Simeonin ja Hannan verkkolehti toteaa Johanneksesta seuraavaa: "Johanneksen elämä ja työ kaiken kaikkiaan saavutti suomalaisen ja ekumeenisen ortodoksian kannalta ainutlaatuiset mittasuhteet. Hänen johtajuuttaan muistetaan monelta taholta suurella kiitollisuudella ja kaipauksella."
Emeritusprofessori Heikki Makkonen kuvaa suhdettaan Johannekseen ja Ambrosiukseen omaelämäkerrassaan seuraavasti: "Yliopistotehtävien luopumisesta ratkaisua tehdessäni tuli mieleeni piispojen arviot kirkolliskokousedustajien ja seurakuntien luottamushenkilöiden kyvystä arvioida kirkkokuntamme asioita ja henkilövalintoja. Näitä pohtiessani vahvistui käsitys siitä, että niin arkkipiispa Johannes kuin metropoliitta Ambrosius olivat täysin oikeassa. Kirkolliskokousedustajilla ei ollut arviointikykyä, kun valitsivat mainitut henkilöt kirkkokuntamme piispoiksi."
Makkonen perustelee mielipidettään mm. seuraavasti: "Kuvittelevatko todellakin kirkkokuntamme piispat, että vihkimys piispaksi tekee heidät kerta heitolla kaiken tietäviksi, osaaviksi ja hallitseviksi kirkon palvelijoiksi? Mieltäni askarruttaa ajatus, mikä mahtaa olla perimmäisenä motiivina aikuisiässä luterilaisen kirkon pappisvirasta ortodoksiseen kirkkoon siirtyneillä. Vähäiset kokemukseni viittaavat myös siihen, että iän karttuessa irtiotot ortodoksisesta perinteestä koetaan innostaviksi aiheiksi. Minkälainen yhteys on lapsuus- ja nuoruusiän uskontokasvatuksella vanhuusiän uskonnollisiin asenteisiin?"
Olen professori, rovasti Makkosen kanssa samaa mieltä. Johannesta ja Ambrosiusta ei koskaan olisi pitänyt vihkiä piispoiksi. Voin kertoa myöhemmin tarkemmin ja seikkaperäisesti, miksi ei!
Johanneksen piispaksi vihkimyksestä 50 vuotta
Anonyymi
3
121
Vastaukset
- Anonyymi
Kokonaisarvioni on myönteinen ja varsinkin Johanneksesta, vaikka en ollut kirkolliskokousedustaja.
Perustelehan arviosi. - Anonyymi
luin juuri äskettäin Johanneksen elämänkerran ja sain hänestä vastenmielisen vaikutelman. MINÄ minä minmä minä ym. Onneksi en ollut ortodoksi hänen aikanaan.
- Anonyymi
Ja näitäkös sitä nyt taas ja taaskin viimeisellä tuomiolla itse kultakin kysytään??? Hohhoijjaaaaaaaa....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2042528
Kompostointitarkastaja tuli tarkastukselle!
En ole ikinä kompostoinnut ja eilen kävi kompostointitarkastaja kylässä. Tosi hianoa byrokratiaa taas: "Laki edellyttää,951775Varattais lähihotellista
🥰 huone viikoksi. Oltais vaan ja tilattais huonepalvelusta herkkuja! Viikonloppukin käy jos et viikoksi ehdi ❤ Hyvää2111584Nyt jäi velat perimättä
Mikä idea se talo oli polttaa ja velalliset sisällä nyt jäi rahat saamatta141445Martinan aussikulta, missä?
Mihin katosi Martina Aitolehden aussikulta kyselee Seiska!2641292Ellen Jokikunnas muistelee Reino-koiraa - Ralph-poika koskettavalla tavalla esiin: "Kiitos, että..."
RIP Reino. Lämmin osanotto suureen suruunne Ellen, Jari ja Ralph. Reino tuli tutuksi monelle suomalaiselle Unelmia Ita461184- 441069
- 99943
Meneekö eläinpuiston johto vaihtoon vaalien jälkeen?
Ähtärissä kuhistaan ja kuiskitaan, että perussuomalaiset esittävät vaalien jälkeen, että eläinpuiston hallitus uusitaan53883- 85865