Kuinka myöhään kurssia saa muuttaa?

Anonyymi

Suuret laivat toimivat kilometrien ennakoinnilla. Siksi luulisi,että laki määrää jotain siitä, kuinka myöhään kurssia saa laivan edessä muuttaa.

Paljonko tuo matka on?

39

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pysyt turvallisemmin hengissä lopettamalla moisen pohdinnan. Kun havaitset yhteentörmäyskurssin aloitat seurannan. AISilla aikaa voi olla horisontin takaisesta havainnosta yli puoli tuntia. Suuntimakiikarilla horisontista 15-20 min. Paljaalla silmällä 10-15 min hyvissä olosuhteissa. 5 min ennen kohtaamista teet 10 asteen tai suuremman korjauksen olettaen, että laiva ajaa aina päälle. Osa ei väistä rannattomalla merelläkään. Läheltä et enää näe ison tankkerin keulasta kummalta puolelta sivuuttaa vai osuuko. Jos haluat kuitenkin viime tinkaa opetella niin tarkkaile mastojen/ mastovalojen linjaa kiikarilla.
      Seppomartti

      • Anonyymi

        Minulle opetti ammattimerenkulkija aikanaan, että väistövelvollisen pienveneen pitää tehdä väh. 30 asteen suunnanmuutos, jotta komentosillalla ollaan varmoja väistävän aluksen väistöliikkeestä.

        Näin olen toiminut ja homma on mennyt hyvin.

        AIS:sta on ollut suuri apu. Laivan kohtaaminen avomerellä risteävällä kurssilla tapahtuu juuri kuten edellä todettu. Aina tuntuu olevan silmämääräisesti törmäyskurssi


    • Anonyymi

      Tuollaisen matkan määrääminen on täysin mahdoton tehtävä. Riippuu niin sen hetkisistä olosuhteista ja kyseessä olevien alusten ominaisuuksista. Mutta sanotaan nyt vaikka että kyseinen matka voisi olla 5 miniittia (törmäämishetkeen).

    • Anonyymi

      Näkevät Sinut jossain vaiheessa tutkasta, sikäli kun edes koko aikaa seuraavat. Välttäisin kaikissa tilanteissa kiusaamasta työtään tekeviä ammattilaisia ja siksi välttäisin ajamasta törmäyskurssilla tai edessä.

    • Anonyymi

      Jos alukset ovat toistensa näkyvissä, ei väistettävä saa muuttaa kurssiaan niin, että väistämisvelvollisen aloittama tai tekemä väistöliike mitätöityy.

      Eli jos toinen vene, purjevene tai ei, on näkyvissä ja menossa ohi, sen eteen ei käytännössä saa mennä ja pakottaa sitä väistämään uudelleen (...ja uudelleeen, ja uudelleen...). Se ei tarkoita sitä etteikö voisi vaikkapa kryssiä väylällä kunhan pitää huolen ettei synnytä uutta väistämispakkoa toiselle.

      • Anonyymi

        ...ja jos joku selvästi luovii niin komentosillalla on aihetta olettaa että se tekee käännöksen ennen eteen syöksymistä. Ennemmin huolestuisin jos vene kaukaa asti suoraan törmäyskurssilla.


      • Anonyymi

        Eiköhän se vendakin olisi hyvä ajoissa ja empimättä tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...ja jos joku selvästi luovii niin komentosillalla on aihetta olettaa että se tekee käännöksen ennen eteen syöksymistä. Ennemmin huolestuisin jos vene kaukaa asti suoraan törmäyskurssilla.

        Oleellista on, että väistää ajoissa ottamalla kurssin, jolla yhteentörmäystä ei tapahdu. Se, voiko väistäminen tapahtua liian aikaisin, on merioikeuden ratkaistavissa.

        Jos minä olen väistettävä, niin pidän huolen siitä etten vaihda kurssia niin, että joku joutuu väistämään. Olisi aika kurja istua raastuvassa kuulemassa viittä todistajaa, jotka ketrovat toisen osapuolen väistäneen aikaisempaa kurssia ja vika on itse asiassa minun.


    • Anonyymi

      Saa muuttaa? No niin myöhään kun se kurssimuutos vielä estää törmäyksen, on vastaus kysymykseesi. Ohjailukyky vaihtelee kovasti aluksen koosta ja tyypistä riippuen, tuskin lakiin voidaan kirjata mitään sellaista yhtä etäisyyttä millä kurssia on muutettava.

      Mutta miksi pitää riskeerata ja jättää viime tinkaan? Miksi ei tehdä sitä kurssimuutosta mahdollisimman ajoissa, eli heti ensimmäiseksi kun huomaa olevansa törmäyskurssilla.

      • Anonyymi

        Kyllä laissa lukee, että kurssin muutos pitää tehdä ajoissa ja havaittavasti. Siinä puhutaan myös toistensa näkyvissä olevista aluksista.
        Pitää tehdä ero väistäjän ja väistettävän välillä koska väistäjän pitää tehdä väistö ajoissa kun taas väistettävä ei saa muuttaa nopeutta tai kurssia muutoin kun silloin, jos väistämisvelvollinen ei väistä ja törmäysvaara on ilmeinen.

        Eli väistäjä saa ja sen pitää muuttaa kurssi (jos se on tarpeen) ajoissa siitä hetkestä, kun väistettävä on näkyvissä ja väistettävä saa muuttaa kurssia vasta viime tipassa ja silloinkin vain sillä ehdolla, että on törmäysvaara.

