biodiesel aiheuttaa ongelmia bakteerikasvun muodossa tukkien suodattimet ym.
Veneissä ja traktoreissako vain?
31
123
Vastaukset
- Anonyymi
Pitkään seisoessa muodostuu sitä bakteerimassaa tankin pohjalle.(Minulla auto seisonnassa talven)
- Anonyymi
Koitapa seisottaa bensakäyttöistä moottoripyörää, venettä, ruohonleikkuria jne puoli vuotta tankissa huoltiksen pumpusta ostetulla bensalla. Lähes takuuvarmasti edessä on moottorin puhdistus ennenkuin käynnistyy.
Kyllä noihinkin on syytä pistää ja käyttää hetken ennen seisokkia pienkonebensaa tai lisätä pumppubensaan erillistä stabiliointiainetta.
Ongelma on nyt vain uusi dieselkäyttäjien keskuudessa, joka on syntynyt biodieselin vuoksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koitapa seisottaa bensakäyttöistä moottoripyörää, venettä, ruohonleikkuria jne puoli vuotta tankissa huoltiksen pumpusta ostetulla bensalla. Lähes takuuvarmasti edessä on moottorin puhdistus ennenkuin käynnistyy.
Kyllä noihinkin on syytä pistää ja käyttää hetken ennen seisokkia pienkonebensaa tai lisätä pumppubensaan erillistä stabiliointiainetta.
Ongelma on nyt vain uusi dieselkäyttäjien keskuudessa, joka on syntynyt biodieselin vuoksi.Vai että takuuvarmasti. Olet mennyt retkuun ja uskonut pienkonebensan myyjien markkinapuheita.
Kerron puolestani pelkästään kokemukseen perustuvia faktoja, ei koskaan ole ollut ongelmia, jos polttomoottorikäyttöinen laite seisoo puolivuotta ja niitä on itsellä monta. Ei edes 5 vuotta aiheuttanut mitään ongelmia. 3/4 tankillista 98 bensaa ja auto seisoo 5 vuotta, startista käyntiin, tankki täyteen ja käyttö katsastuskonttorilla, päästöt ok. Ei minkäänlaista ongelmaa esiintynyt, ei myöhemminkään, vaikka 5 vuotta vanhat bensat ajettiin normaalisti loppuun.
Dieselin kanssa oli takavuosina ongelmia tiettyjen asemien tuotteiden kohdalla, kun litku seisoi tankissa pitkään, nyt sekin ongelma pitäisi olla pois laadun parannuttua. Autoissa, joissa polttoaineen kierto on nopeampaa, diesel ei ehtinyt pilaantua. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vai että takuuvarmasti. Olet mennyt retkuun ja uskonut pienkonebensan myyjien markkinapuheita.
Kerron puolestani pelkästään kokemukseen perustuvia faktoja, ei koskaan ole ollut ongelmia, jos polttomoottorikäyttöinen laite seisoo puolivuotta ja niitä on itsellä monta. Ei edes 5 vuotta aiheuttanut mitään ongelmia. 3/4 tankillista 98 bensaa ja auto seisoo 5 vuotta, startista käyntiin, tankki täyteen ja käyttö katsastuskonttorilla, päästöt ok. Ei minkäänlaista ongelmaa esiintynyt, ei myöhemminkään, vaikka 5 vuotta vanhat bensat ajettiin normaalisti loppuun.
Dieselin kanssa oli takavuosina ongelmia tiettyjen asemien tuotteiden kohdalla, kun litku seisoi tankissa pitkään, nyt sekin ongelma pitäisi olla pois laadun parannuttua. Autoissa, joissa polttoaineen kierto on nopeampaa, diesel ei ehtinyt pilaantua.Perustuu ihan maankin kokemukseen moottoripyörästä, ruohonleikkurista, veneestä, raivaussahasta.
Autosta ei ole kokemusta.
Talvi ja varsinkin pidempi aika lämpimässä autotallissa ja varastossa pumppubensalla, niin käyntiin ei lähde. Ja voin sanoa kovin paljoa liioittelematta, että takuuvarmasti. Joskus satunnaisesti on pitkien yritysten jälkeen saattanut onnistuakin, mutta harvemmin.
Siksipä varastoitiin käytän aina nykyisin pienkonebensaa tai sekoitan stabiliointiainetta tankkiin viimeisen tankkauksen yhteydessä, jolloin ongelma poistuu. Miksi ihmeessä näin ei tekisi, kun ongelman poistaminen on noin yksinkertaista. Varastoin em koneet aina tankki täynnä. Jatkuvan käytön aikana pumppubensa toimii ihan hyvin.
Kysypä keneltä tahansa alan ammattilaiselta tai huoltoliikkeeltä, tai em koneiden valmistajien edustajilta.
Aina tietysti näillä palstoilla on niitä ’arjen sankareita’ ja muita paremmin tietäviä omien kokemustensa kanssa, joille ammattilaisten ja konevalmistajien ohjeet ovat turhia kusetuksia jonkin hyväksi, joilla taviskansaa vedätetään.
No miksei, mutta noudattamalla tervettä järkeä noiden ohjeiden kanssa säästää itseltään melkoisesti harmia ja vaivaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Perustuu ihan maankin kokemukseen moottoripyörästä, ruohonleikkurista, veneestä, raivaussahasta.
Autosta ei ole kokemusta.
Talvi ja varsinkin pidempi aika lämpimässä autotallissa ja varastossa pumppubensalla, niin käyntiin ei lähde. Ja voin sanoa kovin paljoa liioittelematta, että takuuvarmasti. Joskus satunnaisesti on pitkien yritysten jälkeen saattanut onnistuakin, mutta harvemmin.
Siksipä varastoitiin käytän aina nykyisin pienkonebensaa tai sekoitan stabiliointiainetta tankkiin viimeisen tankkauksen yhteydessä, jolloin ongelma poistuu. Miksi ihmeessä näin ei tekisi, kun ongelman poistaminen on noin yksinkertaista. Varastoin em koneet aina tankki täynnä. Jatkuvan käytön aikana pumppubensa toimii ihan hyvin.
Kysypä keneltä tahansa alan ammattilaiselta tai huoltoliikkeeltä, tai em koneiden valmistajien edustajilta.
Aina tietysti näillä palstoilla on niitä ’arjen sankareita’ ja muita paremmin tietäviä omien kokemustensa kanssa, joille ammattilaisten ja konevalmistajien ohjeet ovat turhia kusetuksia jonkin hyväksi, joilla taviskansaa vedätetään.
No miksei, mutta noudattamalla tervettä järkeä noiden ohjeiden kanssa säästää itseltään melkoisesti harmia ja vaivaa.Onhan näitä litkujen sekoittelijoita aina ollut, jotkut jopa kuulevat korvalla moottorin käyntiäänestä, milloin on oikea sekoitus tankissa, tai moottoriöljyissä.
Sitten on toinen lahko, joka toistelee jostakin lukemaansa, tai kuulemaansa absoluuttisena totuutena. Yhteistä näille näpertelijöille on luja usko ja fanaattisuus asiansa puolesta. Ehkä tunnistat itsesi, vaikka et tunnusta ;)
Kerron vain omat kokemukset. Harrasteautoja, käyttöautoja ja moottoripyöriä on useita, myös raskaampaa kalustoa ja työkoneita, sekä kaikki mahdolliset pienkoneet. Kaikkia ei voi olla edes vuosittain tankkaamassa, eikä täytellä satojen litrojen tankkeja pienkonebensoilla, sitäkin kokeiltu, mutta ei mitään eroa säilytyksessä 98 bensaan.
Pääsääntöisesti näitä säilytetään ulkolämpötiloille alttiina olevissa varastoissa, kesällä lämpö saattaa olla lähemmäs 30C ja talvella painua pakkaselle. Koskaan ei ole moottori pilaantuneen bensan takia säilytyksen jälkeen kieltäytynyt käynnistymästä, ei edes 5 vuotta vanhalla bensalla, tämä on tullut todettua vuosikymmenten ajan, monta kertaa vuosittain. Jos sinulla tulee käynnistysongelmia puolenvuoden seisonnan jälkeen, niin moottorit eivät ole kunnossa, vika ei ole bensassa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan näitä litkujen sekoittelijoita aina ollut, jotkut jopa kuulevat korvalla moottorin käyntiäänestä, milloin on oikea sekoitus tankissa, tai moottoriöljyissä.
Sitten on toinen lahko, joka toistelee jostakin lukemaansa, tai kuulemaansa absoluuttisena totuutena. Yhteistä näille näpertelijöille on luja usko ja fanaattisuus asiansa puolesta. Ehkä tunnistat itsesi, vaikka et tunnusta ;)
Kerron vain omat kokemukset. Harrasteautoja, käyttöautoja ja moottoripyöriä on useita, myös raskaampaa kalustoa ja työkoneita, sekä kaikki mahdolliset pienkoneet. Kaikkia ei voi olla edes vuosittain tankkaamassa, eikä täytellä satojen litrojen tankkeja pienkonebensoilla, sitäkin kokeiltu, mutta ei mitään eroa säilytyksessä 98 bensaan.
