Työsuhdeauto vai oma?

MInä123456

Haluan auton. En tiedä, ottaisinko työsuhdeauton (vapaa autoetu) vai ostaisinko oman.

Jos ostaisin oman, ostaisin uuden auton, joka maksaa noin 23 000e. Omaa rahaa on 7000e.

Työsuhdeautoksi voi ottaa alle 40 000e maksavan auton. Työpaikalla on vapaa autoetu, joka maksetaan palkassa nyt, kun autoa ei ole.

Palkastani siis vähennettäisiin vapaa autoetu, jos otan auton.

Lopulta olen yrittänyt miettiä, kumpi tulee pitkällä tähtäimellä halvemmaksi. Vuodessa ajoa tulisi normaalit 30 000km.

Onko netissä laskureita vai vinkkejä tilanteeseen?

Millä laskukaavalla olette arvioineet itse omaa tilannetta?

22

5653

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      Sinulle tässä tapauksessa jäisi palkasta autoedun verotusarvon verran vähemmän rahaa käteen eli tuossa luokassa noin 650 euroa kuussa. Sillä aika nihkeästi ylläpitää keskiluokan perheautoa, varsinkin jos ajaa enemmän niin 650 ei oikein kuussa riitä. Tällöin autoetu tulisi halvemmaksi jonkin verran. Yritä tinkiä palkan päälle!

    • dieselisti

      Jos saat oman auton käytöstä kilometrikorvauksen,on vuositulosi 30.000 x 0.40 =12.000 euroa.
      Laskin oman tilanteeni huomioiden kaikki mahdolliset "oman auton" kulut (ei lainanlyhennystä) ja laskelma osoitti:
      1.jos kilometrikorvaus maksetaan,oma auto tulee
      n 6-7.000 euroa halvemmaksi vuositasolla
      2.jos kilometrikorvausta ei makseta,tilanne aika lailla tasan,makuasiaksi menee

      • Minä123456

        >jos kilometrikorvausta ei makseta,tilanne aika lailla tasan,makuasiaksi menee

        En tarvitse autoa työssäni, joten kilometrikorvauksia ei makseta.

        Mielestäni kyllä on iso ero siinä, otanko isomman työsuhdeauton vaiko halvemman oman auton.

        Suurin ero kyllä on mielestäni sillä, että onko oma omaisuus karttunut vai ei.

        3 vuoden jälkeen, mulla on joko oma auto maksettu tai sitten mulla on kulutettuna saman verran rahaa työsuhdeautoon.

        Itse en oikein näe työsuhdeautossa mitään hyviä puolia, joten sen takia kyselen asiaa täällä.

        Jos omaan autoon kuluu vähemmän tai vaikka edes hieman enemmän rahaa kuin työsuhdeautoon, niin eikö oma auto tule kannattamaan, kun ottaa huomioon mitä jäljellä on 3 vuoden kuluttua.

        Tämähän on vähän sama asia kuin vuora-asunto/oma-asunto -> vuokran hinnalla saa ostettua oman asunoon.


      • ...
        Minä123456 kirjoitti:

        >jos kilometrikorvausta ei makseta,tilanne aika lailla tasan,makuasiaksi menee

        En tarvitse autoa työssäni, joten kilometrikorvauksia ei makseta.

        Mielestäni kyllä on iso ero siinä, otanko isomman työsuhdeauton vaiko halvemman oman auton.

        Suurin ero kyllä on mielestäni sillä, että onko oma omaisuus karttunut vai ei.

        3 vuoden jälkeen, mulla on joko oma auto maksettu tai sitten mulla on kulutettuna saman verran rahaa työsuhdeautoon.

        Itse en oikein näe työsuhdeautossa mitään hyviä puolia, joten sen takia kyselen asiaa täällä.

        Jos omaan autoon kuluu vähemmän tai vaikka edes hieman enemmän rahaa kuin työsuhdeautoon, niin eikö oma auto tule kannattamaan, kun ottaa huomioon mitä jäljellä on 3 vuoden kuluttua.

        Tämähän on vähän sama asia kuin vuora-asunto/oma-asunto -> vuokran hinnalla saa ostettua oman asunoon.

        Sanoisin, että sellainen 600 -700 euroa menee aika helposti kuussa normaaliin perheautoiluun

        -arvonalennus
        -bensa
        -vakutukset
        -verot
        -huolto
        -ylläpito


      • Lissu
        Minä123456 kirjoitti:

        >jos kilometrikorvausta ei makseta,tilanne aika lailla tasan,makuasiaksi menee

        En tarvitse autoa työssäni, joten kilometrikorvauksia ei makseta.

        Mielestäni kyllä on iso ero siinä, otanko isomman työsuhdeauton vaiko halvemman oman auton.

        Suurin ero kyllä on mielestäni sillä, että onko oma omaisuus karttunut vai ei.

        3 vuoden jälkeen, mulla on joko oma auto maksettu tai sitten mulla on kulutettuna saman verran rahaa työsuhdeautoon.

        Itse en oikein näe työsuhdeautossa mitään hyviä puolia, joten sen takia kyselen asiaa täällä.

        Jos omaan autoon kuluu vähemmän tai vaikka edes hieman enemmän rahaa kuin työsuhdeautoon, niin eikö oma auto tule kannattamaan, kun ottaa huomioon mitä jäljellä on 3 vuoden kuluttua.

        Tämähän on vähän sama asia kuin vuora-asunto/oma-asunto -> vuokran hinnalla saa ostettua oman asunoon.

        Tässä pitäisi pystyä laskemaan kustannatko oman autosi kaikkine kuluineen 7800 eurolla vuodessa. Tämän verran vähemmän saat pankkitilillesi, jos autoetusi on tuo 650 kuukaudessa.

        Suurin kuluerä omassa autossa on pääomakulu eli arvon aleneminen. Lisäksi pitää laskea korkokulut, jos ottaa lainaa. Jos ei ota lainaa, kuluksi voisi laskea esim. pari prosenttia 23000:sta eli mahdolliset korkotuotot, jotka menettäisi, kun summan sijoittaisi autoon esim. rahaston sijasta.
        Muita kuluja vakuutukset, käyttömaksu/dieselvero, huollot, renkaat ja vapaan autoedun kyseessä ollen myös polttoainekulut.

        Itsellä oli muuten sama tilanne kuin sinulle, mutta etuna vain käyttöetu. Vaikka laskin arvonalenemisen reippaanpuoleisesti ja mukaan tietysti kaikki luettelemani kuluerät, tulin siihen tulokseen, että oma auto tulee selvästi edullisemmaksi. Otin laskelmassa huomioon, että pidän omaa autoa 7-8 vuotta eli selvästi pidempään kuin leasing-autojen tyypilliset 3-4 vuotta.

        Sinun kilometrimäärillä vapaa autoetu on mielestäni omaa autoa edullisempi vaihtoehto, koska vuotuiset polttoainekulut on jo sen verran suuret. Jos kilometrejä kertyisi vähän, silloin myös vapaa autoetu tulee omaa autoa kalliimmaksi.

        Autoetuauto on tietysti huolettomampi siten ettei tarvitse pelätä lompakon kevenevän, jos moottorista alkaa yhtäkkiä kuulumaan outoja ääniä. Aina on uudenkarhea auto alla.


      • Rami
        Lissu kirjoitti:

        Tässä pitäisi pystyä laskemaan kustannatko oman autosi kaikkine kuluineen 7800 eurolla vuodessa. Tämän verran vähemmän saat pankkitilillesi, jos autoetusi on tuo 650 kuukaudessa.

        Suurin kuluerä omassa autossa on pääomakulu eli arvon aleneminen. Lisäksi pitää laskea korkokulut, jos ottaa lainaa. Jos ei ota lainaa, kuluksi voisi laskea esim. pari prosenttia 23000:sta eli mahdolliset korkotuotot, jotka menettäisi, kun summan sijoittaisi autoon esim. rahaston sijasta.
        Muita kuluja vakuutukset, käyttömaksu/dieselvero, huollot, renkaat ja vapaan autoedun kyseessä ollen myös polttoainekulut.

        Itsellä oli muuten sama tilanne kuin sinulle, mutta etuna vain käyttöetu. Vaikka laskin arvonalenemisen reippaanpuoleisesti ja mukaan tietysti kaikki luettelemani kuluerät, tulin siihen tulokseen, että oma auto tulee selvästi edullisemmaksi. Otin laskelmassa huomioon, että pidän omaa autoa 7-8 vuotta eli selvästi pidempään kuin leasing-autojen tyypilliset 3-4 vuotta.

        Sinun kilometrimäärillä vapaa autoetu on mielestäni omaa autoa edullisempi vaihtoehto, koska vuotuiset polttoainekulut on jo sen verran suuret. Jos kilometrejä kertyisi vähän, silloin myös vapaa autoetu tulee omaa autoa kalliimmaksi.

        Autoetuauto on tietysti huolettomampi siten ettei tarvitse pelätä lompakon kevenevän, jos moottorista alkaa yhtäkkiä kuulumaan outoja ääniä. Aina on uudenkarhea auto alla.

        Suurin piirtein näin tuo menee. Autoilun suurin yksittäinen menoerä on yleensä arvonalennus ellei ajomäärä ole poikkeuksellisen suuri. Arvonalennukseen vaikuttaa auton pitoaika oleellisesti koska arvo alenee ensimmäisinä vuosina eniten. Myös auton ostohinta on merkityksellinen koskapa arvonalennus tietenkin lasketaan siitä.

        Jos vertaa samanhintaisia autoja ja pitää niitä kolme vuotta on vapaa autoetu edullinen jos ei tule km-korvauksia merkittävästi. Vuosittainen arvonaluennus on ainakin 15% omassa, mikä on esimerkiksi 30t autossa melkoinen erä.

        Oma auto kannattaa ehkä jos sitä pitää kauemmin eikä korjauskuluista tule merkittäviä.


      • jeppe
        Minä123456 kirjoitti:

        >jos kilometrikorvausta ei makseta,tilanne aika lailla tasan,makuasiaksi menee

        En tarvitse autoa työssäni, joten kilometrikorvauksia ei makseta.

        Mielestäni kyllä on iso ero siinä, otanko isomman työsuhdeauton vaiko halvemman oman auton.

        Suurin ero kyllä on mielestäni sillä, että onko oma omaisuus karttunut vai ei.

        3 vuoden jälkeen, mulla on joko oma auto maksettu tai sitten mulla on kulutettuna saman verran rahaa työsuhdeautoon.

        Itse en oikein näe työsuhdeautossa mitään hyviä puolia, joten sen takia kyselen asiaa täällä.

        Jos omaan autoon kuluu vähemmän tai vaikka edes hieman enemmän rahaa kuin työsuhdeautoon, niin eikö oma auto tule kannattamaan, kun ottaa huomioon mitä jäljellä on 3 vuoden kuluttua.

        Tämähän on vähän sama asia kuin vuora-asunto/oma-asunto -> vuokran hinnalla saa ostettua oman asunoon.

        Vuokra-asumista/omistusasumista ei voi verrata autoiluun, koska asunto säilyttää arvonsa, mutta auto ei.

        Alkuperäiseen kysymykseen minun mielipiteeni on se, että jos vaihtoehtoina on oma uusi auto ja työsuhdeauto, niin minä valitsisin työsuhdeauton. Silloin suurinpiirtein tietää kuinka paljon rahaa menee auton käyttämiseen kuukausittain.


    • turbot-on

      Itse ajan työsuhdeautolla (vapaa-autoetu). Aiemmin ajoin omalla autolla. Kyllä autoetu on parempi kokonaisuus.

      • Minä123456

        >Kyllä autoetu on parempi kokonaisuus.

        Voitko antaa väitteesi taakse jotain faktaa? Tuntuu, että monet jotka näin väittävät, tekevät vain sen "musta tuntuu"-menetelmällä.

        Omalla "mutu"-menetelmällä arvioisin, että monet suomalaiset miehet haluavat oikotien hyvään autoon ottamalla työsuhdeauton, johon heillä ei olisi rahaa ostaa itse (ei käsirahaa autolainaan?).

        Kaikilla työkavereillani on työsuhdeauto ja he ihmettelevät, miksi mä haluan ostaa oman.

