Secton kauhutarina sähköautoilusta Euroopassa

Secto järjestänyt sähköautomatkan Suomesta Italiaan. Ensimmäisen osuuden perusteella matka on pahinta horroria sitten Ladojen katoamisen maanteiltämme.

https://secto.fi/ajankohtaista/sahkoautot/secto-road-trip-sahkoautoilla-eurooppaan-paiva-2/?fbclid=IwAR0DO7z_PPnmb74CylwI08I5VmmO6-2qgoIshevJ6qje6uc2qyS0OMAuC1Y

Suunnilleen kaikki kusee, mikä nyt ylipäätään voi kusta. Melkein joka latauksella ongelmia kytkemisen, irrottamisen, latauksen päälläpysymisen tai hinnan kanssa. Tai sitten latauspiste varattuna 24/7, tai sovellukset eivät toimi. Ja siis päässeet vasta Ruotsin läpi.
Audi kuluttaa ihan saatanasti, hyvä kun 200km voi ajaa yhtä soittoa. Jos siis on saanut ladattua edes lähelle täyteen edellisellä laturilla.
Jos menet sen virheen tekemään, että syöt aamupalaa ilman, että auto on laturissa, niin etpä pitkälle pääse, kun pitää pysähtyä pariksi tunniksi syöttämään autoa.
Matkanteko on kaksi kertaa hitaampaa kuin sillä Ladalla, monimutkaisempaa, kun pitää suunnitella lataustaukoja jatkuvasti ja kalliimpaa, kun paras lataus maksoi melkein 30e/100km.

Kyllä on vielä ihan hiton kaukana ennen kuin sähköautot voivat valloittaa markkinat. Yhtä kidutustahan tuo on. Ok, toki huomioitava, että kotinurkilla ajaessa noita ongelmia ei pääosin olisi, kun saisi sähköä kotoa yön aikana. Sähköauto sopiikin siis lähinnä kakkosautoksi, ykkösauto oltava pidempiä matkoja varten.
No, Tesla on pidemmille matkoille huomattavasti parempi, kiitos pidemmän säteensä ja Superchargerien, mutta kuka hitto viitsii ostaa 60000-100000e auton, josta lähtee maalit ekana keväänä tai jota mainostetaan kahdella moottorilla, jottei matka loppuisi kesken moottoririkkoon?
1
Ilmoita


Lukaisin tuon läpi ja ihmettelin, että miksi kukaan lähtee kaikkein suurikulutuksisemmalla s-autolla tuollaiselle reissulle, mutta nuohan myikin ihan käytettyjä norm. autoja.
https://sectovaihtoautot.fi/

Hieman puolueellista?

t:p
1 VASTAUS:
Onhan siinä suuri kulutus, mutta myös iso akku ja hinta. Ei se nyt mikään varsinainen kaupunkikärrykään ole. Suuren akkunsa ansiosta E-tronissa on kuitenkin yksi pisimmistä kantamista pois lukien parhaat Teslat.
Ja nuo vaihdokit ovat kyllä ihan vaan noiden sivubisnes, kun johonkin ne vanhat liisarit pitää tunkea. Että vähän taas foliota vähemmälle, ne rakkaat sähköautosi nyt vaan ovat tuskaisia tällä hetkellä. Ainakin pitkällä matkalla ja kodin ulkoisen latauksen varassa.
+Lisää kommentti
"Ainakin pitkällä matkalla ja kodin ulkoisen latauksen varassa."

Sähköautot eivät todellakaan ole ratkaissu kaikkeen eikä kaikille. Ei sellaista ole kukaan väittänytkään.
Suomessa on kuitenkin noin 1.240.000 erillistaloa ja niissä asuu hyvin monta ihmistä joille ei tule yli juuri koskaan yli 200km / päivä.
Näille ihmisille kelpaa mainiosti esim ID.3 joka maksaa noin 35.000€, tarjoaa Passatin kokoiset sisätilat ja pääsee 200 km noin yhdellä viidesosalla bensakuluista. Tälle porukalle ei hirveästi merkkaa se että jollekin lappilaiselle tai myyntiedustajalle ei 200km päivässä riitä.
Riittää kun auto täyttää yhden perhen tarpeet, ei sen tarvitse täyttää muidenperheiden tarpeita.
1 VASTAUS:
Aika moni kuitenkin käy edes muutaman kerran vuodessa pidemmän siivun. Tuolla E-tronilla säde kotoa on vain 150km, kun takaisinkin pitäisi päästä. Talvella ja moottoritietä ajaen ehkä vain 100km.
Ihan totta, että on niitäkin, joilla ei ole tarvetta koskaan ajaa yli 200km päivässä, heille E-Tron on hyvä vaihtoehto. Väitän heidän kuitenkin olevan vähemmistössä.

