Hammasproteesin valmistuksesta

Anonyymi

Ylähampaat poistettu kolme viikkoa sitten ja elokuun alussa on aika erikoishammasteknikolle proteesin valmistusta varten. Montako käyntiä eht.n luona vaaditaan ja mitä noilla kerroilla tapahtuu?

14

51

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      1) jäljennökset suusta
      2) uudet tarkemmat jäljennökset
      3) purennan laitto kohdilleen
      4) uusien hampaiden sovitus vahavaiheessa
      5) valmis työ paikoilleen
      6) lopputarkastus

    • Anonyymi

      Kerrotko lopuksi, miten homma käytännössä eteni ja miten proteesisi toimii? Jossain vaiheessa itselläni sama edessä.

      Miten elät sen välivaiheen, kun etuhampaat puuttuvat? Ajattelin asiaa esteettisesti ja psykososiaalisesti. Onko proteesi koko vai osa? Jos takahampaat on myös poistettu, niin millä aikataululla homma on edennyt? Tarkoitan taas käytännön juttuja, kauanko joutuu olemaan "vauvanruuilla" jne.

      • Anonyymi

        Muistathan että on myös vaihtoehto laittaa proteesi suuhun välittömästi hammaslääkärillä hampaiden poiston jälkeen. Itse käytin tätä vaihtoehtoa, eikä tarvinnut olla hampaattoman lainkaan ja pehmeitä ruokiakaan ei tarvinnut syödä kovin kauaa. Haittapuolena on se että proteesi joudutaan pohjaamaan uudelleen melko pian ja mahdollisesti useaan kertaan (itselläni pojattu kerran 8 kk kuluttua).


    • Anonyymi

      Proteesi tehty ja uusiin hampaisiin on totuttu jo aika hyvin. Ja voi miten hyvä päätös oli proteesin hankkiminen. Vuosiin olen voinut ensimmäistä kertaa hymyillä estoitta. Hampaat istuu todella hyvin ja näyttävät todella luonnollisilta. Ei mitään valitettavaa.

      • Kiva kuulla että "fendat" istuu hyvin suuhun👍 Oma osaproteesini ylös istui jo toisena päivänä hyvin suuhun ja puhuminen sujui täysin kuin aiemmin.. Nämä tehtiin kunnallisessa ja nopeasti... Kaiken kaikkiaan paikattii 10reikää, poistettiin 5hammasta ylhäältä, tehtiin proteesi tähän kului aikaa puolitoista kuukautta 🤟ainoastaan. Kiitos kuuluu Hammaslääkäri Kirill Valkovskille Järvenpään terveyskeskuksessa.


    • Anonyymi

      Kävittekö yksityisellä, vai "kunnallisessa" hammaslääkärissä ? Mitä tuli maksamaan? Minulla alas olisi suunnitteilla, alhaalla enää kulmahampaissa kummassakin juuret ja 3 muuta hammasta välissä jäljellä, nyt nekin mätivät. Miten tapahtuu jos haluan olla hampaaton, eli heti poistojen jälkeen saisin hampaat suuhun?

      • Anonyymi

        Siis en halua olla hampaaton :)


      • Anonyymi

        Ensimmäinen osaproteesi tehtiin kunnallisella puolella. Hammaslääkärin veloitus oli halvempi kuin yksityisellä, mutta proteesin valmistus maksaa saman koska kunnallinenkin puoli käyttää yksityisteknikoita (voi olla kilpailutettu).
        Em. osaproteesi korvautui myöhemmin kokoproteesilla ja sen hommasin yksityispuolelta koska halusin loppujen hampaiden ja juurien poiston sedaatiossa. Tämä yksityishammaslääkäri käytti kalliimpaa erikoishammasteknikkoa, joten koko potti tuli kalliiksi. Tässä tapauksessa sain ennakkoon valmistetun proteesin suuhun heti hammaslääkärissä kun hampaat poistettiin, en siis ollut kokonaan hampaaton lainkaan.


      • Anonyymi

        Mitä olet mieltä kustannuksista?
        Kannattiko maksaa enemmän?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä olet mieltä kustannuksista?
        Kannattiko maksaa enemmän?

        Eipä tuossa laadussa liene suurempia eroja. Isompi firma veloittanee enemmän palkkakustannusten vuoksi. Omassa tapauksessani ratkaisevinta oli hammaslääkärin valinta ja hän taas teki yhteistyötä määrätyn teknikon kanssa (vastaanottotilat samassa yhteydessä joten vaivatonta potilaalle).


      • Sun pitää olla korkeintaan 2 viikkoa ilman hampaita.


      • Anonyymi
        Toni230977 kirjoitti:

        Sun pitää olla korkeintaan 2 viikkoa ilman hampaita.

        Miten niin "korkeintaan"? Ellei proteesia laiteta suuhun heti kun hampaat poistetaan, niin on suositeltavaa antaa ikenien parantua useita kuukausia, jopa lähes vuoden.


    • Anonyymi

      Halvempi vaihtoehto.
      17v nuori mies. Ylävarvi tyhjäksi 5:n pienen reiän vuoksi. Yleislääkärin rottinkituolissa 5:n sarjoissa. Ensimmäinen maksoi 5mk ja seuraavat 1mk/kpl.
      Tyhjin suin ainakin 2kk jonka jälkeen naapurikaupungin kelloseppä, isäni tuttavan tuttu, tekaisi rekarit 50mk. Lyhyet ja lonkusuvat.
      Teknikon tekarit olisivat maksaneet 200mk.
      Olin kesälomani, 3kk, paikallisella ED:n tiilitehtaalla 3-vuorotyössä latomassa urakalla polttamattomia tiiliä uunivaunuihin. Olin hoikassa kunnossa. Pelkkää liemiruokaa melkein koko kesä.
      VITUTTAA VIELÄKIN vanhempieni sairaalloinen saituus ja ahneus. Minun oli annnettava koko palkkani, joka oli samaa luokkaa kuin isän palkka rakennusliikkeen autokuskina, äidilleni ja kerjättävä jokainen penni.
      Nyt 76v tekarivanhus.

      • Anonyymi

        Onhan tuollaista historiajuttua kiinnostavaa lukea mutta sillä ei ole mitään yhteistä nykypäivään.

        Olen samaa ikäluokkaa eikä nuoruudessani hampaiden pesu ollut kovin tärkeää. Tekareita laitettiin ihan yleisesti jo ennen keski-ikää, kuten vanhemmillanikin. Hampaiden poistoa reikiintyessä ei pitänyt ongelmana koska tekarithan tulee kuitenkin muutaman vuoden kuluttua. Nyt harmittaa kun on tekarit ja keski-ikäisillä lapsillani hampaat suussa.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1461
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1265
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1205
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe