Asuntoauton osto

Anonyymi

Mitä kannattaa tutkia kun ostaa käytettyä asuntoauton, alkovimalli?
Kiikarissa Mersun Rimor. Fiiattejakin olis tarjolla mutta vähemmän noita 2.5 litran koneella, 1.9 litr. en huoli.

16

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikea köyhän valita mikä lämmitys, otettava se auto jonka osamaksulla saa ja silloin ei voi valita lämmitysmuotoa koska vaihtoehtoja vähän, ei juurikaan noita aldeja sun muita noissa vanhoissa rouskuissa ole. Hinta on se suuriin määräävä tekijä.

    • Anonyymi

      Aloitusviestiin kirjoittajana ihmettelen asuntoautojen veroa, ei ota erkkikään selvää, on autoveroa, ajoneuvoveroa, käyttövoimaveroa jne.
      Paljonko suurinpiirtein vuodessa b-kortilla ajettavasta asuntoautosta joutuu veroja maksamaan vuodessa?

      • Anonyymi

        Ihan samat ne verot on kuin vaikka henkilöautollakin. paitsi se ensireksiteröinnin yhteydessä maksettava kertamaksu eli autovero, jota ei ole niillä matkailuautoilla jotka täyttävät verovapauden edellytykset. Eli 99,9% Suomeen rekisteröidyistä.

        Sitten kun auto on kerran pantu rekisteriin niin vuosittain maksat käyttövoimaveron eli ns dieselveron, mikäli autossa on dieselmoottori (melkein kaikissa on).
        Se on 0,9 senttiä päivässä kokonaispainon alkavaa 100 kiloa kohti. Eli 3,5 tonnisessa sellainen reilu satanen vuodessa.

        Ja ajoneuvovero on ihan se sama käyttömaksu mikä henkilöautoillakin on. Koska matkailuautoilla ei yleensä ole co2-arvoa olemassa Suomessa, niin se menee kokonaispainon mukaan. Tyypillisesti sellaiset reilu 500 vuodessa.


    • Anonyymi

      Homekoira kaupoille mukaan ja jäähdytysjärjestelmän koeponnistus kun on kyseesh mersun harhatähti?

    • Anonyymi

      Syömme homejuustoakin joten pikkuhomeet ei haittaa, köyhän täytyy kestää homettakin, vähän tutkii paikkoja niin se riittää, mahdoton syynätä joka ikinen paikka ja vesi voinut mennä vaikka paikkaan jota ei voi purkamatta todeta, tuurin kauppaa, eikö muista merkeissä ole jäähdytysjärjestelmissä koeponnistettavaa? Onko siis käytetyt fiiatin rungolle tehdyt huolettomia?

    • Anonyymi

      Minulla on fiiun asuntoauto, parempaa saa hakea, 600 000 mittarissa eikö vielä ole remppaa tarvinnut tehdä, 1.9td vääntää väkevästi norjankin vuonoilla, ei löydy sellaista mäkeä minkä päälle ei pääsisi.
      Fiiuni hakkaa mersut tullen mennen!

      • Anonyymi

        Onpas sinulla erikoinen Fiiatti ...... ja vielä 1.9 ja vielä td, olet hupimielellä kirjoitellu, 1.9 ja vaikka kuinka td niin en lähtis Norjan vuonoille, ensinnäkin yksikään moinen vekotin ei ole kestänyt puoliakaan moisista kilometreistä ja toiseksi se on alunperinkin ihan liian pieni kone niin isoon koppaan, ei paljon naurata kun kilometrien pituisilla nousuilla heinäkuun helteellä kuumenee ja heittää vedet mäkeen ja kannentiiviste palaa ja kansi halki mahdollisesti, näin se on yleensä menny,
        vähintään siis 2,5 TD niin pysyy liikenteen rytmissä eikä tarvii edellisessä myötämäessä ottaavauhtia seuraavaan vastamäkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpas sinulla erikoinen Fiiatti ...... ja vielä 1.9 ja vielä td, olet hupimielellä kirjoitellu, 1.9 ja vaikka kuinka td niin en lähtis Norjan vuonoille, ensinnäkin yksikään moinen vekotin ei ole kestänyt puoliakaan moisista kilometreistä ja toiseksi se on alunperinkin ihan liian pieni kone niin isoon koppaan, ei paljon naurata kun kilometrien pituisilla nousuilla heinäkuun helteellä kuumenee ja heittää vedet mäkeen ja kannentiiviste palaa ja kansi halki mahdollisesti, näin se on yleensä menny,
        vähintään siis 2,5 TD niin pysyy liikenteen rytmissä eikä tarvii edellisessä myötämäessä ottaavauhtia seuraavaan vastamäkeen.

        Minä olenkin virittänyt fiiatin koneen, puristuksissa nyt paljon enemmän! Kyllä riittää potkua ja kone kestänyt helposti tuon 600 000 km vaikka uutena ostin ja öljynvaihdot lopetin jo 200 000 km jälkeen eikä tartte juurikaan öljyä lisätä, olen kehittänyt oman moottorisuoja-aineen, sitä kun lorautan moottoriin kerran vuodessa, yleensä kesähelteellä ja ajan koneen kuumaksi niin oma keksimäni aine jää sylinterien seinämiin ja männän renkaiden alle. Takaan että yli miljoona kilometriä ajan tuolla koneella.


    • Anonyymi

      On utopisia hinnoittelut karavaani myynti sivuilla. 200 000 ajettulle on edessä kytkin remppa ja huonosti ajetulle myös vaihdelaatikko remppa. 90 luvun maykailuautoilla normi hinta hyvälle autolle on n 8000€
      Joku laitto 96 vm 17 000€.. Ei ihmiset niin hulluja ole että maksaa mitä vaan

    • Anonyymi

      Kyllä jotkut maksaa koska ei ole halvempia tarjolla mutta minä en maksanut, ostin vaunun!
      Melkein joka käytetyssä autossa ja vaunussa jotain korjattavaa, kaappien ovet ainakin jos ei muuta.

    • Anonyymi

      Aika harva maksaa ylihintaa 90 luvun matkailuautosta. Ainakaan sitä mitä pyyntihinta on. 90 Fiat Ducato pelkkä paku on n 1000€ arvoinen. Näissä menee kytkimet ja vaihdelaatikko 200 tkm paikkeilla. Eikä asunto-osa hintaa pilviin nosta. Parhaammat myyvät yli vuoden autoaan ja joutuvat kuitenkin tiputtamaan hintaa useita tonneja. Vuodessa jo valtiolle ja vakuutuksiin menevät kulut on liki tonnin.
      Kalliilla ostettu auto on myytävä kalliilla vaikka ikä pakottaa myymään halvalla. Kuluttajasuoja on ostajalla vaikka yksityiseltä ostat.
      Nm. jääkaappi uusiksi ei ole halpaa lystiä

      • Anonyymi

        Kyllä vain voi olla hyvinkin autokohtaisia eroja. Matkailuauto kun on asumiseen, kun taas joku tavarapaku ei. Asunto-osalla on iso merkitys. Hinta tulee kokonaiskuvasta. Matkailuauto ei ole mikään amiskesäauto. Tulevaisuus voi olla sitä, että ns. "vintage-" tai "retroauto"voi olla kalliskin. Esim VW on jo luonut oman kulttimaineensa USA:ssa. Matkailuauto on ajoneuvo jolla tyydytetään laajempaa käyttötarvetta. Se mikä on toiselle pyörillä kulkeva kesämökki, on toiselle työmatkamajoitus joillekin ainoa koti. Ja hienosti pärjää. Veikkaisin että tällä hetkellä nimenomaan nämä vanhemmat ajokit, ovat niitä joilla liikkeissä tehdään se tili.Hyvityshinnat on poljettu alas, ja sitten myydään äkkiä useiden tonnien erotuksella. Onhan se naurettavaa, kun liikkeeseen astut ja sulla on huollettu ja pitkälle uusittu auto ja sitten sulle sanotaan joku nelinumeroinen luku. Eihän sellanen riitä edes käsirahaksi. Uusien hinnat ovat niin kovia ja vaativat muutakin kuin käsirahan, kun mennään koko ajan 60 000-100 000 euroa. Tuonne kun isojen liikkeiden takapihoja katselee, niin pitkiä ovat uusien rivit, ja onko se enää uusi, kun on kolmekin talvea säiden armoilla odotellut ostajaa?Missä kunnossa on tekniikka Suomalaisen sääseisotuksen jälkeen? Varsinkin kun uudet ovat täynnä yhä enenevää elektroniikkaa.

        Mitä tulee kestävyyteen, niin moni vanha auto on parempaa tekoa, kuin uusi. Asunto-osan rakenteissa on uusisa lähdetty kevennyksiin, että on saatu puukaasun aikainen B -kortin painoluokka alitettua. Vanhassa voi olla esim useiden millien eroja levyvahvuuksissa vrt uusiin. Aina kannattaa miettiä sitä tarvetta. Paljonko se auto on liikenteessä? Sijoitusta jos miettii, niin kannattaa sijoittaa osakkeisiin ja kiinteistöihin ym. Ei autoon. Vaikka olisikin kämppä pyörillä. Pitää olla realisti ja miettiä kokonaisuutta. Ehkä uutta elämäntapaa.Mitä se auto täyttäisi itsellä? Mitä tarpeita? Silloin löytää sen langanpään jonka toisessa päässä on sitten se itselle juuri sopiva matkailu- tai retkeilyauto.


    • Anonyymi

      Tuo on kyllä totta että vanhoissa rakenteet vahvempia, uusissa olemattoman ohutta muovia tai jotain muuta levynateriaalia.

    • Anonyymi

      Vaunu on parempi vaihtoehto kuin auto, varsinkin jos leirintäalueelta haluaa käydä jossain niin ei tarvitse koko leiriä pistää kasaan.

      • Anonyymi

        Joo mut jos ei rakenna leiriä, ainoastaan töpseli kii autoon ja korkeintaan joku matto oven eteen. Voi myös olla kalusteet. Siitä pääsee kyllä lähtemään, muistaa van ottaa töpselin irti muta sekään niin välttämättömyys ole muistaa.


    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      341
      3841
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1709
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1473
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe