Saako nuori ikä olla ainoa peruste huonompaan palkkaan?

Anonyymi

Moi. Olen 16-vuotias ja mulla on vakituinen osa-aikatyö palvelualalla. Oon ainoa alaikäinen meidän työpaikalla. Nyt mulle on selvinnyt, että täysin samaa työtä tekevä työkaveri saa yli euron parempaa tuntipalkkaa (mä saan alinta taulukkopalkkaa). Hän on ollut meillä töissä mua lyhyemmän aikaa. Ainoa -ero hänen ”edukseen” on että hän on neljä vuotta vanhempi.

Tuntuu aika epäoikeudenmukaiselta, koska mun nuori ikä ei vaikuta millään tavalla työn jälkeen. Jos ja kun otan asian esille esimiehen kanssa, voiko hän vain sanoa että saan vähemmän palkkaa koska oon nuorempi? Eikö samasta työstä kuuluisi maksaa sama palkka?

6

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Alempi tuntipalkkasi voi johtua esim. siitä että saat vielä harjoittelijan palkkaa tai siitä, että vanhemmalla työkaverilla on alan tutkinto tai enemmän palkkaa korottavia palvelusvuosia kuin sinulla tai työn edellyttämää osaamista tai sittenkin vaativampia tehtäviä.

      Tutustu alan työehtosopimuksen palkkamääräyksiin ja palkkausjärjestelmään, että tiedät, miten palkat työehtosopimuksen mukaan määräytyvät. Mene sen jälkeen puhumaan esimiehesi kanssa.

      Jos olet liittyny ammattiliittoon, niin keskustele myös luottamusmiehen kanssa, mikäli sellainen on työpaikalla.

    • Anonyymi

      Työnantaja voi ja saa maksaa haluamallensa työntekijälle enemmän kuin taulukkopalkka on. Ilmeisesti sinä saat työehtosopimuksen alimman taulukkopalkan. Periaatteessa siis menee ihan oikein. Kyseessä on diili eikä epäoikeudenmukaisuus. Se että työn jälkesi on priimaa on hyvä merkki. Kehitä ja treenaa kykyjäsi joka päivä paremmiksi, niin joku päivä olet alasi huippu ja saat itse määrätä palkkatasosi. Työnantajat kilpailevat sinusta ja maksavat sen mitä ikinä pyydät. Älä päästä epäoikeudenmukaista ajatuksia liikoja pääsi sisälle jylläämään. Sellainen kalvaa sisuskalut ruvelle ja tekee sinusta luuserin. Näe asiat aina mieluummin diileinä. Ole tarkkana mitä puhut pomosi kanssa. Jos haluat enemmän palkkaa niin kerrot ja todistat että osaamisesi ja lisäarvosi on noussut huimasti ja tuot talolle paljon voittoa. Millään muulla tavalla et voi palkankorotusta pyytää.

    • Anonyymi

      Vanha keskustelu, mutta vastaan silti.
      Itse sain myös kesätöistä euron alempaa tuntipalkkaa, kuin työkaveri ja syynä vain se, että itse olin 17v ja työkaveri oli jo täyttänyt 18v.
      Molemmat oltiin kesätöissä samassa hommassa ja yhtä kauan.

    • Anonyymi

      Hyvähän se on 16v nuoren oppia tekemään töitä 5€-6€/h palkalla?.

    • Anonyymi

      Kaupan alan tes:
      Koululaispalkka on vähintään 70 % kunkin ammatin alimman palkkaryhmän 1. vuoden palkasta. Koululaispalkkaa voidaan maksaa peruskoulun, lukion tai ammatillisen oppilaitoksen oppilaalle.

      Työnantaja voi maksaa koululaispalkkaa enintään 2 kuukauden ajan. Jos työsuhde jatkuu esimerkiksi seuraavana kesänä samalla työnantajalla, ei koululaispalkkaa voida enää maksaa uudellee. Kun koululaispalkkaa on maksettu 2 kuukautta, on seuraavaksi maksettava vähintään harjoittelijan palkka.

      Harjoittelijan palkka on vähintään 85 % kunkin ammatin alimman palkkaryhmän 1. vuoden palkasta. Harjoittelijan palkkaa voidaan maksaa enintään vuoden ajan. Sen jälkeen on maksettava maksetaan vähintään ao. palkkaryhmän 1. vuoden palkkaa.

    • Anonyymi

      Monella alalla on palkkaluokat 1-6
      1 on alle 18v harjoittelijoiksi luokiteltavat joita opastettava jne.
      6 alan korkein osaaminen ja tässä ei ole kyse ikä vaan se osaamisen taso. Voi siis olla teoriassa 19v ja korkein taso. mikäli pääsee kyseisiin tehtäviin!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      49
      5005
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1412
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1265
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      957
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      741
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe