Varautumattomuutta ja johtajuuden puutetta

En purjehdi, mutta melontaryhmään postattiin tällainen video.

Melonnan turvallisuuskouluttajana homma ei minusta mitenkään hienosti mennyt.

Ei varauduttu tilanteeseen, vaikka siitä saatiin selvä varoitus ymmärtääkseni jo hyvissä ajoin. Sen sijaan että olisi kasvatettu marginaaleja, otettiin riski.

Johtajuus puuttui. Yksi olisi toiminut oikein, toinen sanoi vastaan. Jaettu vastuu tarkoittaa melkein aina vastuuttomuutta.

Turvavälineiden vajavainen käyttö. En oikein ymmärrä, miksi lähteä merelle, jos ei viitsi pitää liiviä päällä. Vahinko ei tule kello kaulassa niin kuin tässäkin nähtiin. Turvavälineet suojaavat yllätyksellisiltä tapahtumilta tai niiden seurauksilta.

https://youtu.be/g7z89lF2z7c

Joku tietenkin sanoo, että kun merellä on hätä, niin maalla ollaan viisaita, mutta kyllä tässä olisi hyvin ehtinyt olla merelläkin viisas, kun olisi lähtenyt turvallisuuskeskeisestä ajattelusta ja varautunut heti, kun tilanne lähti avautumaan.

Vai miten itse näette?

Hyvä toki, että miehistö näyttää itse itselleen myöntäneen, ettei ihan putkeen mennyt. Viisaammin sitten seuraavalla kerralla.
Ilmoita


Hyvinhän se meni, tulivat kisassa toiseksi eikä kukaan loukkaantunut. Itse olin samassa kisassa, mutta emme joutuneet minkäänlaiseen myräkkään. Ukkosta oli kyllä edempänä ja taaempana. Yhden pilven kohdalla tuuli nousi muutamassa minuutissa 3->7 m/s, jolloin alettiin miettimään paheneeko vielä, mutta spinnulla jatkettiin ja kohta keveni takaisin 3 m/s.

Minua pisti silmään lähinnä hyvin kisoissa pärjänneen ison miehistön hidas toiminta. Ei meillä spinnun lasku kestäisi kahdestaankaan edes puolta tuosta ajasta eikä laskettaisi kurssia lainkaan. Spinnun laskusta meni aivan kohtuuttoman kauan siihen, että etukansi oli siistinä. Samoin genuan lasku oli hyvin hidasta ja aiheutti turhan purjerikon. Ripeästi laskien se olisi jo tullut alas ennen kovaa tuulta eikä olisi repeytynyt irti foilista.

Kisassa tietysti ei oteta purjeita alas ellei se ole välttämätöntä. En minäkään olisi genuaa laskenut ennen kuin on selvää, että se on tarpeen. Mutta sitten olettaisin genuan tulevan alas 10-20 sekunnissa. Nythän tuolla ei edes aloitettu heti ja sitten ei saatu nopeasti alas. Myräkän alettua tietysti alasotto ei enää onnistunutkaan lainkaan. Tuossa olisi pitänyt kääntää reilusti alas, jotta genua olisi saatu ison suojaan ja suhteellinen tuuli pienemmäksi.

Videota katsellen ja kuunnellen ehkä saa väärän kuvan siinä olevista laivoista. Ne ovat ankkurissa Kalbådanin sisäpuolella. Veneitä purjehti niiden välistäkin.

Itse pidin liivit päällä aina kun olin kannella. Myös silloin kun oli helle ja pläkä. Tuossa on paljon vene- ja henkilökohtaisia eroja. Jotkut pitävät aina, toiset vain kovalla tuulella tai yöllä. Joissain veneissä on vaatimukset liivien käytöille, joissain jätetään jokaisen omaksi päätökseksi.
6 VASTAUSTA:
Tieliikenteessä turvavöiden käyttö on pakollista, miksi se on niin ylivoimaisen vaikeaa ottaa yhteinäinen käytäntö veneilyssäkin liivien suhteen? Edes kilpailuissa, jossa näemmä turvallisuutta ei pidetä kovinkaan tärkeänä.

Miksi kilpailujen säännöissä ei vaadita, että siihen osallistuvilla veneillä pitää kaikilla kannella olevilla olla liivit? Silloin ei valutettaisi tärkeää päätöstä yksilöiden tasolle. Typerääkin se on. Veneen päällikkö joutuu kuitenkin vastaamaan siitä jos jotain tapahtuu. Pahimmassa tapauksessa itse huuhtoutuu yli laidan, onko veneeseen jäävillä sitten pätevyyttä hoitaa kippari takaisin alukseen?
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikenteessä turvavöiden käyttö on pakollista, miksi se on niin ylivoimaisen vaikeaa ottaa yhteinäinen käytäntö veneilyssäkin liivien suhteen? Edes kilpailuissa, jossa näemmä turvallisuutta ei pidetä kovinkaan tärkeänä.

Miksi kilpailujen säännöissä ei vaadita, että siihen osallistuvilla veneillä pitää kaikilla kannella olevilla olla liivit? Silloin ei valutettaisi tärkeää päätöstä yksilöiden tasolle. Typerääkin se on. Veneen päällikkö joutuu kuitenkin vastaamaan siitä jos jotain tapahtuu. Pahimmassa tapauksessa itse huuhtoutuu yli laidan, onko veneeseen jäävillä sitten pätevyyttä hoitaa kippari takaisin alukseen?
Tieliikenteessä turvavöiden käyttö ei ole pakollista bussin vessassa, eikä matkalla sinne tai sieltä pois.
Eikä kyllä muutenkaan silloin, kun vöitä ei ole. Ja niitähän ei kaupunkiliikenteen busseissa edes tarvitse olla. Eikä muuten seisomapaikoilla edes voisi olla, koska sellaisia ei ole ainakaan Eu-markkinoilla edes saatavissa.
Anonyymi kirjoitti:
Tieliikenteessä turvavöiden käyttö ei ole pakollista bussin vessassa, eikä matkalla sinne tai sieltä pois.
Eikä kyllä muutenkaan silloin, kun vöitä ei ole. Ja niitähän ei kaupunkiliikenteen busseissa edes tarvitse olla. Eikä muuten seisomapaikoilla edes voisi olla, koska sellaisia ei ole ainakaan Eu-markkinoilla edes saatavissa.
Eli siis turvavyöt ovat ihan turha varuste kaikissa tilanteissa, sitäkö tarkoitit? Vai miksi tämä saivartelu?
Miten niin Pam tuli toiseksi? Tuloslistan mukaan voittivat.

