositeltiin, kun veti raskaampaa peräkärryä.
        Nykyautoissa on mahdollisuus käyttää automaattia myös manuaalisesti eli vaihtaa vaihteet itse. Onkohan tuo ikivanha suositus vielä voimassa soveltaen eli raskasta peräkärryä vetäessä kannattaisi käyttää tuota manuaalivaihtoehtoa?
        Itse olen ajanut aina automaatilla olipa perässä raskas kuorma tai ei. Metsäautoteillä ja maanteillä.. Mitään erillistä öljyjäähdytintä ei cittarissani tietääkseni ole. Ongelmitta. Mielessä asia on kuitenkin ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ammoisina aikoina (80-luvulla) momenttimuunnivaihteistoissa oli mahdollisuus lukita manuaalisesti jokin vaihde päälle ja sitä suositeltiin, kun veti raskaampaa peräkärryä.
        Nykyautoissa on mahdollisuus käyttää automaattia myös manuaalisesti eli vaihtaa vaihteet itse. Onkohan tuo ikivanha suositus vielä voimassa soveltaen eli raskasta peräkärryä vetäessä kannattaisi käyttää tuota manuaalivaihtoehtoa?
        Itse olen ajanut aina automaatilla olipa perässä raskas kuorma tai ei. Metsäautoteillä ja maanteillä.. Mitään erillistä öljyjäähdytintä ei cittarissani tietääkseni ole. Ongelmitta. Mielessä asia on kuitenkin ollut.

        On automaatteja sekä "automaatteja" ja niissä valmistajakohtaisia ohjeita.
        Ainakin Aisinin laatikolle ( mm. tojossa) annettiin ohjeeksi käsikirjassa seuraavaa:
        Raskaalla kuormalla kytkettiin ylivaihde pois (OD OFF) ja vedettiin pelkällä turbiinilla, jolloin öljyt kulkivat nousseiden kierrosten mukana myös vilkkaammin jäähdyttimen kautta ja öljyn lämpötila pysyi hallinnassa. Tällä periaatteella saattoi hyvin vetää esim. asuntovaunua lukuisia kesiä. Ei ollut mitään ongelmia, kun jäähdytin sekä sen yhteydessä oleva vaihteistoöljynjäähdytin oli riittävän suuri.
        Jos vetää esim venettä ylös rampilta, niin on järkevää käyttää manuaaliasentoa, jolloin automaatti käyttää vain 1-2 vaihteita ja vetotehoa riittää ei laatikko pääse turhaan esim. vaihtelemaan isommalle ja sitten taas takaisin pienelle vaihteelle.


    • Anonyymi

      Monessa automaatissa on sisäänrakennettu paikallaan seisonta toiminto. Laatikko ei kulu D päällä valoissa koska magneetti venttiileistö kytkee vapaan päälle vaikka valitsin on D asenossa. Jarrun päästö/kuorman kasvu saa aikaan vaihteen palaamisen takaisin päälle.

      Ja vähänkin uudempi laatikko ylikuumetessaan menee joko suoralle (3 tai 4 vaihde)vaihteelle tai pakko vapaalle suojellakseen itseään.

    • Anonyymi

      Automaatteja on monenlaisia.
      Perinteinen momentinmuuntimellinen vaihteisto ei kulu vaihde päällä seistessä, öljy tekee luistotyön ja se kannattaa aina kuitenkin kohtuullisin välein vaihtaa.

      Toyotan hybridiautojen vaihteistossakaan ei ole mitään luisto-osaa joka erityisesti kuluisi.

      Cvt vaihteistot, joita variaattorivaihteistoiksikin kutsutaan kuluu ellei ole momentinmuuntimella varustettu vaihteisto. Niitä on siis momentinmuuntimella ja ilman merkistä riippuen.

      Kaksoiskytkin vaihteisto kuluu ainakin ryömittäessä koska vaihde on ykkösellä ja kytkinlevyt luistaa. En ole varma irtoaako kytkin täysin kun auto on ihan paikallaan ja jarru reilusti painettuna.

      Tästä syystä ainut vaihteisto mikä sopii hyvin myös hitaaseen ajoon on vaihteisto jossa on momentinmuunnin, muut jää enemmän tai vähemmän lyhytikäisiksi sellaisessa käytössä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      361
      4274
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1799
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      64
      1539
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1370
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      52
      1329
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1325
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1208
    Aihe