Miksi hybrideissä on tehokkaat sähkömoottorit?

Anonyymi

Esim corollat 60-70 hv sähkömoottorit, vaikka sähkömoottorista otetaan max.tehoa vain 24 hv.

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mistä väite 24 hv:stä on peräisin? Hybridijärjestelmän yhteisteho ei ole polttomootorin ja sähkömoottorin tehojen summa, johtuen erilaisista vääntökäyristä. Eli sähkömoottorista otetaan ajoittain täysi teho.

      • Anonyymi

        Polttomoottorin max teho on 98 hv ja hybridijärjestelmän max tehoksi ilmoitetaan 122 hv. Jos katsot kiihdytysvideoita youtubesta, huomaat että kaasu pohjassa kiihdyttäessä kierrokset on tapissa, joten polttomoottori todennäköisesti antaa kaikkensa ja sähkömoottori vain beesaa. Toisaalta sähkökäytöllä ajaessa ei mitenkään voi tuntea että voimaa olisi 20 hv enempää esim 90 km/h vauhdissa. Pienikin vastamäki aiheuttaa polttomoottorin käynnistymisen. 60 hv sähkömoottoriteholla pitäisi päästä jo 145 km/h ilman polttomoottorin apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polttomoottorin max teho on 98 hv ja hybridijärjestelmän max tehoksi ilmoitetaan 122 hv. Jos katsot kiihdytysvideoita youtubesta, huomaat että kaasu pohjassa kiihdyttäessä kierrokset on tapissa, joten polttomoottori todennäköisesti antaa kaikkensa ja sähkömoottori vain beesaa. Toisaalta sähkökäytöllä ajaessa ei mitenkään voi tuntea että voimaa olisi 20 hv enempää esim 90 km/h vauhdissa. Pienikin vastamäki aiheuttaa polttomoottorin käynnistymisen. 60 hv sähkömoottoriteholla pitäisi päästä jo 145 km/h ilman polttomoottorin apua.

        Tilanne ei ole noin yksinkertainen. Polttomoottorin ja pyörien välissä ei ole mekaanista yhteyttä. Välissä on aina yksi sähkömoottori-generaattori (MG1) joko auttamassa tai tuottamassa sähköä, josta osa voi mennä akkuun tai suoraan toiselle sähkömoottori-generaattorille (MG2).

        Priuksen vm. 2016 ja uudemmissa MG1 on 23 kW / 31 hv / 40 Nm ja MG2 on 53 kW / 71 hv / 163 Nm. Corolla 1.8:ssa lienee hyvin lähelle vastaavat luvut.

        Hybridiakun kapasiteetti on noin 1,4 kWh ja maksimiteho n. 20 kW, kun akun varaustaso on 50%. Laskennallisesti täyttä akkua voitaisiin kuormittaa maksimiteholla vain n. 4 minuuttia ennen kuin se olisi tyhjä. Nämä ovat noin-lukuja kaikkitietävästä internetistä. En löytänyt tarkkoja arvoja, mutta mittakaava on oikein.

        Kuten luvuista nähdään, niin teholla on rajoja monessa suunnassa eikä niitä voida laskea suoraan yhteen. Tärkein rajoittava tekijä näyttäisi kuitenkin olevan hybridiakun teho, 20 kW.

        Hybridijärjestelmä on samalla myös auton vaihteisto, eli polttomoottorin ja sähkömoottori-generaattoreiden pyörintänopeuksia ei aina voi valita vapaasti. Auton pitää liikkua kuljettajan haluamaa vauhtia ja moottoreiden välillä on tiettyjä mekaanisia riippuvuuksia.


      • Anonyymi

        Palataan aiheeseen. Ymmärrän akkukapasiteetin rajallisuuden, mutta miksi hybridiauton sähkömoottorin/moottoreiden nimellinen maksimiteho on useita kymmeniä hevosvoimia, kun tehon ulosotto sähkömoottoreista on maksimissaan luokkaa 20 hv?
        Eikö tulisi halvemmaksi valmistaa hybridiajuneuvoja, jos sähkömoottorien maks. teho olisi luokkaa 25-30 hv, jolloin moottorit olisivat keveämpiä? Oletan että 30 hv sähkömoottori painaa vähemmän kuin 60 hv sähkömoottori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Palataan aiheeseen. Ymmärrän akkukapasiteetin rajallisuuden, mutta miksi hybridiauton sähkömoottorin/moottoreiden nimellinen maksimiteho on useita kymmeniä hevosvoimia, kun tehon ulosotto sähkömoottoreista on maksimissaan luokkaa 20 hv?
        Eikö tulisi halvemmaksi valmistaa hybridiajuneuvoja, jos sähkömoottorien maks. teho olisi luokkaa 25-30 hv, jolloin moottorit olisivat keveämpiä? Oletan että 30 hv sähkömoottori painaa vähemmän kuin 60 hv sähkömoottori.

        Muista että samat MG:t hoitavat myös jarrutusenergian talteenoton. Jos generaattori voisi tuottaa vain pari kymmentä hv, niin latausteho ja auton hidastuvuus olisi enintään sen verran. Iso osa liike-energiasta menisi hukkaan, kun autoa pitäisi hidastaa mekaanisilla jarruilla. Iso generaattori on aina myös iso sähkömoottori, joten siinä ei ole paljoa optimointivaraa.


    • Anonyymi

      Mulla on 181 heppaa bensakoneessa ja sähkömoottorissa 140hv.
      Yhteisteho 223hv.
      Liikkuiskohan tuo auto nuin ripeästi ja kovaa pelkällä sähkömoottorilla jos siinä olis 40hv.
      Eli kun nämä kulkee pelkällä sähkölläkin niin tarviihan ne jonkun verran voimaa.
      Ja kun molemmat käytössä niin silloin sähkömoottori ei anna täyttä tehoa vaan avustaa bensaa.

    • Anonyymi

      Ei se Corollan bensakone anna kiihdytyksen alussa tehoa paljon mitään. Kierrokset nousevat pikkuhiljaa sinne lähemmäs 6000 rpm. Suurin vääntökin vasta yli 4000 rpm jälkeen. Sähkömoottorista otetaan alussa taatusti lähes maksimi.

      • Anonyymi

        Corollan max. kiihtyvyys on kuitenkin aika vaatimatonta. Jos sähkömoottori antaisi täyskaasukiihdytyksen alussa kaikkensa (60-70 hv?) ja bensamoottori ensialkuun 10 hv ja asteittain lisää, eikö kiihtyvyyden satseen pitäisi olla jotain muuta kuin 12 sek? Hybridi Corollan renkaat ei pahemmin kilju täyskaasukiihdytyksessä. Ei kait se pieni ajoakku ja ne sähkömoottorit niin paljoa paina, että kiihtyvyys kovin paljoa heikkenisi. Edelleen vaikea uskoa että corollan tapauksessa sähkömoottoreista otettaisiin tehoa n 25 hv enempää.

        Vertailun vuoksi 110 hv ei-hybridit kiihtyvät sataseen hybridi corollaa nopeammin ja kuitenkaan käsivaihteellisissa normimoottorissa autoissa huipputehoa ei saada käyttöön ennen kuin kierrokset nousevat kullakin vaihteella. Ykkösvaihde on poikkeus, jos lähtee sudittamalla kaasu pohjassa, mutta jo kakkoselle vaihtaessa kierrokset alenevat puoleen maks.tehosta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1720
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1056
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1045
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      6
      1033
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe