Saksaan, palkka/taskuraha

minä vaan

Hei!

Sain tosi kivalta perheeltä saksasta vastauksen, että ne haluais mut sinne au pairiksi. Tiedän, että raha ei oo tärkeintä, mut onko 205 €/kk tarpeeksi? Perhe sanoi, että toi on suurin summa, minkä voi ansaita ilman että tarvitsee maksaa veroja, tietääkö kukaan onko totta?
Mielipiteitä kiitos :)!

10

1901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ex-aupairäiti

      Toi 205 euroa on minimipalkka mikä Saksassa täytyy maksaa aupairille ja yläraja verottomaan tuloon ylipäänsä on 400 euroa. Ainakin se oli näin viime vuonna, enkä usko, että tuossa niin mahdottomasti on muutoksia tullut. Itse maksoimme 250 euroa yhden VHS:n kielikurssin sekä osan lentomatkoista.Työtunnit meillä oli 30h/viikko ja ne saattoivat jakautua myöskin silloin tällöin viikonlopulle.
      Eli virallisten aupairjärjestöjen suositus on 205 euroa/30 viikkotuntia, puolitoista vapaapäivää (eikä aina välttämättä viikonloppuna), per tehty työkuukausi 2 lomapäivää, kerran viikossa babysittausta, kuukausilippu yleisiin kulkuvälineisiin tai autonkäyttöoikeus, yksi maksettu kielikurssi ja jos oikein sääntöjen mukaan mennään, ei saisi tehdä kuin 5 tuntia per päivä. Nämä säännöt koskee siis Saksaa, eivät päde välttämättä muualla.
      Mutta suosittelen joustavuutta työaikojen ja työtehtävien suhteen ja ennen kaikkea avointa mieltä ja myös valmiutta puhumaan perheen kanssa jos kaikki ei toimi. Ja tietenkin on tärkeää, että otat nyt jo selvää perheestäsi niin paljon kuin mahdollista ja työtehtävistäsi, paikkakunnasta, minne olet menossa. Eli ole utelias, perheesi ei siitä loukkaannu vaan on enempi mielissään.
      Toivottavasti tästä on jotakin apua sinulle.

      • olette...

        Toi au-pair toiminta on kyllä ihan rosvotouhua...250€ = 8,3€ päivä!!!!. Kielikurssi jotain 300€ ja puolet lennoista 150€..halvaksi tulee....ja kun katsoo perheitä jotka au-paireja ottaa...olis varaa maksaa vaikka 10-kertaista palkkaa.


      • aup

        Se on vähän, mutta palkkaan sisältyy kuitenkin kaikki pakolliset menot, kaikki tuo on ylimääräistä. Tosin, reilu 200€ on liian vähän, 300€ olisi kohtuullisempi


    • sonja

      ex-aupariäitin kirjotus oli aivan oikein. 205 eukkia on minimi täällä saksassa kuukaudessa ja 400 saa ansaita kuussa ilman että verottaja siitä mitään välistä nappaa. sillonkin muistaakseni verojenmaksun suunta ois ollu tää saksa. itse saa palkkaa 280 euroa kuussa, aina kahen viikon välein 140. sen lisäksi autoa saan käyttää silloin kun se vapaana on, lomalle pääsen kahdesti tän vuoden aikana mukaan ja lennoistani maksetaan puolet. ylläpito tietty kuuluu mukaan kanssa. töitä teen 30-35 tuntii viikossa ja viikonloput mulla on vapaat. itse au pairiksi lähtöäni miettiessäni en pitänyt taskurahan suuruutta ratkaisevana tekijänä, vaikka 205 euroa on aika vähän. -ihan pakko sanoa. mullekin tota tarjottiin, mut jos ite siitä joudut vaikka bussikortin tms. pulittaan niin tiukille menee. tietty sitä yrittää aina budjettisa mukaan elellä. ja oon minäkin yhtä viikonloppureissua varten rahaa suomen tililtäni nostanu. en oo jaksanu tän aupairvuoden aikana niin niipottaa. ihan niinku tuskin kovin moni ainakaan tänne saksaan tuleva rahan perässä tulee... kokemuksia sitä kerään lähdetää. tsemppiä sulle matkan varrelle!

