Liikaa harjaamista?

Anonyymi

Olen 61 vuotias mies. Olen mielestäni huolehtinut hyvin hampaistani koko ikäni. Keväällä takahampaasta löytyi kuitenkin reikä, joka paikattiin. Blakkia oli myös jonkin verran, menin siis suuhygienistille ne poistattamaan.
Hampaiden harjaamisessa olen käyttänyt perinteistä harjaa ja hammasvälit olen "tikuttanut" säännöllisesti useitakin kertoja päivässä. Harjannut myös vähintään kahdesti päivässä, joskus useamminkin.
Hygienisti pyysi vaihtamaan sähköharjaan, jonka käyttöä myös opetti. Nyt olen pessyt sähköharjalla ainakin sen kaksi kertaa päivässä. Lisäksi vanhalla perinteisellä lisäksi, koska olen ns vanhanliiton miehiä ja uudet asiat ei aina mene heti jakeluun.
Kysymys onkin, harjaanko nyt liikaa ja "kuluuko" hampaat liiasta harjaamisesta? Pesukertoja tulee nyt vähintään tuplasti entiseen nähden.

4

<50

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hampaiden "yliharjaamisesta" seuraa usein ienten vetäytymistä, jolloin hampaiden panssaroimattomat juuriosien yläosat paljastuvat, hammasraot kasvavat ja suuhygienia käy näin entistä haastavammaksi ja tulehdusriski kasvaa.

Tätä sietää tarkkailla etenkin sähköhammasharjaa käytettäessä, mutta melkeinpä neuroottinen hinkkaaja saa olla, että yo. vahinkoa saa aikaan. Tämä mahdollisuus on kuitenkin olemassa, joten kannattaa vähän seurata sitä, millä voimalla harjaa ja kuinka pitkään hampaiden harjaamisessa päivittäin menee.

• Anonyymi

Hammasta et saa harjalla kulutettua eli sen puolesta ei ole ongelmaa, vaikka kuinka usein harjaisit.

Ikenet ei tykkää liian kovalla voimalla harjaamisesta. Sähköhammasharja joka varoittaa, jos painaa liian kovaa, on hyvä valinta, eikä sen kanssa ole ongelmaa. Käsiharjalla helposti painaa joistakin kohdista turhan kovasti, ja jos pesukertojen määrä kasvaa, niin vaurioita voi syntyä nopeammin. Tietenkin "oikealla" voimalla harjaamisella ei synny ongelmia ikeniinkään. Ikenet voivat siis alkaa vetäytymään juurta kohti, jolloin hammaskaula paljastuu pikkuhiljaa, mikä on riskinä hammaskaulan vihlonnalle ja reikiintymiselle.

• Anonyymi

Kannattaa valita pehmein saatavissa oleva harja. Silloin tiheäkään harjaaminenn ei kuluta hampaita eikä vahingoita ikeniä.

• Anonyymi

kaksi krt päivässä harjausta on riittävä määrä.
      Minulla oli tapana tikutella yhtä tiettyä takahampaan väliä useita kertoja päivässä, no siinähän vetäytyi ikenet ihan kunnolla . Ei nämä ns. ohjeet aina ole käyttökelpoisia ilman kritiikkiä.
      Ennen vanhaan käskettiin sinun 61 v. ja minun lapsuudessani harjaamaan kunnolla ja kovaa. Mitä seurasi ? Siitä seurasi ikenien vetäytymistä. Nyt toki ymmärretään, ettei se kova harjaaminen ole hyväksi. Vielä tullaan myöntämään, ettei ne tikutukset ja lankaukset ole edes päivittäin suositeltuja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      94
      4263
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3233
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2350
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      949
    6. 141
      948
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      904
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      842
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      786
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      780
    Aihe