Kristittyjen syyttely "sapatilla"

Anonyymi

Uuden Liiton (UT) mukaan sapatti oli ja on tuolloin juutalaisille pyhäpäivä, jolloin kokoonnuttiin synagogaan lukemaan pyhiä kirjoituksia (esim. Luuk. 4:16-20).
Jeesus ei kiellä jumalanpalveluksia sunnuntaina tai lepäämästä lauantaina ja sunnuntaina.

Jeesus ja kristityt joutuivat tänäpäivänäkin toistamiseen fariseusten kanssa väittelyihin sapatin noudattamisesta.

Adventismi ja judaismi edustaa farisealaisuutta ja kirjanoppineisuutta.
Näitähän Jeesus vihasi.

ADVENTISTIT JA JUDAiSTIT SYYTTÄVÄT KRISTITTYJÄ SAPATIN RIKKOJIKSI.
- selkeästi syyttäjän asialla

Adventismi ja judaismi on uususkonnollista kristinuskon imitaatiota ja harhaoppia valejudaismissa.

83

93

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joka "viettää sapattia", on velvollinen täyttämään kaiken muunkin lain. Sapatinviettäjä kieltää Jeesuksen, sillä hän ei voi palvella kahta eri herraa: Jeesusta ja lihallista itseään.

      Sapatinviettäjä ei ole kristitty, vaan tietoinen antikristitty, yhdessä antikristittyjen judaistien kanssa. Näiden kahden välillä ei voi seilata: olla yhtenä päivänä yhtä ja toisena toista. Jeesusta ei seurata seuraamalla kuollutta Moosesta tai noita Ellen Whitea.

      Kristitty viettää Kristuksen ylösnousemuspäivää, sunnuntaita. Sunnuntai ei ole sapatti eikä sapatti ole sunnuntai. Sunnuntaita ei koske vain juutalaiselle kansalle annetut sapattimääräykset. Molemmat kuvaavat aivan eri asioita. Joka kieltää sunnuntain, kieltää Jeesuksen ylösnousemuksen, ei ole kristitty, eikä voi pelastua. Monet leikkivät sielunpelastuksellaan, uskotellen itselleen muuta.

      • Joka hylkää sapatin, halveksuu myös kymmentä käskyä?

        Uskonharha on siitä kummallinen, että siitä voi valita ihmisen omaksi kuvakseen luomasta epäjumalan ohjeistuksesta ihan mitä sattuu ja silti pitää itseään jumalisena.

        Näitä tulkintaongelmiahan ei olisi, jos oikea jumala olisi asialla.


    • Anonyymi

      Onkohan se Jumalasta nämä "pyhät" sapatillaan tai kasteillaan kerskuvat.
      Ei ne ainakaan kristittyjä ole.

      Onko se totta että adventistitohtori tulee puhumaan Juhannuskonferenssiin?

    • Anonyymi

      Nyt Kirkon helluntaijohtajat veljeilevät adventistien ja messiaanisten kanssa.
      Mitähän tähän sanoo Raamattu?

      • Anonyymi

        Pyrkikää rauhaan kaikkien kanssa.


    • Anonyymi

      Jeesus ja Paavali viettivät sapattia lauantaisin, koska se on Jumalana käskemä lepopäivä. Sapatti ei ole mihinkään muuttunut uuden liiton aikana. Kysymys ei ole jostain adventistien ja helluntailaisten välisestä rituaalierosta vaan siitä, että Raamattu käskee pyhittämään sapatin.

      2 Moos 20:9 Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi;
      10 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti; silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi älköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
      11 Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä hän lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

      Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
      18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]

      Sunnuntain pitäminen viikkolepopäivänä perustuu roomalaiseen uskontoon, jossa palvottiin auringonjumalaa sunnuntaisin, mistä tulee sunnuntaipäivän nimi SUNDAY. Kun katolisesta kirkosta tuli Rooman valtiokirkko, niin kristinuskoon tuli roomalaisten uskontojen tavat ja kirkosta tuli huorakirkko. Helluntailaiset jatkavat roomalaisen lain noudattamista pitämällä viikkokokoukset ja viikkolepo sunnuntaina. Koska helluntailaiset eivät pidä sapattia pyhänä ja muutenkin tekevät laittomuutta, niin helluntailaiset eivät pelastu, vaikka he huutavat ylistyskokouksessa Jeesukselle Herra, Herra.

      Jes 56:6 Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka pitävät sapatin eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
      7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.

      Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
      22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
      23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

      Sunnuntaikokousten tarkoitus on eksyttää seurakunta eroon Kristuksesta niin, etteivät he voi pelastua.

      • Anonyymi

        Vapauteen Herra Jeesus on meidät vapauttanut.
        Jonka Poika tekee vapaaksi, se on totisesti vapaa.
        Jeesuksessa Kristuksessa meillä on ainainen sapatinlepo. Jumalan armosta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen me saamme olla täydellisesti vapaat kaikesta omasta suorittamisestamme.
        Kaikki omat tekomme, joilla yritämme pönkittää pelastumistamme, ovatpa ne mitä hyvänsä, ovat omavanhurskautta, joka Jumalan edessä on kuin likainen ja saastainen vaate.

        s-seutulainen


      • "Koska helluntailaiset eivät pidä sapattia pyhänä ja muutenkin tekevät laittomuutta, niin helluntailaiset eivät pelastu,"

        Eikö sinua yhtään kauhistuta leikkiä näin hirvittävällä tavalla Jumalaa, ja julistaa lähes kaikki maailman kristityt kadotukseen?

        Tässä on taas osoitus siitä, mitä hirvittäviä seuraamuksia on siitä, kun kiinnitetään koko uskonelämän keskus johonkin epäoleelliseen asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vapauteen Herra Jeesus on meidät vapauttanut.
        Jonka Poika tekee vapaaksi, se on totisesti vapaa.
        Jeesuksessa Kristuksessa meillä on ainainen sapatinlepo. Jumalan armosta uskon kautta Jeesukseen Kristukseen me saamme olla täydellisesti vapaat kaikesta omasta suorittamisestamme.
        Kaikki omat tekomme, joilla yritämme pönkittää pelastumistamme, ovatpa ne mitä hyvänsä, ovat omavanhurskautta, joka Jumalan edessä on kuin likainen ja saastainen vaate.

        s-seutulainen

        Ei Jeesus ole sinua vapauttanut sapattikäskyn pitämisestä. Ne vapautuvat synnin orjuudesta, jotka alkavat noudattaa sapattia ja muita Jeesuksen käskyjä.

        Helluntailaisilla on sellainen täysin järjetön harhaoppi, että Jeesus on vapauttanut heidät tekemään syntiä ilman seurauksia. Todella väärää oppia. Jeesus käski tekemään parannuksen lain rikkomisesta.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        "Koska helluntailaiset eivät pidä sapattia pyhänä ja muutenkin tekevät laittomuutta, niin helluntailaiset eivät pelastu,"

        Eikö sinua yhtään kauhistuta leikkiä näin hirvittävällä tavalla Jumalaa, ja julistaa lähes kaikki maailman kristityt kadotukseen?

        Tässä on taas osoitus siitä, mitä hirvittäviä seuraamuksia on siitä, kun kiinnitetään koko uskonelämän keskus johonkin epäoleelliseen asiaan.

        >>>"Koska helluntailaiset eivät pidä sapattia pyhänä ja muutenkin tekevät laittomuutta, niin helluntailaiset eivät pelastu," Eikö sinua yhtään kauhistuta leikkiä näin hirvittävällä tavalla Jumalaa, ja julistaa lähes kaikki maailman kristityt kadotukseen?<<<

        Todella törkeää herjaa sinulta. En ole leikkinyt Jumalaa enkä väittänyt olevani Jumala. Tee parannus väärän todistuksen antamisesta.

        Mitä tulee siihen, ettei helluntailaiset sapatin rikkojat ja laittomuuden tekijät voi pelastua, niin tämä lukee Raamatussa ja erityisesti Jeesuksen sanoissa. Luet tästä, ettei Jeesuksen nimen huutajat pelastu, jos he tekevät laittomuutta. Lue Jesajan sanat siitä, ettei Jumalan pyhälle vuorelle pääse sapatin rikkojat, minkä Jeesus vahvisti olevan voimassa uuden liiton aikana.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät'.

        Jes 56:6 Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka PITÄVÄT SAPATIN eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
        7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Jeesus armahtaa parannuksen tehneet uskovat, mutta ei armahda niitä, jotka kieltävät sapatin ja muut Jeesuksen käskyt. Helluntailaisilla on harhaoppi, ettei sapattia tarvitse pitää eikä muutenkaan tehdä parannusta laittomuudesta, joten sellaiset uskovat ovat erossa Kristuksesta ja saavat tuomion helvettiin.

        Hep 10:28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan;

        Ap.t 2:19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        20 että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Jeesus ole sinua vapauttanut sapattikäskyn pitämisestä. Ne vapautuvat synnin orjuudesta, jotka alkavat noudattaa sapattia ja muita Jeesuksen käskyjä.

        Helluntailaisilla on sellainen täysin järjetön harhaoppi, että Jeesus on vapauttanut heidät tekemään syntiä ilman seurauksia. Todella väärää oppia. Jeesus käski tekemään parannuksen lain rikkomisesta.

        Miksi sinä toorauskonnosta meuhkaava et pidä sapattia? Mm. ostaminen ja työn tekeminen ja teettäminen ovat sapattina kielletty. Heti laitat valon lamppuun, niin ostat sähköä ja rikot sapattia.
        Vai laitatko taas kerran vanhan valheen evankeliumin julistamisesta sapattina?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi sinä toorauskonnosta meuhkaava et pidä sapattia? Mm. ostaminen ja työn tekeminen ja teettäminen ovat sapattina kielletty. Heti laitat valon lamppuun, niin ostat sähköä ja rikot sapattia.
        Vai laitatko taas kerran vanhan valheen evankeliumin julistamisesta sapattina?

        Evankeliumin julistaminen ei ole sapattikäskyn rikkomista. Sähköä tarvitaan myös siinä tehtävässä, joten sen ostaminen ei ole syntiä. Raamattu käskee pitämään sapattina seurakunnan kokouksen.

        Luuk 4:16 Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. Hän nousi lukemaan, 17 ja hänelle ojennettiin profeetta Jesajan kirja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Evankeliumin julistaminen ei ole sapattikäskyn rikkomista. Sähköä tarvitaan myös siinä tehtävässä, joten sen ostaminen ei ole syntiä. Raamattu käskee pitämään sapattina seurakunnan kokouksen.

        Luuk 4:16 Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. Hän nousi lukemaan, 17 ja hänelle ojennettiin profeetta Jesajan kirja.

        Et sinä evankeliumia julista, niinkuin ei kukaan muukaan toraisti. Sinä julistat lakihenkistä VALHE-EVANKELIUMIA, joka ei mikään evankeliumi ole.
        Te toraistit olette Herramme Jeesuksen Kristuksen pilkkaajia ja Hänen ristinuhrinsa halventajia.
        Te olette niitä, jotka tallaatte jalkoihinne Hänen pyhän sovintoverensä.
        Te olette itse lainrikkojia,te jotka syytätte Jeesukseen Kristukseen kaiken uskonsa, luottamuksensa ja turvansa panevia lainrikkojiksi.
        Te yritätte omin laintekoinenne vanhurskautua. Julkeasti valehtelette väittäessänne pitävänne lain.
        Teidän tekopyhyydellänne ei ole mittaa eikä määrää.

        s-seutulainen


      • Anonyymi kirjoitti:

        >>>"Koska helluntailaiset eivät pidä sapattia pyhänä ja muutenkin tekevät laittomuutta, niin helluntailaiset eivät pelastu," Eikö sinua yhtään kauhistuta leikkiä näin hirvittävällä tavalla Jumalaa, ja julistaa lähes kaikki maailman kristityt kadotukseen?<<<

        Todella törkeää herjaa sinulta. En ole leikkinyt Jumalaa enkä väittänyt olevani Jumala. Tee parannus väärän todistuksen antamisesta.

        Mitä tulee siihen, ettei helluntailaiset sapatin rikkojat ja laittomuuden tekijät voi pelastua, niin tämä lukee Raamatussa ja erityisesti Jeesuksen sanoissa. Luet tästä, ettei Jeesuksen nimen huutajat pelastu, jos he tekevät laittomuutta. Lue Jesajan sanat siitä, ettei Jumalan pyhälle vuorelle pääse sapatin rikkojat, minkä Jeesus vahvisti olevan voimassa uuden liiton aikana.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät'.

        Jes 56:6 Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka PITÄVÄT SAPATIN eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
        7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Jeesus armahtaa parannuksen tehneet uskovat, mutta ei armahda niitä, jotka kieltävät sapatin ja muut Jeesuksen käskyt. Helluntailaisilla on harhaoppi, ettei sapattia tarvitse pitää eikä muutenkaan tehdä parannusta laittomuudesta, joten sellaiset uskovat ovat erossa Kristuksesta ja saavat tuomion helvettiin.

        Hep 10:28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan;

        Ap.t 2:19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        20 että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.

        "Luet tästä, ettei Jeesuksen nimen huutajat pelastu, jos he tekevät laittomuutta"

        Miten sinä sitten pelastuisit, vaikka teet takuulla laittomuutta joka päivä yhtä oaljon kuin me kaikki muutkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >>>"Koska helluntailaiset eivät pidä sapattia pyhänä ja muutenkin tekevät laittomuutta, niin helluntailaiset eivät pelastu," Eikö sinua yhtään kauhistuta leikkiä näin hirvittävällä tavalla Jumalaa, ja julistaa lähes kaikki maailman kristityt kadotukseen?<<<

        Todella törkeää herjaa sinulta. En ole leikkinyt Jumalaa enkä väittänyt olevani Jumala. Tee parannus väärän todistuksen antamisesta.

        Mitä tulee siihen, ettei helluntailaiset sapatin rikkojat ja laittomuuden tekijät voi pelastua, niin tämä lukee Raamatussa ja erityisesti Jeesuksen sanoissa. Luet tästä, ettei Jeesuksen nimen huutajat pelastu, jos he tekevät laittomuutta. Lue Jesajan sanat siitä, ettei Jumalan pyhälle vuorelle pääse sapatin rikkojat, minkä Jeesus vahvisti olevan voimassa uuden liiton aikana.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät'.

        Jes 56:6 Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka PITÄVÄT SAPATIN eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
        7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Jeesus armahtaa parannuksen tehneet uskovat, mutta ei armahda niitä, jotka kieltävät sapatin ja muut Jeesuksen käskyt. Helluntailaisilla on harhaoppi, ettei sapattia tarvitse pitää eikä muutenkaan tehdä parannusta laittomuudesta, joten sellaiset uskovat ovat erossa Kristuksesta ja saavat tuomion helvettiin.

        Hep 10:28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan;

        Ap.t 2:19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        20 että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.

        "Luet tästä, ettei Jeesuksen nimen huutajat pelastu, jos he tekevät laittomuutta"

        Miten sinä sitten pelastuisit, vaikka teet takuulla laittomuutta joka päivä yhtä oaljon kuin me kaikki muutkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        >>>"Koska helluntailaiset eivät pidä sapattia pyhänä ja muutenkin tekevät laittomuutta, niin helluntailaiset eivät pelastu," Eikö sinua yhtään kauhistuta leikkiä näin hirvittävällä tavalla Jumalaa, ja julistaa lähes kaikki maailman kristityt kadotukseen?<<<

        Todella törkeää herjaa sinulta. En ole leikkinyt Jumalaa enkä väittänyt olevani Jumala. Tee parannus väärän todistuksen antamisesta.

        Mitä tulee siihen, ettei helluntailaiset sapatin rikkojat ja laittomuuden tekijät voi pelastua, niin tämä lukee Raamatussa ja erityisesti Jeesuksen sanoissa. Luet tästä, ettei Jeesuksen nimen huutajat pelastu, jos he tekevät laittomuutta. Lue Jesajan sanat siitä, ettei Jumalan pyhälle vuorelle pääse sapatin rikkojat, minkä Jeesus vahvisti olevan voimassa uuden liiton aikana.

        Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät'.

        Jes 56:6 Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka PITÄVÄT SAPATIN eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
        7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Jeesus armahtaa parannuksen tehneet uskovat, mutta ei armahda niitä, jotka kieltävät sapatin ja muut Jeesuksen käskyt. Helluntailaisilla on harhaoppi, ettei sapattia tarvitse pitää eikä muutenkaan tehdä parannusta laittomuudesta, joten sellaiset uskovat ovat erossa Kristuksesta ja saavat tuomion helvettiin.

        Hep 10:28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan;

        Ap.t 2:19 Tehkää siis parannus ja kääntykää, että teidän syntinne pyyhittäisiin pois,
        20 että virvoituksen ajat tulisivat Herran kasvoista ja hän lähettäisi hänet, joka on teille edeltämäärätty, Kristuksen Jeesuksen.

        "Luet tästä, ettei Jeesuksen nimen huutajat pelastu, jos he tekevät laittomuutta"

        Miten sinä sitten pelastuisit, vaikka teet takuulla laittomuutta joka päivä yhtä oaljon kuin me kaikki muutkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei Jeesus ole sinua vapauttanut sapattikäskyn pitämisestä. Ne vapautuvat synnin orjuudesta, jotka alkavat noudattaa sapattia ja muita Jeesuksen käskyjä.

        Helluntailaisilla on sellainen täysin järjetön harhaoppi, että Jeesus on vapauttanut heidät tekemään syntiä ilman seurauksia. Todella väärää oppia. Jeesus käski tekemään parannuksen lain rikkomisesta.

        Kuvitteletko tosiaan vapautuvasi synnin orjuudesta sapatin pitämisinesi ja kuviteltuine lain noudattamisinesi!
        Sinua mieletöntä ja sokeaa.
        Vain Jeesus Kristus voi meidät vapauttaa synnin orjuudesta. Ja vain uskon kautta Häneen se tapahtuu.
        Synnittömiä ei meistä tässä ajassa tule, koska lihassamme s.o. vanhassa ihmisessämme synti asuu kuolemaamme saakka.
        Emme ole kuitenkaan enää synnin orjia - synti ei enää hallitse meitä.
        Jeesukseen Kristukseen turvaamalla, Hänen nimeään avuksi huutamalla voimme perkelettä vastustaa.
        Emme omin voimin, omin tekoinemme, omin hurskauksinemme.
        Jeesuksessa Kristuksessa on meillä vapaus, lepo ja rauha.

        s-seutulainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvitteletko tosiaan vapautuvasi synnin orjuudesta sapatin pitämisinesi ja kuviteltuine lain noudattamisinesi!
        Sinua mieletöntä ja sokeaa.
        Vain Jeesus Kristus voi meidät vapauttaa synnin orjuudesta. Ja vain uskon kautta Häneen se tapahtuu.
        Synnittömiä ei meistä tässä ajassa tule, koska lihassamme s.o. vanhassa ihmisessämme synti asuu kuolemaamme saakka.
        Emme ole kuitenkaan enää synnin orjia - synti ei enää hallitse meitä.
        Jeesukseen Kristukseen turvaamalla, Hänen nimeään avuksi huutamalla voimme perkelettä vastustaa.
        Emme omin voimin, omin tekoinemme, omin hurskauksinemme.
        Jeesuksessa Kristuksessa on meillä vapaus, lepo ja rauha.

        s-seutulainen

        Jeesuksen armo saa hänen omansa tekemään parannuksen lain rikkomisesta, jolloin Jeesus armahtaa heidät. Ne, jotka eivät halua noudattaa lakia, tuomitaan helvettiin synnin orjina. Lain rikkominen orjuuttaa. Lain noudattaminen uskossa Jeesukseen Kristukseen vapauttaa.

        1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

        Joh. 8:34 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.

        Room. 6:20 Kun olitte synnin orjia, ette voineet palvella vanhurskautta.

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesuksen armo saa hänen omansa tekemään parannuksen lain rikkomisesta, jolloin Jeesus armahtaa heidät. Ne, jotka eivät halua noudattaa lakia, tuomitaan helvettiin synnin orjina. Lain rikkominen orjuuttaa. Lain noudattaminen uskossa Jeesukseen Kristukseen vapauttaa.

        1 Joh 3:4 Jokainen, joka tekee syntiä, syyllistyy laittomuuteen, sillä synti merkitsee Jumalan lain rikkomista.

        Joh. 8:34 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.

        Room. 6:20 Kun olitte synnin orjia, ette voineet palvella vanhurskautta.

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.

        Noudatatko sinä lakia - niin, ettet sitä missään kohdin riko!?
        Katsos, kun vähempi ei riitä.
        Jos lakia ei pidä/täytä täydellisesti, ts. sen jokaista kirjainta ja pienintäkin piirtoa myöten - ON RIKKONUT KOKO LAIN.
        Eli se sinun lain noudattamisestasi.

        s-seutulainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noudatatko sinä lakia - niin, ettet sitä missään kohdin riko!?
        Katsos, kun vähempi ei riitä.
        Jos lakia ei pidä/täytä täydellisesti, ts. sen jokaista kirjainta ja pienintäkin piirtoa myöten - ON RIKKONUT KOKO LAIN.
        Eli se sinun lain noudattamisestasi.

        s-seutulainen

        Mooses, Abraham, Iisak, Jaakob ja Paavali täyttivät lain. He ovat taivaassa. Mieti sitä.

        Rikas mies, Juudas Iskariot ja moni muu laittomuuden tekijä eivät ole taivaassa. Paholainen jopa uskoo Jeesukseen ja pelkää myös Jumalaa, mutta hän ei pelastunut, koska hän ei täyttänyt lakia. Mieti sitä.

        Jaak 2:17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
        18 Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.
        19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. [Mark. 1:24]
        20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

        Luuk 13:27 Mutta hän sanoo: 'Keitä te olette? En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, kaikki te vääryydentekijät.' [Ps. 6:9; Matt. 25:41]
        28 "Siellä te itkette hammasta purren, kun näette Abrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikki profeetat Jumalan valtakunnassa mutta huomaatte, että teidät itsenne on suljettu ulos.

        Matt 7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mooses, Abraham, Iisak, Jaakob ja Paavali täyttivät lain. He ovat taivaassa. Mieti sitä.

        Rikas mies, Juudas Iskariot ja moni muu laittomuuden tekijä eivät ole taivaassa. Paholainen jopa uskoo Jeesukseen ja pelkää myös Jumalaa, mutta hän ei pelastunut, koska hän ei täyttänyt lakia. Mieti sitä.

        Jaak 2:17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
        18 Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.
        19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. [Mark. 1:24]
        20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?

        Luuk 13:27 Mutta hän sanoo: 'Keitä te olette? En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, kaikki te vääryydentekijät.' [Ps. 6:9; Matt. 25:41]
        28 "Siellä te itkette hammasta purren, kun näette Abrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikki profeetat Jumalan valtakunnassa mutta huomaatte, että teidät itsenne on suljettu ulos.

