Keskisarja puolustaa kristinuskoa

Teemu Keskisarja (historian tutkija, tunnetuin historian kansanomaistajana) kirjoittaa kirkon puolustuksen:

"monessa suomalaisen yhteiskunnan elintärkeässä toiminnassa kirkko on ollut keskeisenä vaikuttajana ja alullepanijana - - Pappi oli 1800-luvun maalaiskylässä se heppu, joka ensimmäisenä opetti perunanviljelyä, tilasi sanomalehtiä - -"

Keskisarjan tekstistä palanen ei osu vapaa-ajattelijoihin, mutta sen kuvitellaan osuvan:

"Moni ihminen, joka kannattaa naisten ja homoseksuaalien oikeuksia, tasa-arvoa, demokratiaa ja sananvapautta, suhtautuu hyvin myötämielisesti sellaisiin uskontoihin, jotka polkevat kaikki nämä arvot jalkoihinsa. Samaan aikaan he kitisevät joka ainoasta asiasta Suomen luterilaiselle kirkolle - -"

https://www.sana.fi/sana/arkisto/2019/sana_14_2019/suomi_sai_sen_uskon_mita_tilasi

(Meta: Mahtaneeko syntyä antivaparin kanssa keskustelua, kun otsikossa ei lue "raivoa"...?)

49

301

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Osuu. Keskisarja kertoo, mitä hyvää uskonto on Suomessa tuottanut. Petri Karisma Facebookissa 9.3.2019: "Kaikki maailman paha lähtee uskonnoista." Vai eikö Petri enää olekaan vapari?

      • Nythän kumosit oman tekstisi. Jos Keskisarjan mukaan jotkut kritisoivat evlut kirkkoa mutta eivät esim. islamia, ja sinä toteat Petrin todenneen yleisesti "Kaikki maailman paha lähtee uskonnoista.", erottelematt uskontoja.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Nythän kumosit oman tekstisi. Jos Keskisarjan mukaan jotkut kritisoivat evlut kirkkoa mutta eivät esim. islamia, ja sinä toteat Petrin todenneen yleisesti "Kaikki maailman paha lähtee uskonnoista.", erottelematt uskontoja.

        Keskisarja luettelee hyviä asioita, joita uskonto on aiheuttanut. Karisma on toista mieltä. Kuinkas on logiikkasi laita?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Keskisarja luettelee hyviä asioita, joita uskonto on aiheuttanut. Karisma on toista mieltä. Kuinkas on logiikkasi laita?

        Ahaa, tarkoitit tuota. Olisi pitänyt kirjoittaa "- - tekstistä SEURAAVA palanen - -".


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Ahaa, tarkoitit tuota. Olisi pitänyt kirjoittaa "- - tekstistä SEURAAVA palanen - -".

        Toki palasia asiayhteydestään irrottamalla voi luoda vaikka millaisia vertailuita. Eri asia sitten, onko sellaisessa mitään järkeä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Toki palasia asiayhteydestään irrottamalla voi luoda vaikka millaisia vertailuita. Eri asia sitten, onko sellaisessa mitään järkeä.

        Tällä palstalla on joskus esitetty, että va-liitto jotenkin suosisi tai edistäisi islamia erityisesti, tai yleisesti muita uskontoja kuin (luterilaista) kristinuskoa. Tämän siis kumosin jo aloitusviestissäni.

        Se ei toki tarkoita, etteikö joku muu voisi toimia niin, vaikka samaan aikaan kritisoida evlut kirkkoa sen pienestä naispappeutta vastustavasta jäänteestä ja pitää ort kirkkon ihqun eksoottisena ja hienona.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Tällä palstalla on joskus esitetty, että va-liitto jotenkin suosisi tai edistäisi islamia erityisesti, tai yleisesti muita uskontoja kuin (luterilaista) kristinuskoa. Tämän siis kumosin jo aloitusviestissäni.

        Se ei toki tarkoita, etteikö joku muu voisi toimia niin, vaikka samaan aikaan kritisoida evlut kirkkoa sen pienestä naispappeutta vastustavasta jäänteestä ja pitää ort kirkkon ihqun eksoottisena ja hienona.

        On siinä kyllä aikamoinen epäsuhtaa, kun hirveä panostus laitetaan kirkon kritisoimiseen jostain naispappeusasiasta ja sitten hiukan ohimennen mainitaan islamin kaavut.

        Esim. Ylikoskella oli taannoin kirjoitus, jossa haluttiin todistella, miten liittokritisoi myös islamia. Ensin lievästi kritisoitiinkin, mutta sitten nopeasti siirryttiin yleiseen Kirjoituksesta näkyi selvästi, että haluttiin vältellä islam-kritiikkiä.

        Yliskoski on vanhaa vasemmistoporukkaa, joille päävihollinen aina ja kaikkialla on kirkko. Islam-kritiikin edessä he ovat jotenkin vaivautuneita samoin kuin kylkeensä tulleet feministit. Kuitenkin on selvää, että islamin piirissä monet ongelmat ovat lukuisia kertoja vaikeampia kuin kokoisten luterilaisten piirissä.

        Siinä mielessä Ylikoski-tyyppinen painopiste on aivan naurettava, etenkin ihmisoikeusjargonilla höystettynä. On se vaan niin, että toisten ihmisoikeudet ovat Ylikoskelle ja kummaneille tärkeämpiä kuin toisten. Homma haiskahtaa Orwellin eläinten vallankumouksen tasa-arvokäsitykseltä, mutta Orwellhan kirjoittikin Ylikosken aatteesta.

        Mulle riitti koko vapaa-ajattelijatoiminta. Kiitos ja näkemiin.


    • Anonyymi

      Keskisarja siis osoittaa joidenkin ihmistren epäloogisuuden. Johdonmukaista on erota kirkosta, erota islamista, erota juutalaisuuudesta (uskontona), erota ortodoksikirkosta...

      • Anonyymi

        Johdonmukaista on erota vapareista, kuten moni on tehnytkin. Vaparien määrä on ilahduttavan ripeästi laskenut 2010-luvulla. Eroa sinäkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Johdonmukaista on erota vapareista, kuten moni on tehnytkin. Vaparien määrä on ilahduttavan ripeästi laskenut 2010-luvulla. Eroa sinäkin.

        Keskitalo ei suoraan sano, että islam, hindulaisuus jne. olisivat huonoja juttuja, mutta vahvasti siihen hän epäsuorasti tulkitsee. Oletko sinä sitä mieltä, että uskonto noin yleisesti ja keskimäärin on hyvä juttu?


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        Keskitalo ei suoraan sano, että islam, hindulaisuus jne. olisivat huonoja juttuja, mutta vahvasti siihen hän epäsuorasti tulkitsee. Oletko sinä sitä mieltä, että uskonto noin yleisesti ja keskimäärin on hyvä juttu?

        Uskonto on kovin monimuotoinen ilmiö. Samoin uskonnottomuus, jota ei voi puristaa johonkin vapaa-ajatteluun. Siksi vapaa-ajattelijat eivät edusta uskonnottomia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Uskonto on kovin monimuotoinen ilmiö. Samoin uskonnottomuus, jota ei voi puristaa johonkin vapaa-ajatteluun. Siksi vapaa-ajattelijat eivät edusta uskonnottomia.

        Osaatko sanoa pari esimerkkiä hyvästa ja huonosta uskonnon vaikutuksesta?


    • Anonyymi

      Keskisarja teki muistaakseni TV-ohjelman noitavainoista Suomessa. Ei vakuuttanut sekään. Vaikuttaa olevan vakaumuksellisesti ja melko kritiikittä evlut. kirkon asialla. Niin kuin se käärinliinamieskin. Tiedemiehiä ja tutkijoita olevinaan. Kristinuskon valkopesua sanon minä.

      • Olet aika masentava tyyppi. Tässä olisi keskustelulla aihetta, ja voisit esittää va-liikkeelle järkevää kritiikkiä. Mutta ei. Linkittämässäni jutussa on väliotsikko "Epä-älyllisen hömppäajan lapset" -- kokeilisit toimia niin, ettei tuo osu sinuun.


    • Anonyymi

      Keskisarja kuulu niihin kristinuskoon ja evl. kirkkoon yltiöpositiivisesti suhtautuviin kuplassaan eläjiin, jotka ovat tottuneet liian hyvälle, olemaan suosituimmuusasemassa suhteessa valtioon, kritiikin yläpuolella, kuten kristinusko ja evl. kirkko vuosisatojen ajan Suomessakin.

      Em. tosiasia johtaa siihen, että kun kristinusko ja evl. kirkko joutuvat vihdoinkin edes joskus jonkinlaisen kritiikin kohteeksi, kiitos kehittyneen viestintäteknologian, niin norsunluutorniinsa tottuneet uskovaiset erehtyvät kuvittelemaan, että kristinusko ja kirkko olisivat massiivisen ja epäreilun kritiikin kohteena. Sinänsä inhimillistä, mutta huonosti perusteltua.

      Kun liki täydellinen hegemonia murtuu edes hieman, niin se tuntuu pahalta - paljon pahemmalta, kuin olisi perusteltua.

      • Anonyymi

        Tiettävästi hän ei kuulu kirkkoon eikä ole edes kastettu ellei ole hiljattain tullut jotain muutosta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tiettävästi hän ei kuulu kirkkoon eikä ole edes kastettu ellei ole hiljattain tullut jotain muutosta.

        Linkittämässäni tekstissä: "On minulla tunnustuksellinen puolikin suhteessa kristinuskoon, muttei rahkeita sydäntään avaavaksi julkkikseksi."


      • Anonyymi

        Tässä jutussahan hän toimii kuin sydäntään avaava julkkis, vaikka jostain syystä välttelee tunnustuksellisen puolen avaamista. Miksi? Onneksi edes tunnustaa että hänellä sellainenkin on. Kuuluuko kirkkoon on kuitenkin toissijaista. Erittäin evl. kirkko- ja kristinuskoposittivinen on hänen lähtökohtansa.

        Luulisi tiedemiehen ja tutkija pitävän paremmin kiinni objektiivisuudesta.

        "Tämä on epä-älyllistä, valjua, aatteetonta hömppäaikaa." Melko halviksiva suhtautuminen. "Yksinkertaistava , helppo, nopea" internetajan lapsi olet kun olet eri mieltä Keskisarjan kanssa.

        NYT sitten kelpaavat Keskisarjalle vastavirtaan uijat, kun hän kuvittelee että valtavirta on uskonto- ja evl. kirkkovastainen. Valtio ei ainakaan ole, eikä (valta)media. Ja kirkon jäsenosuuskin on vielä lähes 70%. Koska siellä jos missä on niitä virran mukana meneviä ajopuita. Eivät he ainakaan aktiivisen kirkkovastaisia ole, kun sille verojakin suostuvat maksamaan.

        Ei kaipaisi Keskisarja vastavirtaan uijia, jos kirkon valta-asema olisi edelleen täydellinen, Nyt kun se on pudonnut alle 100%:n niin hän kaipaa jo vastavirtaan uijia, eli kirkon nuolijoita.

        Harvoin piispoilta tai edes papeilta kuulee noin vihasta puhetta. Keskisarja on suuttunut ja vihastunut ihan tosissaan. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Uskonto ja kirkkokritiikki on saanut Keskisarjan tuntemaan piston sydämessään - ja hyökkäys on paras puolustus?

        Piispoilta ja papeilta tällaisen suutuspäissä annetun haastattelun ymmärtäisi ja hyväksyisikin, vaikka olisikin eri mieltä - kuuluu heidän toimenkuvaansa.

        Mutta kun tiedemies ja tutkija puhuu omalla nimellään ja titteleillään, niin toivoisi objektiivisempaa otetta.

        Hyvä, että puhutaan, hyvä että tämäkin juttu tehtiin. Foorumikin, Sana.fi, ihan passeli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä jutussahan hän toimii kuin sydäntään avaava julkkis, vaikka jostain syystä välttelee tunnustuksellisen puolen avaamista. Miksi? Onneksi edes tunnustaa että hänellä sellainenkin on. Kuuluuko kirkkoon on kuitenkin toissijaista. Erittäin evl. kirkko- ja kristinuskoposittivinen on hänen lähtökohtansa.

        Luulisi tiedemiehen ja tutkija pitävän paremmin kiinni objektiivisuudesta.

        "Tämä on epä-älyllistä, valjua, aatteetonta hömppäaikaa." Melko halviksiva suhtautuminen. "Yksinkertaistava , helppo, nopea" internetajan lapsi olet kun olet eri mieltä Keskisarjan kanssa.

        NYT sitten kelpaavat Keskisarjalle vastavirtaan uijat, kun hän kuvittelee että valtavirta on uskonto- ja evl. kirkkovastainen. Valtio ei ainakaan ole, eikä (valta)media. Ja kirkon jäsenosuuskin on vielä lähes 70%. Koska siellä jos missä on niitä virran mukana meneviä ajopuita. Eivät he ainakaan aktiivisen kirkkovastaisia ole, kun sille verojakin suostuvat maksamaan.

        Ei kaipaisi Keskisarja vastavirtaan uijia, jos kirkon valta-asema olisi edelleen täydellinen, Nyt kun se on pudonnut alle 100%:n niin hän kaipaa jo vastavirtaan uijia, eli kirkon nuolijoita.

        Harvoin piispoilta tai edes papeilta kuulee noin vihasta puhetta. Keskisarja on suuttunut ja vihastunut ihan tosissaan. Se koira älähtää johon kalikka kalahtaa. Uskonto ja kirkkokritiikki on saanut Keskisarjan tuntemaan piston sydämessään - ja hyökkäys on paras puolustus?

        Piispoilta ja papeilta tällaisen suutuspäissä annetun haastattelun ymmärtäisi ja hyväksyisikin, vaikka olisikin eri mieltä - kuuluu heidän toimenkuvaansa.

        Mutta kun tiedemies ja tutkija puhuu omalla nimellään ja titteleillään, niin toivoisi objektiivisempaa otetta.

        Hyvä, että puhutaan, hyvä että tämäkin juttu tehtiin. Foorumikin, Sana.fi, ihan passeli.

        Mutta oletko jotenkin eri mieltä siitä, että kirkko on monella tavalla edistänyt asioita? Ei kai Keskisarjan väitteet tuulesta temmattuja ole? Tuntuu vain, että vaparien on kovin vaikea hyväksyä historiallisia faktoja.


    • Anonyymi

      Vaparit kyllä tietävät ettei islamia saa kitisoida, haluavat Suomesta sekaulaarin islamivaltion.

      • Anonyymi

        En tiedä mitä tietävät islamin kritisoinnin hyväksyttävyydestä, mutta kritisoivat kyllä islamiakin. Kristitty ei vain kiinnitä siihen huomiota, kun se kritiikki ei kohdistu häneen.

        Eikö sinusta ole loogista, että Suomessa, (sattuneesta syystä), suurin kritiikki kohdistuu juurikin evl. kirkkoon, eikä esim. vaikkapa islamiin?


    • ""monessa suomalaisen yhteiskunnan elintärkeässä toiminnassa kirkko on ollut keskeisenä vaikuttajana ja alullepanijana - - Pappi oli 1800-luvun maalaiskylässä se heppu, joka ensimmäisenä opetti perunanviljelyä, tilasi sanomalehtiä - -""

      Kuulostaa samallaiselta aivopierulta kuin väittää, että ruotsalaisten tuottamasta suomalaisten maaorjuudesta olisi ollut enmän hyötyä, kuin haittaa, koska demokratia ja uskonto tulivat Suomeen.

      • Anonyymi

        Mikä ihmeen maaorjuus? Sellaistahan ei ollut Suomessa eikä Ruotsissa. Joku on nyt sitten päättänyt ruveta trollaamaan pappina. Kyllä ne vaparit kehtaavat!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ihmeen maaorjuus? Sellaistahan ei ollut Suomessa eikä Ruotsissa. Joku on nyt sitten päättänyt ruveta trollaamaan pappina. Kyllä ne vaparit kehtaavat!

        Pappi olen minäkin, nyt eläkkeellä, ja peukutan kollegalleni.

        Suomessa on kaunisteltu historiaa. On selitetty, että Ruotsissa oli vapaita talonpoikia, mutta muualla maaorjuus. Meidän "vapaat talonpojat" olivat pääasiassa torppareita, mäkitupalaisia, loisia ja irtolaisia, joita suurtilalliset aateliset rasittivat niin, että olivat jatkuvassa velkavankeudessa. Vapaudesta ei ollut tietoakaan. Pieksivät vielä niskuroivia.

        Useimmissa pitäjissä papinkin nimitysoikeus oli aatelisella kartanonomistajalla, eikä pitäjänkokouksella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mikä ihmeen maaorjuus? Sellaistahan ei ollut Suomessa eikä Ruotsissa. Joku on nyt sitten päättänyt ruveta trollaamaan pappina. Kyllä ne vaparit kehtaavat!

        Olet siis sitä mieltä, että suomalaiset ihan vapaaehtoisesti ottivat avosylin ruotsalaiset vastaan ja alistuivat kruunun alle, unohtaen samalla oman kulttuurinsa ja luontaisuskontonsa ja alistaen kielensä hyvien ruotsalaisten mieleiseksi?
        Menivät sotimaan kruunun puolesta ja maksoivat ilolla veroja?

        Aika reiluja tyyppejä nämä.


    • Anonyymi

      Keskisarja puhuu pyhää raivoa pidätellen, mutta yli kuitenkin läikkyy.

      • Anonyymi

        Vaparit ne tässä raivona ovat. Sen näkee siitä, miten vihaa tihkuen asiaa on eri foorumeilla kommentoitu heidän toimestaan.


    • Anonyymi

      Keskisarja ottaa kristinuskon ja ev.lut. kirkon kritisoimisen selvästi hyvin henkilökohtaisesti, hänen henkilökohtaista uskoaan kyseenalaistetaan. Tieteellinen viileys kaukana poissa.

      • Anonyymi

        Onko hänen esimerkkinsä kirkon tuomasta edistyksestä jotenkin vääriä? Väitätkö, että Keskisarja panee omiaan eivätkä hänen historiantutkijana esittämänsä faktat pidä paikkaansa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko hänen esimerkkinsä kirkon tuomasta edistyksestä jotenkin vääriä? Väitätkö, että Keskisarja panee omiaan eivätkä hänen historiantutkijana esittämänsä faktat pidä paikkaansa?

        Kerrassaan huvittavaa! Uskallatko kyseenalaistaa historiantutkija Keskisarjan esittämät FAKTAT, kyselet. Uskallanpa hyvinkin. Ei hän omista absoluuttista totuutta. Kuten eivät (muut) uskovaisetkaan, kuten luulevat, vaikka hämätäkseen sanovatkin (olemattomalla)Jumalallaan olevan absoluuttinen totuus - uskovaiset vain sattuvat tietämään mikä se on, koska Jumalal on muka sen heille ilmoittanut.

        Väitän, että perustellusti voi olla eri mieltä Keskisarjan kanssa. Se miten hän haukkuu uskonto ja kirkko kriittisiä on kohtuutonta, huonosti perusteltua. Epätasapainoista, subjektiivista ja harkitsematonta tekstiä tutkijalta - tyyliin kaikki hyvä on kristinuskon ansiota, mm. perunanviljely, hah hah, ja kaikki kritiikki kirkkoa ja kristinuskoa kohtaan on epäaitoa, valjua, aatteetonta hömppää, helpot, nopeat internethokemat muuttuvat todeksi, kun ei tajuta syvempiä syy-yhteyksiä. Sama netti se on kirkon ja uskovaistenkin käytössä. Paras voittakoon!

        Kauan, vuosisatoja, jatkunut yksipuolinen ev.lut. uskonnon pakkotuputtaminen, indoktrinointi, ev.lut kirkon pakkojäsenyys, aivopesu ei ole juurikaan liioittelua, lienee Keskisarjalle kaukainen epäoleellisuus, ei maininnan arvoinen. Ja silloin ei ollut kriitikoilla sanavapautta, oikeutta mielipiteisiinsä, vaan heidän tilaisuuksiaan keskeytettiin uskovaisten ja kirkonmiesten ilmiantamina poliisin toimesta, ja uskonto ja kirkkokriittistä painomateriaalia takavarikoitiin ja tuhottiin.

        "Luotettavuus ja rehellisyys kuuluvat kristilliseen etiikkaan. Ilman muuta etiikalla ja uskonnolla on paljonkin tekemistä toistensa kanssa." Jälkimmäisessä lauseessaan Keskisarja puhuu yleisesti uskonnosta, mutta tarkoittanee kuitenkin siinäkin vain kristinuskoa. Onhan muissakin uskonnoissa etiikka, eettiset säännöt, oleelleisessa osassa, mutta niiden, mm. islamin, osalta Keskisarja tajuaa, että se ei vielä takaa eettistä toimintaa käytännössä. Kristinuskon, oman uskonsa osalta hän kuvittelee että näin olisi. Vaikka hänen uskonsa mukaan kaikki ovat syntisiä - kristitytkin - siinä määrin, että teoillaan ei voi kukaan pelastua - vain (sokealla) uskolla.

        Sinänsä ihan totta. Mutta tässä on taas kerran se harha että etiikka olisi keksitty 2000 vuotta sitten, että se olisi 'kristillinen arvo'. Keskisarjakin tuntuu kuvittelevan että yleisinhimilliset, humanistiset kristinuskon myötä tyhjästä, aivan kuin niitä ei aikaisemmin olisi ollut olemassakaan. Kyllä ne ovat kristinuskonkin aikaisemmilta ajattelijoilta, filosofeilta omaksumia, ja ikävä kyllä valheellisesti omimia, arvoja.

        Entä miten nämä arvot ovat erityisen kristillisiä. Ja miten kristityt niitä noudattavat, paremmin, yhtä hyvin vai huonommin kuin ympäröivä yhteiskunta keskimäärin?

        "Kristinusko näyttä häviävän totalitaarisemmille ideologioille kuten ateismille ja islamille."

        Itse en ole ainakaan Suomessa havainnut totalitaarisen ateismin kaipaajia. uskontojen kieltämistä - ainoastaan uskonnollisen, ev.lut uskon ja kirkon, suosituimmuusaseman, purkamista, todellista vakaumusten uskonnottomien ja uskonnollisten, yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa.

        Suomessa sen sijaan vallitsi vuoteen 1923, uskonnonvapauslaki, uskonnollinen pakkovalta, kirkkoon kuuluminen oli pakollista. (Esim. Ruotisissa, Tanskassa ja Englannissa kuninkaallisille ei ole vieläkään uskonnonvapautta.)

        Keksisarja on siis kovin valikoiva puheissaan, tai tiedemieheksi harvinaisen tietämätön ja tollo.

        Entisajan hyvät ateistit olivat usein oikealla asialla ja rohkeita ajattelijoita, sanoo Keskisarja - kompaten piispa Jolkkosen vanhojen hyvien aikojen ateistien kaipuuta. Radikaalit ovat nyt muka muuttuneet konservatiiveiksi.

        Uskonnonvastaisuus ei ole enää kapinaa vaan valtavirtaa, josta nuoreten vihaisten miesten ja naisten luulisi uivan loitolle. (Käänteispsykologiaa!) Kristillisyyden hylkimisessä on kyse muoti-ilmiöstä. Huudetaan yhdessä kuorossa ja juostaan samaan suuntaa kuin päättömät kanat, tietämättä mistään mitään.

        Paljon paremmin tämä kritiikki osuu ja kolahtaa uskovaisiin, mutta sitä Keskisarja ei vakaumuksellisena tosikristittynä tajua, tai jättää tahallaan kertomatta.

        Keskisarja toivoo että kirkko alkaisi potkimaan kriitikkojaan takasin. Ja näyttää tässä haastattelussa itse mallia. Miten oli sen kristillisen hyveen, toisen posken kääntämisen, kanssa, Teemu Keskisarja?

        Voi kun Teemu lukisi tämän ja vastaisi kritiikkini. Vinkatkaa hänelle jos tunnette.

        Voi näitä Teemuja. Viittaan tietenkin Keskisarjan ohella piispa Teemu Laajasaloon.

        Olisihan tuossa lisääkin kommentoitavaa, mutta olkoon kun merkitkin alkavat jo loppua.



        Teemu 'valkopesu' Keskisarja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerrassaan huvittavaa! Uskallatko kyseenalaistaa historiantutkija Keskisarjan esittämät FAKTAT, kyselet. Uskallanpa hyvinkin. Ei hän omista absoluuttista totuutta. Kuten eivät (muut) uskovaisetkaan, kuten luulevat, vaikka hämätäkseen sanovatkin (olemattomalla)Jumalallaan olevan absoluuttinen totuus - uskovaiset vain sattuvat tietämään mikä se on, koska Jumalal on muka sen heille ilmoittanut.

        Väitän, että perustellusti voi olla eri mieltä Keskisarjan kanssa. Se miten hän haukkuu uskonto ja kirkko kriittisiä on kohtuutonta, huonosti perusteltua. Epätasapainoista, subjektiivista ja harkitsematonta tekstiä tutkijalta - tyyliin kaikki hyvä on kristinuskon ansiota, mm. perunanviljely, hah hah, ja kaikki kritiikki kirkkoa ja kristinuskoa kohtaan on epäaitoa, valjua, aatteetonta hömppää, helpot, nopeat internethokemat muuttuvat todeksi, kun ei tajuta syvempiä syy-yhteyksiä. Sama netti se on kirkon ja uskovaistenkin käytössä. Paras voittakoon!

        Kauan, vuosisatoja, jatkunut yksipuolinen ev.lut. uskonnon pakkotuputtaminen, indoktrinointi, ev.lut kirkon pakkojäsenyys, aivopesu ei ole juurikaan liioittelua, lienee Keskisarjalle kaukainen epäoleellisuus, ei maininnan arvoinen. Ja silloin ei ollut kriitikoilla sanavapautta, oikeutta mielipiteisiinsä, vaan heidän tilaisuuksiaan keskeytettiin uskovaisten ja kirkonmiesten ilmiantamina poliisin toimesta, ja uskonto ja kirkkokriittistä painomateriaalia takavarikoitiin ja tuhottiin.

        "Luotettavuus ja rehellisyys kuuluvat kristilliseen etiikkaan. Ilman muuta etiikalla ja uskonnolla on paljonkin tekemistä toistensa kanssa." Jälkimmäisessä lauseessaan Keskisarja puhuu yleisesti uskonnosta, mutta tarkoittanee kuitenkin siinäkin vain kristinuskoa. Onhan muissakin uskonnoissa etiikka, eettiset säännöt, oleelleisessa osassa, mutta niiden, mm. islamin, osalta Keskisarja tajuaa, että se ei vielä takaa eettistä toimintaa käytännössä. Kristinuskon, oman uskonsa osalta hän kuvittelee että näin olisi. Vaikka hänen uskonsa mukaan kaikki ovat syntisiä - kristitytkin - siinä määrin, että teoillaan ei voi kukaan pelastua - vain (sokealla) uskolla.

        Sinänsä ihan totta. Mutta tässä on taas kerran se harha että etiikka olisi keksitty 2000 vuotta sitten, että se olisi 'kristillinen arvo'. Keskisarjakin tuntuu kuvittelevan että yleisinhimilliset, humanistiset kristinuskon myötä tyhjästä, aivan kuin niitä ei aikaisemmin olisi ollut olemassakaan. Kyllä ne ovat kristinuskonkin aikaisemmilta ajattelijoilta, filosofeilta omaksumia, ja ikävä kyllä valheellisesti omimia, arvoja.

        Entä miten nämä arvot ovat erityisen kristillisiä. Ja miten kristityt niitä noudattavat, paremmin, yhtä hyvin vai huonommin kuin ympäröivä yhteiskunta keskimäärin?

        "Kristinusko näyttä häviävän totalitaarisemmille ideologioille kuten ateismille ja islamille."

        Itse en ole ainakaan Suomessa havainnut totalitaarisen ateismin kaipaajia. uskontojen kieltämistä - ainoastaan uskonnollisen, ev.lut uskon ja kirkon, suosituimmuusaseman, purkamista, todellista vakaumusten uskonnottomien ja uskonnollisten, yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa.

        Suomessa sen sijaan vallitsi vuoteen 1923, uskonnonvapauslaki, uskonnollinen pakkovalta, kirkkoon kuuluminen oli pakollista. (Esim. Ruotisissa, Tanskassa ja Englannissa kuninkaallisille ei ole vieläkään uskonnonvapautta.)

        Keksisarja on siis kovin valikoiva puheissaan, tai tiedemieheksi harvinaisen tietämätön ja tollo.

        Entisajan hyvät ateistit olivat usein oikealla asialla ja rohkeita ajattelijoita, sanoo Keskisarja - kompaten piispa Jolkkosen vanhojen hyvien aikojen ateistien kaipuuta. Radikaalit ovat nyt muka muuttuneet konservatiiveiksi.

        Uskonnonvastaisuus ei ole enää kapinaa vaan valtavirtaa, josta nuoreten vihaisten miesten ja naisten luulisi uivan loitolle. (Käänteispsykologiaa!) Kristillisyyden hylkimisessä on kyse muoti-ilmiöstä. Huudetaan yhdessä kuorossa ja juostaan samaan suuntaa kuin päättömät kanat, tietämättä mistään mitään.

        Paljon paremmin tämä kritiikki osuu ja kolahtaa uskovaisiin, mutta sitä Keskisarja ei vakaumuksellisena tosikristittynä tajua, tai jättää tahallaan kertomatta.

        Keskisarja toivoo että kirkko alkaisi potkimaan kriitikkojaan takasin. Ja näyttää tässä haastattelussa itse mallia. Miten oli sen kristillisen hyveen, toisen posken kääntämisen, kanssa, Teemu Keskisarja?

        Voi kun Teemu lukisi tämän ja vastaisi kritiikkini. Vinkatkaa hänelle jos tunnette.

        Voi näitä Teemuja. Viittaan tietenkin Keskisarjan ohella piispa Teemu Laajasaloon.

        Olisihan tuossa lisääkin kommentoitavaa, mutta olkoon kun merkitkin alkavat jo loppua.



        Teemu 'valkopesu' Keskisarja

        "Se miten hän haukkuu uskonto ja kirkko kriittisiä on kohtuutonta, huonosti perusteltua."

        Todella hieno ja uskottava kritiikki nimettömältä Suomi24-huutelijalta oikein yhdys sanoja myöten. Kyllä dosentti Keskisarja jää nyt ihan selvästi kakkoseksi, kun tuli tällainen pitkä töräys totuuden torvesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se miten hän haukkuu uskonto ja kirkko kriittisiä on kohtuutonta, huonosti perusteltua."

        Todella hieno ja uskottava kritiikki nimettömältä Suomi24-huutelijalta oikein yhdys sanoja myöten. Kyllä dosentti Keskisarja jää nyt ihan selvästi kakkoseksi, kun tuli tällainen pitkä töräys totuuden torvesta.

        Kiitos että keskityt oleelliseen. Oikeinkirjoitushan se tärkeintä on. Jos on kirjoitusvirheitä, nin kirjoituksen sisällöllä ei ole mitään arvoa? Etsi kirjoitusvirhe tästä viestistä. Ilmeisen vastaansanomatonta tekstiä, kun et asialliseen kommentointiin pysty, ainoastaan lapselliseen mielipahan ilmaisuun. Tasolla pitkä töräys analfabeetilta. Kritisoimassasi kirjoituksessa sentään kritisoidaan yksityiskohtaisesti ja perustellen Keskisarjan sanomisia. Montako kirjoitusvirhettä löysit tästä kommentista?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Se miten hän haukkuu uskonto ja kirkko kriittisiä on kohtuutonta, huonosti perusteltua."

        Todella hieno ja uskottava kritiikki nimettömältä Suomi24-huutelijalta oikein yhdys sanoja myöten. Kyllä dosentti Keskisarja jää nyt ihan selvästi kakkoseksi, kun tuli tällainen pitkä töräys totuuden torvesta.

        Laudatur tuli ylppäreissä kuitenkin suomessa.


    • Anonyymi

      Voi kun kirkon edustajat alkaisivatkin potkia takaisin. Mitä enemmän kirkosta ja uskosta puhutaan ja kiistellään, sitä enemmän kirkosta erotaan, kirkko menettää kannatustaan. Outoa että Keskisarja haluaa vahvistaa vihaamaansa trendiä, muoti-ilmiötä, ajopuuteoriaa, mutta sehän vain minulle passaa.

      Tämä ei ole käänteispsykologiaa, en siis yritä pelotella kirkkoa olemaan hiljaa kuin kusi sukassa. Uskon todellakin että asia on noin kuin edellä sanon - että jos kirkko ryhtyy ankaraan vastaiskuun ja sananvaihtoon uskonto- ja kirkkokriitikoiden kanssa, kuten siis aidosti ja vilpittömästi toivon, niin kirkko siinä 'köniinsä' saa.

      • Anonyymi

        Miten akateemisesti ansioituneen historiantutkijan väitteet liittyvät kirkon vastaiskuun?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten akateemisesti ansioituneen historiantutkijan väitteet liittyvät kirkon vastaiskuun?

        Siihenhän hän kirkkoa usuttaa, potkimaan takaisin. Hyvä että sentään tunnusti olevansa tunnustuksellinen kristitty.


    • Anonyymi

      Kirkollahan oli vuosisatoja täysin hallitseva rooli yhteiskunnassa. Niin sanottu maallinen valtakin oli kirkon talutusnuorassa. Eli totta kai näin ollen, kaikessa, sekä hyvässä että pahassa, mitä maassa tapahtui, kirkolla oli sormensa pelissä.

      Miten kehitys olisi kehittynyt ilman kirkon valta-asemaa, paremmin vai huonommin vai yhtä hyvin? Ja missä asioissa mitenkin? Sitä emme tiedä, emmekä tule tietämään. Olisiko opittu viljelemään onnistuneesti perunaa ilman kirkkoa- jos se nyt kirkon opettama taito oli.

      Mistä kaikesta sellaisesta hyvästä jäimme paitsi, mikä ei kirkon pirtaan sopinut?

      • Anonyymi

        Eikö Keskisarjan pointti ole se, että kirkko ei vapaa-ajattelijoiden ja muiden vastaavien väitteiden mukaisesti ole ollut mikään taantumuksellinen voima. Keskisarja esittää useita esimerkkejä kirkon edistyksellisestä roolista. Se on täysin eri asia, olisiko edistystä voinut olla enemmänkin, mutta sitä on vaikea sanoa. Oleellista Keskisarjan argumentissa on se, että kirkon vaikutus on ollut myönteistä. Vapaa-ajattelijoidenkin tulisi tunnustaa se eikä jääräpäisesti seisoa tieteellistä historiankirjoitusta vastaan. Tiedekritiikki ja kaiken maailman dosenteista puhuminen on epä-älyllistä ja pitääkö vapaa-ajattelijoidenkin sortua sellaiseen? Faktoja ei voi valita vain omaan dogmiin sopivalla kriteerillä. Eivätkö vaparit tajua sitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö Keskisarjan pointti ole se, että kirkko ei vapaa-ajattelijoiden ja muiden vastaavien väitteiden mukaisesti ole ollut mikään taantumuksellinen voima. Keskisarja esittää useita esimerkkejä kirkon edistyksellisestä roolista. Se on täysin eri asia, olisiko edistystä voinut olla enemmänkin, mutta sitä on vaikea sanoa. Oleellista Keskisarjan argumentissa on se, että kirkon vaikutus on ollut myönteistä. Vapaa-ajattelijoidenkin tulisi tunnustaa se eikä jääräpäisesti seisoa tieteellistä historiankirjoitusta vastaan. Tiedekritiikki ja kaiken maailman dosenteista puhuminen on epä-älyllistä ja pitääkö vapaa-ajattelijoidenkin sortua sellaiseen? Faktoja ei voi valita vain omaan dogmiin sopivalla kriteerillä. Eivätkö vaparit tajua sitä?

        Keskisarja ei näytä antavan mitään arvoa sille kritiikille, mikä kirkon sisältäkin on noussut kirkon käyttäytymistä vastaan.


    • Keskisarja puhuu sekä oikeaa että väärää. Niin tässäkin asiassa.

      Keskisarja on ihastunut ruotsalaiseen oikeuslaitokseen ja iloitsee siitä, että olemme sen perineet sieltä. Esimerkkinä hän mainitsi, miten Ruotsin aikana suomalainen "vimmatautia" sairastanut murhaaja tutkittiin huolellisesti ja tuomittiin lainmukaisesti rangaistukseen (= kuolemaan).

      Kun Suomi kuului Ruotsiin, Ruotsi oli vielä raakalaisvaltio. Vastaavasti Venäjällä ei ollut sallittua rangaista mielisairasta. Kun Suomi liitettiin Venäjään, keisarin ensimmäisiä toimia oli Ruotsin lain mukaan säädettyjen kuolemantuomioiden muuttaminen karkoituksiksi Siperiaan.

      Myöhempänä aikana sitten osat vaihtuivat. Venäjä ja varsinkin Neuvostoliitto muuttuivat mielivaltaisiksi raakalaisvaltioiksi ja Ruotsissa sai jalansijaa nykyajan humaanius.

      • Anonyymi

        Viimeinen kuolemanrangaistus pantiin toimeen 1825. Suomi liitettiin Venäjään 1809. Eli ei se keisari ihan heti toiminut. Sitä paitsi kuolemantuomiota ei sinänsä kumottu, vain täytäntöönpano muuttui karkotukseksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Viimeinen kuolemanrangaistus pantiin toimeen 1825. Suomi liitettiin Venäjään 1809. Eli ei se keisari ihan heti toiminut. Sitä paitsi kuolemantuomiota ei sinänsä kumottu, vain täytäntöönpano muuttui karkotukseksi.

        Tiedän, ettei Ruotsin lainmukaista kuolemanrangaistusta kumottu, vaan sen toimeenpano vain muutettiin karkotukseksi. Kyllä keisarikin oli joissakin tapauksissa epäjohdonmukainen.

        Ruotsissa ensin kovista rikoksista määrättiin ennen kuolemanrangaistusta teilaus. Rikollinen sidottiin teilipyörään ja jäsenet murskattiin. Vasta sen jälkeen mestattiin. Kun humanismi saavutti Ruotsinkin, mestattiin ensin ja sitten ruumis teilattiin.

        Venäjän valtakunnassa murhamiehet karkotettiin Siperiaan. He saivat rakentaa sinne oman mökin, johon vaimo ja lapset asettuivat. Jos karkotettu karkasi Siperiasta, hänet tuotiin takaisin ja pantiin vankilaan. Näin kerrotaan tapahtuneen esimerkiksi Hallin Jannelle, joka murhasi ja ryösti postimiehen. Kuuluu karanneen vielä uudelleen ja matkustaneen Amerikkaan, jossa olisi taas tuomittu kuolemaan uudesta murhasta ja teloitettu.

        Ei rikollisten ollut hyvä olla missään valtiossa, mutta Ruotsi oli nykymittapuun mukaan todellinen raakalaisvaltio, niin kuin myöhemmin sitten Venäjä, Neuvostoliitto ja taas uusi Venäjä.


    • Anonyymi

      Kirnappaajakin tekee jotain hyvää, jos antaa panttivangilleen juomaa ja ruokaa.

      • Anonyymi

        Siis: Kidnappaajakin tekee jotain hyvää, jos antaa panttivangilleen juomaa ja ruokaa.


    • Myönteistä kehitysta on tapahtunut kirkosta huolimatta, ei kirkon ansiosta. Monet ei-kristityt maat, etenkin Aasiassa, ovat nykyisin kehittyneitä.

    • Anonyymi

      Vihaiset, anarkistiset, yltiökriittiset nuoret miehet ja naiset, ja epä-älylliset tyhjäpäät kyllä kelpaavat hyvin Keskisarjalle kunhan he vain tajuavat valita kohteensa oikein ja siis vastustaa sitä, minkä Keksisarja heille vastustettavaksi osoittaa.

      Jopa vanhan hyvän ajan ateistit kelpaavat Keskisarjalle ja piispa Jolkkoselle. Sellaiset ateistit, jotka ovat ateisteja hiljaa mielessään, eivätkä tee siitä numeroa, tuo sitä esille, saati että julkisesti kristinuskoa ja ev.lut. kirkkoa arvostelisivat, vaan jopa kuuluvat kirkkoon maksaen riemumielin kirkkoveroa, koska 'kirkko tekee niin paljon hyvää', vaikka eivät jumalaan uskokaan. (Sellaisiakin kuulemma on - oman kertomuksensa mukaan ainakin toimittaja Suvi Ahola.)

      Se on toisen keskustelun/väittelyn aihe, kuinka paljon hyvää kirkko tekee ja kenen rahoilla. (Sen verran sanon, että kirkko käyttää kirkollisverotuotosta hyvin vähän hyväntekoon. Se pyrkii aina maksattamaa hyväntekonsa jollain muulla - kirkon ulkopuolisella lahjoittajalla tai erillisellä keräyksellä, esim. Yhteisvastuukeräys, jonka mainostamista muuten YLE massiivisesti tukee runsaalla ilmaisella TV-ajalla.)

      Niin kauan kuin nuoret ja vihaiset kritisoivat kristinuskoa ja ev.lut. kirkkoa Keskisarja halveksii heitä ajopuina, tahdottomina perässähiihtäjinä, Mutta jos ottaisivat onkeensa Keskisarja vihjeen vastustaa kristinuskon ja ev.lut. kirkon kritisoimista ja kritisoijia, niin a vot! Se se vasta anarkistista sankaruutta ja johtajuutta olisi, eikä mitään 'konservatiivista anarkismia'.

      Ihan tosissaanko Keskisarja uskoo, että hän puheellaan saa vihaiset nuoret muuttamaan 'kapinointinsa' kohteen uskonnosta ja kirkosta, kuten Keskisarja tilanteen näkee, uskontokriitikoihin. Jos uskoo, niin se on tosiuskovaisuutta se.

      Minä en kuvittele että voisin saada, vaikka kuinka yrittäisin ja heitä agiteeraisin, aitoavioliittolaiskristittyjä vaihtamaan vastustuksensa kohdetta homoista homofobiaan.

      Kyllä on Suomessa vielä pitkä matka siihen, että kristinuskon ja ev.lut. kirkon kritisointi olisi valtavirtaa. Kristityt eivät vain kiinnitä huomiota siihen kuinka paljon kirkko saa positiivista huomiota valtamediassa, YLE:hän on suorastaan valjastettu ja velvoitettu toimimaan kirkolle ilmaiseksi, YLE-veron maksajien kustannuksella, sen markkinoijana.

      Sen sijaan jokainen kriittinen mielipide kristinuskosta ja kirkosta on kuin märkä rätti päin heidän kasvojaan - sen he muistavat ja sitä jurnuttavat pitkään.

      Eivätkä tosikristityt jää turuilla ja toreilla, jotka ovat täysin heidän propagandistiensa hallussa, tai netissä/somessakaan jyrän alle - pikemminkin päin vastoin. Heidän aktiivisuutensa on tunnetusti huippuluokkaa. Mikä on aktiivisuuden tulos/vaikutus? Ei välttämättä sellainen kuin he itse kuvittelevat ja toivovat.

      • Anonyymi

        Lisäys, tarkennus edelliseen: Kommentoin että Keskisarja vaikuttaa uskovan pystyvänsä kääntämään puheillaan uskonto- ja kirkkokriitikoiden arvostelun kohteen 180 asteella, eli että he alkaisivatkin kritisoida uskonnon ja kirkon sijasta, näitä kritisoivia, ja että itse en kuvittele voivani saada aitoavioliittolaiskristittyjä vaihtamaan kritiikkinsä kohdetta homoseksuaalisuudesta homofobiaan, niin se ei tietenkään tarkoita sitä, ettenkö kritisoisi aitoavioliittolaisten vääriä käsityksiä.

        Vaikka en siis elättele toiveita heidän päänsä, (tai päidensä, ylä- ja ala-) kääntämiseksi, niin toki on tärkeää ilmaista heille, että heidän mielipiteillään ei ole enemmistön kannatusta - kaukana siitä.


    • Keskisarjan kritiikki on hyvää. Itse asiassa muistan hämärästi lukeneeni jotain aikalaisten kritiikkiäkin siitä, että saarnatuolista ei julistettu Jeesusta vaan perunanviljelyä.

      Minusta juridisesti valtionkirkko syntyi vasta 1800-luvun puolivälissä. Sitä ennen oli vain julkista valtaa, jonka yksi haara oli hengellinen puoli. Saarnatuoleista luettiin yleiset kuulutukset jne. Emme me nytkään puhu "valtionKELAsta" tai "valtionpuolustusvoimista".

      Koko kysymys menee siis jossitteluksi. Jos islam olisi aikanaan levinnyt koko Eurooppaan, tai jos ristiretkiä Suomeen ei olisi tehtykään, tai jos ei olisi tapahtunut reformaatiota, tai jos... Yhteiskunta olisi säästänyt ainakin viinijyvät, ts. vaivannäön jolla haettiin viiniä suomeen. Väestökirjanpito olisi jäänyt kokonaan maalliseksi (1700-luvulle saakka oli "kirkonkirjat" ja "maakirjat" erikseen) jne. Mahdotonta tätä lienee sanoa.

      Eikä tätä oikein voi spekuloida pelkän Suomen osalta. Olisiko ehkä koko Eurooppa ollut jakautumatta, jos katoliset ja ortodoksit eivät olisi riitaantuneet Pyhästä hengestä tuhat vuotta sitten?

      • Olennainen pointti tähän jossitteluun:

        Uskonnon ydin ei ole totta, jumalia ei ole olemassa. Seuraako siitä, että uskonto tuottaa pahaa? Ei välttämättä. Karrikoiden, lapsi voi olla kiltisti koska uskoo joulupukkiin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet taitava

      monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      66
      6034
    2. Sinällään hauska miten jostakin

      jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      54
      3020
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

      Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      31
      2193
    4. Tiedät etten tiedä

      Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1807
    5. Osuuspankki Kuhmo!

      Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      19
      1773
    6. Voi helvetti

      Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      18
      1760
    7. Rakkaalleni!

      Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      13
      1522
    8. hyvää yötä.

      toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18
      1519
    9. Työttömyys kasvaa

      Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      49
      1495
    10. Hyvää joulua!

      Naiselle. Tänä vuonna tutustuttiin ❤️
      Ikävä
      9
      1463
    Aihe