Heiluva hammas...mitä tehdä???

Neiti Parodontiitti

Niin kuin nimimerkki kertoo,sairastan siis tuota "kansantautiamme".Tauti huomattiin noin 13 v.sitten ,kun etuhammas alkoi heilua.Pahaa aavistamattomana menin hammaslääkärille,joka antoi lähetteen paikalliselle asiaan perehtyneelle lääkärille.(joka sitten leikkasi ikenet ym.)

No tämä ensimmäinen lääkärini kiinnitti sen heiluvan etuhampaan viereisiin hampaisiin aikamoisella virityksellä,väliaikaisesti,kuten hän itse totesi.
Tämä viritys on pitänyt hampaan paikoillaan nyt noin sen 13 vuotta.

Ja nyt se ongelmani:
Pari kolme hammasta on tässä vuosien kuluessa löystynyt ja ne on otettu pois,takana kun ovat olleet.Nyt sitten heiluu hammas ,josta en haluaisi luopua.
Usko oli kova tuon etuhampaan kiinnityksen johdosta,kun menin tätä toistakin kiinnittelemään(sanotaanko sitä kiskotukseksi?)ja tokihan hammaslääkäri(ei vakilääkärini)sen kiinnitti.
Se kiinnitys kesti vajaat kaksi päivää,kun hammastikun kanssa touhutessani se irtosi.
Tämä kiinnitysaine oli tiemmä jotain lasikuitujuttua,etuhampaan kiinnitys jotain metallitavaraa,ainakin jonkinlainen verkko siellä näkyy.

No sitten menin hampaineni vakilääkärille,jonka ottama röngtenkuva oli korutonta kertomaa:ei luuta heiluvan hampaan ympärillä,viereiset näytti ookoolta.

Tämä hammaslääkäri oli sitä mieltä ,että hammas pois ja uusi mötikkä tilalle jotenkin viereisten hampaiden purupintaan kiinnittämällä.(kun ensin olin sanonut etten halua ,että kaksi ehjää tuhotaan yhden takia,siltako nimeltään)

Ajatus oli ensin ookoo,sitten ajattelin ,jotta mitäs tuota irti kiskomaan,putoaa se itsestäänkin,ja sitten tuli mieleen ,josko viereistenkin hampaiden kiinnitys piankin pettää,menee hukkaan koko juttu.
Ajattelin ehdottaa lääkärille kuitenkin sitä "kiskotusta",jos sen saisi edes vuoden kaksi
kestämään,niin näkisi sitten taas mikä on "luutilanne".Nämä nuoret hammaslääkäritytöt eivät vaan edes olleet nähneet aiemmin etuhampaani kaltaista metallikiinnitystä...

Mitenkähän sen nykytekniikalla saisi kiinni?Se 13 vuoden takainen lääkäri ei taida toimia enää,valitettavasti.

Auttakaa pähkäilyssäni,olis kiva kuitenkin mennä tämä elämä tällä kalustolla,vaikka hyvin mulla asiat taitaa sittenkin loppujen lopuks olla,ainakin tätä palstaa luettuani.
Tsemppiä kaikille hampaiden/proteesien kanssa taisteleville,ja menkää ihmeessä heti lääkäriin,jos hampaat alkaa heilua!!!(älkääkä uskoko "lyhyet juuret"-selitykseen,kuten eka lääkäri selitti hampaani heilumisen...

5

10154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikpiis75

      Ainoat keinot tuollaisen paron syömän hampaan kiinnittämiseen ovat todellakin nuo edellä kuvaamasi "viritykset".

      Nykyään käytetään paljon lasikuitua kiskotuksessa. Tekniikka riippuu kuitenkin hammaslääkärin mieltymyksistä. Joku käyttää kuitua, toinen muuraa hampaat yhteen muovilla jne. Luutilanteesi ei tuosta kyllä muutu kiskottamalla, koska parodontiitti siellä jyllää.

      Mielestäni on turhaa tekohengittää irti olevaa hammasta, mieluummin kannattaa poistaa se ja korvata kunnolla ettei purenta sekoa. Se hammaslääkärisi ehdottama viereisiin hampaisiin kiinnietttävä irtohammas on nimeltään kevytsilta. Nimensä mukaisesti kevyt vaihtoehto -ei kestä sivualueella kovinkaan montaa vuotta, vastahammas pääsee ylipuhkeamaan jne. Ennemminkin hätävararatkaisu, jos kukkaro ei anna myöden laittaa kunnon siltaa.

      Jos koko ajan mietit mitä sitten jos se ja se hammas lähtee, olet lopulta siinä tilanteessa, ettei ole enää yhtään hammasta joka voisi lähteä. Tilanne kannattaa korjata silloin kun siihen on vielä keinoja. Tyhjästä on paha nyhjäistä.

      • Neiti Parodontiitti

        Niin ,tarkoitin "luutilanteella" niitä viereisiä hampaita,joissa tällä hetkellä on luuta,mutta entäs parin vuoden kuluttua,kuten kuin totesit:paro jyllää.Menee kallis kevytsiltakin hukkaan,jos tukihampaatkin irtoaa.
        Siksi mietin sitä väliaikaista "kiskotusta" tällekin hampaalle...ja mikäli parin vuoden kuluttua niiden tukihampaiden luutilanne olis ok,voisi ajatella jotain muuta ratkaisua.
        Leikkausten ,jotka minulle silloin 13 v.sitten tehtiin,piti 95%:sti pysäyttää tämä sairaus,taisin kuulua siihen loppu viiteen prosenttiin...
        Mutta kiitti mielipiteestäsi.Hammaslääkärinikin totesi:kohta täällä ei ole yhtään hammasta...lohdullista!


      • AAA
        Neiti Parodontiitti kirjoitti:

        Niin ,tarkoitin "luutilanteella" niitä viereisiä hampaita,joissa tällä hetkellä on luuta,mutta entäs parin vuoden kuluttua,kuten kuin totesit:paro jyllää.Menee kallis kevytsiltakin hukkaan,jos tukihampaatkin irtoaa.
        Siksi mietin sitä väliaikaista "kiskotusta" tällekin hampaalle...ja mikäli parin vuoden kuluttua niiden tukihampaiden luutilanne olis ok,voisi ajatella jotain muuta ratkaisua.
        Leikkausten ,jotka minulle silloin 13 v.sitten tehtiin,piti 95%:sti pysäyttää tämä sairaus,taisin kuulua siihen loppu viiteen prosenttiin...
        Mutta kiitti mielipiteestäsi.Hammaslääkärinikin totesi:kohta täällä ei ole yhtään hammasta...lohdullista!

        Vaikka parodontiitti on yleensä hammaskohtainen, jopa hampaanpintakohtainen, voi tuollainen pahasti infektoitunut hammas ylläpitää tulehdusta luussa joka häiritsee myös naapurihampaita. Valitettavasti jos hammas on täysin vailla luutukea, sillä ei ole ennustetta. Poistettava on. Yleensä ollaankin vaikeuksissa kun etuhammas menetetään. Muut hampaat ovat ehkä liian epävarmoja myöskin, joten kovin kalliita systeemeitä ei yleensä uskalla tehdä. Toisaalta, jos parodontiitti on pysäytetty, hyvin pitkällä sillalla (takahampaasta takahampaaseen kaikki hampaat yhdessä) voidaan saada erinomaisen kestävä ja hyvä tulos, edellyttäen että purenta hiotaan hyvin. Näin purenta jakautuu usealle hampaalle eikä toimi lisärasitteena. Esteenä on yleensä rakenteen korkeat kustannukset...


    • Anonyymi

      Sami

    • Anonyymi

      omg oon siis teini ja mulla heiluu vielki hammas

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      135
      1208
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      781
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      14
      570
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      23
      512
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      496
    7. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      462
    8. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      451
    9. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      20
      436
    10. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      18
      435
    Aihe