        Matt 7:22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Yksikään mainitsemistasi uskon sotureista ei täyttänyt itse lakia. Jokainen heistä on Jeesuksen Kristuksen varassa siinä missä kaikki muutkin íhmiset. Ei kukaan muu ole lakia täyttänyt kuin ihmiseksi tullut Jumalan Poika Jeesus Kristus.

        s-seutulainen


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        "Koska helluntailaiset eivät pidä sapattia pyhänä ja muutenkin tekevät laittomuutta, niin helluntailaiset eivät pelastu,"

        Eikö sinua yhtään kauhistuta leikkiä näin hirvittävällä tavalla Jumalaa, ja julistaa lähes kaikki maailman kristityt kadotukseen?

        Tässä on taas osoitus siitä, mitä hirvittäviä seuraamuksia on siitä, kun kiinnitetään koko uskonelämän keskus johonkin epäoleelliseen asiaan.

        1700-luvun Luterilainen virsi kertoo: Ken tahtoo olla KRISTITTY ja kristittynä kuolla, ei sille outo, PEITETTY, saa Herran laki olla, jonk' antoi itse Jumala.

        Niin kymmenenkäskyn lakiin kuuluu myöskin sapattikäsky. . . KRISTITYN vastakohta on antikristitty.

        1234567---


    • Anonyymi

      Adventistit luulevat olevansa pyhempiä kuin muut kristityt.
      Sapatti on heille vain syyttämisväline oman sapattiegon pönkittämiseksi.

      Adventismissa on monia kristinuskolle vieraita raamatuntulkintoja ja uskoa Ellen Whiteen.
      Tekeytyvät kristityiksi eksyttäen muita.

      • Anonyymi

        Älä sekoita tähän asiaan adventisteja. Kyse ei ole kahden lahkon välisestä asiasta vaan siitä, että sapatin pitäminen on Jumalan käsky, mitä Jeesus ei tullut kumoamaan vaan noudattamaan.

        Luuk 4:16 Jeesus tuli Nasaretiin, missä hän oli kasvanut, ja meni sapattina tapansa mukaan synagogaan. Hän nousi lukemaan, 17 ja hänelle ojennettiin profeetta Jesajan kirja.


      • Anonyymi

        Perustuu pitkälliseen kokemukseen....

        Adventistit luulevat olevansa pyhempiä kuin muut kristityt.
        Sapatti on heille vain syyttämisväline oman sapattiegon pönkittämiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustuu pitkälliseen kokemukseen....

        Adventistit luulevat olevansa pyhempiä kuin muut kristityt.
        Sapatti on heille vain syyttämisväline oman sapattiegon pönkittämiseksi.

        Sinun henkilökohtaisella kokemuksellasi ei ole tässä asiassa merkitystä. Oli adventistit mitä tahansa, niin se ei ole mihinkään muuttunut, että Raamattu käskee pyhittämään sapatin. Koita uskoa tämä asia. Jos adventistit sellaista käskyä noudattavat, niin mikä estää helluntailaisia tekemästä parannusta sunnuntaikokouksista? Olikos syynä hellareiden oma ylpeys ja kaikkitietävyys? En tiedä, mutta sen tiedän, että helluntailaisten tulisi nöyrtyä ja tehdä parannus sunnuntaikokouksistaan ja siirtää ne sapatille.


    • Anonyymi

      Lähes kaikki seurakunnan pitävät kokouksensa sunnuntaisin. Tämän tarkoitus on estää seurakuntalaisia pelastumasta. Heille syötetään tapaa, että pitää levätä sunnuntaina ja kokoontua sunnuntaina, jotteivat he noudattaisi sapattikäskyä ja voisi pelastua. Tämän tueksi esitetään mitä ihmeellisempiä verukkeita.

      Mistä tämä kertoo? Se kertoo siitä, että sunnuntaita noudattavat seurakunnat ovat huorakirkkoja. Jos joku on sattumalta lukenut Raamattua, niin se varoittaa huorakirkoista. Tie taivaaseen on kapea ja vain harva uskova sinne pääsee.

      Luuk 13:23 Joku kysyi häneltä: "Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?" Jeesus vastasi:
      24 "Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille: monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene. [1. Tim. 6:12; 2. Tim. 4:7 | Matt. 7:13]
      25 "Tulee hetki, jolloin talon isäntä nousee ja sulkee oven. Kun te sitten seisotte ulkona, kolkutatte ovelle ja huudatte: 'Herra, avaa meille!', hän vastaa: 'Keitä te olette? En tunne teitä.' [Matt. 7:22,23, Matt. 25:11,12]
      26 Silloin te alatte selittää: 'Mehän söimme ja joimme sinun kanssasi, ja sinä opetit meidän kaduillamme.'
      27 Mutta hän sanoo: 'Keitä te olette? En tunne teitä. Menkää pois minun luotani, kaikki te vääryydentekijät.' [Ps. 6:9; Matt. 25:41]
      28 "Siellä te itkette hammasta purren, kun näette Abrahamin ja Iisakin ja Jaakobin ja kaikki profeetat Jumalan valtakunnassa mutta huomaatte, että teidät itsenne on suljettu ulos.

      • Voi teitä raukkoja, Aivopesu on lapsesta saakka ollut varmasti kova,


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Voi teitä raukkoja, Aivopesu on lapsesta saakka ollut varmasti kova,

        Sivusta laitan tähän että minun kotini ei ollut hengellinen. Isäni oli esim ateisti.
        Tulin uskoon nuoruudessani.

        Eivät kaikki uskovaiset ole luskovaisista kodeista lähtöisin, ei lähimainkaan.

        -ST-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta laitan tähän että minun kotini ei ollut hengellinen. Isäni oli esim ateisti.
        Tulin uskoon nuoruudessani.

        Eivät kaikki uskovaiset ole luskovaisista kodeista lähtöisin, ei lähimainkaan.

        -ST-

        Ei tietenkään, Mutta surullista, jos sitten myöhemmin uskoon tultuaan on joutunut tällaisen merkillisen sapattifanaattisuuden uhriksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sivusta laitan tähän että minun kotini ei ollut hengellinen. Isäni oli esim ateisti.
        Tulin uskoon nuoruudessani.

        Eivät kaikki uskovaiset ole luskovaisista kodeista lähtöisin, ei lähimainkaan.

        -ST-

        Ei tietenkään, Mutta surullista, jos sitten myöhemmin uskoon tultuaan on joutunut tällaisen merkillisen sapattifanaattisuuden uhriksi.


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Ei tietenkään, Mutta surullista, jos sitten myöhemmin uskoon tultuaan on joutunut tällaisen merkillisen sapattifanaattisuuden uhriksi.

        Paljon on uhreja keille on opetettu, että sapatti ei kuulu enää Uudenliiton kristityille. SAA KAIKKI suuret ja pienet kumartamaan itseään peto, jonka merkki on sunnuntai, ihmiskäsky pyhäksi.

        1234567---


      • Anonyymi
        Tipale kirjoitti:

        Voi teitä raukkoja, Aivopesu on lapsesta saakka ollut varmasti kova,

        Pedonmerkki sunnuntai, on mennyt otsan sisäpuolelle, vauvasta vaariin. Opetettu kotona, koulussa, sunnuntaipyhäkoulussa ja kaikkialla.

        1234567---


    • Anonyymi

      "Lähes kaikki seurakunnan pitävät kokouksensa sunnuntaisin."
      - Ensimmäinen valhe. Eivät "lähes" kaikki vaan KAIKKI kristinuskoiset kirkot viettävät Jeesuksen ylösnousemusjuhlaa. Kristinusko on ylösnousemususko.

      "Tämän tarkoitus on estää seurakuntalaisia pelastumasta."
      - Toinen valhe. Sapatinviettoon ja sen perusteluun näyttää liitettävän paljon valheita. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen muistopäivän vieton tarkoitus ei ole estää ihmisiä pelastumasta. Sen sijaan sapatinviettoon Jeesuksen sovitustyön ohittaminen ainoana pelastuksen ehtona, liittyy oleellisesti.

      "Heille syötetään tapaa, että pitää levätä sunnuntaina ja kokoontua sunnuntaina, jotteivat he noudattaisi sapattikäskyä ja voisi pelastua."
      - Sapatinviettäjät ohittavat Jeesuksen sovitustyön ainoana pelastuksen ehtona ja opettavat, että vain jonkin tietyn päivän, sapatin vietto tuo sielunpelastuksen ja että mikäli ei korota sapattipäivää ohi Kristuksen sovitustyön, ei voisi pelastua.

      "Tämän tueksi esitetään mitä ihmeellisempiä verukkeita." Jo apostolit hylkäsivät sapatin ja aloittivat viettää viikon ensimmäistä päivää pyhäpäivänään. Ei viikon viimeisintä, vaan ensimmäistä, josta päivät alkavat. Sapattina he kyllä saarnasivat synagoogissa sillä silloin juutalaiset kokoontuivat synagoogiin.

      Huomaamme siis selvästi, että sekä messiaanisuus että adventismi (myös helluntailaisuus) perustuvat räikeisiin valheisiin ja ovat siis isästä perkeleestä. Heitä häiritsee kristillinen uskomme ja ovat lähettäneet Saatanan viestintuojansa levittämään harhaa kristittyjen keskuuteen.

      Missään olosuhteissa, milloinkaan en tule tunnustamaan adventisteja ja messiaanisia Elävän Jumalan lapsiksi, vaan varmasti tiedän mistä, Helvetistä, heidän oppinsa lähtevät. Israelin matkoilla en halua edes tervehtiä messiaanisia. He ja heidän ystävänsä ovat itse todistaneet itsensä Kristuksen vihollisiksi.

      • Anonyymi

        Hyi, miten käärmemäisiä ja kieroa amerikkalainen SDA-uskonnollisuus on.
        Karta adventismia ja siitä vaikutuksesta ayntynyttä jhw-uskonnollisuutta.


      • Anonyymi

        >>>- Ensimmäinen valhe. Eivät "lähes" kaikki vaan KAIKKI kristinuskoiset kirkot viettävät Jeesuksen ylösnousemusjuhlaa. Kristinusko on ylösnousemususko.<<<

        Itse valehtelet, minkä osoitan Raamatulla.

        Raamatussa ei ole käskyä viettää Kristuksen ylösnousemusjuhlaa sunnuntaisin. Jeesus nousi ylös kuolleista uutislyhteen heilutuksen juhlan alkaessa lauantai-illalla viikon ensimmäisen päivän alkaessa, kun oli kulunut kolme päivää ja kolme yötä haudassa oloajasta, joka oli alkanut keskiviikkoillalla Nissankuun 14. päivä vuonna 30: http://ad2004.com/prophecytruths/Articles/Prophecy/3days3nights.html

        Raamatussa on yksi esimerkki siitä, että kristityt kokoontuivat juhlakokoukseen sunnuntaina, mutta kyseessä ei ollut sapatti vaan Shavuot (helluntai), joka osuu aina 50. päivä Jeesuksen ylösnousemukseen liittyvästä juhlasta uutislyhteen heilutusjuhlasta.

