Martti Luther Sinä ehkä sanot, ettei Kristus ole käskenyt kastaa lapsia eikä siitä ole yhtään esimerkkiä apostolien kirjoituksissa eikä kirjeissä. Minä vastaan tähän: Ei hän ole erikseen käskenyt kastaa aikuisiakaan, ei miehiä eikä naisia eikä erityisesti ketään muutakaan. Onko meidän siis jätettävä kaikki kastamatta? Sen sijaan hän on kyllä käskenyt kastaa kaikki pakanat, ketään erottelematta, sanoessaan Matteuksen evankeliumin lopussa (Matt. 28:19): “Menkää ja opettakaa kaikki kansat ja kastakaa heidät minun nimessäni” jne. Mutta melkoinen osa pakanoistahan on juuri lapsia! Apostolien teoista ja pyhän Paavalin kirjeistä me luemme, miten kokonaisia perheitä kastettiin (Ap. t. 10:48; Ap. t. 16:15,33; 1 Kor. 1:16). Lapset ovat aivan varmasti tärkeä osa perhettä. Näyttää siis siltä, että samoin kuin Kristus käski apostolien opettaa ja kastaa erottelematta kaikki pakanat, samoin he myös ovat tehneet kastaessaan kaikki perheeseen kuuluneet. Jos he olisivat osanneet varautua siihen, että lahkolaiset pyrkivät tekemään eron nuorien ja vanhojen välillä, he olisivat varmasti kumonneet tämän kaiken vielä selvemmin. Ovathan he jo muutenkin kaikissa kirjeissään kirjoittaneet paljon siitä, ettei kristittyjen kesken ole mitään arvoeroa eri henkilöiden välillä. Pyhä Johanneskin sanoo 1. kirjeensä toisessa luvussa (1 Joh. 2:14) pikkulapsista, että he tuntevat Isän. Lapsikaste periytyy siis varmasti apostoleilta, kuten myös pyhä Augustinus kirjoittaa. Uudestikastajat menettelevät siis vaarallisesti kaikissa asioissa. He eivät ole epävarmoja ainoastaan omassa asiassaan, vaan he toimivat myös edellä mainittuja raamatunlauseita vastaan. Omasta päästään ja vastoin Jumalan tahtoa he keksivät erotella ihmisiä. Vaikka he arvelisivatkin, etten vielä ole heitä kyllin pätevästi kumonnut, heidän täytyy kuitenkin kaikessa riidanhalussaankin vähintään pelästyä ja huolestua siitä, että he tekevät väärin uudestikastaessaan noin epävarmojen perusteiden nojalla. Mutta koska he ovat epävarmoja, seuraa jo siitä, että he toimivat väärin. Sillä jumalallisissa asioissa ei saa olla epävarma, vaan niissä pitää pelata varman päälle.
Kaste pelastaa
34
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Raamattu kieltää kastamasta sylivauvoja. Raamattu säätää, että kaste annetaan vain niille uskoon tulleille, jotka ovat tunnustaneet uskonsa Jumalan Poikaan ja tunnustaneet syntinsä. Koska sylivauvat eivät ole sitä tehneet, niin heitä ei saa kastaa. Kaste annetaan vain uskoville.
Ap.t 8:36-38 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika." Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
Mk 1:4,5 Ja näin tapahtui. Johannes Kastaja julisti autiomaassa, että ihmisten tuli kääntyä ja ottaa kaste, jotta synnit annettaisiin heille anteeksi. Hänen luokseen tuli paljon väkeä Jerusalemista ja joka puolelta Juudeaa. He tunnustivat syntinsä, ja Johannes kastoi heidät Jordanissa.
Kasteen antamisen edellytyksenä on Jeesuksen käskyn mukaan kuulla ensin evankeliumi ja uskoa se. Sen jälkeen kaste voidaan antaa ja se annetaan syntien anteeksisaamiseksi.
Mk 16: 15 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. 16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Ap.t 2:38: Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Mk 1:4 Ja näin tapahtui. Johannes Kastaja julisti autiomaassa, että ihmisten tuli kääntyä ja ottaa kaste, jotta synnit annettaisiin heille anteeksi.
Sylivauvalle annetulla kasteella ei ole mitään virkaa kastettavalle, koska se ei ole Raamatun tarkoittama uskovien upotuskaste. Luterilainen kirkko kastaa vauvoja, jotta he eivät ottaisi uskoon tultuaan Raamatun käskemään kastetta. Luterilaiset papit eksyttävät epäraamatullisella lapsikasteella seurakuntaan. Lapsikaste on huorakirkon perinnäissääntö, jotta ihmiset eivät pelastuisi.- Anonyymi
"Raamattu kieltää kastamasta sylivauvoja."
Itselleni ei tule mieleen yhtäkään tällaista raamatunpaikkaa.
Voisiko anabaptisti osoittaa edes yhden raamatunkohdan valheensa tueksi?
Raamattu VT:ssa kyllä aivan erityisesti käskee ympärileikkaamaan juutalaiseen uskoon muutaman päivän ikäisen, juutalaisvanhempien poikavauvan. Häntä ei ympärileikattu, jos leikattiinkaan, sen mukaan kuin hän itse aikuisena olisi sanonut: "Nytpä tahdon olla oikea juutalainen! Tahdon ottaa ympärileikkauksen!" Näin ei Jumala asiaa säätänyt, vaan juutalaisten vanhempien lapsi ympärileikattiin ja leikataan, hänen "omaa", juutalaista uskoaan kysymättä.
Uuteen liittoon ei kuulu ympärileikkaus vaan kaste. Jeesus antoi lähetyskäskyn johon sisältyi kastekäsky: evankeliumi vietäisiin kaikkeen maailmaan "kastamalla heitä... ja (sitten) opettamalla heitä pitämään" Jeesuksen opetukset.
Nyt, kristittyjen lapsia, ei ympärileikata vauvoina vaan kastetaan.
Anabaptistit ovat jo usean sadan vuoden ajan hyökänneet Jeesuksen lähetyskäskyä vastaan sellaisena kuin Jeesus sen Itse antoi, "mennen edemmäs Kristuksen opissa" ja lisäten, luoden mm. kastekysymyksestä, ei armon, vaan ansion kysymyksen: "sinun on ensin tehtävä tämä ja tämä, oltava näin ja näin hurskas, ennenkuin voit ottaa kasteen..." Näin ei Jeesus opettanut. Mutta näin opettavat kirotut anabaptistit, kristinuskon viholliset jo Lutherin uskonpuhdistuksesta alkaen: tämän päivän helluntailaiset.
: - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raamattu VT:ssa kyllä aivan erityisesti käskee ympärileikkaamaan juutalaiseen uskoon muutaman päivän ikäisen, juutalaisvanhempien poikavauvan. Häntä ei ympärileikattu, jos leikattiinkaan, sen mukaan kuin hän itse aikuisena olisi sanonut: "Nytpä tahdon olla oikea juutalainen! Tahdon ottaa ympärileikkauksen!" Näin ei Jumala asiaa säätänyt, vaan juutalaisten vanhempien lapsi ympärileikattiin ja leikataan, hänen "omaa", juutalaista uskoaan kysymättä.
Uuteen liittoon ei kuulu ympärileikkaus vaan kaste. Jeesus antoi lähetyskäskyn johon sisältyi kastekäsky: evankeliumi vietäisiin kaikkeen maailmaan "kastamalla heitä... ja (sitten) opettamalla heitä pitämään" Jeesuksen opetukset.
Anabaptistit ovat jo usean sadan vuoden ajan hyökänneet Jeesuksen lähetyskäskyä vastaan sellaisena kuin Jeesus sen Itse antoi, "mennen edemmäs Kristuksen opissa" ja lisäten, luoden mm. kastekysymyksestä, ei armon, vaan ansion kysymyksen: "sinun on ensin tehtävä tämä ja tämä, oltava näin ja näin hurskas, ennenkuin voit ottaa kasteen..." Näin ei Jeesus opettanut. Mutta näin opettavat kirotut anabaptistit, kristinuskon viholliset jo Lutherin uskonpuhdistuksesta alkaen: tämän päivän helluntailaiset.
:>>>Itselleni ei tule mieleen yhtäkään tällaista raamatunpaikkaa.
Voisiko anabaptisti osoittaa edes yhden raamatunkohdan valheensa tueksi?<<<
Sinä et perehtynyt ollenkaan siihen, mitä kirjoitin. Raamatussa on säädös, että kasteen este on se, ettei tunnusta omalla suullaan Jeesusta Jumalan Pojaksi. Tämä tietenkin yksiselitteisesti tarkoittaa sitä, ettei sylilasta saa kastaa, koska hän ei voi sellaista tunnustusta tehdä.
