Hammasnumerot ja -koodit ym.

Hammaskeiju

Osaisiko joku avata hammasnumeroinnin salat? Sain hammaslääkäriltä listan tehdyistä toimenpiteistä, mitäköhän kirjaimet S, P, A, M tarkoittavat? Näiden kirjainten perässä on numeroita kuten M21 tai M124.

Pieni c on ilmeisesti karies. Ja hampaat numeroidaan numeroilla 11-18, 21-28, 31-38 ja 41-48. Numerot 18, 28, 38 ja 48 lienevät viisaudenhampaita? Eli numerointi alkaisi etuhampaista ja menisi leukaluuta taaksepäin. Numerovälin 31-38 käsitän olevan alhaalla vasemmalla (paikattiin sieltä ja näkyy listassa), kuinkas nämä muut välit menee?

Olisi kiva tietää tarkemmin mitä siellä suussa on oikein puuhattu! :)

4

8105

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alalla

Olet oivaltanut hampaiden numeroinnin oikein. Oikea yläsivu on 1 sektori, vasen yläsivu 2, vasen alasivu 3 ja oikea alasivu 4. Yksittäisen hampaan numeroon tulee ensin sektorin numero ja sen jälkeen sen järjestysnumero keskimmäisestä etuhampaasta taaksepäin. Näin siis oikeayläetuhammas on d 11. D=dens=hammas.
      M ja S tarkoittanevat yhdistelmämuovipaikkaa. Yleisimmin kyllä käytetään y:tä. M=muovi ja S=silikaatti (joka oli joskus 60-luvulla ainoa hampaanvärinen materiaali, joskus vieläkin hamp.väristä paikkaa merkitään s:llä). A=amalgaamipaikka. P=pinnoite.
      Hammspintojen numerointi: 1=purupinta, 2=etupinta (keskiviivaan päin), 3=ulkopinta, 4=takapinta, 5=sisäpinta. 6=paikka on ienrajassa.
      Sinulle on siis tehty muovipaikka puru-etupinnalle (M21) ja puru-etu-taka-pinnoille (M124).
      Viisaudenhampaat ovat "kaseja".
      Hienoa että olet kiinnostunut terveydestäsi!

• Hammaskeiju

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta! Ilahduttavaa kun joku vaivautuu selittämään juurta jaksaen ja selkeästi :)

Se miksi minua alkoi kiinnostaa nuo numeroinnit oli vihlonta eräässä hammasvälissä. Oli hankalaa selittää hammaslääkärilleni, että ylhäällä oikealla puolella neljännen ja viidennen hampaan välissä vihloo langatessa. Varsinkin kun mitään reikää tai muutakaan ei löytynyt, niin lääkäri joutui tutkimaan viereisetkin välit. Kätevä olisi ollut sanoa vihlonnan tuntuvan hampaiden 14 ja 15 välissä (meniköhän nyt oikein).

Tarkkana saa kyllä maallikko olla noitten numeroitten ja varsinkin pintojen numeroinnin kanssa. Täytyykin tallettaa tuo vastauksesi ja tutustua omaan hammaskarttaan oikein ajan kanssa!

• Mitä-ihmettä
        Hammaskeiju kirjoitti:

Kiitos asiantuntevasta vastauksesta! Ilahduttavaa kun joku vaivautuu selittämään juurta jaksaen ja selkeästi :)

Se miksi minua alkoi kiinnostaa nuo numeroinnit oli vihlonta eräässä hammasvälissä. Oli hankalaa selittää hammaslääkärilleni, että ylhäällä oikealla puolella neljännen ja viidennen hampaan välissä vihloo langatessa. Varsinkin kun mitään reikää tai muutakaan ei löytynyt, niin lääkäri joutui tutkimaan viereisetkin välit. Kätevä olisi ollut sanoa vihlonnan tuntuvan hampaiden 14 ja 15 välissä (meniköhän nyt oikein).

Tarkkana saa kyllä maallikko olla noitten numeroitten ja varsinkin pintojen numeroinnin kanssa. Täytyykin tallettaa tuo vastauksesi ja tutustua omaan hammaskarttaan oikein ajan kanssa!

Kertokaas lisää näistä hienoista hammaskarttamerkinnöistä, kuten pieni c, iso C, ers jne.

Ja mitä käytännön eroa on ers ja c, eivätkö molemmat ole vähän niin kuin alkavia reikiä???

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävä sinua

Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k
      Ikävä
      31
      3844
    2. Oletko sä oikeesti varattu?

Että sen takii ei voida olla tekemisissä?
      Ikävä
      41
      2589
    3. Otavassa tapahtuu!

Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut
      Mikkeli
      42
      2528
    4. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      8
      2305
    5. Horoskooppikysely

Oma ja ikävän kohteen horoskooppi? Sopivatko yhteen?
      Ikävä
      24
      2001
    6. Rakas, kerro mulle

Miltä se tuntuu?
      Ikävä
      38
      1759
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      46
      1623
    8. Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan

Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.
      Maailman menoa
      300
      1490
    9. Oletko ollut vihainen, suuttunut tai pettynyt

johonkin kaivattusi toimintaan?
      Ikävä
      141
      1467
    10. Kesäseuraa

Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t
      Ikävä
      46
      1448
    Aihe