OPETTAJIEN TYÖILMAPIIRI

Sagittarius

Hei! Haluaisin kommentteja opettajilta ja sivusta seuranneilta opettajien työilmapiiristä. Opetusalahan on tunnetusti varsinkin nykyään naisvaltainen. Julkisuudessa huono työilmapiiri yhdistetään kuitenkin useimmiten naisvaltaisen terveydenhuollon työpaikkoihin. Entäs muut alat/ammatit/työpaikat? Jotenkin olen aina kuvitellut, että opettajien joukossa olisi vähemmän pikkumaisia ihmisiä. Ovatko opettajat kokemuksenne mukaan enemmänkin sellaisia itsenäisiä yksilöitä? Voisiko tietynlainen laumasieluisuus liittyä huonoon työilmapiiriin? Vai onko niin, että ala kuin ala niin naisenemmistö tietää ongelmia? Opetusalaa olen harkinnut ja nyt työskentelen miesvaltaisessa työpaikassa. Kahvipöytäjuoruilut ym. eivät vaan ole minua varten.

13

3129

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pahimmat paikat työilmapiirin suhteen ja kiusaamisia esiintyy eniten juuri opettajien parissa ja sairaaloissa.
      Kolmas paha paikka on - yllätys - Kirkon piirissä!
      Tunnen hank koht useita opettajia, jotka joutuneet törkeän tp-kiusaamisen kohteeksi. Esim Vaasassa oli muuan rehtori syytteessä käräjäoikeudessa työsyrjinnästä ja virkarikoksesta. Siellä oikeus totesi syrjintää tapahtuneen, mutta hylkäsi virallisen syyttäjän syytteet. Hoviin asiaa ei viety.

      • Tiu

        Kiusaaminen on yleisintä nimenomaan aloilla, jotka voidaan mieltää kutsumusammateiksi
        Eli seurakunnat, terveydenhuolto ja opetusala. Kutsumusta kyseenalaistamalla on helppo päästä kimpuun.


      • Leipäopettaja
        Tiu kirjoitti:

        Kiusaaminen on yleisintä nimenomaan aloilla, jotka voidaan mieltää kutsumusammateiksi
        Eli seurakunnat, terveydenhuolto ja opetusala. Kutsumusta kyseenalaistamalla on helppo päästä kimpuun.

        Osuitpa naulan kantaan. Minä en koe niinkään kiusaamiseksi kutsumuksen kyseenalaistamiseen tähtääviä toimenpiteitä, mutta ihmettelen suuresti, että kuinka näissä henkilöissä itsessään kutsumus ilmenee: Heillä on suunnaton tarve opettaa oppinutta ja kannella pomolle osaamattomuudesta. Lisäksi he pyrkivät pomottamaan aina, kun pomon silmä välttää.


      • Leipäope
        Leipäopettaja kirjoitti:

        Osuitpa naulan kantaan. Minä en koe niinkään kiusaamiseksi kutsumuksen kyseenalaistamiseen tähtääviä toimenpiteitä, mutta ihmettelen suuresti, että kuinka näissä henkilöissä itsessään kutsumus ilmenee: Heillä on suunnaton tarve opettaa oppinutta ja kannella pomolle osaamattomuudesta. Lisäksi he pyrkivät pomottamaan aina, kun pomon silmä välttää.

        Kertokaa nyt ihmeessä minulle, että mikä tämän homman nimi oikein on? Meitä on kaksi määräaikaista työntekijää (olemme koulutettuja ja kokeneita), ja noin viikon verran meille annettiin mahdollisuus työstämme suoriutumiseen "kunniallisesti". Sitten alkoi osaamattomuuden ja joustamattomuuden esiintuominen: Kuraattori lähetettiin kollegan tunninpitoa seuraamaan, kun hän oli valittanut OPPILAIDEN huonosta käytöksestä, minulle huomautellaan jatkuvasti liian vähäisistä läksynkuulusteluista, oppilaille annetaan lupa myöhästyä / lähteä pois tunneiltani milloin sattuu (ja mennä toisten opettajien tukiopetukseen / kokeisiin), ja sitten valitetaan, että en merkitse myöhästymisiä, joita nyt tarkkaillaan, kuten kaikkea muutakin, jota saisi raportoida suullisesti ja kirjallisesti tuntikaupalla viikon mittaan.

        Tunninpidosta yritetään tehdä täyttä hulabaloota alusta loppuun. Voidaan esim. käytävällä sanoa, kun menen tuntia pitämään, ettei ole tietenkään pakko, mutta voisitteko kääntää tällä tunnilla jonkin Internetmateriaalin toisen oppiaineen käyttöä varten englanniksi tyyliin "Minä jo vähän oppilaille lupailin...". Tietäähän sen, että missä asemassa määräaikainen tässä kuviossa on. Kaikki tapahtuu kahden luokan ja kahden luokanvalvojan sekä kolmannen "tiimin" jäsenen toimesta.

        Onneksi näitä ryhmiä ei ole enempää, nyt selviää siis kymmenenellä takkuamistunnilla viikossa. Molemmissa ryhmissä oppilaatkin jo sanovat, että ongelmia esiintyy vain meidän määräaikaisten tunneilla. Tämän ymmärtää idioottikin, mutta miten tämä kutsumukseen liittyy? Miksei tapella reilusti nainen naista tai vaikka miestä vastaan vaan käytetään näitä oppilaita välikätenä?

        Johtuuko tämä siitä, että emme tosiaankaan suostu kollegoiden hyppyytettäviksi esim. siinä muodossa, että juoksisimme näiden perässä kyselemässä, että mitä olette ajatelleet tänään tehdä ja mitä neuvoisitte meitä tekemään? Vai johtuuko se siitä, että työn häirintä on nykyisin lainvastaista, joten sitä pitää yrittää tehdä sillä tavoin, ettei siihen voi puuttua? Lisääkö meidän kahden määräaikaisen yhteen hiileen puhaltamisemme ja toinen toisemme tukeminen tätä niin paljon, että kohta joudumme lopettamaan koko työnteon?


      • Anonyymi
        Leipäope kirjoitti:

        Kertokaa nyt ihmeessä minulle, että mikä tämän homman nimi oikein on? Meitä on kaksi määräaikaista työntekijää (olemme koulutettuja ja kokeneita), ja noin viikon verran meille annettiin mahdollisuus työstämme suoriutumiseen "kunniallisesti". Sitten alkoi osaamattomuuden ja joustamattomuuden esiintuominen: Kuraattori lähetettiin kollegan tunninpitoa seuraamaan, kun hän oli valittanut OPPILAIDEN huonosta käytöksestä, minulle huomautellaan jatkuvasti liian vähäisistä läksynkuulusteluista, oppilaille annetaan lupa myöhästyä / lähteä pois tunneiltani milloin sattuu (ja mennä toisten opettajien tukiopetukseen / kokeisiin), ja sitten valitetaan, että en merkitse myöhästymisiä, joita nyt tarkkaillaan, kuten kaikkea muutakin, jota saisi raportoida suullisesti ja kirjallisesti tuntikaupalla viikon mittaan.

        Tunninpidosta yritetään tehdä täyttä hulabaloota alusta loppuun. Voidaan esim. käytävällä sanoa, kun menen tuntia pitämään, ettei ole tietenkään pakko, mutta voisitteko kääntää tällä tunnilla jonkin Internetmateriaalin toisen oppiaineen käyttöä varten englanniksi tyyliin "Minä jo vähän oppilaille lupailin...". Tietäähän sen, että missä asemassa määräaikainen tässä kuviossa on. Kaikki tapahtuu kahden luokan ja kahden luokanvalvojan sekä kolmannen "tiimin" jäsenen toimesta.

        Onneksi näitä ryhmiä ei ole enempää, nyt selviää siis kymmenenellä takkuamistunnilla viikossa. Molemmissa ryhmissä oppilaatkin jo sanovat, että ongelmia esiintyy vain meidän määräaikaisten tunneilla. Tämän ymmärtää idioottikin, mutta miten tämä kutsumukseen liittyy? Miksei tapella reilusti nainen naista tai vaikka miestä vastaan vaan käytetään näitä oppilaita välikätenä?

        Johtuuko tämä siitä, että emme tosiaankaan suostu kollegoiden hyppyytettäviksi esim. siinä muodossa, että juoksisimme näiden perässä kyselemässä, että mitä olette ajatelleet tänään tehdä ja mitä neuvoisitte meitä tekemään? Vai johtuuko se siitä, että työn häirintä on nykyisin lainvastaista, joten sitä pitää yrittää tehdä sillä tavoin, ettei siihen voi puuttua? Lisääkö meidän kahden määräaikaisen yhteen hiileen puhaltamisemme ja toinen toisemme tukeminen tätä niin paljon, että kohta joudumme lopettamaan koko työnteon?

        Pelkäävät oman työnsä puolesta. Ehkä omat it- ja some-taidot ovat hukassa. Nuoret opettajat ovat suositumpia oppilaiden piirissä. Tai sitten ovat varmoja, ettei ole mitään pelkoa työpaikasta, ja voivat tehdä mitä vaan. Muita uusia kollegoja moittimalla nostetaan omaa itseä ja ehkä yritetään peitellä oman työn puutteita.

        Uskomattomimpia ovat nämä, joilla ei ole mitään hajua itsellään siitä, miten itse toimivat. Rehtorit ovat usein täysin sokeita näiden opejen suhteen. Vasta kun näyttää mustaa valkoisella aletaan uskoa, että jotain on pielessä.

        Jos ylipäätään halu opettaa perustuu haluun hallita muita ihmisiä, niin sitähän sovelletaan sitten myös kollegoihin. Yksi asia on tietty liian suuri työmäärä, jota yritetään siirtää toisille, jos mahdollista.


    • molempia

      En usko, että kiusaaminen liittyy pelkästään ns. naisaloihin. Uskon, että kyse on isommasta kokonaisuudesta eli kiusaamista esiintyy epävarmoilla työpaikoilla eli työpaikoilla, jossa on määräaikaisia työsuhteita tai joissa "tuotannollisista" syistä irtisanotaan ihmisiä herkästi. Määräaikaisia työsuhteita on usein naisvaltaisilla aloilla ja siksi tilastot vääristyy.

      Uskon, että parhaiten työpaikka toimii jos naisia ja miehiä on suurin piirtein yhtä paljon. Myöskin esimiestehtävissä.

    • Pocahontas

      Työskentelin opettajana, tosin lähimmät työtoverini olivat miehiä (ja lähin esimies myös). Minä porukan ainoa nainen ja lähimmän esime
      iehen silmätikku ja kiusaamisen kohde puolitoista vuotta. Nyt työttömänä ja odottelen esitutkinnan valmistumista... Meillä naiset ei ollutkaan pahimpia niinkuin luulin. Olen koko ikäni työskennellyt pääasiassa miesten kanssa ja koskaan ei ole ollut mitään ongelmia! Joten reilusti vain hommiin, ei se sukupuoli kiusaamista katso, vaan kiusaajan sairas mieli.
      Tosin minun kiusaajani on väittänyt koko ajan että hän haluaa minulle pelkkää hyvää... Yököttää oikein...

    • opejovuosia

      on yksi asia, minkä kanssa opettajat jatkuvasti koulussa tekevät työtä. Jokainen oppilas on oma yksilönsä, jonka kanssa opettaja pyrkii tulemaan juttuun. Samalla yritetään kasvattaa oppilaitakin suvaitsevaan suuntaan. Vaikka tietysti opettajallakin välillä menee sukset ristiin kollegoiden kanssa, niin varmasti pyrkimys toisten kunnioittamiseen ja huomioon ottamiseen on läsnä myös siellä opehuoneissakin, ei pelkästään luokissa.
      Tervetuloa opetusalalle!

      • Anonyymi

        Justhan tuolla aloituksessa kirjoitetaan ihan päinvastaista. Tietty ulospäin voi yrittää näyttää vaikka miltä. Olikohan tässä kommentissa jäänyt aloitus lukematta vai ymmärtämättä. Toki jos on työskennellyt vain hyvässä työilmapiirissä, niin voi olla vaikea edes tajuta, mitä se pahimmillaan on.


    • Anonyymi

      Tunnetusti työilmapiiri on opetusalalla heikentynyt. Alalla on keskinäistä kateutta, joka ilmenee siten, että toinen ei puhu sulle mitään, aliarvioi osaamistasi. Epäilee aina sua jostain jne. Pikkumsisuus kuuluu asiaan.

    • Anonyymi

      Tätä täällä Kalajokilaakson alueella.

    • Anonyymi

      Opetusalalla on ihan samanlaisia ongelmia. Kiusataan, eristetään, mykkäkoulua, dekssngumidts toisten töihin, kanteleminen. Jos rehtori on heikko, se saa pahaa jälkeä aikaiseksi.

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 145
      4097
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      112
      3700
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2575
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1871
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1727
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1619
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1595
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1523
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      90
      1496
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1491
    Aihe