        >>>- Toinen valhe. Sapatinviettoon ja sen perusteluun näyttää liitettävän paljon valheita. Jeesuksen sovitustyön ja ylösnousemuksen muistopäivän vieton tarkoitus ei ole estää ihmisiä pelastumasta. Sen sijaan sapatinviettoon Jeesuksen sovitustyön ohittaminen ainoana pelastuksen ehtona, liittyy oleellisesti.<<<

        Sinä valehtelet itse. Sapattikäskyn rikkominen on Jumalan tahdon rikkomista, joka estää muun laittomuuden tekemisen kanssa pelastumisen, koska Jeesus sanoi, ettei hän pelasta laittomuuden tekijöitä. Jeesus vahvisti Jesajan sanat sapattikäskyn noudattamisen välttämättömyydestä, mitä ilman ei pakanalla ole tulemista Jumalan pyhälle vuorelle.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]

        Jes 56:6 Ja muukalaiset, jotka ovat liittyneet Herraan, palvellakseen häntä ja rakastaakseen Herran nimeä, ollakseen hänen palvelijoitansa, kaikki, jotka PITÄVÄT SAPATIN eivätkä sitä riko ja pysyvät minun liitossani,
        7 ne minä tuon pyhälle vuorelleni ja ilahutan heitä rukoushuoneessani, ja heidän polttouhrinsa ja teurasuhrinsa ovat otolliset minun alttarillani, sillä minun huoneeni on kutsuttava kaikkien kansojen rukoushuoneeksi.

        >>>- Sapatinviettäjät ohittavat Jeesuksen sovitustyön ainoana pelastuksen ehtona ja opettavat, että vain jonkin tietyn päivän, sapatin vietto tuo sielunpelastuksen ja että mikäli ei korota sapattipäivää ohi Kristuksen sovitustyön, ei voisi pelastua.<<<

        Kukaan ei voi pelastua ilman uskoa Jeesukseen Kristukseen. Jeesus ei tunnusta omakseen niitä, jotka eivät noudata hänen käskyjään. Jos sinä et halua Jeesuksen käskyn mukaan noudattaa sapattia etkä muitakaan käskyjä, niin sinä et ole Kristuksen ystävä ja saat tuomion helvettiin laittomuuden tekijänä. Jeesus sanoi, että iankaikkisen elämän saamisen edellytys on noudattaa käskyjä. Ilman parannuksen tekoa ei ole armoa eikä iankaikkista elämää Jeesuksessa Kristuksessa.

        Joh 15:13 Suurempaa rakkautta ei kukaan voi osoittaa, kuin että antaa henkensä ystäviensä puolesta. 14 Te olette ystäviäni, kun teette sen minkä käsken teidän tehdä.

        Matt 19:16 Eräs mies tuli kysymään Jeesukselta: "Opettaja, mitä hyvää minun pitää tehdä, jotta saisin iankaikkisen elämän?" 17 Jeesus vastasi hänelle: "Miksi sinä minulta hyvästä kyselet? On vain yksi, joka on hyvä. Jos haluat päästä sisälle elämään, noudata käskyjä." 18 "Mitä käskyjä?" mies kysyi. "Näitä", vastasi Jeesus, "älä tapa, älä tee aviorikosta, älä varasta, älä todista valheellisesti, 19 kunnioita isääsi ja äitiäsi, ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi."

        >>>"Tämän tueksi esitetään mitä ihmeellisempiä verukkeita." Jo apostolit hylkäsivät sapatin ja aloittivat viettää viikon ensimmäistä päivää pyhäpäivänään. Ei viikon viimeisintä, vaan ensimmäistä, josta päivät alkavat<<<

        Puhut täyttä tuubaa ja valhetta. Raamatussa ei ole yhtään esimerkkiä siitä, että viikosapatti olisi siirretty sunnuntaille. Kuten edellä sanoin, niin helluntai ja uutislyhteen heilutuksen juhlat osuvat aina viikon ensimmäiselle päivälle, eikä niiden viettäminen kumoa lauantaina vietettävää sapattia, mitä alkuseurakunta noudatti. Apostolit eivät hylänneet sapattikäskyä vaan noudattivat sitä lain edellyttämällä tavalla. Paavali kävi tapansa mukaisesti sapattina synagogassa, kuten teki Herra Jeesus Kristus noudattamalla sapattikäskyä.

        Ap.t 25:8 sillä Paavali torjui syytökset ja sanoi: "Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan".

        Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,


      • Anonyymi

        >>>Missään olosuhteissa, milloinkaan en tule tunnustamaan adventisteja ja messiaanisia Elävän Jumalan lapsiksi, vaan varmasti tiedän mistä, Helvetistä, heidän oppinsa lähtevät. Israelin matkoilla en halua edes tervehtiä messiaanisia. He ja heidän ystävänsä ovat itse todistaneet itsensä Kristuksen vihollisiksi. <<<

        Jeesus Kristus on juutalaisten Kuningas, joka itse noudatti lakia ja myös sapattia. Jeesus on sapatin Herra. Sinä herjaat omassa lihassasi lakia vastaan, koska sinä olet Kristuksen vihollinen. Tämä takia sinä et alistu noudattamaan lakia, koska sinä olet turmeltuneen luontosi vallassa.

        Room 7:14 Me tiedämme, että laki on hengellinen.

        Room 8:7 Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua. 8 Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyi, miten käärmemäisiä ja kieroa amerikkalainen SDA-uskonnollisuus on.
        Karta adventismia ja siitä vaikutuksesta ayntynyttä jhw-uskonnollisuutta.

        Rauhoitu veli anna ihmisten viettää sapattia eihän se ole sinulta pois jos joku viettää sapattia.


      • Anonyymi

        Lähestulkoon kaikki seurakunnat pitävät Jumalan antamaa sapattia arkipäivänä, ja siivoilevat sapattisin rukoushuoneitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähestulkoon kaikki seurakunnat pitävät Jumalan antamaa sapattia arkipäivänä, ja siivoilevat sapattisin rukoushuoneitaan.

        unohtui nimimerkkini 1234567---


    • Anonyymi

      Mutta miksi sapatinvietolla pitää kerskailla ja vouhottaa? Pelkää lihan pöhötystä koko sapatti vouhkaaminen, tyhjiä sanoja, joilla ei ole mitään arvoa ja merkitystä.

      • Anonyymi

        Kysymys ei ole mistään kerskailusta eikä liioittelusta. Sapatin viettäminen on asiallista Jumalan käskyn täyttämistä. Vaatimus noudattaa sapattia kuuluu myös kristinuskoon.

        Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.


    • Anonyymi

      Tooravouhkaajat eivät vietä eivätkä noudata Mooseksen lain mukaista sapattia. Heidän päämääränsä on vain kiusata ja vainoata ja painostaa Jeesuksen seuraajia. Koko heidän sapatinviettonsa on vain huuhaata ja paskanjauhantaa.

      • Anonyymi

        "Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan." (2 Moos 20:16)

        "Väärä todistaja ei jää rankaisematta, joka valheita puhuu, ei pelastu." (Sananl 19:5)


    • Anonyymi

      Toorapastori eli antti wuoltee taas kerran kuvittelee harhoissaan, että palsta on oikeudenkäynti. Meinaatko kivittää minut?

      • Anonyymi

        Sinä taas kerran purat omaa pahaa oloasi keskellä yön pimeyttä. Sinä et saa nukutuksi, koska pimeyden voimat pitävät sinut levottomana. Jumalattomalla ei ole rauhaa.

        "Suuri rauha on niillä, jotka rakastavat sinun lakiasi, eikä heille kompastusta tule." (Ps 119:165)

        "Joka sulkee korvansa Herran lailta, sen rukouskin on Herralle kauhistus. " (Sananl 28:9)


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos kysymys on tuosta henkilöstä on hän itse Perkeleen asiamies.

        Muuta ei hänestä tarvitse koskaan tietää.

        https://fi-fi.facebook.com/public/Antti-Wuoltee
        :

        "Älä todista valheellisesti toista ihmistä vastaan." (2 Moos 20:16)

        "Väärä todistaja ei jää rankaisematta, joka valheita puhuu, ei pelastu." (Sananl 19:5)


    • Aivan oikein puhuu aloittaja ja jos joku toimittaa omat asiat sapattina ja puuhastelee hänet tulis kivittää. Ja jos näet spattiystäväsi tekevän niin , niiin tulis sun kivittää hänet kuoliaksi. Sapatin rikkojat rangaistaan julmasti ja kovin kovalla kivi päähän. Aivan Pyhän Raamatun mukaan jos olet vanhan liittolainen..

      • Anonyymi

        Jeesus sanoi, ettei laki muutu uuden liiton aikana. Sama laki on voimassa uuden liiton aikana.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.


    • Anonyymi

      Toorauskovilla on joku paha tietäjähenki vallassaan. He kuvittelevat tietävänsä minun nukkuma-ajatkin. Tooraylläpito, eikö olekin kamalaa, vaikka kaivatte IP-osoitteita, ette saa tietoonne edes minun olinpakkaani?
      Koko teidän uskontonne on saatanasta ja perkeleestä. Teidän sapattikynttilänne ovat epäjumlanpalvelusta ja pimeyttä.

      • Anonyymi

        Edellä on selvä merkintä siitä, että olit purkamassa omaa pahaa oloasi keskellä yötä kello 03:00. Sinua valvottaa pimeyden voimat. Sinulla ei ole rauhaa, koska sinä olet jumalaton Kristuksen vihollinen.

        "Lihan pyrkimykset sotivat Jumalaa vastaan, sillä ne eivät alistu Jumalan lakiin eivätkä voikaan alistua. Ne, jotka elävät turmeltuneen luontonsa mukaisesti, eivät voi olla Jumalalle mieleen." (Room 8:7,8)

        "Joka sulkee korvansa Herran lailta, sen rukouskin on Herralle kauhistus. " (Sananl 28:9)

        "Suuri rauha on niillä, jotka rakastavat sinun lakiasi, eikä heille kompastusta tule." (Ps 119:165)


    • Anonyymi

      Edellä kirjoittamasi kommentit osoittavat, että sinä olet toorapastorin paskakärpänen. Minulla on oikeus herätä ja nukkua aivan milloin minä itse haluan. Sinun tooralakisi eivät määrittele minun nukkuma-aikojasi.
      Olet aivat sekaisin, kun alat kaivaa ja syyttää toisia nukkuma-ajoista. Olet täysin pahojen henkien vallassa.

      • Anonyymi

        Yleistä tietoa unettomuudesta:

        Unettomuuteen liittyy tolkuttoman väsymyksen lisäksi vahvoja tunteita, kuten häpeää ja pelkoa. Ongelman tunnistaminen on ensimmäinen askel parempaan. On myös ominaisuuksia, jotka tutkitusti yhdistävät huonosti nukkuvia ihmisiä. Kaikki osaavat nimetä yleisiä syitä huonoon nukkumiseen. On henkilökohtaiset murheet ja stressi, sinisenä loistavat digilaitteet ja koukuttava Netflix.

        Uneton elää arkeaan ohuen langan varassa. Itkuun purskahtelu, alakulo ja voimattomuus voivat näyttää masennukselta, mutta johtuvatkin raastavasta univajeesta. Toisaalta pitkäaikainen unettomuus voi altistaa masennukselle.

        Unilääkäri Helena Aatsinkin vastaanotolle tulee yleensä ihmisiä, joiden unettomuus on jatkunut jo kauan.

        ”He ovat epätoivoisessa tilanteessa, kertovat tietävänsä kaikki vinkit ja kokeilleensa kaiken maailman konstit. Unettomuuteen liittyy myös häpeää. Ihmiset pelkäävät, että näkyykö tämä mun naamasta, olenko mä hullu”, Aatsinki kertoo.

        Unettoman elämässä pelko jälleen yhdestä valvotusta yöstä ja sitä seuraavan päivän tuskasta voi nousta jopa suuremmaksi ongelmaksi kuin itse valvominen. Keho ja mieli ovat ylivireystilassa vuorokauden ympäri. Valppaus pitää hereillä, ja heti yön ensimmäisestä havahtumisesta nousee paniikki. ”Nyt mä sitten valvon, ei tästä tule taaskaan mitään.” Pian jo sänkyyn meneminen alkaa pelottaa – kierre on valmis muutamassa viikossa.

        On ominaisuuksia, jotka tutkitusti yhdistävät huonosti nukkuvia ihmisiä. Englanniksi puhutaan kolmen P:n listasta: Predisposing (altistava), Precipitating (laukaiseva) ja Perpetuating (ylläpitävä).

        Altistavia tekijöitä ovat persoonallisuuden piirteet, yleisimpänä vaativuus. Ihminen, joka on vaativa sekä itseään että muita kohtaan ei siedä keskeneräisiä asioita. Sotkut jäävät mieleen päivän päätteeksi, ajatuksista on vaikea irrottautua. Olisi pitänyt tehdä sekin asia, ja suoriutua paremmin toisessa.

        Laukaiseva tekijä on usein suuri menetys tai kriisi. Avioero, oma tai läheisen sairaus, työpaikan menettäminen ovat muutoksia, jotka ymmärrettävästi pitävät hereillä.

        Kolmas tekijä ylläpitää unettomuutta. Puhutaan ruminaatiotaipumuksesta eli märehtimisestä. Murehtija miettii sekä menneitä että tulevaa. Hän syyttää itseään, takertuu asioihin ja jää häpeän kierteeseen. Vaativuus persoonallisuuspiirteenä on yleinen yhdistävä tekijä murehtijoille.

        Jos tunnistaa itsessään kaikki kolme tekijää, unettomuus on helppo ymmärtää. Tärkeintä on kuitenkin, että siitä voi parantua.

        https://www.aava.fi/artikkeli/nama-3-tekijaa-yhdistavat-unettomuudesta-karsivia


    • Anonyymi

      Toorauskonto on pahuus ja pimeys, jonka harjoittaja ja vouhkaaja on itse tieitoisesti valinnut. Toorauskonnon päämäärä on edistää antikristillisyyttä ja Jeesuksen seuraajien painostusta ja vainoa.

      • Anonyymi

        Sinä olet Saatanan kätyri, joka olet tekeytynyt vain uskovaksi, muuta palvelet Saatanaan pimeillä jutuillasi. Mihin helluntaiseurakuntaan sinä kuulut?

        Jeesus ja Paavali noudattivat Tooraa. Se ei ollut pimeyttä vaan vanhurskautta.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]

        Ap.t 25:8 sillä Paavali torjui syytökset ja sanoi: "Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan".

        Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,

        Jos joku puhuu pyhää ja vanhurskasta Tooraa vastaan, niin hän saa siitä tuomion tuliseen järveen. Jeesus ei pelasta laittomuuden tekijöitä. Sen takia tulee tehdä parannus Tooran rikkomisesta.

        Hep 10:26 Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. 27 Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat. 28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana.

        Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet Saatanan kätyri, joka olet tekeytynyt vain uskovaksi, muuta palvelet Saatanaan pimeillä jutuillasi. Mihin helluntaiseurakuntaan sinä kuulut?

        Jeesus ja Paavali noudattivat Tooraa. Se ei ollut pimeyttä vaan vanhurskautta.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]

        Ap.t 25:8 sillä Paavali torjui syytökset ja sanoi: "Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan".

        Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,

        Jos joku puhuu pyhää ja vanhurskasta Tooraa vastaan, niin hän saa siitä tuomion tuliseen järveen. Jeesus ei pelasta laittomuuden tekijöitä. Sen takia tulee tehdä parannus Tooran rikkomisesta.

        Hep 10:26 Jos me näet teemme syntiä ehdoin tahdoin, senkin jälkeen, kun olemme oppineet tuntemaan totuuden, ei ole enää mitään uhria syntiemme sovitukseksi. 27 Ei ole muuta kuin kauhea tuomion odotus ja ahnas tuli, joka nielee Jumalaa uhmaavat. 28 Jos joku kieltää Mooseksen lain, hänet tuomitaan säälittä kuolemaan; siihen riittää kahden tai kolmen todistajan sana.

        Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        1. Silloin Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen
        2. sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.
        3. Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.
        4. He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.
        5. Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi
        6. ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagoogissa,
        7. ja tahtovat mielellään, että heitä tervehditään toreilla, ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä 'rabbi'.
        8. Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä.
        9. Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa.
        10. Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus.
        11. Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne.
        12. Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.
        13. Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.
        15. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!
        16. Voi teitä, te sokeat taluttajat, jotka sanotte: 'Jos joku vannoo temppelin kautta, niin se ei ole mitään; mutta jos joku vannoo temppelin kullan kautta, niin hän on valaansa sidottu'!
        17. Te tyhmät ja sokeat! Kumpi on suurempi, kultako vai temppeli, joka kullan pyhittää?
        18. Ja: 'Jos joku vannoo alttarin kautta, niin se ei ole mitään; mutta jos joku vannoo sen päällä olevan uhrilahjan kautta, niin hän on valaansa sidottu'.
        19. Te sokeat! Kumpi on suurempi, uhrilahjako vai alttari, joka uhrilahjan pyhittää?
        20. Sentähden, joka vannoo alttarin kautta, vannoo sen kautta ja kaiken kautta, mitä sen päällä on.
        21. Ja joka vannoo temppelin kautta, vannoo sen kautta ja hänen kauttansa, joka siinä asuu.
        22. Ja joka vannoo taivaan kautta, vannoo Jumalan valtaistuimen kautta ja hänen kauttansa, joka sillä istuu.
        23. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää.
        24. Te sokeat taluttajat, jotka siivilöitte hyttysen, mutta nielette kamelin!
        25. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!
        26. Sinä sokea fariseus, puhdista ensin maljan sisus, että sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi!
        27. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia: ulkoa ne kyllä näyttävät kauniilta, mutta ovat sisältä täynnä kuolleitten luita ja kaikkea saastaa!
        28. Samoin tekin ulkoa kyllä näytätte ihmisten silmissä hurskailta, mutta sisältä te olette täynnä ulkokultaisuutta ja laittomuutta.
        29. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te rakennatte profeettain hautoja ja kaunistatte vanhurskasten hautakammioita,
        30. ja sanotte: 'Jos me olisimme eläneet isäimme päivinä, emme olisi olleet osallisia heidän kanssaan profeettain vereen'!
        31. Niin te siis todistatte itsestänne, että olette niiden lapsia, jotka tappoivat profeetat.
        32. Täyttäkää siis te isäinne mitta.
        33. Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
        34. Sentähden, katso, minä lähetän teidän tykönne profeettoja ja viisaita ja kirjanoppineita. Muutamat heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, ja toisia heistä te ruoskitte synagoogissanne ja vainoatte kaupungista kaupunkiin;
        35. että teidän päällenne tulisi kaikki se vanhurskas veri, joka maan päällä on vuodatettu vanhurskaan Aabelin verestä Sakariaan, Barakiaan pojan, vereen asti, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välillä.
        36. Totisesti minä sanon teille: tämä kaikki on tuleva tämän sukupolven päälle.
        37. Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.
        38. Katso, 'teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi'.
        39. Sillä minä sanon teille: tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen'."
        ( Matt. 23 )


      • Anonyymi
        Saviseutulainen kirjoitti:

        1. Silloin Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen
        2. sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.
        3. Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.
        4. He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.
        5. Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi
        6. ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagoogissa,
        7. ja tahtovat mielellään, että heitä tervehditään toreilla, ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä 'rabbi'.
        8. Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä.
        9. Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa.
        10. Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus.
        11. Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne.
        12. Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.
        13. Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.
        15. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!
        16. Voi teitä, te sokeat taluttajat, jotka sanotte: 'Jos joku vannoo temppelin kautta, niin se ei ole mitään; mutta jos joku vannoo temppelin kullan kautta, niin hän on valaansa sidottu'!
        17. Te tyhmät ja sokeat! Kumpi on suurempi, kultako vai temppeli, joka kullan pyhittää?
        18. Ja: 'Jos joku vannoo alttarin kautta, niin se ei ole mitään; mutta jos joku vannoo sen päällä olevan uhrilahjan kautta, niin hän on valaansa sidottu'.
        19. Te sokeat! Kumpi on suurempi, uhrilahjako vai alttari, joka uhrilahjan pyhittää?
        20. Sentähden, joka vannoo alttarin kautta, vannoo sen kautta ja kaiken kautta, mitä sen päällä on.
        21. Ja joka vannoo temppelin kautta, vannoo sen kautta ja hänen kauttansa, joka siinä asuu.
        22. Ja joka vannoo taivaan kautta, vannoo Jumalan valtaistuimen kautta ja hänen kauttansa, joka sillä istuu.
        23. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää.
        24. Te sokeat taluttajat, jotka siivilöitte hyttysen, mutta nielette kamelin!
        25. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!
        26. Sinä sokea fariseus, puhdista ensin maljan sisus, että sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi!
        27. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia: ulkoa ne kyllä näyttävät kauniilta, mutta ovat sisältä täynnä kuolleitten luita ja kaikkea saastaa!
        28. Samoin tekin ulkoa kyllä näytätte ihmisten silmissä hurskailta, mutta sisältä te olette täynnä ulkokultaisuutta ja laittomuutta.
        29. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te rakennatte profeettain hautoja ja kaunistatte vanhurskasten hautakammioita,
        30. ja sanotte: 'Jos me olisimme eläneet isäimme päivinä, emme olisi olleet osallisia heidän kanssaan profeettain vereen'!
        31. Niin te siis todistatte itsestänne, että olette niiden lapsia, jotka tappoivat profeetat.
        32. Täyttäkää siis te isäinne mitta.
        33. Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
        34. Sentähden, katso, minä lähetän teidän tykönne profeettoja ja viisaita ja kirjanoppineita. Muutamat heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, ja toisia heistä te ruoskitte synagoogissanne ja vainoatte kaupungista kaupunkiin;
        35. että teidän päällenne tulisi kaikki se vanhurskas veri, joka maan päällä on vuodatettu vanhurskaan Aabelin verestä Sakariaan, Barakiaan pojan, vereen asti, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välillä.
        36. Totisesti minä sanon teille: tämä kaikki on tuleva tämän sukupolven päälle.
        37. Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.
        38. Katso, 'teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi'.
        39. Sillä minä sanon teille: tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen'."
        ( Matt. 23 )

        Aivan oikein. Jeesus käski noudattaa Tooraa. Kirjanoppineet lainopettajat eivät noudattaneet Tooraa ja sen takia saivat kovat ukaasit.' Kuten huomaamme, niin Jeesus vaati Tooran noudattamista.

        Matt 23:1. Silloin Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen
        2. sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.
        3. Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.


      • Anonyymi
        Saviseutulainen kirjoitti:

        1. Silloin Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen
        2. sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.
        3. Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.
        4. He sitovat kokoon raskaita ja vaikeasti kannettavia taakkoja ja panevat ne ihmisten hartioille, mutta itse he eivät tahdo niitä sormellaankaan liikuttaa.
        5. Ja kaikki tekonsa he tekevät sitä varten, että ihmiset heitä katselisivat. He tekevät raamatunlausekotelonsa leveiksi ja vaippansa tupsut suuriksi
        6. ja rakastavat ensimmäistä sijaa pidoissa ja etumaisia istuimia synagoogissa,
        7. ja tahtovat mielellään, että heitä tervehditään toreilla, ja että ihmiset kutsuvat heitä nimellä 'rabbi'.
        8. Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä.
        9. Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa.
        10. Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus.
        11. Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne.
        12. Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.
        13. Mutta voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun suljette taivasten valtakunnan ihmisiltä! Sillä itse te ette mene sisälle, ettekä salli meneväisten sisälle mennä.
        15. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te kierrätte meret ja mantereet tehdäksenne yhden käännynnäisen; ja kun joku on siksi tullut, niin teette hänestä helvetin lapsen, kahta vertaa pahemman, kuin te itse olette!
        16. Voi teitä, te sokeat taluttajat, jotka sanotte: 'Jos joku vannoo temppelin kautta, niin se ei ole mitään; mutta jos joku vannoo temppelin kullan kautta, niin hän on valaansa sidottu'!
        17. Te tyhmät ja sokeat! Kumpi on suurempi, kultako vai temppeli, joka kullan pyhittää?
        18. Ja: 'Jos joku vannoo alttarin kautta, niin se ei ole mitään; mutta jos joku vannoo sen päällä olevan uhrilahjan kautta, niin hän on valaansa sidottu'.
        19. Te sokeat! Kumpi on suurempi, uhrilahjako vai alttari, joka uhrilahjan pyhittää?
        20. Sentähden, joka vannoo alttarin kautta, vannoo sen kautta ja kaiken kautta, mitä sen päällä on.
        21. Ja joka vannoo temppelin kautta, vannoo sen kautta ja hänen kauttansa, joka siinä asuu.
        22. Ja joka vannoo taivaan kautta, vannoo Jumalan valtaistuimen kautta ja hänen kauttansa, joka sillä istuu.
        23. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te annatte kymmenykset mintuista ja tilleistä ja kuminoista, mutta jätätte sikseen sen, mikä laissa on tärkeintä: oikeuden ja laupeuden ja uskollisuuden! Näitä tulisi noudattaa, eikä noitakaan sikseen jättää.
        24. Te sokeat taluttajat, jotka siivilöitte hyttysen, mutta nielette kamelin!
        25. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä!
        26. Sinä sokea fariseus, puhdista ensin maljan sisus, että sen ulkopuolikin tulisi puhtaaksi!
        27. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te olette valkeiksi kalkittujen hautojen kaltaisia: ulkoa ne kyllä näyttävät kauniilta, mutta ovat sisältä täynnä kuolleitten luita ja kaikkea saastaa!
        28. Samoin tekin ulkoa kyllä näytätte ihmisten silmissä hurskailta, mutta sisältä te olette täynnä ulkokultaisuutta ja laittomuutta.
        29. Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te rakennatte profeettain hautoja ja kaunistatte vanhurskasten hautakammioita,
        30. ja sanotte: 'Jos me olisimme eläneet isäimme päivinä, emme olisi olleet osallisia heidän kanssaan profeettain vereen'!
        31. Niin te siis todistatte itsestänne, että olette niiden lapsia, jotka tappoivat profeetat.
        32. Täyttäkää siis te isäinne mitta.
        33. Te käärmeet, te kyykäärmeitten sikiöt, kuinka te pääsisitte helvetin tuomiota pakoon?
        34. Sentähden, katso, minä lähetän teidän tykönne profeettoja ja viisaita ja kirjanoppineita. Muutamat heistä te tapatte ja ristiinnaulitsette, ja toisia heistä te ruoskitte synagoogissanne ja vainoatte kaupungista kaupunkiin;
        35. että teidän päällenne tulisi kaikki se vanhurskas veri, joka maan päällä on vuodatettu vanhurskaan Aabelin verestä Sakariaan, Barakiaan pojan, vereen asti, jonka te tapoitte temppelin ja alttarin välillä.
        36. Totisesti minä sanon teille: tämä kaikki on tuleva tämän sukupolven päälle.
        37. Jerusalem, Jerusalem, sinä, joka tapat profeetat ja kivität ne, jotka ovat sinun tykösi lähetetyt, kuinka usein minä olenkaan tahtonut koota sinun lapsesi, niinkuin kana kokoaa poikansa siipiensä alle! Mutta te ette ole tahtoneet.
        38. Katso, 'teidän huoneenne on jäävä hyljätyksi'.
        39. Sillä minä sanon teille: tästedes te ette näe minua, ennenkuin sanotte: 'Siunattu olkoon hän, joka tulee Herran nimeen'."
        ( Matt. 23 )

        En ole FARISEUS ! Ei kirkollisveroja, ei kymmenyksiä, eikä muihinkaan monenmoisiin uskonnollisiin keräyksiin euroja ! Sillä olen BUPLIKAANI.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole FARISEUS ! Ei kirkollisveroja, ei kymmenyksiä, eikä muihinkaan monenmoisiin uskonnollisiin keräyksiin euroja ! Sillä olen BUPLIKAANI.

        Publikaani. Tullimies. Tamoozennik. Da svidaanija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan oikein. Jeesus käski noudattaa Tooraa. Kirjanoppineet lainopettajat eivät noudattaneet Tooraa ja sen takia saivat kovat ukaasit.' Kuten huomaamme, niin Jeesus vaati Tooran noudattamista.

        Matt 23:1. Silloin Jeesus puhui kansalle ja opetuslapsilleen
        2. sanoen: "Mooseksen istuimella istuvat kirjanoppineet ja fariseukset.
        3. Sentähden, kaikki, mitä he sanovat teille, se tehkää ja pitäkää; mutta heidän tekojensa mukaan älkää tehkö, sillä he sanovat, mutta eivät tee.

        Tottakai Jeesus vaati kuulijoitaan noudattamaan tooraa kuten fariseukset opettivat - vaan ei seuraamaan heidän tekopyhyyttään eli opetuksensa ja tekojensa välistä ristiriitaa.
        Tämähän ( ristiriita ) tulee juuri esille tämän palstan tekopyhäilijöiden, toraistienkin, kohdalla. Opettavat yhtä, tekevät toista.
        Ja nyt ratkaisevan tärkeä pointti -
        uusiliitto ei ollut vielä astunut voimaan. Elettiin edelleen vanhanliiton aikaa.
        Uusiliitto astui voimaan Herran Jeesuksen kuollessa. Merkkinä siitä temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas saakka.
        Herra Jeesus ei kumonnut lakia - kymmenen käskyn lakia, joka on edelleen voimassa. Tooran 613 käskyä suljettiin liiton arkkiin. Kivitaulujen laki/käskyt jäivät arkin sivuille, sen ulkopuolelle.
        Uudessa liitossa kaikki Jumalan kymmenen käskyä ovat voimassa ja ne täyttääkseen on ihmisen pidettävä ne täydellisesti, niinkuin Pyhän Jumalan edessä vain kelvollista on.
        Ja siihen ei kykene yksikään ihminen. Vain lain alaiseksi syntynyt, ihmiseksi tullut, Jumalan Poika Jeesus Kristus on LAIN TÄYTTÄNYT. Vuorisaarnassaan Herra Jeesus tuo tarpeeksi selvästi esille, että ihmisen on mahdotonta käskyjä noudattaa.
        Ja tähän on vain yksi ratkaisu ja apu ihmiskunnalle annettu.
        JEESUS KRISTUS.
        Jumalan käsittämättömän suuri armo Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.
        Uskon kautta ylösnousseeseen Jeesukseen Kristukseen me saamme olla vapaat lain vaatimuksista - joita emme kertakaikkiaan itse kykene täyttämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai Jeesus vaati kuulijoitaan noudattamaan tooraa kuten fariseukset opettivat - vaan ei seuraamaan heidän tekopyhyyttään eli opetuksensa ja tekojensa välistä ristiriitaa.
        Tämähän ( ristiriita ) tulee juuri esille tämän palstan tekopyhäilijöiden, toraistienkin, kohdalla. Opettavat yhtä, tekevät toista.
        Ja nyt ratkaisevan tärkeä pointti -
        uusiliitto ei ollut vielä astunut voimaan. Elettiin edelleen vanhanliiton aikaa.
        Uusiliitto astui voimaan Herran Jeesuksen kuollessa. Merkkinä siitä temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas saakka.
        Herra Jeesus ei kumonnut lakia - kymmenen käskyn lakia, joka on edelleen voimassa. Tooran 613 käskyä suljettiin liiton arkkiin. Kivitaulujen laki/käskyt jäivät arkin sivuille, sen ulkopuolelle.
        Uudessa liitossa kaikki Jumalan kymmenen käskyä ovat voimassa ja ne täyttääkseen on ihmisen pidettävä ne täydellisesti, niinkuin Pyhän Jumalan edessä vain kelvollista on.
        Ja siihen ei kykene yksikään ihminen. Vain lain alaiseksi syntynyt, ihmiseksi tullut, Jumalan Poika Jeesus Kristus on LAIN TÄYTTÄNYT. Vuorisaarnassaan Herra Jeesus tuo tarpeeksi selvästi esille, että ihmisen on mahdotonta käskyjä noudattaa.
        Ja tähän on vain yksi ratkaisu ja apu ihmiskunnalle annettu.
        JEESUS KRISTUS.
        Jumalan käsittämättömän suuri armo Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.
        Uskon kautta ylösnousseeseen Jeesukseen Kristukseen me saamme olla vapaat lain vaatimuksista - joita emme kertakaikkiaan itse kykene täyttämään.

        Puhut pelkää palturia. Jeesus ei opettanut noudattamaan vanhaa liitoa vaan uutta liittoa. Jeesus sanoi, että Toora on voimassa uuden liiton aikana ja velvoittaa kaikkia kristittyjä. Laista ei ole kumottu yhtäkään käskyä. Laki ei ole voimassa vain kymmenen käskyn osalta, vaan myös kaikkien muiden käskyjen osalta. Joka kirjoittaa someen, että laista on voimassa vain kymmenen käskyä, niin hän kumoaa omavaltaisesti lain käskyjä ja tiputtaa itsensä pohjalle matkalle helvettiin.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Raamatussa ei ole sanottu missään, että Jeesus olisi täyttänyt sinun velvollisuutesi noudattaa lakia. Jeesus täytti lain omasta puolestaan ja täytti laissa olevat Messias profetiat.

        Jeesus käski sinunkin täyttämään lain. Joka täyttää Jeesuksen käskyn mukaan lain tulee tuomitsemaan viimeisenä päivänä niitä, jotka eivät halunneet noudattaa lakia.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Raamatussa sanotaan, että lain voi täyttää. Sen takia lain täyttäjät ovat viimeisenä päivänä tuomarina ja lain rikkojat tuomittavina.

        1 Joh 5:3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.

        5 Moos 30:11 Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana.
        12 Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: 'Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?'
        13 Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: 'Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?'
        14 Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhut pelkää palturia. Jeesus ei opettanut noudattamaan vanhaa liitoa vaan uutta liittoa. Jeesus sanoi, että Toora on voimassa uuden liiton aikana ja velvoittaa kaikkia kristittyjä. Laista ei ole kumottu yhtäkään käskyä. Laki ei ole voimassa vain kymmenen käskyn osalta, vaan myös kaikkien muiden käskyjen osalta. Joka kirjoittaa someen, että laista on voimassa vain kymmenen käskyä, niin hän kumoaa omavaltaisesti lain käskyjä ja tiputtaa itsensä pohjalle matkalle helvettiin.

        Matt 5:17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. [Luuk. 24:44; Room. 3:31]
        18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. [Luuk. 16:17]
        19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Raamatussa ei ole sanottu missään, että Jeesus olisi täyttänyt sinun velvollisuutesi noudattaa lakia. Jeesus täytti lain omasta puolestaan ja täytti laissa olevat Messias profetiat.

        Jeesus käski sinunkin täyttämään lain. Joka täyttää Jeesuksen käskyn mukaan lain tulee tuomitsemaan viimeisenä päivänä niitä, jotka eivät halunneet noudattaa lakia.

        Room 2:27 Ja luonnostaan ympärileikkaamaton, joka täyttää lain, on tuomitseva sinut, joka lainkirjaiminesi ja ympärileikkauksinesi olet lainrikkoja.

        Raamatussa sanotaan, että lain voi täyttää. Sen takia lain täyttäjät ovat viimeisenä päivänä tuomarina ja lain rikkojat tuomittavina.

        1 Joh 5:3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.

        5 Moos 30:11 Sillä tämä käsky, jonka minä tänä päivänä sinulle annan, ei ole sinulle vaikea täyttää eikä liian kaukana.
        12 Se ei ole taivaassa, eikä sinun tarvitse sanoa: 'Kuka nousisi meidän puolestamme taivaaseen noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?'
        13 Se ei ole meren takana, eikä sinun tarvitse sanoa: 'Kuka menisi meidän puolestamme meren taakse noutamaan sen meille ja julistaisi sen meille, että me sen täyttäisimme?'
        14 Vaan sana on sinua aivan lähellä, sinun suussasi ja sydämessäsi, niin että voit sen täyttää.

        Sinulla on peite silmilläsi kuten kaikilla, jotka Moosesta lukevat - kerskaavat Mooseksen laista ja vieläpä julkeasti valehdellen väittävät täyttävänsä sen.
        Olet hengellisesti sokea, hengellisesti kuollut.
        Et kykene tutkistelemaan hengellisiä hengellisesti - vaan luet, tulkitset ja opetat Raamattua kirjaimen kuolleessa tilassa, et Hengen eläväksi tekevässä tilassa.
        Siellä missä sinä ja kaltaisesi lihallista jumalanpalvelustanne suoritatte, LUETAAN MOOSESTA PEITE SILMILLÄ, kerskataan Mooseksesta ja laista.
        Teidän kerskauksenne ei ole Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.
        Ette ole elävässä Jumalan Pojan, Jeesuksen Kristuksen, uskossa.
        Jos olisitte, ette muusta kerskata saattaisi kuin Herrastamme ja Vapahtajastamme Jeesuksesta Kristuksesta.
        Uudestisyntymättömyyden tilassanne olette yhtä kuin uskosta osattomat.
        Juuri niinkuin olivat fariseukset ja kirjanoppineet Herran Jeesuksen aikoina.
        Mitä Herra Jeesus lausuu Matt. 23:ssa fariseuksille ja kirjanoppineille, sen Hän lausuu tänä päivänä juuri teille, te toraistit, tämän päivän fariseukset ja kirjanoppineet.
        Voi teitä!

        s-seutulainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tottakai Jeesus vaati kuulijoitaan noudattamaan tooraa kuten fariseukset opettivat - vaan ei seuraamaan heidän tekopyhyyttään eli opetuksensa ja tekojensa välistä ristiriitaa.
        Tämähän ( ristiriita ) tulee juuri esille tämän palstan tekopyhäilijöiden, toraistienkin, kohdalla. Opettavat yhtä, tekevät toista.
        Ja nyt ratkaisevan tärkeä pointti -
        uusiliitto ei ollut vielä astunut voimaan. Elettiin edelleen vanhanliiton aikaa.
        Uusiliitto astui voimaan Herran Jeesuksen kuollessa. Merkkinä siitä temppelin esirippu repesi kahtia ylhäältä alas saakka.
        Herra Jeesus ei kumonnut lakia - kymmenen käskyn lakia, joka on edelleen voimassa. Tooran 613 käskyä suljettiin liiton arkkiin. Kivitaulujen laki/käskyt jäivät arkin sivuille, sen ulkopuolelle.
        Uudessa liitossa kaikki Jumalan kymmenen käskyä ovat voimassa ja ne täyttääkseen on ihmisen pidettävä ne täydellisesti, niinkuin Pyhän Jumalan edessä vain kelvollista on.
        Ja siihen ei kykene yksikään ihminen. Vain lain alaiseksi syntynyt, ihmiseksi tullut, Jumalan Poika Jeesus Kristus on LAIN TÄYTTÄNYT. Vuorisaarnassaan Herra Jeesus tuo tarpeeksi selvästi esille, että ihmisen on mahdotonta käskyjä noudattaa.
        Ja tähän on vain yksi ratkaisu ja apu ihmiskunnalle annettu.
        JEESUS KRISTUS.
        Jumalan käsittämättömän suuri armo Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa.
        Uskon kautta ylösnousseeseen Jeesukseen Kristukseen me saamme olla vapaat lain vaatimuksista - joita emme kertakaikkiaan itse kykene täyttämään.

        Kirjoitin harhaan johtavasti tuolla ylempänä, jos annoin ymmärtää - vaikkei se ollut tarkoitukseni - että Jeesus olisi opettanut tooraa.
        Ei tietenkään opettanut. Valtakunnan evankelumia Hän julisti ja opetti.
        Mutta Hän tähdensi painokkaasti sitä, ettei Hän ollut tullut kumoamaan lakia, vaan TÄYTTÄMÄÄN LAIN.
        Ja ettei laista ole poistunut eikä poistu sen yksikään kirjain eikä pieninkään piirto - ennen kuin tämä taivas ja maa katoavat.
        Herra Jeesus painotti vakavasti, että se, joka toisin opettaa sitä pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman.
        Hän siis kehotti kuulijoita olemaan laille kuuliaisia toisin kuin fariseukset eivät laille kuuliaisia olleet, vaikka sitä muilta vaativat.
        Herra Jeesus opetti ja pohjusti kuulijoitaan/opetuslapsiaan siihen, että ihmisen on mahdotonta pelastua omine tekoineen ja lain noudattamisyrityksineen - koska laki ( kivitaulujen/kymmenen käskyn laki ) on ja pysyy.
        Ellei ihminen noudata Jumalan lakia absoluuttisesti, missään kohdin himpun vertaa hairahtumatta, on hän rikkonut koko lain. Ja siihen ei yksikään ihminen kykene.
        Jos toisin olisi, ei Herran Jeesuksen olisi tarvinnut maailmaan tullakaan.
        Pietari kysyy Herralta, jonka luota rikas nuorukainen oli murheellisena poistunut, että voiko sitten kukaan pelastua? Nuorukainen oli kertonut noudattaneensa koko ikänsä Herran mainitsemia käskyjä ( tosiasiassa niin " hyvin" kuin hän itse kykeni ). Se ei riittänyt. Herra Jeesus kehotti miestä luopumaan KAIKESTA OMASTAAN ja seuraamaan häntä.
        Niinpä Herra Jeesus vastasikin Pietarin kysymykseen: "Ihmiselle se ( pelastuminen ) on mahdotonta. Jumalalle se on mahdollista.".
        Omin laintekoinemme on meidän mahdotonta Jumalaa miellyttää.

        s-seutulainen


    • Anonyymi

      Lain vouhkaaminen on vain kaapu, jonka alle toorauskovat kätkevät todellisen päämääränsä ja oppinsa. Heidän oppinsa päämäärä ja sisältö on vainota Jeesuksen seuraajia.
      Valheellinen Mooseksen laki voi olla voimassa antikristuksen valtakunnassa. 
      Mooseksen laki antaa "lailliset" keinot ja valtuudet vainoja ja surmata kristittyjä. 
      Mooseksen lain melskaaminen sisältää väkevän eksytyksen "niin että eksyttävät, jos mahdollista, valitutkin".

      • Anonyymi

        Sinä valehtelet kuin Saatana. Laissa ei ole käskyä surmata niitä, jota uskovat Kristukseen. Laissa on käsky uskoa Kristusta. Jeesus Kristus ei kumonnut lakia, vaan tuli noudattamaan sitä.

        5 Moos 18:15 "Herra, teidän Jumalanne, antaa veljienne joukosta nousta profeetan, joka on minun kaltaiseni. Häntä teidän tulee kuunnella. [Joh. 6:14; Ap. t. 3:22, Ap. t. 7:37]
        16 Tätähän te pyysitte Herralta, Jumalaltanne, kun Horebin juurelle kokoontuneina sanoitte: 'Me emme enää kestä kuulla Herran, Jumalamme, ääntä emmekä nähdä tuota suurta tulta, sillä pelkäämme, että kuolemme.' [2. Moos. 20:19; 5. Moos. 5:25]
        17 Herra sanoi silloin minulle: 'Se, mitä he sanoivat, on oikein.
        18 Siksi minä annan heidän omien jälkeläistensä joukosta nousta profeetan, joka on sinun kaltaisesi; minä panen sanani hänen suuhunsa, ja profeetta puhuu kaiken, minkä minä hänen puhuttavakseen annan.
        19 Jos joku ei kuuntele niitä sanoja, jotka hän minun nimissäni puhuu, minä itse vaadin tilille sen miehen.


    • Lauantai”sapatti” ei kuulu suomalaiseen kulttuuriin. Maassa maan tavalla tai maasta pois!

      • Anonyymi

        Suomalaiseen kulttuuriin kuuluu sunnuntai pyhäksi, joka on muutettu viikon seitsemänneksipäiväksi vuonna 1973.
        Arvostettu Piispa Eero Huovinen kirjoitti Ilta Sanomissa 5.11.1999 Vapaa sana seuraavasti: Vuoden 1973 Alusta virallinen maallinen viikkokalenterimme on alkanut maanantaista. Vielä 1970-luvun alussa viikkomme alkoi sunnuntaista. Kristityt olivat jo VARHAIN KEKSINEET tehdä sapatin jälkeisestä päivästä varsinaisen juhlapäivän, vaikka YLEINEN LEPOPÄIVÄ SIITÄ TULI VASTA 300-LUVULLA.

        Enemmän tulee totella Jumalaa kuin ihmistä. Pieni määrä ihmisiä täällä Suomessa pitää Jumalan antaman sapatin pyhänäpäivänä. Sapatti on Jumalan merkki.

        1234567---


    • Anonyymi

      Adventisti kuvittelee pelastuvansa omien tekoja ja lihansa pöhötyksen kautta. Numerosarja on täynnä lihallisuutta ja jumalattomuutta ja itsensä palvomista.

      • Anonyymi

        Sinulla se mielikuvitus laukkaa, ja lujaa.


    • Anonyymi

      Toorauskovat täällä valehtelevat kuin heidän isäntänsä sielunvihollinen ja valheen isä. Tässä valhe: "Laissa ei ole käskyä surmata niitä, jota uskovat Kristukseen".
      Jokainen, joka uskoo Jeesukseen ja seuraa häntä rikkoo Mooseksen lakia, sillä laissa on sanottu: Mutta Aaronin ja hänen poikiensa käske hoitaa papinvirkansa. Syrjäinen, joka siihen ryhtyy, surmattakoon.
      Jeesuksen seuraaja on ottanut Jeesuksen ylimmäiseksi papikseen. Mooseksen laissa on selvä käsky surmata kaikki, jotka luopuvat Mooseksesta.
      Raamatusta ei löydy toora valhettelijoitten kahden ylipapin järjestelmää. Niin, että älä laita tänne mitään valhetta kahdesta ylipapista, sinä pahuuden palvelija.
      Jeesus itse sanoi: "Kukaan ei voi palvella kahta herraa".

