Kansalla on kovin karu kuva Keskustasta

>>Suomalaisten mielestä puolueista parhaat mielikuvat ovat sdp:llä, kokoomuksella, vihreillä ja perussuomalaisilla. Heikoimmin kuudesta suurimmasta puolueesta pärjäävät Kunnallisalan kehittämissäätiön lauantaina julkaisemassa tutkimuksessa keskusta ja vasemmistoliitto.

Joka neljäs suomalainen kokee sdp:n, vajaa neljännes vihreiden, viidennes kokoomuksen, vasemmistoliiton ja perussuomalaisten, sekä joka kuudes keskustan olevan kaltaistensa ihmisten asialla.

Lupauksensa pidemmällä tähtäimellä pitävät kansalaisten mielestä parhaiten perussuomalaiset, kokoomus, vihreät ja sdp. Keskustan lupausten pitoon uskoo joka kymmenes. Vain kuudesosa väestöstä arvioi puolueen olevan tavallisen ihmisen asialla. Tässä suhteessa keskusta häviää jopa vasemmistoliitolle ja jää sijalle kuusi.<<

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/285385-puolueiden-kannatus-ja-mielikuvat-eivat-kohtaa-tutkimus-sdp-ja-vihreat-erottuvat

Tuon uuden tutkimuksen mukaan luottamus kepuun ilmeisesti on nyt vielä paljon heikompi kuin mitä se oli viime vaaleissa. Aiheuttiko luottamuksen romahduksen rökäletappion kokeneen kepun meneminen hallitukseen? Niin ajatellee ainakin eduskunnan hallintovaliokunnan jäsen Mikko Kärnä, joka jo väläyttelee kepun eroa hallituksesta:

https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/285378-kova-ulostulo-hallituksen-sisalta-keskustan-ei-pida-olla-hallituksessa-joka-tekee

Minä ainakin uskon, että kyse on luonnonlaista, eli Suomen vääjäämättömästä kaupungistumisesta ja ihmisten tarpeiden muuttuessa sen mukaisesti. Kepu ei voi sitä kehitystä estää eikä se edes pyri politiikassaan ottamaan huomioon ihmisten muuttuneita tarpeita. Siitä enemmän tässä linkissä (jota en viitsi kommentoida, itse kukin voitte halutessanne sen lukea):

https://www.uusisuomi.fi/asuminen/285379-muuttoliike-jakaa-suomalaiset-kahteen-kastiin-taantuvilla-alueilla-talo-ja-kulut

52

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • AITORehtiSOTILAS

      Eivät ihmisen perimmäiset tarpeet ole mihinkään muuttuneet. Niitä yritetään koko ajan vain muuttaa.
      Paljon olisi Keskustaa leimaavaan tekstiisi vastattava vaan en taida viitsiä.

      • Sen verran asiallinen kommentti kerran sinultakin, että vastaanpa siihen:

        No, jos kansan perimmäiset tarpeet eivät ole miksikään muuttuneet, miksi sitten luottamus kepuun on romahtanut siten kuin tuo Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimus osoittaa?

        Kansan kokonaisuutena nähden sen tarpeet ovat nykyään kovin toisenlaiset kuin olivat vielä muutama vuosikymmen sitten maalaisliitto-kepun mahtiaikoina. Kansamme suuri enemmistö asuu nyt kaupungeissa ja kaupungistuminen yhä kiihtyy. Tarpeet kaupungeissa asuvilla on ihan erilaiset kuin siellä maan kolkissa, joissa kepu yhä vähenevän väestön kannatetuimpana puolueena vielä sinnittelee.

        Ei tosin ole helppoa kaikilla niilläkään, jotka paremman elämän toivossa sieltä maankolkista kaupunkeihin muuttavat. Monenlaisten ongelmien kanssa hekin kipuilevat - siitä viimeisessä linkissäni - mutta heillä on kuitenkin toivoa, jossa ainakaan kepu ei heitä politiikallaan auta ja siksi hylkäävät kepun nekin, jotka ovat ennen sitä kannattaneet.

        Mikähän avauksessani oli kepua leimaavaa? Ei ainakaan minulta, kun pitäydyin vain itseäni parempien asiantuntijoiden näkemyksiin. Oma mielipiteeni oli vain tämä: ”Kepu ei voi sitä kehitystä estää eikä se edes pyri politiikassaan ottamaan huomioon ihmisten muuttuneita tarpeita”. Eikä se ole leimaamista vaan vain tosiasia, jolle hyvä vahvistus on tuo kepuun aikaisemmin kohdistuneen luottamuksen romahtaminen. Sinulla ei liene tähän vastattavaa, eikä se johdu viitseliäisyytesi puutteesta, sillä kovin viitseliäs täällä yleensä olet ja näyt olleen jo tänäänkin;))


      • AITORehtiSOTILAS
        kapi_ kirjoitti:

        Sen verran asiallinen kommentti kerran sinultakin, että vastaanpa siihen:

        No, jos kansan perimmäiset tarpeet eivät ole miksikään muuttuneet, miksi sitten luottamus kepuun on romahtanut siten kuin tuo Kunnallisalan kehittämissäätiön tutkimus osoittaa?

        Kansan kokonaisuutena nähden sen tarpeet ovat nykyään kovin toisenlaiset kuin olivat vielä muutama vuosikymmen sitten maalaisliitto-kepun mahtiaikoina. Kansamme suuri enemmistö asuu nyt kaupungeissa ja kaupungistuminen yhä kiihtyy. Tarpeet kaupungeissa asuvilla on ihan erilaiset kuin siellä maan kolkissa, joissa kepu yhä vähenevän väestön kannatetuimpana puolueena vielä sinnittelee.

        Ei tosin ole helppoa kaikilla niilläkään, jotka paremman elämän toivossa sieltä maankolkista kaupunkeihin muuttavat. Monenlaisten ongelmien kanssa hekin kipuilevat - siitä viimeisessä linkissäni - mutta heillä on kuitenkin toivoa, jossa ainakaan kepu ei heitä politiikallaan auta ja siksi hylkäävät kepun nekin, jotka ovat ennen sitä kannattaneet.