        Ymmärrän, että työsuhdeauto on helppo, koska yritys maksaa kaiken, mutta mielestäni suurin kysymys on, mitä itselleni jää käteen 3 vuoden jälkeen hommasta.


      • minä654321
        Minä123456 kirjoitti:

        >Kyllä autoetu on parempi kokonaisuus.

        Voitko antaa väitteesi taakse jotain faktaa? Tuntuu, että monet jotka näin väittävät, tekevät vain sen "musta tuntuu"-menetelmällä.

        Omalla "mutu"-menetelmällä arvioisin, että monet suomalaiset miehet haluavat oikotien hyvään autoon ottamalla työsuhdeauton, johon heillä ei olisi rahaa ostaa itse (ei käsirahaa autolainaan?).

        Kaikilla työkavereillani on työsuhdeauto ja he ihmettelevät, miksi mä haluan ostaa oman.

        Ymmärrän, että työsuhdeauto on helppo, koska yritys maksaa kaiken, mutta mielestäni suurin kysymys on, mitä itselleni jää käteen 3 vuoden jälkeen hommasta.

        Käteen jäävä omaisuus riippuu aikalailla merkistä ja mallista.

        Tavanomaisista autoista arvonsa pitävät parhaiten Toytoa Corolla ja Avensis sekä Volkswagen Golf. Kolmen vuoden kuluttua samanhintaiseen Astraan tms. verrattuna näiden arvo on useamman tonnin korkeampi!


      • turbot-on
        Minä123456 kirjoitti:

        >Kyllä autoetu on parempi kokonaisuus.

        Voitko antaa väitteesi taakse jotain faktaa? Tuntuu, että monet jotka näin väittävät, tekevät vain sen "musta tuntuu"-menetelmällä.

        Omalla "mutu"-menetelmällä arvioisin, että monet suomalaiset miehet haluavat oikotien hyvään autoon ottamalla työsuhdeauton, johon heillä ei olisi rahaa ostaa itse (ei käsirahaa autolainaan?).

        Kaikilla työkavereillani on työsuhdeauto ja he ihmettelevät, miksi mä haluan ostaa oman.

        Ymmärrän, että työsuhdeauto on helppo, koska yritys maksaa kaiken, mutta mielestäni suurin kysymys on, mitä itselleni jää käteen 3 vuoden jälkeen hommasta.

        No sain autoedun palkan päälle ja kun en voi autoilustani laskuttaa km-korvauksia, on oma auto kokonaiskuluiltaan minun tapauksessa huomattavasti kalliimpi. Auto on sijoituksena huono (pääoma puolittuu n 5 vuodessa) ja kaikki muut kulut päälle niin ei se noin 135 e lisävero kuukaudessa tunnu pahalta. Kaiken lisäksi se kartuttaa eläkekertymää.


      • Rami
        Minä123456 kirjoitti:

        >Kyllä autoetu on parempi kokonaisuus.

        Voitko antaa väitteesi taakse jotain faktaa? Tuntuu, että monet jotka näin väittävät, tekevät vain sen "musta tuntuu"-menetelmällä.

        Omalla "mutu"-menetelmällä arvioisin, että monet suomalaiset miehet haluavat oikotien hyvään autoon ottamalla työsuhdeauton, johon heillä ei olisi rahaa ostaa itse (ei käsirahaa autolainaan?).

        Kaikilla työkavereillani on työsuhdeauto ja he ihmettelevät, miksi mä haluan ostaa oman.

        Ymmärrän, että työsuhdeauto on helppo, koska yritys maksaa kaiken, mutta mielestäni suurin kysymys on, mitä itselleni jää käteen 3 vuoden jälkeen hommasta.

        Käteen jää suunnilleen saman verran sen kolmen vuodenkin jälkeen koska arvonalennus syö investiointia reippaasti, useimmiten ainakin 15% vuosivauhtia. Säätöön ei siis jää sen kummemmin.


    • Sama ongelma

      Laskin että polttoainekuluja huomioimatta, mutta muuten verot renkaat yms yms seuraavan 3v autoilun hinnaksi omalla (5-v keskikok. perheauto) maksaa 280-290e käyttöetuautoa.

      En jaksa selittää pitemmälti mutta lyhyesti on noin 50-100e haarukassa se premium jota kuussa maksan käyttöedusta suhteessa omaan. Laskin että kannattaa.

      Pääoma-arvoa omassa sen 3v jälkeen en pidä minään koska alunperinkin laitoin käsirahan kiinni -> saan omani pois. Tämä usein unohtuu noissa "mutta omassa jää jotain käteenkin" jutuissa - niin mitä jää? se sama raha jonka jouduit antamaan käsirahaksi anyway?

    • turbot-on

      Jos otat työsuhdeauton, jonka hinta on 23 000 e, on vapaan käyttöedun verotusarvo n. 500 e. Tästä maksat veroa pidätysprosenttisi mukaan n. 30% eli veroa 150 e kuukaudessa.
      Jos ajat n. 30 000 km vuodessa, pelkkiin bensiineihin menee kuukaudessa n. 250 e. Pääomaa häipyy n. 200-250 e / kk. Huollot, vakuutukset, rengaskulut yms. vielä päälle.
      Siis loppupelissä tuon hintaisen oman auton käyttö tulee maksamaan kuukaudessa n. 500-550 e ja kun työsuhdeauto maksaa n. 150 e ei ole vaikea laskea, kumpi kannattaa.
      Jos vielä otetaan laskelmiin mukaan säästyvän summan (n 350e/kk) sijoittaminen esim. rahastoihin, jonka tuotto on esim. 5% ja kun lasketaan tuotto korkoa korolle periaattella, on ero työsuhdeauton eduksi tosi iso.

      • ....

        JOs tosiaan saat autoedun ikäänkuin palkankorotuksena palkan lisäksi.

        Jos se sisältyy palkkaasi on käteenjäävä osuus palkasta juuri autoedunverotusarvon verran pienempi. (2000 käteen nyt, 650 verotusarvo auto = 1350 auto)


      • ---
        .... kirjoitti:

        JOs tosiaan saat autoedun ikäänkuin palkankorotuksena palkan lisäksi.

        Jos se sisältyy palkkaasi on käteenjäävä osuus palkasta juuri autoedunverotusarvon verran pienempi. (2000 käteen nyt, 650 verotusarvo auto = 1350 auto)

        Ero on vielä vähemmän, jos työnantaja on niitä, jotka vähentävät auton leasing-vuokran kokonaan tai osittain palkastasi ennen verotusarvon lisäämistä.

        Tälläisiä työnantajiakin on ja vielä yllättävän paljon.

        nimim. kokemusta on.


      • Rami
        --- kirjoitti:

        Ero on vielä vähemmän, jos työnantaja on niitä, jotka vähentävät auton leasing-vuokran kokonaan tai osittain palkastasi ennen verotusarvon lisäämistä.

        Tälläisiä työnantajiakin on ja vielä yllättävän paljon.

        nimim. kokemusta on.

        Vähemmän? Leasingkulu lienee useimmiten pienempi kuin verotusarvo.


      • ----
        Rami kirjoitti:

        Vähemmän? Leasingkulu lienee useimmiten pienempi kuin verotusarvo.

        Eiköhän se ole nykyään enemmän, kun rahoitusyhtiöt eivät voi laskea jäännösarvoa yhtä suureksi kuin ennen.
        Eli kun auton hinta putoaa enemmän esim. kolmen vuoden aikana, niin myös leasinghinnan on noustava, sillä rahoitusyhtiön on saatava arvonalennuksesta tulevat rahat jostain. Tosin näin alhaisten korkojen aikana, vaikutus ei välttämättä ole niin suuri kuin voisi olettaa.
        En ole aivan perillä tämän hetkisestä leasing-tasosta mutta meillä duunissa hankkiuduttiin eroon viimeisestäkin liisarista ja siinä taisi olla sekä leasinghinta että verotusarvo aika lähellä toisiaan. Tosin tämä on mutu-tuntuma, ei tietoon perustuva.
        Joku jolla on varmaa tietoa korjatkoon tämän, jos olen päätellyt aivan pieleen.


      • ----
        ---- kirjoitti:

        Eiköhän se ole nykyään enemmän, kun rahoitusyhtiöt eivät voi laskea jäännösarvoa yhtä suureksi kuin ennen.
        Eli kun auton hinta putoaa enemmän esim. kolmen vuoden aikana, niin myös leasinghinnan on noustava, sillä rahoitusyhtiön on saatava arvonalennuksesta tulevat rahat jostain. Tosin näin alhaisten korkojen aikana, vaikutus ei välttämättä ole niin suuri kuin voisi olettaa.
        En ole aivan perillä tämän hetkisestä leasing-tasosta mutta meillä duunissa hankkiuduttiin eroon viimeisestäkin liisarista ja siinä taisi olla sekä leasinghinta että verotusarvo aika lähellä toisiaan. Tosin tämä on mutu-tuntuma, ei tietoon perustuva.
        Joku jolla on varmaa tietoa korjatkoon tämän, jos olen päätellyt aivan pieleen.

        Jäi vielä sanomatta, että ainakin ennen joillan työnantajilla on ollut tapana antaa työsuhdeautot kaikille halukkaille. Mutta sitten rahapalkka onkin ollut seuraavan kaavan mukainen:
        Lähtöpalkka - leasingmaksu (jollain kertoimella tai ilman) = rahapalkka. Uusi kokonaispalkka onkin sitten
        rahapalkka verotusarvo
        Verot lasketaan tuosta edellisestä yhtälöstä ja vähennetään rahapalkasta. Jos on yhtään työajoa, niin alkaa kyllä tässä vaiheessa oma auto kiinnostamaan. Niin minulle kävi aikoinaan.


      • Liisaaja
        ---- kirjoitti:

        Eiköhän se ole nykyään enemmän, kun rahoitusyhtiöt eivät voi laskea jäännösarvoa yhtä suureksi kuin ennen.
        Eli kun auton hinta putoaa enemmän esim. kolmen vuoden aikana, niin myös leasinghinnan on noustava, sillä rahoitusyhtiön on saatava arvonalennuksesta tulevat rahat jostain. Tosin näin alhaisten korkojen aikana, vaikutus ei välttämättä ole niin suuri kuin voisi olettaa.
        En ole aivan perillä tämän hetkisestä leasing-tasosta mutta meillä duunissa hankkiuduttiin eroon viimeisestäkin liisarista ja siinä taisi olla sekä leasinghinta että verotusarvo aika lähellä toisiaan. Tosin tämä on mutu-tuntuma, ei tietoon perustuva.
        Joku jolla on varmaa tietoa korjatkoon tämän, jos olen päätellyt aivan pieleen.

        Äskettäin otin liisarin ja leasing-hinta oli selvästi alempi kuin verotusarvo. Riippunee auton merkistä ja mallista mutta tämä oli trendi.


      • ----
        Liisaaja kirjoitti:

        Äskettäin otin liisarin ja leasing-hinta oli selvästi alempi kuin verotusarvo. Riippunee auton merkistä ja mallista mutta tämä oli trendi.

        Leasinghintaan vaikuttaa vielä vuotuinen ajokilometrimäärä. Eli jos leasinghinta on selkeästi alempi kuin verotusarvo esim. 60000/3 vuotta, niin ne lähenevät takuuvarmasti toisiaan kun ajomäärä on esim. 75000/3 vuotta tai jopa enemmän. Jos työnantajalla on tapana vähentää leasingmaksu palkasta, niin sen suuruus kannattaa tarkistaa varsinkin, jos vuotuinen ajokilometrimäärä on tämän ketjun aloittajan 30000 / vuosi. Ihan vaan sen vuoksi, ettei tule ikäviä yllätyksiä.


      • laskettu

        koska toi laskutapa toimii vain siinä tapauksessa jos saat neuvoteltua autoedun palkan päälle, mutta yleensä tossa viestiketjun aloittajan kuvailemassa tilanteessa autoetu otetaan suoraan palkasta pois eli autoetu on kalliimpi vaihtoehto omaan autoon nähden, jos taas sen saa palkan pälle on se aikamoinen palkankorotus, harva firma siihen vaan suostuu


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      112
      1226
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      120
      1091
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      136
      979
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      812
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      305
      782
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      686
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      626
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      589
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      514
    Aihe