Mayday! Hengitysvaikeudet iskivät lomalla

Olen perusterve 30v mies lomalla Itä-Euroopan maassa jonka terveydenhuoltoon luotto ei ole hirveän suuri.

Muutamaa päivää ennen kuin lähdin tänne aloin kärsiä oudoista hengitysvaikeuksista. Tuntui kuin normaali hengitys ei ikään kun riittäisi vaan pitää koko ajan väkisin vetää keuhkot ihan täyteen ilmaa. Hengitystahti on normaali, ei siis korostetun nopea kuten kai hyperventilaatiossa, mutta hengitys ei tapahdu automaattisesti vaan jokaikisellä sisäänpäinvedolla ajattelen "oivoi tukehdun nyt pitää vetää keuhkot ihan täyteen".

Mitään yskää, flunssan kaltaisia oireita tms ei ole, eikä hengitys pidä mitään outoa ääntä.

Ajattelin että tämä on varmaan jotain allergiaa ja sain lääkäriltä lääkitykseksi Bufomix avaavan lääkkeen 2x2 henkäystä päivässä. Lääkäri kuunteli keuhkot ja olivat kuulemma normaalit.

Nyt olo on vain pahentunut. Kun lähdin eilen kotoa lentokentälle tuntui koko kävelymatkan ja bussimatkan kentälle että hengittäminen on vieläkin vaikeampaa. Harkitsin jo jääväni kentälle mutta hyppäsin kuitenkin koneeseen ja koko lentomatkan ajan tuntui että iskee hirveä paniikki ja pakko hengitellä syvään koko ajan. Nyt olen ollut täällä n. vuorokauden eikä mitään helpotusta. Joka ikisellä hengityksellä tuntuu että hengitetty määrä ei jotenkin riitä ja vedän puolipaniikissa keuhkot ihan täyteen. Mistään netin hengitysharjoitusvideoista ei ole mitään apua.

Olo on myös vähän väsynyt ja jotenkin utuinen, tekee mieli vain maata sängyssä. Tosin pienikin kävely myös pahentaa oireita eli ei tässä nyt oikein muuta voi tehdäkään.

Olisin ottanut lennon takaisin Suomeen mutta kaikki koneet myyty moneksi päiväksi... mitään kunnollista klinikkaa mistään ei tunnu löytyvän jossa puhuisivat englantia. Onko mitään mikä tähän voisi auttaa? Jotain lääkettä jota voin pyytää apteekista? Voiko tuo Bufomix jotenkin vain pahentaa tätä, mitään hyötyä siitä ei ainakaan ole ollut?

Sellainenkin asia kävi mielessä että voisiko olla jotain hyötyä että hakisin pullon viiniä ja joisin pienen hiprakan. Vaikka minulla ei mitään paniikkitaustaa olekaan niin tuntuu että tässä alkaa jo pää käydä aika ylikierroksilla kun 5sec välein joudut ajattelemaan että tukehdunko nyt, tukehdunko nyt.

Tuntuu että tässä voisi olla osansa jonkinlaisella liikahengittämisellä. Mutta netissä puhutaan vain kohtauksittaisesta liikahengittämisestä, tämä ei ole antanut hetkenkään taukoa. Enkä ymmärrä miksi olisin yhtäkkiä alkanut liikahengittämään, mielestäni tämä on ennemmin ehkä mennyt niin että ensin oli (/on) joku vika hengityksessä, ja nyt kun sitä ei ole saatu korjattua olen alkanut paniikkiliikahengittämään.

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, auttakaa joku?
2157
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 2

Vanhimmat

Mulle tuli kyllä mieleen tuollainen paniikkikohtaus. Aika usein myös kun ihminen ajattelee omaa hengittämistä, niin alkaa tuntumaan että happi loppuu samantien.
Sinuna etsisin sieltä hoitohenkilökuntaa tai sitten otat muutaman viinihuikan ja katsot rauhottaako se. Jos näin käy, niin hengitysongelmat ovat psyykkisiä.

Äänestä

Kuulostaa+kuin+olisi+Vocal+Cord+Dysfunction+VCD+eli+äänihuulisalpaus.+Jonka+syy+on+moninainen+ja+voi+laueta+uusisssa+Budapwstin+kaltaisissa+olosuhteissa++Hoito+on+hieman+hankalaa+ja+vaatii+korvalääkärin+arvion+jonne+pääsyä+ennen+voi+koettaa+käyttää+antihistamiinia+kuten+setiritsiini+10mg/pv+tai+loratadiini+joita+saaneee+resrptittä+Unkaristakib.+Ohessa+voi+kokeilla+kyypakkauksen+verran+kortisonia+eli+5-20mg/pv+metyyliprednisolonia+tai+4mg/pv+Dexamet+joista+jonpaa+kumpaa+saattaa+kyypakkaustarkoitukseen++olla+saatavissa+resrptittä+Unkaristakin.++Jos+ns.+Saturaatio+eli+verenhapetus+sormenpäämittarilla+on+98-100%+niin+tuskin+mitään+vakavaa+on:+ko.mittauksen+voi+tehdä+jokin+ambulanssi+tai+sairaalan+ensiapu.++En+nyt+muista+millä+keskustan+kadulla+Budapestissa+on+suuri+ambulanssikeskittymä/asema.+Mikäli+ns.+cpr-tulehdusarvopikakoe+jossain+mitattuna+on+kunnossa+eli+<10,+niin+tuskin+on+bakteeritauti+kuten+hotellin+vesistä/ilmastoinnista+legionella+tauti..+Jos+ei+ole+tihentynyttä+hengitystä,+yli+16/min++,+niin+tuskin+on+matkustamiseen+liittyvä+pohjeturvotuksesta+lähtenyt+keuhkoveritulppa+jonka+saattaisi+näyttää+ns.fidd.verikoe.

Äänestä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastainen viesti.

Kommentoi aloitusta


Anonyymi kirjoitti:

Olen perusterve 30v mies lomalla Itä-Euroopan maassa jonka terveydenhuoltoon luotto ei ole hirveän suuri.

Muutamaa päivää ennen kuin lähdin tänne aloin kärsiä oudoista hengitysvaikeuksista. Tuntui kuin normaali hengitys ei ikään kun riittäisi vaan pitää koko ajan väkisin vetää keuhkot ihan täyteen ilmaa. Hengitystahti on normaali, ei siis korostetun nopea kuten kai hyperventilaatiossa, mutta hengitys ei tapahdu automaattisesti vaan jokaikisellä sisäänpäinvedolla ajattelen "oivoi tukehdun nyt pitää vetää keuhkot ihan täyteen".

Mitään yskää, flunssan kaltaisia oireita tms ei ole, eikä hengitys pidä mitään outoa ääntä.

Ajattelin että tämä on varmaan jotain allergiaa ja sain lääkäriltä lääkitykseksi Bufomix avaavan lääkkeen 2x2 henkäystä päivässä. Lääkäri kuunteli keuhkot ja olivat kuulemma normaalit.

Nyt olo on vain pahentunut. Kun lähdin eilen kotoa lentokentälle tuntui koko kävelymatkan ja bussimatkan kentälle että hengittäminen on vieläkin vaikeampaa. Harkitsin jo jääväni kentälle mutta hyppäsin kuitenkin koneeseen ja koko lentomatkan ajan tuntui että iskee hirveä paniikki ja pakko hengitellä syvään koko ajan. Nyt olen ollut täällä n. vuorokauden eikä mitään helpotusta. Joka ikisellä hengityksellä tuntuu että hengitetty määrä ei jotenkin riitä ja vedän puolipaniikissa keuhkot ihan täyteen. Mistään netin hengitysharjoitusvideoista ei ole mitään apua.

Olo on myös vähän väsynyt ja jotenkin utuinen, tekee mieli vain maata sängyssä. Tosin pienikin kävely myös pahentaa oireita eli ei tässä nyt oikein muuta voi tehdäkään.

Olisin ottanut lennon takaisin Suomeen mutta kaikki koneet myyty moneksi päiväksi... mitään kunnollista klinikkaa mistään ei tunnu löytyvän jossa puhuisivat englantia. Onko mitään mikä tähän voisi auttaa? Jotain lääkettä jota voin pyytää apteekista? Voiko tuo Bufomix jotenkin vain pahentaa tätä, mitään hyötyä siitä ei ainakaan ole ollut?

Sellainenkin asia kävi mielessä että voisiko olla jotain hyötyä että hakisin pullon viiniä ja joisin pienen hiprakan. Vaikka minulla ei mitään paniikkitaustaa olekaan niin tuntuu että tässä alkaa jo pää käydä aika ylikierroksilla kun 5sec välein joudut ajattelemaan että tukehdunko nyt, tukehdunko nyt.

Tuntuu että tässä voisi olla osansa jonkinlaisella liikahengittämisellä. Mutta netissä puhutaan vain kohtauksittaisesta liikahengittämisestä, tämä ei ole antanut hetkenkään taukoa. Enkä ymmärrä miksi olisin yhtäkkiä alkanut liikahengittämään, mielestäni tämä on ennemmin ehkä mennyt niin että ensin oli (/on) joku vika hengityksessä, ja nyt kun sitä ei ole saatu korjattua olen alkanut paniikkiliikahengittämään.

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen, auttakaa joku?

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu