Rakastaa itseä ei sama kuin itserakas

Anonyymi

Tiesitkö että hyvä itsetunto ei tarkoita huomionhakuisuutta, ihailuksi tulemisen tarvetta tai suuria luuloja itsestä? Eikä sillä ole itseasiassa mitään tekemistä oman itsen ulkopuolisiin ihmisiin, vaan se tarkoittaa että ihminen on tyytyväinen omassa itsessään. Ei ole tarvetta saada muilta minkäänlaista nostetta omalle itselle. Eikä kenenkään alentamisellakaan ole silloin vaikutusta.

Ymmärrätkö eron?

8

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hyvä olo ei ole sama kuin tekaistu hyvä olo. Jokainen tietää millaista on olla oma itsensä. Keksityt tunteet ja olotilat väärentävät ihmisen alkuperäistä tietoutta tunteista ja sekoittaa ajatusmaailman. Se voi olla todella vaarallista kokea tunteita joita ei ole olemassa. Vääränlaiset olotilat aiheuttavat umpikujan rakkauteen itseään ja muita kohtaan. Tämä tila muuttuu pian katkeruudeksi ja vihaksi. Oman itsensä löytäminen löytyy aina vain silloin oikein ja oikeanlaiseksi kun se lähtee ainoastaan itsestään. Toisten tuki ja väliintulo aiheuttaa etsijässä paineita ja näkökantoja väärille reiteille ja silloin itseään ei voi enää rakastaa kun olet luotu muiden mielipiteiden mukaan. Se ei ole aitoa eikä johda mihinkään.

• Anonyymi

Kuulostaa ihan mun "nuoruudelta", jos sellaista nyt olikaan koskaan. Niin meitä ohjaillaan ja manipuloidaan muiden päämääriä kohti...

• Anonyymi

Mä oon myös sellainen ihminen että saatan heittää läppää asioista jotka ei ole ollenkaan mua, koska mulla on varaa tehdä niin. Pitää kuitenki pitää mielessä että jotkut saattaa ottaa (niinkin absurdit) läpät ihan todesta, jos ei tunne ihmistä ja huumorintajua. Tuli näistä täällä näkyvistä viesteistä tämäkin mieleen.

• Anonyymi

Tämä oli siis aloittajalta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tämä oli siis aloittajalta.

"... koska mulla on varaa tehdä niin.." On melkoisen ristiriidassa kirjoittamasi hyvän itsetunnon kanssa. Olet selkeästi ylemmyyden tuntoinen suhteessa muihin ihmisiin, mikä kielii narsistisista piirteistä.

• kyllä itserakas voi olla, kunhan ei liikaa mene itsensä ihailu sinne narsismin puolelle. mun mielestä joskus ero on häilyvä, ( en siis nyt tarkoita itseäni) persoonallisuushäiriöihin, niiden syntyyn, esiintyvyyteen on mielenkiintoista.

toisen alistaminen tai mitätöiminen sillä oman egon nosto, ei kuulu terveeseen itserakkauteen.

• Anonyymi

Olenkohan minä ihan oito hyypiö, koska en minä ainakaan mieti ikinä, onko mulla hyvä vai huono itsetunto, tai rakastanko minä itseäni vai en tai että huomaako kukaan minua vai ei tai mitään muutakaan. Toki näitä asioita olen pohtinut ja lukenut, mutta en mieti sitä niin, "että minulla on tai ei ole" Mietin, pohdin ja analysoin lukemaani "ihmisen kehitys jne. Ihmisen henkinen kehitys jne. jne. Eli passiivi muodossa, en subjektimuodossa tai objekti muodossa.

En minä ole koskaan pidä itseäni esimerkkinä, kun pohdin tai luen alan kirjallisuutta, mietin aika lailla universaalisti näitä asioita. Tavallaan minua ei kiinnost "minä", koska jphan olisi aika kapea-alaista pohdintaa, toki tunteita tunnistan ja reaktioita isessäni, kun luen vaikka tunne-elämän kehittymisestä jne. jne.

• Anonyymi

Jep, yksi on air ja toinen yir. Sir on erikseen, hih.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      57
      1865
    2. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      14
      1712
    3. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      137
      1276
    4. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      126
      1155
    5. Mikä estää?

tapaamisen, suhteen aloittamisen?
      Ikävä
      83
      807
    6. Mitä jos saisit selville

että kaivattusi tekee susta pilaa?
      Ikävä
      164
      757
    7. Miksi ETTE suostu selvittämään . . . . . ...

Asioita jotka jääneet selvittämättä toisen osapuolen kanssa? Kertoisitteko miksi ette suostu? Vaikka teidän mielestä
      Ikävä
      168
      721
    8. Wille Rydman on kansalaisten mielestä huonoiten onnistunut ministeri

Onneksi olkoo Wille kärkipaikasta! Oletkin sen eteen tehnyt hartiavoimin töitä. "Ministeri Wille Rydman (ps) on kansala
      Maailman menoa
      418
      668
    9. Eilinen

Herättikö eilinen jotain ajatuksia?
      Ikävä
      52
      592
    10. Tajuan kyllä

että molemmilla on omat elämänsä ja kuvionsa ja rakkaansa. En odota mitään enkä ole tunkemassa mihinkään. Kai silti saa
      Ikävä
      52
      535
    Aihe