Makaronivelli - Hot or Not?

Mä oon lukenut, että moni 60- ja 70 - luvun mukulat ovat saaneet syödäkseen makaronivelliä.

Mä en.

Niinpä mulla nyt liedellä sitä porisee hiljalleen..Pitäiskö sitä sekottaakin, tai jotain?

Puol litraa maitoa ja puol desiä makaronia. Helppo resepti.

Nam! 😄

?

39

92

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä mummi usein sellaista keitti ja minä ainakin tykkäsin kovasti.

      Ite en oo koskaan tehnyt, ja mummikin on aikaa sitten kuollut. Pitäisköhän joskus tehdä, ties vaikka tykkäisin nykyisinkin.

      On siinä kyllä ravintoarvot aika olemattomat, mut jos vaikka ruisleipää vihannespäälisellä laittais kaveriksi.

      • Pitäiskö noitten makaronien jotenkin hajota maidon sekaan, vaan lillua siinä vaan?


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Pitäiskö noitten makaronien jotenkin hajota maidon sekaan, vaan lillua siinä vaan?

        Ei kyllä ne meillä ihan kokonaisina oli. Kai ne keitetään kutakuinkin samanlaisiksi ku muutenkin makaronit keitetään. Tai ehkä vähän kauemmin, kun ei ne kai al dentea kuulu olla.

        Eiköhän netistä löydy ohjeita.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Ei kyllä ne meillä ihan kokonaisina oli. Kai ne keitetään kutakuinkin samanlaisiksi ku muutenkin makaronit keitetään. Tai ehkä vähän kauemmin, kun ei ne kai al dentea kuulu olla.

        Eiköhän netistä löydy ohjeita.

        Maidossa keittäminen on kyllä ärsyttävää puuhaa, ellei satu olemaan niin onnellisessa asemassa et omistaa kaasuhellan.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Pitäiskö noitten makaronien jotenkin hajota maidon sekaan, vaan lillua siinä vaan?

        Niiden kuuluu jäädä vielä sellaisiksi makaroniksi tunnistettaviksi pehmeiksi möykyiksi.

        Ei todellakaan al dente. ; )


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Ei kyllä ne meillä ihan kokonaisina oli. Kai ne keitetään kutakuinkin samanlaisiksi ku muutenkin makaronit keitetään. Tai ehkä vähän kauemmin, kun ei ne kai al dentea kuulu olla.

        Eiköhän netistä löydy ohjeita.

        Sieltähän mä sen ohjeen nappasin..

        No, taitaa jäädä huomiseen..

        Tai johonkin..Koira syö kyllä kaiken..


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Niiden kuuluu jäädä vielä sellaisiksi makaroniksi tunnistettaviksi pehmeiksi möykyiksi.

        Ei todellakaan al dente. ; )

        Al dentehän on sitä, että jos nakkaa pastapalan seinään, niin siihenhän se jämähtää.

        Kö?


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Al dentehän on sitä, että jos nakkaa pastapalan seinään, niin siihenhän se jämähtää.

        Kö?

        Käsittääkseni seinälle nakataan yksi spagetin nauha, ei koko kattilallista.

        Sananmukaisesti italian al dente tarkoittaa hampaissa (tuntuvaa), eli ei niin pehmeää mössöä, etteikö pitäisi ihan pureksimatta niellä. Yleensä Suomessa keitellään spakua liian pitkään.


      • Wwuwuw kirjoitti:

        Al dentehän on sitä, että jos nakkaa pastapalan seinään, niin siihenhän se jämähtää.

        Kö?

        Kyllä silloin liikaa keitetty mun makuuni.

        »Al dente (italiaa, suomeksi ‘hampaalle’) on ruoan kypsyysaste, jossa keitetty ruoka, kuten pasta, riisi tai vihannekset, on pinnalta pehmeää mutta sisältä vielä napakkaa ja hieman pureskeltavaa.»


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Niiden kuuluu jäädä vielä sellaisiksi makaroniksi tunnistettaviksi pehmeiksi möykyiksi.

        Ei todellakaan al dente. ; )

        Makaronivellihän keitetään kai sellaiseksi, et sen voi syödä ilman tekareitakin.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Makaronivellihän keitetään kai sellaiseksi, et sen voi syödä ilman tekareitakin.

        Kyllä, mutta ei niin pitkään, että makaroni hajoaa kokonaan maidon sekaan.


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Käsittääkseni seinälle nakataan yksi spagetin nauha, ei koko kattilallista.

        Sananmukaisesti italian al dente tarkoittaa hampaissa (tuntuvaa), eli ei niin pehmeää mössöä, etteikö pitäisi ihan pureksimatta niellä. Yleensä Suomessa keitellään spakua liian pitkään.

        Ja nyt sä sen vasta sanot..


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Makaronivellihän keitetään kai sellaiseksi, et sen voi syödä ilman tekareitakin.

        Ei tota ihan pillillä sentäs imetä..

        No, tulipahan kokeiltua ja loput jääkaappiin.

        Ei paha. Neutraali. Seiska.


    • Anonyymi

      Not! Eiks sulla reppana ollu rahaa muuhun? Olisit tullu mun luo syömään äitien tekemää saarioista tänne tehtaan varjoon.

      • Ei ole muuhun rahaa. Lattialistatkin oon jyrsinyt.


      • Anonyymi

        Voi ei!mikä paikkakunta? Voisit hakee mun pakasteesta ruokia itsellesi.


      • Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

        Ei ole muuhun rahaa. Lattialistatkin oon jyrsinyt.

        sopiiko tähän laulu hectorilta eikä mulla ole rahaa siis ei mulla oo rahaa ei oo mulla rahaa mutta ei rahalla voi rakkautta ostaakkaan


      • Ei kai toi nyt rahakysymys tarvi olla. On kaurapuurokin (maitoon keitettynä) välillä hyvää vaikka kaapissa ois mitä herkkuja.

        Mun likkani haluaa nimenomaan kaurapuuroa aamuisin, kun äitinsä luona ei sitä saa (ei ainakaan hyvää puuroa kuten mun tekemä).


      • Anonyymi
        pitkätukka-68 kirjoitti:

        Ei kai toi nyt rahakysymys tarvi olla. On kaurapuurokin (maitoon keitettynä) välillä hyvää vaikka kaapissa ois mitä herkkuja.

        Mun likkani haluaa nimenomaan kaurapuuroa aamuisin, kun äitinsä luona ei sitä saa (ei ainakaan hyvää puuroa kuten mun tekemä).

        ymmärrän äitiä niin heittäisin puurot ja vellit ikkunasta pihalle


      • Anonyymi
        pitkätukka-68 kirjoitti:

        Ei kai toi nyt rahakysymys tarvi olla. On kaurapuurokin (maitoon keitettynä) välillä hyvää vaikka kaapissa ois mitä herkkuja.

        Mun likkani haluaa nimenomaan kaurapuuroa aamuisin, kun äitinsä luona ei sitä saa (ei ainakaan hyvää puuroa kuten mun tekemä).

        Mä syön joka aamu kaurapuuroa veteen keitettynä ja pellavansiemen rouhetta.
        En heitä meneen kattilaan jäänyttä kaurapuuroa, vaan aamulla vettä sekaan ja hiutaleet sekaan ja puuroksi.
        Päälle puolukkasurvosta, joka on talven yli ulkona pöntössä säilössä ollutta.
        Hyvää on ja maha tykkää....

        t. Ätmi toteaa


    • Anonyymi

      Toi voisi toimia omallekin mukulalleni. Tykkää puuroista ja makarooneista.

    • Anonyymi

      No niin tuli syötyä.

    • Anonyymi

      tuli lapsena syötyä ihan tarpeeks köyhiä kun oltiin en söis enään

    • Anonyymi

      On tullut makaroonivelliä syötyä lapsuudessa....
      Jos jää kastiketta, niin seuraavan kerran vaan lisää vettä ja makaroonia, niin tulee hyvänmakuista makarooni ruokaa.
      Perunamuusijauheesta perunamuusia, päälle purkillinen tonnikalaa siis öljyssä on paremman makuinen.
      Sitten vaan ketsuppia päälle, niin on hyvää ja syntyy nopeasti.
      Purkkihernekeiton saa hyväksi tuunaamalla. Lihapullia vaan pilkkoo joukkoon ja sulatejuustoa lihaliemikuutio mausteita.

      t. Ätmi toteaa

    • Anonyymi

      Makaronivelli on karmeeta ökää. Kun velli jäähtyy, niin siihen tulee pinnalle sellainen kalvo, ja haalea, makea maito maistuu oksettavalta. Koulussa aikanaan sain traumoja, kun lautanen oli pakko syödä tyhjäksi.

    • Hyväähän siitä tuli, tai ainakin syötävää..

      Mä olen kaikkiruokainen sekä miesten, että ruokien suhteen. Melkein..ei nyt sentäs ihan kaikki uppoa..

    • Lapsena tullut syötyä, ja hyväähän se oli. En kyllä enää aikuisena ole silti kaipaillut.

    • Anonyymi

      Minä teen maccaronivellin näin; Keitetään "tavallista" Torino-maccaronia (siis ei tummaa eikä täysjyvä) reilussa vedessä niin että maccaronit aika löysiä (eli paljon kauemmin kuin pussissa mainittu 9 min.). Kaadetaan vesi pois ja kaadetaan kattilaan "punaista" maitoa (määrän sanelee pitääkö paksummasta vai laihemmasta maccaronivellistä) ja takaisin liedelle ja sekoitetaan välillä ettei pala pohjaan (tässä auttaa jos kattilan pohja sileä ja puhdas). Kun alkaa porisemaan niin vähennetään tehoa ja pitäisi juuri ja juuri porista aika kauan niin tulee hyvää. Jos annat porista vaan vähän aikaa niin ei tule hyvää. Yleinen virhe on että laitetaan maccaronia liikaa veden määrään nähden mistä seuraa että noin varttitunnin päästä kattilassa on pelkkää maccaronia ja vettä vain nimeksi. Tekemällä oppii. Suola lisätään lopussa. En oikein ymmärrä miksi maccaronivelli pitäisi keittää maitoon, luulisi menevän pelleilyksi, itse en ole edes yrittänyt.

      • Kun keittää maitoon, niin se makaroni samalla saostaa sitä. Söin aamulla loput ja sotkin sekaan jääkaapissa olleen juustokeiton jämän.


    • Anonyymi

      Minä sain kammon makaronivellistä hoitopaikassa. Hyvin jäi mieleen.

      Sitä ennen olin pitänyt makaronivellistä, mutta sitten hoitopaikassa täti laittoi sokeria siihen makaronivelliin, vaikka piti olla lempiruokiani, olin niin pieni että en osannut sanoa että en tykkää siitä sokerista siinä ja aloin itkemään, väkisin yritti syöttää sitä.

      Pilasi lempiruoan laittamalla siihen sokeria... enkä tosiaan itse pystynyt puhumalla sanomaan sitä...

      • En kyllä sokeria laittais..Pujis kyllä tekis niin 😄

        Makaroni ja sokeri ei kuulu yhteen..


      • En kyllä sokeria laittais..Pujis kyllä tekis niin 😄

        Makaroni ja sokeri ei kuulu yhteen..


    • Anonyymi

      Ne makaronit on hyvä keittää erikseen vedessä. Heittää vesi pois ja laittaa tilalle maito ja saostaa se esim vehnäjauho-maitosuuruksella. Mausteeksi suolaa valkopippuria ja voita.

      • Anonyymi

        Näin se kuuluukin tehdä, vesi-jauhosuurustaa. Terkuin myös sokeri sopii, iöman suurusta sitten.


    • Anonyymi

      Jotain pitää syödä.

    • Anonyymi

      Meillä oli kyllä 90-luvulla makaroonivelliä. Se oli mun lempiruoka lapsena. 🤗

      • Anonyymi

        Meillä oli lapsena usein ja klimppivelliä lihan kans. Äiti teki hyvää ruokaa vähistä aineista. t.a


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      142
      1865
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1457
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1267
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1262
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1155
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      198
      1040
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      97
      973
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      44
      924
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      201
      916
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      838
    Aihe