Herra on hyvä

Anonyymi

Herra on laupias, armollinen eikä Hän lue syntejämme niin kuin ne ansaitsisivat, toisin kuin ihmiset tekevät, heiltä ei armoa heru. Herra tietää mitä tekoa me olemme. Me elämme ja kuolemme Jumalan armon ja anteeksisaamisen varassa ja kaikesta vaivasta huolimatta Herra tulee ja poimii meidät vuorollaan pois tästä pahasta maailmasta. Tule Herra Jeesus.

10

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En luottaisi tuohon vähääkään. Siellä se jo kattila lämpenee uskovaisille.
      Pysy täystuho-Jesse poissa vaan. Ei nyt hätäillä sen maailmanlopun kanssa.

• Anonyymi

Ateistit, homokirkon väki, lesbot, ja homot vihaavat raamatun profeettoja ja jokaista joka noudattaa Jumalan sanaa luopumatta missään kohden siitä totuudesta joka pelastaa uskovat ja tuomitsee helvetin tuleen luopiot ja pilkkaajat.

• Juutalaiset näyttävät olevan hyvin armollisia, mutta eivät he taivaaseen ketään vie, he jättävät asian Jumalan haltuun.

• Anonyymi

Alustuksesta puuttuu kokonaan parannuksenteko. Armo tulee sen osaksi, joka uskossa Jeesuksen sovintotyöhön kääntyy, tekee parannuksen ja seuraa Jeesusta.

• Niin, Jeesuhan kärsi rangaistuksen teidänkin edestä, mutta antisemitismi vain paheni, vaikka sen olisi pitänyt loppua.

Joten turhaan kärsi, parannusta ei tullut.

• Anonyymi

Avaus kertoo lutherilaisista uskoon tulleista jotka ymmärtävät mitä parannus on toisin kuin lahkoriivatut. Ps. montako vuotta sinä olet tehnyt parannusta että mielestäsi voit uskoa?

• Anonyymi

Mites siellä Raamatussa sanottiin,pahojen tekojen siirtyvän kolmanteen ja neljänteen polveen?Selittäkääpä viisaat ja lukeneet.

• Anonyymi

Toisessa Mooseksen kirjassa (20:5) puhutaan Jumalan kostosta ja lasten vastuusta vanhempien synteihin. Hesekielin kirjan 18. luvussa kuitenkin sanotaan selvästi, että jokainen on vastuussa vain omista teoistaan, eivät isät poikien eikä päinvastoin. Itse ymmärrän Mooseksen kirjan kohdassa synnin muuttavan olosuhteita, joista myös jälkipolvet joutuvat kärsimään.

Tätä Raamatun opetusta ovat varmasti monet pohtineet. Sama opetus Jumalan rangaistuksesta kolmanteen ja neljänteen polveen asti esiintyy myös muissa Mooseksen kirjoissa (2:34:7,14; 3:26:39; 4:14, 18; 5:24:16). Opetuksen painoarvoa lisää se, että se on lausuttu kymmenessä käskyssä. Alun perin se liittyykin nimenomaan (juutalaisen järjestyksen mukaisiin) 1. ja 2. käskyyn (”Älä pidä muita jumalia” ja ”Älä tee itsellesi jumalankuvaa”). Juuri näiden käskyjen rikkomisesta seuraa tuo uhattu rangaistus jopa tuleville sukupolville.

Teksti (20:5) kuuluu: ”Älä kumarra äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni” (KR 33).

”Kostaminen” ei vastaa hepreankielistä alkutekstiä, mutta rankaisemisesta kyllä on kysymys. Uusi raamatunkäännös on halunnut tietoisesti lieventää ilmausta, mutta on mennyt siinä liian pitkälle: ”… minä panen lapsen vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka minua vihaavat” (UKR 91). Tekstissä ei ole kyse vain siitä, että joutuu vastaamaan isien teoista vaan joutuu myös rangaistuksi niistä.

Varsinainen ongelma tässä on se, että teksti näyttää väittävän, että rangaistus isien synneistä tulee lasten ja jopa lastenlastenlasten kärsittäväksi. Lukija olettaa helposti, että on kyse siitä, että viattomatkin jälkeläiset joutuvat rangaistuiksi esi-isiensä syntien vuoksi. Tuntuu epäoikeudenmukaiselta, että joku saa rangaistuksen, vaikka ei ITSE ole tehnyt mitään väärää.