Ap.t 8:36-38 Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?" Filippos sanoi hänelle: "Jos koko sydämestäsi uskot, se on mahdollista." Hoviherra vastasi: "Minä uskon, että Jeesus Kristus on Jumalan Poika." Hän käski pysäyttää vaunut, ja he molemmat, Filippos ja hoviherra, astuivat veteen, ja Filippos kastoi hänet.
Kun asiaa tarkastellaan vielä sen kautta, että kaste on tarkoitettu pesemään synnit pois Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä niiltä, jotka ovat ensin kuulleet evankeliumin ja uskoneet sen, niin tietenkin on niin, ettei Raamatun opetuksen mukaan saa kastaa sylilapsia.
Mk 16: 15 Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille. 16 Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
>>>Näin ei Jumala asiaa säätänyt, vaan juutalaisten vanhempien lapsi ympärileikattiin ja leikataan, hänen "omaa", juutalaista uskoaan kysymättä.<<<
Uskovien kasteella ja ympärileikkauksella ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Sinun jaarittelusi on asiantuntematonta eksytystä. Ympärileikkaus on pakollinen vain Abrahamin jälkeläisenä oleville poikalapsille, koska tätä sukua koskee Jumalan hedelmällisyyden lupaus ja ympärileikkaus on siis liiton merkki Abrahamin suvun ja Jumalan välillä.
1 Moos 17:9 Jumala puhui edelleen Abrahamille: "Pysykää uskollisesti tässä liitossa, sinä ja sinun jälkeläisesi sukupolvesta toiseen. 10 Tämä ehto teidän on täytettävä siinä liitossa, jonka olen tehnyt sinun ja sinun jälkeläistesi kanssa: teidän tulee ympärileikata jokainen mies ja poikalapsi.
Kasteessa on kyse ihan muusta asiasta. Se annetaan niille miehille ja naisille, jotka ovat tulleet uskoon ja haluavat saada synnit anteeksi Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä. Ympärileikkaus ei liity syntien pesemiseen pois vaan se on pakollinen vain Abrahamin suvulle ja heidän perheensä jäsenille, mitä ei kuitenkaan tehdä tytöille, kuten kaste annetaan myös naisille.
Ap.t 2:38: Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
Ap.t 22:16 Älä vitkastele. Huuda avuksi hänen nimeään, nouse ja anna kastaa itsesi, anna pestä syntisi pois.'
>>>Anabaptistit ovat jo usean sadan vuoden ajan hyökänneet Jeesuksen lähetyskäskyä vastaan sellaisena kuin Jeesus sen Itse antoi, "mennen edemmäs Kristuksen opissa" ja lisäten, luoden mm. kastekysymyksestä, ei armon, vaan ansion kysymyksen<<<
Sinä puhut pelkää puuta heinää. Uskovien upotuskasteen ottaminen on Jeesuksen käsky, mitä ilman ei voi saada syntejään anteeksi, KOSKA se lukee niin Raamatussa. Kaste ei pelasta, mutta ilman uskovien upotuskastetta ei myöskään voi saada syntejään anteeksi. Lapsikaste on epäraamatullinen ja mitätön rituaali, jossa pitäytyminen vie siihen eksyneen varmaan kadotustuomioon, koska hän ei täyttänyt Jeesuksen käskyä ottaa uskovien upotuskaste. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
:Lietsot Marttilaisen vihaa - eli hukuutaisit Marttilaisen tapaan Anabaptisteja.
Siitähän on kyse. Itse Martin kirkko on tehnyt asiasta parannuksen ja eräs luterilainen pappi, tv7 totesi ohjelmassa, että hän tietää ainakin 100 kuolleen nimen.
Jaa'a, sinäkö jatkat vihaasi ja haluat edelleen murhavettä keittää ihmisiin.
Jos kirkko on pyytänyt anteeksi, kannattaa miettiä, että miksi se on sen tehnyt.
- Anonyymi
Joh.3:5 Biblia (1776) Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla. 1Joh.5:8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä.
