Saako kristitystä käyttää sanaa krissu, kun lestadiolaisesta ei saa käyttää sanaa lesta nykyään? Asiasta on annettu jollekin Oulussa varoitus. Saako asiasta edes keskustella. Minusta sana lesta on vailla mitään kielteisiä mielikuvia. Ja sana krissukin on ihan ok. Pahoin pelkään ettei asiasta saa oikein kunnolla edes keskustella. En ollenkaan ymmärrä mikä sanassa lesta on pahaa? Osaako joku valistaa mikä sanalyhenteissä on halventavaa? Kuitenkin saa sanoa isästä isi eikö se ole halventavaa?
Saako kristitystä käyttää sanaa krissu, kun...
12
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Se on vain lyhenne tuskin käytännössä kukaan pahastuu. Mutta ei must.... saa sanoa muuta kuin romsku enää. Paras kysyä heiltä itseltään mikä lestassa mättää.
- Anonyymi
Muslimit ainakin on olleet musulmaaneja jo pitkään, eikä kukaan ole tästä hellittelynimestä vielä pahakseen ottanut.
- Anonyymi
Nehän on niin mussukoita, voisivat siis olla mussuja? Etenkin koiraspuoliset kun rämäaikana kulkevat perjantaipyllistelyihinsä hameet päällä.
- Anonyymi
Luomisuskovaisista voi kai käyttää kressu tai kretsu-nimitystä. Evolutionistit ovat kyllä lyömättämiä pilkkaamisessa ja silmille sylkemisessä rumempine nimityksineen.
- Anonyymi
Lestadiolaiset ovat kristittyjä ja kuuluvat ev.lut. kirkkoon. Krissu sopii kaikille kirkkoon kuuluville! Lessut, heltsut, ortsut ja romskut ovat kaikki krissuja.
- Anonyymi
Kristitystä kävisi joku rästä eli rästitty. Tai kirkon rästit. Rästisakkia.
- Anonyymi
Näin kristittynä sanon, että saa, kun käyttää muslimeista mussua ja ateisteista vajaa-ajattelijaa.
- Anonyymi
minä oon uskoon tullut kristitty, ja jokainen saa sanoa minua ihan miksi lystää, ei mitään väliä. Uskoon tulin, kun Jeesus ilmoitti mulle itsensä, enkä voinu käsittää millään tapahtunutta, mutta kun sama asia löytyi Raamatusta, ja kaikki, mitä myöhemminkin mulle tapahtui, vain vahvisti sitä , ja pakkohan minun oli rehellisenä ihmisenä uskoa, ja sitten ei toisten pilkkasanoilla ollut enää mitään merkitystä. Oli vain pääasia, että sain heille kerrottua totuuden, ja jätin Herran haltuun.
Sitten ymmärsinkin, Kiitos Herralle, -me olemmekin vain kylväjiä, ja Herra antaa kasvun. - Anonyymi
Kyllä voi.
Esim. krista sieg(heil) friedsiä voi kutsua naziksi ihan vapaasti.
Hän&sukunsa kun ovat nazeja.
Laulu "äänensäkin" muistuttaa hyeenojen vinkumista.
Autoissakin voi olla parempi jarrujen ääni kuin nazi kristan plagiaatti "lauluissa" - Anonyymi
Ei nuo ole pilkkanimiä. Vaan kilttejä lyhenteitä. En miekään ymmärä miten lestadiolaisia ei saisi sanoa lestoiksi . Lestinheittäjäkin on ok. Lestinheittäjiä varsinkin jos levittävät sanomaansa.
- Anonyymi
Oululaiset ottivat herneen nenään, kun heidän viestintäjohtajansa sanoi lauseen ’ Paremman elämän puolesta’ ja peitti kädellä sanan ’puolesta’ kolme ensimmäistä kirjainta. Siitä häntä nuhdeltiin. Se oli se juttu. Todellakin ahdasmielistä. Suomessa ei saa sanoa sanaa ’puolesta’ mikä itsessään on myönteinen sana, kun uskovaiset loukkaantuu. Uskovaisten tulisi olla suvaitsevaisia. Minusta sana puolesta on jo enemmän kuin mainoslause vaikka jollekin asialle.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3a0a72a0-956c-499e-9a60-af9ae8a8dbc0- Anonyymi
Ha ha ha lesta ei ole asioiden puolesta vaan niitä vastaan. Puo lesta on sit kai kirosana Suomessa nykyään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2684114Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1292352Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822016- 1411501
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!39988Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein133972- 77959
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!336895Pitäis vaan lopettaa
Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei8877J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti
Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl62810