Isovarpaan kynnen poisto

Anonyymi

Onko kellään kokemusta isovarpaan kynnen poistosta tapaturmaisesta syystä? Itseltäni poistettiin molempien isovarpaiden kynnet kokonaan 5 päivää sitten. Syynä oli huonot kengät kaksipäiväisillä festareilla, minkä johdosta molempien isovarpaiden kynnet mustuivat ja kipeytyivät niin, että pari päivää festarien jälkeen pystyin lopulta enää vaivoin kävelemään siltä kivulta. Paine kynsien alla oli valtava. Lopulta menin lääkäriin ja hänen mukaansa ainoa vaihtoehto oli poistaa kynnet välittömästi kokonaan. Itse operaatio ei sinäänsä ollut paha (vaikka hirvitti ja pelottikin ihan hemmetisti), mutta toipuminen on ollut pahinta mitä olen tähän mennessä kokenut. Lääkäri määräsi ensin vain leikkauspäivän seuraavan päivän sairaslomaa (ti-ke). Varmistelin moneen kertaan että riittääkö se varmasti ja hän vakuutteli että riittää. No eihän se todellakaan riittänyt. Saikkua jatkettiin sitten vielä loppuviikon ja maanantaina pitäisi yrittää mennä töihin. Jokapäiväiset siteiden vaihdot ja suihkuttelut ovat päivän hirvein osuus. Kynsipedit ovat todella arat. Välillä iskee epätoivo että tuleeko näistä hyvät enää ollenkaan. Olen terve, urheilullinen nuori nainen ja normaalisti treenaan 4-6 kertaa viikossa. Suurin huolenaihe onkin tässä että koska pystyn taas treenaamaan kunnolla? Tällä hetkellä en saa vielä edes sukkia tai umpinaisia kenkiä jalkaan, sandaaleilla pystyn kävelemaan jotenkuten. Kuinka kauan teillä on mennyt toipumiseen kyseisestä operaatiosta? Pysyykö varvas arkana siihen asti että siihen kasvaa uusi kynsi vai tottuuko varvas kynnettömyyteen? Kasvoiko uusi kynsi takaisin normaalina ja kauanko siihen meni? Kuinka pian pystyi palaamaan takaisin treenien pariin? Olen viimeiset 5 päivää yrittänyt googletella kokemuksia, mutta kaikki keskustelut koskee lähinnä sisäänkasvaneen kynnen takia tehtyjä kavennusleikkauksia. Haluaisin kuulla siis kokemuksia nimenomaan koko kynnen poistosta ja siitä toipumisesta. Kiitos jos jaksoit lukea!

8

10721

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Isovarpaan kynttä ei mielellään poisteta, koska uuden kynnen kasvaminen on hidasta. Sinun kohdallasi kynsien vammautuminen vaati niin tekemään.
      Jatkossa varmaan annat arvoa omaan jalkaan sopiville, riittävän tilaville kengille. Luonnottomilla jalkineilla huonosti kohdellut jalat alkavat keski-iässä todella vaivata. Itse kadun kovasti turhamaisia valintojani. Vaikeita jalkaongelmia korjailtu leikkauksin, ei kovin hyvin tuloksin.

• Anonyymi

Kerrottakoon, että mulla oli siis jalassa kumisaappaat,
      sadekeli kun oli, ja varmasti aivan oikeaa kokoa ja villasukatkin mahtui vielä hyvin. Eli kyllä tässä järkeviä yritettiin kovasti olla festaripukeutumisessa, kumisaappaiden kanssa vaan ei ollutkaan sit mikään kauhean hyvä kävellä monia kilometrejä kerralla. Arvostelut sikseen siis sen suhteen.

Terv. Aloittaja

• Anonyymi

Jos nyt oikein muistan, niin äidilläni meni melkein vuosi kun iso varpaan kynsi kasvoi takaisin. Kipu on alussa kovimmillaan muuta senkin jälkeen on arka pitkään. Joten löysät kengät ja rasitusta sitten pikkuhiljaa voisi olla hyvä keino. Jotain suokaa aina varpaaseen, varsinkin treenatessa.

Alussa uusi kynsi voi näyttää rumalta, mutta kaunistuu kunhan kasvaa enemmän. Tai siis alkaa näyttämään normaalilta.

• Anonyymi

Mulla poistettu torstaina molemmat ukkovarpaiden kynnet ja fenyylihapotettiin ettei kasva takas. Toipuminen mennyt hyvin ja pystyn nyt kävelemään lähes normisti. Eli olen ollut hyvinkin tyytyväinen. Ei tosin ollut tulehdusta tai muuta operaation aikaan.

• Anonyymi

Minulla nuorena poistettiin molemmat isonvarpaan kynnet. Kun makasin siinä hoitopöydällä, joku apulainen toi jonkun rätin varpaiden päälle, että muka " jo puutuu." Aavistin pahaa. Niin se oli, että ei puutunut , vaan ihotautilääkäri veti puukolla molemmat kynnet irti. Meinasin pyörtyä kivusta. " Jalat ylös ja ikkuna auki ."Sitten tapasin lääkärin vielä käytävällä. " Vieläkös tyttöä huippaa? , " hän kysyi
      Kynnet poistettiin kynsisienen vuoksi.
      Toipumisesta muistan, että minulla oli molemmat jalkaterät paketissa, kun kävin kokouksessa.Ei niistä kasvanut kunnon kynsiä, mutta se johtui siitä sienestä. Se kun on kuulemma jotenkin veressä.

• Anonyymi

Onko tietoa tuosta paljon tulisi maksamaan poistaa molemmista pottuvarpaista kynnet?

• Anonyymi

Terveyskeskuksessa hoituu hyvin, juuri parantelen tässä pottuvarvastani. Käy ostamassa apteekista Mepitel One- silikonirasvalappuja ja ota varmuuden vuoksi mukaan toimenpiteeseen. Tk laittaa yleensä kuiturasvalapun päälle, ja sen liottelu ja vaihtaminen oli hirveää! Silikoni ei tartu eli ei turhaa kipua 👍👍👍 Privaatti maksaa varmasti kahden lääkärikäynnin ja toimenpiteen kanssa muutaman satasen........

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Terveyskeskuksessa hoituu hyvin, juuri parantelen tässä pottuvarvastani. Käy ostamassa apteekista Mepitel One- silikonirasvalappuja ja ota varmuuden vuoksi mukaan toimenpiteeseen. Tk laittaa yleensä kuiturasvalapun päälle, ja sen liottelu ja vaihtaminen oli hirveää! Silikoni ei tartu eli ei turhaa kipua 👍👍👍 Privaatti maksaa varmasti kahden lääkärikäynnin ja toimenpiteen kanssa muutaman satasen........

Äläkä anna laittaa sideharsosidosta rasvalapun päälle. Se imee itseensä kaiken rasvan ja kudodnesteet joita tihkuu. Osta apteekista Mepilex Border Flex Lite-haavalappuja koko 7.5 x 7.5. Sen päälle voivat sitten laittaa sen harsosidoksen painamaan niin ei vuoda. Tosin minulla ei vuotanut edes. Ota se sidos sitten illalla tai seuraavana aamuna pois. Kipuun Burana 400mg + Panadol 1g yhtäaikaa niin taittaa pahinta kipua.
        Kynsipatja on sitten arka muutaman viikon. Minä ostin 20e lenkkarit ja leikkasin ison aukon ukkelivarpaan päälle että pääsee kivuttomasti ulos. Kipua ei ole muualla kuin siinä patjassa. No, joka päivä tuuman parempi 👍👍👍

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      93
      1682
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      203
      1322
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      77
      1283
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      55
      962
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      911
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      898
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      888
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      844
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      832
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      799
    Aihe