Ohutsäieneuropatia

Anonyymi

Kertokaa ihmeessä jos teillä on tietoa tai kokemusta sairaudesta. Eli ohutsäieneuropatia / polyneuropatia. Puolitoista vuotta on itselläni ollut tauti ja kivut alkaa nyt olla joka puolella sietämättömän. Lämpö on pahin. Jopa patja kun lämmittää selkää niin kivut kauheat. Lääkkeet ei auta kun 1-3.

2

4087

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hei! Olen 49v. nainen ja sairastanut ohutsäijeneuropatiaa neljättä vuotta. Sairaus on todettu ihonäytteessä, pään ja kaularangan MRI on kahteen kertaan ollut ok ja ENMG normaali, sekin tehty kahdesti. Kylmä-kuuma-koe ok. Selkäydinnäytettä ei ole otettu. Borrelioosikoe on ollut yläviiterajassa ja sain siihen varalta 4 viikon suonensisäisen antibioottikuurin. Ei tietoa, että onko punkkikontaktia ollut. Neurologin mukaan tuskin on neuroborrelioosista kyse. Arvo on normalisoitunut. Sokeritautia ei ole, kattavat verikokeet ok. Ihopsoriasis on.
      Oireet alkoivat v. 2016 yhtä-äkkiä; puutumista ensin toisessa jalassa, kunnes se siirtyi toiseenkin ja myöhemmin joihinkin sormiin. Olo on nykyisin väsynyt ja voimaton, kirjoittaminen väsyttävää ja käsiala huonontunut. On tasapaino-ongelmaa, jota ei pitäisi neurologin mukaan olla ohutsäijeneuropatiassa. Lisäksi on heikkoutta niskassa ja kaulassa, tuntuu että suukin olisi puutunut. Pahinta on "matomaisen" aaltoileva tunne selkärankaa pitkin, sellainen jota ei osaa edes selittää kuulostamatta hullulta. Kipua on ollut tähän mennessä hyvin vähän; selässä enimmäkseen, joka voi minun kohdalla johtua kaularangan levyn pullistumasta. Joskus olo on kuin hakattu tai niin kuin olisi tehnyt suuren urheilusuorituksen. Leuassa ja poskissa on ollut lievää särkyä viime aikoina, Panadolilla olen pärjännyt. Lääkärit eivät tiedä juuri mitään tästä taudista, aika yksin olen jäänyt. Vertaistukea olen yrittänyt etsiä, koska tilanne huolestuttaa tosi paljon. Välillä epäilen, että taustalla on joku muukin sairaus. Oisko samankaltaista kokemusta jollakin?

• Anonyymi

Hei, oletkohan saanut lisää tietoa oireittesi syistä? Tiedän miltä tuntuu olla huolissaan tästä sairaudesta. Sen oireisto ja vakavuusaste vaihtelee ihmisestä toiseen ja muuttuu ajan myötä. Minun ohutsäieneuropatiani on todettu myös ihobiopsialla. Omat oireeni ovat palelu, puutuminen ympäri kehoa, lihaskivut. Pienillä ihoalueilla polttelevaa kipua. Tämä alkoi sähköiskumaisilla kipukohtauksilla jaloissa. Niitä on joskus edelleenkin. Koko kroppa on ollut kipeä ja erityisesti lihasten käyttäminen kipeyttää niitä. Olen siihen saanut apua Gabapentiinistä. Lääkäri määräsi ottamaan tabletin kolmasti päivässä, mutta se tekee sen verran pöhnäisen olon, että otan vain yhden iltapäivällä voidakseni tehdä töitä. Lääkkeen avulla pystyn käymään kävelylenkeillä ilman, että on kovia kipuja. Toivottavasti olet saanut tietoa ja apua! Terv. TK

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen

Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja
      Maailman menoa
      221
      2926
    2. Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?

En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b
      Maailman menoa
      173
      2556
    3. Kirje, PellePelottomalle.

Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot
      Ikävä
      107
      1189
    4. Voi teitä naisia

Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies
      Sinkut
      132
      1102
    5. Meni kyllä aika solmuun

Meidän tutustuminen 😐
      Ikävä
      68
      1048
    6. Lapsien pakko kasteesta on luovuttava.

Eikö olisi parempi siirtää kaste rituaali rippikouluun,kun 15v.tietävät jo itse haluaavatko tulla kastetuksi juutalais-k
      Kaste
      583
      1045
    7. Martinan hevoset.

Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait
      Kotimaiset julkkisjuorut
      279
      1002
    8. Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa

Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka
      Maailman menoa
      338
      989
    9. Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?

Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a
      Kuhmo
      20
      929
    10. Hyvä meininki

TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap
      Haapavesi
      22
      788
    Aihe