onko normaalia Meikpiis

.....

Mun etuhammas tuntuu heiluvan vähän jos syön jotakin kuumaa joskus muutenkin, pitäisikö näyttää hammaslääkärille vai onko tavallista että joskus saattaa hammas hieman heilua? voiko se lopettaa "heilumisen" itsekseen? Kun sormilla heiluttaa niin aivan pikkuista nitkuvaa liikettä tekee.

9

1822

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meikpiis75

Silmin havaittava heiluminen ei enää kuulosta ihan normaalilta. Kuten tuolla joskus aiemmin sanoin, hampaat elävät hiukan paikallaan; ne eivät ole tiukasti luun ympäröiminä, muuten juuret halkeaisivat. On siis normaalia, että hammas joustaa hiukan, mutta jos heiluminen on näkyvää ja pitkään jatkuvaa, kannattaa pistäytyä tohtorin pakeilla. Ainakin saat selvyyden siitä, onko jotain vinossa. samalla tulee tehtyä tarkastus muutenkin.

• ...

Kysyisin vielä tuosta "heilumisesta"jos sitä heilumiseks voi sanoo, ei oikeestaan mut voiko se aiheuttaa semmosen tunteen ku mulla on ollu ientulehdus tässä ja koitan nyt just kotikonstein hoitaa sitä pois niin aattelin että voiko tämä lankaaminen ja aika ärtsyn suuveden käyttö aiheuttaa tämmösen "liikuvuudentunteen" kuitenkinhan sitä lankaa vähän siitä ikenen alta niin ikenethän tietysti vähän irtoavat hampaasta, jos sinne ientaskuun pääsee paremmin nyt ilmaa ja sylkeä kun oniin tnnustan että opettelin tässä 3kk sitten vasta lankailun, sitä ennen käytin vaan satunnaisesti. Minun mielestä kuuloistais loogiselta. Liikkuvuuden tunne ei tosiaankaan ole jatkuvaa aina välillä tuntuu siltä, esim aamulla tuntui mut nyt ei. Olen myös aloittanut purentakiskon käytön 2 viikkoa sitten

• meikpiis75
        ... kirjoitti:

Kysyisin vielä tuosta "heilumisesta"jos sitä heilumiseks voi sanoo, ei oikeestaan mut voiko se aiheuttaa semmosen tunteen ku mulla on ollu ientulehdus tässä ja koitan nyt just kotikonstein hoitaa sitä pois niin aattelin että voiko tämä lankaaminen ja aika ärtsyn suuveden käyttö aiheuttaa tämmösen "liikuvuudentunteen" kuitenkinhan sitä lankaa vähän siitä ikenen alta niin ikenethän tietysti vähän irtoavat hampaasta, jos sinne ientaskuun pääsee paremmin nyt ilmaa ja sylkeä kun oniin tnnustan että opettelin tässä 3kk sitten vasta lankailun, sitä ennen käytin vaan satunnaisesti. Minun mielestä kuuloistais loogiselta. Liikkuvuuden tunne ei tosiaankaan ole jatkuvaa aina välillä tuntuu siltä, esim aamulla tuntui mut nyt ei. Olen myös aloittanut purentakiskon käytön 2 viikkoa sitten

Siis heiluuko se hammas vai luuletko vai? Edellisessä viestissä sanoit sen heiluvan, kun sormella liikutat. Jos liikkeen havaitsee silmin, se ei ole enää kovin normaalia.

Tuntemukset taas ovat niin subjektiivinen asia, ettei niihin voi juuri sanoa juuta tai jaata. En voi tietää miltä sinusta tuntuu, onko tuntemus todellinen vai kuviteltu. Minulla lankaaminen ei ainakaan aiheuta heilumistuntemuksia, enkä näe sitä oikein mahdollisena muutenkaan. Se ikenen osa, jonka alle pääset langalla on hyvin lyhyt ja aivan hampaan kaulalla. Hampaan juuri ulottuu paljon syvemmälle ja jos hamams tuntuu heiluvan, tunteen pitäisi tulla koko pituudelta. En pysty sanomaan tuohon mitään muuta, kuin että käy näyttämässä hamamslääkärille, jos huolestuttaa.

• .....
        meikpiis75 kirjoitti:

Siis heiluuko se hammas vai luuletko vai? Edellisessä viestissä sanoit sen heiluvan, kun sormella liikutat. Jos liikkeen havaitsee silmin, se ei ole enää kovin normaalia.

Tuntemukset taas ovat niin subjektiivinen asia, ettei niihin voi juuri sanoa juuta tai jaata. En voi tietää miltä sinusta tuntuu, onko tuntemus todellinen vai kuviteltu. Minulla lankaaminen ei ainakaan aiheuta heilumistuntemuksia, enkä näe sitä oikein mahdollisena muutenkaan. Se ikenen osa, jonka alle pääset langalla on hyvin lyhyt ja aivan hampaan kaulalla. Hampaan juuri ulottuu paljon syvemmälle ja jos hamams tuntuu heiluvan, tunteen pitäisi tulla koko pituudelta. En pysty sanomaan tuohon mitään muuta, kuin että käy näyttämässä hamamslääkärille, jos huolestuttaa.

Siis kyllä muutama hammas sillälailla nitkuu enemmän kuin muut jos sormin heiluttaa, silmin sitä ei näe. Mistään semmosesta heilumisesta ei ole kyse. joskus kun syön esimerkiksi tai joskus muutenkin vaan tuntuu suussa että niinku nitkuisi jotenkin vaikka ei sormin koittaisikaan, ei se aivan pelkkä tunne vaan ole.No tämä on varmaan vaan ihan tavallista, pari hammasta mulla varmaan joustaa vaan enemmän..aina mää stressaan kaikesta. =) Kiitti

• Neiti Parodontiitti

Hammaslääkäriin!!!
      Noilla oireilla minunkin tautini alkoi,osoittautui pitkälle edenneeksi parodontiitiksi,kaksi vuotta ienleikkauksia;vähän kerrallaan puolen vuoden välein(rankkoja ja kalliita:10000 silloista markkaa,kela tosin korvasi noin puolet)
      Mitä aiemmin tauti havaitaan,pääsee helpommalla,kuten esim.piiloputsauksella,jossa ikeniä ei tarvi leikata auki.
      Toivottavasti sinulla ei ole tämä kyseessä,mutta kannattaisi varmistaa.

• ........

Olisiko parodontiitti,Kaverillanikin yksi hammas ns nitkui samalla tavalla. Silloin ajattelin että kai se aika normaalia ehkä on. Viime viikolla kävin hammaslääkärissä, ei se muuta sanonut kun että yhdessä kohtaa ientä hitusen vetäytymää liian kovan harjaamisen/harjan seurauksena. Tästä hampaan nitkumisesta välillä en kyllä sanonut mitään. Heiluko sulla hammas sitten kokoajan vai vaan joskus? Ei mulla ainakaan kokoajan heilu. Ientulehdusta mulla on ollut joten kai sekin voi aiheuttaa hampaan heilumisen tunteen.

• Neiti Parodontiitti
        ........ kirjoitti:

Olisiko parodontiitti,Kaverillanikin yksi hammas ns nitkui samalla tavalla. Silloin ajattelin että kai se aika normaalia ehkä on. Viime viikolla kävin hammaslääkärissä, ei se muuta sanonut kun että yhdessä kohtaa ientä hitusen vetäytymää liian kovan harjaamisen/harjan seurauksena. Tästä hampaan nitkumisesta välillä en kyllä sanonut mitään. Heiluko sulla hammas sitten kokoajan vai vaan joskus? Ei mulla ainakaan kokoajan heilu. Ientulehdusta mulla on ollut joten kai sekin voi aiheuttaa hampaan heilumisen tunteen.

Kyllä se mun hammas heilu ihan selkeesti ja koko ajan.

Ensimmäinen lääkäri, kun kävin heiluvaa hammastani esittelemässä,sanoi sen vaan johtuvan lyhyistä juurista,että kyllä se suussa vielä ainakin kymmenen vuotta pysyy...oikeassa tavallaan olikin,siellä on ,mutta vahvasti kiinnitettynä.

En minäkään aikoinani uskonut suussani mokomaa muhivan,vaan niin kävi.

Lapseni ovat kiitos hienon hammashuollon jatkuvassa tarkkailussa ko.taudin vuoksi,ientaskuja mittaillaan,röngtenkuvia otetaan,kuulemma lasten mielestä liiaksikin asti=)
        Mä vaan oon hyvä esimerkki niille,niin että kiltisti menevät.(tämä kun voi olla tiemmä perinnöllistä,siskollanikin on)

• ........
        Neiti Parodontiitti kirjoitti:

Kyllä se mun hammas heilu ihan selkeesti ja koko ajan.

Ensimmäinen lääkäri, kun kävin heiluvaa hammastani esittelemässä,sanoi sen vaan johtuvan lyhyistä juurista,että kyllä se suussa vielä ainakin kymmenen vuotta pysyy...oikeassa tavallaan olikin,siellä on ,mutta vahvasti kiinnitettynä.

En minäkään aikoinani uskonut suussani mokomaa muhivan,vaan niin kävi.

Lapseni ovat kiitos hienon hammashuollon jatkuvassa tarkkailussa ko.taudin vuoksi,ientaskuja mittaillaan,röngtenkuvia otetaan,kuulemma lasten mielestä liiaksikin asti=)
        Mä vaan oon hyvä esimerkki niille,niin että kiltisti menevät.(tämä kun voi olla tiemmä perinnöllistä,siskollanikin on)

Niin olen myös kuullut että olisi perinnöllistä! Voimia sinulle ja kiitos vastauksista. Hienoa ennaltavarautumista lapsiesi kohdalla! =)

• Neiti Parodontiitti
        ........ kirjoitti:

Niin olen myös kuullut että olisi perinnöllistä! Voimia sinulle ja kiitos vastauksista. Hienoa ennaltavarautumista lapsiesi kohdalla! =)

Kaikkee hyvää sullekin ja menethän lääkäriin ,jollei se hammas heitä heilumasta=)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      200
      4128
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      241
      3304
    3. Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      1
      2331
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      79
      2245
    5. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      85
      1933
    6. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      239
      1589
    7. Helena Koivun rikosrekisteri

Kasvaa. Tällä kertaa murtautuminen...😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      1236
    8. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      48
      1208
    9. Onko Kuhmossa salapareja

Eli varattuja joilla salasuhde tai suhteita
      Kuhmo
      15
      1188
    10. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      99
      1111
    Aihe