Pakun takatilan äänieristys ?

Anonyymi

Seuraavaksi kulkineeksi suunnitteilla jokin vähintään EURO 5:n, mutta mieluummin EURO 6-luokan koppi. Kohteena arki- ja vapaa-ajan käyttö korvaamaan henkilöauto. Pidemmillä reissuilla ja kelien salliessa, siellä voisi satunnaisesti yöpyäkin teltan korvikkeena.

Tarkoitus olisi hyvin äänieristää koppi katosta lattiaan (peltipintaan liimaten) ja viimeistellä se jollakin siistillä pinnalla, levyt seinille ja kattoon ja vaikka parketti lattiaan.

Pienenä haasteena on se, että netissä saa lukea ristiriitaisia kannaottoja sen suhteen mitä materialeja ja miten eristykseen tulisi käyttää ja mitä ei.

Lasivilla ja muut vastaavat ovat olleet bannattujen listalla sen kosteuden imemisen vuoksi.

Reissasin Belgiassa ja poikkesin samalla yhdessä suuressa pitkän linjan erikoispajassa, jossa valmistavat / muokkaavat erikoisajoneuvoja poliisille, palokunnille ja ambulansseille. Kun tiedustelin materiaaleista, niin _yllätyksekseni_ kertoivat käyttävänsä lasivillaa mm. ambulanssien sisäverhous-elementtien ja pellin välissä, laittaen lasivillan peltiä vasten. Kesksutelu jäi kuitenkin lyhyeksi ja tarkemmat yksityiskohdat auki, kun satuin paikalle juuri sulkemisaikaan.

8

473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ulkopellin sisäpuolelle tulee tiivistymään kosteutta. Pelteihin voit ensin kiinnittää butyyli tai raskaskumimattoa pakoitellen, estämään pellin resonanssi. Kotelosuojavahaa pellin sellaisiin paikkoihin missä vesi voi seistä hetkenkään. Pohjalle riittävät vedenpoistoreiäit. Sitten varsinainen ääni/lämpöeristyslevy kiinni tuohon sisäverhoilun ulkopintaan, niin että ulkopeltiin kondensoitunut vesi pääsee edelleen valumaan pois.

      • Anonyymi

        Kaikissa pakuissa tietyissä olosuhteissa kertyy kosteutta ja kastehelmiä pelitipinnan siäpuolelle, kattoon ja seiniin. Entäs henkilöautoissa verhouksien takana?

        Valmistajathan laittavat ylensä (optiona) pelkän levyverhouksen ilman eristeitä seiniin ja lattiaan, mutta muistaakseni hieman harvemmin kattoon, joskin valmistajien tekemiä kattojenkin levytyksiä näkee. Useinkin seinien alaosissa jo valmiina olevissa muoviverhouksissa on ilmaukot, ilmeisemminkin jotta rakenne hengittää. Vedenpoistoreikiä laittiassa ei ole.

        Mutta sitten tilanne hieman muuttuu jos haluaa eristää tuon takatilan, eli jonnekinhan sen kosteuden on voitava poistua.

        Jotkut sanovat peltipintaan kiinni liimatavan, ei kosteutta keräävän eristepinnan nimenomaan estävän kastepisaroiden muodostumisen.

        Joissakin Tuben videoissa näkee liimattavan paksu eriste peltipintoihin huolella muotoon leikaten ja sitten vielä sen tiivistyksen jollakin tiivistemassalla (silikoni?)"tolppien" kohdalla, eli eristeen reunoilta. Tämän jälkeen levytys päälle. Näin kämping-retkiautoiksi tehtävissä kohteissa, joissa sitten toki tekevät ilmanvaihtoaukotkin säännöllisten yöpymisien vuoksi.

        Eli olen hieman skepitinen sen suhteen, että peltiin liimattaisiin vain resenoinnin estoksi jokin ohuehko materiaali, sitten ilmatila ennen verhouslevyn takapintaan kiinnitettyä eristettä. Missään tapauksessa en lattiaan porailisi reikiä, sillä se olisi tervetuloa ruosteelle.


    • Anonyymi

      Lasivilla tosiaan ainut joka ei kastu.

      • Anonyymi

        Kyllä lasivillaan ja sen pintaan kosteutta kertyy, vaikka se ei varsinaisen sienen tavoin reagoikaan ja siksi olinkin yllättynyt kun tuossa ammattipajassa kertoivat lasivillan tulevan peltiä vasten. Mutta voisiko se estää kosteuden ja vesihelmien kertymistä peltipinnan sisäpintaan?

        Tämä pakun eristyshomma on rakenteellisesti hieman ufo juttu, kun on tottunut ajattelemaan asiaa talonrakentamisen rakenteiden kautta.


      • Anonyymi

        Kyllähän lasivilla kastuu. AInakin slelainen lasivilla mitä käytettään taloissa.


    • Anonyymi

      Viimeviikolla näin englanninkielisellä Discoveryllä alla olevan "West Coast Customsin" ohjelman tuosta WV Combista.

      Siihen asiakas halusi mm. parannetun äänieristyksen ja ohejmassa näytettiin heidän metodi. Ensin jokin ohuempi liimattava kerros ja sen päälle paksumpi mustaa matrialia ollut kerros, jotka rullallla telaamalla liimasivat paikalleen. Muistaakseni eivät näyttäneet laittoivatko lattian lisäksi seiniinkin eristeen. Se meni vain niin nopeasti ohi, että en saanut muistiin mitä mainitsemiaan matriaaleja käyttivät.

      Valitettavasti en löytänyt sitä en-kielistä veriota ja alla olevassa espanjankielisessä ei tuota eristämisen etappia näytetty. Kohdassa 3:26 näyttäisi, että eriste olisi jo paikallaan.

      "Combi con un look steampunk | West Coast Customs | Discovery Turbo"

      - https://www.youtube.com/watch?v=xBHP5jZR6Qk

      Aika hauska paku ;-)

      • Anonyymi

        Kiinnostavia linkkejä, tack.

        Tuossa 'West Coast Customs'-ohjelmassa näkynyt ensin laitettu eristekerros näytti kullan värisine logoineen hyvin samalta kuin tuossa kolmannen linkin kuvassa oleva ensimmäinen ohuempi (?) tuote ja tuon saman rullan oloinen oli sen liimamiseen käytetty työvälinekin.

        Sitten sen päälle liimattu toinen kerros näytti tuolta "muut matot" kuvassa olevaa mustaa paksumpaa matriaalia olevalta. Vai onko tuolla sivulla yksi ja sama tuote kyseessä?

        Riittäisiköhän jos pakun katon, seinät ja takaovet tekisi tuolla tuplasysteemillä ja sitten vain siisti levytys pintaan. Väliin jäisi melko paljon ilmaa, enkä ole varma voisiko siihen laittaa lasivillaa ilman mahdollisia kosteusongelmia.

        Lattian suhteen hieman ajatus auki. Ehkä bitumimattoa ja sitten sentti tai pari polyuretaanilevyä, sekä pintaan levy tai parketti. Reunaosuudet vain pitäsi viimeistellä joillakin L-listoilla.

        Tuossa on toteutus, jonka hyväksyttävyys oli varmistettu katsasatajalta ennen muutoksiin alkamista.

        "Reissaaja-Mare, 28, rakensi söpön kesäkodin Transitista"

        - https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006210940.html


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen kokki autossa kammottavan kuoleman sähköauto-Teslan syttyessä tuleen.

      https://www.is.fi/autot/art-2000011652873.html Näin vaarallisia sähköautopalot voivat olla.
      Maailman menoa
      70
      4908
    2. Persuja ei aluevaltuustoissa näy

      Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.
      Maailman menoa
      11
      3349
    3. Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni

      Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j
      Maailman menoa
      20
      2592
    4. Kerro kaivattusi nimi tai nimikirjaimet

      🌠 Tähdenlento! Kirjoittamalla kaivattusi nimen tai nimikirjaimet tähän, saattaa toiveesi toteutua.
      Ikävä
      57
      1675
    5. Miksi pitäisit enemmän

      Minusta kuin siitä toisesta?
      Ikävä
      47
      1556
    6. Tämmönen höpsö

      Höpönassu mä olen. En mikään erikoinen…hölötän välillä ihan levottomia. Tykkäisit varmasti jos olisin siellä sun vieress
      Suhteet
      44
      1336
    7. Mitä meidän välillä

      Tulee tapahtumaan vai tuleeko mitään?
      Ikävä
      94
      1302
    8. Alkuvuodesta poistuu työttömyyskorvaus kaikilta joilla on säästössä rahaa

      Tippuu korvaukselta iso määrä työttömiä.
      Maailman menoa
      217
      1047
    9. Hiljaisuus

      Tarkoittaa välinpitämättömyyttä, henkistä väkivaltaa ja kiusaamista. Olet valinnut hiljaisuuden.
      Ikävä
      71
      985
    10. IS Viikonloppu 29.-30.11.2025

      Antti Skytältä 3-tasoinen ristikko. Pääkuvassa on harhauttava elementti, mikä saattaa hidastaa myös muiden kuin minun ra
      Sanaristikot
      51
      875
    Aihe