Tällöin Raamatun opetus on kuitenkin ymmärretty väärin. Siihen on luettu sellaista, mitä nuo jakeet EIVÄT sano. Väärinymmärrys johtuu siitä, että tällöin oletetaan lasten ja lastenlasten olevan viattomia ja syyttömiä ja kärsivän aiheettomasti. Mutta niinhän Kymmenessä käskyssä nimenomaan EI opeteta. Käsitämme jakeen oikein, kun luemme sen huolellisesti loppuun saakka.

Jumalahan sanoo siinä: ”… kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, NIILLE, JOTKA MINUA VIHAAVAT”. Isien synnissä oli ollut kysymys juuri siitä, että he palvoivat epäjumalia, ja niin tehden vihasivat Jumalaa. Lapset joutuvat rangaistuksi samasta isien synnistä JOS isien epäjumalanpalvelus on siirtynyt myös heille. Isien epäuskolla on taipumus siirtyä sukupolvelta toiselle, samoin kuin isien uskolla. Niin kuin kysyjä sanoo, isien synti muuttaa olosuhteita, joissa lapset kasvavat ja siten altistaa heidät samalle pahuudelle. Jos jälkeläiset vihaavat Jumalaa esi-isiensä tavoin, hekin joutuvat rangaistuksi saman synnin tähden. Jokainen kärsii siis oman syntinsä tähden, mutta pahat tavat saattavat siirtyä myös pojille.

Raamatunkohta ei myöskään opeta, etteivät isät itse joutuisi rangaistuksi epäuskonsa tähden. Eikä se myöskään väitä, että äidit ja tyttäret olisivat vapaita tuomiosta, jos palvovat epäjumalia.

Kymmenen käskyn opetus ei siis ole suinkaan ristiriidassa sen Raamatun päälinjan kanssa, joka löytyy mm. Hesekielin kirjan 18. luvusta. Lasten ei välttämättä tarvitse toteuttaa samaa pahuutta, jota isät ovat harjoittaneet. Jumala sanoo pojasta: Jos ”hän pysyy loitolla vääryydestä eikä ota korkoa, ei ahnehdi voittoa, vaan noudattaa minun määräyksiäni ja elää minun säädösteni mukaisesti … hänen ei pidä kuolla isiensä syntien tähden – ei, hän saa elää!” (Hes. 18:17).

Tämä opetus vahvistetaan mahdollisimman selvästi: ”Te kysytte: ’Miksi poikaa ei panna vastaamaan isänsä synneistä?’ Siksi, että poika on tehnyt niin kuin oikein ja hyvin on! Hän on noudattanut kaikkia säädöksiäni, hän on ne pitänyt, ja siksi hän saa elää. Mutta se, joka tekee syntiä, on kuoltava. Ei poikaa panna vastaamaan isänsä synneistä eikä isää poikansa synneistä” (Hes. 18:19-20).

Kymmenen käskyn varoituksen vastapainona on sitten hieno lupaus: ”teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni”. Myös Jumalan kunnioittaminen voi siirtyä sukupolvelta toiselle, ja koitua siunaukseksi jälkipolville. Tämäkin toki edellyttää henkilökohtaista uskoa, sillä ei kukaan pääse taivaaseen vanhempiensa tai esi-isiensä uskolla. Jeesus sanoo: ”Sillä, joka uskoo Poikaan, on ikuinen elämä” (Joh. 3:36).

• Anonyymi

"Herra on laupias, armollinen eikä Hän lue syntejämme niin kuin ne ansaitsisivat, toisin kuin ihmiset tekevät, heiltä ei armoa heru."

Mutta tämä ei oikeuta hyväksymään synti itsessään eikä muissa ihmisissä. Ilman parannusta ei ole armoakaan, koska paatunut ihminen ei ymmärrä asettautua uskossa Jeesukseen Hänen armonsa varaan ja siinä sitten elämäänsä eläen.

Ihmiset emme edes voi armahtaa syntisiä, koska se armon antaminen kuuluu Jeesukselle. Jeesus armahtaa jos ihminen sitoutuu Häneen uskossa ja totuudessa.

Tästä syystä on suorastaan julmuutta kertoa valhetellen homoseksuaaleille Jumalan tahto. Näin homoseksuaaleja johdatelleen suruttomuuteen ja jumalattomuuten ja tätä rataa kadotukseen.

• Anonyymi

Herra on hyvä, rouva useimmiten parempi.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      29
      2815
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      93
      1067
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      921
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      885
    5. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      857
    6. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      857
    7. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      814
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      810
    9. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      136
      739
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      734
    Aihe