Pääsääntöisesti näitä säilytetään ulkolämpötiloille alttiina olevissa varastoissa, kesällä lämpö saattaa olla lähemmäs 30C ja talvella painua pakkaselle. Koskaan ei ole moottori pilaantuneen bensan takia säilytyksen jälkeen kieltäytynyt käynnistymästä, ei edes 5 vuotta vanhalla bensalla, tämä on tullut todettua vuosikymmenten ajan, monta kertaa vuosittain. Jos sinulla tulee käynnistysongelmia puolenvuoden seisonnan jälkeen, niin moottorit eivät ole kunnossa, vika ei ole bensassa.Normaalijärjellä varustettu ihminen ymmärtää, ettei bensa voi olla tuote, joka pilaantuu oltuaan tankissa puolivuotta, vaikka tuossa edellä eräskin väittää niin varmuudella olevan.
Autoliikkeissä seisoo autoja, kuten monissa muissakin paikoissa huomattavasti puolta vuotta pidempiä aikoja ilman ongelmia, olisi se melkoinen työ ja kustannus alkaa vaihtamaan aina bensoja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onhan näitä litkujen sekoittelijoita aina ollut, jotkut jopa kuulevat korvalla moottorin käyntiäänestä, milloin on oikea sekoitus tankissa, tai moottoriöljyissä.
Sitten on toinen lahko, joka toistelee jostakin lukemaansa, tai kuulemaansa absoluuttisena totuutena. Yhteistä näille näpertelijöille on luja usko ja fanaattisuus asiansa puolesta. Ehkä tunnistat itsesi, vaikka et tunnusta ;)
Kerron vain omat kokemukset. Harrasteautoja, käyttöautoja ja moottoripyöriä on useita, myös raskaampaa kalustoa ja työkoneita, sekä kaikki mahdolliset pienkoneet. Kaikkia ei voi olla edes vuosittain tankkaamassa, eikä täytellä satojen litrojen tankkeja pienkonebensoilla, sitäkin kokeiltu, mutta ei mitään eroa säilytyksessä 98 bensaan.
Pääsääntöisesti näitä säilytetään ulkolämpötiloille alttiina olevissa varastoissa, kesällä lämpö saattaa olla lähemmäs 30C ja talvella painua pakkaselle. Koskaan ei ole moottori pilaantuneen bensan takia säilytyksen jälkeen kieltäytynyt käynnistymästä, ei edes 5 vuotta vanhalla bensalla, tämä on tullut todettua vuosikymmenten ajan, monta kertaa vuosittain. Jos sinulla tulee käynnistysongelmia puolenvuoden seisonnan jälkeen, niin moottorit eivät ole kunnossa, vika ei ole bensassa.Taitaapa fanaattisuus olla sinulle tutumpaa, en tiedä.
Minä kerroin vain omista kokemuksistani ja nimenomaan erilaisista pienkone- ja moottoripyöristä. Ne vastaavat oikein hyvin huoltoammattilaisten ja konevalmistajien ohjeistusta ja ongelmiesn kuvauksia.
Ei minulla ole mitään tarvetta yrittää käännyttää sinua omissa väitteissäsi. Ne vain eivät vastaa minun kokemuksiani ja sillä selvä.
Aion edelleen jatkaa näin kuten olen tehnyt tähänkin saamieni huoltoammattilaisten ja laitevalmistajien ohjeistuksen mukaisesti, koska se on toiminut erinomaisesti. Sain tarpeekseni ongelmista eikä yhtään huvita palata niihin, kun näin tavattoman yksinkertaisella tempulla ne voi välttää.
Autoista en ole kirjoittanut yhtikäs mitään, joten en jaksa edes kommentoida tuolle toiselle ’anonyymille’. Anonyymi kirjoitti:
Koitapa seisottaa bensakäyttöistä moottoripyörää, venettä, ruohonleikkuria jne puoli vuotta tankissa huoltiksen pumpusta ostetulla bensalla. Lähes takuuvarmasti edessä on moottorin puhdistus ennenkuin käynnistyy.
Kyllä noihinkin on syytä pistää ja käyttää hetken ennen seisokkia pienkonebensaa tai lisätä pumppubensaan erillistä stabiliointiainetta.
Ongelma on nyt vain uusi dieselkäyttäjien keskuudessa, joka on syntynyt biodieselin vuoksi.> Koitapa seisottaa bensakäyttöistä moottoripyörää, venettä,
> ruohonleikkuria jne puoli vuotta tankissa huoltiksen pumpusta
> ostetulla bensalla. Lähes takuuvarmasti edessä on moottorin
> puhdistus ennenkuin käynnistyy.
Moottoripyörästä ei ole kokemuksia.
Ruohonleikkuria olen seisottanut bensat tankissa nyt 11 vuotta. Vielä ei ole tarvinnut huoltaa. Tänäkin keväänä käynnistyi toisella nykäyksellä.
Veneestä (bensa) on jatkuvia kokemuksia vasta kuusi vuotta. Vielä ei ole ollut ongelmia. Kumiveneen neliheppanen oli seissyt vanhojen bensojen kanssa ilman mitään lisäaineita useamman vuoden varastossa. Käyntiin kolmannella nykäisyllä.
Ei noissa mitään ongelmia ole. Älä usko kaiken maailman lisäainemainostajia.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
> Koitapa seisottaa bensakäyttöistä moottoripyörää, venettä,
> ruohonleikkuria jne puoli vuotta tankissa huoltiksen pumpusta
> ostetulla bensalla. Lähes takuuvarmasti edessä on moottorin
> puhdistus ennenkuin käynnistyy.
Moottoripyörästä ei ole kokemuksia.
Ruohonleikkuria olen seisottanut bensat tankissa nyt 11 vuotta. Vielä ei ole tarvinnut huoltaa. Tänäkin keväänä käynnistyi toisella nykäyksellä.
Veneestä (bensa) on jatkuvia kokemuksia vasta kuusi vuotta. Vielä ei ole ollut ongelmia. Kumiveneen neliheppanen oli seissyt vanhojen bensojen kanssa ilman mitään lisäaineita useamman vuoden varastossa. Käyntiin kolmannella nykäisyllä.
Ei noissa mitään ongelmia ole. Älä usko kaiken maailman lisäainemainostajia.Heh. Ei kyse ole uskonasioista. Ihan vaan omakohtaisesta kokemuksesta ruohonleikkurista, raivaussahasta, moottoripyörästä, moottorisahasta ja pikkuperämoottoristakin.
Täällä on kaikenmaailman ’asiantuntijouta’ ja kirjoittajia, jotka ’omilla’ kokemuksillaan kehuskelevat milloin mistäkin. Arvaapa huviksesi kumpaan luotan enemmän omaan kokemuksiini vai näiden besservissereiden höpinöihin?
Kantapään kautta on oppi tullut, kun minäkin joskus kuvittelin olevani viisaampi kuin alan ammattilaiset, valmistajan ohjeet ja huollon ohjeet.
Kyllä jokainen saa kokeilla besservisserismiä ja kantapääoppia, ei siinä mitään. Helpommalla ja halvemmalla vaan pääsee, kun noudattaa ohjeita. Anonyymi kirjoitti:
Heh. Ei kyse ole uskonasioista. Ihan vaan omakohtaisesta kokemuksesta ruohonleikkurista, raivaussahasta, moottoripyörästä, moottorisahasta ja pikkuperämoottoristakin.
Täällä on kaikenmaailman ’asiantuntijouta’ ja kirjoittajia, jotka ’omilla’ kokemuksillaan kehuskelevat milloin mistäkin. Arvaapa huviksesi kumpaan luotan enemmän omaan kokemuksiini vai näiden besservissereiden höpinöihin?
Kantapään kautta on oppi tullut, kun minäkin joskus kuvittelin olevani viisaampi kuin alan ammattilaiset, valmistajan ohjeet ja huollon ohjeet.
Kyllä jokainen saa kokeilla besservisserismiä ja kantapääoppia, ei siinä mitään. Helpommalla ja halvemmalla vaan pääsee, kun noudattaa ohjeita.> Heh. Ei kyse ole uskonasioista. Ihan vaan omakohtaisesta kokemuksesta
Niin. Ihan omakohtaisesta kokemuksesta minäkin puhun. Yhtenä vuonna veneeseen lisättiin talveksi jotain lisäainetta, mutta sitten tajuttiin että se on puhdasta rahastusta. Jos on hemmetin arvokas laite, niin ehkä sitä voi oman mielenrauhansa takia lisäillä, mutta johonkin muutaman satasen ruohonleikkuriin se on ihan turhaa. Moottori on niissä viimeinen asia mikä hajoaa.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
> Heh. Ei kyse ole uskonasioista. Ihan vaan omakohtaisesta kokemuksesta
Niin. Ihan omakohtaisesta kokemuksesta minäkin puhun. Yhtenä vuonna veneeseen lisättiin talveksi jotain lisäainetta, mutta sitten tajuttiin että se on puhdasta rahastusta. Jos on hemmetin arvokas laite, niin ehkä sitä voi oman mielenrauhansa takia lisäillä, mutta johonkin muutaman satasen ruohonleikkuriin se on ihan turhaa. Moottori on niissä viimeinen asia mikä hajoaa.Heh. Ja mitähän se arvokas ja rahastukseen johtava aine mahtoi olla. Minulla ei sellaisista ole kokemusta enkä sellaisia tietenkään käytä. Minulla ei edes ole erityisen arvokkaita laitteita.
Mielenrauhasta on osin kysymys, kyllä mielenrauha voi kärsiä, kun kone ei käynnisty kun sitä tarvii. Vaivaa toki sästää ja kustannuksia, kun ei tarvitse huoltaa/huollattaa/puhdistuttaa ulkopuolisilla tai itse. Kyse on aina useista kympeistä, lähempänä satasta. No moottorisahan ja raivaussahan osalta saan kulut vähennettyä verotuksessa, mutta silti.
Minä en ole erityisen innokas enkä edes halukas vihkiytyä moottorien salaisuuksiin, kun sen voi välttää niinkin helposti kuin noudattamatta laitteen käyttöohjetta. Kiinnostuksen kohteet ovat muualla ja nuo laitteet ovat vain työkaluja.
Kukin kuitenkin tyylillään, mikäs siinä. Et kuitenkaan muuta toimintaasi näiden kirjoitusten vuoksi, kuten en minäkään. On siten turha jaaritella mitä kannattaa tehdä ja mitä ei. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koitapa seisottaa bensakäyttöistä moottoripyörää, venettä, ruohonleikkuria jne puoli vuotta tankissa huoltiksen pumpusta ostetulla bensalla. Lähes takuuvarmasti edessä on moottorin puhdistus ennenkuin käynnistyy.
Kyllä noihinkin on syytä pistää ja käyttää hetken ennen seisokkia pienkonebensaa tai lisätä pumppubensaan erillistä stabiliointiainetta.
Ongelma on nyt vain uusi dieselkäyttäjien keskuudessa, joka on syntynyt biodieselin vuoksi.Joka kevät n.20 vuotta olen kokeillut veneen sisäperämoottoria käyntiin ja kertaakaan ei ole tarvinut mitään putsailla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joka kevät n.20 vuotta olen kokeillut veneen sisäperämoottoria käyntiin ja kertaakaan ei ole tarvinut mitään putsailla.
Sama täällä. Ei ole tarvinnut putsailla moottoreita keväisin ja hyvin on lähtenyt käyntiin.
Syksyisin tippa stabilointiainetta bensan joukkoon ja käyntiä hetken aikaa. Kustannus tuskin montaa senttiä, jos sitäkään. Tai vaihtoehtoisesti pienkonebensaa viimeiseen käyttökertaan ennen talvisäilöön laittamista. - Anonyymi
TheRat kirjoitti:
> Koitapa seisottaa bensakäyttöistä moottoripyörää, venettä,
> ruohonleikkuria jne puoli vuotta tankissa huoltiksen pumpusta
> ostetulla bensalla. Lähes takuuvarmasti edessä on moottorin
> puhdistus ennenkuin käynnistyy.
Moottoripyörästä ei ole kokemuksia.
Ruohonleikkuria olen seisottanut bensat tankissa nyt 11 vuotta. Vielä ei ole tarvinnut huoltaa. Tänäkin keväänä käynnistyi toisella nykäyksellä.
Veneestä (bensa) on jatkuvia kokemuksia vasta kuusi vuotta. Vielä ei ole ollut ongelmia. Kumiveneen neliheppanen oli seissyt vanhojen bensojen kanssa ilman mitään lisäaineita useamman vuoden varastossa. Käyntiin kolmannella nykäisyllä.
Ei noissa mitään ongelmia ole. Älä usko kaiken maailman lisäainemainostajia.Ruohonleikkurin ja perämoottorin bensa sekoittuu, kun laitteen kantaa varastosta. Siksi se toimii talven jälkeen. Mootoripyörää tai mopoa pitää ravistaa ennen käynnistystä.
- Anonyymi
B7 luki letkun vieressä tänään naftaa ostaessa.Tuliko tankattua biodieseliä?
- Anonyymi
Kuitissa lukee Tuote DI-10-20.
- Anonyymi
Biopolttoaineet on perseestä vedettyä.
No on näiden piipertäjien & maailmaparantajien,
vouhotusta. - Anonyymi
myydään erikseen bakteerikasvun tappavaa ja puhdistavaa lisäainetta. Kerran vuodessa tankkiin eikä maksa maltaita.
- Anonyymi
Luuletko olevan noin helppoa. Täälläkin noita besservissereitä ’omine kokemuksineen’ vilisee kovasti, jotka varmasti tietävät paremmin kuin ohjeistukset
- Anonyymi
Dieselissä FAME on se ongelmia aiheuttanut biodiiseli. My on ok.
Moottoripyörän tankkiin lurautan hieman stabilointiainetta viimeiseen tankkiin ja pyöritän hetken. Ei oikein nappaa ajatus ruusujen purkamisesta keväällä. Toi stabilointiaine on niin halpaa että laitan sitä myös limulinkoon ja ruohonleikkuriin ja muihin pitkiä aikoja seisoviin laitteisiin. Anonyymi kirjoitti:
Luuletko olevan noin helppoa. Täälläkin noita besservissereitä ’omine kokemuksineen’ vilisee kovasti, jotka varmasti tietävät paremmin kuin ohjeistukset
Onko? Hmm... Olen nähnyt niitä vain tuossa yhdessä haarassa, jossa joku tuhlasi rahojaan bensalaitteiden säilöntäaineisiin, vaikka käytti laitteita vuosittain...
Dieseleissä ongelma on kasvusto, joka tukkii suodattimet (toivottavasti, ei tee hyvää, jos menee isoissa määrin läpi). Siltä voi suojautua lisäaineilla, tai mielummin pitämällä huolen siitä, että diesel ei kovin montaa vuotta tankissa seiso. Varsinkaan vajaassa tankissa. Jos dieseli seisoo parikin vuotta ja moottori on vähänkin uudempaa tekniikkaa, kannattaa harkita jopa polttoaineen vaihtamista. Tai sitten ottaa riskin. Ei tuosta kovin kalliita remontteja tule, jos polttoainesuodatin tukkeutuu.- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Onko? Hmm... Olen nähnyt niitä vain tuossa yhdessä haarassa, jossa joku tuhlasi rahojaan bensalaitteiden säilöntäaineisiin, vaikka käytti laitteita vuosittain...
Dieseleissä ongelma on kasvusto, joka tukkii suodattimet (toivottavasti, ei tee hyvää, jos menee isoissa määrin läpi). Siltä voi suojautua lisäaineilla, tai mielummin pitämällä huolen siitä, että diesel ei kovin montaa vuotta tankissa seiso. Varsinkaan vajaassa tankissa. Jos dieseli seisoo parikin vuotta ja moottori on vähänkin uudempaa tekniikkaa, kannattaa harkita jopa polttoaineen vaihtamista. Tai sitten ottaa riskin. Ei tuosta kovin kalliita remontteja tule, jos polttoainesuodatin tukkeutuu.Stabilointiaine on halpaa, n 8 eurolla saa ison pullon josta riittää pariin sataan litraan bensiiniä. Melkoinen määrä sinulla on oltava pienkoneita varastoitavaksi, jos koet tuon olevan rahan tuhlausta.
Mitä maksaa koneen puhdistus pitkäainaisen varastoinnin jälkeen, kun ei käynnisty? Jo yhdenkin kerran puhdistuksen kustannus lienee yli kymmenkertainen tuon pullon hintaan nähden ja pullosta riittää vuosikausiksi monenkin koneen varastointiin. - Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Onko? Hmm... Olen nähnyt niitä vain tuossa yhdessä haarassa, jossa joku tuhlasi rahojaan bensalaitteiden säilöntäaineisiin, vaikka käytti laitteita vuosittain...
Dieseleissä ongelma on kasvusto, joka tukkii suodattimet (toivottavasti, ei tee hyvää, jos menee isoissa määrin läpi). Siltä voi suojautua lisäaineilla, tai mielummin pitämällä huolen siitä, että diesel ei kovin montaa vuotta tankissa seiso. Varsinkaan vajaassa tankissa. Jos dieseli seisoo parikin vuotta ja moottori on vähänkin uudempaa tekniikkaa, kannattaa harkita jopa polttoaineen vaihtamista. Tai sitten ottaa riskin. Ei tuosta kovin kalliita remontteja tule, jos polttoainesuodatin tukkeutuu.Mitä ihmettä...
Nyt ’hyväksyt’ lisäaineen käytön dieselin mahdollisiin käynnistysongelmiin pitkäaikaisen varastoinnin vuoksi, mutta kovasti edellä olet lisäaineiden käyttöä vastaanväittelemässä vastaavassa tilanteissa pienkonebensamoottorien osalta.
Mikähän logiikka mahtaa sinulla oikein ollakaan.
Melkoisen huvittava besservisser kyllä olet... Anonyymi kirjoitti:
Mitä ihmettä...
Nyt ’hyväksyt’ lisäaineen käytön dieselin mahdollisiin käynnistysongelmiin pitkäaikaisen varastoinnin vuoksi, mutta kovasti edellä olet lisäaineiden käyttöä vastaanväittelemässä vastaavassa tilanteissa pienkonebensamoottorien osalta.
Mikähän logiikka mahtaa sinulla oikein ollakaan.
Melkoisen huvittava besservisser kyllä olet...Sillä logiikalla, että bensakoneet eivät tuota tarvitse. Eivät dieselitkään toki normaalisti.
- Anonyymi
TheRat kirjoitti:
Sillä logiikalla, että bensakoneet eivät tuota tarvitse. Eivät dieselitkään toki normaalisti.
Niinpä niin, niinpä niin ....
Miltäs nyt tuntuu? 😂
> Mitä maksaa koneen puhdistus pitkäainaisen varastoinnin jälkeen,
> kun ei käynnisty?
Ei harmaintakaan aavistusta, koska niin pitkäaikaista varastointia ei vielä ole tullut tehtyä. Yhden 80-luvulta peräisin olevan kaksitahtiperämoottorin puhdistin tänä keväänä (edellisellä omistajalla mielenkiintoinen idea säilömisestä öljyssä). Ei maksanut mitään, mutta aikaa meni yli tunti kolmen kaasarin rassaamiseen.
Jos haluat varmistaa, että kone lähtee puolen - kolmen vuoden tauon jälkeen hyvin käyntiin, niin kaksitahtilaitteet kannattaa ajaa "kuiviksi", eli bensaletku irti tai tankki tyhjänä ja annat käydä kunnes loppuu. Nelitahtikoneilla ei niin väliä. Voithan sinä toki ostaa sitä stabilointiainettasi, mutta turhaa se on. Yritin motonetin valikoimista vilkaista, mitä stabilointiainetta sinä mahdollisesti kaipailisit, mutta eipä löytynyt.
Ai niin, minulla on tällä hetkellä bensavehkeiden bensaa noin sata litraa (4 x 25 1 x 10 litran bensatankit veneissä ruohonleikkurit työkalut). Aika sama määrä sitä tulee olemaan syksylläkin. Aina kun tankki tyhjenee, se täytetään, vuodenajasta riippumatta. Ei sitä tiedä, jos vielä marraskuussa vaikka päättäisi lähteä vähän merelle tai sisävesille noilla pikkupaateilla. Säistä kiinni.- Anonyymi
Voi tuo tankkien kuiviksi ajaminen bensaletkujen irrotuksineen toimiakin. Helpommalla kuitenkin pääsee, kun ostat pienen purkin stabilointiainetta ja sekoitat sitä tilkkasen bensaan ja käytät hetken.
Sataan litraan stabilointiainetta maksaa muutaman euron. Tosin riittää kun käytät viimeisellä kerralla ennen pidempiaikaista stabiloitua bensaa vain viimeisellä kerralla ennen pidempiaikaista varastointia. Jos tuo muutama euro kauhistuttaa. Silloin kyse on muutamista kymmenistä senteistä korkeintaan, jos sitäkään. Jos kuitenkin vielä tuleekin yllättäviä ajoja, niin kyllähän siinä voi nuo sentit mennä ’hukkaan’, kun toimenpiteen joutuu tekemään uudelleen.
Pienkonebensa viimeisellä käyttökerralla ajaa saman asian, mutta kustannus on selvästi suurempi, jo puhutaan euroista, useistakin. Se lienee jo kustannusten puolesta ylittämätön lisäkustannus, eikös?
- Anonyymi
Hauska keskustelu. Vastakkain näköjään on omien kokemusten lisäksi nk sankarikäyttäjien besservisserasiantuntijuus ja ihan laitevalmistajien ja huoltoammattilaisten suosituksetkin.
Onneksi jokainen voi ihan itse kaivaa asiasta tietoakin, sitä löytyy kyllä helposti googlettamalla. Jokainen varmasti osaa suodattaa mainokset, mielipiteet ja sen semmoiset pois.
No jatkakaahan väittelyitänne. - Anonyymi
heh, no näin sivusta seuranneena tätä keskustelua voin kertoa omasta kokemuksesta. itsellä on ladossa saab 900i 10 vuotta käyttämättä ja sinne jäi silloin 1/2 tankkia eli 30 litraa bensiiniä. nyt 10 vuoden jälkeen ajattelin "herättää" saappin eloon, no jarrut tietenkin jumissa mutta mutta, akun siihen iskettyä kiinni saappi starttasi käyntiin heti ja kävi ilman ongelmia. ainakaan 10 vuotta sitten myyty 98 ei ollut pilaantunut tai jumittanut mitään osia( k-jetronic) ruisku saappaastani.
toinen tapaus mutta 80 luvulla säilötty ford anglia koki starttauksen 30 vuoden jälkeen jossa oli ne 80 luvun bensatkin vielä niin huomasin että lasinen bensapumpun kupu meni ruskeahkoksi koska tankissa oli jo ruosteen alkua ja pakokaasu haisi pahalle, mutta käyntiin lähti sekin ilman ongelmia.- Anonyymi
Aivan niin. Näinhän se tietysti menee.
Minullakin oli pikkudatsun 70-luvun alkupuolelta alkaen ladossa käyttämättömänä kunnes pari vuotta sitten huvikseni käynnistin mokoman. Tankissa oli 70-luvulla tankattua bensaa jäljellä 10,247 litraa. Loistavasti lähti käyntiin, pikkuisen tuhahteli ja kolahteli sinisenmustaa savua aluksi, mutta sekin tasaantui. Öljy oli vähän jäykkää, mutta kyllä se siitä notkistui, kun heitti päälle vähän tuoreempaa. Jarrut kirskuivat ja ruoste pölisi, mutta voimalla siitäkin selvittiin, renkaat olivat tyhjät, mutta jalkapumpulla nekin hoituivat hetkessä siinä moottorin lämmetessä. Sammal ja pöly kyllä vauhdissa haituu.
Nokkoset ja horsmat vaan kumoon oven edestä ja hanaa. Baana kutsui... mahtava vapauden tuntu ja muistot palasivat nuoruuteen....
Kyllä on täysin huuhaata, ettäkö bensa vanhentuisi. Se on puhtaasti lisäainekauppiatten propagandaa. Bensa säilyy vuosikymmeniä muuntumattomana ellei ikuisesti. Kuten öljyjenkin osalta. Onhan raakaöljykin maannut maaperässä miljoonia vuosia ja silti siitä saadaan käyttökelpoisia tuotteita.
😂😎🤣 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan niin. Näinhän se tietysti menee.
Minullakin oli pikkudatsun 70-luvun alkupuolelta alkaen ladossa käyttämättömänä kunnes pari vuotta sitten huvikseni käynnistin mokoman. Tankissa oli 70-luvulla tankattua bensaa jäljellä 10,247 litraa. Loistavasti lähti käyntiin, pikkuisen tuhahteli ja kolahteli sinisenmustaa savua aluksi, mutta sekin tasaantui. Öljy oli vähän jäykkää, mutta kyllä se siitä notkistui, kun heitti päälle vähän tuoreempaa. Jarrut kirskuivat ja ruoste pölisi, mutta voimalla siitäkin selvittiin, renkaat olivat tyhjät, mutta jalkapumpulla nekin hoituivat hetkessä siinä moottorin lämmetessä. Sammal ja pöly kyllä vauhdissa haituu.
Nokkoset ja horsmat vaan kumoon oven edestä ja hanaa. Baana kutsui... mahtava vapauden tuntu ja muistot palasivat nuoruuteen....
Kyllä on täysin huuhaata, ettäkö bensa vanhentuisi. Se on puhtaasti lisäainekauppiatten propagandaa. Bensa säilyy vuosikymmeniä muuntumattomana ellei ikuisesti. Kuten öljyjenkin osalta. Onhan raakaöljykin maannut maaperässä miljoonia vuosia ja silti siitä saadaan käyttökelpoisia tuotteita.
😂😎🤣totta, myyntimiesten hyväuskoisten huijaamista nämä "lisäaineet"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581381Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491205Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä241149Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111080- 1261051
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307957- 42929
- 72895
- 73869