- Anonyymi
Pyhä Henki, vesi vertauskuva Jumalan sanasta ja veri, Kristuksen sovitus. Eivät keskosina kuolleetkaan tarvitse Lutherhöpinöitä. Usko se!
- Anonyymi
Jos Filippus olisi kuskannut sinua vaikka kärrillä olisi varmaan jo pelkän ulkonäkösi vuoksi viskannut sinut niskaperseotteella sillalta veteen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Filippus olisi kuskannut sinua vaikka kärrillä olisi varmaan jo pelkän ulkonäkösi vuoksi viskannut sinut niskaperseotteella sillalta veteen.
Kunnon marttilainen taas puhuu, suunsa tunnustuksen kautta
Isä Poika Ja Pyhä Henki. Kolme !! Ne pitävät yhtä. >> Joh.3:5 Biblia (1776) Jesus vastasi: totisesti, totisesti sanon minä sinulle: ellei joku synny vedestä ja Hengestä ei hän taida Jumalan valtakuntaan sisälle tulla. 1Joh.5:8 Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme pitävät yhtä. Jos juot sitä Vesi jonka minä annan et janoa enää ikinä. Elämä !!
- Anonyymi
1Joh.5:7 Biblia (1776) Sillä kolme ovat, jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä Henki, ja ne kolme yksi on. 1Joh.5:8 Biblia Ja kolme ovat, jotka todistavat maan päällä: Henki ja vesi ja veri, ja ne kolme yhdessä ovat.
- Anonyymi
Valehtelava toorapastori ja lutherpappi taas kerran harhoineen silppuamassa Jumalan Sanaa.
- Anonyymi
"Hän, Jeesus Kristus, on tullut veden ja veren kautta -- ei ainoastaan veden, vaan veden ja veren. Ja Henki on todistaja, sillä Henki on totuus. Todistajia on näin kolme: Henki, vesi ja veri, ja nämä kolme todistavat yhtäpitävästi." (1 Joh 5:6-8)
- Anonyymi
Helluntailaisuudessa pelastaa itsensä kehuminen, näkyvä uhraaminen ja muiden molliminen.
Kokemusta on, 35 vuotta.- Anonyymi
eli olet jo 35 vuotta ollut valehtelija !
mielenkiintoinen ura joillain. - Anonyymi
Suurimmat valehtelijat olen löytänyt helluntailaisista.
- Anonyymi
Käskikö Jeesus kastaa helluntailaisia jotka ilmestyivät 1400 vuoden päästä upotuskasteineen?
- Anonyymi
Johannes Kastaja kastoi upottamalla veteen Jeesuksen Jordanjoella ja alkuseurakunta toimi samalla tavalla. Roomalaiskatolinen kirkko otti käyttöön lapsen pään valelemisen vedellä, miten ei alun perin kastettu ketään.
- Anonyymi
yhäkö on pää sekaisin eilisen naukuista vai miksi noin hulluja höpötät helluntain kastamisista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
yhäkö on pää sekaisin eilisen naukuista vai miksi noin hulluja höpötät helluntain kastamisista.
Sinulla ei näytä olevan enää muuta keinoa, kun alkaa panettelemaan toisten vanhurskaita kommentteja, kun et kestä kuulla totuutta.
Alkuseurakunta kastoi upottamalla veteen vain ne, jotka olivat tunnustaneet uskonsa ja syntinsä. Roomalaiskatolinen huorakirkko otti käyttöön sylilasten pään valelemisen vedellä, vaikka lapset eivät olleet itse mitään uskoaan ja syntejään tunnustaneet. Lapsikaste ei ole ollenkaan Raamatun opettama kaste, vaan sen tarkoitus on estää seurakuntalaisia ottamasta Jeesuksen käskemä uskovien upotuskaste. Raamatullinen kaste on upotuskaste vedessä sen jälkeen, kun on tullut uskoon.
Joh 3:23 Myös Johannes kastoi edelleen; hän oli Ainonissa, Salimin lähellä, missä oli runsaasti vettä, ja ihmisiä tuli sinne kastettaviksi.
Matt 3:4 Ja Johanneksella oli puku kamelinkarvoista ja vyötäisillään nahkavyö; ja hänen ruokanaan oli heinäsirkat ja metsähunaja.
5 Silloin vaelsi hänen tykönsä Jerusalem ja koko Juudea ja kaikki Jordanin ympäristö,
6 ja hän kastoi heidät Jordanin virrassa, kun he tunnustivat syntinsä.
Mark 16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. 16 Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Ap.t 2:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.
- Anonyymi
Ihan turha tulla hellareiden foorumille höpöttelemään jonnijoutavia. Luterilaisilla on oma palstansa ja voi pysyä siellä. Tarkoitus on vain trollaus ja häirintä.
- Anonyymi
Jonninjoutavia puhuvat helluntailaiset ovat luterilaisella palstalla homojen ja ateistien kanssa. Lue avausta tarkasti, ja sitten tunnusta rikoksesi.
- Anonyymi
Gal.5:14 Biblia Sillä kaikki laki yhdessä sanassa täytetään, nimittäin: rakasta lähimmäistäs, niinkuin itsiäs. Room.13:9-10
- Anonyymi
No, miksi sitten toorapastori eli valhejuutalainen, vaatii koko Mooseksen lain täyttämistä?
Katse pelastaa.
- Anonyymi
Uudessa testamentissa ei ole yhtään jaetta, jossa selvästi kerrottaisiin rintalapsia kastetun alkukristillisissä seurakunnissa. Vastoin yleistä luterilaista käsitystä, ne ”perhekuntakasteet”, jotka mainitaan, eivät todistakaan rintalapsia kastetun:
1. Korneliuksen perhekunta:
Kaikki kuulivat sanan (Ap.t. 10:33): ”Sentähden minä lähetin heti sinulle sanan, ja sinä teit hyvin, kun tulit. Nyt olemme siis tässä kaikki Jumalan edessä, kuullaksemme kaiken, mitä Herra on käskenyt sinun puhua."
Kaikki tulivat uskoon (11:17): ”Koska siis Jumala antoi yhtäläisen lahjan heille kuin meillekin, kun olimme uskoneet Herraan Jeesukseen Kristukseen, niin mikä olin minä voidakseni estää Jumalaa?"
Kaikki saivat Pyhän Hengen (10:44): ”Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.”
Kaikki, jotka olivat saaneet Pyhän Hengen, kastettiin (10:47,48): "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?" Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.”
2. Purppuranmyyjä Lyydian perhekunta:
Lyydia itse kuuli Sanan (Ap.t. 16:14): ”Ja eräs Lyydia niminen purppuranmyyjä Tyatiran kaupungista, jumalaapelkääväinen nainen, oli kuulemassa; ja Herra avasi hänen sydämensä ottamaan vaarin siitä, mitä Paavali puhui.”
Hän tuli Herraan uskovaksi (16:15): ”Ja kun hänet ja hänen perhekuntansa oli kastettu, pyysi hän meitä sanoen: "Jos te pidätte minua Herraan uskovaisena, niin tulkaa minun kotiini ja majailkaa siellä". Ja hän vaati meitä.”
Lyydia oli talon päähenkilö ja siis joko leski tai naimaton. Lyydian perheväki oli todennäköisesti hänen palvelusväkeään. Puhutaan rohkaistuneista veljistä – ei mainintaakaan lapsista (16:40): ”Niin he lähtivät vankilasta ja menivät Lyydian tykö; ja nähtyään veljet ja rohkaistuaan heitä he lähtivät pois.”
3. Vanginvartijan perhe:
Kaikki kuulivat Herran Sanan (Ap.t. 16:32): ”Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ynnä kaikille, jotka hänen kodissansa olivat.”
Koko perhe tuli uskoon (16:34): ”Ja hän vei heidät ylös asuntoonsa, laittoi heille aterian ja riemuitsi siitä, että hän ja koko hänen perheensä oli tullut Jumalaan uskovaksi.”
Kaikki kastettiin (16:33): ”Ja hän otti heidät mukaansa samalla yön hetkellä ja pesi heidän haavansa, ja hänet ja kaikki hänen omaisensa kastettiin kohta.”
4. Krispuksen perhekunta:
Siitä, kastettiinko synagoogan esimiehen koko perhe, ei puhuta. Sitä vastoin sanotaan nimenomaan, että Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan (Ap.t. 18:8): ”Mutta synagoogan esimies Krispus ja koko hänen perhekuntansa uskoivat Herraan; ja myöskin monet korinttolaiset, jotka olivat kuulemassa, uskoivat, ja heidät kastettiin.”
5. Stefanaan perhekunta:
Tämän perheen kastoi Paavali itse (1 Kor. 1:14-17): ”Minä kiitän Jumalaa, etten ole kastanut teistä ketään muita kuin Krispuksen ja Gaiuksen, niin ettei kukaan saata sanoa, että te olette minun nimeeni kastetut. Kastoinhan tosin Stefanaankin perhekunnan; sitten en tiedä, olenko ketään muuta kastanut. Sillä Kristus ei lähettänyt minua kastamaan, vaan evankeliumia julistamaan - ei puheen viisaudella, ettei Kristuksen risti menisi mitättömäksi.”
Hän myös kirjoittaa sen perheen jäsenistä, että oli oltava kuuliaisia heidän kaltaisilleen. Kun nämä kerran kykenivät antautumaan itsensä kieltävään palvelukseen, olivat he myös kypsät kastettaviksi.
Tässä ei siten voi olla kysymys myöskään ymmärtämättömästä iästä, pikkulapsista (1 Kor. 16:15,16): ”Mutta minä kehoitan teitä, veljet: te tunnette Stefanaan perhekunnan ja tiedätte, että se on Akaian ensi hedelmä ja että he ovat antautuneet pyhien palvelukseen. Olkaa tekin kuuliaisia heidän kaltaisilleen ja jokaiselle, joka heidän kanssaan työtä tekee ja vaivaa näkee.”
Yllä olevat kohdatkin näyttävät osoittavan Sanaa julistettaessa ollun tarkkoja siitä, että jokainen henkilö saattoi tulla henkilökohtaiseen, pelastavaan uskoon. Ei riittänyt, että perheen päähenkilö tuli uskoon; hän ei voinut pelkästään siten vaikuttaa koko muun perheen iankaikkiseen tulevaisuuteen: ”Tai mistä tiedät, mies, voitko pelastaa vaimosi” (1 Kor. 7:15,16).
http://www.JeesusOnHerra.com/RaamatullinenKaste.pdf- Anonyymi
……..Uudessa testamentissa ei ole yhtään jaetta, jossa selvästi kerrottaisiin rintalapsia kastetun alkukristillisissä seurakunnissa. Vastoin yleistä luterilaista käsitystä, ne ”perhekuntakasteet”, jotka mainitaan, eivät todistakaan rintalapsia kastetun:...….
Ei uudessa testamentissa selvästi ole kerrottu että olisi kastettu äpärälapsia, kehitysvammaisia, mulatteja, homojen tai lesbojen lapsia. Ei kastettu pieniä eikä suurempia lapsia uudestaan lahkojen upotuskasteella, koska se on syntiä. Silloin eivät tehneet ehkäisyn syntiä kuten uudesti kastetut joten perhekunnassa oli vauvoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
……..Uudessa testamentissa ei ole yhtään jaetta, jossa selvästi kerrottaisiin rintalapsia kastetun alkukristillisissä seurakunnissa. Vastoin yleistä luterilaista käsitystä, ne ”perhekuntakasteet”, jotka mainitaan, eivät todistakaan rintalapsia kastetun:...….
Ei uudessa testamentissa selvästi ole kerrottu että olisi kastettu äpärälapsia, kehitysvammaisia, mulatteja, homojen tai lesbojen lapsia. Ei kastettu pieniä eikä suurempia lapsia uudestaan lahkojen upotuskasteella, koska se on syntiä. Silloin eivät tehneet ehkäisyn syntiä kuten uudesti kastetut joten perhekunnassa oli vauvoja.Tarkoitatko että kaste on siis pakkotoimi (kunhan vain kastat niin pelatus on selviö) ja että kaikki pelastuvat (Suomessa 70% kansasta pelastuneita vauvakasteen ansiosta)?
”... usko ei ole joka miehen ...” Tämän totesi tyhjentävästi myös ev lut rovasti Eino J. Honkanen: "Raamatun mukaan uudestisyntymisessä todella syntyy uusi luomus. Ja ihminen on tietoisena ja toiminnallisena mukana vastaanottavana uudestisyntymisessä (Joh. 1:12 ss). Tähän luonnolliseen elämään syntyessämme meiltä ei kysytty tahtoamme. Mutta uudestisyntyminen Pyhästä Hengestä ylhäältä, joka on Jumalan lahja, ei tapahdu vastoin tahtoamme"... "Armo ei ole pakkotoimi, niin että pelkästään kastamalla voisimme tehdä Jumalan lapsia".
- Anonyymi
Kaste pelastaa, mutta kaste ei pelasta iankaikkiseen elämään. Vaan kaste on vahva keino tehdä niin kuin Pietari kirjoittaa:
"Pyrkikää sentähden, veljet, sitä enemmän tekemään kutsumisenne ja valitsemisenne lujaksi; sillä jos sen teette, ette koskaan lankea".
Israelilaiset pakenivat Egyptin orjuutta Punaisen Meren poikki, niin samalla tavalla kaste on erottautuminen ja pako maailman syntielämästä ja epäjumalanpalveluksesta.- Anonyymi
Tarjoat tuollaista oman uhkun puhkun vannoutumista uskon kiinnitykseen.
- Anonyymi
Tosi Kristinuskon ydin:
”Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani” (Joh. 14:6). Ei MITÄÄN muuta tietä Kaikkivaltiaan luo kuin Jeesus. Siinä meni kaikki muut uskonnot & uskomistavat.
Miten tuo ”minun kauttani” sitten tapahtuu?: ”Usko HERRAAN Jeesukseen, niin sinä pelastut” (Apt. 16:31)
Ei siis ”päänuskolla” – johon kykenevät riivaajatkin – vaan: ”Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen HERRAKSI ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.” (Room. 10:9-10)
Kun Jeesus Kristus on elämäsi Herra, Hänen henkensä asuu sinussa: ”Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa” (Room. 8:9).
Siinä on iankaikkisen pelastuksen olotila. Sitä ei pidä sekoittaa Raamatun muihin pelastumisiin, kuten ”ja että me pelastuisimme nurjista ja häijyistä ihmisistä; sillä usko ei ole joka miehen.” (2. Tess. 3:2).
”... usko ei ole joka miehen ...” Tämän totesi tyhjentävästi myös ev lut rovasti Eino J. Honkanen: "Raamatun mukaan uudestisyntymisessä todella syntyy uusi luomus. Ja ihminen on tietoisena ja toiminnallisena mukana vastaanottavana uudestisyntymisessä (Joh. 1:12 ss). Tähän luonnolliseen elämään syntyessämme meiltä ei kysytty tahtoamme. Mutta uudestisyntyminen Pyhästä Hengestä ylhäältä, joka on Jumalan lahja, ei tapahdu vastoin tahtoamme"... "Armo ei ole pakkotoimi, niin että pelkästään kastamalla voisimme tehdä Jumalan lapsia".- Anonyymi
Mielipiteessäsi tosiaankin on ydintä luihin. Meinaan kertoessasi E.J.Honkasen sanoin tämän tosiasian: Uudestisyntymisessä todella syntyy uusi luomus. Ja kun se uusi luomus sitten Raamatun Kirjoituksia tutkistellessaan kohtaa kasteasian, niin hän haluaa uutena luomuksena toimia elämässään kasteasiassa samalla tavalla, niinkuin Jeesuskin toimi.
Se upotuskasteasia ei valkene kenellekään uudestisyntymättömälle, ennenkuin tämä tulee uskoon ja uudestisyntyy Jeesuksen veren kautta julistetussa syntien anteeksiantamisessa. Eihän se uudestisyntyminen ole edes mahdollistakaan, ennen syntien anteeksiantamista.
- Anonyymi
Kaste kuuluu pelastuneille. Näin olen lukenut
http://Jeesus-on-Herra.com/kasteopetukset/ - Anonyymi
Jeesus käski kastaa uskoontulleet. Jeesus opetti, että usko pelastaa, evankeliumin sanan kuuleminen ja sen vastaanottaminen. Jeesus ei opettanut, että kaste irrallisena rituaalina pelastaa. Kasteella on tietty merkitys uskoontulleille mutta sellaisille, jotka eivät ole uskossa, kasteella ei ole mitään merkitystä, sellainen kaste ei ole uskovaisen kaste.
- Anonyymi
Luther on väärässä.
Lapsikaste Ei tule apostoleilta. Se tulee myöhemmiltä kirkkoisiltä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p525592Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "672621Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181960Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1541796No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol361742- 191713
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v5145881-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome191141Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy801119Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah62935