ID.3 ei edelleenkään tarjoa mitään kenellekään. Mutta jos speksit ovat nuo, niin kyllä se monen tarpeet täyttää.
+Lisää kommentti
Kiva ostaa kallis lelu, jolla ei voi ajaa kuin kodin ja kauppakeskuksen latauspisteen väliä. Maailma pelastuu, kun vielä vanhan auton voi viedä Afrikkaan tai Heinolaan saastuttamaan.
1
Ilmoita
"Väitän heidän kuitenkin olevan vähemmistössä."
Varmasti ovat vähemmistössä. Vaikka vain joka kymmenes omakoti-perhe kuuluisi tuohon vähemmistöön niin 100.000 perhettä on kuitenkin aika hyvä markkinasiivu ja siitä riittää kauppaa monelle autonvalmistajalle.
8 VASTAUSTA:
Niin varmasti. Mitä sitten? Menisitkö avaamaan uuden keskustelun pakkomielteellesi? Tässä keskustelussa nyt käsitellään tuota pitkän matkan sähköpainajaista.
Anonyymi kirjoitti:
Niin varmasti. Mitä sitten? Menisitkö avaamaan uuden keskustelun pakkomielteellesi? Tässä keskustelussa nyt käsitellään tuota pitkän matkan sähköpainajaista.
Kuinka monen elämää koskettaa automatka Suomesta Italiaan?
Taviskansalaisen arkipäivä sähköautolla on lähempänä kuin arvaattekaan. Se on maailman yleinen suunta ja nykyisen hallituksen ohjelma tukee sitä vahvasti
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka monen elämää koskettaa automatka Suomesta Italiaan?
Taviskansalaisen arkipäivä sähköautolla on lähempänä kuin arvaattekaan. Se on maailman yleinen suunta ja nykyisen hallituksen ohjelma tukee sitä vahvasti
Kun autot kuluttivat 80-luvulla yli 10 litraa satasella, ajeltiin tuollaisia yli 1000 km päivämatkoja Ruotsin ja Saksan kautta alas Italiaan, Ranskaan ja Espanjaan. Onneksi ei tiedetty sähköautoista vielä mitään.
Anonyymi kirjoitti:
Kun autot kuluttivat 80-luvulla yli 10 litraa satasella, ajeltiin tuollaisia yli 1000 km päivämatkoja Ruotsin ja Saksan kautta alas Italiaan, Ranskaan ja Espanjaan. Onneksi ei tiedetty sähköautoista vielä mitään.
Nykyisin ei tarvitse tuhlata lomastaan useita päiviä tylsillä Ruotsin tai Saksan moottoriteillä jos haluaa nähdä Italian tai Espanjan kauneimmat tiet ja kaupungit. Paljon fiksumpaa lentää esim Barcelonaan ja vuokrata auto sieltä.
Emme elä enää 80-lukua.
Anonyymi kirjoitti:
Kuinka monen elämää koskettaa automatka Suomesta Italiaan?
Taviskansalaisen arkipäivä sähköautolla on lähempänä kuin arvaattekaan. Se on maailman yleinen suunta ja nykyisen hallituksen ohjelma tukee sitä vahvasti
Hallitusohjelma tukee sähköautoja yllättävän miedosti. Lähinnä rankaisemalla polttisautoilua eri tavoin. Mutta ei tullut mitään isoja hankintatukia tai muuta.
Anonyymi kirjoitti:
Nykyisin ei tarvitse tuhlata lomastaan useita päiviä tylsillä Ruotsin tai Saksan moottoriteillä jos haluaa nähdä Italian tai Espanjan kauneimmat tiet ja kaupungit. Paljon fiksumpaa lentää esim Barcelonaan ja vuokrata auto sieltä.
Emme elä enää 80-lukua.
Eikö kasarilla ollut vielä olemassa Barcelonaa vai mikä on muuttunut?
Anonyymi kirjoitti:
Eikö kasarilla ollut vielä olemassa Barcelonaa vai mikä on muuttunut?
Lentojen ja autovuokrien hintataso on muuttunut. 80-luvulla tuollaisen reissun moni joutui heittämään kun ei ollut rahaa muuhun. Nyt halvat lennot ja vuokra-autot antavat mahdollisuuden viettää koko loma siellä itse kohteessa, ei jyystämässä umpitylsiä motareita tuhansia kilsoja ja tuhlaamassa aikaansa monia päiviä pelkkiin siirtymiin.
Anonyymi kirjoitti:
Lentojen ja autovuokrien hintataso on muuttunut. 80-luvulla tuollaisen reissun moni joutui heittämään kun ei ollut rahaa muuhun. Nyt halvat lennot ja vuokra-autot antavat mahdollisuuden viettää koko loma siellä itse kohteessa, ei jyystämässä umpitylsiä motareita tuhansia kilsoja ja tuhlaamassa aikaansa monia päiviä pelkkiin siirtymiin.
No nykyään tosiaan omalla autolla matka tulee jopa kalliimmaksi kuin lentäen. Kasarin hintatasoa en tiedä.
+Lisää kommentti
"Mutta jos speksit ovat nuo, niin kyllä se monen tarpeet täyttää."
Ei mikään jos vaan kun. ID.3 on valmis ja sen speksit ovat todellisuutta. Ei mitään arvuuttelua. Hinnat alkaen mallinkin range on reilusti yli 200km joten siinä mielessä ID.3 toimittaa enemmän kuin tavis tarvitsee.
3 VASTAUSTA:
No eipä vaan näy missään niitä. Aikoinaan lupailit niitä muuten jo tälle vuodelle. Ei näy, ei kuulu.
Anonyymi kirjoitti:
No eipä vaan näy missään niitä. Aikoinaan lupailit niitä muuten jo tälle vuodelle. Ei näy, ei kuulu.
ID.3 varaukset ovat jo alkaneet suurella menestyksellä. Auto itsessään on valmis ja lopullisessa kuosissaan. Asiakastoimitukset eivät ole vielä alkaneet. Kaikenkaikkiaan kyse on kuukausista. Ei muuta isoa kuvaa miksikään.
Anonyymi kirjoitti:
ID.3 varaukset ovat jo alkaneet suurella menestyksellä. Auto itsessään on valmis ja lopullisessa kuosissaan. Asiakastoimitukset eivät ole vielä alkaneet. Kaikenkaikkiaan kyse on kuukausista. Ei muuta isoa kuvaa miksikään.
Hintojakaan ei vielä tiedetä, ainakaan että mitä milläkin hinnalla saa. Eikä todellisia rangeja.

Miten nyt sitten ison kuvan katsoo, eiköhän sieltä jotain tule alle 50000e:lla, ehkä Passatin kokoluokkaa. Ehkä jopa 300km range alle 50000e:lla.

Ensimmäiset luvataan ajoon kesällä 2020. Ei nyt ihan vain kuukausista kyse.

Passatin sisätilat voivat olla vahvasti liioitellut. Niinhän E-tronin ja I-Pacenkin piti muka tarjota kokoaan paremmat tilat, mutta kyseenalaiseksi on jäänyt.

Mutta joo, vaikka vähän kaikessa liioittelisivat, niin on tuo taas askel eteenpäin sähköautoille.
Toisaalta Nissan Leaf on ollut jo vuosikausia Golfin kokoluokassa, hinta alkaen 38000e ja vähintään se 200km range.
+Lisää kommentti
Joo, eipä houkuttele kyllä tuollainen sähköautomatkailu. Koko ajan mennään - tai ollaan menemättä - täysin auton ehdoilla.

Jooei.
13 VASTAUSTA:
Joo, hahmottelin perheellisenä esimerkiksi tilannetta, että takapenkki alkaa huutamaan taukoa, pissapaikkaa, Mäccäriä tms. yms. ja itsellekin tekisi jo kahvi hyvää, mutta hitto kun auton akussa on vielä 80% jäljellä ja tai seuraavalla mahdollisella pissapaikalla ei ole laturia. Siinä on vaan annettava takapenkille niitä pissapulloja, jotta jaksavat seuraavan tunnin tai pari, jotta tauko sopii optimaalisesti auton suunnitelmiin eli että saa ladattua tauon ajan optimaalisesti ja nopeasti. Ja jos tämä optimaalinen pikalaturi ei sitten toimikaan, niin se on alettava katselemaan lähintä hotellia, jotta auton saisi ladattua yön tai parin aikana hotellin verkkovirralla riittävän täyteen. Jos antavat sähköä.

Aivan täyttä helvettiä perheellisen matkailu sähköautolla. Eikä tässä nyt puhuta mistään halvimmasta romusta, vaan sadantonnin hintaluokan autoista.

Vastaavasti jos perheen pienimmäinen on juuri saatu nukahtamaan takapenkille, mutta auto päättää, että tauko nyt, niin sepä sitten niistä torkuista.

Kauhutarinan uusimassa osassa (3) puolittivat päivän suunnitellun matkan, koska koko aamu meni autoja ladatessa. Paikalla, missä puolen tunnin rajoitus, mutta kävivät sen kymmenisen kertaa kääntämässä kiekkoa, jotta saivat lisää virtaa. Sakkoriski niskassa, mutta tällä kertaa välttyivät. Ja hinta oli jälleen järkyttävä.
Autobaanalla ajoivat mummovauhtia, että pääsisivät edes sen parisataa kilsaa ilman latailua.
Tästä voidaan vetää se johtopäätös että jos valitsee autonsa sen perusteella miten pääsee perheen kanssa Italiaan ja takaisin niin sähköauto ei ole paras vaihtoehto. Onpa järistyttävä uutinen. Olisiko kuitenkin niin että perheiden autonvalinta perustuu täysin erilaisiin prioriteetteihin ja tämä aihe on vain friikkien mielen keskiössä?
Anonyymi kirjoitti:
Tästä voidaan vetää se johtopäätös että jos valitsee autonsa sen perusteella miten pääsee perheen kanssa Italiaan ja takaisin niin sähköauto ei ole paras vaihtoehto. Onpa järistyttävä uutinen. Olisiko kuitenkin niin että perheiden autonvalinta perustuu täysin erilaisiin prioriteetteihin ja tämä aihe on vain friikkien mielen keskiössä?
Painu nyt friikki vittuun siitä.

Suurin osa noista totuuksista pätee myös kotimaanmatkailussa ja suuri osa autoilijoista ajaa kotimaassa pitkiäkin siivuja. Isoa Audin maasturia harva ostaa vain ajaakseen yksin 20km työmatkaa.

Jos sinua tämä näkökulma ahdistaa, niin älä lue Secton blogia, äläkä kommentteja siitä.
Anonyymi kirjoitti:
Painu nyt friikki vittuun siitä.

Suurin osa noista totuuksista pätee myös kotimaanmatkailussa ja suuri osa autoilijoista ajaa kotimaassa pitkiäkin siivuja. Isoa Audin maasturia harva ostaa vain ajaakseen yksin 20km työmatkaa.

Jos sinua tämä näkökulma ahdistaa, niin älä lue Secton blogia, äläkä kommentteja siitä.
Sanoin vain että väännätte asiasta joka on merkityksetön isolle osalle sähköautolla ajavalle tai sellaista harkitsevalle. Toki joskus voi tulla eteen päiviä jolloin 350km range ei riitä ilman latausta. En silti osta autoani noiden poikkeuspäivien perusteella. Aivan samoin kun en osta pakua vaikka joskus sellaista tarvitsenkin.
Anonyymi kirjoitti:
Sanoin vain että väännätte asiasta joka on merkityksetön isolle osalle sähköautolla ajavalle tai sellaista harkitsevalle. Toki joskus voi tulla eteen päiviä jolloin 350km range ei riitä ilman latausta. En silti osta autoani noiden poikkeuspäivien perusteella. Aivan samoin kun en osta pakua vaikka joskus sellaista tarvitsenkin.
No älä osta. Loogista nekin päivät on silti mukaan laskea kokonaisuuteen. Jos niitä päiviä kymmenen vuodessa, niin siitä tulee helposti tuhat euroa hintaa, kun pitää vuokrata autoja tai ostaa junaliput. Onko se tonni vuodessa sitten ratkaisevaa? Joillekin varmaan on.

Sitäpaitsi moottoritienopeuksin taitaa 300km jäädä Audilla haaveeksi kesällä, tuliterällä akulla. Talven pahimmilla pakkasilla tuskin pääsee 200 kilsaa. Ja kun latausasemia ei ole juuri oman rangen suhteen oikeilla kohdilla, niin 100-150km jäänee käytännön rangeksi pahimmilla pakkasilla moottoritiellä.
Anonyymi kirjoitti:
No älä osta. Loogista nekin päivät on silti mukaan laskea kokonaisuuteen. Jos niitä päiviä kymmenen vuodessa, niin siitä tulee helposti tuhat euroa hintaa, kun pitää vuokrata autoja tai ostaa junaliput. Onko se tonni vuodessa sitten ratkaisevaa? Joillekin varmaan on.

Sitäpaitsi moottoritienopeuksin taitaa 300km jäädä Audilla haaveeksi kesällä, tuliterällä akulla. Talven pahimmilla pakkasilla tuskin pääsee 200 kilsaa. Ja kun latausasemia ei ole juuri oman rangen suhteen oikeilla kohdilla, niin 100-150km jäänee käytännön rangeksi pahimmilla pakkasilla moottoritiellä.
Nyt haetaan taas worst case scenariota ja vahvasti liiotellen. TM testasi viime talvena sähköautoja kuukauden Lapissa ja kun jättää cityauton pois niin testattujen aautojen range oli 300-350 km haarukassa.
Tuo kyllä riittää mainiosti.
Anonyymi kirjoitti:
No älä osta. Loogista nekin päivät on silti mukaan laskea kokonaisuuteen. Jos niitä päiviä kymmenen vuodessa, niin siitä tulee helposti tuhat euroa hintaa, kun pitää vuokrata autoja tai ostaa junaliput. Onko se tonni vuodessa sitten ratkaisevaa? Joillekin varmaan on.

Sitäpaitsi moottoritienopeuksin taitaa 300km jäädä Audilla haaveeksi kesällä, tuliterällä akulla. Talven pahimmilla pakkasilla tuskin pääsee 200 kilsaa. Ja kun latausasemia ei ole juuri oman rangen suhteen oikeilla kohdilla, niin 100-150km jäänee käytännön rangeksi pahimmilla pakkasilla moottoritiellä.
Rangen ja latauspisteiden välisten etäisyyksien epäsuhta on ongelma. Akkua ei voi ajaa tyhjäksi kuin kontrolloidussa testitilanteessa. Käytännössä akkuun pitää aina jättää kymmeniä kilometrejä reserviä, jos suunniteltu latausasema onkin täynnä tai epäkunnossa. Todellinen toimintasäde, joka takuuvarmasti kattaa kaikki kuljettajasta johtumattomat poikkeukset onkin paljon pienempi kuin testeissä mitattu ajomatka.

Polttomoottoriautoon voi hakea lisää polttoainetta vaikka taksilla, mutta sähköauto liikkuu virran loppumisen jälkeen vain lavetilla.
Anonyymi kirjoitti:
Rangen ja latauspisteiden välisten etäisyyksien epäsuhta on ongelma. Akkua ei voi ajaa tyhjäksi kuin kontrolloidussa testitilanteessa. Käytännössä akkuun pitää aina jättää kymmeniä kilometrejä reserviä, jos suunniteltu latausasema onkin täynnä tai epäkunnossa. Todellinen toimintasäde, joka takuuvarmasti kattaa kaikki kuljettajasta johtumattomat poikkeukset onkin paljon pienempi kuin testeissä mitattu ajomatka.

Polttomoottoriautoon voi hakea lisää polttoainetta vaikka taksilla, mutta sähköauto liikkuu virran loppumisen jälkeen vain lavetilla.
Niin, en muista koskaan, ettei bensapumppu olisi toiminut. No ehkä pari kertaa miljoonaan kilometriin sekin tapahtunut, yleensä jos tuttu asema onkin lopettanut. Ja silloinkin toinen asema on löytynyt läheltä, koskaan en ole jäänyt kuseen sen takia, ettei asema ole toiminut. Joskus on kyllä jännittänyt kovasti, eli läheltä piti on sentään käynyt ainakin kerran.
Sähköautoilla taas näitä ongelmia tuntuu olevan melkein joka toisella latauskerralla. Joko on vikaa auton tai laturin softassa tai laitteistossa tai on tuntien jono. Tai sitten ei ole oikeaa appia tai läpyskää juuri siihen laturiin. Ja kun tämä erittäin korkea ongelmaprosentti yhdistetään pikalaturien harvaan määrään, niin siinä onkin todella kusiset paikat, jos se Kajaanin suunnilleen ainoa pikalaturi ei toimikaan. Tai vielä pahempi jossain Lapissa, Kajaanista nyt sentään löytyy hotelleja, joista ehkä voi anella etanasähköä, jos yöpyy.
Anonyymi kirjoitti:
Niin, en muista koskaan, ettei bensapumppu olisi toiminut. No ehkä pari kertaa miljoonaan kilometriin sekin tapahtunut, yleensä jos tuttu asema onkin lopettanut. Ja silloinkin toinen asema on löytynyt läheltä, koskaan en ole jäänyt kuseen sen takia, ettei asema ole toiminut. Joskus on kyllä jännittänyt kovasti, eli läheltä piti on sentään käynyt ainakin kerran.
Sähköautoilla taas näitä ongelmia tuntuu olevan melkein joka toisella latauskerralla. Joko on vikaa auton tai laturin softassa tai laitteistossa tai on tuntien jono. Tai sitten ei ole oikeaa appia tai läpyskää juuri siihen laturiin. Ja kun tämä erittäin korkea ongelmaprosentti yhdistetään pikalaturien harvaan määrään, niin siinä onkin todella kusiset paikat, jos se Kajaanin suunnilleen ainoa pikalaturi ei toimikaan. Tai vielä pahempi jossain Lapissa, Kajaanista nyt sentään löytyy hotelleja, joista ehkä voi anella etanasähköä, jos yöpyy.
Tästä voimme taas päätellä että pikalatureiden varassa olevat eivät ole se ensimmäinen iso aalto sähköautoilijoita.
Kotialataus on sähköautoilun ehdoton kulmakivi. Jo pelkästään hintansakin puolesta. Optio lataukseen duunipaikalla on plussaa.
Noita kaupallisia pikalatureita käytetään vain poikkeustilanteissa. Sähköautoon pitää mahtua perhe ja sen hinta saa olla max 35.000.

Tästä profiilista löytyy se ensimmäinen iso aalto sähköautoilijoita. Korealaiset, Leaf ja ID.3 ovat avaamassa isoa väylää keskiluokan sähköautoille.
Anonyymi kirjoitti:
Tästä voimme taas päätellä että pikalatureiden varassa olevat eivät ole se ensimmäinen iso aalto sähköautoilijoita.
Kotialataus on sähköautoilun ehdoton kulmakivi. Jo pelkästään hintansakin puolesta. Optio lataukseen duunipaikalla on plussaa.
Noita kaupallisia pikalatureita käytetään vain poikkeustilanteissa. Sähköautoon pitää mahtua perhe ja sen hinta saa olla max 35.000.

Tästä profiilista löytyy se ensimmäinen iso aalto sähköautoilijoita. Korealaiset, Leaf ja ID.3 ovat avaamassa isoa väylää keskiluokan sähköautoille.
Niin, ja siitä, että sähköauto ei sovellu pitkille matkoille, voidaan päätellä, että se soveltuu harvan perheen ainoaksi autoksi. Joojoo, niitäkin talouksia, joiden ainoaksi autoksi se sopii (eli autolla ei koskaan käydä kotikaupunkia kauempana) tai joilla on varaa kalliiseen kakkosautoon, on olemassa Suomessakin satojatuhansia, mutta vähemmistö silti.

Näin on rajattu sähköauto vain lähikäyttöön. Toinen rajaava tekijä tulee taloudesta ja tämä on valitettavasti ristiriidassa ensimmäisen kanssa; nimittäin sähköautolla pitäisi kalliin hankintahintansa ja edullisen kotisähkön takia ajaa paljon, jotta se tulisi edullisemmaksi kuin polttomoottori. Tämä tiputtaa suurimman osan niistä pois, joille sähköauton sopimattomuus pitkille matkoille ei ole ongelma.

Ihan Stetson-menetelmällä voidaan siis todeta, että ehkä 30% automarkkinasta kuuluu ryhmään, missä pitkillä matkoilla ei merkitystä. Ja näistä taas ehkä max. 30% kuuluu ryhmään, missä kilometrejä tulee niin paljon, että sähköauto voi nousta kannattavaksi verrattuna polttomoottoriin. Lopputuloksena siis ehkä korkeintaan 10% automarkkinasta voi olla sähköautoja. Toki tuhansia autoja siinäkin, että kasvunvaraa on.
Anonyymi kirjoitti:
Tästä voimme taas päätellä että pikalatureiden varassa olevat eivät ole se ensimmäinen iso aalto sähköautoilijoita.
Kotialataus on sähköautoilun ehdoton kulmakivi. Jo pelkästään hintansakin puolesta. Optio lataukseen duunipaikalla on plussaa.
Noita kaupallisia pikalatureita käytetään vain poikkeustilanteissa. Sähköautoon pitää mahtua perhe ja sen hinta saa olla max 35.000.

Tästä profiilista löytyy se ensimmäinen iso aalto sähköautoilijoita. Korealaiset, Leaf ja ID.3 ovat avaamassa isoa väylää keskiluokan sähköautoille.
Niin, ja siitä, että sähköauto ei sovellu pitkille matkoille, voidaan päätellä, että se soveltuu harvan perheen ainoaksi autoksi. Joojoo, niitäkin talouksia, joiden ainoaksi autoksi se sopii (eli autolla ei koskaan käydä kotikaupunkia kauempana) tai joilla on varaa kalliiseen kakkosautoon, on olemassa Suomessakin satojatuhansia, mutta vähemmistö silti.

Näin on rajattu sähköauto vain lähikäyttöön. Toinen rajaava tekijä tulee taloudesta ja tämä on valitettavasti ristiriidassa ensimmäisen kanssa; nimittäin sähköautolla pitäisi kalliin hankintahintansa ja edullisen kotisähkön takia ajaa paljon, jotta se tulisi edullisemmaksi kuin polttomoottori. Tämä tiputtaa suurimman osan niistä pois, joille sähköauton sopimattomuus pitkille matkoille ei ole ongelma.

Ihan Stetson-menetelmällä voidaan siis todeta, että ehkä 30% automarkkinasta kuuluu ryhmään, missä pitkillä matkoilla ei merkitystä. Ja näistä taas ehkä max. 30% kuuluu ryhmään, missä kilometrejä tulee niin paljon, että sähköauto voi nousta kannattavaksi verrattuna polttomoottoriin. Lopputuloksena siis ehkä korkeintaan 10% automarkkinasta voi olla sähköautoja. Toki tuhansia autoja siinäkin, että kasvunvaraa on.
Anonyymi kirjoitti:
Tästä voimme taas päätellä että pikalatureiden varassa olevat eivät ole se ensimmäinen iso aalto sähköautoilijoita.
Kotialataus on sähköautoilun ehdoton kulmakivi. Jo pelkästään hintansakin puolesta. Optio lataukseen duunipaikalla on plussaa.
Noita kaupallisia pikalatureita käytetään vain poikkeustilanteissa. Sähköautoon pitää mahtua perhe ja sen hinta saa olla max 35.000.

Tästä profiilista löytyy se ensimmäinen iso aalto sähköautoilijoita. Korealaiset, Leaf ja ID.3 ovat avaamassa isoa väylää keskiluokan sähköautoille.
Niin, ja siitä, että sähköauto ei sovellu pitkille matkoille, voidaan päätellä, että se soveltuu harvan perheen ainoaksi autoksi. Joojoo, niitäkin talouksia, joiden ainoaksi autoksi se sopii (eli autolla ei koskaan käydä kotikaupunkia kauempana) tai joilla on varaa kalliiseen kakkosautoon, on olemassa Suomessakin satojatuhansia, mutta vähemmistö silti.

Näin on rajattu sähköauto vain lähikäyttöön. Toinen rajaava tekijä tulee taloudesta ja tämä on valitettavasti ristiriidassa ensimmäisen kanssa; nimittäin sähköautolla pitäisi kalliin hankintahintansa ja edullisen kotisähkön takia ajaa paljon, jotta se tulisi edullisemmaksi kuin polttomoottori. Tämä tiputtaa suurimman osan niistä pois, joille sähköauton sopimattomuus pitkille matkoille ei ole ongelma.

Ihan Stetson-menetelmällä voidaan siis todeta, että ehkä 30% automarkkinasta kuuluu ryhmään, missä pitkillä matkoilla ei merkitystä. Ja näistä taas ehkä max. 30% kuuluu ryhmään, missä kilometrejä tulee niin paljon, että sähköauto voi nousta kannattavaksi verrattuna polttomoottoriin. Lopputuloksena siis ehkä korkeintaan 10% automarkkinasta voi olla sähköautoja. Toki tuhansia autoja siinäkin, että kasvunvaraa on.
Anonyymi kirjoitti:
Tästä voimme taas päätellä että pikalatureiden varassa olevat eivät ole se ensimmäinen iso aalto sähköautoilijoita.
Kotialataus on sähköautoilun ehdoton kulmakivi. Jo pelkästään hintansakin puolesta. Optio lataukseen duunipaikalla on plussaa.
Noita kaupallisia pikalatureita käytetään vain poikkeustilanteissa. Sähköautoon pitää mahtua perhe ja sen hinta saa olla max 35.000.

Tästä profiilista löytyy se ensimmäinen iso aalto sähköautoilijoita. Korealaiset, Leaf ja ID.3 ovat avaamassa isoa väylää keskiluokan sähköautoille.
Niin, ja siitä, että sähköauto ei sovellu pitkille matkoille, voidaan päätellä, että se soveltuu harvan perheen ainoaksi autoksi. Joojoo, niitäkin talouksia, joiden ainoaksi autoksi se sopii (eli autolla ei koskaan käydä kotikaupunkia kauempana) tai joilla on varaa kalliiseen kakkosautoon, on olemassa Suomessakin satojatuhansia, mutta vähemmistö silti.

Näin on rajattu sähköauto vain lähikäyttöön. Toinen rajaava tekijä tulee taloudesta ja tämä on valitettavasti ristiriidassa ensimmäisen kanssa; nimittäin sähköautolla pitäisi kalliin hankintahintansa ja edullisen kotisähkön takia ajaa paljon, jotta se tulisi edullisemmaksi kuin polttomoottori. Tämä tiputtaa suurimman osan niistä pois, joille sähköauton sopimattomuus pitkille matkoille ei ole ongelma.

Ihan Stetson-menetelmällä voidaan siiss todeta, että ehkä 30% automarkkinasta kuuluu ryhmään, missä pitkillä matkoilla ei merkitystä. Ja näistä taas ehkä max. 30% kuuluu ryhmään, missä kilometrejä tulee niin paljon, että sähköauto voi nousta kannattavaksi verrattuna polttomoottoriin. Lopputuloksena siis ehkä korkeintaan 10% automarkkinasta voi olla sähköautoja. Toki tuhansia autoja siinäkin, että kasvunvaraa on.
+Lisää kommentti
Tämä matkatarina kertoo hyvin Teslan ylivoimasta sähköautoissa. Käyttäen Teslan omia superchargereita ei latausongelmia ole.

https://www.tesla.com/fi_FI/supercharger
1 VASTAUS:
Tesla on kyllä ylivoimaisesti parempi tässä mielessä, etenkin Model 3, mitä voi ladata missä vaan. Mutta kun haluisin, että maalit pysyy keväällä ja pesukoneessakin. Eikä tarttis ottaa 50% riskiä moottorin leviämisestä.
+Lisää kommentti
Pitkän matkan ajaminen sähköautolla on vielä pitkään pioneeritouhua - mahdollista, mutta auton ehdoilla tapahtuvaa jatkuvaa sähläämistä ja suunnitelmien muuttamista. Etenemisen pitää tapahtua kuljettajan ja matkustajien ehdoilla ennen kuin sähköautosta voi tulla massoille sopiva liikkumisväline.
3 VASTAUSTA:
Tulet näkemään hyvin nopeasti että sähköauto on massoille sopiva liikkumisväline. Se on pieni porukka joka tarvitsee autoa yli 300km päivässä. Massat ajavat autolla vähemmän.
Auton pitää riittää 100% ajoista, muuten tarvitaan kaksi autoa. Ellei ole varaa kahteen, niin pitää ostaa sellainen auto, joka täyttää kaikki tarpeet ja jonka hankkimiseen rahat riittää. Silloin valinta on polttomoottori. Muutaman kerran vuodessa yli 300 km yhdeltä istumalta ajavia on paljon, mutta siihen soveltuvia sähköautoja ei. Tuollaiseksi perheen kakkosautoksi sähköauto sopiikin.
Anonyymi kirjoitti:
Auton pitää riittää 100% ajoista, muuten tarvitaan kaksi autoa. Ellei ole varaa kahteen, niin pitää ostaa sellainen auto, joka täyttää kaikki tarpeet ja jonka hankkimiseen rahat riittää. Silloin valinta on polttomoottori. Muutaman kerran vuodessa yli 300 km yhdeltä istumalta ajavia on paljon, mutta siihen soveltuvia sähköautoja ei. Tuollaiseksi perheen kakkosautoksi sähköauto sopiikin.
Näin se juuri on, että sähkis sopii kakkosautoksi ominaisuuksiensa puolesta. Hintansa puolesta taas ei niinkään. Yleensä sillä kalliimmalla ja paremmalla ykkösautolla haluttaisiin tehdä ne pitkät koko perheen ja viiden matkalaukun reissut. Sähköautoperheessä tämä menee yleensä toisin, 40000e sähköautolla yritetään kotikulmilla ajaa mahdollisimman paljon ja sitten sinne maakuntamatkoille otetaan se joku vanha Mazda 3 esiin.
Rikkaissa perheissä tietty voi olla E-Tron kaupunkikiesinä ja yhtä mukava polttomoottoriauto maakuntamatkoille, mutta aika harvassa perheessä varaa laittaa kahteen autoon 200 000e kiinni.
+Lisää kommentti
"Auton pitää riittää 100% ajoista, muuten tarvitaan kaksi autoa. Ellei ole varaa kahteen, niin pitää ostaa sellainen auto, joka täyttää kaikki tarpeet ja jonka hankkimiseen rahat riittää."

Alkuosa epäoleellista diipadaapaa, loppuosassa pihvi löytyy. Range ei ole tavikselle olellinen asia, hinta on.
Nykyaikaisella sähköautolla pääsee yhdellä latauksella 350 km eli taviksen päivä menee heittämällä. Jos poikkeustapauksia tulee niin sitten pidetään matkalla tauko ja ajetaan lisää.
Ette taida ymmärtää kuinka iso osa populasta 100km säteellä Stockan kellosta ajaa aivan helvetin harvoin Tamperetta tai Turkua pidemmälle.
Edelleenkään en väitä että sähköauto sopii kaikille tai edes enemmistölle. Kuitenkin jo 25% osa autokannasta on melkein miljoona autoa. Siinä riittää ottajia niin monelle 35-40k€ sähköautolle kuin maahantuojat saavat niitä valmistajilta irti moneksi-moneksi vuodeksi. Saatavuus on se seuraava pullonkaula, ei se etteikö ostajia olisi.
1 VASTAUS:
Sähköautojen suosio on hiipunut jo pääkaupunkiseudullakin Teaficomin tilastojen mukaan. Pieni lisäys myyntiin saatiin , kun jo 2018 vuodesta tilatut Tesla 3 saapui Suomeen, mutta nyt ollaan taas Toukokuussa 2018 Maaliskuun tasolla. Uusia malleja on kuitenkin tullut paljon lisää.
+Lisää kommentti
"Auton pitää riittää 100% ajoista, muuten tarvitaan kaksi autoa. Ellei ole varaa kahteen, niin pitää ostaa sellainen auto, joka täyttää kaikki tarpeet ja jonka hankkimiseen rahat riittää."

Alkuosa epäoleellista diipadaapaa, loppuosassa pihvi löytyy. Range ei ole tavikselle olellinen asia, hinta on.
Nykyaikaisella sähköautolla pääsee yhdellä latauksella 350 km eli taviksen päivä menee heittämällä. Jos poikkeustapauksia tulee niin sitten pidetään matkalla tauko ja ajetaan lisää.
Ette taida ymmärtää kuinka iso osa populasta 100km säteellä Stockan kellosta ajaa aivan helvetin harvoin Tamperetta tai Turkua pidemmälle.
Edelleenkään en väitä että sähköauto sopii kaikille tai edes enemmistölle. Kuitenkin jo 25% osa autokannasta on melkein miljoona autoa. Siinä riittää ottajia niin monelle 35-40k€ sähköautolle kuin maahantuojat saavat niitä valmistajilta irti moneksi-moneksi vuodeksi. Saatavuus on se seuraava pullonkaula, ei se etteikö ostajia olisi.
2 VASTAUSTA:
" Saatavuus on se seuraava pullonkaula, ei se etteikö ostajia olisi. "

Sähköautoja Suomessa vajaa 3000 kpl ja Nettiautossa myynnissä 305 kpl sähköautoa; ei näytä minusta, että saatavuus olisi pullonkaula, koska yli 10% olevasta kannasta myynnissä.
kaha53 kirjoitti:
" Saatavuus on se seuraava pullonkaula, ei se etteikö ostajia olisi. "

Sähköautoja Suomessa vajaa 3000 kpl ja Nettiautossa myynnissä 305 kpl sähköautoa; ei näytä minusta, että saatavuus olisi pullonkaula, koska yli 10% olevasta kannasta myynnissä.
Tarkoitin näitä "uuden sukupolven" tavisten hintaluokassa olevia Kioja, Leafia, ID.3sta ja muita vastaavia. On helppo ennustaa että kysyntä maailmalla on kova ja Suomeen ei näitä kovin paljoa saada.
Cityvanit ja Twizyt varmaan jäävät tuonne Nettiautoon roikkumaan kummajaisina. Maailma on muuttunut.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Secton kauhutarina sähköautoilusta Euroopassa

Secto järjestänyt sähköautomatkan Suomesta Italiaan. Ensimmäisen osuuden perusteella matka on pahinta horroria sitten Ladojen katoamisen maanteiltämme.

https://secto.fi/ajankohtaista/sahkoautot/secto-road-trip-sahkoautoilla-eurooppaan-paiva-2/?fbclid=IwAR0DO7z_PPnmb74CylwI08I5VmmO6-2qgoIshevJ6qje6uc2qyS0OMAuC1Y

Suunnilleen kaikki kusee, mikä nyt ylipäätään voi kusta. Melkein joka latauksella ongelmia kytkemisen, irrottamisen, latauksen päälläpysymisen tai hinnan kanssa. Tai sitten latauspiste varattuna 24/7, tai sovellukset eivät toimi. Ja siis päässeet vasta Ruotsin läpi.
Audi kuluttaa ihan saatanasti, hyvä kun 200km voi ajaa yhtä soittoa. Jos siis on saanut ladattua edes lähelle täyteen edellisellä laturilla.
Jos menet sen virheen tekemään, että syöt aamupalaa ilman, että auto on laturissa, niin etpä pitkälle pääse, kun pitää pysähtyä pariksi tunniksi syöttämään autoa.
Matkanteko on kaksi kertaa hitaampaa kuin sillä Ladalla, monimutkaisempaa, kun pitää suunnitella lataustaukoja jatkuvasti ja kalliimpaa, kun paras lataus maksoi melkein 30e/100km.

Kyllä on vielä ihan hiton kaukana ennen kuin sähköautot voivat valloittaa markkinat. Yhtä kidutustahan tuo on. Ok, toki huomioitava, että kotinurkilla ajaessa noita ongelmia ei pääosin olisi, kun saisi sähköä kotoa yön aikana. Sähköauto sopiikin siis lähinnä kakkosautoksi, ykkösauto oltava pidempiä matkoja varten.
No, Tesla on pidemmille matkoille huomattavasti parempi, kiitos pidemmän säteensä ja Superchargerien, mutta kuka hitto viitsii ostaa 60000-100000e auton, josta lähtee maalit ekana keväänä tai jota mainostetaan kahdella moottorilla, jottei matka loppuisi kesken moottoririkkoon?

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta