Kesäksi vesille!
https://kiertonet.fi/ajoneuvot/veneet-vesikulkuneuvot/purjevene-nro6-26912
Hyvä vene halvalla
37
259
Vastaukset
- Anonyymi
Mitä pyydät kuvan moottoriveneestä?
Ei ole mun, mutta eiköhän se halvalla lähde. Miksiköhän tästä poistettiin viesti, jossa luki vain "pikku laittoa?"
- Anonyymi
Automaatti näyttää poistavan kaikki lyhyet yhden lauseen viestit.
- Anonyymi
Bossu kirjoitti:
Ei ole mun, mutta eiköhän se halvalla lähde. Miksiköhän tästä poistettiin viesti, jossa luki vain "pikku laittoa?"
Telakointi ei ainakaan näytä oikein onnistuneesta!
- Anonyymi
Olisiko kyseessä helmsman 20 tai My? Jokatapuksessa tuo vene ei ole 3 metriä leveä!
- Anonyymi
Jos joku ostaa, lähtee merelle, uppoaa, porukkaa hukkuu, niin Pori on kusessa ja saa syytteen kuolemantuottamuksista. Helpompaa on laittaa paatit venepurkaamolle jossa ne jauhetaan silpuksi.
- Anonyymi
Ei tietenkään joudu.
- Anonyymi
Ei ole sen enempää kuin kukaan muukaan käytetyn veneen myyjä, niin kauan kun sitä ei myydä valehtelemalla kunto paremmaksi kuin onkaan.
- Anonyymi
Halvan purren paradoksi on siinä, että veneen ylläpito maksaa likimain saman vuodessa, oli sitten kyseessä upouusi kymmenien tai satojen tuhansien jahti tai sitten ilmainen tai puoli-ilmainen romu. Venepaikka ja nostot, talvisäilytys ja huollot ovat täsmälleen saman hintaisia - samoin kuin kaikki varusteet, satamamaksut ja muut pakolliset kulut. Eli ei mitään järkeä.
Toki jos tuon saa omalle rantatontille ja omalle pihalle talvisäilytykseen, sekä nostettua ja laskettua omatoimisesti ja tykkää vielä näprätä, niin sitten tuossa voi olla hitusen ideaa.- Anonyymi
Logiikka ontuu. Mitä väliä veneen arvolla on sen kannalta, että harrastus maksaa sen minkä maksaa.?
Jos nostot, laskut jne. maksaisivat saman verran, halvemman veneen omistaja säästää hankintahintojen erotuksen ja pääomakulut. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Logiikka ontuu. Mitä väliä veneen arvolla on sen kannalta, että harrastus maksaa sen minkä maksaa.?
Jos nostot, laskut jne. maksaisivat saman verran, halvemman veneen omistaja säästää hankintahintojen erotuksen ja pääomakulut....mitkä ovat loppupeleissä melko pienet verrattuna kokonaiskustannuksiin. Eli pointti oli siinä että miksi säästää juuri veneessä, jos oheiskulut on joka tapauksessa suuret.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
...mitkä ovat loppupeleissä melko pienet verrattuna kokonaiskustannuksiin. Eli pointti oli siinä että miksi säästää juuri veneessä, jos oheiskulut on joka tapauksessa suuret.
Siis tarkoitat että jos juoksevat kulut ovat veneen arvosta riippumatta esim. 2000e kaudessa, niin jokaisen kannattaa sen takia ostaa 100 000 euron vene tonnin veneen sijasta? Omituinen logiikka.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis tarkoitat että jos juoksevat kulut ovat veneen arvosta riippumatta esim. 2000e kaudessa, niin jokaisen kannattaa sen takia ostaa 100 000 euron vene tonnin veneen sijasta? Omituinen logiikka.
Voihan sitä ostaa 10 000 euron veneenkin. Mutta jos ostat 1000 euron veneen, todennäköisesti joudut maksamaan joka vuosi hankintahinnan edestä erilaisia korjauskuluja ja päädyt maksamaan lopulta kuitenkin enemmän. Pommi on pommi, oli kyse veneestä tai autosta.
- Anonyymi
Kaikkihan tietää, että vuosikulut ovat 10% purjeveneen arvosta. Siis ko. veneestä 5 euroa ja 100 tonnin veneestä 10 tonnia.
- Anonyymi
Paskapuhetta. Hinnalla ei tässä ole merkitystä. 90 tonnilla saa nettiveneestä esim. 36-jalkaisen Finngulfin vuodelta 2002 ja 95 tonnilla 50-jalkaisen Beneteau Oceaniksen vuodelta 1991.
Ja sinäkö pokkana väität että uudehkon 36-jalkaisen FG:n vuosikulut olisivat 9000 euroa ja vanhemman 50-jalkaisen 9500 euroa? Eipä taida osua lähellekään oikeaa.
Ja tuon veneen vuosikulut ylittävät monikymmenkertaisesti veneen arvon. Yksin rahdin hinta tuolta kaatopaikalta veden ääreen ylittäisi sen arvon. Paljonko mahtaisivat olla kulut, että tuon saisi oikeasti merikelpoiseksi? Tuhansia euroja. Mikset siis suoraan ostaisi muutaman tonnin venettä joka on sentään käyttökunnossa. Anonyymi kirjoitti:
Paskapuhetta. Hinnalla ei tässä ole merkitystä. 90 tonnilla saa nettiveneestä esim. 36-jalkaisen Finngulfin vuodelta 2002 ja 95 tonnilla 50-jalkaisen Beneteau Oceaniksen vuodelta 1991.
Ja sinäkö pokkana väität että uudehkon 36-jalkaisen FG:n vuosikulut olisivat 9000 euroa ja vanhemman 50-jalkaisen 9500 euroa? Eipä taida osua lähellekään oikeaa.
Ja tuon veneen vuosikulut ylittävät monikymmenkertaisesti veneen arvon. Yksin rahdin hinta tuolta kaatopaikalta veden ääreen ylittäisi sen arvon. Paljonko mahtaisivat olla kulut, että tuon saisi oikeasti merikelpoiseksi? Tuhansia euroja. Mikset siis suoraan ostaisi muutaman tonnin venettä joka on sentään käyttökunnossa.Niinpä, ei kannata remontointi. Periaatteessa, jos joku kaipaisi pientä daycruiseria, tuollaisesta sellaisen saisi, jos vene on lähinnä likainen eikä rikki. Jos tarkoitus ei ole nukkua veneessä, sisustan kunnolla ei ole niin väliä. Kunhan kemiallisen vessan saa jonnekin laitettua.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paskapuhetta. Hinnalla ei tässä ole merkitystä. 90 tonnilla saa nettiveneestä esim. 36-jalkaisen Finngulfin vuodelta 2002 ja 95 tonnilla 50-jalkaisen Beneteau Oceaniksen vuodelta 1991.
Ja sinäkö pokkana väität että uudehkon 36-jalkaisen FG:n vuosikulut olisivat 9000 euroa ja vanhemman 50-jalkaisen 9500 euroa? Eipä taida osua lähellekään oikeaa.
Ja tuon veneen vuosikulut ylittävät monikymmenkertaisesti veneen arvon. Yksin rahdin hinta tuolta kaatopaikalta veden ääreen ylittäisi sen arvon. Paljonko mahtaisivat olla kulut, että tuon saisi oikeasti merikelpoiseksi? Tuhansia euroja. Mikset siis suoraan ostaisi muutaman tonnin venettä joka on sentään käyttökunnossa.90 tuhatta euroa 17 vuotta vanhasta FG 36! Salli minun epäröidä ja peräti nauraa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
90 tuhatta euroa 17 vuotta vanhasta FG 36! Salli minun epäröidä ja peräti nauraa!
Tässä olisi. Onkin varmaan kallein Finngulf mitä nettiveneessä on. Paljon halvemmalla saa uudempia, mutta tosiaan saahan 90 tonnillakin ostaa jos haluaa.
Finngulf 36
90 000 €
ID 751093. Dark blue matkavene purjevene
https://www.nettivene.com/purjevene/finngulf/751093
Ilmoitustyyppi Myydään Sijainti
Ruotsi, Suomen ulkopuolella
Vuosimalli 2002 Runkomateriaali Muovi
Ohjaustapa Ruori Pituus 10,94 m
Maston korkeus 17 m Leveys 3,28 m
Paino 6 500 kg Syväys 1,95 m
Päivitetty 16.05.2019 Omistajia 1
Talvisäilytysvarusteet On Makuupaikkoja 6 - Anonyymi
:-)) yrittänyttä ei laiteta!
Ruotsiin on kirinyt tieto että Suomalaiset ovat nykyään ostovoimainen kansa :-)) Anonyymi kirjoitti:
Paskapuhetta. Hinnalla ei tässä ole merkitystä. 90 tonnilla saa nettiveneestä esim. 36-jalkaisen Finngulfin vuodelta 2002 ja 95 tonnilla 50-jalkaisen Beneteau Oceaniksen vuodelta 1991.
Ja sinäkö pokkana väität että uudehkon 36-jalkaisen FG:n vuosikulut olisivat 9000 euroa ja vanhemman 50-jalkaisen 9500 euroa? Eipä taida osua lähellekään oikeaa.
Ja tuon veneen vuosikulut ylittävät monikymmenkertaisesti veneen arvon. Yksin rahdin hinta tuolta kaatopaikalta veden ääreen ylittäisi sen arvon. Paljonko mahtaisivat olla kulut, että tuon saisi oikeasti merikelpoiseksi? Tuhansia euroja. Mikset siis suoraan ostaisi muutaman tonnin venettä joka on sentään käyttökunnossa.Veneen kulut vuodessa on
((p/10)^2)*h,
missä p on veneen pituus jalkoina ja h ln huolellisuus, eli ylläpidon taso. Jos ylläpito on erittäin huolellista, h=200, normaalia h=150, huoletonta h=100.
Eli 20-jalkaisen kulut normaaliylläpidolla on (20/10)^2*150=4*150=600 eur. 40-jalkaisen kulut huolellisella ylläpidolla on 16*200=3200 eur. p pitää korottaa toiseen potenssiin, koska kulut nousevat nopeammin kuin lineaarisesti veneen pituuden kasvaessa.- Anonyymi
Bossu kirjoitti:
Veneen kulut vuodessa on
((p/10)^2)*h,
missä p on veneen pituus jalkoina ja h ln huolellisuus, eli ylläpidon taso. Jos ylläpito on erittäin huolellista, h=200, normaalia h=150, huoletonta h=100.
Eli 20-jalkaisen kulut normaaliylläpidolla on (20/10)^2*150=4*150=600 eur. 40-jalkaisen kulut huolellisella ylläpidolla on 16*200=3200 eur. p pitää korottaa toiseen potenssiin, koska kulut nousevat nopeammin kuin lineaarisesti veneen pituuden kasvaessa.Eipä tuokaan kaava oikein päde. Oman veneen kiinteät kulut:
- laituripaikka 550 euroa (leveys 4 metirä)
- Talvisäilytyspaikka 500 euroa
- Vakuutus 560 euroa
- Nosto 100 euroa
- Lasku 100 euroa
Noista ei kovin paljon tingittyä veneen kunnosta taikka ostohinnasta riippumatta. Pituus vaikuttaa jonkin verran laiturimaksuun ja talvisäilytysmaksuun, mutta ei kovin merkittävästi.
Muuttuvat kulut:
- Huolto ja korjaus noin 500 euroa / vuosi keskimäärin. Tänä vuonna meni 1200 euroa.
- Uushankinnat: tarpeen mukaan
Eipä noissakaan paljon veneen pituus vaikuta..... Rikin osiin j aköysistöönkin vaikutus on aika pieni. Moottorin suodattimet ja öljyt maksaa saman veneen pituudesta riippumatta. Plotterit jne uushankinnat hankitaan saman laisina pituudesta riippumatta. Anonyymi kirjoitti:
Eipä tuokaan kaava oikein päde. Oman veneen kiinteät kulut:
- laituripaikka 550 euroa (leveys 4 metirä)
- Talvisäilytyspaikka 500 euroa
- Vakuutus 560 euroa
- Nosto 100 euroa
- Lasku 100 euroa
Noista ei kovin paljon tingittyä veneen kunnosta taikka ostohinnasta riippumatta. Pituus vaikuttaa jonkin verran laiturimaksuun ja talvisäilytysmaksuun, mutta ei kovin merkittävästi.
Muuttuvat kulut:
- Huolto ja korjaus noin 500 euroa / vuosi keskimäärin. Tänä vuonna meni 1200 euroa.
- Uushankinnat: tarpeen mukaan
Eipä noissakaan paljon veneen pituus vaikuta..... Rikin osiin j aköysistöönkin vaikutus on aika pieni. Moottorin suodattimet ja öljyt maksaa saman veneen pituudesta riippumatta. Plotterit jne uushankinnat hankitaan saman laisina pituudesta riippumatta.Laitetaan sitten ((p/10)^2*h) 500,
missä h on 70, 120 tai 170 euroa aiemman logiikan mukaan. Tässä ei ole mukana laituripaikkaa, koska sitä ei kaikki tarvitse.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä olisi. Onkin varmaan kallein Finngulf mitä nettiveneessä on. Paljon halvemmalla saa uudempia, mutta tosiaan saahan 90 tonnillakin ostaa jos haluaa.
Finngulf 36
90 000 €
ID 751093. Dark blue matkavene purjevene
https://www.nettivene.com/purjevene/finngulf/751093
Ilmoitustyyppi Myydään Sijainti
Ruotsi, Suomen ulkopuolella
Vuosimalli 2002 Runkomateriaali Muovi
Ohjaustapa Ruori Pituus 10,94 m
Maston korkeus 17 m Leveys 3,28 m
Paino 6 500 kg Syväys 1,95 m
Päivitetty 16.05.2019 Omistajia 1
Talvisäilytysvarusteet On Makuupaikkoja 6Näytä mulle se uusi 36-jalkainen, jonka saa 90 tonnilla ja jossa on samat varusteet kuin tuossa FG:ssä. En usko ennen kuin näen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
90 tuhatta euroa 17 vuotta vanhasta FG 36! Salli minun epäröidä ja peräti nauraa!
Tyypillistä kateellisen kitinää. Hyvin varusteltu hyväkuntoinen maineikas vene, hintansa arvoinen.
- Anonyymi
Bossu kirjoitti:
Laitetaan sitten ((p/10)^2*h) 500,
missä h on 70, 120 tai 170 euroa aiemman logiikan mukaan. Tässä ei ole mukana laituripaikkaa, koska sitä ei kaikki tarvitse.Laituripaikka on varsinkin pienemmälle veneelle hyvin merkittävä kulu. Omassa seurassa 20 jalkaisen laituri- ja talvipaikka maksaa n. 500. 40-jalkaisen taas n. 850 eli kulu ei kasva edes lineaarisesti.
Sama pätee nostoon ja laskuun.
Vakuutusmaksu taas tulee melko suoraan veneen arvosta ollen 1 % suuruusluokkaa. Riippuu toki merkittävästi omavastuusta, kattavuudesta ja bonuksista. Vakuutus onkin ainoa oikeasti arvosta riippuva kulu, jos ei mieti rahoitusta tai menetettyä tuottoa ja arvonalenemaa, jolloin ollaankin helposti 5-10% arvosta pelkästään tämän osalta.
20 jalkaisessa ei yleensä vielä ole dieseliä, liesiuunia, vesivessaa ja lämmitintä. Sitten kun nämä tulevat 25 jalan paikkeilla, niiden kulut ovat melko venekoosta riippumattomat (10-30 hv koneiden hintaero pieni, kaikissa sama vetolaite jne.).
25 jalkainen voi olla hyvin kevyesti ylläpidetty päiväpursi tai koko perheen kesämökki kaikilla mukavuuksilla. Ylläpitokulut ovat jälkimmäisellä huomattavasti suuremmat.
Purjeiden ja helojen hinnat kasvavat rajusti veneen koon mukana. Ei taida riittää pituuden toinen potenssi?
Sisältääkö kaavasi purjeiden, moottorin, lämmittimen heloituksen jne. uusinnat? Hyvinkin ylläpitämällä näistä tulevat kulut voivat olla toistakymmentä vuottakin minimaaliset, mutta ennemmin tai myöhemmin niistä tulee suuri lasku. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä olisi. Onkin varmaan kallein Finngulf mitä nettiveneessä on. Paljon halvemmalla saa uudempia, mutta tosiaan saahan 90 tonnillakin ostaa jos haluaa.
Finngulf 36
90 000 €
ID 751093. Dark blue matkavene purjevene
https://www.nettivene.com/purjevene/finngulf/751093
Ilmoitustyyppi Myydään Sijainti
Ruotsi, Suomen ulkopuolella
Vuosimalli 2002 Runkomateriaali Muovi
Ohjaustapa Ruori Pituus 10,94 m
Maston korkeus 17 m Leveys 3,28 m
Paino 6 500 kg Syväys 1,95 m
Päivitetty 16.05.2019 Omistajia 1
Talvisäilytysvarusteet On Makuupaikkoja 6Ei ole kallein. Eikä ole Finngulf köyhien vene. Jos tuo 90k tuntuu isolta, niin vertaapa siihen että vain pari vuotta nuorempi FG 33 on myynnissä 82k:lla, ja suurin piirtein saman ikäinen FG 46 onkin jo sitten hinnaltaan 165k.
90-luvun puolelta olevat FG:tkin maksavat 59k - 102k koosta riippuen.
Voit siis ihan rauhassa väittää ettei tuo ole oikea hintataso Finngulfeille, mutta sillä noita nyt kuitenkin myydään. Jos halvalla veneen haluaa, parempi vaan tyytyä siihen Bavaan ja hyväksyä se että FG:t menevät ohi vasemmalta ja oikealta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tyypillistä kateellisen kitinää. Hyvin varusteltu hyväkuntoinen maineikas vene, hintansa arvoinen.
Markkinathan sen päättää.
Ilmoituksesta pari ihmetyksenaihetta. 2002 FG on maalattu 2016. Eikö gelcoat kestänyt pidempään? Ei taida riittää 10 tonnia tuollaisen Alwgrip-maalauksen teettämiseen?
3700? Onko tuo konetunnit. Aika hurja määrä! Tyypillisesti tuossa iässä ollaan 1000-1500 alueella.
Mittaristo ja purjeet alkavat olla aika iäkkäitä, varsinkin, jos konetunnit kertovat niidenkin käytöstä.
Ihan vertailun vuoksi uutena tuon listahinta on ollut 145 tonnia ja päälle on tullut kaikki purjeet, mittarit, maasähköt jne. Bavaria 36 maksoi 88 tonnia ja mukaan tuli peruspurjeet ja -mittaristo. Nyt kukaan ei älähdä Bavarian 60 tonnin pyynnistä, mutta FG:n 90 tonnia aiheuttaa jo ihmetystä. Vaikka FG on tippunut 40% ja Bavaria 30% euromääräisestä erosta puhumattakaan. Kaupat on uutena saatettu tehdä 180-200 vs. 100-110 tonnia. Bavariaa ei ole tarvinut maalata 60 tonnin pyyntöön eikä muutenkaan kalliisti ylläpitää.
Kovasti täällä aikanaan uhottiin kuinka Bavariat ovat kohta arvottomia ja laatuveneet pitävät hintansa. Miten on käynyt? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole kallein. Eikä ole Finngulf köyhien vene. Jos tuo 90k tuntuu isolta, niin vertaapa siihen että vain pari vuotta nuorempi FG 33 on myynnissä 82k:lla, ja suurin piirtein saman ikäinen FG 46 onkin jo sitten hinnaltaan 165k.
90-luvun puolelta olevat FG:tkin maksavat 59k - 102k koosta riippuen.
Voit siis ihan rauhassa väittää ettei tuo ole oikea hintataso Finngulfeille, mutta sillä noita nyt kuitenkin myydään. Jos halvalla veneen haluaa, parempi vaan tyytyä siihen Bavaan ja hyväksyä se että FG:t menevät ohi vasemmalta ja oikealta.FG 33 onkin aivan eri vene kuin 36 ja sitä myytiin jopa 160 tonnin hintaan ennen konkurssia. Yhtä tilava, nopeampi ja selvästi kevyemmin hallittava. Ei minun ainakaan samalla hinnalla noiden välillä tarvitsisi hetkeäkään miettiä.
FG 36 ei ole mikään erityisen nopea. Hiukan nopeampi kuin saman ikäinen Bavaria 36, selvästi hitaampi kuin Bavaria 35 Match. Kutakuinkin yhtä nopea kuin Farrin piirtämä 2010-luvun Bavaria 36/37. - Anonyymi
Onhan noiden FG 36:sten hinnat tippuneet. Nettiveneessä näkyi keväällä alle 60 pyyntöjä. Tosin oli iäkkäämpi vene 90-luvun alusta. Ruotsalaisen yksilön pyyntö on kova, koska käytettyjen markkinalla on nyt paljon kilpailua. Alle 100 k pyynnöt ovat ihan yleisiä saman kokoisista 2010-luvun sarjatuotantoveneistä. Uudempien laatuveneidenkin hintapyynnöt ovat ollet ihan kohtuullisia FG41:siä oli muutama 130-140 keur, X-37 Sisä-Suomessa 120 keur jne.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Markkinathan sen päättää.
Ilmoituksesta pari ihmetyksenaihetta. 2002 FG on maalattu 2016. Eikö gelcoat kestänyt pidempään? Ei taida riittää 10 tonnia tuollaisen Alwgrip-maalauksen teettämiseen?
3700? Onko tuo konetunnit. Aika hurja määrä! Tyypillisesti tuossa iässä ollaan 1000-1500 alueella.
Mittaristo ja purjeet alkavat olla aika iäkkäitä, varsinkin, jos konetunnit kertovat niidenkin käytöstä.
Ihan vertailun vuoksi uutena tuon listahinta on ollut 145 tonnia ja päälle on tullut kaikki purjeet, mittarit, maasähköt jne. Bavaria 36 maksoi 88 tonnia ja mukaan tuli peruspurjeet ja -mittaristo. Nyt kukaan ei älähdä Bavarian 60 tonnin pyynnistä, mutta FG:n 90 tonnia aiheuttaa jo ihmetystä. Vaikka FG on tippunut 40% ja Bavaria 30% euromääräisestä erosta puhumattakaan. Kaupat on uutena saatettu tehdä 180-200 vs. 100-110 tonnia. Bavariaa ei ole tarvinut maalata 60 tonnin pyyntöön eikä muutenkaan kalliisti ylläpitää.
Kovasti täällä aikanaan uhottiin kuinka Bavariat ovat kohta arvottomia ja laatuveneet pitävät hintansa. Miten on käynyt?Markkinat = myyjä, niin kauan kun hänen ei tarvitse pakolla alentaa hintaa että menisi kaupaksi.
"Kovasti täällä aikanaan uhottiin kuinka Bavariat ovat kohta arvottomia ja laatuveneet pitävät hintansa. Miten on käynyt?"
No siten on käynyt, että laatuveneet ovat pitäneet hintansa, mutta Bavat eivät ole arvottomia. Yhdellekään realistille ei liene ollut epäselvää, että uudehkoille veneille löytyy kyllä kysyntää. Vanhat taviksille tehdyt standardilaadun homeskandit sen sijaan ovat jo melko arvottomia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Markkinat = myyjä, niin kauan kun hänen ei tarvitse pakolla alentaa hintaa että menisi kaupaksi.
"Kovasti täällä aikanaan uhottiin kuinka Bavariat ovat kohta arvottomia ja laatuveneet pitävät hintansa. Miten on käynyt?"
No siten on käynyt, että laatuveneet ovat pitäneet hintansa, mutta Bavat eivät ole arvottomia. Yhdellekään realistille ei liene ollut epäselvää, että uudehkoille veneille löytyy kyllä kysyntää. Vanhat taviksille tehdyt standardilaadun homeskandit sen sijaan ovat jo melko arvottomia.Aika moni ilmeisesti kuitenkin luuli, että vanhemmat laatuveneet pitävät paremmin hintansa kuin samanhintainen uusi Bavaria. Näin ei ole käynyt.
Jotkut ilmeisesti myös luulivat 2000-luvun laatuveneiden pitävän hintansa selvästi Bavariaa paremmin. Näinkään ei ole käynyt, vaan Bavaria on pitänyt hintansa lähes parhaiten ja monen uudehkonkin laatuveneen hinta on tippunut rajusti.
FG:ssä 33 ja 37 ovat pitäneet hintansa hyvin, jos on ostanut alkupään veneen. Viimeisinä FG-vuosina hinnat nousivat reilusti ja se ei näy jälleenmyynnissä. Muut mallit, erityisesti 43, ovat pitäneet huonosti hintansa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika moni ilmeisesti kuitenkin luuli, että vanhemmat laatuveneet pitävät paremmin hintansa kuin samanhintainen uusi Bavaria. Näin ei ole käynyt.
Jotkut ilmeisesti myös luulivat 2000-luvun laatuveneiden pitävän hintansa selvästi Bavariaa paremmin. Näinkään ei ole käynyt, vaan Bavaria on pitänyt hintansa lähes parhaiten ja monen uudehkonkin laatuveneen hinta on tippunut rajusti.
FG:ssä 33 ja 37 ovat pitäneet hintansa hyvin, jos on ostanut alkupään veneen. Viimeisinä FG-vuosina hinnat nousivat reilusti ja se ei näy jälleenmyynnissä. Muut mallit, erityisesti 43, ovat pitäneet huonosti hintansa.Autokaupassa pitää sääntö: Aikanaan uutena suosittu auto on suosittu myös käytettynä. Suositut siis menevät kaupaksi käytettynäkin, joten ne myös pitävät arvonsa paremmin. Tässähän ei ole mitään ihmeellistä, samat ominaisuudet, jotka tekevät autosta suositun uutena, eivät katoa mihinkään.
Sama toimii veneiden markkinoilla. 2000-luvun alun Bavariat olivat uutena edullisia ja selvästi ominaisuuksiltaan hyviä kompromisseja. Uutena edullisen veneen voi myydä käytettynäkin edullisesti ilman suurta (suhteellista) arvonmenetystä. Ja veneet ovat edelleen hyviä kompromisseja ja edullisia ylläpitää.
Uusien arvoveneiden ostajat ovat olleet harvoja etuoikeutettuja, jotka ovat olleet valmiita maksamaan veneestään kaksin-kolminkertaisen hinnan perusbavariaan verratuna. Hintaero ei ole perusteltavissa käyttöarvolla, vaan siinä on selkeä statuslisä. Käytetyn arvoveneen myyjät joutuvat myymään veneensä tavallisille ostajille markkinoilla, jossa niiden käyttöarvoa verrataan Bavarioihin yms. "kansanveneisiin". Ja hinta pitää pudottaa tavallisen ostajan kukkarolle sopivaksi. Lisäksi arvoveneiden ylläpito voi olla Bavariaa kalliimpaa jos haluaa ylläpitää varustelutason ja "loistokkaan" ulkonäön (vrt. esimerkin FG:n maalaus, tiikkikansi jne). - Anonyymi
Venemerkin lisäksi jälleenmyyntihintaan vaikuttaa veneen koko. Järkevän kokoiset pitävät hintansa, mutta suuret > 42-jalkaiset romahtavat rajusti. Sääntö pätee Suomessa ja ulkomailla. Esim. X-412 ja X-442 ovat lähes saman hintaisia käytettyinä. Uutena hintaeroa on ollut varmasti > 100 keur. Sama sääntö pätee uudempiin X:iin. X-43:sia myydään parikymmentä tuhatta kalimmalla kuin X-37:aa. Nyt Suomessa on myynnissä First 35 ja 40 lähes samalla pyynnöllä. Isoa venettä havitteleva saa käytetystä hyvin vastinetta rahoilleen.
Anonyymi kirjoitti:
Venemerkin lisäksi jälleenmyyntihintaan vaikuttaa veneen koko. Järkevän kokoiset pitävät hintansa, mutta suuret > 42-jalkaiset romahtavat rajusti. Sääntö pätee Suomessa ja ulkomailla. Esim. X-412 ja X-442 ovat lähes saman hintaisia käytettyinä. Uutena hintaeroa on ollut varmasti > 100 keur. Sama sääntö pätee uudempiin X:iin. X-43:sia myydään parikymmentä tuhatta kalimmalla kuin X-37:aa. Nyt Suomessa on myynnissä First 35 ja 40 lähes samalla pyynnöllä. Isoa venettä havitteleva saa käytetystä hyvin vastinetta rahoilleen.
Tuollainen muutos 39->43 jalkaa ei yleensä muuta veneen käyttötapaa mitenkään. Molemmissa on kolme tuplakajuuttaa, salonki ja 1-2 vessaa. Sama ilmiö on asunnoissa:ei ole suurta eroa, onko kaksio 54 vai 60 neliötä.
Bavariat on "riittävän" hyviä veneitä. Häviää pikkuisen joka alueella luksusveneille, mutta 10-vuotiaissa se luksusstatus on jo pååosin ulosmitattu eikä samalla tavalla nosta hintaa. Valmistajan on pakko myydä uusi vene siihen hintaan, että jää vähän viivan alle, mutta käytetyn myyjällä ei ole samaa painetta.Anonyymi kirjoitti:
Laituripaikka on varsinkin pienemmälle veneelle hyvin merkittävä kulu. Omassa seurassa 20 jalkaisen laituri- ja talvipaikka maksaa n. 500. 40-jalkaisen taas n. 850 eli kulu ei kasva edes lineaarisesti.
Sama pätee nostoon ja laskuun.
Vakuutusmaksu taas tulee melko suoraan veneen arvosta ollen 1 % suuruusluokkaa. Riippuu toki merkittävästi omavastuusta, kattavuudesta ja bonuksista. Vakuutus onkin ainoa oikeasti arvosta riippuva kulu, jos ei mieti rahoitusta tai menetettyä tuottoa ja arvonalenemaa, jolloin ollaankin helposti 5-10% arvosta pelkästään tämän osalta.
20 jalkaisessa ei yleensä vielä ole dieseliä, liesiuunia, vesivessaa ja lämmitintä. Sitten kun nämä tulevat 25 jalan paikkeilla, niiden kulut ovat melko venekoosta riippumattomat (10-30 hv koneiden hintaero pieni, kaikissa sama vetolaite jne.).
25 jalkainen voi olla hyvin kevyesti ylläpidetty päiväpursi tai koko perheen kesämökki kaikilla mukavuuksilla. Ylläpitokulut ovat jälkimmäisellä huomattavasti suuremmat.
Purjeiden ja helojen hinnat kasvavat rajusti veneen koon mukana. Ei taida riittää pituuden toinen potenssi?
Sisältääkö kaavasi purjeiden, moottorin, lämmittimen heloituksen jne. uusinnat? Hyvinkin ylläpitämällä näistä tulevat kulut voivat olla toistakymmentä vuottakin minimaaliset, mutta ennemmin tai myöhemmin niistä tulee suuri lasku.Minulla, kuten monilla muillakin, on vene omassa laiturissa, joten kulu on 0. Laiturista ei mene kiinteistöveroa, vielä. Kaavani on hyvin tarkka ja tieteellinen esitys niissä rajoissa, joihin sen tarkoitin.
- Anonyymi
Bossu kirjoitti:
Tuollainen muutos 39->43 jalkaa ei yleensä muuta veneen käyttötapaa mitenkään. Molemmissa on kolme tuplakajuuttaa, salonki ja 1-2 vessaa. Sama ilmiö on asunnoissa:ei ole suurta eroa, onko kaksio 54 vai 60 neliötä.
Bavariat on "riittävän" hyviä veneitä. Häviää pikkuisen joka alueella luksusveneille, mutta 10-vuotiaissa se luksusstatus on jo pååosin ulosmitattu eikä samalla tavalla nosta hintaa. Valmistajan on pakko myydä uusi vene siihen hintaan, että jää vähän viivan alle, mutta käytetyn myyjällä ei ole samaa painetta.Onhan 3:n tuplapunkan veneitä jo 34-jalkaisissa, esim. Bavarialla. Ei siinä tietenkään mitään tolkkua ole, että makuupaikkoja on niin paljon pienessä veneessä. Kuuden aikuisen elo 34-jalkaisessa on hyvin ahdasta ja hankalaa. Sen sijaan 43-jalkaisessa mahtuu ohittamaan toisen aikuisen tönimättä salongin käytävällä. 40-jalkainenkin on vielä ahdas isolla aikuisporukalla. Tilavuus kasvaa jalkoja enemmän ja lisää väljyyttä, mutta myös hintaa, eikä kummassakaan suhde ole lineaarinen. Yleensä kai veneillään lasten tai vaimon kanssa, joten 40-jalkainen riittää lähes kaikille vallan mainiosti. Silti jotkut pariskunnat haluavat 300 neliön omakotitaloon, vaikka myös 50 m2 riittäisi vallan hyvin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan 3:n tuplapunkan veneitä jo 34-jalkaisissa, esim. Bavarialla. Ei siinä tietenkään mitään tolkkua ole, että makuupaikkoja on niin paljon pienessä veneessä. Kuuden aikuisen elo 34-jalkaisessa on hyvin ahdasta ja hankalaa. Sen sijaan 43-jalkaisessa mahtuu ohittamaan toisen aikuisen tönimättä salongin käytävällä. 40-jalkainenkin on vielä ahdas isolla aikuisporukalla. Tilavuus kasvaa jalkoja enemmän ja lisää väljyyttä, mutta myös hintaa, eikä kummassakaan suhde ole lineaarinen. Yleensä kai veneillään lasten tai vaimon kanssa, joten 40-jalkainen riittää lähes kaikille vallan mainiosti. Silti jotkut pariskunnat haluavat 300 neliön omakotitaloon, vaikka myös 50 m2 riittäisi vallan hyvin.
Kolmella tuplapunkalla ei edes 40-jalkaiseen saa yleensä kunnon säilytystiloja ulos. Ei mahdu mukaan fillarit jne. ellei sitten tunge sinne käyttämättömään tuplapunkkaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä762661Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721832Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2741528Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on741504Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461487- 871341
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3981293Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3471253Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3821238- 1281195