Kuinka paljon ihminen voi itkeä?

Ctrl-Z

Kuinka paljon ihminen voi itkeä?

Viime joulukuussa pitkäaikainen asuinkumppanini ja kihlattuni ilmoitti, että ei enää rakasta minua. Pari viikkoa myöhemmin hän ilmoitti vuokranneensa oman asunnon ja muutti pois. Itkin pari viikkoa sen jälkeen joka päivä. Sitten tuli tauko. Muutamaa viikkoa myöhemmin eräänä yönä rupesin taas parkumaan niin lujaa kun kurkusta lähti. (Onneksi en asu kerrostalossa.) Välillä on paremmin, melkein normaalia. Nyt ei. Olen taas itkeskellyt tajuttomasti. Eikö tämä koskaan lopu? En jaksanut lähteä edes töihin tänään. Enkä lomallekaan halua (talviloma pitämättä), sillä työ on tässä tilanteessa myös terapiaa.

En menettänyt pelkkää tyttöystävää. Menetin lähiomaiseni ja perheeni sillä Hän oli myös perheeni. Arvokkaimman mitä minulla on. Siis kyseessä ei ole pelkkä sydänsuru, joita minulla on ollut aiemminkin vaikka kuinka paljon. "Kun uusi löytyy, niin kyllä ne surut unohtuu." Tai "Se ei ollut sulle sitten se oikea." Tällä kertaa ei näin. On tuo kuviokin tuttu - liiankin tuttu. En ole kiinnostunut enää kenestäkään. Taisin saada pysyvän vamman? (Tunnen joitakin sinkkuja jotka ei ole koskaan kiinnostuneita kenestäkään. Onkohan niilläkin samantapainen tausta.)

Miksi kirjoitan täällä? En tiedä. Ehkä se on osa surutyötä. Minunhan pitäisit tietää vastaukset omiin kysymyksiini paremmin kuin monen muun. On sen verran hirveitä tapahtunut ennekin, asioita joita ei soisi edes pahimmalle vihamiehelleen. Siis oikeasti aivan kauheita asioita. Mutta en silti tiedä.

19

4762

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tehtävä....

itke vaan...kyllä se ajan myötä helpottaa...itselläni..20.avioliittovuoden jälk.mieheni löysi uuden...itkin.surin..n.puoli vuotta..mutta sitten alkoi valoa häämöttää..nyt erosta..2 vuotta..osaan nauttia jo elämästä..pienistä iloista..myös vapaudesta...sitoutumiskammoa ei tullut..mutta ei ole myöskään kiire minnekkään...kyllä se aurinko paistaa vielä...sinnekkin..ja kevätkin on tulossa......tsemppiä sinulle............

• eikä kyyneleet lopu

Mieheni jätti minut ja lapsemme (4) toisen naisen takia, vaikka meillä oli loistava elämä. Ehkä mieheni mielestä liikaa lapsia, eikä enää jaksanut heitä.

Olen itkenyt 4,5 vuotta jokapäivä, ja itken edelleen joka päivä.

Joten sinulla on vielä vuosia itkua edessä.
      Jos itkeminen jatkuu, on tiedossa 10 vuotis itkujuhlat!

• Saana@

"(Tunnen joitakin sinkkuja jotka ei ole koskaan kiinnostuneita kenestäkään. Onkohan niilläkin samantapainen tausta.)"

Niin. Jos/kun on lapikaynyt suht henkisesti rasittavan "ihmissuhdetoipumisen", niin ei taatusti heti ENSIMMAISENA hyppaa uutteen suhteeseen "jee jee -meinigilla", etta "kokeillaas nyt tatakin...!" Siis ei...

Ihmisen pitaa ensin saada rauhoittua ihan rauhassa omine ajatuksineen - se saattaa kestaa kauankin...!

• erilaisia

Erosimme noin puoli vuotta sitten n. 20 v kestäneestä liitosta, lapsiakin on.
      Olen itkenyt yhden kerran tässä harkintavaiheessa ja sekin taisi olla silkkaa uupumusta lasten kanssa.
      En kuitenkaan katso olevani mitenkään hyvä selviytyjä tai että itkuttomuus olisi jokin ansio. Itku vaan ei tule, muuten kyllä ahdistaa.

• tuttua

tulokseen, että paljon. Vuoden aikana on tapahtunut niin paljon, mutta viimeisin pisara meressä on ollut ero.Nyt vähitellen helpottaa....Kai se joskus loppuu, mutta missä menee raja väsymyksen kanssa?

• näin minulla

kun en enää itkenyt ja oli hyvä olo eli ei ahdistanut-tunsin selvinneeni!Olin huolissani itsestä kun pahimpaan aikaan eron jälkeen en pystynyt edes itkemään vaikka rintani oli kuin musta kipeä möykky niin että henkeä ahdisti,kun aikaa meni ja heräsin aamulla kevyeen oloon,ahdistus oli poissa ja oli kevyt olo.Mutta muutos tapahtui hitaasti,elämä oli vuoristorataa ja nyt se on tasaantunut.Aurinkoista kevään tuloa kaikille!

• yksi vain

Olen nyt itkenyt koko ajan. Vieraiden ihmisten läsnäollessa puren vain huulta ja yritän käyttäytyä normaalisti... ei se auta.
      Olo on tyhjä ja välillä päässä ei vaan liiku mikään. Nukuttua en saa.
      Tv:tä en uskalla avata, pelkään että sieltä tulee siirappisia ohjelmia, jotka saa olon vaan vielä pahemmaksi. Vihan ja surun tunteet vuorottelevat uskomattomalla tahdilla. Ja välillä tulee vain totaalisen tyhjä olo...
      Minä rakastan häntä. Minä rakastan enemmän kuin mitään muuta. Mutta en kestä valheita.. Kumpi lienee satuttaa enemmän...
      Olipa taas sekavaa...

• Klemu

Oon tässä itkeny niin paljon että ihan silmiä alkaa särkemään. En pysty paljoa lohduttamaan kun oon itsekkin ihan rikki. Koita jaksaa, niin minäkin vaik tää on ihan helvetin vaikeeta

• yksi vain

Sitä vain toivoisi tässä tilanteessa, ettei välittäisi niin paljoa, niin tämä olisi helpompaa. Hän oli minulle myös paras ystäväni, enkä voi käsittää tätä tilannetta. Vaikeaa tässä on myös se, että ystäväni asuvat kaukana, joten tästä pitää yrittää selvitä yksin.
        Tämä itkeminen saa aikaan kamalan päänsäryn ja sitten sitä itkee vaan kahta kauheammin, kunnes vaan itku vaimenee nyyhkytykseksi ja sitä makaa sängyllä ihan hiljaa ja tuijottaa seinää...

• Vilma

...itkin ja olin aivan sekaisin pari pvää, koska luulin eläväni hyvässä avioliitossa,mutta karmea totuus paljastui yhdessä illassa sattumalta mulle! Seuraavan pvänä kirjoitettiin erohakemukseen nimet alle ja mies muutti viikon päästä pois...sen jälkeen en ole itkenyt kertaakaan.
      Ihmettelen vieläkin kuinka en tuntenut miestä jonka kanssa elin kuitenkin 23 vuotta ?!
      Mutta elämä on kai tällasta...

• En itke julkisesti

Itkin kerran niin että piti asettaa sängyn viereen lehti, johon voin tiputtaa kyyneleet. varmaan desi tuli. Olin 9v kun heräsin yöllä klo 4 aikaan siihen kun sisareni olivat kovin huolissaan siksi ettei äitimme ollut tullut kotiin. Isämme oli yötöissä, ja äitin piti tulla kotiin noin 1 tunti sen jälkeen kun isä oli lähtenyt töihin. No, nyt äippä on sitten tullut kotiin. (noin 25v sitten).

Nykyään tämmöinen ei monellekaan ole mikään yllätys, mutta meidän äiti kun oli töissä, eikä juonut olenkaan, siis koskaan. Siksi oli outoa että klo 4 ei ollut tullut kotiin.

Sitten ajasta: Kerran olin erään "itkettäjän" kanssa matkalla, ja "lievästi" alkoholia nauttineena aloimme käymään elämäämme läpi. Sitten alkoi tulla vuosien paineet esiin. Itku alkoi, ja sitä kesti noin 6 tuntia. Sen jälkeen olin noin 4kk kuin uudesti syntynyt. Itku on erittäin tärkeä ihmiselle, jolla on jotain sydämmellä, eikö.
      Viikonloppuja kaikille, ja itkemään siitä, niin ku olisitte jo!!! ;-)

• itkijänainen

toi on hyvä kun poraat niin että..., kertoo että olet oikea ihminen, suret tämän loppuun asti - vasta silloin vapaudut uuteen elämään, tulet sitä kaipaamaan vielä...siis ei hätää - tuollaisiahan me olemme !

• itkijänainen

kertoo myös sen että olet oikeasti RAKASTANUT...

• tuppeli

itkulla ei ole rajoja, se tulee töissä, keskellä yötä, saunan lauteilla missä vaan. viime viikolla minut jätettiin, kihloissa kuusi vuotta. Kaikki tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta, mikään ei jaksa nyt kiinnostaa. Miehni teki reilun tempun soitti puhelimella että asiat ovat selvät, töistä palattuani vain kirje pöydällä ja tyhjennetty asunto, siis kuinka kukaan voi tehdä toiselle tällaista?

• Ctrl-Z

En ollut enää rakastanut. Sen sijaan rakastin häntä syvästi. (Eri asia.) Eikä se ole vielä ohi.

• Oona
        Ctrl-Z kirjoitti:

En ollut enää rakastanut. Sen sijaan rakastin häntä syvästi. (Eri asia.) Eikä se ole vielä ohi.

Niin... minutkin jätettiin eilen, tai muka "yhteisymmärryksessä" erottiin, kun mies ei voinut sanoa edes välittävänsä minusta (saati rakastavansa). Hän totesi vain kylmästi, ettei tunne mitään vetoa minua kohtaan enää, ei ole tuntenut moniin kuukausiin. Kun kysyin, onko hänelle minusta loppujen lopuksi ollut koskaan mitään iloa, hän vastasi: katto ja neljä seinää. Se siitä sitten. Aamulla hän lähti. Olen 24-vuotias, en ole koskaan asunut yksin. Ilta tulee, en oikeasti tiedä miten pärjään yksin.

• Ctrl-Z
        Oona kirjoitti:

Niin... minutkin jätettiin eilen, tai muka "yhteisymmärryksessä" erottiin, kun mies ei voinut sanoa edes välittävänsä minusta (saati rakastavansa). Hän totesi vain kylmästi, ettei tunne mitään vetoa minua kohtaan enää, ei ole tuntenut moniin kuukausiin. Kun kysyin, onko hänelle minusta loppujen lopuksi ollut koskaan mitään iloa, hän vastasi: katto ja neljä seinää. Se siitä sitten. Aamulla hän lähti. Olen 24-vuotias, en ole koskaan asunut yksin. Ilta tulee, en oikeasti tiedä miten pärjään yksin.

Otan osaa. Minä taas olen asunut melkein koko aikuisikäni yksin. Ikäisenäsi asuin kimpassa naisen kanssa mutta sen jälkeen suurimman osan aikuiselämästäni yksin. Nyt olen keski-ikäinen. Se että on asunut ikänsä yksin voi olla osasyy nykyiseen eroon: Ei osaa ottaa toista tarpeeksi huomioon.

Yksin elämisessä on hyvät puolensakin: Voi tehdä kaiken omilla ehdoillaan.
        Tämä ei tosin vähennä eron tuskaa. Ja hyvä parisuhde rikastuttaa ihmeesti elämää. Voimia! (Sanoo itse erosta näännyksissä oleva Ctrl-Z. Ctrl-Z on tietotekniikassa usein loppumerkki.)

Suru tulee aaltoina. Nyt minulla on vähän parempi olo.

• xxxxxxxxxxx
        Oona kirjoitti:

olet nuori ja elämä edessä,sinulle tapahtuu kaikkea hyvää.Äläkä itke tuollaisen äijän perään,hän ei ole sitä ansainnut.
        Älä nyt kiireellä mihinkään uuteen suhteeseen lähde,nauti elämästä je kesästä.

• pärjäät
        Oona kirjoitti:

mä oon 24 v. yksinhuoltajaäiti ja pärjään tosi hyvin, ilman sitä helvettiä josta muutama vuosi sitten lähdin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6798
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      1209
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1011
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      881
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      47
      814
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      59
      794
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      774
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      761
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      716
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      713
    Aihe