      • minä vaan

        Hei!
        Kiitos avusta! Sitä vielä vain kyselisin, että onko tiedossanne jotain internet-sivustoja (miel. saksaksi tai englanniksi), joista voisi nämä palkkajutut varmistaa. Ajattelin, että palkankorotuksen pyytäminen olisi perustellumpaa, jos olisi liittää mukaan osoite, josta perha voisi itse tämän palkka-asian vielä katsoa. Saattaa olla, että perhe vain yrittää huijata mua ja saada halpaa työvoimaa tai sitten perhe itsekään ei ole täysin perillä säädöksistä/suosituksista..

        Olisi tosi kiva, jos joku taas jaksaisi autella minua =), kiitos ja kumarrus jo etukäteen!


      • Tea
        minä vaan kirjoitti:

        Hei!
        Kiitos avusta! Sitä vielä vain kyselisin, että onko tiedossanne jotain internet-sivustoja (miel. saksaksi tai englanniksi), joista voisi nämä palkkajutut varmistaa. Ajattelin, että palkankorotuksen pyytäminen olisi perustellumpaa, jos olisi liittää mukaan osoite, josta perha voisi itse tämän palkka-asian vielä katsoa. Saattaa olla, että perhe vain yrittää huijata mua ja saada halpaa työvoimaa tai sitten perhe itsekään ei ole täysin perillä säädöksistä/suosituksista..

        Olisi tosi kiva, jos joku taas jaksaisi autella minua =), kiitos ja kumarrus jo etukäteen!

        Täs on kyllä vaan se 205€:
        http://www.aupair-world.net/index.php/au_pair/pocketmoney/

        Tää on aika sekava, sekä hinnat dollareissa
        http://www.greataupair.com/support.cfm/topic/FAQ/faqID/48

        samalta sivustolta, taas kerrotaan vain tuo minimipalkka http://aupair-visa-germany.greataupair.com/

        täälläkin vain 200-210
        http://www.eaupair.com/faq2/show_faq.cfm?faq_number=94

        voit yrittää ettii lisää, tai sit sanoa vaan perheelle, että en kyllä ihan minimipalkalla tule. Siinä auttaa ehkä eniten tuo ylimpänä oleva sivusto..toivottavasti selviät.


    • nitta

      Itse saan palkkaa 250e/kk, kuukausilippu,kielikurssi sekä yksi edestakainen lentolippu suomesta berliiniin kustannettin.
      Töitä mulla on 30-40tuntia/vko riippuen aina että miten tarvitaan.
      Pysyn myös suomen sosiaaliturvan alla,ja täällä sairastuessa tarvitsen eurooppalaista sairasvakuutuskorttia.Koska tuo 250e/kk on tavallaan kuiten vain ns.taskuraha,niin siitä ei mene veroa eikä mtn eläkekustannuksia yms.
      Ota selvää tosiaan perheestäsi,asuinpaikasta,perheen tavoista ja "vaatimuksista" aupairia kohtaan. Avointa mieltä ja joustavuutta kuiten kaikkiin tilanteisiin,mutta muista myös omat oikeutesi.:)

    • ex-aupairäiti

      www.suomalaiset.de
      www.rengas.de

    • Another ap-girl :)

      Moi! :)

      Olen itse (ehkä) menossa Saksaan, sain tosi kivan tarjouksen. Minusta tuo 205 euroa kuussa on liian vähän, vaikka se onkin suositusten mukaan ok. Itse saisin tuossa paikassa, mikäli siihen pääsen, 330 euroa kuussa. Eli ei kannata mennä liian pienellä palkalla, Suomessakin tuo olisi todella surkea palkka ja Saksan hintataso on jokseenkin sama kuin Suomen!

    • aupairworld

      Moi! Itse kun perheeni löysin aupairworld.comista niin siellä info-kohdassa lukee että Saksassa minimipalkka aupairilla pitäisi olla muistaakseni 240 tunneista riippumatta. Ei tuo 205 siltikään pahalta kuulosta, kuitenkin kun saat ruoat ja asumisen "ilmaiseksi".

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2699
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      351
      2561
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      96
      2178
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      66
      1856
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1754
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1753
    7. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      69
      1654
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1583
    9. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      121
      1580
    10. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1389
    Aihe