Pyttipannu

Millainen teidän mielestä on hyvä pyttipannu?

Tietysti se aina vähän vaihtele, mut mitkä ovat perusosat, ja mitä mielellään kuuluu mukaan.
Ja mitä ei missään tapauksessa.

45

1090

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minä olen vaihtanut kotoisen pyttipannun espanjalaiseen pyttipannuun, eli paellaan. Se on niin helkutin hyvvää...

      • spydäreitähän ne kaikki, ihan pizzaa myöten: "spyt i pannan"(oksennusta pannulla), eli laitetaan mitä kaapista löytyy.

        Eri maista olevilla (tai eri makuihin tutustuneilla) kaapissa on tietenkin erilaista tavalaa kaapissa.


    • No tietysti hyvässä pydärissä on keitettyjä, mielellään uusien perunoiden lohkoja, sipulia, vähän suolaa ja pippuria sekä a-luokan nakkeja, toki a-luokan grillerikin käy mutta napakat nakinpalat parhaita, mitään jauhomakkara juttuja ei mielellään. Voissa paistetaan kunnolla, niin että ruskistuu osittain ne jutut siinä pannulla. Meiran sinappia ja joko heinzin tai felixin ketsuppia päälle ja sitten ääntä kohti.

      • Ei yhtään kasviksia?
        Ite diggaan pilkkoa tomaattia, paprikaa, kurkkua tai mitä vaan kaapissa on. Antaa vähän mehukkuutta siihen.
        Laitan myös lihatuotteita, ihan mitä kaapista kulloinkin löytyy. Leivätkin voi pilkkoa kuutioiksi joukkoon.
        Näitä sit rasvassa vähän käristellään ( ei polteta). Freesaamista kai se on

        Sipuli ja valkosipuli ei saa ikinä unohtua

        Nykyään pistän noiden kasvisten joukkoon paseerattua tomaattia kastikkeeksi ja joukkoon stydit mausteet. Teen siis kahdella pannulla.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Ei yhtään kasviksia?
        Ite diggaan pilkkoa tomaattia, paprikaa, kurkkua tai mitä vaan kaapissa on. Antaa vähän mehukkuutta siihen.
        Laitan myös lihatuotteita, ihan mitä kaapista kulloinkin löytyy. Leivätkin voi pilkkoa kuutioiksi joukkoon.
        Näitä sit rasvassa vähän käristellään ( ei polteta). Freesaamista kai se on

        Sipuli ja valkosipuli ei saa ikinä unohtua

        Nykyään pistän noiden kasvisten joukkoon paseerattua tomaattia kastikkeeksi ja joukkoon stydit mausteet. Teen siis kahdella pannulla.

        Joo ei, ei sitten sitten oikein ole enää perinteistä pydäriä minusta. Toki voi laittaa noita muitakin ja just noin mitä sattuu löytymään mutta pydäri puhtaimmillaan minusta on nuo mainitsemani, jos siihen jotain lisuketta vielä hyväksyy niin paistaa kananmunan vieö mausteeksi.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Joo ei, ei sitten sitten oikein ole enää perinteistä pydäriä minusta. Toki voi laittaa noita muitakin ja just noin mitä sattuu löytymään mutta pydäri puhtaimmillaan minusta on nuo mainitsemani, jos siihen jotain lisuketta vielä hyväksyy niin paistaa kananmunan vieö mausteeksi.

        Muna on aina hyvä lisäke.
        Mun idea olikin, mitä itsekukin pitää "oikeaoppisena spydäeinä". Sehän ois yhtä tyhmä kysymys, ku et mikä on ainoa oikeaoppinen tortilla.

        Ite tykkään monenlaisista sotkuista. Mut en sushista vaiks onkin muotia siitä tykätä.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Muna on aina hyvä lisäke.
        Mun idea olikin, mitä itsekukin pitää "oikeaoppisena spydäeinä". Sehän ois yhtä tyhmä kysymys, ku et mikä on ainoa oikeaoppinen tortilla.

        Ite tykkään monenlaisista sotkuista. Mut en sushista vaiks onkin muotia siitä tykätä.

        Joo no mulle nuo on ne spydärin "perusaineet" mitä siinä pitää olla tai ei ole spydäriä, toki jos jotain muuta sopivaa myös kaapista löytyy voi laittaa sekaan mutta ainakin jos niitä muita minusta se ei sitten ole enää pyttipannua niin kuin minä sen käsitän.

        Joo, sama vika. Yleensä luulen iihmisten olevan vähän liian arkoja soveltamaan ja laittamaan oman päänsä ja mierlikuvituksensa mukaan juttuja, itsellä taas vähän pakko kun jotyain ohjeen mukaisia ei välttämättä edes löydy niin laittaa jotain mikä tuntuu sopivalta niin yleensä kyllä onnistuu. Ja joo, sushi on yliarvostettua, niin on vähän minunkin kokemus ettei oikein hyvää ole edes tullut maistettua ikinä ja muutenkin kun kala herkkää pilaantumaan niin vähän arveluttavaa raakana syödä.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Joo no mulle nuo on ne spydärin "perusaineet" mitä siinä pitää olla tai ei ole spydäriä, toki jos jotain muuta sopivaa myös kaapista löytyy voi laittaa sekaan mutta ainakin jos niitä muita minusta se ei sitten ole enää pyttipannua niin kuin minä sen käsitän.

        Joo, sama vika. Yleensä luulen iihmisten olevan vähän liian arkoja soveltamaan ja laittamaan oman päänsä ja mierlikuvituksensa mukaan juttuja, itsellä taas vähän pakko kun jotyain ohjeen mukaisia ei välttämättä edes löydy niin laittaa jotain mikä tuntuu sopivalta niin yleensä kyllä onnistuu. Ja joo, sushi on yliarvostettua, niin on vähän minunkin kokemus ettei oikein hyvää ole edes tullut maistettua ikinä ja muutenkin kun kala herkkää pilaantumaan niin vähän arveluttavaa raakana syödä.

        Kerran vain olen syönyt sushia, eikä yhtään napannut.
        Huonoa se ei ollut, kun nainen jonka kanssa syötiin, piti sitä hyvänä (hän oli useinkin syönyt eri paikoissa). Minä vaan en tykännyt.

        No eipä se haitannut, Tilattiin eri ruoat, ja hän söi ne suskit ja minä muuta: riisiä ja mausteita ja muutakin tavaraa riitti et ei jäänyt huono maku siitä ruokareissusta.
        Lisäksi mulla oli hyvää seuraa.

        Noissa aasialaisissa paikoissahan kaikkien aina kannattaakin tilata eri annokset, niin voi kaikki maistaa kaikkea.


    • Siinnä on Taikku, afro ja etälä-eurooppalainen brunette nainen.

      • Ja sittenkö tulee oksennusta panuun?


    • Anonyymi

      Mie teen pyttipannun näin; Lohkotaan muutama päivä aiemmin keitetyt perunat ja HK:n sinistä. Laitetaan ne valurautapannulle jossa oivariinia. Ruskistetaan maun mukaan. Sekaan useimmiten herneitä ja sipuli. Nautitaan kylmän maidon kera.

      • Hyvä näkemys. Ihan erilainen ku mitä itse teen, mut varmasti söisin hyvällä ruokahalulla sun sörsseliä.


    • Perunaa, sipulia, hookoon plöötä, choritchomakkaraa, pekonia.

      Pekonit ensin kypsiks, sit sipulit kuullotetaan siinä possun rasvassa ja perään perunat. Kun ne alkaa ruskistumaan tyrkätään kaikki loput ja ruskistetut pekonit ja sipulitkin hetkeks.

      Mieluiten muurikalla. 😋

      • Anonyymi

        Ainoastaan tähän jäänyt pitkätukalla vastaamatta, onkohan jotain kitkaa ollut?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ainoastaan tähän jäänyt pitkätukalla vastaamatta, onkohan jotain kitkaa ollut?

        Ei mitään sellaista, mennyt vaan ohi.
        Valurauta voi on musta paras alusta alkaa safkan teko?

        Noi aineksetkin kelpais mulle, mut ihmeen harvat kuullottaa joukkoon vaikkapa kurkkua tai paprikaa. Tomaattilohkot kans.
        Ite ainakin tykkään ku tuollaisen raskaaseen laitetaan piristystä.

        Eikä haittaa jos vaikka kermaviiliä roiskauttaa valmiin safkan päälle.


      • Anonyymi

        Jos tuo ei ole maukasta ruokaa, niin mikä sitten. Täytyykin kokeilla viikonloppuna.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Ei mitään sellaista, mennyt vaan ohi.
        Valurauta voi on musta paras alusta alkaa safkan teko?

        Noi aineksetkin kelpais mulle, mut ihmeen harvat kuullottaa joukkoon vaikkapa kurkkua tai paprikaa. Tomaattilohkot kans.
        Ite ainakin tykkään ku tuollaisen raskaaseen laitetaan piristystä.

        Eikä haittaa jos vaikka kermaviiliä roiskauttaa valmiin safkan päälle.

        Paprika kävis mutta kurkku on vaain voileivälle. 😁👌


      • Disse kirjoitti:

        Paprika kävis mutta kurkku on vaain voileivälle. 😁👌

        Kyllä kurkku ja kesäkurpitsa on hyviä freesattuna pyttipannussa.


      • pitkätukka-68 kirjoitti:

        Kyllä kurkku ja kesäkurpitsa on hyviä freesattuna pyttipannussa.

        No mä oon huomannut, että mitä vähemmän kasviksia, sen vähemmän käy mun mahaan. Jo sipuli tekee aika lailla ilmaa mahaan, mutta joku kurpitsa ja kurkku vielä tuohon, niin 2 cm ilmassa saa istua kokoajan. :oD


    • Anonyymi

      Ostan lidlistä pyttipannua ja syön sitä melkein joka päivä ja laitan lihapullia joukkoon, joskus syön kanan kanssa myös ja herneitä kanssa.

    • Anonyymi

      Kasvissyöjän malli on sipulia, nyhtökauraa paketillinen, edellispäivänä keitettyjä perunoita. Mausteeksi savupaprikaa, tuoretta persilijaa, mustapippuria, cayennepippuria ja Herbamarea tai Aromatia. Lisäksi pari paitettua kananmunaa ja venäläistä suolakurkkua.

      • Ei toi nyhtökaura sinänsä huonoa ole, mutku se ei kertakaikkiaan maistu miltään. En oo vielä keksinyt millaisen maustesoosin sille pitäis tehdä et siitä tais maukasta.


    • Anonyymi

      Nuotiolla, muurikalla valmistettu.

      • Ja mustaa kahvia sen jälkeen. Silloin ei oo niin väliä onko safkassa kaikki just oman maun mukaan.


    • Anonyymi

      Edellispäivän keitetyjä perunoita ja reilusti sipulia, siinä on perusaineet. Loppu sovelletaan sitten vähän sen mukaan mitä kaapeista löytyy. Jotakin lihapuolta ... voi olla hyvälaatusta nakkia tai grillimakkaraa, pekonia tai ylikypsää kinkkua, jos vaikka on jäänyt edellispäiviltä yli pihviä tai muuta paistettua lihaa tai chorizoa tai jotakin muuta maustetumpaa makkaraa. Kasviksista tykkään lisätä vielä ainakin porkkanaa ja kukkakaalia.

      Perunat, porkkanat, kukkakaalit ja vastaavat pitää paistaa hyvin, että niihin saa vähän rapsakkaa paistopintaa. Makkaroissa tai lihoissakin paistopinta on hyvä. Sipulit taas paistetaan miedommin, ettei vaan tummu, mutta pehmenee hyvin. Tykkään itse maustetummasta ruoasta, joten pyttiksessäkin pitää olla vähän potkua. Mausteeksi siis vähän suolaa ja mustapippuria, tomaattipyrettä silleen sopivasti, paprikajauhetta (mieluiten savustettua) ja itselle sopivaa chiliä maun mukaan (jauhekin käy). Multa löytyy usein kaapista myös paprikatahnoja (esim. Unkarilaiset tosi hyviä) joten niitäkin tulee käytettyä.

      Pyttipannu syödään tietysti vielä paistetun kanamunan kera (itse en voi sietää rakaa keltuaista, mutta ken tykkää tekee niin). Tuohon vielä viereen suolakurkkua ja säilykepunajuurta. Herkkua, mutta tosi tuhtia tavaraa. Näin naisihmisenä tuota ei uskalla kovin usein syödä :D

      • En nyt oo tyrkyttämässä itseäni sun ruokapaikkaan, mut vaikka ihan kaikki ei ollutkaan niinku minä laittaisin, niin varmasti tykkäisin sun sörssilistäsi.


      • Anonyymi

        Aika samalla kaavalla minä teen myös. Lihan asemasta tosin myös fisua, jos on jäänyt jämiä jääkaappiin. Savukalapaloja, njam. Joskus pelkkiä kasviksia ja juuresten kanssa esim passaa ihan ältsin hyvin fenkoliseimenet. Muna erikseen aina, en tykkää, että sekoitetaan pyttääriin hyydesössöksi.


    • Mitä EI saa laittaa spydäriin?

      • Anonyymi

        Kalaa, tai kai siitäkin voi pyttipannun tehdä, mutta itse en tekisi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kalaa, tai kai siitäkin voi pyttipannun tehdä, mutta itse en tekisi.

        Kyllä jotkut hiillostetun lohen palaset vois toimia ihan hyvin.


      • Oliivi- tai mitään muitakaan paistoöljyjä. pydäri paistetaan voissa tai vähintäänkin oivariinissa tai siihen verrattavassa valmisteessa.


      • Harmaaritari kirjoitti:

        Oliivi- tai mitään muitakaan paistoöljyjä. pydäri paistetaan voissa tai vähintäänkin oivariinissa tai siihen verrattavassa valmisteessa.

        Oikea voi on kyllä parasta mihin tahansa paistamisen.


      • Anonyymi
        pitkätukka-68 kirjoitti:

        Oikea voi on kyllä parasta mihin tahansa paistamisen.

        Maultaan voi on tietenkin parasta, mutta jos pitää paistaa nopeasti vaikka kampasimpukka tai ohut leike tosi kuumalla lämmöllä, silloin voi-öljyseos on parempi, koska öljy estää voita palamasta ja tuottamasta kitkerää makua raaka-aineeseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maultaan voi on tietenkin parasta, mutta jos pitää paistaa nopeasti vaikka kampasimpukka tai ohut leike tosi kuumalla lämmöllä, silloin voi-öljyseos on parempi, koska öljy estää voita palamasta ja tuottamasta kitkerää makua raaka-aineeseen.

        No mie en oo kokki, niin en osaa noita erikoisherkkuja tehdä, eikä ois varaa ostaa raaka-aineitakaan.


    • Tyttiä on joku pannu.

    • Anonyymi

      Muutaman, jääkaapissa vuorokauden elahtaneen perunan lisäksi halpaamakkaraa ja päälle ykspuolinen paistettu kananmuna. Ruskistetut sipulirenkaat on piste iin päälle. Ketsuppia tilanteen mukaan.

    • Luin että pyrttipannu ja ajattelin tässä olevan kyse Pertin pympystä 🤣. Pertin pymppy = Pyrtti.

      • Hyvä kun kieleen tulee uusia supisuomalaisia sanoja.


    • Kyllä perusaineet ovat makkara ja peruna.

      Peruna pitää ruskistaa kunnolla, joten jauhoperuna ei oikein käy.

      Joskus laitan myös sipulia, mutta sipulia ei voi laittaa samaan aikaan kuin perunaa, koska se muuten kärähtää.

      • Anonyymi

        Meinaatkos raakoja perunoita????
        Minä olen tehnyt pyttipannua, kun on jäänyt keitettyjä perunoita.
        Keitetyistä uusista perunoistakin saa hyvää pyttipannua.
        Lihapullat sopii myös pyttipannuun, paprikajauhe ja paljon sipulia.
        Myös soijakastike sopii mausteeksi.


      • Tottakai keitettyjä perunoita. Minulla on näin kesällä tapana syödä toisena päivänä silliä ja perunoita ja toisena pyttipannua yli jääneistä perunoista.


      • Yogamies kirjoitti:

        Tottakai keitettyjä perunoita. Minulla on näin kesällä tapana syödä toisena päivänä silliä ja perunoita ja toisena pyttipannua yli jääneistä perunoista.

        Itekin keitän perunoita aina liikaa, ihan vaan siks et tykkään sit myöhemmin syödä niitä paistettuina.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5259
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4715
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3006
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1757
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1730
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1643
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1571
    Aihe