Mikä on Henkikaste?

Anonyymi

Lupaako Raamattu kaikille Jeesuksen omille jonkinlaisen "Henkikaste"- kokemuksen? Siis jonkun toisen kokemuksen kuin uudestisyntyminen? Jos kyllä, miten sellaisen saa? Onko se välttämätön? Onko kaikilla oikeasti uudestisyntyneillä uskovilla kielilläpuhumisen armolahja? Onko kaikki kielilläpuhuminen mielestänne Hengen aikaan saamaa vai onko se joskus vain ihmisen oman mielikuvituksen tuotetta?

59

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Luuk 11:13 Jos siis te, jotka olette pahoja, osaatte antaa lapsillenne hyviä lahjoja, kuinka paljoa ennemmin taivaallinen Isä antaa Pyhän Hengen niille, jotka sitä häneltä anovat!"

      Pyhän Hengen kastetta pitää anoa Jumalalta.

      Kaikilla uskovaisilla ei ole kielilläpuhumisen armolahjaa.

    • Anonyymi

      Kun ihminen uudestisyntyy uskovaiseksi, saa hän siinä Pyhän Hengen lahjan.

      Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä.

      On olemassa elämässä tilanteita, erityisiä tilanteita, jolloin tulee täytetyksi Pyhällä Hengellä. Toisilla noita vaiheita on useinkin ja voimakkaasti. Toiset ovat hillitysti ja ulkoisesti kiitosmielellä.

      Sellaista opetusta on lietsottu että Pyhän Hengen täyteyttä tulee odottaa ja rukoilla. Että on (ollut) henkilöitä jotka laittavat kädet päälle ja henkilö rukouspalvelussa alkaa puhua kieliä tai kielen kaltaista puhetta.

      Mitään manitun kaltaista odotusta ja käsien alle hakeutumista ei tarvita. On vain epäterveenä haitaksi.

      • Anonyymi

        <<<<<<Sellaista opetusta on lietsottu että Pyhän Hengen täyteyttä tulee odottaa ja rukoilla.>>>>

        Mikähän jehovalainen sinäkin olet. Etkö lukenut juuri tuossa edellä, että Jeesus nimenomaan puhui siitä, Pyhän Hengen kastetta voi anoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<<<<<Sellaista opetusta on lietsottu että Pyhän Hengen täyteyttä tulee odottaa ja rukoilla.>>>>

        Mikähän jehovalainen sinäkin olet. Etkö lukenut juuri tuossa edellä, että Jeesus nimenomaan puhui siitä, Pyhän Hengen kastetta voi anoa.

        On tosin niin että kehotetaan täyttymään Hengellä, niin kuin voi myös anoa että Herra antaa Hengen vallata sydämen.

        Tämä tapahtuu aika ajoin monissa tilanteissa, jotka ovat uskon taistelua, halu pitää ja kiinnittää siinä tilanteessa uskon 'katse'.

        Pyhän Hengen kaste, jos noin voi sanoa, tulee uudestisyntymässä. No, voihan sen sanoa niinkin että uudestisyntymää voi anoa, pyytää, etsiä.

        Sellaisen opin saa unohtaa epäterveenä, että uudestisyntynyt tarvitsee joitakin seuraavia uskonnollisia vaiheita, joita jos ei ole, ettäkö ne häneltä puuttuisivat.

        Arjen koitokset, ja mitä niihin liittyy, ovat sitten oikeata uskonelämää.


    • Anonyymi

      En ota kantaa, onko kielillä hengessä rukoileminen merkki Henkikasteesta, mutta kyllä uskovalle on tärkeää rakentaa henkeään rukoilemalla kielillä. Ilman Pyhän Hengen voimaa, emme voi toteuttaa lähetystehtävää. Eloa on paljon ja työmiehiä vähän. Jokaista uudestisyntynyttä tarvitaan Jumalan valtakunnan työssä. Kyllä se lupaus on annettu kaikille!

    • Anonyymi

      Kielillä puhuminen ei ole tae pelastuksesta, jos ei ole tehnyt parannusta laittomuudesta.

      Matt 7:21 Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
      22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
      23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

      Henkikaste ei korvaa uskovien upotuskastetta vedessä. Kun Corneliuksen perhe oli saanut Pyhä Hengen, niin Paavali käski heidän menemään upotuskasteelle, koska ilman sitä ei saa syntejään anteeksi.

      Ap.t 10:47 "Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" [Ap. t. 15:8,9]
      48 Hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen.

      Ap.t 3:38 Niin Pietari sanoi heille: "Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

    • Anonyymi

      Ap.t.2:38 Niin Pietari sanoi heille: Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan. Ap.t.10:47 Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saanet Pyhän Hengen niinkuin mekin?

    • Anonyymi

      Pyhän Hengen kaste ei ole pelkkä hengellinen kokemus. Pyhän Hengen kasteessa Jeesus kastaa uskoon tulleen ihmisen Jumalan läsnäoloon Pyhässä Hengessä. Jumala tulee siis uskovan elämään Pyhässä Hengessä (Joh 14:23). Tämä tapahtui opetuslapsille helluntaipäivänä (Apt 2:1-2). Silloin Jumala: Isä ja Poika, tulivat uskovien yhteyteen, huoneeseen, Pyhässä Hengessä (Joh 14:18, 23). Jumalan läsnäolo täytti huoneen.
      Sitten Jumala täyttää uskovan olemuksen Pyhällä Hengellä. Tätä Raamattu kutsuu Pyhän Hengen täyteydeksi. Sekään ei ole pelkkä kokemus. Se on Jumalan hallintavalta uskovassa. Siinä määrin kuin uskova on täynnä Pyhää Henkeä, Jumala (Jeesus Kristus Joh 14:18-20) elää ja vaikuttaa uskovassa ja Hänen kauttaan.

      Siksi annamme itsemme ensin uskoon tulossa Jeesukselle Kristukselle kokonaan ja ehdoitta. Se vaatii ihmisen nörtymisen Jumalan edessä. Sitten uskovana annamme itsemme Jeesuksen hallintavaltaan julistamalla Jeesuksen Herraksemme. Tämä myös vaatii nöyryyttä ja itsensä kieltämistä. Pyydämme myös Jeesusta täyttämään olemuksemme läsnäolollaan Pyhässä Hengessä. Pyydämme Häneltä siis Pyhän Hengen täyteyttä. Silloin Jeesus tulee Pyhässä Hengessä ja täyttää meidät läsnäolollaan. https://www.youtube.com/watch?v=ECa7WBb8zQs https://www.youtube.com/watch?v=u7brHHqEvn4
      Silloin Jeesus Kristus on saanut hallintavallan uskovassa ja voi elää uskovassa ja uskovan kautta. Silloin myös uskova voi nähdä Jeesuksen tekoja ja tehdä niitä (Joh 14:12). On vaikea tehdä Jeesuksen tekoja jos Jeesus ei ole Herra ja jos Hän ei saan hallita uskovaa ja uskovassa.

      Nämä asiat eivät ole teoreettisia asioita. Sinä ja minä voimme kokea Pyhän Hengen kasteen ja täyteyden tänä päivänä. Käsittääkseni Pyhän Hengen kaste ja Pyhän Hengen täyteys ovat kaksi eri asiaa. Huomaa, että Pyhä Henki täytti koko huoneen, jossa opetuslapset istuivat, ja he kaikki tulivat Pyhällä Hengellä täytetyiksi (Apt 2:1-4). Siis Pyhä Henki täytti huoneen ja opetuslapset. Kun Pyhä Henki tulee, hän tuo lahjoja mukanaan. Uskova saa jonkun armolahjan tai useita armolahjoja Pyhässä Hengessä. Ne kaikki ovat Hänessä (1 Kor 1:4-7).

      Koska en ole missään mainostanut olevani nöyrä, voin todistaa omakohtaisista kokemuksistani niiden oppien tiimoita, joista kirjoitan https://www.jumala-kanssamme.se/439625722

      • Anonyymi

        >>>>>>>>>>>>>>Pyhän Hengen kaste ei ole pelkkä hengellinen kokemus. Pyhän Hengen kasteessa Jeesus kastaa uskoon tulleen ihmisen Jumalan läsnäoloon Pyhässä Hengessä. >>>>>>>>>>>>>
        Kyllä taitaa olla puurot ja vellit sekaisn?

        Jumala vanhurskauttaa ihmisen uskon kautta. Vanhurskautetulla ihmisellä on yhteys Jumalan kanssa so. Jumalan läsnäolo. Jumalan Henki asuu ihmisessä heti uskoon tulosta lähtien. Ei siihen mitään "lisähenkiä" tule etsiä. Jotain mitä tulee on alkaa kasvamaan Kristuksen tuntemuksessa. Siihen on Kirjoitukset ja niiden lukeminen, eikä vanhojen helluntalais fraasien aivopesuun alistuminen, joiden perusta Raamatun asia yhteyksisä lukemalla osoittaa niiden olevan monesti ihmistekoiselta omapäiseltä kyhäelmältä.

        Room.5:1."..Koska me siis olemme uskosta vanhurskaiksi tulleet, niin meillä on rauha Jumalan kanssa meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta, 2. jonka kautta myös olemme uskossa saaneet pääsyn tähän armoon, jossa me nyt olemme, ja meidän kerskauksemme on Jumalan kirkkauden toivo. ..."


    • Anonyymi

      PH:n kaste on välttämätön jos haluaa elää rikasta, voitokasta kristityn elämää. Yllä on käyty läpi monia raamatun jakeita. Jokainen anova saa sen. Se voi tapahtua vaikka kävellessä. Ei ollenkaan tarvita paikalle evankelistaa Kaliforniasta. Ei ole niin kirjoitettu raamattuun. Olen puhunut kielillä 120 dB metsätöissä.

      • Anonyymi

        >>>>>>>>>>>PH:n kaste on välttämätön jos haluaa elää rikasta, voitokasta kristityn elämää. Yllä on käyty läpi monia raamatun jakeita. Jokainen anova saa sen. Se voi tapahtua vaikka kävellessä. <<<<<<<<<<<

        Luehan Raamattuasi ilman ennakko käsityksiä. Anna Jumalan puhua sinulle sen tekstien ( asiyhteyksineen ) kautta. Ei kannata yrittää neuvoa Jumalaa mitä Raamatussa pitäsi lukea jos vaikka omat ennakko luulot ja valheen opettajien fraasit ovat saaneet aikaan aivipesua sulkien silmät näkemästä asiayhteyksiä Kirjoituksissa?

        Jumala tulee Henkensä kautta ihmiseen ,tämän uskoon tullessa so. uudestisyntyessä. Ei siinä tarvi enään mitään "odottelua" saada P-H . Kaikenlaisia tunne elämyksisä saadaan ihmistekoisin aikaan, mutta Jumala ei ole tunne ,( valheellista tehdä tunne elämyksestä Jumalan läsnäolo.!) Vaan Jumala on Henki ja on ilmoittanut itsensä Sanassa joka ilmestyi lihassa so.Kristuksessa .


    • Anonyymi

      Helluntailaiset: olen eri mieltä erinäisistä opeista ja arvostelen teitä turhan rankastikin joskus, mutta pidän teistä oikeasti!

      T: joku henkilö vaan.

    • Anonyymi

      Henkikaste lienee kokonaan helluntailaisten keksimä sana. Se on ahdistava sana, uskovaista aivankuin painostetaan hommaamaan itselleen joku kokemus, josta ei tiedä mikä se on. Kun kehoitetaan tulemaan uskoon, se on jees: teen järjellisen valinnan ja tahdon olla kristitty. Samoin kaste: tämä on rituaali kaikissa kristityissä kirkoissa. Ehtoollinen, muistoateria. Kaikki on järkevää ja tervettä. Henkikaste oppi sopii huonosti tähän järkevään elämään, sana väkisinkin viittaa hurmokseen ja hallinnan menettämiseen. En ihmettele, että aloittaja kysyy siitä.

      • Anonyymi

        "Henkikaste lienee kokonaan helluntailaisten keksimä sana."

        Raamatusta termi on lähtöisin. Johannes Kastaja puhui näin Jeesuksesta:

        Matteus 3: 11
        »Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Henkikaste lienee kokonaan helluntailaisten keksimä sana."

        Raamatusta termi on lähtöisin. Johannes Kastaja puhui näin Jeesuksesta:

        Matteus 3: 11
        »Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella

        "tuli kaste" sellaista ei Raamattu tunne muuta kuin Herran toisen tulemuksen päivänä, kun alkuaineet kuumuudesta sulavat.( 2.Piet.3:1.-18 )


    • Anonyymi

      Vai ei löydy Pyhän Hengen kastetta raamatusta? Raamattu käyttää siitä eri nimityksiä. Yllä on jo tarpeeksi lainattu raamattua. Jeesus sanoi, että minä kastan teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. Onko Suomessa vielä lukutaidottomia? Ainakin tämän otsikon alla on kirjoittajia, joiden lukutaito on pahasti puutteellinen.

      • Anonyymi

        Kaste Pyhässä Hengessä on eri asia kuin kaste tulessa.

        Matt. 3:11 "Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella. 12 Hänellä on kädessään viskain, ja sillä hän puhdistaa puimatantereensa viljan. Jyvät hän kokoaa aittaansa, mutta ruumenet hän polttaa tulessa, joka ei koskaan sammu."

        Mark 10:39 "Voimme", he vastasivat. Silloin Jeesus sanoi heille: "Sen maljan, jonka minä juon, te vielä juottekin, ja sillä kasteella, jolla minut kastetaan, kastetaan myös teidät.


    • Anonyymi

      Mitä 35- uskossa olevien vuosien aikana ole nähnyt uskovia ihmisiä ja tiedostaut näitä erilaisia oppeja, niin todellisuus on. Uskovaksi ihmiseksi itseään tituleeraavat ovat aivan samanlaisia ihmisiä. Paljon puhuttu Henkikasteoppia kielilläpuhumisineen ei muuta ihmistä - uskonelämää voimakkaammaksi. Eli noidet oppien eri väittämät ovat teoriaa - ei JUMALAN voiman imentymistä.

      Mutta, aivan kuin yö eroaa päivästä, niin yhtä voimakkaasti vaikuttaa ihmiseen todellinen - Raamatulllinen Hengellä kastaminen, joka tapahtuu ihmisen saadessa uskon JUMALALTA. Tässä uskoon tuossa ihminen liitetään myös todellliseen JUMALAN aivoittamaan seurakuntaan.
      Niin, Hegellä kastamisen kautta;


      "sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä. 1 Kor. 12


      Johannes kastoi vedellä Israelilaisia - kansaansa ja juuri Johannes sanoi miten hänen jälkeensä tulee Jeesus joka KASTAA Pyhällä Hengellä. KAIKKKI Jeesukseen aikuisen oikeesti uskovat ovat kokeneet tämän kasteen. Vaikutus, joka todella näkyy ihmisen ajatusmaailmassa. On uudestisyntynyt.

      Tämän kasteen / Pyhän Hengen vaikutus näkyy juuri asioiden ymmärrystasossa. Jos ihminen ei ole kokeut uudestisyntymistä / Hengellä kastamista, niin ihminen on kuin papukaija. Elää uskonnolllista elämäänsä toisten ihmisten aistien kautta - ja siten ei omien - sydämestä lähtevä.

      Näihin ihmisiin kohdentuu. Jos kirkko ja kirkonisät / opit kuolevat pappeineen, niin tämän ihmisen uskonnollinen elämämä sammuu. Ei ole enää toisten ihmisten aisteja käytettävänä ja oma sisäinen lamppu ei valaise öljyn puutteen johdosta. Matt 25 on tämän alueen opetus.
      m.l

      • Anonyymi

        Siis jokin asia tai väittämä Raamatussa - tulee myös näkyä ihmisessä havainnoitavalla tavalla.

        Esim. Raamatussa Jeesus opettaa erittäin monia asioita ja ilmentää niiden vaikutuksen. Nämä alueet ovat aivan totta ja todellisia ja voi havainnoida. Mutta taas opit, jotka eivät ole raamatullisia, niin juuri tuohon liittyen niin niiden vaikutksien väittämät eivät näy ihmisessä. Ovat vain teoriaa ja monasti tunteisiin liitttyviä.
        Helluntalaisten henkikasteoppi on yksi tälläinen, joka on vain teoriaa joka ei näy ihmisen elämässä / arjessa muutoksena.
        Ihminen, joka sanoo kokeneensa Henkikasteen ja puhuu kielillä, niin todellisesti aressa on / voi olla hankalampi ihminen käytökseltään kuin tavallinen Jeesukseen uskova ihminen. Uskova, joka kantaa Pyhän Hengen hedelmää.

        Väitämpä. Jos ihmisellä on uskon vaellus / elämä JUMALAN tahdon mukainen eli omaa Pyhän Hengen kasvattavan voiman / tekijän, niin tämä ihminen on onnellisuuden ja iloisuuden syrjässä kiinni. Siis ....on ..... luottavainen asenne kaikkivaltiasta JUMALAA kohtaan. Fil 4

        m.l


      • Anonyymi

        Mielenkiintoista, miten Pyhää Henkeä - kastetapahtumaa kuvataan myös nestemiseksi,- jota juodaan. No, oma aiheensa kylläkin.

        "sillä me olemme kaikki yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi, olimmepa juutalaisia tai kreikkalaisia, orjia tai vapaita, ja kaikki olemme saaneet juoda samaa Henkeä. 1 Kor. 12

        Juuri Pyhän Hengen kasteen kokonaisuuteen liittyy kaunis asia, miten Pyhä Henki - saa - olla ihmisessä opettaja ja ohjaaja kuten Jeesus aluetta opetti. Siis Pyhän Hengen kaste on luonnollisesti välttämätön asia juuri opetukseen ja vaellukseen liittyen. Pitää oikeassa suunnassa ajatusmaailmaa.

        Mutta,- erikoisen ilon ja tyytyväisyyden aihe on, miten kaikkivaltias JUMALA huolehtii tästä kaikesta uudestisytyneen ihmisen kohdalla. Ainoastaan uudestisyntynyt ihminen voi Raamatusta luokea, missä kelkassa ja kelkkamäessä onkaan ja nähdä siten todellisuuden elinympäristössään.

        On täysin ihmistä ahdistava asia ja erittäin syvältä epävarmentava, jos opetetaan tai rakennetaan kuulijalle mielikuva, miten ihmisen on itse saatava aikaan tämä JUMALAN tahdon mukainen elämä. Anottava, jonka olemassaolosta ei ole edes varma ja osuuko se edes omalle kohdalle jne...

        Todellisuudessa uskova - Pyhällä Hengellä kastettu ihminen elää valmiissa edellä valmistetuissa teoissa, joka kulminoituu juuri Fil 4 opetukseen.

        4 Iloitkaa aina Herrassa! Vieläkin minä sanon: iloitkaa!
        5 Tulkoon teidän lempeytenne kaikkien ihmisten tietoon. Herra on lähellä.
        6 Älkää mistään murehtiko, vaan kaikessa saattakaa pyyntönne rukouksella ja anomisella kiitoksen kanssa Jumalalle tiettäväksi,
        7 ja Jumalan rauha, joka on kaikkea ymmärrystä ylempi, on varjeleva teidän sydämenne ja ajatuksenne Kristuksessa Jeesuksessa.
        8 Ja vielä, veljet, kaikki, mikä on totta, mikä kunnioitettavaa, mikä oikeaa, mikä puhdasta, mikä rakastettavaa, mikä hyvältä kuuluvaa, jos on jokin avu ja jos on jotakin kiitettävää, sitä ajatelkaa;
        9 mitä myös olette oppineet ja saaneet ja minulta kuulleet ja minussa nähneet, sitä tehkää, niin rauhan Jumala on oleva teidän kanssanne.
        m.l


      • Anonyymi

        >>>>>>>>>>>>Ei ole enää toisten ihmisten aisteja käytettävänä ja oma sisäinen lamppu ei valaise öljyn puutteen johdosta. Matt 25 on tämän alueen opetus.<<<<<<<<

        Onko öljyä? Onko "ymmärtäväinen" tai "tyhmä” ? Onko..? Onko..? Onko..?

