Ihmisten ujous

Anonyymi

Mistä johtuu ujous?

10

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itsekritiikistä ja älykkyydestä. Myös väärinkohtelun kokemuksesta joskus. Se ei tarkoita että olisi kohdeltu väärin välttämättä, mutta yksilö on saattanut kokea niin.
      Itse tykkään ujoista ihmisistä. Eivät ole mitään sekopäisiä päällepäsmäreitä vaan antavat tilaa muillekin. Usein filosofisia taipumuksia pohtimiseen yms.

    • Geeneistä ja perimästäkin, toki elämänkokemukset vaikuttaa myös...

      • Geeneistä, mutta eri ikäisissä geenit vaikuttavat eri tavalla. Vaikein ujosteluikä on useille murrosikä. Sitten helpottaa.

        Seksuaalista ujostelua olen seurannut kesämökillä. Jos pari ei tule yhteissaunaan, se yleensä johtuu miehestä. Osalle tytöistä murrosikä on ei, mutta sitä ennen ja sen jälkeen yleensä tulevat. Osalla tytöistä taas ei ole ujosteluvaihetta. Poikia on ystävillämme vähän, joten en uskalla sanoa mitään varmaa.

        Muuntyyppisestä ujostelusta minulla on omakohtaistakin. Minulle oli nuorena erittäin vaikeaa asioida kaupoissa ja varsinkin virastoissa. Nämä oireet ovat jokseenkin ohi.


      • niiku.sillee kirjoitti:

        Geeneistä, mutta eri ikäisissä geenit vaikuttavat eri tavalla. Vaikein ujosteluikä on useille murrosikä. Sitten helpottaa.

        Seksuaalista ujostelua olen seurannut kesämökillä. Jos pari ei tule yhteissaunaan, se yleensä johtuu miehestä. Osalle tytöistä murrosikä on ei, mutta sitä ennen ja sen jälkeen yleensä tulevat. Osalla tytöistä taas ei ole ujosteluvaihetta. Poikia on ystävillämme vähän, joten en uskalla sanoa mitään varmaa.

        Muuntyyppisestä ujostelusta minulla on omakohtaistakin. Minulle oli nuorena erittäin vaikeaa asioida kaupoissa ja varsinkin virastoissa. Nämä oireet ovat jokseenkin ohi.

        totta, että useimmille se murrosikä on se herkin ja ujostelun ikä, mutta kaikillahan se ei välttämättä mene aikuisenakaan ohi, voi kehittyä paniikkihäiriöt ja muita sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja muita pelkotiloja.


      • eripariaolevat kirjoitti:

        totta, että useimmille se murrosikä on se herkin ja ujostelun ikä, mutta kaikillahan se ei välttämättä mene aikuisenakaan ohi, voi kehittyä paniikkihäiriöt ja muita sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja muita pelkotiloja.

        Totta puhut. Ei ujouden kehityskään ole kaikilla sama. Voin kyllä kuvitella, että paniikkihäiriö on vallan kamaloittava. Itse olen näet kärsinyt koko ikäni ahdistuksesta, jolle ei ole kohdetta, vain tila.


      • niiku.sillee kirjoitti:

        Totta puhut. Ei ujouden kehityskään ole kaikilla sama. Voin kyllä kuvitella, että paniikkihäiriö on vallan kamaloittava. Itse olen näet kärsinyt koko ikäni ahdistuksesta, jolle ei ole kohdetta, vain tila.

        Olen aina ollut ujo, pienestä pitäen, iän mukana tullut itsevarmuutta. Mutta se kulkee tietyllä tapaa aina mukana, eikä minusta ekstroverttia koskaan tule.


      • eripariaolevat kirjoitti:

        Olen aina ollut ujo, pienestä pitäen, iän mukana tullut itsevarmuutta. Mutta se kulkee tietyllä tapaa aina mukana, eikä minusta ekstroverttia koskaan tule.

        Kyllähän nää perusluonteenlaadut on melko pysyviä. Aivan toiseksi ei tule koskaan. Jo vauvoista toiset ovat esimerkiksi aggressiivisia ja toiset sopeutuvia, toiset vilkkaita, toiset rauhallisia. Kyllä ne piirteet näkyvät vielä vanhanakin. Toiset on tosikkoja, toiset muuttavat kaiken huumoriksi. Minä olen ollut koko ikäni tosikko, ja sellaiseksi jään.

        Mutta on kulttuurissa erojakin tullut. Sellainen, mikä nauratti elokuvateattereissa 30 - 60-luvuilla, ei enää teeveessä naurata. Vanhoissa suomalaisissa filmeissä sumeilematta lyödään lyötyä. Kun ei pääse tytön aittaan, on naurettava nyhverö. Joka taas pääsee, on suuri sankari. Aivan kuin olisi oma vika, jos on ruma ja peemäinen luonne.

        Tavallinen tarina on myös, että metsänhoitaja, joka on metsäpomon poika tekeytyy tukkijätkäksi ja ryhtyy ryhtyy tarkistamaan, mitä kämpilla tapahtuu. Samalla ihastuu kaunottareen, jolle onni aukeaa, kun jätkä paljastuu rikkaaksi ja oppineeksi.

        Ei se enää mene sellaisena, kuin se meni filmiä tehtäessä.


    • Anonyymi

      Ujot on ok.
      Reggei okay

    • Anonyymi

      Huumorintajuttomuudesta.

      • Anonyymi

        Saatat olla oikeassa. Jatkuva negatiivinen ja kyyninen ympäristö tekee osaltaan ihmisestä ujon.
        Myös iän tuoma vakavuus saattaa vaikuttaa ujoudelta.
        Ujous on mielestäni ympäristöstä johtuvaa pidättäytyneisyyttä, joka muuten lisääntyy nuorison keskuudessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe