Henkisen sietokyvyn rajat

Anonyymi

Ihmetyttää, miten paljon ihmiselle voidaan antaa kannettavaksi. Olen siis vähän alta 40-v nainen. Itsensä säälittely tuntuu turhalta, mutta jotenkin vaan nyt alkaa pyöriä mielessä synkkiä ajatuksia.
Isoveljeni sai Espanjassa vähän päälle 40-vuotiaana sydänkohtauksen ja kuoli. Minä jouduin hoitamaan yksin hautausjärjestelyt ja lähtemään kaksin veljenpojan kanssa häntä hautaamaan.

Juuri kun olin päässyt vähän yli veljen kuolemasta yritti 14-tyttäreni itsemurhaa. Syyksi kertoi, että oli ajautunut huumeisiin. Viimeinen vuosi on ollut yhtä taistelua tytön vieroittamiseksi aineista, jonka aikana hän joutui mm teholle huumeita otettuaan. Lastensuojelutoimetkaan eivät ole saanneet kierrettä katkeamaan.
Tuntuu hyvin valkealta jatkaa matkaa, helpompaa olisi vaan tehdä lopullinen ratkaisu. Apua ei ole saatavissa mistään ja nyt on tultu siihen pisteeseen ettei sitä enää oikein jaksa hakeakaan. Yhtään välittävää ihmistä minulla ei elämässäni ole. Kaiken kukkuraksi kihlattuni pahoinpiteli minut pahasti ja luonnollisesti katkaisin suhteen.
Vaikka kuinka yrittäisin tehdä jotain mielekästä, kulkea luonnossa ja liikkua ja harrastaa en saa siitä kuin hetkellisen avun, ja väkisin hiipii mieleen se, että voisi olla parasta ottaa ohjat käsiinsä ja päättää päiviensä lukumäärä ennen kuin tulee taas uusi suruviesti ja seuraavaksi se voi olla että tyttäreni on kuollut.

6

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Onpa surullista kuultavaa, että et ole saanut apua tilanteeseesi ja tyttäresi jatkaa huumeiden käyttöä. Oma veljeni ajautui huumeiden käyttäjäksi ja vanhemmat sekä me muut sisarukset ei voitu tilaanteelle mitään, koska veljellä ei ollut halua päästä aineista eroon kuin vasta silloin, kun pohja tuli vastaan ja oli oma halu lopettaa. Meidän oli siis pakko jatkaa omaa elämää, niin pahalta kuin veljen tilanne silloin tuntui. Itsemurhayrityksiä hänellä myös oli.
      Huumeiden edessä monet vanhemmat ovat voimattomia ja jos kaiken avun on yrittänyt saada lapselleen ja hän vain jatkaa huumeiden käyttöä, niin silloin hänen on vaan annettava kulkea sitä tietä, jos hänellä ei ole halua lopettaa tai ottaa hoitoa vastaan. Pohja tulee ennemmin tai myöhemmin vastaan. Tärkeintä olisi, että löytäisit vertaistukea itsellesi ja keskusteluapua kenties muista vanhemmista jotka ovat samassa tilanteessa. Irti huumeet ry: llä on vanhempien vertaistukiryhmiä, en tiedä onko siellä missä asut, mutta voisit ottaa selville. Sinua varmaan helpottaisi jakaa asioita samassa tilanteessa olevien vanhempien kanssa ja voisit saada heiltä keskusteluapua ja vertaistukea. Se että itse suunnittelet päiviesi lopettamista tyttäresi tilanteen ja muiden sinulle tapahtuneiden raskaiden asioiden vuoksi kuullostaa huolestuttavalta ja sinä tarvitsisit apua joltain taholta. En tiedä oleko kertonut omista itsemurha-ajatuksista ja siitä ettet enää jaksa niin jollekin? Kun noista ajatuksista nyt kannattaisi puhua ja yrittää saada itselle jonkinlaista apua.

      • Anonyymi

        Eli voisit vaikka soittaa irti huumeista Ry: n valtakunnalliseen puhelinumeroon. Kertoa omasta tilanteestasi ja jaksamisesta ja kysyä heiltä mitä apua sinulle huumelapsen vanhempana on saatavilla, kun heillä tosiaan on ryhmiä ja varmasti muutakin apua tarjolla ja osaisivat varmasti sinua auttaa. Moni vanhempi tosiaan on sieltä apua saanut omaan jaksamiseen. Joten elä menetä toivoa tuossa hyvinkin raskaassa elämäntilanteessa, vaan hae itsellesi apua .


    • Anonyymi

      https://irtihuumeista.fi/

      Tuossa ylhäällä vielä linkki vielä tuonne sivustolle. Siellä puhelinumeroita mihin voi soittaa ja paljon näyttäis olevan kaikkea tukea vanhemmille saatavilla. Monesti auttaa asioiden jakaminen ja puhuminen samassa tilanteessa olevien kanssa ja he varmasti ymmärtävät kaiken sen huolen ja surun mitä sinulla tyttäresi vuoksi on. Ja saisit myös varmaan ammatillistakin apua sitten tuolta ja mitä sinun kannattaa lapsesi kanssa tehdä ja miten auttaa ym.. Itse olen saanut paljon vertaistukea ryhmistä omissa elämän vaikeuksissa ja uskon että sinulle voisi olla suurta apua noista,

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Oma elämäni on jatkuvaa kamppailua. Olen alta kolmenkympin. Olen ollut vakavassa liikenneonnettomuudessa ja sen vuoksi eläkkeellä. Olen hyvin yksinäinen. Miehenikin kuoli päälle vuosi sitten ja taakka tuntuu vain kasvavan.

      Sen vain halusin sanoa, että syy, miksi olen vielä täällä, on rakkaus Jumalaan. Ihminen voi saada paljon anteeksi, mutta ei itsemurhaa. Se on Elämänantajan lahjan suoranaista halveksintaa.

      Mutta vaikka kuinka uskomattomalta se kuulostaakin, niin kyllä se päivä välillä paistaa mullekin. Nuo päivät ja hetket auttaa mua jatkamaan tätä taistelua.

      • Anonyymi

        Itselläni myös terveyden kanssa ongelmia ja olen joutunut luopumaan kaikesta. Itsemurha käy mielessä usein . Raamatussa ei suoranaisesti sanota mitä itsemurhan tekijöille käy. Itse uskon että Jumala näkee jokaisen ahdingon ja tuskan mikä itsemurhaan sitten jollain onnistuneesti johtaa. Hän ei varmasti toivo että niin käy, mutta kaikki eivät jaksa tätä elämää. Raamatulla päähän lyöminen ja Jumalan rangaistuksella uhkaaminen ei itsemurha-ajatuksissa painivaa auta. Ja vertailu siitä kenellä täällä on vaikeinta ja kenellä on oikeus itsemurha-ajatuksiin niin sekin on turhaa. Jokaiselle vastoinkäymiset on henkilökohtaisia ja niitä ei voi vertailla. Uskon siis itse Jumalaan,mutta en rankaisevaan ja syyttävään Jumalaan, koska kukaan meistä ei ole synnitön, ei edes uskova. Jumalalla on lopullinen tuomiovalta asioissa , ei uskovilla. Kristillistä rakkautta on mielestäni kulkea näiden itsemurha-ajatusten kanssa olevien rinnalla ja tarjota arjen apua sekä läsnäoloa jos siihen on mahdollisuus, eikä pelotella Jumalan rangaistuksella. Itse olen siis uskovan läheiseni menettänyt ja hän päätyi itsemurhaan uskostaan huolimatta. Ja ei tulisi mielenkään ajatella että Jumala häntä nyt rankaisee kun hän niin epätoivoiseen tekoon päätyi. Mutta jokaisella on oikeus mielipiteeseen , niin myös sinulla. Itsellä asioista toisenlainen näkemys omien kokemusten kautta. Kumpikaan meistä ei kuitenkaan tässä itsemurha-asiassa tiedä Jumalan lopullista tuomiota , koska ainoastaan Hän näkee jokaisen sydämeen ja ne olosuhteet sekä jokaisen elämän.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      59
      3087
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      545
      2942
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2135
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1962
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1771
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1522
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1257
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1162
    Aihe