        Mikähän avauksessani oli kepua leimaavaa? Ei ainakaan minulta, kun pitäydyin vain itseäni parempien asiantuntijoiden näkemyksiin. Oma mielipiteeni oli vain tämä: ”Kepu ei voi sitä kehitystä estää eikä se edes pyri politiikassaan ottamaan huomioon ihmisten muuttuneita tarpeita”. Eikä se ole leimaamista vaan vain tosiasia, jolle hyvä vahvistus on tuo kepuun aikaisemmin kohdistuneen luottamuksen romahtaminen. Sinulla ei liene tähän vastattavaa, eikä se johdu viitseliäisyytesi puutteesta, sillä kovin viitseliäs täällä yleensä olet ja näyt olleen jo tänäänkin;))

        Koko ajanhan Sinä leimaat, törkeästi puskistakin kuten tuota talotarjoustakin nostaessasi.
        Minä pitäydyn omiin näkemyksiini ja tiedän tasan tarkkaan, ettei Rinteellä, Orpolla tai kenelläkään muulla puoluejohtajista ole tarjottavaa enemmän Suomen hyväksi.
        Henkilökohtaisista ominaisuuksista siis on kyse kuten meidänkin välillämme.
        Media yrittää koko ajan muovata punavihreää kuvaa, kuten toimittajien taustakin kertoo.


      • AITORehtiSOTILAS kirjoitti:

        Koko ajanhan Sinä leimaat, törkeästi puskistakin kuten tuota talotarjoustakin nostaessasi.
        Minä pitäydyn omiin näkemyksiini ja tiedän tasan tarkkaan, ettei Rinteellä, Orpolla tai kenelläkään muulla puoluejohtajista ole tarjottavaa enemmän Suomen hyväksi.
        Henkilökohtaisista ominaisuuksista siis on kyse kuten meidänkin välillämme.
        Media yrittää koko ajan muovata punavihreää kuvaa, kuten toimittajien taustakin kertoo.

        Mitähän talotarjousta tarkoittanet? Jos tarkoitat sitä, että Sipilä tarjosi taloaan maahanmuuttajille, siitä asiasta en ole koskaan yhtään viestiä laittanut, mutta jos olisin, olisin siinä Sipilälle tunnustusta antanut. En ole persu tai kepulainen, olen pikemmin maahanmuuttajamyönteinen, sillä muualta tänne tulijoita tarvitaan, jos työelämä tulevaisuudessakin aiotaan saada pyörimään kunnolla ja veronmaksajia niin, että tulevillekin polville riittää eläkkeenmaksajia.

        Minä esiinnyn täällä vain tällä nimimerkilläni, olen tähän siis tyytyväisempi kuin sinä ilmeisesti omaasi, joka kyllä kohdallasi varsin huvittava onkin.

        Kai se on sinulta vain huumoria tuo, että näet muka minut monissa muissa. Huonoa huumoria sikäli, että moni luulee sinun uskovan niin oikeasti ja pitää sinua hyvin pahasti mielenvikaisena. Sellaisenko kuvan itsestäsi haluat antaa? Vai ovatko nuo uskossaan sinusta oikeassa ja minä hyväuskoinen hölmö, kun yritän uskoa, että olet tuossakin vain samanlainen humoristi kuin nimimerkissäsikin?

        Muu tuossa sanomassasi ei anna aihetta kommentointiini. No, oikeassahan olet tuossa, että henkilökohtaisissa ominaisuuksissamme on ero, suuri ero, on ollut aina - sen on elämämme tuottama osoittanut - ja on edelleen.

        Ilmeisesti tein virheen, kun vastasin edellä sinulle. Koetanpa taas muistaa, että en ainakaan ihan pian virhettäni toistaisi.


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Mitähän talotarjousta tarkoittanet? Jos tarkoitat sitä, että Sipilä tarjosi taloaan maahanmuuttajille, siitä asiasta en ole koskaan yhtään viestiä laittanut, mutta jos olisin, olisin siinä Sipilälle tunnustusta antanut. En ole persu tai kepulainen, olen pikemmin maahanmuuttajamyönteinen, sillä muualta tänne tulijoita tarvitaan, jos työelämä tulevaisuudessakin aiotaan saada pyörimään kunnolla ja veronmaksajia niin, että tulevillekin polville riittää eläkkeenmaksajia.

        Minä esiinnyn täällä vain tällä nimimerkilläni, olen tähän siis tyytyväisempi kuin sinä ilmeisesti omaasi, joka kyllä kohdallasi varsin huvittava onkin.

        Kai se on sinulta vain huumoria tuo, että näet muka minut monissa muissa. Huonoa huumoria sikäli, että moni luulee sinun uskovan niin oikeasti ja pitää sinua hyvin pahasti mielenvikaisena. Sellaisenko kuvan itsestäsi haluat antaa? Vai ovatko nuo uskossaan sinusta oikeassa ja minä hyväuskoinen hölmö, kun yritän uskoa, että olet tuossakin vain samanlainen humoristi kuin nimimerkissäsikin?

        Muu tuossa sanomassasi ei anna aihetta kommentointiini. No, oikeassahan olet tuossa, että henkilökohtaisissa ominaisuuksissamme on ero, suuri ero, on ollut aina - sen on elämämme tuottama osoittanut - ja on edelleen.

        Ilmeisesti tein virheen, kun vastasin edellä sinulle. Koetanpa taas muistaa, että en ainakaan ihan pian virhettäni toistaisi.

        Huumoria on kai sinunkin nimimerkissäsi. Vai onko sinulla oikeasti se kettujen sairaus? Ei näköjään ole ainakaan tukkaa päästäsi vienyt.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huumoria on kai sinunkin nimimerkissäsi. Vai onko sinulla oikeasti se kettujen sairaus? Ei näköjään ole ainakaan tukkaa päästäsi vienyt.

        Joo, huumoriahan tuo nikkini on, kepulaisten humoristien antama. Kapiaista he kai sillä tarkoittivat, vaikka en enää aikoihin ollut sellainen. Kun sillä nimellä nimittely yleistyi, niinpä rekisteröin sen nikiseni ja vain sitä olen sen jälkeen käyttänyt enkä enää muuta tule käyttämäänkään. Onhan täällä toki muitakin nikkejä, jotka eivät kuvaa todenmukaisesti käyttäjiään. Kuten tuo AitoRehtiSotilas ja Pystyyn_kuollut - joka on hyvinkin elävä.

        Joo, ensi vuonna tulee kuluneeksi jo 40 vuotta ajasta, jolloin olin kapiainen. Enkä enää aikoihin ole kokenut olevani minkään sortin sotilas, vaikka evp-yhdistyksemme riennoissa mukana olenkin. Sen ammoisen sotilasurani jälkeen minulla oli vielä pitkä siviilityöura ja paljon muuta, varsinkin yksityiselämäni puolella. Työelämän suhteen olen kuitenkin ollut jo 21 vuotta ”vain” eläkevaari, ja vaikka yksityiselämäni puolella on ollut suuri surukin - vaimoni kuolema - on ollut myös iloja ja muuta mukavaa ja tässähän vielä keikutaan uusia seikkailuja odottaen;))


      • AITORehtiSOTILAS
        kapi_ kirjoitti:

        Mitähän talotarjousta tarkoittanet? Jos tarkoitat sitä, että Sipilä tarjosi taloaan maahanmuuttajille, siitä asiasta en ole koskaan yhtään viestiä laittanut, mutta jos olisin, olisin siinä Sipilälle tunnustusta antanut. En ole persu tai kepulainen, olen pikemmin maahanmuuttajamyönteinen, sillä muualta tänne tulijoita tarvitaan, jos työelämä tulevaisuudessakin aiotaan saada pyörimään kunnolla ja veronmaksajia niin, että tulevillekin polville riittää eläkkeenmaksajia.

        Minä esiinnyn täällä vain tällä nimimerkilläni, olen tähän siis tyytyväisempi kuin sinä ilmeisesti omaasi, joka kyllä kohdallasi varsin huvittava onkin.

        Kai se on sinulta vain huumoria tuo, että näet muka minut monissa muissa. Huonoa huumoria sikäli, että moni luulee sinun uskovan niin oikeasti ja pitää sinua hyvin pahasti mielenvikaisena. Sellaisenko kuvan itsestäsi haluat antaa? Vai ovatko nuo uskossaan sinusta oikeassa ja minä hyväuskoinen hölmö, kun yritän uskoa, että olet tuossakin vain samanlainen humoristi kuin nimimerkissäsikin?

        Muu tuossa sanomassasi ei anna aihetta kommentointiini. No, oikeassahan olet tuossa, että henkilökohtaisissa ominaisuuksissamme on ero, suuri ero, on ollut aina - sen on elämämme tuottama osoittanut - ja on edelleen.

        Ilmeisesti tein virheen, kun vastasin edellä sinulle. Koetanpa taas muistaa, että en ainakaan ihan pian virhettäni toistaisi.

        Ei ole pienintäkään viitettä siitä, että törkyilijä olisi joku muu kuin Sinä.

        Meillä on se ero, että minä olen rehellinen, avoin sekä rento, että tyyni. Sinä et mitään niistä:


      • AITORehtiSOTILAS kirjoitti:

        Ei ole pienintäkään viitettä siitä, että törkyilijä olisi joku muu kuin Sinä.

        Meillä on se ero, että minä olen rehellinen, avoin sekä rento, että tyyni. Sinä et mitään niistä:

        Vielä kerran täytyy sinulle vastata: Kysyäkseni, missä näet viitteitä siitä, että minä olisin tarkoittamasi törkyilijä? Vain omassa päässäsi, kun siellä olen vain minä. Sen näytät joka päivä, aamusta iltaan.

        Kai tuo luettelosi ominaisuuksistasi on sentään huumoria. En viitsi korjata sitä todenmukaiseksi, kun minäkään en halua olla tosikko.


    • Anonyymi

      "Aiheuttiko luottamuksen romahduksen rökäletappion kokeneen kepun meneminen hallitukseen?"

      Hyvin monien keskustaa aikaisemmin äänestäneiden luottamus meni viime hallituksen aikana. Keskusta ei tehnyt keskustalaista vaan kokoomuslaista politiikkaa. Oli kokoomuksen apupuolue vaikka olisi pitänyt olla toisin päin.

      Keskusta teki oikein mennessään nyt hallitukseen. Sillä on nyt mahdollisuus politiikallaan puhdistautua kokoomuslaisuudesta ja saada kannatustaan takaisin.

      • Voi olla vaikeaa, jos toimii laskusuhdanteessa valtiovarainministerinä.


      • inti kirjoitti:

        Voi olla vaikeaa, jos toimii laskusuhdanteessa valtiovarainministerinä.

        Yhdyn näkemykseesi, sillä vaikeaa todella tulee olemaan ohjata laskusuhdanteessa entistä enemmän rahaa kuihtuvaan Kepulandiaan. Olkoonpa valtiovarainministerinä Lintilä tai Kaikkonen - josta sellainen tulee, jos hänestä tulee kepun pj.

        Mutta ehkä tuo anonyymi tarkoitti kepun paremmalla mahdollisuudella sitä, että nykyhallituksessa puolue on sille paremmin sopivassa kontekstissa ja tuo pelkästään herättää paremmin äänestäjien luottamusta kuin puolueen toiminta edellisessä hallituksessa, jossa se hänen mielestään leimautui kokoomuksen apupuolueeksi.


    • Anonyymi

      Kapi on demari, sai ylivääpelin natsaan korotusta kapteeniksi ilman ao kouluja siihen sdp avustuksella.
      Toki silloin kehuu demareita, jotka vääristi komentoketjun.

      • Anonyymi

        Ei malttanut palstapölhö olla sotkeutumatta asiaan. Sen huomaa helposti, kun katsoo hänen tekstinsä sisältöä. Ei mitään yhteyttä aloitukseen. Aloittajaan kylläkin.


      • Mihin unohdit sotilasmestarin? Olinhan myös sellainen jo pari vuotta ennen kuin minusta tuli luutnantti. Niin, ja res. vänrikkihän minusta tuli jo ylikersanttiaikanani.

        Olet sinä todella hupaisa, varmaan tahtomattasi, mutta mitäpä sillä väliä)


      • Anonyymi
        kapi_ kirjoitti:

        Mihin unohdit sotilasmestarin? Olinhan myös sellainen jo pari vuotta ennen kuin minusta tuli luutnantti. Niin, ja res. vänrikkihän minusta tuli jo ylikersanttiaikanani.

        Olet sinä todella hupaisa, varmaan tahtomattasi, mutta mitäpä sillä väliä)

        Itkemällä ylikessuna RUk:uun.Eipä kannata rehennellä, varusmiesaikanasi et sinne kelvannut. Pitäisit turpasi kiinni tuommoisesta, jos älyäisit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itkemällä ylikessuna RUk:uun.Eipä kannata rehennellä, varusmiesaikanasi et sinne kelvannut. Pitäisit turpasi kiinni tuommoisesta, jos älyäisit.

        Saako kysyä, että oletko kommentoijana jotenkin joutunut pettymään johonkin asiaan, jos ajattelee tuota viestisi sisältöä Kapille? Veikö hän karkin sinun nenäsi edestä?


    • Täällä ei oltane eri mieltä siitä, että kansalaisilla todellakin on nyt kovin karu kuva kepusta. Ollaan kai siis samassa näkemyksessä noiden asiantuntijoiden kanssa, joiden tutkimuksen tuloksia toin esille avauksessani. Eli että kepun lupausten pitoon uskoo enää vain joka kymmenes suomalainen ja vain kuudesosa väestöstä arvioi puolueen olevan tavallisen ihmisen asialla.

      Kansalaisten luottamus kepuun on siis romahtanut. Sehän nähtiin jo vaaleissakin, mutta niiden jälkeen tilanne kepun kannalta on ilmeisesti vain pahentunut aivan järkyttävällä tavalla. Eihän tuo tosin erityisemmin järkytä minua, sillä onhan sille ihan luonnollinenkin selitys, ”luonnonlaki”, jota toin esille.

      Eräitä tällekin avaukselleni vastanneita kepun kohtalo näkyy kuitenkin järkyttävän niin, että he yrittävät puhua aivan muusta kuin kyseisestä asiasta. Ja niin tehdessään he antavat todisteen siitä, että heidän ehkä entuudestaankin heikko päänsä on mennyt lopullisesti aivan sekaisin. Otan osaa, en voi tehdä enempää heidän auttamiseksi kun sitä ei ilmeisesti voi tehdä kepukaan eikä siihen pystyisi noissa muutamissa tapauksissa edes maan taitavin ”päälääkärikään”.

      Tämän enempää avaukseni asiasta tai sen sivustakaan ei enää minultakaan ainakaan tänä iltana.

      • Anonyymi

        Oletko sinä kapi käynyt edes kansakoulua? Jos olet niin näyttäisit todistuksen. Jutuistasi päätellen sinulla ei ole kansakoulua käytynä, vain muutamia aliupseerikurssin papereita.


    • Aika suuri osa kamsakunnasta maksaa nytkin keskustan suurta kusetusta, kikyä.
      Eikö se kolmivuotinen lomarahaleikkuri ole vieläkin voimissaan?

      Nyt erityisesti kaikkia kunnallisia vituttaa, kun yksityisen sektorin lomarahoja ei leikattu.

      Vaikka kuulemma ovat kovissa ongelmissa :-)

      • Anonyymi

        Kunnankyöstien palkkoja tulisi leikata 20% ja siirtyä kiertotalouteen siten, että työttömiä otettaisiin normaalipalkalla työssäolovelvoitteen ajaksi töihin ja vastaavasti vakipalkollisia vapaille markkinoille siksi ajaksi.
        Näin osa kyösteistä saisi mahdollisuuden siirtyä yksityiselle puolelle leveän leivän ääreen, tai ellei onnistu, pääsisi takaisin kunnalle.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kunnankyöstien palkkoja tulisi leikata 20% ja siirtyä kiertotalouteen siten, että työttömiä otettaisiin normaalipalkalla työssäolovelvoitteen ajaksi töihin ja vastaavasti vakipalkollisia vapaille markkinoille siksi ajaksi.
        Näin osa kyösteistä saisi mahdollisuuden siirtyä yksityiselle puolelle leveän leivän ääreen, tai ellei onnistu, pääsisi takaisin kunnalle.

        Kunnalla on moni ammatti josta palkka on 1600-2100 €/kk

        tätäkö pitää vielä leikata?

        Mikäpäs siinä, jos palkkaale kohdistetaan muihinkin tasavahvana.
        Alkaen vaikkapa opettajista, joilla on kohtuullinen ansiotaso ja aivan hullunmoinen loma.

        Ensin loma-aika kutistetaan 5 vk/vuosi, kuten muillakin.
        Sen jälkeen tarkastellaan, kuinka paljon on sopivasti siististä sisätyöstä jossa ei ole mitään tulosvastuuta.


      • Anonyymi
        räkäpää kirjoitti:

        Kunnalla on moni ammatti josta palkka on 1600-2100 €/kk

        tätäkö pitää vielä leikata?

        Mikäpäs siinä, jos palkkaale kohdistetaan muihinkin tasavahvana.
        Alkaen vaikkapa opettajista, joilla on kohtuullinen ansiotaso ja aivan hullunmoinen loma.

        Ensin loma-aika kutistetaan 5 vk/vuosi, kuten muillakin.
        Sen jälkeen tarkastellaan, kuinka paljon on sopivasti siististä sisätyöstä jossa ei ole mitään tulosvastuuta.

        Opettajat ovat suurelta osin kunnankyöstejä, joten juuri näin


      • Anonyymi kirjoitti:

        Opettajat ovat suurelta osin kunnankyöstejä, joten juuri näin

        Moni opettaja, kuten vaikka Urpilainen, on myös todella loistava poliitikko , kun on tarve jakaa muiden rahoja tyhjyyteen.


    • Mistä johtuu, että kepupolitiikka ei enää kiinnosta palstan kepulaisia? Ovatko hekin täysin menettäneet uskonsa kepun tulevaisuuteen? Siltä näyttää. Heillä on tarve olla idolinaan jokin suuri ja mahtava, sen ovat ennenkin näyttäneet. Kun nyt kepu ei sellainen ole, he ovat saaneet uuden ja mahtavan idolin ja puhuvat siitä.

      Se suuri ja mahtava idoli heille olen nyt minä. Aamulla yhdeksän maissa palstaa vilkaistuani kuuden ensimmäisen avauksen joukossa oli puolet eli kolme minusta tehtyä avausta! Tämä oma avaukseni - jossa tietysti puhutaan kepusta - oli seitsemäntenä. Nyt noista minusta tehdyistä avauksista on taidettu joku poistaa ja on tullut muutama muusta puhuva uusikin avaus.

      Kun heillä on nyt siis kauhea pelko pienpuolueeksi pudonneen kepun täydellisestä romahtamisesta, puhuisivat sitten menneestä, muistelisivat kepun suuruuden aikaa ja ylistäisivät sitä. Onhan heillä usein myös taipumus puhua menneistä, hyvinkin vanhoista asioista aivan kuin ne olisivat tätä päivää. Miksi eivät nyt tee niin?

      Jaa - mutta tekeväthän he, juuri niin! Kiinnittyvät nyt minun ammoiseen sotilasuraani, joka on yhtä kaukana ja kauempanakin kuin kepun loistonpäivät! Ilmeisesti heidän mielestään ei kepun menneisyyskään vedä loistossaan vertoja minun menneisyydelleni. Olenko minä joskus ollut todella niin suuri? Ei, ei - he vain ovat olleet aina ja ovat edelleen niin kovin pieniä, jollaisista en avauksia tee, sellaisia tehdään vain suuruuksista - ja tietysti tällä palstalla edelleen myös kepusta, vaikka sekin on jo kovin pieni.

      • Anonyymi

        Ei sinulla kapi reppana ole mitään sotilasuraa, vain mitätön aliupseerin pesti aikoinaan. Oletkohan käynyt edes kansakoulua, todistusta ei ole näkynyt.


    • Anonyymi

      Pitkä matka on kuljettu että SDP lasketaan puolueeksi, 100 vuotta sitten oli lähinnä riistäjämaan tukema terroristi-järjestö jonka tavoitteena oli kansanrauhan järkyttäminen ja kansalaisten murhaaminen. Nykyään toimivat rauhallisemmin, ehkä kavallukset ja kansankiihottaminen näkyvimpinä tekoina.

      • Anonyymi

        Tannerin tuoma CIA:n tuki helpotti SDP:n muuttamista Kokoomuksen apupuolueeksi


    • Anonyymi

      Keskusta pettää aina? Se lausahdus on jostakin syystä tullut kaikkien tietoon.

      Yksi keskustalainen kansanedustaja oli kaikkien kanssa samaa mieltä ennen vaaleja, mutta vaalien jälkeen teki hyvin valikoivia kannanottoja. Onko se pettämistä? Ehkä ei, nimittäin äänien kalastelun osaavat kaikki eduskuntaan pyrkivät?

      Keskusta pettää aina, on kuitenkin osittain myös totta. Luptin elämässäni keskustalaisiin, kunnes huomasin, etten kuulukkaan etupiireihin ja klikkeihin, jota tuetaan ja jonka etua ajetaan. Sattumoisin parhaaksi ystäväkseni keskustalaisista kuvittelemani henkilö, olikin jo slaa "kaivamassa puukkoa selkääni." Muutamat tutut varoittivat hänestä, mutta en uskonut heitä. Ajattelin, että he vain haluavat leimata henkilön, joka oli "ystäväni". Sekään ei herättänyt minua tajuamaan oikeaa laitaa, että hänen anoppinsa teki itsemurhan oltuaan heillä kylässä. Kylmänviileä peli paljastui vasta myöhemmin.

      Se oli seurauksineen kova elämänkoulu. Mutta jJs. osaan jatkossa olla "isokorvainen" varottajien suuntaan ja epäileväinen "keskustalaisia" kohtaan. Näyttää kokemusperäisesti siltä, että pettäminen on "Juudaksilla" veressä ja hengessä. Vain oma klikki merkitsee ja muut "ystävät" suljetaan etupiirien ja ulkopuolelle pahimpiin loukkuihin, mitä omilla voimilla voidaan tehdä, tuhotaan perhe ja talous ja tulevaisuus, jos siihen pystytään. Ja juhlitaan sen jälkeen omaa erinomaisuutta kuin fariseuksen ja publikaanin tarinassa.

      Yhdelle tuttavalle sama keskustalainen nauraen sanoi, että yksi kansanedustaja tappoi itsensä, koska ei kestänyt tyhmyyttään nähdä, ettei yksi kansanedustaja voi saada mitään HYVÄÄ aikaan. Pyytäen kuitenkin samalla 1000 euron avustusta vaalikassaansa.

    • Anonyymi

      Yhdestä asiasta tätä vähäosaisia ja duunareita parhaansa mukaan lestatyylisesti kyykyttämään pyrkinyttä kokovartalolestaa voi hyvin lämpimästi kiittää:

      Kerrankin äänestävien kansalaisten poliittinen muisti tulee olemaan pitkä ja karttuisa...

    • Eipä todellakaan näy kepupolitiikka täällä enää kiinnostavan! Eipä täällä tosin ole nyt montakaan sellaista, joilla olisi kykyäkään siitä keskustella. Muut lienevät ”kesälaitumillaan”. No, onhan täällä vielä Pystyyn_kuollut, joka ainakin ”kepupuoleta” hän on ainoa, jota asiat kiinnostavat ja hän silloin tällöin sarkastisia kommenttejaan heittelee.

      Kepupuolelta kaikille näkyy tulleen eräs muu, suuremman kiinnostuksen kohde. Lienee tuossa eräässä jo vuosikymmenen jatkunut ja yhä kasvanut kiinnostus siihen kiinnostuksen kohteeseen tarttunut nyt jo useampiin.

      Tuo edellä tarkoittamani näkyy iloitsevan saitin normalisoitumisesta. Jos palsta todella ”normalisoituu” tarkoittamallaan tavalla toivomakseen, täällä jo kovin vähäiseksi käynyt väki vähenee silloin entisestään niin, että lopulta hän joutuu ”keskustelemaan” vain itsensä kanssa. Eipä siinä suurta muutosta hänen kohdallaan tapahtuisi, sillä itsensä kanssa hän jo kauan on enimmäkseen keskustellut täällä jokaisen päivän aamuvarhaisesta iltamyöhään viettäessään. Luulisi vähäisimmälläkin turhimuksella olevan edes vähän jotain muutakin tekemistä ja luulisi vioittuneessakin päässä olevan edes hiukkasen jotain muutakin kiinnostuksen kohdetta kuin vain se, jota ainoastaan hän täällä näyttää. Olisi varmaan mielenkiintoinen tapaus ”päälääkärille”, mutta ilmeisesti ei ole ketään, joka hänestä sen verran välittäisi, että sinne veisi.

      Olin viikon palstalla käymättä, mutta eilen sitten tulin ja tein tämän avaukseni, jonka asia ei siis näy kiinnostaneen kun avaajan kiinnostavuus on ollut ylivertaista. Tänään olen sitten pari kertaa täällä käynyt, heittänyt tuon edellisen viestini, josta mainitsin, ja yhden viestin avaukselle, jossa kyseltiin stadilaisen Ässärykmentin nimen alkuperästä. Tämä saa jäädä viimeiseksi viestikseni tältä päivältä enkä varmaan tule täällä ihan pian käymään. Tuskinpa kepupolitiikka siihen aihetta antaa ja vaikka antaisikin, turha siitä olisi tässä tilanteessa yrittää keskustelua avata, kun palstaa nyt kansoittavien enemmistöllä on se eräs toinen, paljon suuremman kiinnostuksen kohde.

      Toivottavasti kuitenkin näkemiin joskus myöhemmin. Toivottavasti silloin täällä on enemmän myös sellaisia, joita asiat kiinnostavat enemmän kuin niiden esittäjä ja joilla on myös kykyä keskustella asioista.

      • Anonyymi

        Menehän kapi kirjan kanssa sänkyyn ja vetäse käteen jos saat seisomaan, mutta eipä sulla taida seisoa enää.


      • Anonyymi

        Miten pensasneuvostoliitolainen voi muka olla aito ja rehti sotilas? Liekö valekepulainen persu ja Putinin kätyri?


    • Anonyymi

      Seuraava hallitus? Näyttää siltä, että seuraavan hallituksen pääministeri tulee olemaan Perussuomalainen. Muita puolueita seuraavassa hallituksessa tullevat olemaan kokoomus ja vihreät. Kokoomuksen ja Perussuomalaisten paremmuudesta väännetään seuraavissa vaaleissa. Kukaan ei voi olla varma vielä siitä, kumpi tulee olemaan seuraavassa eduskuntavaaleissa isompi puolue.

      Mutta jo seuraavissa tai sitä seuraavissa vaaleissa Keskusta alkaa nousta. Sen nousun voivat estää vain PS:n vakiintuminen yleispuolueeksi, joka karistaa harteiltaan populistipuolueen leiman ja vihreät, jos he alkavat saada koko maassa saman kannatuksen kuin saivat menneissä vaaleissa Helsingissä. Ilmastonmuutos ja ympäristökysymykset jos alkavat uhkakuvina korostumaan, vihreät saattaa hyvinkin nousta vielä ylöspäin.
      SDP voi vakiinnuttaa semansa myös kärjessä, jos kansa tuntee, että sitä on nyt kuultu ja ihmisten elinolosuhteet kohenevat suurien väestömäärien kohdalla.

      Kahden vaalikauden jälkeen voi tapahtua mitä tahansa. Keskutan nostalgiavaikutus alkaa viimeistään silloin nostaa puolueen kannatusta. Keskusta voittaa aina. Jos ei äänissä, niin kuin viimeksi kävi, niin politiikassa kuitenkin. Pääsihän se taas hallitukseen. SDP:n kanssa kun voi olla ennustettavissa myös hyväkin tulevaisuus. Kuka lopulta tietää?!

    • Anonyymi

      Politiikan rakenteellinen ongelma on Suomessa se, että hallitukseen haetaan eduskunnan enemmistö.

      Aivan tosi paljon fiksumpaa olisi toisinpäin, että se vähemmistöedustus koittaisi tehdä sellaisia päätöksiä, että ne menisivät enemmistöllekin läpi.

    • Anonyymi

      "Keskusta voittaa aina"
      Siihen on monta syytä. Mutta "kultainen keskitie" ja "ääri-ilmiöiden" vastustus ovat suomalaisille keskimäärin mieleen.
      Konformistinen käyttäytyminen, eli halutaan tehdä kuten muutkin tekevät ja seurataan keskitien kulkijaa. Mielikuvapolitikoinnissa se ohjaa äänestäjiä politiikan keskustaan.
      Jos Keskusta pyristelee irti maaseudun ihmisten edunvalvojana olemisesta, se menettää kannatustaan maaseudulla. Jos Keskusta ei ota huomioon kaupunkilaisten hyvinvointikysymyksiä polittisessa agendassaan, kaupunkilaiset kannattajat katoavat muihin heidät huomioiviin puolueisiin. Agraariyhteiskunnan taloudellisen painoarvon vähentyessä ja ihmisten muutaessa kaupunkeihin ja väestökeskittymiin, se luonnollisesti ohjaa ihmisiä SDP:hen, kokoomukseen ja vihreisiin. Näin ainakin tuntuisi olevan. Siihen on monta syytä. Keskustan kannatuksen menettämiseen on syitä myös imagokysymyksissä.

      Kysymys siitä, miksi ihmiset haluavat leimautua ja mitä yhteiskunnallista leimaa he alkavat inhota. Tähän kysymykseen on syytä löytää vastauksia pian, jos halutaan, että Keskusta lähtee nousuun. Maatalous on Suomelle erittäin tärkeä omavaraisuuskysymys. Maaseudut ovat kauneimpia ja terveellisiä elinympäristöjä. Moni haluaakin pian taas mökilleen järvisuomeen, lappiin tuntureille, meren rantamille jne. Mutta...

      Poliittinen "mutapaini" on leimaamassa Keskustaa, "maalaisliittoa" lannantuoksuisiksi ja Lesta-sipilä -kommentit, syvällisesti perinteisintä tiukasti Raamattuun pitäytyvää uskonnollista leimaa. Ne mielikuvat on onnistuttu lanseeraamaan inhottaviksi suurten väestöryhmien keskuudessa. Tämä ei ole yksistään kannatusta lisäävä asia, ja Lesta-Sipiläksi haukkuvat pelaavat tässä negatiivisen stigman raukkamaista menetelmää, joka kyllä näyttää tehoavan. Vaikka ihmiset tietävät, että "kalanmaksaöljy on terveellistä", heille se maistuu pahalta. ja "makea" elämä houkuttelee enemmän ja saa kannatusta enemmän. Tämä asenne saatta vielä kääntyä myös Keskustan voitoksi.

      Toisaalta nöyryydestä ja rakkaudesta puhuminen tilanteessa, jossa ylpeys on ihmisten välisen kaksoisviestinnän mimiikassa ja autoritaarisessa asema ja arvovalta -paisuneissa henkilöisssä ja organisaatioissa leimallisesti määräävä piirre, saattaa joidenkin henkilöiden kohdalla ja joidenkin organisaatioiden kohdalla näyttäytyä puheiden ja tekojen ristiriitana ja valveutuneet ihmiset alkavat haistaa mädännäisyyttä, joka vaikuttaa äänestyskäyttäytymiseen. Pehmeistä arvoista puhuminen mutta todellisuudessa kovuus vallitsevana piirteenä kansalaisten välisissä suhteissa ei ole pitkän päälle äänestäjiä tuova ominaispiirre.

      Tosi puheessa Sipilä lienee yksi parhaista suomalaisista mihin tahansa tehtävään. Hänelle lanseerattiin kuitenkin leima, joka negatiivisen stigman, mielikuvien kautta saatiin heijastumaan myös Keskustan kannatukseen. Todellisuudessa myös Lestadiolaiset ovat keskimäärin ihania ihmisiä. Anteeksiantavasia, ymmärtäväisiä ja toiset huomioon ottavia. Miksi Lesta-Sipilän leima heijastuu negatiivisesti keskustan kannatukseen. Se on yhteikunnallisen hegemoniataistelun tulosta.

      Lue psalmi 1. huolellaisesti ajatuksen kanssa läpi. Siitä saat ajattelun aihetta. Tutustu myös Jeesuksen sanoihin. Jos...teitä vihaa, niin muistakaa heidän myös minua vihanneen... ...Kuten Lesta-Sipilän negatiivinen perusteeton mutta poliittisesti tehokas stigma... Se pohdinta voi avata uutta ajateltavaa niin henkilökohtaisesti kuin yhteiskunnallisestikin. Haluatko olla hyvän vai pahan asialla. -valitset sen lopulta itse.

      • Anonyymi

        Satuitko ottamaan huomioon sellaisen seikan, että politiikan ja uskonnon sekoittumista on yleensä pidetty huonona vaihtoehtona? Kysymys on kuitenkin siitä, että politiikkaa tehdään koko kansalle. Esim. kristilliset ovat saaneet aika onnistuneesti pidettyä nämä kaksi asiaa erillään, ehkä lukuunottamatta Päivi Räsäsen ulostuloja, jotka tuntuvat maksavan Suomen luterilaiselle kirkolle turhan paljon.

        On aika kornia väittää, että lestadiolaiset olisivat jotenkin ymmärtäväisempiä ihmisiä kuin toiset. Jos esim. katsotaan heidän suhtautumistaan ay-liikkeeseen ja vasemmistopolitiikkaan, niin siinä on suvaitsevaisuus aika kaukana käytännössä. Johtunee siitä, että lestadiolaisten piirissä yrittäjähenkisyys on kohtuullisen merkittävässä roolissa ja kuten seuraavasta videosta käy ilmi, niin asiaa perustellaan erilaisella Jumala-käsityksellä. Silti peruskepulainen voi olla huomattavasti maltillisempi ja ymmärtäväisempi työntekijäjärjestöjä kohtaan kuin tämä lestadiolainen siipi on. Tässä hyvä esimerkki siitä.

        https://www.youtube.com/watch?v=R-jYCtYvjaE


      • AITORehtiSOTILAS
        Anonyymi kirjoitti:

        Satuitko ottamaan huomioon sellaisen seikan, että politiikan ja uskonnon sekoittumista on yleensä pidetty huonona vaihtoehtona? Kysymys on kuitenkin siitä, että politiikkaa tehdään koko kansalle. Esim. kristilliset ovat saaneet aika onnistuneesti pidettyä nämä kaksi asiaa erillään, ehkä lukuunottamatta Päivi Räsäsen ulostuloja, jotka tuntuvat maksavan Suomen luterilaiselle kirkolle turhan paljon.

        On aika kornia väittää, että lestadiolaiset olisivat jotenkin ymmärtäväisempiä ihmisiä kuin toiset. Jos esim. katsotaan heidän suhtautumistaan ay-liikkeeseen ja vasemmistopolitiikkaan, niin siinä on suvaitsevaisuus aika kaukana käytännössä. Johtunee siitä, että lestadiolaisten piirissä yrittäjähenkisyys on kohtuullisen merkittävässä roolissa ja kuten seuraavasta videosta käy ilmi, niin asiaa perustellaan erilaisella Jumala-käsityksellä. Silti peruskepulainen voi olla huomattavasti maltillisempi ja ymmärtäväisempi työntekijäjärjestöjä kohtaan kuin tämä lestadiolainen siipi on. Tässä hyvä esimerkki siitä.

        https://www.youtube.com/watch?v=R-jYCtYvjaE

        Ei Sipilä ole millään tavalla uskontoa ja politiikkaa sekaisin panneet.
        Muut ovat sen hänen puolestaan tehneet, leimatakseen kuin Sinäkin täällä koko ajan.


    • Anonyymi

      Kepulit ovat kapitulantteja

      • Anonyymi

        Mitä tarkoittaa kapitulantti. kapitulantti - armeijan kapiainen, tosin väheksyvä ilmaisu, koska kapituloida antautua, eli kapituliantti antautuu ...


    • Eräiden sekopäiden temmellyskentäksi muodostuneesta palstasta on tullut hullujenhuone. Jos palstojen valvonta ei nykyistä paremmin asiaan puutu ja palsta pysyy tällaisena, minä jätän palstan lopullisesti. En kuulu hullujenhuoneelle, sillä vielä on järki päässäni vaikka ikää jo paljon onkin.

      Pahin palstanpilaaja on tuo sotilasta leikkivä, joka jo yli 10 vuotta on ollut kimpussani joka päivä aamusta iltaan. Hän on halunnut tulla identifioiduksi tiettynä evp-toimiupseerina, mutta ei ole hän. Vaikka toimiupseeri olisi menestynyt urallaan kovin heikosti, ei hän tuntisi paremmin menestynyttä kohtaan katkeruutta niin, että hänen päänsä olisi hajonnut.

      Urallaan heikostikin menestynyt evp-toimiupseeri olisi armeijasta eläkkeelle jäätyään saanut vielä edes jotain siviilityötä niin, ettei ehtisikään eikä ainakaan viitsisi vain tällaisella palstalla ”työskennellä”. Kyseinen toimiupseeri on nyt 67-vuotias, tarkistin matrikkelista. Hän pääsi armeijasta täydelle eläkkeelle viimeistään 55-vuotiaana, eli 12 vuotta sitten. Silloin hän alkoi olla joka päivä tällä palstalla ja pian vain minun kimpussani.

      Itse 45-vuotiaana armeijasta eläkkeelle jäätyäni menin välittömästi siviilityöhön ja tarkoitukseni oli työskennellä 65-vuotiaaksi, mutta 63-vuotiaana jouduin ohitusleikkaukseen ja sen vuoksi jäin sairaseläkkeelle. Näille palstoille minut lähes 70-vuotiaana toi kai pyrkimys purkaa ahdistusta, jota koin vaimoni vakavasta sairaudesta, joka johti hänen kuolemaansa syksyllä 2004. Sen jälkeen olen täällä roikkunut liikaakin, kun mielestäni minulla on ollut sanottavaa kepun politiikasta. Välillä olen usein ollut poissa viikkojakin mm. matkojeni vuoksi. Aina silloinkin tuo kyseinen on ollut täällä joka päivä vain minusta puhuen ja jo vuosia minut hyvin monissa muissakin ”nähden”.

      Tuo kyseinen ei siis voi olla ”minkään sortin sotilas”, ei ole koskaan sellainen ollutkaan, eikä hän liene koskaan ollut muussakaan työssä. Ei liene olemassa sellaisia töitä, joihin hänen päällään ja taipumuksillaan olisi päästy saati että niissä olisi pärjätty. Täältä hän on löytänyt ”työpaikan” ja siinä ”työssään” hän on nähdyllä tavallaan äärimmäisen ahkera. Pitäisikö sitä arvostaa?

      Valitettavasti hän on saanut ”työhönsä” myös ”aputyöntekijöitä”, ja se joukko on saanut tämän palstan sellaiseen kuntoon, että jos palstojen valvonta ei asiaan paremmin puutu, minä jätän tämän palstan lopullisesti. Tietenkin seuraan edelleen myös politiikkaa ja jos siitä tulee tarvetta jotain sanoa, teen sen joko päähallituspuolueen tai pääoppositiopuolueen palstalla, asiasta riippuen, mutta täällä on turha sanoa mitään mistään, kun tuolle tietylle joukolle mikään sellainen ei olisi mielenkiintoista, kun vain minä olen heidän mielenkiintonsa ainoa kohde. Varmasti ne muutamat asiakeskusteluihin halukkaat kyvykkäät, joita tällä palstalla vielä on, tekevät saman ratkaisun, jos palstojen valvonta ei saa sulkuun tai muuten kuriin noita, jotka ovat tehneet tämän palstan hullujenhuoneeksi.

      • AITORehtiSOTILAS

        Voi sinnuu "puolivirkaveli"!
        Kyllä Sinun tekemisistäsi täällä pitää edelleen kirjoitella koska oksennuksesi ovat olleet tällä saitilla sitä luokkaa, että ovat pilanneet koko foorumin.
        Jos tulkitset sen kimpussasi oloksi, niin siitä vaan.


      • AITORehtiSOTILAS

        Puhutkos nyt sitten kaikkien nikkiesi nimissä kun "muistakin" mainitset. Tuskin niitä muita on kuin Sinä itse.


    • Anonyymi

      Nyt kapi on hyvin, hyvin vihainen. Varo ettet pure kultahampaitasi rikki, kirskuminen kuuluu kantakaupunkiin saakka.

    • Anonyymi

      Älä kapi mene. Ainoat kaverisi ovat täällä. Nämä virtuaalikamut. Oikeita ystäviä sinulla ei liene.

    • Anonyymi

      Peru kapi vielä kerran lähtösi. Olet ihan mukava aliupseeri ja viisas kuin mikä. Ehkä liian viisas tänne hullujen huoneeseen.

    • Anonyymi

      Kyllähän se meitä aikuisia kiinnostaa ja huvittaakin, kun eräät arvottavat asioita ja ihmisiä sotilasarvojen perusteella. Todella!

    • Anonyymi

      Nyt on kyllä jombe vetänyt herneet kumpaankin sieraimeen. Ukko vaikenee kuin muuri.

      • AITORehtiSOTILAS

        Kyllä AU anustapista viestissään puhui. Tsadissahan niitä joka kulman takana myydään. HO HOO, HO HOO!


      • Anonyymi
        AITORehtiSOTILAS kirjoitti:

        Kyllä AU anustapista viestissään puhui. Tsadissahan niitä joka kulman takana myydään. HO HOO, HO HOO!

        Aikanaan kapin kamu "uusi-ukki" veisteli niitä puusta lahjaksi kapille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aikanaan kapin kamu "uusi-ukki" veisteli niitä puusta lahjaksi kapille.

        Niin taisi tosiaankin tehdä. Vieläköhän käyttää ja peseekö välillä?


    Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe