Mistä johtuu ujous?
Ihmisten ujous
10
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Itsekritiikistä ja älykkyydestä. Myös väärinkohtelun kokemuksesta joskus. Se ei tarkoita että olisi kohdeltu väärin välttämättä, mutta yksilö on saattanut kokea niin.
Itse tykkään ujoista ihmisistä. Eivät ole mitään sekopäisiä päällepäsmäreitä vaan antavat tilaa muillekin. Usein filosofisia taipumuksia pohtimiseen yms. Geeneistä ja perimästäkin, toki elämänkokemukset vaikuttaa myös...
Geeneistä, mutta eri ikäisissä geenit vaikuttavat eri tavalla. Vaikein ujosteluikä on useille murrosikä. Sitten helpottaa.
Seksuaalista ujostelua olen seurannut kesämökillä. Jos pari ei tule yhteissaunaan, se yleensä johtuu miehestä. Osalle tytöistä murrosikä on ei, mutta sitä ennen ja sen jälkeen yleensä tulevat. Osalla tytöistä taas ei ole ujosteluvaihetta. Poikia on ystävillämme vähän, joten en uskalla sanoa mitään varmaa.
Muuntyyppisestä ujostelusta minulla on omakohtaistakin. Minulle oli nuorena erittäin vaikeaa asioida kaupoissa ja varsinkin virastoissa. Nämä oireet ovat jokseenkin ohi.niiku.sillee kirjoitti:
Geeneistä, mutta eri ikäisissä geenit vaikuttavat eri tavalla. Vaikein ujosteluikä on useille murrosikä. Sitten helpottaa.
Seksuaalista ujostelua olen seurannut kesämökillä. Jos pari ei tule yhteissaunaan, se yleensä johtuu miehestä. Osalle tytöistä murrosikä on ei, mutta sitä ennen ja sen jälkeen yleensä tulevat. Osalla tytöistä taas ei ole ujosteluvaihetta. Poikia on ystävillämme vähän, joten en uskalla sanoa mitään varmaa.
Muuntyyppisestä ujostelusta minulla on omakohtaistakin. Minulle oli nuorena erittäin vaikeaa asioida kaupoissa ja varsinkin virastoissa. Nämä oireet ovat jokseenkin ohi.totta, että useimmille se murrosikä on se herkin ja ujostelun ikä, mutta kaikillahan se ei välttämättä mene aikuisenakaan ohi, voi kehittyä paniikkihäiriöt ja muita sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja muita pelkotiloja.
eripariaolevat kirjoitti:
totta, että useimmille se murrosikä on se herkin ja ujostelun ikä, mutta kaikillahan se ei välttämättä mene aikuisenakaan ohi, voi kehittyä paniikkihäiriöt ja muita sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja muita pelkotiloja.
Totta puhut. Ei ujouden kehityskään ole kaikilla sama. Voin kyllä kuvitella, että paniikkihäiriö on vallan kamaloittava. Itse olen näet kärsinyt koko ikäni ahdistuksesta, jolle ei ole kohdetta, vain tila.
niiku.sillee kirjoitti:
Totta puhut. Ei ujouden kehityskään ole kaikilla sama. Voin kyllä kuvitella, että paniikkihäiriö on vallan kamaloittava. Itse olen näet kärsinyt koko ikäni ahdistuksesta, jolle ei ole kohdetta, vain tila.
Olen aina ollut ujo, pienestä pitäen, iän mukana tullut itsevarmuutta. Mutta se kulkee tietyllä tapaa aina mukana, eikä minusta ekstroverttia koskaan tule.
eripariaolevat kirjoitti:
Olen aina ollut ujo, pienestä pitäen, iän mukana tullut itsevarmuutta. Mutta se kulkee tietyllä tapaa aina mukana, eikä minusta ekstroverttia koskaan tule.
Kyllähän nää perusluonteenlaadut on melko pysyviä. Aivan toiseksi ei tule koskaan. Jo vauvoista toiset ovat esimerkiksi aggressiivisia ja toiset sopeutuvia, toiset vilkkaita, toiset rauhallisia. Kyllä ne piirteet näkyvät vielä vanhanakin. Toiset on tosikkoja, toiset muuttavat kaiken huumoriksi. Minä olen ollut koko ikäni tosikko, ja sellaiseksi jään.
Mutta on kulttuurissa erojakin tullut. Sellainen, mikä nauratti elokuvateattereissa 30 - 60-luvuilla, ei enää teeveessä naurata. Vanhoissa suomalaisissa filmeissä sumeilematta lyödään lyötyä. Kun ei pääse tytön aittaan, on naurettava nyhverö. Joka taas pääsee, on suuri sankari. Aivan kuin olisi oma vika, jos on ruma ja peemäinen luonne.
Tavallinen tarina on myös, että metsänhoitaja, joka on metsäpomon poika tekeytyy tukkijätkäksi ja ryhtyy ryhtyy tarkistamaan, mitä kämpilla tapahtuu. Samalla ihastuu kaunottareen, jolle onni aukeaa, kun jätkä paljastuu rikkaaksi ja oppineeksi.
Ei se enää mene sellaisena, kuin se meni filmiä tehtäessä.
- Anonyymi
Ujot on ok.
Reggei okay - Anonyymi
Huumorintajuttomuudesta.
- Anonyymi
Saatat olla oikeassa. Jatkuva negatiivinen ja kyyninen ympäristö tekee osaltaan ihmisestä ujon.
Myös iän tuoma vakavuus saattaa vaikuttaa ujoudelta.
Ujous on mielestäni ympäristöstä johtuvaa pidättäytyneisyyttä, joka muuten lisääntyy nuorison keskuudessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2332172Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101808Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse601436Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki801215- 611075
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171068Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään89994TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi15990Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42834- 70832