PSI-Tehoyksiköt

Audisti

Ostin juuri Audi A4 TDI avantin vuosimallia 2000. Muuten hyvä auto mutta moottorin teho voisi olla korkeampi kuin 66kW ja vääntö suurempi kuin 210nm. PSI-tehoyksiköllä saisi tehon 81kW:iin ja väännön 240nm:ään. Kannattaako tuollaisesta maksaa tuo 660€?? Huonontaako moottorin ja/tai voimansiirron kestävyyttä oleellisesti?? Nostaako kulutusta?? Kiitos vastauksistanne!!!

20

5160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Kannattaa !

      Pojat mittaa ennen ja jälkeen asennusta tehot , laput kouraan ja 10pv tyytyväisyystakuu / 3 vuoden osatakuu !

      Heidän lastulla ja päivityksellä 66kw koneesta saadaan noin 87kw / 265nm irti max , kyseisen konemallin ahdin ei kykene tuottamaan enempää ilmaa !

      • tämä

        Oletko vielä katsastanut autoasi ?
        Eräs inssi väittää huomaavansa jos auto on lastutettu ( ryntäytys vaiheessa ) ja keskeyttää katsastuksen. Päästöt ei muutu, mutta auto nostaa kierrokset nopeammin.
        Mahtoko puhua lämpimikseen...


      • mahtanut
        tämä kirjoitti:

        Oletko vielä katsastanut autoasi ?
        Eräs inssi väittää huomaavansa jos auto on lastutettu ( ryntäytys vaiheessa ) ja keskeyttää katsastuksen. Päästöt ei muutu, mutta auto nostaa kierrokset nopeammin.
        Mahtoko puhua lämpimikseen...

        On mahtanut inssi unohtaa ottaa lääkkeensä aamulla? Autoissahan on jo vakiona niin suuria eroja ettei edes insinööri pysty korvakuulolla anomaan mikä on tehokkain. Tai jos pystyy niin ei kyllä sitten varmasti ryömi autojen alla hakkaamassa ruostetta lattialle! Sellaiselle kyvylle löytyy kyllä varmasti parempipalkkaistakin hommaa kuin katsastaminen.


      • chippi
        mahtanut kirjoitti:

        On mahtanut inssi unohtaa ottaa lääkkeensä aamulla? Autoissahan on jo vakiona niin suuria eroja ettei edes insinööri pysty korvakuulolla anomaan mikä on tehokkain. Tai jos pystyy niin ei kyllä sitten varmasti ryömi autojen alla hakkaamassa ruostetta lattialle! Sellaiselle kyvylle löytyy kyllä varmasti parempipalkkaistakin hommaa kuin katsastaminen.

        niitä samoja juttuja ku poliisin pomolta (en nyt muista kuka) kysyttiin noista kameroista ja motukoista, kun motukat "pääsevät" niistä läpi ilman sakkoja niin tämä valopää kertoi, että he tuntevat KAIKKI motoristit ja voivat lähettää sakon silti....:) Ja se sano sen ihan tosissaan muistaakseni keskarissa oli juttu. Eli ihan samaan joukkoon kuuluu tuo inssi, joka moista väittää. Ja vaikka väittäisikin, niin todistaminen on aivan eri asia. Kaikkea saa väittää....


    • Turvallinen

      Minulla on jo neljännessä autossa PSI boxi paikoillaan ja kokemukset ovat olleet pelkästään positiivisia. PSIn tehonlisäys on nähdäkseni tehty ajomukavuutta ajatellen elikkä jotta paikat kestää ja ajettavuus paranee. Ainakin 90Hv Passatissa ero oli valtava, alavääntö parani huomattavasti eikä vaihdekeppiin tarvitse kajota läheskään yhtä usein kuin ennen. Olen lisäksi saanut boxeista ihan hyvän hinnan myydessäni sen eirkseen auton vaihdon yhteydessä. Käsittääkseni nuo tinaus chipsit alkavat jo olemaan mennyttä aikaa, sehän voi jopa hävitä kun huollossa päivitetään auton omaa ohjelmaa.

    • psiman

      mulla vw passat vm. 2003 74 kw tdi, psi:n ostoa olen myös harkitsemassa (pk-seudulta). laita ihmeessä tietoa tänne jos ostit ja mistä ja tietty kokemuksia käytöstä...!

      p.s tsekkaa oheinen linkki, paras tietolähde mitä itse ko. asiasta löysin

      http://www.eurovanne.fi/psi.htm

    • chippi

      mallissa se toimii. 110hp ja 115hp malleissa ei. Tai siitä ei saa oikeastaan mitään muuta irti, kuin lisää vääntöä.
      Itse aikoinani sekoilin noiden boxien kanssa ja kun ne toimivat miten sattuivat, niin siirryin oikeisiin lastuihin. Edellisen golfin lastutti Wetterauer, tämän nykyisen Karala. Ja ei minkään näköisiä ongelmia.
      Ainoa hyvä puoli (poislukien pumppusuutin mallit) on tuo helppo asennus. Mutta miksi laittaa niin paljon rahaa kiinni jos samalla rahalla saa oikeasti toimivan kokoonpanon?

      • boxi

        toimii A4:n (-02) 130hp TDi koneessa. Onko kenelläkään kokemusta et onko mitään hyötyä/järkeä?


      • ?....
        boxi kirjoitti:

        toimii A4:n (-02) 130hp TDi koneessa. Onko kenelläkään kokemusta et onko mitään hyötyä/järkeä?

        yhden tutun vastaavasta myllystä kirnuttiin n. 170 hp /450nm lastuilla ja pakoputkiston avartamisilla ... siis ihan helposti paljon mielihyvää !

        Mut itse , palatakseni tohon psi/lastu asiaan , kyl ne ns. tinaamiset taitaa olla ihan vaan näitten psi-yksiköitten mainospuhetta !

        Sähän saat kokonaan uuden piirilevyn autoos , ns. lastun , ei niissä mitään tinaamisia nykyään harrasteta , onko koskaan harrastettukaan ? Vanha tulee mukaan , tosin kotelon avaamisen jälkeen menetät lastunasentajan takuun !

        sellanen kuva mulle on noista jääny et ... sivistyneesti ja laadukkaasti tehot haetaan lastuttamalla kone ammattilaisella jolla on pc kiinni koneessa koko ajan ja lastu optimoidaan säätämällä huippuvireeseen , PSI- yksiköistä mulle on jääny vähä sellanen kuva et noi amispojat niitä laittelee eka nakuihinsa !

        tällänen on mun mielikuva niistä !


      • hienosti
        boxi kirjoitti:

        toimii A4:n (-02) 130hp TDi koneessa. Onko kenelläkään kokemusta et onko mitään hyötyä/järkeä?

        Kyllä muuttui melkoisesti, vetää alhaalta eikä nyykähtele liikkeelle lähtiessä. Mitattu tehonlisä oli 24 hv ja 53 nm vääntöä ja polttoaineen kulutus laski hivenen entisestään. Boxin asennuskin kesti vain kymmenen minuuttia joten melkoisen nopea asentaakkin.


      • psiman
        hienosti kirjoitti:

        Kyllä muuttui melkoisesti, vetää alhaalta eikä nyykähtele liikkeelle lähtiessä. Mitattu tehonlisä oli 24 hv ja 53 nm vääntöä ja polttoaineen kulutus laski hivenen entisestään. Boxin asennuskin kesti vain kymmenen minuuttia joten melkoisen nopea asentaakkin.

        oletko sinä toi audisti? mistä ostit ja paljonko kustansi, mittasko asentaja tehot samaan hintaan??


      • audisti

        jos veis auton tollaseen oikeeseen chip-tuning puljuun viritettäväks, niin kuinka paljon tulis hintaa??


      • toi lastutus
        audisti kirjoitti:

        jos veis auton tollaseen oikeeseen chip-tuning puljuun viritettäväks, niin kuinka paljon tulis hintaa??

        http://www.streetturbo.fi/


    • Rahat pois

      Kirjoituksia arvioidessa on huomioitava kirjoittajan asema, eli selvät yritysten myynninedistämiskirjoitukset, lastutuksen hankkineet joiden tarkoitus enemmänkin todistaa olleensa ratkaisua tehdessä oikeassa, kuin arvioida objektiivisesti tuloksia, ja sitten tietysti nämä mutu hemmot, joilla ei ole mitään kokemusta moottorinohjauksen muuttamisesta, mutta asiasta on kuitenkin vahvat mielipiteet.

      Myönnän itsekin kuuluvani tähän jälkimmäiseen ryhmään, mutta haluan kuitenkin tuoda myös oman mielipiteeni asian tiimoilta.

      Sähköinen moottorinohjaus on luonut hedelmällisen maaperän rikastua ihmisten mielikuvia hyväksikäyttämällä, ja alan runsas tarjonta antaisi olettaa, että maksajia riittää aika kivasti.

      Monisanaisissa ja koristeellisissa mainoksissa luvataan toinen toistaan parempia ominaisuuksia moottorille, ilman mitään ongelmia, tai haittavaikutuksia, ja takuutakin annetaan reilusti, se nyt ei kuitenkaan kata moottoria, voimansiirtoa, tai muutakaan auton osia.

      Jostakin syystä oma mielipiteeni on, että autonvalmistajien tieto omista tuotteistaan on hieman korkeammalla tasolla, kuin jonkun yksityisen "pajan", joka ilmoittaa tietävänsä keinot, joilla helposti voi parantaa tehtaan osaamattomuuttaan hyödyntämättä jätetyt ominaisuudet.

      Jos autoon tehtaalta lähtiessä on säädetty jotkut arvot, niin ne ovat aina jonkinlainen kompromissi ominaisuuksista, ja ratkaisua on varmaan mietitty hartaasti ennen päätöstä.

      Vaikka näiden arvojen muuttaminen onkin helppoa, ja koneen ominaisuuksien painopistealuetta voidaan kivuttomasti muuttaa, niin taatusti jonkun ominaisuuden korostaminen on pois jostakin toisesta ominaisuudesta, näistä vain ei jostakin syystä kukaan vaivaudu pitämään ääntä, ilmeisesti siksi että tietoa kertyy vasta pitkän ajan kuluttua, ja tehtaat eivät tunnetuista syustä ole kovin halukkaita kertomaan tuotteidensa huonoista ominaisuuksista, kuten kuinka pieni toleranssi on moottorin momentin, ja vaihdelaatikon keston maksimimomentin välillä, tai kuinka paljon kuluminen lisääntyy, jos momenttia lisätään 20%.

      Hankkeen kannattavuuteen ei kai kukaan pysty antamaan vastausta, kysymys lienee, kuinka paljon olet valmis maksamaan tietyistä ominaisuuksista, mielikuvista, tunteesta, tai muista asiaan liittyvistä ilmiöistä.

      • mulle

        Kerroppas mutuhemmo mitenkäs mielikuvilla rikastutaan tässä asiassa kun omasta BMW 330 Dstä rullilla mitattiin yli 20nm ( 94) enemmän mitä boxin valmistaja lupasi? Aika yksinkertainen toimenpide, maksaa paikasta riippuen noin 50 e. kannattaa tehdä kokeeksi vaikka vakioautollekin, saattaa tulla yllätyksiä. Runoilijat ovat sitten tietysi aina asia erikseen kuten edellisetä kirjoituksestakin nähdään.


      • Rahat pois
        mulle kirjoitti:

        Kerroppas mutuhemmo mitenkäs mielikuvilla rikastutaan tässä asiassa kun omasta BMW 330 Dstä rullilla mitattiin yli 20nm ( 94) enemmän mitä boxin valmistaja lupasi? Aika yksinkertainen toimenpide, maksaa paikasta riippuen noin 50 e. kannattaa tehdä kokeeksi vaikka vakioautollekin, saattaa tulla yllätyksiä. Runoilijat ovat sitten tietysi aina asia erikseen kuten edellisetä kirjoituksestakin nähdään.

        Miten sattuikaan, juuri BMW on ainoita autotehtaita, joka on julkisesti ilmoittanut rajoittaneensa tietoisesti joidenkin dieselmoottoriensa vääntömomonttia vaihteiston kestävyyden takia.

        Eihän kukaan kai ole väittänyt, että lastutuksella ei voisi puuttua moottorin ominaisuuksiin, tässä kai kysyttiin toimenpiteen kannattavuutta.


      • bemppu
        Rahat pois kirjoitti:

        Miten sattuikaan, juuri BMW on ainoita autotehtaita, joka on julkisesti ilmoittanut rajoittaneensa tietoisesti joidenkin dieselmoottoriensa vääntömomonttia vaihteiston kestävyyden takia.

        Eihän kukaan kai ole väittänyt, että lastutuksella ei voisi puuttua moottorin ominaisuuksiin, tässä kai kysyttiin toimenpiteen kannattavuutta.

        kerro missä malleissa moista rajoittamista on tehty?
        Bmw kestää kevyesti lastuttamisen. Itselläni on nyt 190tkm ajettu 330d, johon 100tkm kohdalla laitettiin lastu. Ei pienintäkään ongelmaa. Ja ihanasti voimaa!
        Joten nyt satuile jossakin muualla!
        Tuttava laitatti ensin 150hp malliseen 320d:hen boxin ja tehot 1hp ja väännöt 30nm. Sitten se pöllö vaihtoi 330d:n ja sama juttu.
        Itselleni tehtiin ajo ennen ja jälkeen ja selkeä muutos oli luettavissa papreilta ja myös käytännössä. 220hp/490nm. Alkuperäinen teho 190hp ja 392nm. Tämä toteutettiin lastulla. Boxeihin en sekoa, niistä on niin paljon huonoa kuulunut, ei kestävyyden takia, vaan tehojen takia. Niin ja kulutus ei muuttunut mihinkään.
        Se, että tehoa/vääntöä nostetaan ei muuta koneen kestävyyttä suomessa. Jos vetää asuntovaunua tai ajaa raskaalla kuormalla niin tilanne on toinen. Harvoin pystytään käyttämään vääntöä tai tehoa oikeasti siten, että se kaikki olisi käytössä. Näitä puppendalin puhujia tuntuu riittävän...
        OK, yksi tuttuni meni kyllä liian pitkälle omassa 330d:ssään, kun otatti siitä 650nm ja 247hp. Vauhtipyörä poiki, kun tuli pitoja, mutta ei se liene ihme, jos alkuperäisestä väännöstä tullaan n.250nm ylös. Liika tietenkin on liikaa, mutta asiansa tunteva lastuttaja ei ota noita tehoja ulos.


      • Pörje

        Ainakin omalla kohdallani asia on niin, että minua ei juurikaan kiinnosta paljonko joku finninaama, tai sen kaveri on saanut tehoja lastuttamalla, ja käytetyn auton ostossa yleinen mielipide, ainakin tuttujen joukossa on ollut, että jos autoa on lastutettu, tai muuten peukaloitu, niin se jää taatusti odottamaan seuraavaa ostajaa.


    • Kulkuri

      Mulla jäi autonvaihdossa vapaaksi sellainen psi morsport lastuboxi.
      Oli Transportterin 2,5 litran tdi-koneessa.
      JOs joku tarvii voisin edukkaasti luopua.
      [email protected]

      • last

        ne murheet jäävät kakkosomistajille ja kolomosille,huomompina vaihteistoineen ja moottorin väsymisilmiöineen,varma on niin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä se Mira Luodin ohjelma oli?

      Ja onnistuiko hiljaiseksi maksaminen sittenkään, jos myöhemmin sanoo, että tuollaista tapahtunut? Ihmiset alkaa pohtiin
      Maailman menoa
      336
      11654
    2. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      359
      7926
    3. Mira Luoti koki seksivvaltaa sarjan kuvauksissa. Otti hyssyttelyrahat mutta nyt julkistaa asian?

      Kun hyvin tietää että helppo päätellä mikä ohjelma kyseessä. Ja jos koki oikein "väkivaltaa" eli raisk, niin edesvastuut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      2920
    4. Verinen koira

      Mikä juttu on tämä Karhumäellä pyörinyt verinen koira? Oliko hyökännyt jonkun kimppuun?
      Imatra
      98
      2238
    5. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      152
      2168
    6. Mira Luoti, Vain Elämää

      kausi 8. mukana aluksi mm. Terhi Kokkonen ja Mira Luoti. taustalla myös Danny ja Kashmir. paljonko 1+1 olikaan?
      Maailman menoa
      8
      1636
    7. Faktat kehiin!

      kauanko aiot odottaa kaivattuasi? ja miks?
      Ikävä
      110
      1261
    8. Mopokeulija

      Poliisit saisivat käydä noukkimassa sinipuseroisen keulijan tuota pikaa. Koulureppu selässä yhdellä pyörälla S-Marketin
      Haapavesi
      53
      1084
    9. Sonnisen turha valitus selvästä asiasta !

      Nyt tuli sellainen valitus jossa ei järjen häivää, Sonninen ja koko hallinto munaa itsensä. Hänestä on tulossa pilkunnus
      Ähtäri
      26
      908
    10. MUISTATTEKO SEN?

      Karhean tummansövyisen raastavsn huudon : RYKIKÄÄ! NIITÄ RAATOJA@ RÄKIKÄÄ NIITÄ EAATOJA!btämän paeoni aina toivotti rakk
      Joukkoliikenne
      312
      782
    Aihe