http://suursaarirace.fi/resultdata/2019/LYS4.htm
Anonyymi kirjoitti:
Eli siis turvavyöt ovat ihan turha varuste kaikissa tilanteissa, sitäkö tarkoitit? Vai miksi tämä saivartelu?
Ei, vaan pelastusliivien lakisääteinen käyttöpakko veneissä kaikissa tilanteissa olisi täysin idioottimaista, ja silti sitäkin täällä jo ehdittiin vaatia. Asia on ymmärretty turvavöiden osalta tieliikenteessäkin, joten sielläkään ei aina ole niiden käyttöpakkoa.
Anonyymi kirjoitti:
Ei, vaan pelastusliivien lakisääteinen käyttöpakko veneissä kaikissa tilanteissa olisi täysin idioottimaista, ja silti sitäkin täällä jo ehdittiin vaatia. Asia on ymmärretty turvavöiden osalta tieliikenteessäkin, joten sielläkään ei aina ole niiden käyttöpakkoa.
Tässä tilanteessa niiden pelastusliivien käyttämättä jättäminen sen sijaan on täysin idioottimaista. Kilpailussa ei se turvallisuus ole ensimmäisenä mielessä, siksi siitä pitäisikin huolehtia etukäteen.
+Lisää kommentti
Tuossahan oli kyseessä kilpailutilanne eikä mitään kilpailua voiteta ylivarovaisuudella. Minä varauduin tuohon samaiseen ukkosmyräkkään siten että kävin lauantai iltana tarkista tarkistamassa kiinnitysköydet ja lisäsin yhden fendarin laiturin puolelle.
4 VASTAUSTA:
Aivan totta, kyllä voitto on aina tärkeämpää kuin hengissä selviäminen! Kippari joka ei ole valmis uhraamaan muutamaa miehistön jäsentä voiton vuoksi ei ole kippari ensinkään.
Anonyymi kirjoitti:
Aivan totta, kyllä voitto on aina tärkeämpää kuin hengissä selviäminen! Kippari joka ei ole valmis uhraamaan muutamaa miehistön jäsentä voiton vuoksi ei ole kippari ensinkään.
Kaksi täysin eri asiaa! Purjeiden alasoton miettiminen kunnes on pakko on lähinnä taloudellinen riski ja kipparihan sen yleensä taskustaan kaivaa. Toinen riski sitten on olla kannella ilman liivejä ja valjaita. Se on turha riski eikä edistä mitenkään kilpailumenestystä.
Anonyymi kirjoitti:
Kaksi täysin eri asiaa! Purjeiden alasoton miettiminen kunnes on pakko on lähinnä taloudellinen riski ja kipparihan sen yleensä taskustaan kaivaa. Toinen riski sitten on olla kannella ilman liivejä ja valjaita. Se on turha riski eikä edistä mitenkään kilpailumenestystä.
Aloituksessa puhuttiin nimenomaisesti turvavälineiden vajavaisesta käytöstä:

"En oikein ymmärrä, miksi lähteä merelle, jos ei viitsi pitää liiviä päällä. Vahinko ei tule kello kaulassa niin kuin tässäkin nähtiin. Turvavälineet suojaavat yllätyksellisiltä tapahtumilta tai niiden seurauksilta."

Jos tästä ei ole erimielisyyttä, niin miksi vedota siihen että kilpailua ei voiteta ylivarovaisuudella? Ei voi välttää mielleyhtymää siitä että tuon kommentin kirjoittajan mielestä pelastusliivit ovat vain tiellä voittoa tavoitellessa.
Anonyymi kirjoitti:
Kaksi täysin eri asiaa! Purjeiden alasoton miettiminen kunnes on pakko on lähinnä taloudellinen riski ja kipparihan sen yleensä taskustaan kaivaa. Toinen riski sitten on olla kannella ilman liivejä ja valjaita. Se on turha riski eikä edistä mitenkään kilpailumenestystä.
Aloituksessa puhuttiin nimenomaisesti turvavälineiden vajavaisesta käytöstä:

"En oikein ymmärrä, miksi lähteä merelle, jos ei viitsi pitää liiviä päällä. Vahinko ei tule kello kaulassa niin kuin tässäkin nähtiin. Turvavälineet suojaavat yllätyksellisiltä tapahtumilta tai niiden seurauksilta."

Jos tästä ei ole erimielisyyttä, niin miksi vedota siihen että kilpailua ei voiteta ylivarovaisuudella? Ei voi välttää mielleyhtymää siitä että tuon kommentin kirjoittajan mielestä pelastusliivit ovat vain tiellä voittoa tavoitellessa.
+Lisää kommentti
Tapaus on FB:n purjevenefoorumissa käyty varsin kattavasti läpi. En viitsi tähän kipparin selostusta lainata ilman lupaa, mutta sen ja koko pitkän keskustelun perusteella en moitteita jakelisi. Menee sarakkeeseen: "näitä vain sattuu".
14 VASTAUSTA:
Ei tullut mieleen laittaa linkkiä tuonne keskusteluun vai onko se suljettu ryhmä? Kyllähän tuosta voi paljon oppia.
Heikoilla kantimilla on turvallisuuskulttuuri, jos näitä vain sattuu.

Tuossa ei kuitenkaan ole kysymys siitä, ettei ehdittäisi reagoida, vaan siitä, ettei tahdota reagoida.
Anonyymi kirjoitti:
Heikoilla kantimilla on turvallisuuskulttuuri, jos näitä vain sattuu.

Tuossa ei kuitenkaan ole kysymys siitä, ettei ehdittäisi reagoida, vaan siitä, ettei tahdota reagoida.
Mitä tuossa nyt sattui? Riski tietysti oli, että joku ilman liivejä ja valjaita olisi tippunut. Purjeethan on vain taloudellinen riski.
Olisiko kipparin selitys ollut "näitä vaan sattuu" silloinkin jos joku miehistön jäsen olisi hukkunut?
Jos löytää FB:n, luulisi, ettei purjehdusfoorumin löytäminen sieltä olisi sen vaikeampaa. Mutta tässä linkki: https://www.facebook.com/groups/purjevenefoorumi/2286311138120906/?comment_id=2286495571435796&notif_id=1560272268011672&notif_t=group_highlights

Kuinkas moni kommentoineista on lukenut sen keskustelun?
Jos löytää FB:n, luulisi, ettei purjehdusfoorumin löytäminen sieltä olisi sen vaikeampaa. Mutta tässä linkki: https://www.facebook.com/groups/purjevenefoorumi/2286311138120906/?comment_id=2286495571435796&notif_id=1560272268011672&notif_t=group_highlights

Kuinkas moni kommentoineista on lukenut sen keskustelun?
Jos löytää FB:n, luulisi, ettei purjehdusfoorumin löytäminen sieltä olisi sen vaikeampaa. Mutta tässä linkki: https://www.facebook.com/groups/purjevenefoorumi/2286311138120906/?comment_id=2286495571435796&notif_id=1560272268011672&notif_t=group_highlights

Kuinkas moni kommentoineista on lukenut sen keskustelun?
Jos löytää FB:n, luulisi, ettei purjehdusfoorumin löytäminen sieltä olisi sen vaikeampaa. Mutta tässä linkki: https://www.facebook.com/groups/purjevenefoorumi/2286311138120906/?comment_id=2286495571435796&notif_id=1560272268011672&notif_t=group_highlights

Kuinkas moni kommentoineista on lukenut sen keskustelun?
Jos löytää FB:n, luulisi, ettei purjehdusfoorumin löytäminen sieltä olisi sen vaikeampaa.
Kuinkas moni kommentoineista on lukenut sen keskustelun?
Anonyymi kirjoitti:
Jos löytää FB:n, luulisi, ettei purjehdusfoorumin löytäminen sieltä olisi sen vaikeampaa. Mutta tässä linkki: https://www.facebook.com/groups/purjevenefoorumi/2286311138120906/?comment_id=2286495571435796&notif_id=1560272268011672&notif_t=group_highlights

Kuinkas moni kommentoineista on lukenut sen keskustelun?
Näyttää olevan joku suljettu ryhmä enkä sitä ilman linkkiä pikaisesti löytänyt. FB:n käyttöä pyrin välttämään sen verran, etten ala tuollaisiin ryhmiinkään liittymään. Ilmeisesti liittymättä ei pääse tuota lukemaan?

90-luvun alkupuolella oli Suursaaressa paljon pahempi ukkosmyräkkä. Silloin hajosi kymmeniltä veneiltä purjeet. Tuo tapahtui Kotkan Portin ja Suursaaren välissä kesti kauemmin, oli isommalla alueella ja tuli varsin yllättäin pläkän jälkeen. Joku sanoi tuulimittarin näyttäneen 36 m/s. Meillä meni isopurje poikki kun aloimme reivaamaan. Täyskokoinen genua oli vielä ylhäällä ja sillä mentiin myötätuuleen muiden veneiden mennessä sinne tänne kovaa vauhtia. Ei ollut navigaattoria, mutta onneksi oli tilaa hyvin tuossa. Aivan eksyksissä oltiin kunnes tuuli laantui ja näkyvyys palasi.
Anonyymi kirjoitti:
Jos löytää FB:n, luulisi, ettei purjehdusfoorumin löytäminen sieltä olisi sen vaikeampaa. Mutta tässä linkki: https://www.facebook.com/groups/purjevenefoorumi/2286311138120906/?comment_id=2286495571435796&notif_id=1560272268011672&notif_t=group_highlights

Kuinkas moni kommentoineista on lukenut sen keskustelun?
Näyttää olevan joku suljettu ryhmä enkä sitä ilman linkkiä pikaisesti löytänyt. FB:n käyttöä pyrin välttämään sen verran, etten ala tuollaisiin ryhmiinkään liittymään. Ilmeisesti liittymättä ei pääse tuota lukemaan?

90-luvun alkupuolella oli Suursaaressa paljon pahempi ukkosmyräkkä. Silloin hajosi kymmeniltä veneiltä purjeet. Tuo tapahtui Kotkan Portin ja Suursaaren välissä kesti kauemmin, oli isommalla alueella ja tuli varsin yllättäin pläkän jälkeen. Joku sanoi tuulimittarin näyttäneen 36 m/s. Meillä meni isopurje poikki kun aloimme reivaamaan. Täyskokoinen genua oli vielä ylhäällä ja sillä mentiin myötätuuleen muiden veneiden mennessä sinne tänne kovaa vauhtia. Ei ollut navigaattoria, mutta onneksi oli tilaa hyvin tuossa. Aivan eksyksissä oltiin kunnes tuuli laantui ja näkyvyys palasi.
Anonyymi kirjoitti:
Jos löytää FB:n, luulisi, ettei purjehdusfoorumin löytäminen sieltä olisi sen vaikeampaa. Mutta tässä linkki: https://www.facebook.com/groups/purjevenefoorumi/2286311138120906/?comment_id=2286495571435796&notif_id=1560272268011672&notif_t=group_highlights

Kuinkas moni kommentoineista on lukenut sen keskustelun?
Näyttää olevan joku suljettu ryhmä enkä sitä ilman linkkiä pikaisesti löytänyt. FB:n käyttöä pyrin välttämään sen verran, etten ala tuollaisiin ryhmiinkään liittymään. Ilmeisesti liittymättä ei pääse tuota lukemaan?

90-luvun alkupuolella oli Suursaaressa paljon pahempi ukkosmyräkkä. Silloin hajosi kymmeniltä veneiltä purjeet. Tuo tapahtui Kotkan Portin ja Suursaaren välissä kesti kauemmin, oli isommalla alueella ja tuli varsin yllättäin pläkän jälkeen. Joku sanoi tuulimittarin näyttäneen 36 m/s. Meillä meni isopurje poikki kun aloimme reivaamaan. Täyskokoinen genua oli vielä ylhäällä ja sillä mentiin myötätuuleen muiden veneiden mennessä sinne tänne kovaa vauhtia. Ei ollut navigaattoria, mutta onneksi oli tilaa hyvin tuossa. Aivan eksyksissä oltiin kunnes tuuli laantui ja näkyvyys palasi.
Anonyymi kirjoitti:
Jos löytää FB:n, luulisi, ettei purjehdusfoorumin löytäminen sieltä olisi sen vaikeampaa. Mutta tässä linkki: https://www.facebook.com/groups/purjevenefoorumi/2286311138120906/?comment_id=2286495571435796&notif_id=1560272268011672&notif_t=group_highlights

Kuinkas moni kommentoineista on lukenut sen keskustelun?
Näyttää olevan joku suljettu ryhmä enkä sitä ilman linkkiä pikaisesti löytänyt. FB:n käyttöä pyrin välttämään sen verran, etten ala tuollaisiin ryhmiinkään liittymään. Ilmeisesti liittymättä ei pääse tuota lukemaan?

90-luvun alkupuolella oli Suursaaressa paljon pahempi ukkosmyräkkä. Silloin hajosi kymmeniltä veneiltä purjeet. Tuo tapahtui Kotkan Portin ja Suursaaren välissä kesti kauemmin, oli isommalla alueella ja tuli varsin yllättäin pläkän jälkeen. Joku sanoi tuulimittarin näyttäneen 36 m/s. Meillä meni isopurje poikki kun aloimme reivaamaan. Täyskokoinen genua oli vielä ylhäällä ja sillä mentiin myötätuuleen muiden veneiden mennessä sinne tänne kovaa vauhtia. Ei ollut navigaattoria, mutta onneksi oli tilaa hyvin tuossa. Aivan eksyksissä oltiin kunnes tuuli laantui ja näkyvyys palasi.
Jos löytää FB:n, luulisi, ettei purjehdusfoorumin löytäminen sieltä olisi sen vaikeampaa. Mutta tässä linkki: https://www.facebook.com/groups/purjevenefoorumi/2286311138120906/?comment_id=2286495571435796&notif_id=1560272268011672&notif_t=group_highlights

Kuinkas moni kommentoineista on lukenut sen keskustelun, vai heitetäänkö vain mutua sen perusteella, mitä arveli nähneensä videolla?
+Lisää kommentti
Minustakin tuo on täysin normaalia reagointia ukkoseen. Jos jokaiseen lähestyvään puuskaan rupeaa valmistautumaan, ei hommasta tule mitään.

Tosiasiassa riskit ovat pieniä ja toimia voi aivan hyvin tilanteen mukaan sitten, kun se iskee päälle.
1 VASTAUS:
Keskigastilla ei ollut lifelineä eikä edes pelastusliivejä. Minkä arvelisit olevan lopputulos, jos tyyppi olisikin lentänyt tuossa vaiheessa yli laidan?
+Lisää kommentti
Niin, kyllä itsellä on liivit melkein aina päällä, kun olen kajuutasta ulkona. Jos olen kavereiden kanssa, niin melkein aina. Heikossa tuulessa selkeällä säällä ei aina. Sen verran monta kertaa olen kontannut etukannella genua kainalossa kovalla kelillä, että se tippumisen uhka tuntuu todelliselta, eikä noikaan olisi pystyneet palaamaan hakemaan tippunutta pitkään aikaan.
Ilmoita
Olen ollut Suursaari racesa samanlaisessa tilanteessa, olisko ollut 2013 vai 2014. Kotka portin jälkeen tuli aivan pläkä ja sen jälkeen olikin pieni helvetti irti. Pienemmät luokat eivät ehtineet pois alta. Myrsky nousi vartissa päälle. Noin yleisesti, kenenkään ei pitäisi olla kannella tuossa kelissä ilman liivejä ja turvavaljaita. Myrsky nousi nopeasti, mutta mutta...

pam on upea vene.
Ilmoita
Olen ollut Suursaari racesa samanlaisessa tilanteessa, olisko ollut 2013 vai 2014. Kotka portin jälkeen tuli aivan pläkä ja sen jälkeen olikin pieni helvetti irti. Pienemmät luokat eivät ehtineet pois alta. Myrsky nousi vartissa päälle. Noin yleisesti, kenenkään ei pitäisi olla kannella tuossa kelissä ilman liivejä ja turvavaljaita. Myrsky nousi nopeasti, mutta mutta...

pam on upea vene.
Ilmoita
Olen ollut Suursaari racesa samanlaisessa tilanteessa, olisko ollut 2013 vai 2014. Kotka portin jälkeen tuli aivan pläkä ja sen jälkeen olikin pieni helvetti irti. Pienemmät luokat eivät ehtineet pois alta. Myrsky nousi vartissa päälle. Noin yleisesti, kenenkään ei pitäisi olla kannella tuossa kelissä ilman liivejä ja turvavaljaita. Myrsky nousi nopeasti, mutta mutta...

pam on upea vene.
Ilmoita
Olen ollut Suursaari racesa samanlaisessa tilanteessa, olisko ollut 2013 vai 2014. Kotka portin jälkeen tuli aivan pläkä ja sen jälkeen olikin pieni helvetti irti. Pienemmät luokat eivät ehtineet pois alta. Myrsky nousi vartissa päälle. Noin yleisesti, kenenkään ei pitäisi olla kannella tuossa kelissä ilman liivejä ja turvavaljaita. Myrsky nousi nopeasti, mutta mutta...

pam on upea vene.
2 VASTAUSTA:
2010 oli se myrsky. Minulle se pläjähti silmille Suursaaren eteläkärjessä. Ei se nousu varttia kestänyt, 17 m/s tuli sekunneissa, tosin seuraavan vartin aikana nousi vielä sinne virallisiin myrskylukemiin. Silloin tuulen tulo oli tiedossa jo päivää ennen starttia, vaikka sitten tulikin ennustettua kovempana. Ainakin meillä tuuleen oli varauduttu pitämällä huolta syömisistä ja kolmosgenuakin oli valmiiksi ylhäällä, vain iso piti reivata.

2012 oli seuraava kovatuulinen Suursaari, mutta kova tuuli oli vain 15 m/s. Sitä kyllä kesti koko kotimatkan ja kylmää oli kuin pohjoisnavalla.
Anonyymi kirjoitti:
2010 oli se myrsky. Minulle se pläjähti silmille Suursaaren eteläkärjessä. Ei se nousu varttia kestänyt, 17 m/s tuli sekunneissa, tosin seuraavan vartin aikana nousi vielä sinne virallisiin myrskylukemiin. Silloin tuulen tulo oli tiedossa jo päivää ennen starttia, vaikka sitten tulikin ennustettua kovempana. Ainakin meillä tuuleen oli varauduttu pitämällä huolta syömisistä ja kolmosgenuakin oli valmiiksi ylhäällä, vain iso piti reivata.

2012 oli seuraava kovatuulinen Suursaari, mutta kova tuuli oli vain 15 m/s. Sitä kyllä kesti koko kotimatkan ja kylmää oli kuin pohjoisnavalla.
2012 olin mukana, tuuli tosiaan alkoi siinä Loviisan edustalla. Nousi todella äkkiä ja oli ihan saamarin vaikea nousta Kallbådagrundin ohi. Träkki näytti aikamoiselta sahaamiselta. Osa porukasta oli ohi siitä myrskyn silmästä. Mulla on kuvia peilityynestä ja videota siitä myräkästä.
+Lisää kommentti
Varautumattomuutta liivien ja valjaiden suhteen, osaamattomuutta purjeiden alasottoon kuluneen ajan perusteella, ja totaalista johtajuuden puutetta koko videon perusteella. Jos kippari ylipäätään milloinkaan käski ottaa genua alas, ei sitä taatusti keulakannella kuullut kukaan genuan lepattaessa vieressä. Oliko syynä kenties se, että kippari oli sisällä nukkumassa ja vahtipäällikkö ei käskenyt ajoissa koska pelkäsi kantaa vastuuta?
Suljettua Facebook ryhmää en seuraa.
Kymmenien vuosien kokemuksella sekä kilpailuista että matkaveneilystä voin kyllä todeta toimivani tuollaisissa tilanteissa tyystin toisin. Vene menetti purjeet lepattaen ja lähes ajelehtien matkassa paljon enemmän, minkä se voitti pitämällä purjeet vedossa kevyessä kelissä viimeiseen sekuntiin asti. Kokonaistappio menettelystä oli vähintäänkin useita minuutteja lisää maaliintuloaikaan. Sellaisella menettelyllä voi voittaa vain, kun muut menettelevät yhtä hölmösti.
Ilmoita
Varautumattomuutta liivien ja valjaiden suhteen, osaamattomuutta purjeiden alasottoon kuluneen ajan perusteella, ja totaalista johtajuuden puutetta koko videon perusteella. Jos kippari ylipäätään milloinkaan käski ottaa genua alas, ei sitä taatusti keulakannella kuullut kukaan genuan lepattaessa vieressä. Oliko syynä kenties se, että kippari oli sisällä nukkumassa ja vahtipäällikkö ei käskenyt ajoissa koska pelkäsi kantaa vastuuta?
Suljettua Facebook ryhmää en seuraa.
Kymmenien vuosien kokemuksella sekä kilpailuista että matkaveneilystä voin kyllä todeta toimivani tuollaisissa tilanteissa tyystin toisin. Vene menetti purjeet lepattaen ja lähes ajelehtien matkassa paljon enemmän, minkä se voitti pitämällä purjeet vedossa kevyessä kelissä viimeiseen sekuntiin asti. Kokonaistappio menettelystä oli vähintäänkin useita minuutteja lisää maaliintuloaikaan. Sellaisella menettelyllä voi voittaa vain, kun muut menettelevät yhtä hölmösti.
1 VASTAUS:
Kuuluihan keulakannelta että, ei tässävittukaikkea yhtaikaa ehdi tehdä, kun genuaa käskettiin laskemaan. Normaalilta ukkospuuskaltahan se vain näytti, mutta purjeet kärsivät vaurioita koska kilpailutilanteessa purjeiden laskemispäätöstä viivyteltiin hieman pidempään kuin mitä olisi tavallisella purjehduksella tehty.
+Lisää kommentti
Varautumattomuutta liivien ja valjaiden suhteen, osaamattomuutta purjeiden alasottoon kuluneen ajan perusteella, ja totaalista johtajuuden puutetta koko videon perusteella. Jos kippari ylipäätään milloinkaan käski ottaa genua alas, ei sitä taatusti keulakannella kuullut kukaan genuan lepattaessa vieressä. Oliko syynä kenties se, että kippari oli sisällä nukkumassa ja vahtipäällikkö ei käskenyt ajoissa koska pelkäsi kantaa vastuuta?
Suljettua Facebook ryhmää en seuraa.
Kymmenien vuosien kokemuksella sekä kilpailuista että matkaveneilystä voin kyllä todeta toimivani tuollaisissa tilanteissa tyystin toisin. Vene menetti purjeet lepattaen ja lähes ajelehtien matkassa paljon enemmän, minkä se voitti pitämällä purjeet vedossa kevyessä kelissä viimeiseen sekuntiin asti. Kokonaistappio menettelystä oli vähintäänkin useita minuutteja lisää maaliintuloaikaan. Sellaisella menettelyllä voi voittaa vain, kun muut menettelevät yhtä hölmösti.
1 VASTAUS:
Siis ainakin yksi ehdottomasti mutun varassa kirjoitteleva, vaikka taustatkin olisivat saatavilla. Ei vain viitsi ottaa selvää.
+Lisää kommentti
Moderniin c/r veneeseen tottuneelle tilanne voi näyttää erittäin vakavalta, mutta kyseessä oli vanha s/s design.
13 VASTAUSTA:
Noilla meni spinnu palasiksi ja isopurjeeseen repeämä, eli ei ollut ihan normitilanne. Edessä olleessa veneessä tuli knockdown ja etupurje palasiksi, niillä ehkä laminoitu isopurjekin meni pilalle.
Bossu kirjoitti:
Noilla meni spinnu palasiksi ja isopurjeeseen repeämä, eli ei ollut ihan normitilanne. Edessä olleessa veneessä tuli knockdown ja etupurje palasiksi, niillä ehkä laminoitu isopurjekin meni pilalle.
Ei mennyt spinnu palasiksi, vaan genua, joka tosin meni pahasti päreiksi. Isoon ei tullut merkittäviä vaurioita. Genua oli kevyttä sorttia ja katkesi kahtia puuskan tullessa, siksi sitä ei saatu normaalisti alas. Pilven ei odotettu olevan tavallista kuuropilveä kummempi, siksi arveltiin spinnun vaihtamisen kevyempäänkin genuaan riittävän. Juuri ennen kovan puuskan tuloa kysyttiin, pitääkö genua laskea ja vastaus oli ei. Tuskin ehtivät sen ein sanomaan, kun puuska iski.

FB:n keskuselussa aivan toinen vene kertoi keulapurjeen hajonneen niin, ettei läheskään kaikkia palasia löydetty. Heiltä iso pysyi yhdessä palassa, mutta delaminoitui lepattaessaan.
Anonyymi kirjoitti:
Ei mennyt spinnu palasiksi, vaan genua, joka tosin meni pahasti päreiksi. Isoon ei tullut merkittäviä vaurioita. Genua oli kevyttä sorttia ja katkesi kahtia puuskan tullessa, siksi sitä ei saatu normaalisti alas. Pilven ei odotettu olevan tavallista kuuropilveä kummempi, siksi arveltiin spinnun vaihtamisen kevyempäänkin genuaan riittävän. Juuri ennen kovan puuskan tuloa kysyttiin, pitääkö genua laskea ja vastaus oli ei. Tuskin ehtivät sen ein sanomaan, kun puuska iski.

FB:n keskuselussa aivan toinen vene kertoi keulapurjeen hajonneen niin, ettei läheskään kaikkia palasia löydetty. Heiltä iso pysyi yhdessä palassa, mutta delaminoitui lepattaessaan.
Videon mukaan kesti kyllä tolkuttoman kauan siitä kun käsky tuli laskea genua. Ensin huudettiin vittua takaisin ja sitten saatiin joku sotku aikaan.

Ihan ymmärrettävää matkapurjehtijalle, mutta itse yllätyin noin hitaasta ja päämäärättömästä toiminnasta kilpailuissa jatkuvasti kärjessä olevassa veneessä.

En ymmärrä mitä ne kaksi kaveria räpelsi sielä keulassa useamman minuutin spinnun laskun jälkeen ennen kuin oltiin valmiit laskemaan genua. Veneissä, joissa itse kisaan keulakansi on siisti 10-30 sekunnissa.

Tuossahan lieni kaikille selvää, että genua pitää ehkä saada nopeasti alas kohta. Miksei siihen ollut valmiutta. Spinnupuomi olisi voinut jäädä paikoilleen jne.
Anonyymi kirjoitti:
Videon mukaan kesti kyllä tolkuttoman kauan siitä kun käsky tuli laskea genua. Ensin huudettiin vittua takaisin ja sitten saatiin joku sotku aikaan.

Ihan ymmärrettävää matkapurjehtijalle, mutta itse yllätyin noin hitaasta ja päämäärättömästä toiminnasta kilpailuissa jatkuvasti kärjessä olevassa veneessä.

En ymmärrä mitä ne kaksi kaveria räpelsi sielä keulassa useamman minuutin spinnun laskun jälkeen ennen kuin oltiin valmiit laskemaan genua. Veneissä, joissa itse kisaan keulakansi on siisti 10-30 sekunnissa.

Tuossahan lieni kaikille selvää, että genua pitää ehkä saada nopeasti alas kohta. Miksei siihen ollut valmiutta. Spinnupuomi olisi voinut jäädä paikoilleen jne.
"... noin hitaasta ja päämäärättömästä toiminnasta kilpailuissa jatkuvasti kärjessä olevassa veneessä.... "

Miten tuollainen pitkäkölinen 1960-luvun uppotukki (tehty 1966) voi olla muka kärkipäässä. Täältä olen lukenut ja minua on opastettu, ettei tuollainen uppotukki purjehdi eikä nouse tuuleen. Vasta 2000-luvulla on osattu tehdä kunnon lapioperäsimillisiä veneitä (kuten Elan 31) jotka ovat ylivoimaisia noihin uppotukkeihin verrattuna.

Käsittämätön ristiriita.
Anonyymi kirjoitti:
"... noin hitaasta ja päämäärättömästä toiminnasta kilpailuissa jatkuvasti kärjessä olevassa veneessä.... "

Miten tuollainen pitkäkölinen 1960-luvun uppotukki (tehty 1966) voi olla muka kärkipäässä. Täältä olen lukenut ja minua on opastettu, ettei tuollainen uppotukki purjehdi eikä nouse tuuleen. Vasta 2000-luvulla on osattu tehdä kunnon lapioperäsimillisiä veneitä (kuten Elan 31) jotka ovat ylivoimaisia noihin uppotukkeihin verrattuna.

Käsittämätön ristiriita.
Kyllähän tuo kulkee lukuunsa nähden. LYS 1,18 40-jalkaiselle, joka on varsin kevyt (7800 kg) ikäisekseen ja jossa on varsin reilusti purjeita (38 m2 iso, 53 m2 genua ja 99 m2 spinnu).

Elan 31:llä on lähes sama luku (1,17), vaikka sillä on puoli metriä lyhyempi vesilinja ja valtavasti pienemmät purjeet (30, 28 ja 66 m2). Toki painoakin on selvästi vähenmän (4500 kg).

Elan 310:lla on sitten jo selvästi korkeampi luku (1,21). Vesilinja on jo sama kuin PAMilla, mutta purjealaa on aika niukasti (30, 25 ja 82 m2), toki painoakin vain 3750 kg.

2000-luvun 40-jalkainen C/R-vene on sitten jo aivan eri luvuilla. Vaikkapa First 40 LYS on jo 1,38. Paino on sama (7900 kg) ja purjeala on kryssillä sama, mutta avotuulilla reilusti enemmän (53, 40, 146 m2). Vesilinja 2,5 m pidempi.
Anonyymi kirjoitti:
Kyllähän tuo kulkee lukuunsa nähden. LYS 1,18 40-jalkaiselle, joka on varsin kevyt (7800 kg) ikäisekseen ja jossa on varsin reilusti purjeita (38 m2 iso, 53 m2 genua ja 99 m2 spinnu).

Elan 31:llä on lähes sama luku (1,17), vaikka sillä on puoli metriä lyhyempi vesilinja ja valtavasti pienemmät purjeet (30, 28 ja 66 m2). Toki painoakin on selvästi vähenmän (4500 kg).

Elan 310:lla on sitten jo selvästi korkeampi luku (1,21). Vesilinja on jo sama kuin PAMilla, mutta purjealaa on aika niukasti (30, 25 ja 82 m2), toki painoakin vain 3750 kg.

2000-luvun 40-jalkainen C/R-vene on sitten jo aivan eri luvuilla. Vaikkapa First 40 LYS on jo 1,38. Paino on sama (7900 kg) ja purjeala on kryssillä sama, mutta avotuulilla reilusti enemmän (53, 40, 146 m2). Vesilinja 2,5 m pidempi.
LYS-todistuksen mukaan ainakaan tuo ei ole perinteinen pitkäkölinen, vaan siinä on jaettu lateraalipinta eli peräsin ei ole kölissä kiinni.
Anonyymi kirjoitti:
Videon mukaan kesti kyllä tolkuttoman kauan siitä kun käsky tuli laskea genua. Ensin huudettiin vittua takaisin ja sitten saatiin joku sotku aikaan.

Ihan ymmärrettävää matkapurjehtijalle, mutta itse yllätyin noin hitaasta ja päämäärättömästä toiminnasta kilpailuissa jatkuvasti kärjessä olevassa veneessä.

En ymmärrä mitä ne kaksi kaveria räpelsi sielä keulassa useamman minuutin spinnun laskun jälkeen ennen kuin oltiin valmiit laskemaan genua. Veneissä, joissa itse kisaan keulakansi on siisti 10-30 sekunnissa.

Tuossahan lieni kaikille selvää, että genua pitää ehkä saada nopeasti alas kohta. Miksei siihen ollut valmiutta. Spinnupuomi olisi voinut jäädä paikoilleen jne.
Voihan siellä olla jotain vaikeuksia. Kerran olin teininä isän ja kahden sisaruksen kanssa kilpailemassa. Kerrankin oltiin kärkipäässä, mutta sitten piti vaihtaa fokka genuaan, kun luoviminen loppui. Me lapset otettiin genua ulos, laskettiin fokka ja mentiin vaihtamaan purjetta. Silloin oli kylmä ilma, ja niin siinä kävi, että meillä kaikilla oli sormet niin kohmeessa ettei me saatu tiukassa olevaa sakkelia auki ja fokkaa irti. Siinä tuhratessa meni aikaa niin paljon, ettei oltu enää kärkipäässä.
Anonyymi kirjoitti:
LYS-todistuksen mukaan ainakaan tuo ei ole perinteinen pitkäkölinen, vaan siinä on jaettu lateraalipinta eli peräsin ei ole kölissä kiinni.
Pitkäkölinen PAM siitä huolimatta on. Numeroa isompi versio Asteriasta.
Anonyymi kirjoitti:
Videon mukaan kesti kyllä tolkuttoman kauan siitä kun käsky tuli laskea genua. Ensin huudettiin vittua takaisin ja sitten saatiin joku sotku aikaan.

Ihan ymmärrettävää matkapurjehtijalle, mutta itse yllätyin noin hitaasta ja päämäärättömästä toiminnasta kilpailuissa jatkuvasti kärjessä olevassa veneessä.

En ymmärrä mitä ne kaksi kaveria räpelsi sielä keulassa useamman minuutin spinnun laskun jälkeen ennen kuin oltiin valmiit laskemaan genua. Veneissä, joissa itse kisaan keulakansi on siisti 10-30 sekunnissa.

Tuossahan lieni kaikille selvää, että genua pitää ehkä saada nopeasti alas kohta. Miksei siihen ollut valmiutta. Spinnupuomi olisi voinut jäädä paikoilleen jne.
Olettaisin, että vittu oli seurausta kahtia menneestä purjeesta. Se oli se sotku., mutta ei näy videolla. Spinnua laskiessa taisi olla joitain köysiä epäjärjestyksessä, koska siinä oli viivettä ja keulasta huudettiin "härdelli".

Ratakisoissa kaikki nuo asiat tehdään tietenkin muutamassa kymmenessä sekunnissa. Siellä kaikki näkevät kääntömerkin lähestyvän, tässä nähtiin sadekuuron lähestyvän. Valmistautuminen sen mukaan kauden alusta saakka, rata ja avomeri ovat erilaisia.
Anonyymi kirjoitti:
Olettaisin, että vittu oli seurausta kahtia menneestä purjeesta. Se oli se sotku., mutta ei näy videolla. Spinnua laskiessa taisi olla joitain köysiä epäjärjestyksessä, koska siinä oli viivettä ja keulasta huudettiin "härdelli".

Ratakisoissa kaikki nuo asiat tehdään tietenkin muutamassa kymmenessä sekunnissa. Siellä kaikki näkevät kääntömerkin lähestyvän, tässä nähtiin sadekuuron lähestyvän. Valmistautuminen sen mukaan kauden alusta saakka, rata ja avomeri ovat erilaisia.
0:35 spinnua aletaan oikeasti laskea
1:40 spinnu on kokonan alhaalla (varmasti ehjänäkin)
3:38 tulee käsky ottaa genua alas
3:40 vastaus "vittu ..."
4:15 aletaan oikeasti laskemaan genuaa
4:50 tulee varsinainen kova tuuli
5:00 genua alkaa repeytyä irti foilista, joka varmasti on syy sen hajoamiseen

Tuossa siis spinnun lasku kesti yli minuutin (ratakisassa tuo tehdään 10 sekunnissa, avomerikisassa voi ehkä hyväksyä 30 sekuntia). Lisäksi laskettiin kurssia, mikä oli turhaa. Falli kokonaan auki ja spinnu sisään.

Sitten on 2:35 jotain epämääräsitä sähläystä spinnupuomin, skuuttien ja fallien kanssa, kunnes ollaan valmiina laskemaan genua. Ei ole juuri kokemusta mastolla olevista fallivinsseistä, mutta joko on aivan umpisurkea systeemi tai sitten ei tiedetä mitä tehdään.

Genuan lasku olisi onnistunut helposti vielä 3:40 aloituksella vitun huutamisen sijaan. 4:15 aloituksella olisi vaadittu ripeämpää toimintaa ja lisäksi olisi kovasti helpottanut kääntää keula myötätuuleen, jolloin suhteellinen tuuli olisi ollut vielä hallittavissa oleva.
Anonyymi kirjoitti:
0:35 spinnua aletaan oikeasti laskea
1:40 spinnu on kokonan alhaalla (varmasti ehjänäkin)
3:38 tulee käsky ottaa genua alas
3:40 vastaus "vittu ..."
4:15 aletaan oikeasti laskemaan genuaa
4:50 tulee varsinainen kova tuuli
5:00 genua alkaa repeytyä irti foilista, joka varmasti on syy sen hajoamiseen

Tuossa siis spinnun lasku kesti yli minuutin (ratakisassa tuo tehdään 10 sekunnissa, avomerikisassa voi ehkä hyväksyä 30 sekuntia). Lisäksi laskettiin kurssia, mikä oli turhaa. Falli kokonaan auki ja spinnu sisään.

Sitten on 2:35 jotain epämääräsitä sähläystä spinnupuomin, skuuttien ja fallien kanssa, kunnes ollaan valmiina laskemaan genua. Ei ole juuri kokemusta mastolla olevista fallivinsseistä, mutta joko on aivan umpisurkea systeemi tai sitten ei tiedetä mitä tehdään.

Genuan lasku olisi onnistunut helposti vielä 3:40 aloituksella vitun huutamisen sijaan. 4:15 aloituksella olisi vaadittu ripeämpää toimintaa ja lisäksi olisi kovasti helpottanut kääntää keula myötätuuleen, jolloin suhteellinen tuuli olisi ollut vielä hallittavissa oleva.
Genuan hajoaminen ei näy videolla, siitä on kippari kirjoittanut FB:ssa. Se tapahtui kertoman mukaan heti ensimmäisessä puuskassa, eli otaksuttavasti kohdalla 3:40. Seurauksena oli purjeen tulo ulos foilista.

Spinnu laskettiin laukaisemalla, mutta keulagasti huusi heti alkajaisiksi härdelliä. Se, mikä ei myöskään näy videolla, on kuulemma leessä lähellä olleet laivat. Ne rajoittivat mahdollisuuksia laskea myötäiseen. Noista rakentuu kuva, jossa yksi asia johtaa toiseen ja lopputulos on sitten sarakkeessa "näitä sattuu". Tapahtuman tappiot jäivät silti yhteen ilmeisesti korjauskelvottomaan purjeeseen.

Osaamista kuvaa ehkä hyvin mielestäni osuva selitys ammattilaisen ja amatöörin erosta. Amatööri harjoittelee, kunnes manööveri onnistuu, ammattilanen, kunnes manööveri ei koskaan epäonnistu.
Anonyymi kirjoitti:
Genuan hajoaminen ei näy videolla, siitä on kippari kirjoittanut FB:ssa. Se tapahtui kertoman mukaan heti ensimmäisessä puuskassa, eli otaksuttavasti kohdalla 3:40. Seurauksena oli purjeen tulo ulos foilista.

Spinnu laskettiin laukaisemalla, mutta keulagasti huusi heti alkajaisiksi härdelliä. Se, mikä ei myöskään näy videolla, on kuulemma leessä lähellä olleet laivat. Ne rajoittivat mahdollisuuksia laskea myötäiseen. Noista rakentuu kuva, jossa yksi asia johtaa toiseen ja lopputulos on sitten sarakkeessa "näitä sattuu". Tapahtuman tappiot jäivät silti yhteen ilmeisesti korjauskelvottomaan purjeeseen.

Osaamista kuvaa ehkä hyvin mielestäni osuva selitys ammattilaisen ja amatöörin erosta. Amatööri harjoittelee, kunnes manööveri onnistuu, ammattilanen, kunnes manööveri ei koskaan epäonnistu.
Videoltahan näkyy selvästi kuinka genua alkaa irrota foilista, kun sitä on jo laskettu metrin pari.

Laivat eivät olisi estäneet hetkellistä myötätuuleen laskua, jolla genua oltaisiin saatu ehjänä nopeasti alas. Tai no videon mukaan mikään ei ko. veneessä tapahdu nopeasti.

Laivathan tosiaan olivat ankkurissa ja tietysti reilusti toisistaan irti.
Anonyymi kirjoitti:
Videoltahan näkyy selvästi kuinka genua alkaa irrota foilista, kun sitä on jo laskettu metrin pari.

Laivat eivät olisi estäneet hetkellistä myötätuuleen laskua, jolla genua oltaisiin saatu ehjänä nopeasti alas. Tai no videon mukaan mikään ei ko. veneessä tapahdu nopeasti.

Laivathan tosiaan olivat ankkurissa ja tietysti reilusti toisistaan irti.
Laivojen suhteellista sijaintia emme tiedä, videolla niistä mainitaan toistuvasti. Esteenä olevat eivät videolla näy.

Ensin keula sanoi, ettei genuaa tarvitse laskea. Heti perään iski puuska ja hajotti genuan. Repaleina olevan genuan lasku olikin sitten vaikeaa. Koko mitaltaan foilissa oleva purje pysyy siinä hyvin, osittain laskettu on arka tulemaan ulos. Ja kun purje on hiukan irronnut foilista, sitä on vaikea kiskoa alas kevyessäkin kelissä, siinä tuulessa juuri niin vaikeaa kuin videolla nähtiin.
+Lisää kommentti
Kyllä ollaan taas maissa viisaita, kun merellä tapahtuu, voi jeesus tätä anonyymien alkoholistien armeijaa.

Canis Minor
2 VASTAUSTA:
Jotkut täällä kuvaavat myrskyksi, mutta eiväthän tuollaiset ukkospuuskat ole myrskyjä.
Vaikka tuuli nouseekin ukkospuuskissa myrskylukemiin, niin ukkospuuskat eivät kestä riittävän kauan nostaakseen ison aallokon.
+Lisää kommentti
Ainoa todellinen ”virhe”, jonka tuossa huomasin, oli liivien ja lifelinen puute. Siihen on saattanut johtaa tilannetta edeltävä kevyt tuuli ja helle. Muuten kaikki näytti normaalilta kisasählingiltä.

Varmaan alle puolet miehistöstä on purjehtinut k.o. veneellä aikaisemmin eikä treenejä ole ehkä ehditty pitää. Se johtaa helposti hitaisiin purjemanöövereihin etenkin tuollaisissa tilanteissa.

Kippari olisi tietty voinut ottaa ”johtajuuden” tilanteessa selkeämmin, mutta kyllähän tuossakin selvästi ensin käskettiin spinnu alas, sitten pidettiin genoaa ylhäällä jonkin aikaa ja lopuksi käskettiin sekin alas. Puuska nyt vain oli odotettua kovempi, ja purje hajosi.

Yllä joku saivarteli, että miten vanhalla designilla voi pärjätä kisassa. Saivartelijalla ei selvästi ole mitään ymmärrystä tasoituskilpailuista. Niissä voittaa se, joka saa veneen kulkemaan parhaiten tasoituslukuun nähden. Ei nopein vene.
Ilmoita
Uskomatonta viisastelua. Kuka ottaa tuollaisessa tilanteessa purjeen alas 10 sekunnissa, ei kukaan. Mielestäni huomioiden puskan voiman pärjäsivät hyvin. Ehkä nopeutta olisi voinut lisätä, kun edellä olevien veneiden ongelmat huomattiin.

Liivit olisi pitänyt olla tietysti kaikilla päällä. Näissä liivi asioissa on vähän venekohtaisia eroja, mutta mielestäni purjehtiessa kaikilla pitäisi aina olla liivit päällä, riippumatta kelistä.
7 VASTAUSTA:
Ei kukaan tietysti ota genuaa alas 10 sekunnissa, kun tuossa jo ehti alkaa tuulla varsin kovaa ikävästä suunnasta. Silloin kun käsky tuli olisi ollut vielä minuutti aikaa ottaa genua alas ennen kovaa tuulta. Pitäisi riittää todella helposti.

Spinnua alas otettaessa keli oli vielä varsin leppoisa.
Anonyymi kirjoitti:
Ei kukaan tietysti ota genuaa alas 10 sekunnissa, kun tuossa jo ehti alkaa tuulla varsin kovaa ikävästä suunnasta. Silloin kun käsky tuli olisi ollut vielä minuutti aikaa ottaa genua alas ennen kovaa tuulta. Pitäisi riittää todella helposti.

Spinnua alas otettaessa keli oli vielä varsin leppoisa.
Siellä kysyttiin, pitääkö ottaa genua alas ja keula oli sitä mieltä, ettei tarvitse. Hetki sen jälkeen se oli myöhäistä.

Videossa tietenkin hämmentää, kun puuskan iskiessä meri pysyy vielä aikansa rauhallisen näköisenä. Kovimman tuulen aikaan se olikin jo valkoisena lentävästä pärskeestä. Tuuleen nähden vanha S&S käyttäytyy hyvin rauhallisesti, eikä siitäkään näyt tuuli kuin kallistuksen lisääntymisenä.
Anonyymi kirjoitti:
Siellä kysyttiin, pitääkö ottaa genua alas ja keula oli sitä mieltä, ettei tarvitse. Hetki sen jälkeen se oli myöhäistä.

Videossa tietenkin hämmentää, kun puuskan iskiessä meri pysyy vielä aikansa rauhallisen näköisenä. Kovimman tuulen aikaan se olikin jo valkoisena lentävästä pärskeestä. Tuuleen nähden vanha S&S käyttäytyy hyvin rauhallisesti, eikä siitäkään näyt tuuli kuin kallistuksen lisääntymisenä.
Eihän tuossa mitään ihmeellistä tuulta ole ennen 4:50:tä. Iso vetää ja vene ei kallistu normaalia enempää. Kyllä tuossa kelissä pitää pystyä ottamaan genua ripeästi alas. Ihan normaalituuli, jossa genua vaihdetaan fokkaan rutiininomaisesti tuollaisessa hyvin purjeensa kantavassa veneessä.

4:50 jälkeen sitten on reilusti tuulta ja purje on nopeasti rikki.

Tietysti miehistön nopeuden huomioiden olisi voinut jättää genuan alunperinkin nostamatta kokonaan. Ei spinnun lasku todellakaan vaadi genuaa keulaan. Sitten olisi voinut nostaa genuan tai spinnun takaisin, kun tilanne sellaiselta näytti.
Anonyymi kirjoitti:
Eihän tuossa mitään ihmeellistä tuulta ole ennen 4:50:tä. Iso vetää ja vene ei kallistu normaalia enempää. Kyllä tuossa kelissä pitää pystyä ottamaan genua ripeästi alas. Ihan normaalituuli, jossa genua vaihdetaan fokkaan rutiininomaisesti tuollaisessa hyvin purjeensa kantavassa veneessä.

4:50 jälkeen sitten on reilusti tuulta ja purje on nopeasti rikki.

Tietysti miehistön nopeuden huomioiden olisi voinut jättää genuan alunperinkin nostamatta kokonaan. Ei spinnun lasku todellakaan vaadi genuaa keulaan. Sitten olisi voinut nostaa genuan tai spinnun takaisin, kun tilanne sellaiselta näytti.
Meinaat että kisassa ajeltaisiin minuttitolkulla pelkällä isolla? Varsinkin kun toi ei todellakaan näyttänyt kuin reilusti vettä antavalta sadepilveltä josta mahdollisesti tulee jonkin verran tuulta mukana.
Anonyymi kirjoitti:
Meinaat että kisassa ajeltaisiin minuttitolkulla pelkällä isolla? Varsinkin kun toi ei todellakaan näyttänyt kuin reilusti vettä antavalta sadepilveltä josta mahdollisesti tulee jonkin verran tuulta mukana.
Tuolla miehistötyöskentelyllä se olisi ollut nopeampi ja fokkakin olisi säylynyt ehjänä. Miksi edes laskettiin spinnu, jos pilvi ei miltään näyttänyt.
Anonyymi kirjoitti:
Tuolla miehistötyöskentelyllä se olisi ollut nopeampi ja fokkakin olisi säylynyt ehjänä. Miksi edes laskettiin spinnu, jos pilvi ei miltään näyttänyt.
Sivutuulessa spinnun ja genoan tuuliraja ja varsinkin mahdollisuudet päästää liikaa poweria ovat tyystin erilaiset. Ja puuska oli joka tapauksessa odotettavissa, ei vain yli 20 m/s puuska. Pieni epäjärjestys köysissä hidasti spinnun laskua, kun se oli selvitetty laskeutui spinnu aika lailla normaalisti.

Ukkospuuskat yllättivät rajuudellaan useamman muunkin veneen. Ainakin viidessä veneessä purjeita repesi ja ainakin yhdessä tuntemassani tapauksessa purjerikot johtivat keskeyttämiseen. Kaikissa veneissä on sadekuuroja ja ukkospuuskia koettu, joten ne eivät kenellekään mikään uusi ilmiö ollut. Pari yhteensattumaa, joista tietenkin yksi on se, että tämä tapaus tuli videolle, johti tähän keskusteluun.
Anonyymi kirjoitti:
Sivutuulessa spinnun ja genoan tuuliraja ja varsinkin mahdollisuudet päästää liikaa poweria ovat tyystin erilaiset. Ja puuska oli joka tapauksessa odotettavissa, ei vain yli 20 m/s puuska. Pieni epäjärjestys köysissä hidasti spinnun laskua, kun se oli selvitetty laskeutui spinnu aika lailla normaalisti.

Ukkospuuskat yllättivät rajuudellaan useamman muunkin veneen. Ainakin viidessä veneessä purjeita repesi ja ainakin yhdessä tuntemassani tapauksessa purjerikot johtivat keskeyttämiseen. Kaikissa veneissä on sadekuuroja ja ukkospuuskia koettu, joten ne eivät kenellekään mikään uusi ilmiö ollut. Pari yhteensattumaa, joista tietenkin yksi on se, että tämä tapaus tuli videolle, johti tähän keskusteluun.
Spinnun lasku vielä sujui kohtuullisesti, mutta sählinki sen ja genuan laskun välissä ei. Ei voi olla noin hidasta siivota keulakantta kisamiehistöllä!

Tietysti genualla pärjää kovemmassa tuulessa kuin spinnulla. Tässä kuitenkin alettiin puhumaan genuan laskusta heti spinnun laskun jälkeen. Puheesta päätellen edellämenevien saamat tuulet nähdään hyvissäajoin. Videolta niitä ei oikein näy.
+Lisää kommentti
Pitää myös osata lukea säätä. Kesälomapurjehduksella noin 15 v sitten Hangon läntistä mentiin kevyessä sivumyötäisessä ja etelästä alkoi vyöryä "makkarapilvi". Emännän kanssa mietittiin hetki että mitähän v*ttua sieltä tulee. Päätettiin kiskaista sadekamat päälle, vaihdettiin genoa fokkaan ja yksi reivi isoon. About 3 minuuttia ison reivaamisen jälkeen makkarapilvi oli päällä, tuuli heitti toiseen suuntaan ja puuskissa tuuli oli jossain 18m/s.
Tähystys, tähystys, tähystys
1 VASTAUS:
Vyörypilvi on helposti tunnistettavissa ja sen käytös kerrotaan oppikirjassa juuri kuvailemaksesi. Kahdesta omastakin kokemuksesta voin sen vahvistaa. Mutta tavallisen kuuropilven muuttuminen ukkossoluksi on sattumanvaraista. Maissa tietenkin pystyimme sadetutkasta näkemään, että ukkosia siellä syntyi. Merellä sen tiesi vasta, jos omalle kohdalle osui.
+Lisää kommentti
Voisipa kysyä, että mikä vahinko. Tuuli tuli odotettua paljon voimakkaampana ja yksi purje menetettiin. Ei ollut kauden ainoa kisoissa revennyt purje, mutta muista tapauksista ei ole keskustelun aiheeksi.
Ilmoita
Jos on hankalaa liivien käyttö, niin tupla/triplapostaukset tänne palstalle näyttävät onnistuvan paremmin!

Vain purjehtija
2 VASTAUSTA:
Rikki mikä rikki tämä palsta. Itse tein pari tripplapostausta. Mitään ei näyttänyt tapahtuvan lähetä napista. Kävin jopa toisessa selainlehdessä katsomassa, ettei viesti ole lähtenyt. Vähän ajan päästä oli sitten kolme viestiä.

Käytän liivejä kisassa ja yleensä muutenkin.
Ei ole kirjoittelijoiden vika jos boordi tökkii.

Kun on tottunut siihen, että oma postaus joko ilmestyy välittömästi näkyviin tai sitten pitää jotain kuvia klikkailla ennenkuin mitään tapahtuu, ja kumpaakaan niistä ei tapahdu niin olettaa että jokin meni pieleen, eikä postaus mennyt läpi.

Näin kävi mulle, ja näemmä monelle muullekin kun suomi24:lle tuli kouristuskohtaus.
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Varautumattomuutta ja johtajuuden puutetta

En purjehdi, mutta melontaryhmään postattiin tällainen video.

Melonnan turvallisuuskouluttajana homma ei minusta mitenkään hienosti mennyt.

Ei varauduttu tilanteeseen, vaikka siitä saatiin selvä varoitus ymmärtääkseni jo hyvissä ajoin. Sen sijaan että olisi kasvatettu marginaaleja, otettiin riski.

Johtajuus puuttui. Yksi olisi toiminut oikein, toinen sanoi vastaan. Jaettu vastuu tarkoittaa melkein aina vastuuttomuutta.

Turvavälineiden vajavainen käyttö. En oikein ymmärrä, miksi lähteä merelle, jos ei viitsi pitää liiviä päällä. Vahinko ei tule kello kaulassa niin kuin tässäkin nähtiin. Turvavälineet suojaavat yllätyksellisiltä tapahtumilta tai niiden seurauksilta.

https://youtu.be/g7z89lF2z7c

Joku tietenkin sanoo, että kun merellä on hätä, niin maalla ollaan viisaita, mutta kyllä tässä olisi hyvin ehtinyt olla merelläkin viisas, kun olisi lähtenyt turvallisuuskeskeisestä ajattelusta ja varautunut heti, kun tilanne lähti avautumaan.

Vai miten itse näette?

Hyvä toki, että miehistö näyttää itse itselleen myöntäneen, ettei ihan putkeen mennyt. Viisaammin sitten seuraavalla kerralla.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta