Olen alkanut miettimään nimenvaihtoa työelämän kannalta. Olen syntynyt Virossa ja minulla on virolainen nimi. Minulla on kuitenkin Suomen kansalaisuus ja puhun suomen kieltäkin paremmin, eikä mulla ole puheessa aksenttia. En tunne olevani yhtään virolainen enkä edes käy Virossa enää.
Miten paljon työhaussa kansalaisuus vaikuttaa? Sanotaan kyllä että et saa syrjiä ketään mutta oikeesti? Kyllähän se kansalaisuuskin vaikuttaa. Onko se väärin tai vilpillistä, jos vaihtaisin oman nimen suomalaiseksi, jotta pääsisi etenemään urallaan ja jotta tuntisin yhteenkuuluvutta edes johonkin?
Kansalaisuus
2
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Rehellisesti sanottuna tämä riippuu mielestäni alasta mikä on kyllä tosi epäreilua, kun nimi ei saisi herättää ennakkoluuloja.
Jos esim olisit vaikka kampaaja niin asiakas joka kuulee tai näkee nimesi ennen kuin on kuullut sinun itsesi puhuvan täydellistä suomenkieltä saattaa epäröidä tahtooko palveluasi siinä pelossa että välillänne on kielimuuri. Jos olet millään palvelualalla niin voisin hyvin nähdä että nimen muuttamisen harkitseminen ei ole aiheeton idea, jottei asiakaskunta epäröi kielitaitoasi.
Muilla aloilla erilaisempi etu- tai/ja sukunimi on mielestäni lähinnä kultturellia ja on mielenkiintoa herättävä piirre. Tai ainakin näin olen ymmärtänyt olevan pääkaupunkiseudulla. Ehkä jossai muualla suomessa olisikin sulkeutuneempi näkemys.
Ei nimen muuttaminen ole vilppiä, mutta voi tuntua kyllä itsepetokselle, jos joutuu muuttamaan jotain niin merkittävää omasta identiteetistään, että sopeutuu massaan.
Oletko siis työnhakija vai mikä on tilanteesi? Erillisessä hakukirjeessä voit mainita että olet puhtaasti suomalainen vaikkakin juuresi ovat virosta kotoisin. - Anonyymi
Suomalaiset pitävät virolaisista, älä turhaan vaihda nimeäsi!! :)
Ehkä työnhaussa ei vain ole muusta syystä tärpännyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %
Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o3546512Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä
Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki483846Odottavan aika on pitkä, Lindtmanin hallitusta tule jo!
Eilisen perusteella nykyinen hallitus epäonnistui kaikissa vaalilupauksissaan, joten olemme ansainneet uudet eduskuntava211405Riikan vappumiljardin maksavat sairaat, vanhukset ja kuolleiden omaiset
Vappumiljardi, eli Riikan päätös laskea yhteisöveroa kaksi prosenttiyksikköä 18 prosenttiin, vie verotuloja noin miljard121147- 981051
- 52920
Naiset ei halua kilttejä miehiä
Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,151903- 56876
Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat
Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue15858Tämä kikka tekee lihapullista entistä maukkaampia - Tämä "ihmeaine" löytyy keittiön kaapista
Lihapullat ja ruskea kastike on arkiruokien kunkku! Paistatko itse lihapullat pannulla vai uunissa? Näin saat ruoasta v9847