Seuraavaksi kulkineeksi suunnitteilla jokin vähintään EURO 5:n, mutta mieluummin EURO 6-luokan koppi. Kohteena arki- ja vapaa-ajan käyttö korvaamaan henkilöauto. Pidemmillä reissuilla ja kelien salliessa, siellä voisi satunnaisesti yöpyäkin teltan korvikkeena.
Tarkoitus olisi hyvin äänieristää koppi katosta lattiaan (peltipintaan liimaten) ja viimeistellä se jollakin siistillä pinnalla, levyt seinille ja kattoon ja vaikka parketti lattiaan.
Pienenä haasteena on se, että netissä saa lukea ristiriitaisia kannaottoja sen suhteen mitä materialeja ja miten eristykseen tulisi käyttää ja mitä ei.
Lasivilla ja muut vastaavat ovat olleet bannattujen listalla sen kosteuden imemisen vuoksi.
Reissasin Belgiassa ja poikkesin samalla yhdessä suuressa pitkän linjan erikoispajassa, jossa valmistavat / muokkaavat erikoisajoneuvoja poliisille, palokunnille ja ambulansseille. Kun tiedustelin materiaaleista, niin _yllätyksekseni_ kertoivat käyttävänsä lasivillaa mm. ambulanssien sisäverhous-elementtien ja pellin välissä, laittaen lasivillan peltiä vasten. Kesksutelu jäi kuitenkin lyhyeksi ja tarkemmat yksityiskohdat auki, kun satuin paikalle juuri sulkemisaikaan.
Pakun takatilan äänieristys ?
8
439
Vastaukset
- Anonyymi
Ulkopellin sisäpuolelle tulee tiivistymään kosteutta. Pelteihin voit ensin kiinnittää butyyli tai raskaskumimattoa pakoitellen, estämään pellin resonanssi. Kotelosuojavahaa pellin sellaisiin paikkoihin missä vesi voi seistä hetkenkään. Pohjalle riittävät vedenpoistoreiäit. Sitten varsinainen ääni/lämpöeristyslevy kiinni tuohon sisäverhoilun ulkopintaan, niin että ulkopeltiin kondensoitunut vesi pääsee edelleen valumaan pois.
- Anonyymi
Kaikissa pakuissa tietyissä olosuhteissa kertyy kosteutta ja kastehelmiä pelitipinnan siäpuolelle, kattoon ja seiniin. Entäs henkilöautoissa verhouksien takana?
Valmistajathan laittavat ylensä (optiona) pelkän levyverhouksen ilman eristeitä seiniin ja lattiaan, mutta muistaakseni hieman harvemmin kattoon, joskin valmistajien tekemiä kattojenkin levytyksiä näkee. Useinkin seinien alaosissa jo valmiina olevissa muoviverhouksissa on ilmaukot, ilmeisemminkin jotta rakenne hengittää. Vedenpoistoreikiä laittiassa ei ole.
Mutta sitten tilanne hieman muuttuu jos haluaa eristää tuon takatilan, eli jonnekinhan sen kosteuden on voitava poistua.
Jotkut sanovat peltipintaan kiinni liimatavan, ei kosteutta keräävän eristepinnan nimenomaan estävän kastepisaroiden muodostumisen.
Joissakin Tuben videoissa näkee liimattavan paksu eriste peltipintoihin huolella muotoon leikaten ja sitten vielä sen tiivistyksen jollakin tiivistemassalla (silikoni?)"tolppien" kohdalla, eli eristeen reunoilta. Tämän jälkeen levytys päälle. Näin kämping-retkiautoiksi tehtävissä kohteissa, joissa sitten toki tekevät ilmanvaihtoaukotkin säännöllisten yöpymisien vuoksi.
Eli olen hieman skepitinen sen suhteen, että peltiin liimattaisiin vain resenoinnin estoksi jokin ohuehko materiaali, sitten ilmatila ennen verhouslevyn takapintaan kiinnitettyä eristettä. Missään tapauksessa en lattiaan porailisi reikiä, sillä se olisi tervetuloa ruosteelle.
- Anonyymi
Lasivilla tosiaan ainut joka ei kastu.
- Anonyymi
Kyllä lasivillaan ja sen pintaan kosteutta kertyy, vaikka se ei varsinaisen sienen tavoin reagoikaan ja siksi olinkin yllättynyt kun tuossa ammattipajassa kertoivat lasivillan tulevan peltiä vasten. Mutta voisiko se estää kosteuden ja vesihelmien kertymistä peltipinnan sisäpintaan?
Tämä pakun eristyshomma on rakenteellisesti hieman ufo juttu, kun on tottunut ajattelemaan asiaa talonrakentamisen rakenteiden kautta. - Anonyymi
Kyllähän lasivilla kastuu. AInakin slelainen lasivilla mitä käytettään taloissa.
- Anonyymi
Viimeviikolla näin englanninkielisellä Discoveryllä alla olevan "West Coast Customsin" ohjelman tuosta WV Combista.
Siihen asiakas halusi mm. parannetun äänieristyksen ja ohejmassa näytettiin heidän metodi. Ensin jokin ohuempi liimattava kerros ja sen päälle paksumpi mustaa matrialia ollut kerros, jotka rullallla telaamalla liimasivat paikalleen. Muistaakseni eivät näyttäneet laittoivatko lattian lisäksi seiniinkin eristeen. Se meni vain niin nopeasti ohi, että en saanut muistiin mitä mainitsemiaan matriaaleja käyttivät.
Valitettavasti en löytänyt sitä en-kielistä veriota ja alla olevassa espanjankielisessä ei tuota eristämisen etappia näytetty. Kohdassa 3:26 näyttäisi, että eriste olisi jo paikallaan.
"Combi con un look steampunk | West Coast Customs | Discovery Turbo"
- https://www.youtube.com/watch?v=xBHP5jZR6Qk
Aika hauska paku ;-) - Anonyymi
Äänieristäminen
teoriaa ja toteutusta
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/27496/Pirinen_Juha.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Bitumia/Butyylimattoa peltiin ja niin edelleen
https://kouvolanautokiilto.fi/auton-ovien-vaimentaminen/
https://www.fanaticaudio.com/tuote-osasto/vaimennus/
ja myös
https://www.finikor.fi/palvelut/aanieristyskasittely/finikor-aanieristys- Anonyymi
Kiinnostavia linkkejä, tack.
Tuossa 'West Coast Customs'-ohjelmassa näkynyt ensin laitettu eristekerros näytti kullan värisine logoineen hyvin samalta kuin tuossa kolmannen linkin kuvassa oleva ensimmäinen ohuempi (?) tuote ja tuon saman rullan oloinen oli sen liimamiseen käytetty työvälinekin.
Sitten sen päälle liimattu toinen kerros näytti tuolta "muut matot" kuvassa olevaa mustaa paksumpaa matriaalia olevalta. Vai onko tuolla sivulla yksi ja sama tuote kyseessä?
Riittäisiköhän jos pakun katon, seinät ja takaovet tekisi tuolla tuplasysteemillä ja sitten vain siisti levytys pintaan. Väliin jäisi melko paljon ilmaa, enkä ole varma voisiko siihen laittaa lasivillaa ilman mahdollisia kosteusongelmia.
Lattian suhteen hieman ajatus auki. Ehkä bitumimattoa ja sitten sentti tai pari polyuretaanilevyä, sekä pintaan levy tai parketti. Reunaosuudet vain pitäsi viimeistellä joillakin L-listoilla.
Tuossa on toteutus, jonka hyväksyttävyys oli varmistettu katsasatajalta ennen muutoksiin alkamista.
"Reissaaja-Mare, 28, rakensi söpön kesäkodin Transitista"
- https://www.is.fi/oulun-seutu/art-2000006210940.html
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1467831Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?1007300Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit317192Aamun Riikka: työttömyydessä lähestytään viime laman synkintä vaihetta
Nopeasti mentiiin upean Marinin hallituksen ennätystyöllisyydestä toiseen ääripäähän, kohti Suomen historian kurjimpia t216778Marinin tuhojen korjaaminen kestää kahdeksan vuotta
Nyt on vasta neljännes mennyt ja ensimmäiset korjausliikkeet saatu liikkeelle. Innokkaimmat olivat odottaneet että jo t736361Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv236034Se oli Orpo joka rynni Eagle S -alukselle
Vastoin kaikkia kansainvälisen merenkäynnin sääntöjä. Kunpa olisi ollut purjehtija Harkimo Suomen johdossa silloin. ht25906Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik1125832Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?475478Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa835368