        ”Pelastuksen perusta”

        Onko ”pelastuksessa” kyse jostain ”öljyn määrästä? Missä on se profettaa joka sanoo että nyt on ”öljyä” riittävästi ? Ei missään,se taitaa olla Raamatulle vierasta opetusta, koska ”. sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla…” ( Joh.3: 25.-36.)….”.. me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen..” ( Gal.3:1.- 29.) Siis Henki asuu uskovassa heti uudesti syntymästä , eli evk. kuulemisesta ,uskomisesta lähtien. Jumalan Henki, mikäli Häntä verrataan( ?) öljyyn, ei ole jotakin kuluvaa jota sitten tarvitsee lisätä tyhjentyneeseen astiaan. Ei Jumala "vähene" , Hän on !

        Taitaa Raamatun ilmoitukselle vierasta että "Henki vähenee" kristityssä? Apostoli Paavalin opetusten mukaan kristitty elää joko lihan mukan tai Hengen mukaan, ja uudestisyntyneessä ihmisessä asuu Jumalan Henki. Apostoli Paavali kehoitti Efesolaisia kristittyjä elämään jatkuvasti Hengessä ,( antakaa Hengen täyttää puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä.... ) eikä entisen turmeltuneen luonnon mukaan..."...älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua.."

        Miten he elivät ( jatkuvasti ) Hengessä ? Ef.5: 3.".. Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne - niinkuin pyhien sopii - 4. älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta.......16. ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha. Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on. Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle, kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä..."

        Eihän ruokakaupassa asioida "..puhuen ....psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla..."? Arki askareissa käytetään ymmärrystä, mutta apostoli Paavali kirjoittaakin kristittyjen keskinäisestä yhteydestä , miten sen olisi tarpeen myös ymmärryksellä suuntautua ( ei mikään kaiken kattava luettelo, vaan suuntaa antava linja Ef.5: 18.- 20. Eikä turmeluksen mukaan Ef.5:3.-18. )


        Vertaus sarja ( Matt.24:1.-25:46.)
        Mikäli ei oteta huomioon asiayhteyksiä , saadaan "ymmärtäväiset-- tyhmät neitsyet" vertauksesta , teksti kokonaisuuden huomioon ottaen jos miten kummallisia tulkintoja. Mutta mikäli huomioi myös asiayhteydet, käytäntö joka on tervettä Raamatun tulkintaa , niin ensin Jeesus oli kertonut Ihmisen Pojan tulemuksen yllättävyydestä ja kehoittanut olemaan vahvana ja valvomaan käyttäen eri kielikuvia Matt.24: 1.- 44. Sitten asiayhteys siirtyy "valvomiseen ja palvelu valmiuteen " Lukemalla asiayhteys Matt. 24:45 – 25:30 avaa kertomusta ”ymmärtäväiset ja tyhmät neitsyet” , joka on osana vertaus sarjaa , jonka asiayhteys teemana on nähtävissä ”valvominen, palveluvalmius”. Neitsyeiden tehtävä oli valaista tietä sulhasen taloon, siis häätaloon palaavalle, saapuvalle morsiusjoukolle. Eli palvella sillä mitä heillä oli , siis lampuilla.Jos jotakin soveltaa nykypäivään, niin esimerkiksi jokainen kristitty voi palvella lähimmäistään Jumalan hänelle antamilla kyvyillä "avuilla", ja se ei pidä ketään toimettomana.( 2.Piet.1:3.- 13.) 2.Piet.1:8. "..Sillä jos teillä on nämä ja ne yhä enenevät, niin ne eivät salli teidän olla toimettomia eikä hedelmättömiä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa.."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>>>>>>>>>>Ei ole enää toisten ihmisten aisteja käytettävänä ja oma sisäinen lamppu ei valaise öljyn puutteen johdosta. Matt 25 on tämän alueen opetus.<<<<<<<<

        Onko öljyä? Onko "ymmärtäväinen" tai "tyhmä” ? Onko..? Onko..? Onko..?

        ”Pelastuksen perusta”

        Onko ”pelastuksessa” kyse jostain ”öljyn määrästä? Missä on se profettaa joka sanoo että nyt on ”öljyä” riittävästi ? Ei missään,se taitaa olla Raamatulle vierasta opetusta, koska ”. sillä ei Jumala anna Henkeä mitalla…” ( Joh.3: 25.-36.)….”.. me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen..” ( Gal.3:1.- 29.) Siis Henki asuu uskovassa heti uudesti syntymästä , eli evk. kuulemisesta ,uskomisesta lähtien. Jumalan Henki, mikäli Häntä verrataan( ?) öljyyn, ei ole jotakin kuluvaa jota sitten tarvitsee lisätä tyhjentyneeseen astiaan. Ei Jumala "vähene" , Hän on !

        Taitaa Raamatun ilmoitukselle vierasta että "Henki vähenee" kristityssä? Apostoli Paavalin opetusten mukaan kristitty elää joko lihan mukan tai Hengen mukaan, ja uudestisyntyneessä ihmisessä asuu Jumalan Henki. Apostoli Paavali kehoitti Efesolaisia kristittyjä elämään jatkuvasti Hengessä ,( antakaa Hengen täyttää puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä.... ) eikä entisen turmeltuneen luonnon mukaan..."...älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua.."

        Miten he elivät ( jatkuvasti ) Hengessä ? Ef.5: 3.".. Mutta haureutta ja minkäänlaista saastaisuutta tai ahneutta älköön edes mainittako teidän keskuudessanne - niinkuin pyhien sopii - 4. älköön myös rivoutta tai tyhmää lorua tai ilvehtimistä, jotka ovat sopimattomia, vaan paremmin kiitosta.......16. ja ottakaa vaari oikeasta hetkestä, sillä aika on paha. Älkää sentähden olko mielettömät, vaan ymmärtäkää, mikä Herran tahto on. Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle, kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä..."

        Eihän ruokakaupassa asioida "..puhuen ....psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla..."? Arki askareissa käytetään ymmärrystä, mutta apostoli Paavali kirjoittaakin kristittyjen keskinäisestä yhteydestä , miten sen olisi tarpeen myös ymmärryksellä suuntautua ( ei mikään kaiken kattava luettelo, vaan suuntaa antava linja Ef.5: 18.- 20. Eikä turmeluksen mukaan Ef.5:3.-18. )


        Vertaus sarja ( Matt.24:1.-25:46.)
        Mikäli ei oteta huomioon asiayhteyksiä , saadaan "ymmärtäväiset-- tyhmät neitsyet" vertauksesta , teksti kokonaisuuden huomioon ottaen jos miten kummallisia tulkintoja. Mutta mikäli huomioi myös asiayhteydet, käytäntö joka on tervettä Raamatun tulkintaa , niin ensin Jeesus oli kertonut Ihmisen Pojan tulemuksen yllättävyydestä ja kehoittanut olemaan vahvana ja valvomaan käyttäen eri kielikuvia Matt.24: 1.- 44. Sitten asiayhteys siirtyy "valvomiseen ja palvelu valmiuteen " Lukemalla asiayhteys Matt. 24:45 – 25:30 avaa kertomusta ”ymmärtäväiset ja tyhmät neitsyet” , joka on osana vertaus sarjaa , jonka asiayhteys teemana on nähtävissä ”valvominen, palveluvalmius”. Neitsyeiden tehtävä oli valaista tietä sulhasen taloon, siis häätaloon palaavalle, saapuvalle morsiusjoukolle. Eli palvella sillä mitä heillä oli , siis lampuilla.Jos jotakin soveltaa nykypäivään, niin esimerkiksi jokainen kristitty voi palvella lähimmäistään Jumalan hänelle antamilla kyvyillä "avuilla", ja se ei pidä ketään toimettomana.( 2.Piet.1:3.- 13.) 2.Piet.1:8. "..Sillä jos teillä on nämä ja ne yhä enenevät, niin ne eivät salli teidän olla toimettomia eikä hedelmättömiä meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa.."

        Todellisuus vain on niinkin yksinkertainen. Jos ihminen ei ole uudestisyntynyt eli kokenut Jeesuksen Pyhällä Hengellä kastamista,- johon kasteeseen Johannes viitasi, niin tälle ihmiselle ei aukea oikeassa valossa asiat.

        Öljy kuvaa juuri Pyhän Hengen vaikutusta, joka ongelmoitti tyhmät neitsyeet. Pyhä Henki opettaa ja ohjaa ja ohjaa myös Pyhässä Hengessä olevan ihmisen aisteja.
        Ymmärrys on juuri valo - nähdä asioita - ymmärtää. Luuk 11:34 liittyy tähän alueeseen. "Sinun silmäsi on ruumiin lamppu".
        Tämän silmän näkökykyä ei saada silmäoptikolta. Tämä on se lamppu, jota kehoitettiin laitamaan kuntoon. Lamppu, joka alkoi sammua öljyn vähyyden johdosta.
        Mielenkiitoista on nähdä, miten viisaat neitsyeet varastoivat öljyä myös astioihinsa. Sydämen tasolla oleva uudestisyntyinen. Sillee aikuisen oikeesti eli on muusta kysymys kuin vain tiedollisesta.
        m.l


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todellisuus vain on niinkin yksinkertainen. Jos ihminen ei ole uudestisyntynyt eli kokenut Jeesuksen Pyhällä Hengellä kastamista,- johon kasteeseen Johannes viitasi, niin tälle ihmiselle ei aukea oikeassa valossa asiat.

        Öljy kuvaa juuri Pyhän Hengen vaikutusta, joka ongelmoitti tyhmät neitsyeet. Pyhä Henki opettaa ja ohjaa ja ohjaa myös Pyhässä Hengessä olevan ihmisen aisteja.
        Ymmärrys on juuri valo - nähdä asioita - ymmärtää. Luuk 11:34 liittyy tähän alueeseen. "Sinun silmäsi on ruumiin lamppu".
        Tämän silmän näkökykyä ei saada silmäoptikolta. Tämä on se lamppu, jota kehoitettiin laitamaan kuntoon. Lamppu, joka alkoi sammua öljyn vähyyden johdosta.
        Mielenkiitoista on nähdä, miten viisaat neitsyeet varastoivat öljyä myös astioihinsa. Sydämen tasolla oleva uudestisyntyinen. Sillee aikuisen oikeesti eli on muusta kysymys kuin vain tiedollisesta.
        m.l

        Raamatun terveeseen tulkintaan kuuluu ottaa huomioon asiayhteydet, kenelle, miksi, milloin jne.

        Ylkä saapui morsiamisensa kanssa kohti häätaloa joka oli valmitettu hääseremoniaa varten. Ylkä ei mennyt naimisiin neitsyieiden kanssa, vaan morsiamisensa kanssa. Neitsyeiden palvelu tehtävä oli tekstin mukaan valaista lampuilla ( soihduilla) lähi idän säkki pimeässä yössä ( jossa ei ollut katulamppuja tms . nykyajan valoja!) tietä tulijoille. ( kulttuuri taustan mukaan ehkä myös tanssien hääjoukon edellä ?)

        Opiskelua terveeseen Raamatun tulkintaan voi lukea mm. "..Kirjojen kirja – avaimia Raamatun tulkintaan (2. p.) (Gordon D. Fee ja Douglas Stuart..........ISBN
        9789516069930) "


    • Anonyymi

      Voin vakuuttaa edellä luetun pohjalta. Jos et opillisesti hyväksy, löydä raamatustasi Henkikastetta , et tule sitä saamaan. Sama pätee jos et halua itsellesi PH:n kastetta. Niin kauan kun olen maan päällä, en todella halua luopua kielilläpuhumisen armolahjasta. Siitäkin on kirjoitettu Korinttolaiskirjeestä. Ei ollenkaan vähäinen armolahja. PH:stä en luovu ikinä enkä milloinkaan. Esim. Daavid puhuu tästä.

      • Anonyymi

        Entä jos kyseistä kokemusta ei vain saa, vaikka kuinka on sitä pyytänyt? Mielestäni ei ole tervehenkistä käyttää elämäänsä siihen, että löytäisi jonkin järisyttävän hengellisen kokemuksen. Mieluummin etsin Jumalaa ja hänen tahtoaan, vietän aikaani Hänen seurassaan, rukoilen ja luen Sanaa.

        Tiedän saaneeni Pyhän Hengen, kun tulin uskoon. Tiedän, millaista on olla täynnä Pyhää Henkeä. Mutta en ole kokenut mitään "humausta" taivaasta tai puhunut kielillä. Enkä ole ollenkaan vakuuttunut siitä että kaikki "kielillä puhuminen" on Jumalasta. Kun hoetaan samaa muutaman tavun mantraa (jonka kuka tahansa ei-uskovakin osaisi) vuodesta toiseen epäilyttävässä hurmostilassa, onko se Jumalan aikaansaamaa? Olen itsekin yrittänyt tuota, keksinyt päästäni tavuja ja puhunut niitä, mutta olen täysin varma , että teen sitä vain omasta voimastani ja omasta mielestäni käsin. En tiedä, onko se haitallista, mutta ei siitä ainakaan mitään hyötyä ole. Raskasta keksimällä keksiä jotakin siansaksaa, mitä puhua. Valehtelisin vain itselleni jos sellaista aktiivisesti harrastaisin.
        Jos se kielillä puhuminen on tuollaista niin mieluummin olen hiljaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos kyseistä kokemusta ei vain saa, vaikka kuinka on sitä pyytänyt? Mielestäni ei ole tervehenkistä käyttää elämäänsä siihen, että löytäisi jonkin järisyttävän hengellisen kokemuksen. Mieluummin etsin Jumalaa ja hänen tahtoaan, vietän aikaani Hänen seurassaan, rukoilen ja luen Sanaa.

        Tiedän saaneeni Pyhän Hengen, kun tulin uskoon. Tiedän, millaista on olla täynnä Pyhää Henkeä. Mutta en ole kokenut mitään "humausta" taivaasta tai puhunut kielillä. Enkä ole ollenkaan vakuuttunut siitä että kaikki "kielillä puhuminen" on Jumalasta. Kun hoetaan samaa muutaman tavun mantraa (jonka kuka tahansa ei-uskovakin osaisi) vuodesta toiseen epäilyttävässä hurmostilassa, onko se Jumalan aikaansaamaa? Olen itsekin yrittänyt tuota, keksinyt päästäni tavuja ja puhunut niitä, mutta olen täysin varma , että teen sitä vain omasta voimastani ja omasta mielestäni käsin. En tiedä, onko se haitallista, mutta ei siitä ainakaan mitään hyötyä ole. Raskasta keksimällä keksiä jotakin siansaksaa, mitä puhua. Valehtelisin vain itselleni jos sellaista aktiivisesti harrastaisin.
        Jos se kielillä puhuminen on tuollaista niin mieluummin olen hiljaa...

        Kun Jeesus täyttää sinut Pyhällä Hengellä, sinä puhut kielillä
        Jumalan voiman vaikutuksesta. Et tarvitse itsestäsi puristaa ja
        kehittää mitään puhetta ja sanoja. Pyhä Henki antaa sanat ja voiman sekä kyvyn puhua kielillä. Se tulee ihmisen itsensä ulkopuolelta JUMALASTA.

        Sinä saat sellaisen voiman, että sinä puhut etkä välttämättä
        edes kykene lopettamaan sitä heti. sanat vain tulvivat suustasi
        kokonaan sinun oman ymmärryksesi ohitse. On se sellainen Voima,
        että kun sen saa kokea ja kun se tulee ihmisen sisälle, sitä puhutaan kielillä, eikä sitä tahdo lopettaa vaan tahtoo, että se jatkuisi pitkään.

        Mutta Jumala ei anna tätä lahjaa ellei sitä tahdo saada eikä
        ota vastaan. Ja vastaan ottaminen tapahtuu uskossa Sanaan.

        Mutta mistä sen uskon sitten saa, jolla ottaa vastaan Pyhä Henki ja armolahjat? Raamattu todistaa, että usko tulee Kristuksen Sanan julistuksen kuulemisesta. Sinun kannattaa hakeutua sellaisten uskovien yhteyteen, jossa näistä asioista puhutaan ja opetetaan ja jossa uskovat täyttyvät Henellä ja puhuvat kielillä. Kun sellaisissa tilanteissa istuu ja kuuntelee opetusta, Pyhä Henki antaa uskon Sanassa. Hän voi yllättää Henkeä janoavan ja pyytävän uskovan niin väkevästi, että uskova täyttyy Hengellä ilman mitään yrittämisiä ja ponnisteluja. Ja sen kyllä huomaa kun täyttyy Hengellä.

        Oletko lukenut apostolin teoista tapauksen - Kun Simon näki, että Henki annettiin sille, joka päälle apostolit panivat kätensä, hän pyysi saada ostaa rahalla sen vallan, että kenen päälle hän panee kätensä, saa Pyhän Hengen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos kyseistä kokemusta ei vain saa, vaikka kuinka on sitä pyytänyt? Mielestäni ei ole tervehenkistä käyttää elämäänsä siihen, että löytäisi jonkin järisyttävän hengellisen kokemuksen. Mieluummin etsin Jumalaa ja hänen tahtoaan, vietän aikaani Hänen seurassaan, rukoilen ja luen Sanaa.

        Tiedän saaneeni Pyhän Hengen, kun tulin uskoon. Tiedän, millaista on olla täynnä Pyhää Henkeä. Mutta en ole kokenut mitään "humausta" taivaasta tai puhunut kielillä. Enkä ole ollenkaan vakuuttunut siitä että kaikki "kielillä puhuminen" on Jumalasta. Kun hoetaan samaa muutaman tavun mantraa (jonka kuka tahansa ei-uskovakin osaisi) vuodesta toiseen epäilyttävässä hurmostilassa, onko se Jumalan aikaansaamaa? Olen itsekin yrittänyt tuota, keksinyt päästäni tavuja ja puhunut niitä, mutta olen täysin varma , että teen sitä vain omasta voimastani ja omasta mielestäni käsin. En tiedä, onko se haitallista, mutta ei siitä ainakaan mitään hyötyä ole. Raskasta keksimällä keksiä jotakin siansaksaa, mitä puhua. Valehtelisin vain itselleni jos sellaista aktiivisesti harrastaisin.
        Jos se kielillä puhuminen on tuollaista niin mieluummin olen hiljaa...

        Hellarit lipesivät aikoinaan harhateille opettaessaan, että kaikkien pitäisi saada samanlainen kokemus ja puhua kielillä. Eihän se ole raamatullista.

        Nykyään hellareissakin ymmärretään, että Pyhä Henki kohtaa meidät yksilöllisesti, eikä kaikkien ole tarkoitus saada samoja armolahjoja. Paavali opetti Pyhän Hengen lahjoista 1 Kor. 13:

        28 Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opettajiksi, sitten hän antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua eri kielillä.

        29 Eivät suinkaan kaikki ole apostoleja? Eivät kaikki profeettoja? Eivät kaikki opettajia? Eiväthän kaikki tee voimallisia tekoja?

        30 Eihän kaikilla ole parantamisen armolahjoja? Eiväthän kaikki puhu kielillä? Eiväthän kaikki kykene niitä selittämään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun Jeesus täyttää sinut Pyhällä Hengellä, sinä puhut kielillä
        Jumalan voiman vaikutuksesta. Et tarvitse itsestäsi puristaa ja
        kehittää mitään puhetta ja sanoja. Pyhä Henki antaa sanat ja voiman sekä kyvyn puhua kielillä. Se tulee ihmisen itsensä ulkopuolelta JUMALASTA.

        Sinä saat sellaisen voiman, että sinä puhut etkä välttämättä
        edes kykene lopettamaan sitä heti. sanat vain tulvivat suustasi
        kokonaan sinun oman ymmärryksesi ohitse. On se sellainen Voima,
        että kun sen saa kokea ja kun se tulee ihmisen sisälle, sitä puhutaan kielillä, eikä sitä tahdo lopettaa vaan tahtoo, että se jatkuisi pitkään.

        Mutta Jumala ei anna tätä lahjaa ellei sitä tahdo saada eikä
        ota vastaan. Ja vastaan ottaminen tapahtuu uskossa Sanaan.

        Mutta mistä sen uskon sitten saa, jolla ottaa vastaan Pyhä Henki ja armolahjat? Raamattu todistaa, että usko tulee Kristuksen Sanan julistuksen kuulemisesta. Sinun kannattaa hakeutua sellaisten uskovien yhteyteen, jossa näistä asioista puhutaan ja opetetaan ja jossa uskovat täyttyvät Henellä ja puhuvat kielillä. Kun sellaisissa tilanteissa istuu ja kuuntelee opetusta, Pyhä Henki antaa uskon Sanassa. Hän voi yllättää Henkeä janoavan ja pyytävän uskovan niin väkevästi, että uskova täyttyy Hengellä ilman mitään yrittämisiä ja ponnisteluja. Ja sen kyllä huomaa kun täyttyy Hengellä.

        Oletko lukenut apostolin teoista tapauksen - Kun Simon näki, että Henki annettiin sille, joka päälle apostolit panivat kätensä, hän pyysi saada ostaa rahalla sen vallan, että kenen päälle hän panee kätensä, saa Pyhän Hengen.

        Sullekin tekisi hyvää tutustua uudelleen Paavalin opetuksiin PH:n lahjoista 1 Kor 13. Jostain kumman syystä se on jäänyt monilta hellareilta lukematta. :)


    • Pyhän Hengen Kaste mä tunnen mutta tuo henkikaste on täysin perkeleestä

    • Anonyymi

      Tänne tulevat kaikki jehovalaiset, katoliset ja muut harhaoppiset antamaan neuvoja muka Pyhän Hengen kasteesta. Ei se täällä selviä. Lue Raamattua ja rukoile.

      • Anonyymi

        Juuri näin on. Tekee pahaa, kun pyhillä asioilla leikitään, niitä pilkataan. Ennen olen pitänyt Suomea sivitysvaltiona. Enää en pidä. Kun matkustaa junalla pohjoisesta Hkiin, ainakin kohdalleni on tullut useastikin. On ylimääräinen pysähdys. Liputon ,rahatan matkustaja poistetaan junasta. Ei ole kuukauttakaan , kun bussista poistettiin häirikkö maijaan. Että tällaisessa maassa elämme.


    • Anonyymi

      Pitää kunnioittaa Jumalaa ja kolminaisuutta , eikä tehdä omista kokemuksista dogmia, mikä on oikeanlaista Pyhän Hengen kosketusta. Hedelmistä puu tunnetaan ja Hengen hedelmää ovat rakkaus ilo rauha pitkämielisyys ystävällisyy hyvyys lempeys uskollisuus itsensähillitseminen ja kaikki hyveet.

    • Anonyymi

      Ilmiö tunnetaan myös nimillä sanahelinää ja hömppää.

    • Anonyymi

      Me elämme lopun ajassa ja melkoisessa myllerryksessä juuri seurakuntaelämän ja armolahjojen alueella. Monet eri henkilöt ovat sanoneet, että menestysteologisissa ja torontolaisissa seurakunnissa näyttää toimivan ikäänkuin kaksi erilaista Pyhää Henkeä ja myös armolahjat ja niiden ilmenemismuodot näyttävät noudattavan ainakin kahta erilaista tyyliä tai linjaa. Se on hyvin huolestuttavaa sillä on aivan selvä asia, että molemmat linjat ja tyylit eivät voi olla oikeita. Mistä tässä on kysymys. Onko kysymys siitä, että pakanalliset henkivallat, okkulttiset henkivallat ja saatanalliset henkivallat ovat oppineet matkimaan aitoja armolahjoja vai onko kysymys siitä, että aidot armolahjat ovat vääristyneet. Herra Jeesus tietää ja hän on ainoa, joka voi tähän tilanteeseen puuttua. Rukoilkaa tämän asian puolesta.

    • Anonyymi

      Eihän Raamatusssa ilmoiteta jostakin "toisesta siunauksesta"? ,ei myöskään mikään "tuli kaste" sellaista ei Raamattu tunne muuta kuin Herran toisen tulemuksen päivänä, kun alkuaineet kuumuudesta sulavat.( 2.Piet.3:1.-18 )

      Uskoon tullut ihminen on jo siunattu , heti uskoon tullessa so. uudestisyntyessä Ef.1:13. "..Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa.." 2.Piet.1:2.".. Armo ja rauha lisääntyköön teille Jumalan ja meidän Herramme Jeesuksen tuntemisen kautta. 3. Koska hänen jumalallinen voimansa on lahjoittanut meille kaiken, mikä elämään ja jumalisuuteen tarvitaan, hänen tuntemisensa kautta, joka on kutsunut meidät kirkkaudellaan ja täydellisyydellään, 4. joiden kautta hän on lahjoittanut meille kalliit ja mitä suurimmat lupaukset, että te niiden kautta tulisitte jumalallisesta luonnosta osallisiksi ja pelastuisitte siitä turmeluksesta, joka maailmassa himojen tähden vallitsee,.."

      Kun uskon elämän perus asisa opetukset ovat hakoteillä, niin koetetaan erilaislla tempuilla saada tunne peräinen kokemus joka ei ole Jumalan Hengen vaikuttamaa. Kun Jumala vanhurskauttaa ihmisen uskon kautta ( evankeliumin sanomaan ) niin hänellä on Jumala yhteys Hengessä.

      Gal.3:14.". että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen..."

      Gal.3:1."..Oi te älyttömät galatalaiset! Kuka on lumonnut teidät, joiden silmäin eteen Jeesus Kristus oli kuvattu ristiinnaulittuna? 2. Tämän vain tahdon saada teiltä tietää: lain teoistako saitte Hengen vai uskossa kuulemisesta? 3. Niinkö älyttömiä olette? Te alotitte Hengessä, lihassako nyt lopetatte? 4. Niin paljonko olette turhaan kärsineet? - jos se on turhaa ollut. 5. Joka siis antaa teille Hengen ja tekee voimallisia tekoja teidän keskuudessanne, saako hän sen aikaan lain tekojen vai uskossa kuulemisen kautta, 6. samalla tavalla kuin "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi"? 7. Tietäkää siis, että ne, jotka uskoon perustautuvat, ovat Aabrahamin lapsia. 8. Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi". 9. Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa. 10. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee". 11. Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta". 12. Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä". 13. Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" - 14. että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen..."

      Apostoli Paavali kertoi miten elää "Hengen täyttämää elämää" ( sama teema Kol.3:16,17.) Ef. 5:18.".. Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, 19. puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle, 20. kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä..." juuri aikaisemmin hän oli kertonut miten ei tulisi elää Ef.5:3.- 18.

    • Anonyymi

      En voinut lukea "Jumala on kanssamme " -linkkiä, kun sieltä ei löydy kirjoittajan nimeä.
      Miksi et ole laittanut yhteystietojasi?

      • Anonyymi

        >>>En voinut lukea "Jumala on kanssamme " -linkkiä, kun sieltä ei löydy kirjoittajan nimeä.<<<

        Tarkoitatko tätä https://www.jumala-kanssamme.se/439624466
        sivustoa?

        Oliko teknisiä ongelmia vai onko ongelma siinä, että et
        lue sivustoa, joka ei ilmoita kirjoittajan henkilötietoja?
        Mistä siis kenkä puristaa?


    • Anonyymi

      "Täyttykää Hengellä" sanotaan Pyhän hengen kasteen saaneille. Efes. 5:18,19.

      Miten se tapahtui? Tässä neuvo:
      https://youtu.be/b9QMZNQVo8c

      • Anonyymi

        >>>>>>>>>>>>"Täyttykää Hengellä" sanotaan Pyhän hengen kasteen saaneille. Efes. 5:18,19.

        Miten se tapahtui? Tässä neuvo:<<<<<<<<<<<

        NEUVO LÖYTYY KUN LUKEE TEKSTIN ASIAYHTEYDEN, EIKÄ LISÄÄ MITÄÄN OMIA ENNAKKO KÄSITYKSIÄÄN TEKSTIIN.

        Apostoli Paavali kertoi miten elää "Hengen täyttämää elämää" ( sama teema Kol.3:16,17.) Ef. 5:18.".. Älkääkä juopuko viinistä, sillä siitä tulee irstas meno, vaan täyttykää Hengellä, 19. puhuen keskenänne psalmeilla ja kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten ja laulaen sydämessänne Herralle, 20. kiittäen aina Jumalaa ja Isää kaikesta meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimessä..." juuri aikaisemmin hän oli kertonut miten ei tulisi elää Ef.5:3.- 18.

        Kun uskonnollinen( niin juuri "uskonnollinen" ulkouori ) ihminen lopettaaa lihan mielen juoruilun , tms. ja alkaa puhua Jumalan Sanan ilmoitusta so. evankeliumin sisältöä, sanomaa hänessä, hänen välityksellään alkaa vaikuttamaan Jumalan Henki joka yhtyy Jumalan Sanan ilmoitukseen. Ef.5: 18.-20. , Kol. 3:16.,17.


        Kun uskonnollinen( niin juuri "uskonnollinen" ulkouori ) ihminen lopettaaa lihan mielen juoruilun , tms. Room. 8:12."... Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme. 13. Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää. 14. Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia. 15. Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!".." ( Jumalan Henki tekstin asiayhteyden mukaan johdattaa Jumalan lapset kuolettamaan ruumiin teot , ts kehoitaa kääntymykseen, parannukseen )


    • Anonyymi

      Helluntaihelvettiläisten "henkikaste" on perkeleen tulikaste.

      • Anonyymi

        Perkeleen tulikaste on helvetti.
        Ilmestyskirja20:10 Ja perkele, heidän villitsijänsä, heitetään tuli- ja tulikivijärveen, jossa myös peto ja väärä profeetta ovat, ja heitä vaivataan yöt päivät, aina ja iankaikkisesti.


    • Anonyymi
    • Hyvin kirjoitit >> Anonyymi
      16.6.2019 20:07
      Me elämme lopun ajassa ja melkoisessa myllerryksessä juuri seurakuntaelämän ja armolahjojen alueella. Monet eri henkilöt ovat sanoneet, että menestysteologisissa ja torontolaisissa seurakunnissa näyttää toimivan ikäänkuin kaksi erilaista Pyhää Henkeä ja myös armolahjat ja niiden ilmenemismuodot näyttävät noudattavan ainakin kahta erilaista tyyliä tai linjaa. Se on hyvin huolestuttavaa sillä on aivan selvä asia, että molemmat linjat ja tyylit eivät voi olla oikeita. Mistä tässä on kysymys. Onko kysymys siitä, että pakanalliset henkivallat, okkulttiset henkivallat ja saatanalliset henkivallat ovat oppineet matkimaan aitoja armolahjoja vai onko kysymys siitä, että aidot armolahjat ovat vääristyneet. Herra Jeesus tietää ja hän on ainoa, joka voi tähän tilanteeseen puuttua. Rukoilkaa tämän asian puolesta.

      • Anonyymi

        "Herra Jeesus tietää ja hän on ainoa, joka voi tähän tilanteeseen puuttua. Rukoilkaa tämän asian puolesta."

        Ihanko oikeasti kuvittelet ihmisen kykenevän ohjaamaan Jeesuksen tekemisiä? Jeesus ei ole ihmisen käskytettävissä.


    • Anonyymi

      Luuk. 24:49

      Ja katso, minä lähetän teille sen, jonka minun Isäni on luvannut; mutta te pysykää tässä kaupungissa, kunnes teidän päällenne puetaan voima korkeudesta."

      -----------

      Luuk. 3:22

      ja Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä ruumiillisessa muodossa, niinkuin kyyhkynen, ja taivaasta tuli ääni: "Sinä olet minun rakas Poikani; sinuun minä olen mielistynyt".

      -------------------------

      Luuk. 9:1

      Niin hän kutsui kokoon ne kaksitoista ja antoi heille voiman ja vallan kaikkia riivaajia vastaan ja voiman parantaa tauteja.

      ----------------

      Ap. t. 1:8

      vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".

      ----------------

      Apostolien teot 2

      1 Ja kun helluntaipäivä oli tullut, olivat he kaikki yhdessä koolla.

      2 Ja tuli yhtäkkiä humaus taivaasta, niinkuin olisi käynyt väkevä tuulispää, ja täytti koko huoneen, jossa he istuivat.

      3 Ja he näkivät ikäänkuin tulisia kieliä, jotka jakaantuivat ja asettuivat heidän itsekunkin päälle.

      4 Ja he tulivat kaikki Pyhällä Hengellä täytetyiksi ja alkoivat puhua muilla kielillä, sen mukaan mitä Henki heille puhuttavaksi antoi.

    • Anonyymi

      Apostolien teot 19

      1 Kun Apollos oli Korintossa, tuli Paavali, kuljettuaan läpi ylämaakuntien, Efesoon ja tapasi siellä muutamia opetuslapsia.

      2 Ja hän sanoi heille: "Saitteko Pyhän Hengen silloin, kun te tulitte uskoon?" Niin he sanoivat hänelle: "Emme ole edes kuulleet, että Pyhää Henkeä on olemassakaan".

      3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella".

      4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen".

      5 Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeesuksen nimeen.

      6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat.

      7 Heitä oli kaikkiaan noin kaksitoista miestä.

    • Anonyymi

      Johannes 3

      1 Mutta oli mies, fariseusten joukosta, nimeltä Nikodeemus, juutalaisten hallitusmiehiä.

      2 Hän tuli Jeesuksen tykö yöllä ja sanoi hänelle: "Rabbi, me tiedämme, että sinun opettajaksi tulemisesi on Jumalasta, sillä ei kukaan voi tehdä niitä tunnustekoja, joita sinä teet, ellei Jumala ole hänen kanssansa."

      3 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa".

      4 Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"

      5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.

      6 Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

      7 Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä.

      8 Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."

      9 Nikodeemus vastasi ja sanoi hänelle: "Kuinka tämä voi tapahtua?"

      10 Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Sinä olet Israelin opettaja etkä tätä tiedä!

      • Anonyymi

        Joh.3:3. "..Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa". 4. Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?" 5. Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan. 6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki. 7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. 8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."..."

        "Parallelismi - toisto "
        Asiayhteydessä ymmärtääkseni ei ole mitään "vesikasteesta", eikä siitä tule tehdä "eisegeesiä" ( eli laittaa sen sanomaan jotain mitä sen ei ole koskaan tarkoitettukaan ilmaisevan) vaan pysyä tekstin asiayhteydessä ( eksegeesissä) , jossa on kirjallisena tyylinä "parallelismi" , kerronnallinen tehokeino, joita Raamatussa esiintyy muuallakin )

        Asiayhteydessä on ymmärtääkseni ensinnäkin kyseessä luonnnollisen ihmisen luomisesta ( vrt. 2.Piet.3:5. 1.Moos.1.luku ) sekä luonnollisen ihmisen (sukupuoli yhteyden välityksellä) syntymisestä " lihasta" . Asiayhteydessä kerrotaan ihmisen "uudestisyntymisestä " ylhäältä ( vrt. 1.Piet.1:23.) Jumalan Hengen vaikutuksesta ( Jumala joka on Henki, ilmoitti itsensä Sanassa , joka tuli lihaksi Jeesuksessa Kristuksessa , ts "ilmestyi lihassa" 1.Tim.3:16.)

        ".. synny vedestä .........6. Mikä lihasta on syntynyt, on liha...." . Luomisen kautta syntynyt elämä (vedestä ) Luonnollinen syntymä , sukupuolisen yhteydestä syntynyt.."Mikä lihasta on syntynyt, on liha"

        4. "..Nikodeemus sanoi hänelle: "Kuinka voi ihminen vanhana syntyä? Eihän hän voi jälleen mennä äitinsä kohtuun ja syntyä?"....Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: jos joku ei synny vedestä .........Mikä lihasta on syntynyt, on liha;.." ( 2.Piet.3:5. "..Sillä tietensä he eivät ole tietävinään, että taivaat ja samoin maa, vedestä ja veden kautta rakennettu, olivat ikivanhastaan olemassa Jumalan sanan voimasta.." 1.Moos.1. luku)

        Jumalan Sanan synnyttämä elämä

        3"..Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa"........jos joku ei synny Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan.......mikä Hengestä on syntynyt, on henki. 7. Älä ihmettele, että minä sanoin sinulle: teidän täytyy syntyä uudesti, ylhäältä. 8. Tuuli puhaltaa, missä tahtoo, ja sinä kuulet sen huminan, mutta et tiedä, mistä se tulee ja minne se menee; niin on jokaisen, joka on Hengestä syntynyt."..."

        1.Piet.1:22. Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä, 23. te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta......25. mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu....." ...Room.10.luku, Room 10:17.


    • Anonyymi

      Luukas 13

      1 Samaan aikaan oli saapuvilla muutamia, jotka kertoivat hänelle niistä galilealaisista, joiden veren Pilatus oli sekoittanut heidän uhriensa vereen.

      2 Niin Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Luuletteko, että nämä galilealaiset olivat syntisemmät kuin kaikki muut galilealaiset, koska he saivat kärsiä tämän?

      3 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte.

      4 Taikka ne kahdeksantoista, jotka saivat surmansa, kun torni Siloassa kaatui heidän päällensä, luuletteko, että he olivat syyllisemmät kuin kaikki muut ihmiset, jotka Jerusalemissa asuvat?

      5 Eivät olleet, sanon minä teille, mutta ellette tee parannusta, niin samoin te kaikki hukutte."

      -------------

      Matt. 5:20

      Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

      ----------------

      Luuk. 10:21

      Sillä hetkellä hän riemuitsi Pyhässä Hengessä ja sanoi: "Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt.

    • Anonyymi

      Henkikaste on eräänlainen, erillinen Pyhän Hengen Voiman saaminen, jonka joku voi saada jo uudestisyntyessään, joku muu vasta, jopa paljon myöhemmin, jos koskaan.

      Vaikkakin on kyse Jumalan armon lahjasta ja lahjoista, oletan tämän Hengentäyteyden saamisen kuitenkin nk. edellyttävän saajalta jotakin. Lähinnä, luulisin: vilpittömyyttä, kaipausta ja hengen parannusta eli ajatuksen ja mielenmuutosta vastaanottaa Kristuksen oma lahjavanhurskaus ja pyhyys. Myös sellaista, jo puhtautta, jonka saa sallittuaan Kristuksen Itsensä puhdistaa ja lahjavanhurskauttaa itseään omilla Kristuksen sovitustyön teoillaan ja Hengellään.

      Henkikaste on Voima, joka laskeutuu esim. rukoilijan ylle, kuin vahva pilvi, joka peittää hänet sisältä ja ulkoa ja tässä Voimassa saa kokea Jumalan Pyhän Hengen läsnäolon ja alkaa uskossa vastaanottaa ja elää armolahjoissa. (Näin itse, omien kokemusteni mukaisesti, kuvaan asiaa.)

      Muistutan, että edes tämäkään Voima ei tee ihmisestä synnitöntä, mutta nyt hän on saanut sisäänsä sen Hengen Lain, joka alkaa sotia Lihan henkeä västaan. Tällainen kahden eri voiman taitelutanner on Hengessä uudestisyntynyt, Pyhän Hengen kasteessa jatkuvasti elävä kristitty. Kysymys ei siis ole kertaluonteisesta tapahtumasta, vaan Voimasta, joka jäi ja jää vaikuttamaan syntiseen uskovaan.

      Ps. 51:11 Älä heitä minua pois kasvojesi edestä, äläkä ota minulta pois Pyhää Henkeäsi.

      Mark. 2:17 Sen kuullessaan Jeesus sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat. En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä."

      2. Kor. 12:9 Ja hän sanoi minulle: "Minun armossani on sinulle kyllin; sillä minun voimani tulee täydelliseksi heikkoudessa". Sentähden minä mieluimmin kerskaan heikkoudestani, että Kristuksen voima asettuisi minuun asumaan.
      *
      .

      • Anonyymi

        >>>>>>>>>>>Henkikaste on eräänlainen, erillinen Pyhän Hengen Voiman saaminen, jonka joku voi saada jo uudestisyntyessään, joku muu vasta, jopa paljon myöhemmin, jos koskaan.<<<<<<<<<<<<

        Perustele se Raamatun teksteillä niiden asiayhteyksineen.

        Jos vähän ajattelis voiko heti uskoon tullut kertoa evankeliumia joka apsostoli Paavalin mukaan on Jumalan voima?

        >>>>>>>>>Lähinnä, luulisin: vilpittömyyttä, kaipausta ja hengen parannusta eli ajatuksen ja mielenmuutosta vastaanottaa Kristuksen oma lahjavanhurskaus ja pyhyys. <<<<<<<<<<

        Eli ensin omavanhurskaat seremoniat , niinkö Raamatussa neuvotaan? Siivosyntisillekö on lahja tarjolla? Vai peräti aivan jumalattomalle, joka ei vielä ole oppinut "kaanaan kieltä? Room.4:5.".. mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;.."

        Room. 3:21.".. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, 22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. 23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla 24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, 25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit 26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen. 27. Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta. 28. Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja. 29. Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin, 30. koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta. .."

        Room.4:4. "..Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta, 5. mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi; 6. niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja: 7. "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt! 8. Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!".."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>>>>>>>>>Henkikaste on eräänlainen, erillinen Pyhän Hengen Voiman saaminen, jonka joku voi saada jo uudestisyntyessään, joku muu vasta, jopa paljon myöhemmin, jos koskaan.<<<<<<<<<<<<

        Perustele se Raamatun teksteillä niiden asiayhteyksineen.

        Jos vähän ajattelis voiko heti uskoon tullut kertoa evankeliumia joka apsostoli Paavalin mukaan on Jumalan voima?

        >>>>>>>>>Lähinnä, luulisin: vilpittömyyttä, kaipausta ja hengen parannusta eli ajatuksen ja mielenmuutosta vastaanottaa Kristuksen oma lahjavanhurskaus ja pyhyys. <<<<<<<<<<

        Eli ensin omavanhurskaat seremoniat , niinkö Raamatussa neuvotaan? Siivosyntisillekö on lahja tarjolla? Vai peräti aivan jumalattomalle, joka ei vielä ole oppinut "kaanaan kieltä? Room.4:5.".. mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;.."

        Room. 3:21.".. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, 22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. 23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla 24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, 25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit 26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen. 27. Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta. 28. Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja. 29. Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin, 30. koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta. .."

        Room.4:4. "..Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta, 5. mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi; 6. niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja: 7. "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt! 8. Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!".."

        Tiedetään uudesti kastettujen olevan täytetty perkeleen hengellä, ei muuta. Tekoja ja taas ansioihin perustuvia tekoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>>>>>>>>>Henkikaste on eräänlainen, erillinen Pyhän Hengen Voiman saaminen, jonka joku voi saada jo uudestisyntyessään, joku muu vasta, jopa paljon myöhemmin, jos koskaan.<<<<<<<<<<<<

        Perustele se Raamatun teksteillä niiden asiayhteyksineen.

        Jos vähän ajattelis voiko heti uskoon tullut kertoa evankeliumia joka apsostoli Paavalin mukaan on Jumalan voima?

        >>>>>>>>>Lähinnä, luulisin: vilpittömyyttä, kaipausta ja hengen parannusta eli ajatuksen ja mielenmuutosta vastaanottaa Kristuksen oma lahjavanhurskaus ja pyhyys. <<<<<<<<<<

        Eli ensin omavanhurskaat seremoniat , niinkö Raamatussa neuvotaan? Siivosyntisillekö on lahja tarjolla? Vai peräti aivan jumalattomalle, joka ei vielä ole oppinut "kaanaan kieltä? Room.4:5.".. mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;.."

        Room. 3:21.".. Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia, 22. se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta. 23. Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla 24. ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, 25. jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit 26. jumalallisessa kärsivällisyydessään, osoittaaksensa vanhurskauttaan nykyajassa, sitä, että hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen. 27. Missä siis on kerskaaminen? Se on suljettu pois. Minkä lain kautta? Tekojenko lain? Ei, vaan uskon lain kautta. 28. Niin päätämme siis, että ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja. 29. Vai onko Jumala yksistään juutalaisten Jumala? Eikö pakanainkin? On pakanainkin, 30. koskapa Jumala on yksi, joka vanhurskauttaa ympärileikatut uskosta ja ympärileikkaamattomat uskon kautta. .."

        Room.4:4. "..Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta, 5. mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi; 6. niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja: 7. "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt! 8. Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!".."

        Et siis ymmärtänyt tekstistäni sanaakaan.

        Juurihan kirjoituksessani myös "perustelin" kirjoitukseni.

        Pyydät raamatunjakeita. Niitä on kirjoituksessani ainakin kolme.

        Jos et tuosta saanut selvää, et ymmärtäisi, vaikka kirjoittaisin asiasta viisisivuisen esseen.

        "Lyhyestä virsi kaunis." Kaikki on kirjoituksessani.

        En ole uudestikastettu enkä täyttynyt perkeleen hengellä. Jos perkelettä löytyisi, olisi se perisynnin mukana tullutta. En kylläkään tunnista paholaista itsessäni. Eenokki tai väinökki ampui nyt tässä harhaan. Jokahellari tai ex-hellari ei ole ollut nk. uudelleenkastettu. Minut on kastettu vain yhden kerran. Ja olen muuten ainakin 2-3 (ev.lut.) pappissukua (hyvin etäisesti mm. yhtä tunnetuimmista).
        .


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Johanneksen ilmestys 22

      14 Autuaat ne, jotka pesevät vaatteensa, että heillä olisi valta syödä elämän puusta ja he pääsisivät porteista sisälle kaupunkiin!

      15 Ulkopuolella ovat koirat ja velhot ja huorintekijät ja murhaajat ja epäjumalanpalvelijat ja kaikki, jotka valhetta rakastavat ja tekevät.

      -------------

      18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;

      19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.

      • Anonyymi

        >>>>>>>>18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;

        19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. <<<<<<<<<<<

        Uuden Testamentin evankeliumeihin ja kirjeisiin ei apostolit , eikä heidän kirjurinsa laittaneet luku ja jae numeroita. Ne ovat lisäyksiä, lisätty noin 1500 luvulla UT:n puolelle. Uuden Testamentin kreikan kieliset käsikirjoitukset joista niistä useasta on koottu Uusi testamentti on ollut mahdoton kääntää sanasta sanaan suomen kielelle, koska kreikassa olevaa ilmaisua vastavaa ei suomen kieliopista löydy. On siis ollut tarve lisätä tekstiä selittävin ilmaisuin.

        "...tämän profetian kirjan sanoista.." tarkoittaa asiayhteydessään tietysti vain "Ilmestyskirjaa" , , ja siihenkin on tehty em. lisäyksiä.

        Entä "poisjättämiset" ? Koko "ilmestyskirjaan " on suhtauduttu eri tavoin mm.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Johanneksen_ilmestys : "...300-luvun lopulla kirkkoisä Johannes Krysostomos ja eräät muut piispat olivat kuitenkin sitä mieltä, että Ilmestyskirjaa ei tulisi liittää Uuden testamentin kirjojen kaanoniin, koska sen tulkitseminen oli vaikeaa ja vaarana oli sen väärinkäyttö. Syyrialaiset kristityt hylkäsivät myös kirjan, lähinnä sen vuoksi, että montanolaiset olivat niin riippuvaisia siitä. 800-luvulla kirja luettiin Pietarin ilmestyksen ohella kiistanalaisiin kirjoihin Konstantinopolin patriarkan Pyhän Nikeforoksen toimesta. ..... Martti Luther totesi aikanaan, ettei kirjaa olisi ehkä pitänyt valita mukaan Uuteen testamenttiin.."

        Ilm."..Minä todistan jokaiselle, joka TÄMÄN KIRJAN profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut TÄHÄN KIRJAAN; ja jos joku ottaa pois jotakin TÄMÄN PROFETIAN KIRJAN sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista TÄSSÄ KIRJASSA on kirjoitettu..."

        Kyseisen kohdan alaviitteitä:
        ("Lakiliton " ilmoitusta )
        5.Moos.4:1."Ja nyt, Israel, kuule ne käskyt ja säädökset, jotka minä teille opetan, että seuraisitte niitä, eläisitte ja ottaisitte omaksenne sen maan, jonka Herra, teidän isienne Jumala, teille antaa. 2. Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan..."

        5.Moos.12: 32. "Kaikkea, mitä minä käsken, noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö älkääkä siitä mitään ottako pois.".."

        5.Moos.29:9. "Noudattakaa siis tämän liiton sanoja ja täyttäkää ne menestyäksenne kaikessa, mitä teette. 10. Te seisotte tänä päivänä kaikki Herran, teidän Jumalanne, edessä: teidän päämiehenne, sukukuntanne, vanhimpanne ja päällysmiehenne, kaikki Israelin miehet, 11. teidän lapsenne ja vaimonne sekä muukalainen, joka on leirissäsi, jopa puunhakkaajasi ja vedenkantajasikin, 12. käydäksenne Herran, teidän Jumalanne, liittoon, siihen valaliittoon, jonka Herra, sinun Jumalasi, tänä päivänä tekee sinun kanssasi, 13. että hän tänä päivänä korottaisi sinut kansaksensa ja tulisi sinun Jumalaksesi, niinkuin hän on sinulle puhunut ja niinkuin hän on vannonut sinun isillesi, Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille. 14. Enkä minä tee tätä liittoa, tätä valaliittoa, ainoastaan teidän kanssanne, 15. vaan niinhyvin niiden kanssa, jotka tänä päivänä ovat tässä meidän kanssamme seisomassa Herran, meidän Jumalamme, edessä, kuin niidenkin kanssa, jotka eivät ole tänä päivänä tässä meidän kanssamme. 16. Sillä te tiedätte, kuinka me asuimme Egyptin maassa ja kuinka me kuljimme niiden kansojen keskitse, joiden kautta te olette kulkeneet. 17. Ja te näitte heidän iljetyksensä, ne puu-, kivi-, hopea- ja kultajumalat, jotka heillä on. 18. Älköön siis teidän joukossanne olko ainoatakaan miestä tai naista, sukua tai sukukuntaa, jonka sydän tänä päivänä kääntyisi pois Herrasta, meidän Jumalastamme, mennäkseen palvelemaan noiden kansojen jumalia; älköön teidän keskuudessanne olko juurta, josta kasvaa koiruohoa ja marunaa, 19. niin että, se joka kuulee tämän valan sanat, siunaisi itseänsä sydämessään sanoen: 'Minun käy hyvin, vaikka vaellankin sydämeni paatumuksessa.' Siten hän hukuttaisi kaikki, sekä kostean että kuivan maan. 20. Herra ei tahdo antaa hänelle anteeksi, vaan silloin suitsuaa Herran viha ja kiivaus sitä miestä vastaan, ja kaikki se kirous, joka on kirjoitettu tähän kirjaan, laskeutuu hänen päällensä, ja Herra pyyhkii pois hänen nimensä taivaan alta. 21. Ja Herra erottaa hänet kaikista Israelin sukukunnista, tuottaakseen hänelle onnettomuuden, kaikki ne kiroukset, jotka sisältyvät tähän lainkirjaan kirjoitettuun liittoon...."

        JATKETAAN VIELÄ GAL.KIRJEEN ILMOITUKSELLA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        >>>>>>>>18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;

        19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu. <<<<<<<<<<<

        Uuden Testamentin evankeliumeihin ja kirjeisiin ei apostolit , eikä heidän kirjurinsa laittaneet luku ja jae numeroita. Ne ovat lisäyksiä, lisätty noin 1500 luvulla UT:n puolelle. Uuden Testamentin kreikan kieliset käsikirjoitukset joista niistä useasta on koottu Uusi testamentti on ollut mahdoton kääntää sanasta sanaan suomen kielelle, koska kreikassa olevaa ilmaisua vastavaa ei suomen kieliopista löydy. On siis ollut tarve lisätä tekstiä selittävin ilmaisuin.

        "...tämän profetian kirjan sanoista.." tarkoittaa asiayhteydessään tietysti vain "Ilmestyskirjaa" , , ja siihenkin on tehty em. lisäyksiä.

        Entä "poisjättämiset" ? Koko "ilmestyskirjaan " on suhtauduttu eri tavoin mm.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Johanneksen_ilmestys : "...300-luvun lopulla kirkkoisä Johannes Krysostomos ja eräät muut piispat olivat kuitenkin sitä mieltä, että Ilmestyskirjaa ei tulisi liittää Uuden testamentin kirjojen kaanoniin, koska sen tulkitseminen oli vaikeaa ja vaarana oli sen väärinkäyttö. Syyrialaiset kristityt hylkäsivät myös kirjan, lähinnä sen vuoksi, että montanolaiset olivat niin riippuvaisia siitä. 800-luvulla kirja luettiin Pietarin ilmestyksen ohella kiistanalaisiin kirjoihin Konstantinopolin patriarkan Pyhän Nikeforoksen toimesta. ..... Martti Luther totesi aikanaan, ettei kirjaa olisi ehkä pitänyt valita mukaan Uuteen testamenttiin.."

        Ilm."..Minä todistan jokaiselle, joka TÄMÄN KIRJAN profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut TÄHÄN KIRJAAN; ja jos joku ottaa pois jotakin TÄMÄN PROFETIAN KIRJAN sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista TÄSSÄ KIRJASSA on kirjoitettu..."

        Kyseisen kohdan alaviitteitä:
        ("Lakiliton " ilmoitusta )
        5.Moos.4:1."Ja nyt, Israel, kuule ne käskyt ja säädökset, jotka minä teille opetan, että seuraisitte niitä, eläisitte ja ottaisitte omaksenne sen maan, jonka Herra, teidän isienne Jumala, teille antaa. 2. Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan..."

        5.Moos.12: 32. "Kaikkea, mitä minä käsken, noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö älkääkä siitä mitään ottako pois.".."

        5.Moos.29:9. "Noudattakaa siis tämän liiton sanoja ja täyttäkää ne menestyäksenne kaikessa, mitä teette. 10. Te seisotte tänä päivänä kaikki Herran, teidän Jumalanne, edessä: teidän päämiehenne, sukukuntanne, vanhimpanne ja päällysmiehenne, kaikki Israelin miehet, 11. teidän lapsenne ja vaimonne sekä muukalainen, joka on leirissäsi, jopa puunhakkaajasi ja vedenkantajasikin, 12. käydäksenne Herran, teidän Jumalanne, liittoon, siihen valaliittoon, jonka Herra, sinun Jumalasi, tänä päivänä tekee sinun kanssasi, 13. että hän tänä päivänä korottaisi sinut kansaksensa ja tulisi sinun Jumalaksesi, niinkuin hän on sinulle puhunut ja niinkuin hän on vannonut sinun isillesi, Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille. 14. Enkä minä tee tätä liittoa, tätä valaliittoa, ainoastaan teidän kanssanne, 15. vaan niinhyvin niiden kanssa, jotka tänä päivänä ovat tässä meidän kanssamme seisomassa Herran, meidän Jumalamme, edessä, kuin niidenkin kanssa, jotka eivät ole tänä päivänä tässä meidän kanssamme. 16. Sillä te tiedätte, kuinka me asuimme Egyptin maassa ja kuinka me kuljimme niiden kansojen keskitse, joiden kautta te olette kulkeneet. 17. Ja te näitte heidän iljetyksensä, ne puu-, kivi-, hopea- ja kultajumalat, jotka heillä on. 18. Älköön siis teidän joukossanne olko ainoatakaan miestä tai naista, sukua tai sukukuntaa, jonka sydän tänä päivänä kääntyisi pois Herrasta, meidän Jumalastamme, mennäkseen palvelemaan noiden kansojen jumalia; älköön teidän keskuudessanne olko juurta, josta kasvaa koiruohoa ja marunaa, 19. niin että, se joka kuulee tämän valan sanat, siunaisi itseänsä sydämessään sanoen: 'Minun käy hyvin, vaikka vaellankin sydämeni paatumuksessa.' Siten hän hukuttaisi kaikki, sekä kostean että kuivan maan. 20. Herra ei tahdo antaa hänelle anteeksi, vaan silloin suitsuaa Herran viha ja kiivaus sitä miestä vastaan, ja kaikki se kirous, joka on kirjoitettu tähän kirjaan, laskeutuu hänen päällensä, ja Herra pyyhkii pois hänen nimensä taivaan alta. 21. Ja Herra erottaa hänet kaikista Israelin sukukunnista, tuottaakseen hänelle onnettomuuden, kaikki ne kiroukset, jotka sisältyvät tähän lainkirjaan kirjoitettuun liittoon...."

        JATKETAAN VIELÄ GAL.KIRJEEN ILMOITUKSELLA

        JATKETAAN VIELÄ GAL.KIRJEEN ILMOITUKSELLA

        Galatalais kirjeen sanomaa "lakiliitosta" :
        Gal."..Ja koska Raamattu edeltäpäin näki, että Jumala vanhurskauttaa pakanat uskosta, julisti se Aabrahamille edeltäpäin tämän hyvän sanoman: "Sinussa kaikki kansat tulevat siunatuiksi". Niinmuodoin ne, jotka perustautuvat uskoon, siunataan uskovan Aabrahamin kanssa. Sillä kaikki, jotka perustautuvat lain tekoihin, ovat kirouksen alaisia; sillä kirjoitettu on: "Kirottu olkoon jokainen, joka ei pysy kaikessa, mikä on kirjoitettuna lain kirjassa, niin että hän sen tekee". Ja selvää on, ettei kukaan tule vanhurskaaksi Jumalan edessä lain kautta, koska "vanhurskas on elävä uskosta". Mutta laki ei perustaudu uskoon, vaan: "Joka ne täyttää, on niistä elävä". Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme - sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" - että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen..."


    • Anonyymi

      Apt.1:8".... vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka"..."

      Todistaminen ei ole entisten omien pahantekojen kertomista, vaan Kirjoituksiin pitäytyvän evankeliumin kertomista. Mikäli ei tunne Kirjoituksia , ei ole mistä todistaa. Ihminen joka on kuullut ja uskonut terveen evankeliumin , voi sen kertoa edelleenkin. Apostoleille oli tärkeä että evankeliumi kerrottiin edelleen muuttumattona. "Voima" on Jumalan Sanassa ,evankeliumi on Jumalan voima. Voima ei ole sen kertojassa ( 2.Kor. 4:7."..tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä..")

      Ei ole joku tunnekokemus todistaa evankeliumia, vaan evankeliumi on Jumalan voima , jonka Jumala tahtonsa mukaan vahvistaa sitä seuraavien merkkien kanssa. Ihmisen omiin jaarituksiin on turhaa odottaa mitään muuta kuin mahdollisia ohimeneviä tunne kokemuksia. Joka itse uskoo evankeliumin,voi siitä uskossa kertoa toisillekin ilman epäilyksiä ja jahkailuja.

      Kun evankeliumin kuulleen ja sen uskoneen, siis uudestisyntyneen ihmisen sydämessä asuu evankeliumin sanoma , hänessä asuu Jumalan voima. 2.Kor.4:3.".. Mutta jos meidän evankeliumimme on peitossa, niin se peite on niissä, jotka kadotukseen joutuvat, 4. niissä uskottomissa, joiden mielet tämän maailman jumala on niin sokaissut, ettei heille loista valkeus, joka lähtee Kristuksen kirkkauden evankeliumista, hänen, joka on Jumalan kuva. 5. Sillä me emme julista itseämme, vaan Kristusta Jeesusta, että hän on Herra ja me teidän palvelijanne Jeesuksen tähden. 6. Sillä Jumala, joka sanoi: "Loistakoon valkeus pimeydestä", on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa. 7. Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä..." ( "..Kristuksen kirkkauden evankeliumista, .......... Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä..." )

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1255
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1195
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe