Tommaatista kysymys?

Anonyymi

Heips. Hankin tuommoisen automaattivaihteisen kulkuneuvon, ja kysinkin nyt tietävimmiltäja kokeneemmilta tomaatilla ajavilta, että kun pysähdytte liikennevaloihin joissa tiedätte, että punaiset kestävät malko pitkään, niin laitatteko vaihteen P asentoon, vai annatteko sen olla koko odotusajan D.llä?
Itse olen nyt alkanut tuupata P.lle ja sitten hieeman ennen vihreiden vaihtumista takaisin D.iie.
Hyva vai huono tapa.

16

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Park asentoon ja kässäri päälle ja koneen sammutus, valot vaihtuu vihreäksi niin käynnistys vaihde päälle ja kässäri pois?

      • Anonyymi

        Kiva että olet löytänyt oman tapasi toimia, mutta minun auton moottori ei tule sammumaan liikennevaloissa.
        Toki osasin odottaa asiattomia kommentteja täällä, mutta se ettei kommentoijia ollut kuin yksi, ja sekin turha yllätti minut.


    • Anonyymi

      Tuuppaa vaan odottaessa P:lle, ihan perustellun hyvä tapa.
      D:llä jarrulla pidellessä vaihteisto/turbiini rasittuu ja näin ollen vähitellen kuluu ihan turhaan ja aina on lipsahtamisen vaara että jalka lipeää polkimelta ja olet edellä odottavan persauksessa maksajana...

      Terveisin eräs autokauppias, jolla useinkin asiaa ja asian vierestäkin välillä, ihan palstapiipertäjien iloksi asti.

      • Anonyymi

        Ei kai nyt P:lle tarvi työkätä , ihan N piisaa, jos niin haluaa. Varmaan rasittuu vaihteisto D:llä pitäessä, mutta ennemmin kannattaa vaihdella öljyt useammin tomaattiiin - hajoamiset ja kulumiset johtuvat etupäässä huonoiksi päässeistä öljyistä.
        Automaatilla pääsee nopsasti risteyksestä pois, ku ei keppiä tarvi seata.


    • Anonyymi

      Ihanko tommaatilla ajelet nyt. Mun autoissa ei ole tomaatteja ollut kuin kauppakassissa. Automaattivaihteisia on ollut useampi, eikä ole p-asentoon tarvinnut liikennevaloissa vaihtaa. Mitään vikaa ei ole ollut yhdessäkään lootassa mulla ikinä.

    • Anonyymi

      Joo, ikävää, että näitä Hameheikki löytyy aina !
      Se on eräs pätemisen tarpeen muoto.
      Aina pitää muistaa seuraavaa:
      Ei ole olemassa ainuttakaan tyhmää kysymystä, ainoastaan tyhmiä vastauksia !
      Ei noille idiooteille voi sääliäkään jakaa.

      • Anonyymi

        "Joo, ikävää, että näitä Hameheikki löytyy aina"
        Sit kun itse pädet täällä, niin muista kirjoittaa oikein, että on helpompi lukea


    • Omassa on vanhan liiton turbiini, tökötän sen N-asentoon jos tulee pidempi pysähdys. Nykyajan kaksoiskytkinvehkeissä taasen en ehkä keppiä enää siirtelisi. Onhan siellä jonkinlaiset painelaakerit jotka ovat rasituksessa kun pykälä päällä ollaan paikallaan, se olisi kohdallani sitten seuraavan omistajan riesa se.

    • Anonyymi

      Kysyjän toiminta on makuasia. Jos joutuu odottamaan pitkään vaikka sivukadulta tullessa, niin voi punaisen palaessa laittaa valitsimen N-asentoon, niin pysyy paikallaan hyvin.
      Jos jättää D-asentoon, niin ei siitä laatikko tai turbiini rasitu, kun auto on tyhjäkäynnillä.
      Helppo lähteä liikkeelle pelkästään jarru vapauttamalla. Itse lähden keltaisilla jo ryömimään, jos vain edessä on tilaa ja vihreillä vaan kohtuudella kaasua lisää.
      Loivassa ylämäessä auto pysyy paikallaan D-asennossa jarruun tai kaasuun koskematta.
      Jos ajatellaan vaihteiston kulumista, niin ei käytetytkään ole oireilleet edes 300-400 tkm ajettuina, jos vain öljynvaihdot on tehty ajallaan eli ohjeiden mukaan.

    • Anonyymi

      Jihuu, hienoa poijjaat.

    • Anonyymi

      D-päällä vaan, ei se siitä mitään rasitus, tai kyse täysin olemattomasta asiasta.

      jos start-stop systeemi, koko moottori sammuu

    • Momentinmuuntimen turbiini tekee D-asennossa jarrulla seistessä sitä mihin se on suunniteltu, eli luistaa.

      Teoriassa tuosta voisi olla haittaa vaihteistoöljyn lämpenemisen kautta, mutta käytännössä paikallaan seisomisen lämmitysvaikutus on niin vähäistä, ettei sillä ole merkitystä. Jos automaatti on saamassa lämpöhalvauksen, se tekee sen suurella kuormituksella luistaessaan raskasta perävaunua ylämäkeen kiskoessaan. Tästä syystä joissain autoissa suositellaan vetokoukun asennuksen yhteydessä öljynjäähdyttimen asentamista ellei ole, tai suurentamista, jos jäähdyttimen kapasiteetti on rajatapaus.

      Ylikuumeneminen tuhoaa automaatin, mutta jos jäähdytys on niin alimitoitettu, että näin tapahtuu, niin se tapahtuu suurella tehopyynnöllä pienellä ajonopeudella tai jyrkässä mäessä turbiinin lukitus auki eikä tyhjäkäynnillä.

      Mutta jos haluat estää turbiiniautomastin ryömimisen eikä autossasi ole jarrujen hold-toimintoa, niin voihan sitä vaihdekeppiä siirtää pysähtyessään.

      • Anonyymi

        Jos ammoisina aikoina (80-luvulla) momenttimuunnivaihteistoissa oli mahdollisuus lukita manuaalisesti jokin vaihde päälle ja sitä suositeltiin, kun veti raskaampaa peräkärryä.
        Nykyautoissa on mahdollisuus käyttää automaattia myös manuaalisesti eli vaihtaa vaihteet itse. Onkohan tuo ikivanha suositus vielä voimassa soveltaen eli raskasta peräkärryä vetäessä kannattaisi käyttää tuota manuaalivaihtoehtoa?
        Itse olen ajanut aina automaatilla olipa perässä raskas kuorma tai ei. Metsäautoteillä ja maanteillä.. Mitään erillistä öljyjäähdytintä ei cittarissani tietääkseni ole. Ongelmitta. Mielessä asia on kuitenkin ollut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos ammoisina aikoina (80-luvulla) momenttimuunnivaihteistoissa oli mahdollisuus lukita manuaalisesti jokin vaihde päälle ja sitä suositeltiin, kun veti raskaampaa peräkärryä.
        Nykyautoissa on mahdollisuus käyttää automaattia myös manuaalisesti eli vaihtaa vaihteet itse. Onkohan tuo ikivanha suositus vielä voimassa soveltaen eli raskasta peräkärryä vetäessä kannattaisi käyttää tuota manuaalivaihtoehtoa?
        Itse olen ajanut aina automaatilla olipa perässä raskas kuorma tai ei. Metsäautoteillä ja maanteillä.. Mitään erillistä öljyjäähdytintä ei cittarissani tietääkseni ole. Ongelmitta. Mielessä asia on kuitenkin ollut.

        On automaatteja sekä "automaatteja" ja niissä valmistajakohtaisia ohjeita.
        Ainakin Aisinin laatikolle ( mm. tojossa) annettiin ohjeeksi käsikirjassa seuraavaa:
        Raskaalla kuormalla kytkettiin ylivaihde pois (OD OFF) ja vedettiin pelkällä turbiinilla, jolloin öljyt kulkivat nousseiden kierrosten mukana myös vilkkaammin jäähdyttimen kautta ja öljyn lämpötila pysyi hallinnassa. Tällä periaatteella saattoi hyvin vetää esim. asuntovaunua lukuisia kesiä. Ei ollut mitään ongelmia, kun jäähdytin sekä sen yhteydessä oleva vaihteistoöljynjäähdytin oli riittävän suuri.
        Jos vetää esim venettä ylös rampilta, niin on järkevää käyttää manuaaliasentoa, jolloin automaatti käyttää vain 1-2 vaihteita ja vetotehoa riittää ei laatikko pääse turhaan esim. vaihtelemaan isommalle ja sitten taas takaisin pienelle vaihteelle.


    • Anonyymi

      Monessa automaatissa on sisäänrakennettu paikallaan seisonta toiminto. Laatikko ei kulu D päällä valoissa koska magneetti venttiileistö kytkee vapaan päälle vaikka valitsin on D asenossa. Jarrun päästö/kuorman kasvu saa aikaan vaihteen palaamisen takaisin päälle.

      Ja vähänkin uudempi laatikko ylikuumetessaan menee joko suoralle (3 tai 4 vaihde)vaihteelle tai pakko vapaalle suojellakseen itseään.

    • Anonyymi

      Automaatteja on monenlaisia.
      Perinteinen momentinmuuntimellinen vaihteisto ei kulu vaihde päällä seistessä, öljy tekee luistotyön ja se kannattaa aina kuitenkin kohtuullisin välein vaihtaa.

      Toyotan hybridiautojen vaihteistossakaan ei ole mitään luisto-osaa joka erityisesti kuluisi.

      Cvt vaihteistot, joita variaattorivaihteistoiksikin kutsutaan kuluu ellei ole momentinmuuntimella varustettu vaihteisto. Niitä on siis momentinmuuntimella ja ilman merkistä riippuen.

      Kaksoiskytkin vaihteisto kuluu ainakin ryömittäessä koska vaihde on ykkösellä ja kytkinlevyt luistaa. En ole varma irtoaako kytkin täysin kun auto on ihan paikallaan ja jarru reilusti painettuna.

      Tästä syystä ainut vaihteisto mikä sopii hyvin myös hitaaseen ajoon on vaihteisto jossa on momentinmuunnin, muut jää enemmän tai vähemmän lyhytikäisiksi sellaisessa käytössä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin

      Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t
      Maailman menoa
      65
      5781
    2. Sanna Marin teki sen, mihin muut eivät pystyneet - sote kerralla maaliin

      Yli 15 vuotta Suomessa vatvottu sote-uudistus meni lopulta läpi Sanna Marinin hallituksen aikana. Edeltävät hallitukset
      Maailman menoa
      26
      4686
    3. Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin

      Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo
      Maailman menoa
      118
      3702
    4. Enää viisi yötä Sannan kirjaan

      Ihan täpinöissään tässä odotellaan. Vaikea pysytellä aloillaan, kun koko ajan tekisi mieli jo kirjakauppaan rynnätä, mut
      Maailman menoa
      5
      3550
    5. Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..

      Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel
      Maailman menoa
      63
      3520
    6. Marinin hallitus hyväksyi soten (105-77) vuonna 2021

      vastaan äänesti Kok, persut, KD, Liike Nyt. Nyt on sitten käynyt niin kuin on käynyt. Pääkirjoitus: Sanna Marin jätti
      Maailman menoa
      67
      3397
    7. Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"

      Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L
      Maailman menoa
      99
      2754
    8. SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa

      SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral
      Maailman menoa
      83
      2622
    9. IL - 100 000 potentiaalista sotilasta pakeni Ukrainasta!

      "Ukrainasta nuorten miesten joukkopako Liki 100 000 asevelvollisuusikäistä miestä on poistunut Ukrainasta parin viime k
      Maailman menoa
      23
      2542
    10. Nepotismi jytkyttää porvaristossa

      Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi
      Maailman menoa
      89
      2000
    Aihe