      • Anonyymi

        Mutta kun oikeat kristityt noudattavat Mooseksen lakia, koska se on Jeesuksen käsky. Silloin ei tule ristiriitaa asiaan. Jotka haluavat elää ilman lakia, heillä menee kaikki asiat sekaisin.

        Matt 23:1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
        2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa.
        3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

        Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.


    • Anonyymi

      Tooravouhkaaja jatkaa valheitaan. Yksikään, joka noudattaa lakia ja turvaa Moosekseen, ei ole uskossa Jeesukseen.

      • Anonyymi

        Uskomiseen kuuluu se, että uskoo Jeesusta. Sinä et usko Jeesusta etkä sen takia usko Jeesukseen. Jeesus käski noudattaa Mooseksen lakia ja Jeesukseen uskovat käskyn täyttävät.

        Matt 23:1 Sitten Jeesus puhui väkijoukolle ja opetuslapsilleen:
        2 "Mooseksen istuin on nyt lainopettajien ja fariseusten hallussa.
        3 Tehkää siis niin kuin he sanovat ja noudattakaa heidän opetustaan. Älkää kuitenkaan ottako oppia heidän teoistaan, sillä he puhuvat yhtä ja tekevät toista.

        Matt 5:19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.

        Jos sinulla ei ole lain tekoja, niin Jaakobin mukaan sinulla ei ole uskoakaan. Usko ilman lain tekoja on kuollut. Ilman tottelevaisuutta Jeesuksen käskyille ei ole elävää uskoa vaan ruumis haudassa ja sielu helvetissä.

        Jaak 2:9 Mutta jos te erottelette ihmisiä, te teette syntiä, ja laki osoittaa teidät rikkojiksi.
        ----
        24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.

        Paavali uskoi Jeesukseen, koska Mooses on Jeesuksesta kirjoittanut. Paavali uskoi Moosesta ja sen takia hän oli vanhurskas. Joka ei usko Moosesta, ei usko myöskään Jeesukseen. Paavali uskoi kaiken sen, mitä Mooses on kirjoittanut ja sen takia hän myös uskoi Jeesukseen.

        Joh 5:46 Jos te uskoisitte Moosesta, uskoisitte myös minua -- juuri minusta hän on kirjoittanut.

        Ap.t 18:28 Kaikkien kuullen hän vakuuttavasti kumosi juutalaisten väitteet ja osoitti kirjoituksiin vedoten, että Jeesus on Messias.

        Ap.t 24:14 Mutta sen minä sinulle tunnustan, että kuljen sitä tietä, jota he sanovat lahkoksi, ja näin palvelen isieni Jumalaa: kaiken sen, mitä laissa ja profeettojen kirjoissa sanotaan, minä uskon,

        Room 2:13 Ei Jumala hyväksy vanhurskaiksi niitä, jotka vain kuulevat lain sanoja, vaan vanhurskaiksi julistetaan ne, jotka myös noudattavat lakia.


    • Anonyymi

      Toorausakovat ovat niitä laittomuuden tekijöitä, joista he vouhkaavat. Heidän lakinsa on, ei Moosekselta eikä Jumalalta, vaan suoraan heidän herraltaan, saatanalta. Eivätkä toorauskovat edes kykene kertomaan käskyjä, joita he väittävät noudattavansa. Tooravouhkaajilla on ainoastaan tyhjät sanansa, ei mitään muuta, pelkkää sanan helinää.

      • Anonyymi

        Tämä kommenttisi todistaa, että sinä olet itse Perkeleen äänitorvi.


    • Anonyymi

      toorauskovat ovat juuri niitä laittomuuden tekijöitä. Jos kysyy heillä mitä käskyjä tooraopissa pitää noudattaa, niin heillä on selityksen ei tätä eikä tuota. Sapattina saa julistaa evankeliumia, mutta missä kohtaa Mooses niin sanoi? Vaikka Mooses on kieltänyt, niin sapattina saa toorauskonnon selitysopin ostaa ja tehdä työtä ja teettää työtä.
      Ei tarvitse uhrata eläimiä, ei tarvitse välittää puhtauskäskyistä ja nahankapple on tärkeä, siitä emme luovu. Kaiken lisäksi Suomen lait kumoavat Mooseksen antamat kivityskäskyt, jotka toorauskovien opin mukaan ovat edelleen voimassa.

      Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman.

      • Anonyymi

        >>Sapattina saa julistaa evankeliumia, mutta missä kohtaa Mooses niin sanoi?<<

        Sinä kieroilet kuin Saatana. Kyseenalaistat kaiken kuin Perkele.

        Papit olivat sapattina töissä. Eikö se ollut laissa oleva käsky? Raamatun mukaan Jeesus ei tehnyt koskaan syntiä ja hän opetti sapattina synagogassa mm. Jesajan kirjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>Sapattina saa julistaa evankeliumia, mutta missä kohtaa Mooses niin sanoi?<<

        Sinä kieroilet kuin Saatana. Kyseenalaistat kaiken kuin Perkele.

        Papit olivat sapattina töissä. Eikö se ollut laissa oleva käsky? Raamatun mukaan Jeesus ei tehnyt koskaan syntiä ja hän opetti sapattina synagogassa mm. Jesajan kirjaa.

        Toraistit eivät evankeliumia julista - ovatpa äänessä sitten sapattina tahi milloin tahansa. Toraistit julistavat lakia. Heillä on kerskauksensa Mooseksessa, ei Herrassamme ja Vapahtajassamme Jeesuksessa Kristuksessa.
        Paavali ent. Saulus tarsolainen ei enää opettanut ja julistanut lakia synagoogissa, hän julisti Jumalan armon evankeliumia Jeesuksessa Kristuksessa.
        Kirjoittaahan Paavali, että hän, voittaakseen edes joitakin Kristukselle, on ollut yhdelle ryhmälle sitä ja toiselle tätä jne.
        Vaikkapa niinkin, että on ollut lain alaisille ikään kuin lain alainen, vaikka ei lain alainen ollutkaan.
        Ja miten se liittyy esimerkiksi siihen, että Paavali puhdistautui lupauksen tehneiden juutalaisten kanssa ja maksoi heidän tukanleikkuunsa?
        Liittyypä hyvinkin. Jopa ratkaisevasti. Evankeliumin eteen hän senkin teki.

        s-seutulainen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toraistit eivät evankeliumia julista - ovatpa äänessä sitten sapattina tahi milloin tahansa. Toraistit julistavat lakia. Heillä on kerskauksensa Mooseksessa, ei Herrassamme ja Vapahtajassamme Jeesuksessa Kristuksessa.
        Paavali ent. Saulus tarsolainen ei enää opettanut ja julistanut lakia synagoogissa, hän julisti Jumalan armon evankeliumia Jeesuksessa Kristuksessa.
        Kirjoittaahan Paavali, että hän, voittaakseen edes joitakin Kristukselle, on ollut yhdelle ryhmälle sitä ja toiselle tätä jne.
        Vaikkapa niinkin, että on ollut lain alaisille ikään kuin lain alainen, vaikka ei lain alainen ollutkaan.
        Ja miten se liittyy esimerkiksi siihen, että Paavali puhdistautui lupauksen tehneiden juutalaisten kanssa ja maksoi heidän tukanleikkuunsa?
        Liittyypä hyvinkin. Jopa ratkaisevasti. Evankeliumin eteen hän senkin teki.

        s-seutulainen

        Tottakai julistamme lakia ! Autuas se mies, joka päivät ja yöt tutkii Herran lakia.

        1234567---


    • Anonyymi

      On eläinten teurastus evankeliumin julistamista?

      • Anonyymi

        Mitä Jeesus sanoo Markuksen EVANKELIUMISSA?

        Mark. 1:44 "Katso, ettet puhu tästä kenellekään mitään. Mene vain näyttämään itsesi papille ja anna puhdistumisestasi se uhri, jonka Mooses on määrännyt, todisteeksi heille."

        Mitä Paavali tekee uuden liiton aikana temppelissä? Valmistautuu suorittamaan nasiirilupaukseen liittyvät uhrit, koska halusi näin todistaa alkuseurakunnalle, että hänkin noudattaa lakia.

        Ap.t 21:23 "Tee neuvomme mukaan: Täällä on neljä miestä, jotka ovat antaneet uhrilupauksen.
        24 Ota heidät mukaasi, puhdistaudu yhdessä heidän kanssaan ja maksa heidän puolestaan, että he voivat leikkauttaa tukkansa. Siitä kaikki ymmärtävät, että sinusta levitetyissä puheissa ei ole mitään perää vaan sinäkin pidät kiinni laista ja elät sen mukaisesti. [4. Moos. 6:18; Ap. t. 18:18]
        --------
        26 Paavali otti miehet mukaansa ja puhdistautui seuraavana päivänä heidän kanssaan. Sitten hän meni temppeliin ja ilmoitti, milloin heidän puhdistumisaikansa päättyisi ja kunkin puolesta suoritettaisiin uhri.

        Ap.t 25:8 sillä Paavali torjui syytökset ja sanoi: "Minä en ole mitään rikkonut juutalaisten lakia enkä pyhäkköä enkä keisaria vastaan".


    • Anonyymi

      Onko toorauskovan vessan vetäminen evankeliumin julistamista? Vai käyvätkö tooranpalvojan puskissa sapattina?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pitkä aika on kulunut

      Kaikki on muuttunut. Huomenta tänne. 😌😧☕🐺❤️
      Ikävä
      232
      3834
    2. Jes! Miljoonat diesel-autot joutumassa ajokieltoon

      Erittäin hyvä ilmastouutinen! https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/a1277257-1244-4700-9bd7-399ef4d4313c "Tuo ajokiel
      Maailman menoa
      344
      2938
    3. Eläkeläinen omistatko omaisuutta? Kohta PS vie sen

      Ministeriön ehdotus: Näille eläkeläisille uusi maksu – omaisuus syyniin Nykyisellään iäkkäiden ihmisten pitkäaikaishoiv
      Maailman menoa
      285
      2837
    4. Odotan näkemistäsi

      tällä viikolla. Pelkään sitä myös. Saat minut tuntemaan niin paljon. Odottavan aika on pitkä.
      Ikävä
      111
      2821
    5. On aika helvetillistä näytellä introverttina

      normaalia sosiaalissa ympyröissä kuten työpaikat, koulut jne. Kyllähän tuo onnistuu, mutta käytännössä kaikki vapaa-aika
      Ikävä
      352
      2254
    6. Kaipaan sinua, mies

      Tiedän, että tämä on väärin molemmille. Mutta silti mulla on ikävä sua 🫠 Terveisin, V
      Ikävä
      41
      1685
    7. Voi minne taas hävisit?

      Harmittaa. 🥹
      Ikävä
      21
      1550
    8. Kaikki meni silti hyvin

      Elämä jatkuu aina, kaikesta huolimatta. Hyvää iltaa ja hyvää yötä. 🙏🏼🐺☕🌜❤️
      Ikävä
      96
      1529
    9. Kahvin juominen tyhmentää

      Tutkimuksen mukaan kahvin juominen rapauttaa aivoja. Kahvi ei siten ole viisasten juoma kuten viina. https://www.hs.fi/
      Maailman menoa
      145
      1508
    10. Mitä haluat muuttaa kaivatussasi?

      Et ehkä uskalla sanoa sitä? Jotain on vikaa oltava. Muuten olisitte yhdessä jo.
      Ikävä
      101
      1507
    Aihe