Lukiolaiset ovat jo kaatumassa kasvaneen työtaakkansa

Anonyymi

alle, ja pakkoruotsin tuputtaminen yli kymmenen vuoden tauon jälkeen pahentaa tilannetta.

Lukiot ja lukiolaiset ovat jo nyt hätää kärsimässä työtaakkansa alla. Pitkää matematiikkaa opiskellaan hampaat irvessä, kuten Ilta-Sanomien pääkirjoituksessa todettiin (IS 30.5.). Pitkästä matematiikasta saa eniten pisteitä yliopistoihin pyrittäessä, joten englantia yliopistoon lukemaan pyrkivän kannattaa yrittää mieluummin laudaturia matematiikasta kuin englannista. Sama pätee humanistisiin aineisiin.

Nyt työtaakan päälle palaa pakkoruotsi.

– Yleisesti ottaen pakko on huono kannustin. Pakollisuus ei edistä opiskeluintoa ja voi vaikuttaa mielipiteisiin koko kieltä kohtaan, tiivisti Oulunkylän yhteiskoulun rehtori Mirva Lindström Helsingin Sanomissa.

Mutta Rkp-eliitti ei välitä mielipiteistä, pääasia on että he voivat kyykyttää valtaväestöä.

32

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lukiolaiset ovat kaatuneet lomille jo aikoja sitten.

    • Anonyymi

      No eikö voisi ajatella, että pitkä matematiikka ei olisi kriteeri ihan joka paikkaan. Tämähän se on syynä työtaakkaan, ei suinkaan ruotsi. Kieliä luetaan muutenkin ihan minimaalisesti nykyään. Opettajien ammattikunta on huolissaan matematiikan liiallisesta painottamisesta muiden aineiden kustannuksella. Matikka on tärkeää, mutta liika on liikaa.

      • Anonyymi

        Yksinkertaisena et ymmärrä, että pitkä matematiikkaa ja fysiikka ym. on perusta opinnoissa, joiden ansiosta sillat ja rakennukset eivät sorru, paineastiat räjähtele, sähköverkko ei kaadu ja niin edelleen.

        Jo nyt olemme takapajun ja köyhtymisen tiellä, kun näyttelijäkoulutukseen ja vastaavaan "itsensä toteuttamiseen" on moninkertainen hakijajoukkio kuin arkisiin vaativiin tehtäviin.

        Puhut kovin suurisuisesti opettajien ammattikunnasta. Kyllä kyse on kapeakatseisista ruotsinopettajista, jotka tuollaisa puhuvat. Heillä ei ole riittävää työelämän tuntemusta, minkä johdosta heillä ei ole edellytyksiä puhua, ja vielä vähemmän hoitaa kielipolitiikkaa.

        Useilla heillä olisi pätevyyskin opettaa esimerkiksi saksaa ruotsin sijasta, mutta oma mukavuudenhalu ja pelko OAJ:n kuritoimista ovat esteenä. He ovat laumasakkia, jota OAJ: politrukit paimentavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksinkertaisena et ymmärrä, että pitkä matematiikkaa ja fysiikka ym. on perusta opinnoissa, joiden ansiosta sillat ja rakennukset eivät sorru, paineastiat räjähtele, sähköverkko ei kaadu ja niin edelleen.

        Jo nyt olemme takapajun ja köyhtymisen tiellä, kun näyttelijäkoulutukseen ja vastaavaan "itsensä toteuttamiseen" on moninkertainen hakijajoukkio kuin arkisiin vaativiin tehtäviin.

        Puhut kovin suurisuisesti opettajien ammattikunnasta. Kyllä kyse on kapeakatseisista ruotsinopettajista, jotka tuollaisa puhuvat. Heillä ei ole riittävää työelämän tuntemusta, minkä johdosta heillä ei ole edellytyksiä puhua, ja vielä vähemmän hoitaa kielipolitiikkaa.

        Useilla heillä olisi pätevyyskin opettaa esimerkiksi saksaa ruotsin sijasta, mutta oma mukavuudenhalu ja pelko OAJ:n kuritoimista ovat esteenä. He ovat laumasakkia, jota OAJ: politrukit paimentavat.

        "Puhut kovin suurisuisesti opettajien ammattikunnasta."

        Puhun opettajien ammattikunnasta, koska ole itsekin opettaja, ja tiukasti kiinni realismissa ja nykyajassa. Samaa ei voi sanoa sinusta. Olet epäasiallinen riidanhaastaja tällä pastalla, ja hermostut välittömästi, kun joku kyseenalaistaa sanomasi.


      • Anonyymi

        Olen myöskin opettaja. Elän realismissa, jonka tunnen noin 40 vuoden kokemuksella työelämästä - 15 vuotta teollisuudessa ja 25 vuotta yliopettajana.
        Opiskeluni ja työosaamiseni on luonnollisesti osaksi ulkomailta.
        Ei ole ollut tarvetta hermostua, ei opetus- eikä muissakaan töissä.

        Te kielenopettajat yleensä opetatte vain yhtä tai korkeintaan kahta ainetta/kieltä. Muutaman alkuvuoden jälkeen enemmistö teistä siirtyy omalle mukavuusalueelleen ja koulun sisäisen juonittelun alueelle.
        Juuri jälkimmäisessä monet teistä ovat taitavia ja härskejä.

        Te ette ole päteviä ettekä kovin sopivia arvioimaan opetuksen tarpeita nuorison ja töelämän kannalta. Sama pätee OAJ:hin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen myöskin opettaja. Elän realismissa, jonka tunnen noin 40 vuoden kokemuksella työelämästä - 15 vuotta teollisuudessa ja 25 vuotta yliopettajana.
        Opiskeluni ja työosaamiseni on luonnollisesti osaksi ulkomailta.
        Ei ole ollut tarvetta hermostua, ei opetus- eikä muissakaan töissä.

        Te kielenopettajat yleensä opetatte vain yhtä tai korkeintaan kahta ainetta/kieltä. Muutaman alkuvuoden jälkeen enemmistö teistä siirtyy omalle mukavuusalueelleen ja koulun sisäisen juonittelun alueelle.
        Juuri jälkimmäisessä monet teistä ovat taitavia ja härskejä.

        Te ette ole päteviä ettekä kovin sopivia arvioimaan opetuksen tarpeita nuorison ja töelämän kannalta. Sama pätee OAJ:hin.

        "Te kielenopettajat yleensä opetatte vain yhtä tai korkeintaan kahta ainetta/kieltä."

        Tämä osoittaa täydellistä tietämättömyyttäsi alan vaatimuksista. Elät menneessä maailmassa.

        Kieltenopettajan virkaa ei voi saada ilman kahden kielen opetuspätevyyttä. Minulla on kollegoita, joilla on kolmen kielen pätevyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Te kielenopettajat yleensä opetatte vain yhtä tai korkeintaan kahta ainetta/kieltä."

        Tämä osoittaa täydellistä tietämättömyyttäsi alan vaatimuksista. Elät menneessä maailmassa.

        Kieltenopettajan virkaa ei voi saada ilman kahden kielen opetuspätevyyttä. Minulla on kollegoita, joilla on kolmen kielen pätevyys.

        Puolet pakkoruotsin opettajista voi jatkaa valinnaisen ruotsin opettajana ja toinen puoli voi siirtyä opettamaan valinnaista muuta kieltä.
        Kaikki hyötyvät, oppilaat, Suomen hyvinvointi ja jopa Te ruotsinopettajat.

        Alkakaa itse vaikuttamaan tämän asian hyväksi.
        Vai oletteko kaikki passiivista OAJ:n laumaa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Puolet pakkoruotsin opettajista voi jatkaa valinnaisen ruotsin opettajana ja toinen puoli voi siirtyä opettamaan valinnaista muuta kieltä.
        Kaikki hyötyvät, oppilaat, Suomen hyvinvointi ja jopa Te ruotsinopettajat.

        Alkakaa itse vaikuttamaan tämän asian hyväksi.
        Vai oletteko kaikki passiivista OAJ:n laumaa?

        Ganska speciella dessa lärare i sina sandlådor. Igen ett bevis på behovet av privata skolor. I sådana skulle dessa "lärares" karriärer ha blivit tämligen korta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolet pakkoruotsin opettajista voi jatkaa valinnaisen ruotsin opettajana ja toinen puoli voi siirtyä opettamaan valinnaista muuta kieltä.
        Kaikki hyötyvät, oppilaat, Suomen hyvinvointi ja jopa Te ruotsinopettajat.

        Alkakaa itse vaikuttamaan tämän asian hyväksi.
        Vai oletteko kaikki passiivista OAJ:n laumaa?

        "Vai oletteko kaikki passiivista OAJ:n laumaa?"

        Mielipiteinesi edustat jotakin 1960-70-lukua. Ei ole tästä päivästä käsityksesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksinkertaisena et ymmärrä, että pitkä matematiikkaa ja fysiikka ym. on perusta opinnoissa, joiden ansiosta sillat ja rakennukset eivät sorru, paineastiat räjähtele, sähköverkko ei kaadu ja niin edelleen.

        Jo nyt olemme takapajun ja köyhtymisen tiellä, kun näyttelijäkoulutukseen ja vastaavaan "itsensä toteuttamiseen" on moninkertainen hakijajoukkio kuin arkisiin vaativiin tehtäviin.

        Puhut kovin suurisuisesti opettajien ammattikunnasta. Kyllä kyse on kapeakatseisista ruotsinopettajista, jotka tuollaisa puhuvat. Heillä ei ole riittävää työelämän tuntemusta, minkä johdosta heillä ei ole edellytyksiä puhua, ja vielä vähemmän hoitaa kielipolitiikkaa.

        Useilla heillä olisi pätevyyskin opettaa esimerkiksi saksaa ruotsin sijasta, mutta oma mukavuudenhalu ja pelko OAJ:n kuritoimista ovat esteenä. He ovat laumasakkia, jota OAJ: politrukit paimentavat.

        "Yksinkertaisena et ymmärrä, että pitkä matematiikkaa ja fysiikka ym. on perusta opinnoissa, joiden ansiosta sillat ja rakennukset eivät sorru, paineastiat räjähtele, sähköverkko ei kaadu ja niin edelleen."

        Kuuluvatko ne sinun oppilaasi myös näihin "yksinkertaisiin" ihmisiin, kun heille on ylivoimaista oppia ruotsin kieltä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Yksinkertaisena et ymmärrä, että pitkä matematiikkaa ja fysiikka ym. on perusta opinnoissa, joiden ansiosta sillat ja rakennukset eivät sorru, paineastiat räjähtele, sähköverkko ei kaadu ja niin edelleen."

        Kuuluvatko ne sinun oppilaasi myös näihin "yksinkertaisiin" ihmisiin, kun heille on ylivoimaista oppia ruotsin kieltä?

        Hyviä taitoja tuossa luetellaan, mutta mikä on tämän päivän laatu, joka perustuu eilispäivän opetukseen kun rakennukset, eteenkin niiden katot, sortuvat, paineastiat räjähtelevät, sähköverkko kaatuu tämän tästä ja niin edelleen. Ruotsiakaan ei osata.

        On aivan selvästi syytä muuttaa opetusta, eikä se voi monipuolistuvassa ympäristössä olla supistettu aineenvalinta.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Hyviä taitoja tuossa luetellaan, mutta mikä on tämän päivän laatu, joka perustuu eilispäivän opetukseen kun rakennukset, eteenkin niiden katot, sortuvat, paineastiat räjähtelevät, sähköverkko kaatuu tämän tästä ja niin edelleen. Ruotsiakaan ei osata.

        On aivan selvästi syytä muuttaa opetusta, eikä se voi monipuolistuvassa ympäristössä olla supistettu aineenvalinta.

        Erikoisinta on, että kielten opetusta on koko ajan karsittu ja helpotettu, ja samaan aikaan kiinnostus matemaattis-luonnontieteellisiin aineisiin on laskenut. Vaikka olisi kuvitellut käyvän päinvastoin.


      • Anonyymi

        Ei saisi kuvitella, vaan ymmärtää. Olemme huomanneet, että OPM:llä ei ole ollut pallo hallussa epäedullisen kehityssuunnan kääntämiseksi.

        OPM ei tunne tai ei halua tunnustaa syitä epäedulliseen kehitykseen.
        Yksi syistä on luonnollisesti pakkoruotsi valinnaisen pakollisen kielen sijasta. Siitä yritetään pitää kiinni, vaikka kaiken muun kustannuksella.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei saisi kuvitella, vaan ymmärtää. Olemme huomanneet, että OPM:llä ei ole ollut pallo hallussa epäedullisen kehityssuunnan kääntämiseksi.

        OPM ei tunne tai ei halua tunnustaa syitä epäedulliseen kehitykseen.
        Yksi syistä on luonnollisesti pakkoruotsi valinnaisen pakollisen kielen sijasta. Siitä yritetään pitää kiinni, vaikka kaiken muun kustannuksella.

        Det är nog någon annan som har problem på den punkten, och ytterst grava sådana.

        - Språkförsöket genomfördes och resultatet är 100 % svenska.
        - Svenskhatarpartiet framförde sin agenda och röstades ut ur riksdagen av det finska folket. Kommer någon ens längre ihåg vad partiet hette?
        - Ett nytt medborgarinitiativ mot svenskan såg dagsljuset för en dryg månad sedan. Inte ens 1 % av underskrifterna är hopskrapade till dags dato.

        Hur mycket mera fakta måste en gammal pensionerad svenskhatare ha för att begripa att den har och alltid har haft fel? På basen av vad man läser räcker ingen mängd på jorden så det är rätt så onödigt att svara.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puolet pakkoruotsin opettajista voi jatkaa valinnaisen ruotsin opettajana ja toinen puoli voi siirtyä opettamaan valinnaista muuta kieltä.
        Kaikki hyötyvät, oppilaat, Suomen hyvinvointi ja jopa Te ruotsinopettajat.

        Alkakaa itse vaikuttamaan tämän asian hyväksi.
        Vai oletteko kaikki passiivista OAJ:n laumaa?

        "Kaikki hyötyvät, oppilaat, Suomen hyvinvointi ja jopa Te ruotsinopettajat."

        Kauhea ruotsin kielen palko saa helposti kuvittelemaan, että kaikki kieltenopettajat Suomessa ovat ruotsinopettajia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei saisi kuvitella, vaan ymmärtää. Olemme huomanneet, että OPM:llä ei ole ollut pallo hallussa epäedullisen kehityssuunnan kääntämiseksi.

        OPM ei tunne tai ei halua tunnustaa syitä epäedulliseen kehitykseen.
        Yksi syistä on luonnollisesti pakkoruotsi valinnaisen pakollisen kielen sijasta. Siitä yritetään pitää kiinni, vaikka kaiken muun kustannuksella.

        "OPM ei tunne tai ei halua tunnustaa syitä epäedulliseen kehitykseen."

        Mikäköhän mahtaa nyt olla se "epäedullinen kehityssuunta"?

        Jos puhut kielten opetuksesta Suomessa, niin tässä on menty pelkästään hyvään suuntaan siinä mielessä, että valinnan varaa on tullut rutkasti lisää, ja mahdollisuutta oppia englannin oheen toinenkin vieras kieli, on tuettu kielten opetuksen uudistuksella kaikin mahdollisin tavoin.

        Se, missä on menty metsään, on lyhyiden kielten luvun (kirjaimellinen) lyhyys - oppilas valitsee itse, kuinka kauan hän kieltä lukiossa lukee. Kielitaitoa ei synny. Ruotsin vapauttaminen yo:sta on ollut myös iso helpotus monelle. Näiden siis luulisi helpottavan myös "yliopettajan" työtaakkaa, mutta ei näköjään. Mikään ei kelpaa


    • Anonyymi

      Naiset eivät suosineet 10 vuotta sitten miehiä jotka olivat akateemisesti lahjakkaita, siksi näiden miesten oli pakko tyhmentää itsensä tavis tasolle jotta kelpaisivat parisuhteisiin.

      • Anonyymi

        Suomessa on vuosikymmeniä arvostettu korkeaa koulutustasoa, sekä miehillä että naisilla, puolin ja toisin.

        Kerrotko siis meille, mitä kummaa tapahtui 10 v. sitten, kun juuri silloin eivät akateemisesti koulutetut miehet kiinnostaneet naisia riittävästi.


    • Anonyymi

      "Mutta Rkp-eliitti ei välitä mielipiteistä, pääasia on että he voivat kyykyttää valtaväestöä."

      Kovin "kyykyttyneeltä" ei valtaväestö vaikuta, kielialoite ei tunnu kiinnostavan juuri ketään, ja koko aiheesta ei kukaan kauheasti jaksa jauhaa tällä hetkellä.

    • Anonyymi
      • Orkar inte lägga mig desto mera in i ämnet men det är klart tokigt om alla skall läsa lång matematik.
        Problemet i dagens Finland inom matematiken är den att folk inte ens klarar av grundläggande huvudräkning och saknar sinne för storleksordningar. Lång matematik blandar bara ytterligare bort folk som har svårt att begripa sina kontoutdrag.

        Gymnasiet är allmänbildande och bör förbli så.


    • Anonyymi

      Tuo lukiolaisten johtaja ei halunnut eli uskaltanut sanoa sitä TODEELISTA syytä. Eli ruotsin kielen turhuuden ja haitallisuuden.

      Tyypilistä, että "opettajien mielipide" kysyttiin YLE:n jutussa ruotsinopettajalta. Joka kehtasi syyttää lukiolaisa laiskoiksi, kun eivät halua lukea riesaruotsia!?

    • Anonyymi

      Ruotsalaisuuden pakkotyrkytys on tietenkin pois oikealta ja tarpeelliselta oppimiselta , sehän on selvä .
      Tarpeettoman ruotsinkielen pakko-opetus on pois tarpeellisesta oppimisesta .
      Laskutaidon väheksyminen ei vakuuta .

      • Anonyymi

        "Ruotsalaisuuden pakkotyrkytys "

        Jos joku kuvittelee jatkuvasti, että hänelle yritetään "pakkotyrkyttää ruotsalaisuutta", niin on ymmärrettävää, että tällainen henkilö ei välttämättä opi laskemaankaan. Kaikki energia menee pelonsekaisissa tunnelmissa miettien, mistä suunnassa "pakkotyrkytys" vaanii.


      • Tarpeellinen oppiminen kuten uskonto?


      • Anonyymi

        "Laskutaidon väheksyminen ei vakuuta ."

        Kuka väheksyy laskutaitoa?

        (Sisälukutaidon harjoittaminen olisi paikallaan.)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Laskutaidon väheksyminen ei vakuuta ."

        Kuka väheksyy laskutaitoa?

        (Sisälukutaidon harjoittaminen olisi paikallaan.)

        "Eräällä" on tässä ketjussa sellainen käsitys, että vieraat kielet ja matematiikka ovat toisilleen vastakkaisia asioita: Jos kannattaa matematiikkaa, pitää vastustaa kieliä, ja päinvastoin. Ja jos osaa matikkaa, ei voi osata kieliä, ja päinvastoin.

        Nämä ovat auttamattoman vanhanaikaisia käsityksiä. Moni matikassa lahjakas on myös kielissä lahjakas, ja päinvastoin. Monet tykkäävät sekä matikasta että kielistä. Osa ei tykkää kummastakaan.


      • Moni kirjoittaa ruotsin ihan vain sen takia että ei tarvitse kirjoittaa matematiikkaa.


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        Tarpeellinen oppiminen kuten uskonto?

        Parempi sekin kuin"tvångsvenska".


      • Anonyymi kirjoitti:

        Parempi sekin kuin"tvångsvenska".

        Det finns inget tvång att studera i gymnasium. Om det inte behagar kan man alltid välja annat.

        Många av era stjärnor typ Hakkarainen har gjort så och avslutat sin utbildning före grundskolan tog slut då läroplikten tog slut före. Se vad det har blivit av typen; en multipelt dömd suput vars kunskaper utvidgas med diverse kurser på skattebetalarnas bekostnad. Engelskakurs på Malta, hur jag använder toan i Bryssel o.s.v.
        En kopierade sin gradu när eget huvud inte räckte till och en körde dubbla ministerposter men söker nu arbete då kompetensen inte räckte till för något.

        Sådant är det då man väljer bort allmänbildning . Basen saknas.


    • Anonyymi

      Huomatkaa kuinka surut peukuttavat toisiaan, mutta eivät kuitenkaan uskalla käyttää rekattua nimmariaan(paitsi tuo yksi fanaatikko).

      • Anonyymi

        Detta äär sant juu, men raukkamaisia...


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen

      "Y­lei­ses­sä tie­dos­sa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki
      Maailman menoa
      220
      6687
    2. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      144
      2897
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      44
      2347
    4. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      97
      2184
    5. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      238
      2051
    6. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      232
      1500
    7. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      86
      1489
    8. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      13
      1376
    9. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      7
      1325
    10. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

      "Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      388
      1281
    Aihe