        Kun liikutaan rannikon keppihelvetissä, niin veneet voivat olla toisilleen näkyvissä paljon ennen kuin kohtaamista tarvitsee edes miettiä. Silloin minun käsitykseni mukaan sääntö alkaa päteä, kun väistäjä voi ottaa kurssin, joka vie väistettävän ohi. Kun se kurssi on otettu eli väistäminen on tehty, ei väistettävä enää saa muuttaa kurssia tai nopeutta. Käytännössä se väistäjälle tarkoitta sitä ettei kurssia ja/tai nopeutta saa muuttaa niin, että syntyy uusi törmäysvaara.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä laissa lukee, että kurssin muutos pitää tehdä ajoissa ja havaittavasti. Siinä puhutaan myös toistensa näkyvissä olevista aluksista.
        Pitää tehdä ero väistäjän ja väistettävän välillä koska väistäjän pitää tehdä väistö ajoissa kun taas väistettävä ei saa muuttaa nopeutta tai kurssia muutoin kun silloin, jos väistämisvelvollinen ei väistä ja törmäysvaara on ilmeinen.

        Eli väistäjä saa ja sen pitää muuttaa kurssi (jos se on tarpeen) ajoissa siitä hetkestä, kun väistettävä on näkyvissä ja väistettävä saa muuttaa kurssia vasta viime tipassa ja silloinkin vain sillä ehdolla, että on törmäysvaara.

        Kun liikutaan rannikon keppihelvetissä, niin veneet voivat olla toisilleen näkyvissä paljon ennen kuin kohtaamista tarvitsee edes miettiä. Silloin minun käsitykseni mukaan sääntö alkaa päteä, kun väistäjä voi ottaa kurssin, joka vie väistettävän ohi. Kun se kurssi on otettu eli väistäminen on tehty, ei väistettävä enää saa muuttaa kurssia tai nopeutta. Käytännössä se väistäjälle tarkoitta sitä ettei kurssia ja/tai nopeutta saa muuttaa niin, että syntyy uusi törmäysvaara.

        Mutta "ajoissa ja havaittavasti" ei ole mikään kovin spesifinen määre, eikä vastaa aloittajan kysymykseen "paljonko tuo matka on".

        Ja lopputulemahan kuitenkin on, että niin kauan kun törmäys vältetään, väistö on tehty ajoissa. Läheltä piti -tilanteista ei tule tutkimusta. Korkeintaan päänpyörittelyä, nyrkin heristystä tai kiivasta nettikeskustelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta "ajoissa ja havaittavasti" ei ole mikään kovin spesifinen määre, eikä vastaa aloittajan kysymykseen "paljonko tuo matka on".

        Ja lopputulemahan kuitenkin on, että niin kauan kun törmäys vältetään, väistö on tehty ajoissa. Läheltä piti -tilanteista ei tule tutkimusta. Korkeintaan päänpyörittelyä, nyrkin heristystä tai kiivasta nettikeskustelua.

        Asiaa voi lähestyä sitä kautta, että väistö, jota ei tehty ajoissa on helppo määritellä ja kaikki, muu on tehty ajoissa.

        Havaittavuus on huomattavasti tulkinnanvarainen koska se edellyttäisi, että väistäjä pystyy arvioimaan väistettävän mielentilan ja havaintokyvyn.

        Kyse on kuitenkin siitä, että veneiden täytyy olla törmäsykurssilla, että syntyy tilanne, jossa on väistäjiä ja väistettäviä. Pelkästään se, että toinen vaikka tulee oikealta ei tilannetta luo, jos ei ole pelkoa törmäyksestä.

        Koska jokaisen pitää tehdä kaikkensa törmäysten estämiseksi, ei kukaan saa vaihtaa kurssia niin, että törmäysvaara syntyy. Käytännössä väistämistilanne syntyy niin, että osapuolilla on ennen tilanteen havaitsemista kohtaavat kurssit, jotka havaitaan vasta, kun alukset havaitsevat toisensa. Silloin syntyy väistämistilanne, jonka säännöt ovat mielestäni selkeät.

        Aloittaja kysyi kuinka myöhään saa muuttaa kurssia ei metrimäärää - eikä metrimäärää voi tietenkään sanoa koska havaittavuus riippuu monista tekijöistä.
        Vastaus on helppo:
        - koskaan ei saa muuttaa kurssia niin, että se johtaa törmäyskurssille
        - väistäjän on pakko muuttaa kurssia ajoissa
        - väistettävä ei saa muuttaa kurssia kuin törmäyksen estämiseksi

        Nämä asiat eivät yleensä ole ongelmia etenkin, kun muistaa, että jokaisen pitää sovittaa nopeutensa tilanteen mukaiseksi ja olla valmis tarvittaessä pysähtymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asiaa voi lähestyä sitä kautta, että väistö, jota ei tehty ajoissa on helppo määritellä ja kaikki, muu on tehty ajoissa.

        Havaittavuus on huomattavasti tulkinnanvarainen koska se edellyttäisi, että väistäjä pystyy arvioimaan väistettävän mielentilan ja havaintokyvyn.

        Kyse on kuitenkin siitä, että veneiden täytyy olla törmäsykurssilla, että syntyy tilanne, jossa on väistäjiä ja väistettäviä. Pelkästään se, että toinen vaikka tulee oikealta ei tilannetta luo, jos ei ole pelkoa törmäyksestä.

        Koska jokaisen pitää tehdä kaikkensa törmäysten estämiseksi, ei kukaan saa vaihtaa kurssia niin, että törmäysvaara syntyy. Käytännössä väistämistilanne syntyy niin, että osapuolilla on ennen tilanteen havaitsemista kohtaavat kurssit, jotka havaitaan vasta, kun alukset havaitsevat toisensa. Silloin syntyy väistämistilanne, jonka säännöt ovat mielestäni selkeät.

        Aloittaja kysyi kuinka myöhään saa muuttaa kurssia ei metrimäärää - eikä metrimäärää voi tietenkään sanoa koska havaittavuus riippuu monista tekijöistä.
        Vastaus on helppo:
        - koskaan ei saa muuttaa kurssia niin, että se johtaa törmäyskurssille
        - väistäjän on pakko muuttaa kurssia ajoissa
        - väistettävä ei saa muuttaa kurssia kuin törmäyksen estämiseksi

        Nämä asiat eivät yleensä ole ongelmia etenkin, kun muistaa, että jokaisen pitää sovittaa nopeutensa tilanteen mukaiseksi ja olla valmis tarvittaessä pysähtymään.

        Aika tiukasti sanottu lista. Riippuu tietysti tulkinnastakin.

        Mutta vähänkin tiukemmin tulkittuna mahdoton noudatettava. Jos ei olla aivan avomerellä, suoraan ei voi kauaa ajaa. Matka ei myöskään ole aina suoraan ajon suuntaan. Väistettäväkin joutuu muita usein väistämään. Tietysti siis voi suuntaa muuttaa, myös niin, että se johtaa törmäyskurssille (ei tietenkään törmäykseen eikä välittömään väistötarpeeseen).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä laissa lukee, että kurssin muutos pitää tehdä ajoissa ja havaittavasti. Siinä puhutaan myös toistensa näkyvissä olevista aluksista.
        Pitää tehdä ero väistäjän ja väistettävän välillä koska väistäjän pitää tehdä väistö ajoissa kun taas väistettävä ei saa muuttaa nopeutta tai kurssia muutoin kun silloin, jos väistämisvelvollinen ei väistä ja törmäysvaara on ilmeinen.

        Eli väistäjä saa ja sen pitää muuttaa kurssi (jos se on tarpeen) ajoissa siitä hetkestä, kun väistettävä on näkyvissä ja väistettävä saa muuttaa kurssia vasta viime tipassa ja silloinkin vain sillä ehdolla, että on törmäysvaara.

        Kun liikutaan rannikon keppihelvetissä, niin veneet voivat olla toisilleen näkyvissä paljon ennen kuin kohtaamista tarvitsee edes miettiä. Silloin minun käsitykseni mukaan sääntö alkaa päteä, kun väistäjä voi ottaa kurssin, joka vie väistettävän ohi. Kun se kurssi on otettu eli väistäminen on tehty, ei väistettävä enää saa muuttaa kurssia tai nopeutta. Käytännössä se väistäjälle tarkoitta sitä ettei kurssia ja/tai nopeutta saa muuttaa niin, että syntyy uusi törmäysvaara.

        "Kun liikutaan rannikon keppihelvetissä, niin veneet voivat olla toisilleen näkyvissä paljon ennen kuin kohtaamista tarvitsee edes miettiä. Silloin minun käsitykseni mukaan sääntö alkaa päteä, kun väistäjä voi ottaa kurssin, joka vie väistettävän ohi. Kun se kurssi on otettu eli väistäminen on tehty, ei väistettävä enää saa muuttaa kurssia tai nopeutta. Käytännössä se väistäjälle tarkoitta sitä ettei kurssia ja/tai nopeutta saa muuttaa niin, että syntyy uusi törmäysvaara."

        Et voi tosissasi tarkoittaa että väistettävän on keppihelvetissä ajettava karille, koska suuntaa ei saa muuttaa väylän suunnan muuttuessä jos sen seurauksena syntyy uusi törmäysvaara. Pienvene voisi tuolloin tietysti pysähtyä suunnanmuutoksen sijasta, mutta isommille aluksille se ei käytännössä ole edes mahdollista. Kyllä väylän reunaa saa edellen ajaa, vaikka se edellyttää suunnan muutoksia. Väistäjän tulee se ennakoida tai väistää tarvoittaessa uudelleen. Säännöistä tätä ei todellakaan löydy, mutta käytännön tilanteita tulee vastaan jatkuvasti suomen saarisossa, myös isommille laivoille, ja noin sitä käytännössä sovelletaan. Eli aluksen kulkusuunnan muutoksia tarkastellaan suhteessa väylän suuntaan, eikä ulkoiseen maisemaan. Väylän mutkassa kääntyvän tulkitaan siis kulkevan suoraan suuntaa muuttamatta.
        Tilanne on vastaava myös tieliikenteessä, tien kaarteessa tapahtuva suunnan muutos ei ole kääntymistä lainsäädännön näkökulmasta. Veikkampa oikeusistuimien tarvittaessa soveltavan samaa periaatetta, vaikkei sitä tukevia pykäliä lainsäädännöstä löydykään.


      • Anonyymi

        Keppihelvetissä kulkiessa riittää että kulkee väylän kulkusuunnassa sen oikeaa reunaa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun liikutaan rannikon keppihelvetissä, niin veneet voivat olla toisilleen näkyvissä paljon ennen kuin kohtaamista tarvitsee edes miettiä. Silloin minun käsitykseni mukaan sääntö alkaa päteä, kun väistäjä voi ottaa kurssin, joka vie väistettävän ohi. Kun se kurssi on otettu eli väistäminen on tehty, ei väistettävä enää saa muuttaa kurssia tai nopeutta. Käytännössä se väistäjälle tarkoitta sitä ettei kurssia ja/tai nopeutta saa muuttaa niin, että syntyy uusi törmäysvaara."

        Et voi tosissasi tarkoittaa että väistettävän on keppihelvetissä ajettava karille, koska suuntaa ei saa muuttaa väylän suunnan muuttuessä jos sen seurauksena syntyy uusi törmäysvaara. Pienvene voisi tuolloin tietysti pysähtyä suunnanmuutoksen sijasta, mutta isommille aluksille se ei käytännössä ole edes mahdollista. Kyllä väylän reunaa saa edellen ajaa, vaikka se edellyttää suunnan muutoksia. Väistäjän tulee se ennakoida tai väistää tarvoittaessa uudelleen. Säännöistä tätä ei todellakaan löydy, mutta käytännön tilanteita tulee vastaan jatkuvasti suomen saarisossa, myös isommille laivoille, ja noin sitä käytännössä sovelletaan. Eli aluksen kulkusuunnan muutoksia tarkastellaan suhteessa väylän suuntaan, eikä ulkoiseen maisemaan. Väylän mutkassa kääntyvän tulkitaan siis kulkevan suoraan suuntaa muuttamatta.
        Tilanne on vastaava myös tieliikenteessä, tien kaarteessa tapahtuva suunnan muutos ei ole kääntymistä lainsäädännön näkökulmasta. Veikkampa oikeusistuimien tarvittaessa soveltavan samaa periaatetta, vaikkei sitä tukevia pykäliä lainsäädännöstä löydykään.

        Aina löytyy joku, joka tahallaan ymmärtää väärin.

        Ei ole pakko ajaa karille, höpsö! Sekö on parasta mitä sinun aivot saa keksittyä :D

        Kurssia ei saa muuttaa niin, että syntyy törmäysvaara. Veneen voi myös pysäyttää tai vauhtia voi hidastaa. Tilannetta voi myös ennakoida ja tehdä vendan aikaisemmin tai myöhemmin.

        Kohtaamistilanne ei kestä niin kauaa etteikö voisi noudattaa sääntöjä.
        Veneilyssä ei ole oikeuksia vaan velvollisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kun liikutaan rannikon keppihelvetissä, niin veneet voivat olla toisilleen näkyvissä paljon ennen kuin kohtaamista tarvitsee edes miettiä. Silloin minun käsitykseni mukaan sääntö alkaa päteä, kun väistäjä voi ottaa kurssin, joka vie väistettävän ohi. Kun se kurssi on otettu eli väistäminen on tehty, ei väistettävä enää saa muuttaa kurssia tai nopeutta. Käytännössä se väistäjälle tarkoitta sitä ettei kurssia ja/tai nopeutta saa muuttaa niin, että syntyy uusi törmäysvaara."

        Et voi tosissasi tarkoittaa että väistettävän on keppihelvetissä ajettava karille, koska suuntaa ei saa muuttaa väylän suunnan muuttuessä jos sen seurauksena syntyy uusi törmäysvaara. Pienvene voisi tuolloin tietysti pysähtyä suunnanmuutoksen sijasta, mutta isommille aluksille se ei käytännössä ole edes mahdollista. Kyllä väylän reunaa saa edellen ajaa, vaikka se edellyttää suunnan muutoksia. Väistäjän tulee se ennakoida tai väistää tarvoittaessa uudelleen. Säännöistä tätä ei todellakaan löydy, mutta käytännön tilanteita tulee vastaan jatkuvasti suomen saarisossa, myös isommille laivoille, ja noin sitä käytännössä sovelletaan. Eli aluksen kulkusuunnan muutoksia tarkastellaan suhteessa väylän suuntaan, eikä ulkoiseen maisemaan. Väylän mutkassa kääntyvän tulkitaan siis kulkevan suoraan suuntaa muuttamatta.
        Tilanne on vastaava myös tieliikenteessä, tien kaarteessa tapahtuva suunnan muutos ei ole kääntymistä lainsäädännön näkökulmasta. Veikkampa oikeusistuimien tarvittaessa soveltavan samaa periaatetta, vaikkei sitä tukevia pykäliä lainsäädännöstä löydykään.

        Väistäjän ei tarvitse ennakoida väistettävän ajatuksia. Se edellyttäisi että tietää mihin toinen on menossa ja mitä sen mielessä liikkuu.

        Väylällä ei ole merkitystä jo siksi, että siihen liitytään ja siltä poistutaan ja sen poikki mennään. Harvoin voi olla varma ettei viereinen saari ole se paikka mihin toinen vene on menossa.

        Jos kuitenkin itse liikkuu väylällä, niin siihen pätee yksinkertainen sääntö eli väistää oikealle. Se on helppo ennakoida koska se on laki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika tiukasti sanottu lista. Riippuu tietysti tulkinnastakin.

        Mutta vähänkin tiukemmin tulkittuna mahdoton noudatettava. Jos ei olla aivan avomerellä, suoraan ei voi kauaa ajaa. Matka ei myöskään ole aina suoraan ajon suuntaan. Väistettäväkin joutuu muita usein väistämään. Tietysti siis voi suuntaa muuttaa, myös niin, että se johtaa törmäyskurssille (ei tietenkään törmäykseen eikä välittömään väistötarpeeseen).

        Väistämistarve keppihelvetissä ei ole kovin pitkällä matkalla vaan siinä hetkessä, kun alukset ovat kohtaavalla kurssilla.

        Kukaan ei saa tietentahtoen valita kurssia, jossa on törmäysvaara, mutta sellainen voi syntyä tahattomasti.

        Minun on vaikea uskoa, että kukaan niistä, jotka valittava väistettävän velvollisuuksia, ei itse pystyisi väistämään silloin kun se pitää tehdä.

        Kyse on vain ihmisestä, joka ei ymmärrä että on tilanteita joissa molemmilla on velvollisuuksia. Esimerkiksi narsistilla sellaisten asioiden tajuaminen on mahdotonta aivojen väärän kytkennän takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väistäjän ei tarvitse ennakoida väistettävän ajatuksia. Se edellyttäisi että tietää mihin toinen on menossa ja mitä sen mielessä liikkuu.

        Väylällä ei ole merkitystä jo siksi, että siihen liitytään ja siltä poistutaan ja sen poikki mennään. Harvoin voi olla varma ettei viereinen saari ole se paikka mihin toinen vene on menossa.

        Jos kuitenkin itse liikkuu väylällä, niin siihen pätee yksinkertainen sääntö eli väistää oikealle. Se on helppo ennakoida koska se on laki.

        "Väistä oikealle koska se on laki". Milä laki käskee purjevenettä väistämään oikealle?.
        Äkkitilanteessa se on luonnollinen suunta muttei perustu lakiin eokä aina olw oikeinkaan


    • Anonyymi

      Tämä ei liity otsikon kysymykseen mutta latikkaväylällä ajamiseen ja väistämiseen - sumussa! Onko oikein/laillista ajaa väylän vasenta reunaa, omaan kulkusuuntaa nåhden?

      • Anonyymi

        Mikä on latikkaväylä? Lateraaliviitoitettulo?

        Sumussa ei ole sen enempää väärin ajaa väylän vasempaa reunaa kuin muulloinkaan.

        (Ahtaissa kulkuväylissä tulee joka tapauksessa ajaa oikeassa reunassa - viitoituksesta ahtautta ei voi päätellä).


      • Anonyymi

        Oliko se niin, että viranomainen näkee suomen rannikon väylät aina ahtaina väylinä?
        Ainakin minua närästää väylän ”väärässä” laidassa vastaan tulevat.
        En näe mitään pahaa siinä, että mutkissä oiotaan, kunhan siinä ei ole muita tulossa vastaan.
        Ainakin tiheässä sumussa vasemmalla puolella ajaminen on mielestäni edesvastuutonta.
        RH traffic


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko se niin, että viranomainen näkee suomen rannikon väylät aina ahtaina väylinä?
        Ainakin minua närästää väylän ”väärässä” laidassa vastaan tulevat.
        En näe mitään pahaa siinä, että mutkissä oiotaan, kunhan siinä ei ole muita tulossa vastaan.
        Ainakin tiheässä sumussa vasemmalla puolella ajaminen on mielestäni edesvastuutonta.
        RH traffic

        Siltä se oikeudenkäyntien perusteella vaikuttaa. Se on kuitenkin vain yksi näkökulma.

        Paljon painoa laitetaan tähystykselle, nopeudelle, kommunikoinnille ja väistämisetäisyydelle koska niissä ovat yleensä välittömät syyt onnettomuudelle.

        Usein onnettomuudet tapahtuvat siksi ettei havaita toista lainkaan tai ymmärretään väärin toisen aikeet.


      • Anonyymi

        Sellaisia oikeustapauksia ei taida olla, jossa kaksi alusta kohtaa väylällä, jossa niillä on kummallakin mainiosti tilaa ohjailla, ja toinen olisi menestyksekkäästi vedonnut siihen, että kaikki väylät ovat ahtaita ja toinen ajoi laittomasti väylän vasenta reunaa.

        Ahtaus on tilannekohtaista, jostain viranomaisesitteestä löytyvä ilmaus ”väylät ovat pääsääntöisesti ahtaita” on ymmärrettävä kehotuksena olla estämättä sellaisten alusten kulkua, jotka eivät kykene vaikeuksitta muualla kulkemaan.

        Oikeanpuoleista liikenettä ei ole muualla kuin oikeasti ahtailla kulkuväylillä ja reittijakojärjestelmässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sellaisia oikeustapauksia ei taida olla, jossa kaksi alusta kohtaa väylällä, jossa niillä on kummallakin mainiosti tilaa ohjailla, ja toinen olisi menestyksekkäästi vedonnut siihen, että kaikki väylät ovat ahtaita ja toinen ajoi laittomasti väylän vasenta reunaa.

        Ahtaus on tilannekohtaista, jostain viranomaisesitteestä löytyvä ilmaus ”väylät ovat pääsääntöisesti ahtaita” on ymmärrettävä kehotuksena olla estämättä sellaisten alusten kulkua, jotka eivät kykene vaikeuksitta muualla kulkemaan.

        Oikeanpuoleista liikenettä ei ole muualla kuin oikeasti ahtailla kulkuväylillä ja reittijakojärjestelmässä.

        Tämän tyyppistä vastausta odotinkin. Jatketaan kuten ennenkin ja poukkoillaan väylillä missä sattuu.
        Kuitenkin ihmettelen miksi noita reittijakojärjestelmiä on luotu, jos mitään järjestystä väylillä ei tarvita.
        Esimerkiksi turvavesiviitoilla varustetulla väylällä olisi selvää, jos jättäismme viitan vasemmalle ja pitäisimme niitä viittoja väylän jakolinjana.
        CEVNI alueella on hyvin tarkkaa kuinka siellä sivuutellaan toinen alus. Rannoilla on merkit, jos väylä siirtyy joen toiselle laidalle.
        Oletan että pitkä kokemus noilla ahtailla väylillä on johtanut siihen, että on pitänyt kehitellä tarkat säännöt siellä liikkumiseen.
        Järjestystä kaipaava.
        RH traffic


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämän tyyppistä vastausta odotinkin. Jatketaan kuten ennenkin ja poukkoillaan väylillä missä sattuu.
        Kuitenkin ihmettelen miksi noita reittijakojärjestelmiä on luotu, jos mitään järjestystä väylillä ei tarvita.
        Esimerkiksi turvavesiviitoilla varustetulla väylällä olisi selvää, jos jättäismme viitan vasemmalle ja pitäisimme niitä viittoja väylän jakolinjana.
        CEVNI alueella on hyvin tarkkaa kuinka siellä sivuutellaan toinen alus. Rannoilla on merkit, jos väylä siirtyy joen toiselle laidalle.
        Oletan että pitkä kokemus noilla ahtailla väylillä on johtanut siihen, että on pitänyt kehitellä tarkat säännöt siellä liikkumiseen.
        Järjestystä kaipaava.
        RH traffic

        Niin, ne kulkusuuntia koskevat säännöt ovat voimassa siellä, missä ne ovat tarpeen. Muualla eivät.

        Se, että Cevni-säännöt ovat käteviä saksalaisella kanavalla, ei tee niistä tarpeellisia avoimella selällä, jossa sattuu kulkemaan väylä.

        Reittijakojärjestelmillä on tarkoitus vähentää suurten rahtialusten törmäämisriskiä ohjaamalla ne eri kaistoille. Ei siitäkään mitään yleistä toimintamallia kannata johtaa.

        Väistämissäännöt ovat helpot ja niillä pärjää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ne kulkusuuntia koskevat säännöt ovat voimassa siellä, missä ne ovat tarpeen. Muualla eivät.

        Se, että Cevni-säännöt ovat käteviä saksalaisella kanavalla, ei tee niistä tarpeellisia avoimella selällä, jossa sattuu kulkemaan väylä.

        Reittijakojärjestelmillä on tarkoitus vähentää suurten rahtialusten törmäämisriskiä ohjaamalla ne eri kaistoille. Ei siitäkään mitään yleistä toimintamallia kannata johtaa.

        Väistämissäännöt ovat helpot ja niillä pärjää.

        Oikealle puolelle väistäminen on osa väistämissääntöjä. Myös kaikki muu käyty keskustelu perustuu sääntöihin. Niistä ei voi poimia niitä, jotka sattuvat kulloinkin antavan parhaat vibat.

        Kun on tilaa, niin sitä tulee ottaneeksi turvallisen kurssin edes miettimättä sitä pitäisikö jonkun muun väistää. Toisaalta törmäyskussin ottaminen, kun on valinnanvaraa, ei ole kaikkensa tekemistä törmäyksen välttämiseksi.

        Aioin edelleen kulkea ahtaana pitämälläni väylällä oikeaa laitaa ja väistää oikealle kunnes joku osoittaa sen vaarantavan turvallisuuden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oikealle puolelle väistäminen on osa väistämissääntöjä. Myös kaikki muu käyty keskustelu perustuu sääntöihin. Niistä ei voi poimia niitä, jotka sattuvat kulloinkin antavan parhaat vibat.

        Kun on tilaa, niin sitä tulee ottaneeksi turvallisen kurssin edes miettimättä sitä pitäisikö jonkun muun väistää. Toisaalta törmäyskussin ottaminen, kun on valinnanvaraa, ei ole kaikkensa tekemistä törmäyksen välttämiseksi.

        Aioin edelleen kulkea ahtaana pitämälläni väylällä oikeaa laitaa ja väistää oikealle kunnes joku osoittaa sen vaarantavan turvallisuuden.

        Oikealle väistäninen on tietysti oikein kahden konealuksen kohdatessa keulat vastakkain, oli väylä ahdas tai ei. Ahtaalla kulkuväylällä on kuljettava niin oikealla, kuin se vaikeuksitta käy päinsä. Ei sitä ole kukaan sinulta kieltämässä. Muuallakin saa kulkea väylän oikeassa reunassa.

        Mitään viboihin perustuvaa sääntöjen valikointia en ehdottanut, vaan sääntöjen noudattamista soveltamisalueellaan. Cevniä keskieurooppalaisilla kanavilla, reittijakojärjestelmää siellä, missä sellainen on, ahtaan kulkuväylän erikoisuuksia ahtailla kulkuväylillä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sellaisia oikeustapauksia ei taida olla, jossa kaksi alusta kohtaa väylällä, jossa niillä on kummallakin mainiosti tilaa ohjailla, ja toinen olisi menestyksekkäästi vedonnut siihen, että kaikki väylät ovat ahtaita ja toinen ajoi laittomasti väylän vasenta reunaa.

        Ahtaus on tilannekohtaista, jostain viranomaisesitteestä löytyvä ilmaus ”väylät ovat pääsääntöisesti ahtaita” on ymmärrettävä kehotuksena olla estämättä sellaisten alusten kulkua, jotka eivät kykene vaikeuksitta muualla kulkemaan.

        Oikeanpuoleista liikenettä ei ole muualla kuin oikeasti ahtailla kulkuväylillä ja reittijakojärjestelmässä.

        Oikeudessa näytetään ennen kaikkea painotettavan hyvää tähystystä ja pyrkimystä välttää törmäys, kun sen vasra on havaittu. Silläkään ei ole ollut väliä, kumpi tulee oikealta, kun on kyse moottoriveneistä. Tuskin purjeveneiden keskinäiset väistämissäännötkään paljon painavat oikeudessa.


      • Anonyymi

        Luin Traficomin julkaiseman veneilijän tietopaketin, jossa erityisesti painotettiin rannikkomme väylien olevan ahtaita kulkuväyliä.
        Tuo antoi lisää uskoa pysyä väylä oikeassa laidassa D.

        Rh traffic


      • Anonyymi kirjoitti:

        Luin Traficomin julkaiseman veneilijän tietopaketin, jossa erityisesti painotettiin rannikkomme väylien olevan ahtaita kulkuväyliä.
        Tuo antoi lisää uskoa pysyä väylä oikeassa laidassa D.

        Rh traffic

        Tuo on sellaista yksityiskohtaa, johon ei varmasti oteta oikeudessa kantaa.


    • Anonyymi

      Anteeksi tuo "latikkaväylä", se on huono sana lateraaliväylälle .
      Mutta kysymys oli tärkeä, koska olin törmätä vastaantulijaan juuri sumussa. Koneella tietenkin mentiin ja mahdollisimman oikeaa reunaa. Yhtäkkiä keulan puolelta ilmestyi alus jonka tajusin hetken päästå tulevan suoraan kohti. Ehdin kyllä väistää mutta marginaali ei ollut suuri, koska kokemattomuuttani en ollut varautunut siihen että " saa ajaa mitå reunaa haluaa" . Kyseessä oli kohti Hankoa menevä rannikkoväylä, joka ao kohdassa noin kaapelinmitan levyinen.

      Kannatan oikeanpuoleista

      • Anonyymi

        Keppihelvetti Hangosta pohjoiseen on hyvä esimerkki paikoista, jossa on selkeintä noudattaa oikean puolen sääntöä.

        Vaikka koko matka ei ole ahdasta, niin muutama paikka on varmasti niin ahdas, että ne luetaan ahtaiksi myös pienveneille.

        Kun moni onnettomuus johtuu siitä ettei ymmärretä toista, niin on järkevä noudattaa edes jotain sääntöjä ainakin niissä kapeimmissa kohdissa. Ja varautua siihen ettei kaikki tunne sääntöjä ja osa pistää aina muut väistämään luonnevian takia.


    • Anonyymi

      On helpottavaan havaita, että väylän oikeassa reunassa kulkevia on muitakin tässä ketjussa.
      Olin jo hieman epätoivoinen kun näytti siltä, että missä tahansa kulkijat olivat selvänä enemmistönä.
      Minäkin tulen ajamaan oikeassa reunassa oli siten kirkasta tai sumua.
      Toivon että yhä useampi ottaa oikean reunan D

      Terv. RH traffic

    • Anonyymi

      Tästä ketjusta saa käsityksen , ettei kukaan purjehdi (ainakaan muuta kuin avotuulia) vaan ajaa mottorilla väylän oikeaa reunaa. Pysytään palstan nimen mukaisesti purjehduksessa. Luoviva pursi ei etene noin.
      Toistuva väite on, ettei ohitettava saa muuttaa suuntaa tai nopeutta. Mahdotonta käytännössä Suomen saaristoväylillä purjehtiessa. Kuin myös juuri nyt Euroopan halki kiemuraosia jokia moottoroidessa. Kuitenkaan tosielämässä väistäminen on ongelma hyvin harvoin ja silloin kun väistövelvollinen ei väistä niin väistää itse. Ei se oli keneltäkään pois. Ratakilpailussa oikeuksista on pidettävä kiinni, reissussa ek.
      Saksan jokien sivuutuskäytäntö on syytä tietää jos tänne eksyy. Ylävirtaan ajava alus voi sinisellä taululla määrätä sivuutuspuolen.. Noin 50% sivuutetaan vasenkätisellä liikenteellä.
      Seppomartti

      • Anonyymi

        Sinä olet vain väärässä. Harvoin näkee mitään noin lähellä täydellisyyttä olevaa suoritusta.

        Ilmeisesti aliarvioit kaikkia muita ihmisiä ja osaa eläinlajeistakin sillä, että olet hoksannut ettei vesillä voi vain ajaa suoraan vaan joskus pitää kääntyä. Se oli ehkä sinulle saavutus, mutta jos olisit nähnyt sen vaivan, että olisit kunnioittanut myös muiden kirjoituksia lukemalla ne, niin sinulle ei olisi tullut tarvetta toistaa tuota itsestäänselvyyttä :D

        Kyse on ohjaus- ja kulkusäännöistä. Ne ovat vaikeita sanoja, mutta avataan niitä hiukan. Kulkeminen on tässä yhteydessä sama kuin vedessä liikkuminen aluksella (Alus-termi löytyy sopimuksesta). Ohjaaminen on sitä, kun kulkusuuntaa vaihdetaan tahsonalaisesti - ei siis vahingossa tai itsestään.

        Sitten sopimuksesta löytyy toimenpiteet yhteentörmäyksen välttämiseksi. Lyhyesti siinä sanotaan, että pitää tehdä kaikki mahdollinen ja ajoissa. Se tarkoittaa sitä, että ei saa vaihtaa kurssia niin, että syntyy yhteentörmäyksen vaara. Jos joutuu kääntämään venettä (ohjaaminen), niin ei saa kääntää niin, että kurssi aiheuttaa yhteentörmäyksen vaaran.

        Eritysesti asiaa korostetaan niin, että vittumaisetkaan ihmiset eivät pääse kääntämään toisen eteen sanomalla, että väistettävän pitää säilyttää suunta ja nopeus. Sitä ei tarvitse kuitenkaan säilyttää muulloin, kun on väistettävä.

        Ei ole pakko ajaa maihin, jos joskus joku on väistänyt tai epäilee, että joku tulee väistämään. Tämä viimeinen lause oli idiootteja varten :D

        Eli kun on tilanne, jossa toinen väistää, niin väistettävä ei saa tehdä sitä tyhjäksi kääntämällä etteen tai muuttamalla kurssia niin, että tulee törmäysvaara.

        Kuten et huomannut, missään ei puhuta purjeveneistä eikä moottoriveneistä vaan kaikki nämä asiat koskevat kaikkia aluksia kaikkialla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä olet vain väärässä. Harvoin näkee mitään noin lähellä täydellisyyttä olevaa suoritusta.

        Ilmeisesti aliarvioit kaikkia muita ihmisiä ja osaa eläinlajeistakin sillä, että olet hoksannut ettei vesillä voi vain ajaa suoraan vaan joskus pitää kääntyä. Se oli ehkä sinulle saavutus, mutta jos olisit nähnyt sen vaivan, että olisit kunnioittanut myös muiden kirjoituksia lukemalla ne, niin sinulle ei olisi tullut tarvetta toistaa tuota itsestäänselvyyttä :D

        Kyse on ohjaus- ja kulkusäännöistä. Ne ovat vaikeita sanoja, mutta avataan niitä hiukan. Kulkeminen on tässä yhteydessä sama kuin vedessä liikkuminen aluksella (Alus-termi löytyy sopimuksesta). Ohjaaminen on sitä, kun kulkusuuntaa vaihdetaan tahsonalaisesti - ei siis vahingossa tai itsestään.

        Sitten sopimuksesta löytyy toimenpiteet yhteentörmäyksen välttämiseksi. Lyhyesti siinä sanotaan, että pitää tehdä kaikki mahdollinen ja ajoissa. Se tarkoittaa sitä, että ei saa vaihtaa kurssia niin, että syntyy yhteentörmäyksen vaara. Jos joutuu kääntämään venettä (ohjaaminen), niin ei saa kääntää niin, että kurssi aiheuttaa yhteentörmäyksen vaaran.

        Eritysesti asiaa korostetaan niin, että vittumaisetkaan ihmiset eivät pääse kääntämään toisen eteen sanomalla, että väistettävän pitää säilyttää suunta ja nopeus. Sitä ei tarvitse kuitenkaan säilyttää muulloin, kun on väistettävä.

        Ei ole pakko ajaa maihin, jos joskus joku on väistänyt tai epäilee, että joku tulee väistämään. Tämä viimeinen lause oli idiootteja varten :D

        Eli kun on tilanne, jossa toinen väistää, niin väistettävä ei saa tehdä sitä tyhjäksi kääntämällä etteen tai muuttamalla kurssia niin, että tulee törmäysvaara.

        Kuten et huomannut, missään ei puhuta purjeveneistä eikä moottoriveneistä vaan kaikki nämä asiat koskevat kaikkia aluksia kaikkialla.

        Eiköhän Seppo tämän paremmin handlannut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän Seppo tämän paremmin handlannut.

        No ei. Väsitettävä ei saa muuttaa kurssia siten, että juuri väistänyt joutuu taas väistämään. Se jo tulkitaan päälleajoksi ja siihen ei ole kellään oikeutta. Luovivan veneen pitää ottaa sekin huomioon luoviessaan.

        "Toistuva väite on, ettei ohitettava saa muuttaa suuntaa tai nopeutta. "

        Tällä tarkoitetaan sitä, ettei suunnan ja nopeuden muutoksilla saa haitata väistävän kykyä tehdä väistö. Jos kahdella veneellä on aluksi törmäyskurssi ja toinen tekee väistöliikeen, ei se väistettävä saa ottaa uutta kurssia / muuttaa nopeuttaan niin, että tulee taas yhteentörmäyksen vaara. Ei edes luoviessaan. Jos väistettävän pitää muttaa kurssi tai nopeutta, pitää se tehdä niin, ettei se aiheuta uutta törmäyskurssia.

        En nyt ymmärrä mikä tässä on näin vaikeaa. Käytännössäkin noita sanakareita jotka ovat Seppo Martin kanssa samaa mieltä tuolta löytyy. Edes luovivalla purjealuksella ei ole tälläistä päälleajo-oikeutta eikä luovija siten saa ottaa uutta törmäyskurssia.

        Jos on pakko heittää venda, niin sitten se pitää tehdä ilman uutta törmäyskurssia. Tavalla taikka toisella. So simple.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eiköhän Seppo tämän paremmin handlannut.

        No ei tietenkään handlannut.

        Seppo vain toisti vielä kerran sen, mikä oli jo vähintään kertaalleen sanottu.
        Jos joku "handlasi" asian, se on se, jota Seppo apinoi - eikä sekään handlannut mitään.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe