Olen hankkimassa kyseistä autoa. Onko HJ-60 ja Hj-61 ainut ero turbo.
Voiko -60:n asentaa turbon jälkiasennuksena,mitä maksaa?
Mitkä ovat kyseisen auton heikkoudet jos niitä sitten on. Eli mihin pitäisi kiinnittää huomiota,kun on ostamassa kyseistä autoa.
Missä Km määrissä moottori alkaa olla lopussa,ja voiman siirto myöskin,kun lukee noita ilmoituksia,niin jo 250tkm ajettuihin ilmoitetaan jo tehdyn voimansiirto remppaa,onko voimansiirto noin heikko kyseisessä merkissä vai onko ajo ollut niin raskasta , vai mistä moinen.
Olisin tosi kiitollinen jos joku viitsisi valaista asioista jotakin .
Onko Land Cruiser toimiva peli
44
16071
Vastaukset
- hj60-omistaja
HJ 60 on yksi parhaista autoista kautta aikojen. Siinä on niin paljon hyvää, että kerron puolestaan huonot puolet. Huonoa autossa ovat seuraavat asiat: Kuluttaa melko runsaasti polttoainetta 11-15l/100km,
RUOSTUU - auton takaosa ruostuu tolkuttomasti. Osa varaosista on kalliita, osa toki hyvinkin edullisia.
Lehtijousitus on hiukan hyppyyttävä ajettava kuoppaisella pikkutiellä. Ei oikeastaan muuta moitittavaa HJ:ssa ole.
HJ 60 kestää selvästi paremmin kuin 61. Turboton vaihtoehto on siis lujempi. Samoin kannattaa suosia 4 vaihteista laatikkoa (hevosenvetäjät eivät ole särkeneet)
Suosittelen kyseistä autoa lämpimästi!- Mun
Oli ihan pakko kirjoittaa kans mielipiteeni HJ_60 autosta.Mulla on nimenomaan kyseinen auto,ja se on ravihevosten kuljetusta varten.Voin sanoa että hevoskoppi 2 hevosta tulee hienosti mukana.Kun saa nopeutta tommosen 80-90 km/t,niin ei huomaa että perässä olis niinkin paljon tavaraa.Vääntöä riittää ihan hyvin.Laatikko on nimenomaan 4-lovinen.
Miinusta voisin sanoo sen verran että meteli on aika kova ,ainakin mun autossa kun nelosella ajelen sellasta 90km/t.
Auto on muutenkin jokapäiväisessä käytössä mulla.
Muija kun ajelee mieluummin kadetilla. - Jusa
tapahtuu yleensä pahiten,onko näkyvässä paikassa.
Tuosta kulutuksesta senverran,että ajatko jatkuvasti 4-veto päällä´ja onko sinulla kärry perässä yleensä.Putoaisko kulutus pelkällä takavedolla.
Kyllähän Hiacekin ja Hilux nelivetoisena otta sen 10l ja volokkarin Transporterikin syö kait sen 10L 4-Vetoisena,vaikka on tosi pihi 2-vetoisena.
Minkäverran olet olet ajanut omallasi. - hj 60 -omistaja
Jusa kirjoitti:
tapahtuu yleensä pahiten,onko näkyvässä paikassa.
Tuosta kulutuksesta senverran,että ajatko jatkuvasti 4-veto päällä´ja onko sinulla kärry perässä yleensä.Putoaisko kulutus pelkällä takavedolla.
Kyllähän Hiacekin ja Hilux nelivetoisena otta sen 10l ja volokkarin Transporterikin syö kait sen 10L 4-Vetoisena,vaikka on tosi pihi 2-vetoisena.
Minkäverran olet olet ajanut omallasi.HJ ruostuu takaosastaan kautta linjan eli takaovista taaksepäin. Takalokarit, runkopalkit samalta kohdalta, kylkien helmat sisäpuolelta, takaluukku ym ruostuvat. Yleensä 80-luvun Toyotaa joutuu aina hitsaamaan. Toki ei hitsaaminen mikään toivoton operaatio ole. Takaluukkuja on nykyään vaikea löytää, joten sen soisi olevan kunnossa.
Kulutus on kokemuksien mukaan pienimmillään noin 9 satasella. Kesäkeli ja -renkaat, takaveto ja matka-ajoa. Kun ajetaan nelivedolla ja talvella, kulutus on noin 15 satasella. Lumihangessa rypeminen on sitten oma lukunsa.
Ennen auton ostoa kannattaa tarkastaa mahdollinen huohottaminen, eli kone kuumana ölykorkki auki ja höyryä tarkkailemaan. Yleensä HJ ei juurikaan höyryä, eli kone on kunnossa. Neliveto kannattaa tarkistaa, ajamalla tiukkaa ympyrää eteen ja taakse TASAISELLA asfaltilla kuulee nivelien mahdollisen raksiutuksen / paukkeen. Pehmeällä alustalla (luminen piha) äänet häviävät, joten huolellisuutta. Pieni nakse ei haittaa, nivelet kestävät uskomattoman paljon.
Tässä lyhyesti kokemuksia.
- hj 61
no ensinnäki vanha auto ruosstuuu aina ,,merkistä kattomatta.ja nuille edellisille kirijottajille 61 ei todellakaan ole heikompi voiman siirroltaan ja toisekseen 61 kuluttaa palijo vähemmä dieseliä toiseksee 5 lovinen loota laskee kulutusta huomattavasti ja turpoton versio on aivan onneton peli kiihtymään eli 60 miehet ovat vaan pirun katteellisia!!!toiseksee uuvemmassa 61 on tasauspyörästön lukot maasto ominaisuuksia pirusti lissää,voimansiirto naputtaa aina ei tarvi huolestua niistä äänistä ollenkaan voimansiirto on uuvemmissa parempi ja lantikan voimansiirtolaitteet ovat maasturimalleista luotettavimpia itelläni on ollut kaksi 61 mallia joten voin kokemusella sanua elä ihmeessä erehy 60 ostaan on niistäki kokemusta ovat tosi nuhasia ja kuluttavat paljon,,ja ehottomasti 5-lovinen loota tuut huomaamaan sen 5-vaihteen tärkeyvven 100:sen nopeuksissa kaikki 61 ei todellakaan oo loppuun ajattuja paskoja ku nuo hevosmiehet eivät oo niitä aikonaan raaskineet hankkia!!!!!joten 61 ehottomasti käypä kokkele huomaat eron..60 jälkeenpäin turpottaminen iha turhaa työta ostat suoraan 61 nii saat kunno menijän itelle
- hj61
jatkampa tuota senverran että lantikan koneella ajaa700000kilometriä ilman mitään remontteja kuhan muistaa vain öljyt vaihtaa säännöllisesti,ja sillointällöin lorauttaa 2-tahti öljyä tankkiin pumpun voitelun varmistamiseksi,koneen kunto on helppo havaita öljykorkkia avaamalla koneen ollessa käynnissä korkin pitäisi aueta todella helposti ja kone ei saisi kovin pahasti huohotaa mutta pitää ottaa huomioon että kone on iso joten se väkisinkin huohotaa vähän,61 ei ole erillisiä hehkutulppia joka sylinterillä vaan ainoastaan vastus lanka imusarjassa jotenka se on 60 verrattuna paljon varmempi käynnistymään eikä hehkuremonttia tarvi koskaan tehä(on muute suht kallista)61 turbo on tosi kestävää tekoa ja sen ikää voi pidentää muistamalla jäkikäyttää autoa kovan rasituksen jälkeen,mutta normaaliajon jälkeen tämä on turhaa,eikä autoa saa ikinä sammuttaa kovilta kierroksilta,muutoin turbon siivet jäävät pyörimään kovaa vauhtia mutta voitelua ei tule.ja lantikan jouset ovat yleensä jo tosi loppuunajettuja mutta kyseisiin autoihin saa todella edullisesti uusia jousia ja useampia malleja on pehmetä , kovia , matalia, korkeita ja jousien vaihto onnistuu keneltä vaan, voimansiirron nivelet ovat rasvattavia jotenka hyvin pitkäikäisiä,,,
- Jusa
HJ:n omistajille hyvistä neuvoista.
Näillä opeillahan minä pääsenkin jo kovasti eteenpäin.
Kaikki joilla on kokemusta kyseisestä pelistä,niin kirjoitelkaa ihmeessä asiasta.
Otan tiedon kiitollisuudella vastaan.- NUHVI
Nuffield dm4 ja kyllä pääsee vaikka missä
- Jusa
Nyt en kyllä ymmärrä mitä tarkoitat?,mikä on "nuhvi"
- lantikka
taitanee tarkottaa rattoria elikkä mahttaappi heittaa juttua,joten elä mee hämilles vaa himmaa se ruiserin 61 ja kyllä kulukee misäpän ite majailet,tuumasin vaan et jos likellä nii mielellään jeessan
- lantikka
lantikka kirjoitti:
taitanee tarkottaa rattoria elikkä mahttaappi heittaa juttua,joten elä mee hämilles vaa himmaa se ruiserin 61 ja kyllä kulukee misäpän ite majailet,tuumasin vaan et jos likellä nii mielellään jeessan
ja yleensä jos sanotaan että tehty remonttia nii siinä tarkoitetaan luultavasti ennalta ekäisevää toimintaa elikkä jako-vaihteiston ja vaihteiston väliset stefat on vaihettu ettei pääse jako-askista kaikki öljyt vuotamaan vaihteiston puolelle,tämä on oikeastaan ainut lantikan tyyppivika,elikkä suurinpiirtein kaikkien lantikan omistajien tiedossa,jotenka ostohetkellä kannattee kysyä asiasta,,,oletko ajatellut ajaa normaali diesel-verolla vaa meinaatko katella pakuna,,,on nääs suht kallis tuo vero,ku sehä määräytyy painon mukaan ja lantikka kuiteski painaa melkein 3000kg...
- Jusa
lantikka kirjoitti:
ja yleensä jos sanotaan että tehty remonttia nii siinä tarkoitetaan luultavasti ennalta ekäisevää toimintaa elikkä jako-vaihteiston ja vaihteiston väliset stefat on vaihettu ettei pääse jako-askista kaikki öljyt vuotamaan vaihteiston puolelle,tämä on oikeastaan ainut lantikan tyyppivika,elikkä suurinpiirtein kaikkien lantikan omistajien tiedossa,jotenka ostohetkellä kannattee kysyä asiasta,,,oletko ajatellut ajaa normaali diesel-verolla vaa meinaatko katella pakuna,,,on nääs suht kallis tuo vero,ku sehä määräytyy painon mukaan ja lantikka kuiteski painaa melkein 3000kg...
Vähille ajuille ei ole järkeä muuten.
Miten se onnistaisi tänäpäivänä tuo muutos pakuksi,kun pakuna ei ole oikein tarjontaa ja ne mitä on,niissä on kova "pakulisä" huomioituna hintaan.
Jos se vaatii takapenkkien poistoa,niin silloin kyllä varmaankin olisi tuo LJ-70 varteen otettava
vaihtoehto,vai mitä sinä olet mieltä?
Menee iso kori hukkaan kun napottaa keulilla vain 2 istuin paikkaa. - istuinpaikkoja
Jusa kirjoitti:
Vähille ajuille ei ole järkeä muuten.
Miten se onnistaisi tänäpäivänä tuo muutos pakuksi,kun pakuna ei ole oikein tarjontaa ja ne mitä on,niissä on kova "pakulisä" huomioituna hintaan.
Jos se vaatii takapenkkien poistoa,niin silloin kyllä varmaankin olisi tuo LJ-70 varteen otettava
vaihtoehto,vai mitä sinä olet mieltä?
Menee iso kori hukkaan kun napottaa keulilla vain 2 istuin paikkaa.on kolme edessä. Itse ajelen takapenkittömällä kun pääasiassa ajelen yksin tai vaimon kanssa.
- l-200
Jusa kirjoitti:
Vähille ajuille ei ole järkeä muuten.
Miten se onnistaisi tänäpäivänä tuo muutos pakuksi,kun pakuna ei ole oikein tarjontaa ja ne mitä on,niissä on kova "pakulisä" huomioituna hintaan.
Jos se vaatii takapenkkien poistoa,niin silloin kyllä varmaankin olisi tuo LJ-70 varteen otettava
vaihtoehto,vai mitä sinä olet mieltä?
Menee iso kori hukkaan kun napottaa keulilla vain 2 istuin paikkaa.No niin.
Ke-Pö:stä katselet auton joka on valmiiksi paku, niitä on tarjolla sellaisiakin jotka ovat pakuja ja ihan tehtaan penkeillä 3 3 hlö rekisteröity ja kv vero pysyy pakun taksalla, enkä nyt tarkoita mitään huoltoautoja tai pömpelikattoisia "tein-sen-itse-vanhasta-veneestä" malleja. Tosin 80-lätkää joutuu sietämään mutta onhan se mokoma omassa -98:kin.
Löytyy sekä 60 ja 61:stä kunhan malttaa katsella ja kun sopiva löytyy niin sutena kiinni.
60:n muuten saa turbolle muuta kuin vaihtaa koneen 61:stä, tyyppi on molemmilla yhtenevä.
Terveisin¨.
L-200. - lantikka
l-200 kirjoitti:
No niin.
Ke-Pö:stä katselet auton joka on valmiiksi paku, niitä on tarjolla sellaisiakin jotka ovat pakuja ja ihan tehtaan penkeillä 3 3 hlö rekisteröity ja kv vero pysyy pakun taksalla, enkä nyt tarkoita mitään huoltoautoja tai pömpelikattoisia "tein-sen-itse-vanhasta-veneestä" malleja. Tosin 80-lätkää joutuu sietämään mutta onhan se mokoma omassa -98:kin.
Löytyy sekä 60 ja 61:stä kunhan malttaa katsella ja kun sopiva löytyy niin sutena kiinni.
60:n muuten saa turbolle muuta kuin vaihtaa koneen 61:stä, tyyppi on molemmilla yhtenevä.
Terveisin¨.
L-200.juuri niin eti ihmeesä jo valmis paku alakaa olla tuo pakuksi rekisteröinti tänäpäivänä meleko hankalaa hommaa ja se vaara on olemassa että muuttuu takas hlö autoksi...ja vältä kattokorotuksia ne pilaa auton totaalisesti...
- Jusa
lantikka kirjoitti:
juuri niin eti ihmeesä jo valmis paku alakaa olla tuo pakuksi rekisteröinti tänäpäivänä meleko hankalaa hommaa ja se vaara on olemassa että muuttuu takas hlö autoksi...ja vältä kattokorotuksia ne pilaa auton totaalisesti...
täysin oikeassa.En minä ainakaan ota millään sellaisesta korotettua .On se kyllä yhtä helvettiä täällä "sarvikuonojen maassa",kun pitää köyhällä "raiskata" komia auto verotuksen takia.
Senkö sitten voisi tuon Land Cruiserin rekisteröidä 3-henkilön pakuksi vielä silläi että ottaa takapenkit kokonaan poissa. - l-200
Jusa kirjoitti:
täysin oikeassa.En minä ainakaan ota millään sellaisesta korotettua .On se kyllä yhtä helvettiä täällä "sarvikuonojen maassa",kun pitää köyhällä "raiskata" komia auto verotuksen takia.
Senkö sitten voisi tuon Land Cruiserin rekisteröidä 3-henkilön pakuksi vielä silläi että ottaa takapenkit kokonaan poissa.No niin.
Eli, alennetun autoveron alaiset maastohenkilöautot(M1G-luokan ajoneuvo, ensi rek ennen 3.5.1993) ja tälläisen muuttaminen pakuksi vaatii autoverolain 23§ ja 24§ pykälien täyttymisen eli tuon "kuitusen kuution" korotuksen jotta tavaratilan mitat täyttyvät(ja auton saa pilalle), myös takapenkit tulee poistaa eli auto on käytännössä 1 1(1 2 mikäli sohvapenkki edessä) paikkainen. Alennetun autoveron alainen Hj ei muutu pakuksi pelkästään takapenkit poistamalla, joko kuutio katolle, maksa autovero(luokkaa 10 tuhatta €) tai tee siitä huoltoauto(pakun kv vero ja ei kottokuutiota, tosin autoa ei voi muuttaa henkilöautoksi ilman autoveron uudelleen maksuunpanoa)
Silloin tällöin myyntiin tulee myös HJ:tä 3 3 hlö pakuina joissa ei ole kattokorotusta, nämä on muutettu pakuiksi joskus aikoinaan joilloin laki on sallinut tälläisen muutoksen. Näitä pakuja tämä nykyinen "farkkupaku"-laki ei kosketa mitenkään koska nämä ajoneuvot on laissa olevan päivämäärän perusteella rajattu lain ulkopuolelle.
Täyden autoveron alaisen maasturin(ensirek 3.5.1993 ja uudemmat) voi muuttaa pakuksi mutta tämä muutos ei vaikuta kv veron määrään. Tämä johtuu siitä kun eräs virkamies jonka nimeä en sano pompotti eduskunnassa HE190/2004 läpi että läpsähti. Koko sirkus meni täysin verokikkailuun erikoistuneen virkemiehen pillin mukaan ja vain muutama edustaja huomasi mistä on kyse. Vanha sanonta "lapsi meni pesuveden mukana" toimi hienosti tässäkin.
Näin se homma etenee soviet-finlandissa jossa autoilija on rikollinen ja kateus ainoa todellinen voima jota kansa palvoo.
Terveisin.
L-200. - Jusa
l-200 kirjoitti:
No niin.
Eli, alennetun autoveron alaiset maastohenkilöautot(M1G-luokan ajoneuvo, ensi rek ennen 3.5.1993) ja tälläisen muuttaminen pakuksi vaatii autoverolain 23§ ja 24§ pykälien täyttymisen eli tuon "kuitusen kuution" korotuksen jotta tavaratilan mitat täyttyvät(ja auton saa pilalle), myös takapenkit tulee poistaa eli auto on käytännössä 1 1(1 2 mikäli sohvapenkki edessä) paikkainen. Alennetun autoveron alainen Hj ei muutu pakuksi pelkästään takapenkit poistamalla, joko kuutio katolle, maksa autovero(luokkaa 10 tuhatta €) tai tee siitä huoltoauto(pakun kv vero ja ei kottokuutiota, tosin autoa ei voi muuttaa henkilöautoksi ilman autoveron uudelleen maksuunpanoa)
Silloin tällöin myyntiin tulee myös HJ:tä 3 3 hlö pakuina joissa ei ole kattokorotusta, nämä on muutettu pakuiksi joskus aikoinaan joilloin laki on sallinut tälläisen muutoksen. Näitä pakuja tämä nykyinen "farkkupaku"-laki ei kosketa mitenkään koska nämä ajoneuvot on laissa olevan päivämäärän perusteella rajattu lain ulkopuolelle.
Täyden autoveron alaisen maasturin(ensirek 3.5.1993 ja uudemmat) voi muuttaa pakuksi mutta tämä muutos ei vaikuta kv veron määrään. Tämä johtuu siitä kun eräs virkamies jonka nimeä en sano pompotti eduskunnassa HE190/2004 läpi että läpsähti. Koko sirkus meni täysin verokikkailuun erikoistuneen virkemiehen pillin mukaan ja vain muutama edustaja huomasi mistä on kyse. Vanha sanonta "lapsi meni pesuveden mukana" toimi hienosti tässäkin.
Näin se homma etenee soviet-finlandissa jossa autoilija on rikollinen ja kateus ainoa todellinen voima jota kansa palvoo.
Terveisin.
L-200.sekä tekniikasta ja pakuksi muuttamisesta,näistä kommenteista on varmaan hyötyä monelle muullekin kuin minulle,onneksi on pysynyt asialinjalla tämä meidän keskustelu poislukien tuo "nuhvi" onneksi hänkin ymmärsi että tässä keskustellaan oikeista asioista.
Joo kyllä minä olen katellut kp jo puolivuotta etsien sitä oikeaa,mutta kun haluaisin vähän ajetun ja ei ruosteista,ja tekniikaltaan kunnossa olevan kun en itse oikein taida tuota remontin tekoa ja jos pajalle joutuu viemään niin se on kallista.Niin että minulla taitaa olla edessä mahdoton yhtälö.Kyllä niitä muutamia siistejäkin on tullut vastaan,mutta niissä on sitten hirveän kova tuo hinta,sehän ei haittaisi vaikka pikkaisen maksaisikin ylimääräistä hyvä kuntoisesta jos tekee siitä pito auton,mutta jos käy niin että ei tykkää autosta ja haluaa luopua niin siitä tulee äkkiä 1000€-2000€ laskua.
Paljonko on se ajomäärä minkä vaihteisto kestää normaalissa ajossa jos on huollettu.
Moottorihan niissä kyllä kestää,jos ei ole pantu kovasta pakkasesta ilman lokilämmitystä käymään.
Kirjoitan edelleen HJ-60/HJ-61:stä - lantikka
Jusa kirjoitti:
sekä tekniikasta ja pakuksi muuttamisesta,näistä kommenteista on varmaan hyötyä monelle muullekin kuin minulle,onneksi on pysynyt asialinjalla tämä meidän keskustelu poislukien tuo "nuhvi" onneksi hänkin ymmärsi että tässä keskustellaan oikeista asioista.
Joo kyllä minä olen katellut kp jo puolivuotta etsien sitä oikeaa,mutta kun haluaisin vähän ajetun ja ei ruosteista,ja tekniikaltaan kunnossa olevan kun en itse oikein taida tuota remontin tekoa ja jos pajalle joutuu viemään niin se on kallista.Niin että minulla taitaa olla edessä mahdoton yhtälö.Kyllä niitä muutamia siistejäkin on tullut vastaan,mutta niissä on sitten hirveän kova tuo hinta,sehän ei haittaisi vaikka pikkaisen maksaisikin ylimääräistä hyvä kuntoisesta jos tekee siitä pito auton,mutta jos käy niin että ei tykkää autosta ja haluaa luopua niin siitä tulee äkkiä 1000€-2000€ laskua.
Paljonko on se ajomäärä minkä vaihteisto kestää normaalissa ajossa jos on huollettu.
Moottorihan niissä kyllä kestää,jos ei ole pantu kovasta pakkasesta ilman lokilämmitystä käymään.
Kirjoitan edelleen HJ-60/HJ-61:stäkyllähänse vaihtteistto kestää sen minkä konekkin jos huollot on tehty,,,ainahan on olemassa mahdollisuus että se laatikko porsii jo ensi metreillä vaikka myyjä vakuuttaa olevan sen kunnossa,onhan siellä niin paljon liikkuvaa osaa,,,mutta tässäpä ois sulle pari kikkaa jolla saat laatikon kunnon testattua. kun aja t 4 vaihde kytkettynä ja löysäät kaasun kepistä kiinni pitämättä vaihteen pitäisi pysyä kykettynä.-vaihteen pois kytkeytyminen ei tarkoita vaihteistovikaa jos se kytkeytyy pois ilman ääntä,eli et huomaa vasta kun seuraavankerran polkaset kaasua.tämä johtuu siitä että lantikan kepi on niin pikä ja kumityynyt jotka pitävät kepin jämäkkänä ovat kuluneet.eli ei vikaa, hyvin korjattavissa,tämä tulee ilmi 4-5vaihteilla.toinen on kun ajat hieman liian isolla vaihteella eli vedätän kuuntele alkaako laatikko rohista,tai volista , kokkeile myös keppiä vapiseeko kovin pahasti.jakovaihteistossa voi myös olla ongelmana se että ei pysy nopea 4-veto kykettynä,tämä omgelma lähinnä 60 , 61 on sähköinen nopean 4-vedon kytkentä eli nappi kojetaulussa,kun testaat elä tuijota syttyykö valo koje taulussa 4-vedon merkiksi sillä yleensä valo on palanut. napalukot on lantikassa käsinkytkettävää mallia vauhdista 4-vedon kykentä ilman napalukkojen kytkemistä voi aiheuttaa todella pahan karahduksen,jote aina lukot päälle ennen testiä,et silloin ainakaan itse aiheuta vikaa,,kikkoja olisi vaikka kuinka monta mutta iitä on näin vaikea kertoa,mutta kysy lisää jos tarttee...
- Jusa
lantikka kirjoitti:
kyllähänse vaihtteistto kestää sen minkä konekkin jos huollot on tehty,,,ainahan on olemassa mahdollisuus että se laatikko porsii jo ensi metreillä vaikka myyjä vakuuttaa olevan sen kunnossa,onhan siellä niin paljon liikkuvaa osaa,,,mutta tässäpä ois sulle pari kikkaa jolla saat laatikon kunnon testattua. kun aja t 4 vaihde kytkettynä ja löysäät kaasun kepistä kiinni pitämättä vaihteen pitäisi pysyä kykettynä.-vaihteen pois kytkeytyminen ei tarkoita vaihteistovikaa jos se kytkeytyy pois ilman ääntä,eli et huomaa vasta kun seuraavankerran polkaset kaasua.tämä johtuu siitä että lantikan kepi on niin pikä ja kumityynyt jotka pitävät kepin jämäkkänä ovat kuluneet.eli ei vikaa, hyvin korjattavissa,tämä tulee ilmi 4-5vaihteilla.toinen on kun ajat hieman liian isolla vaihteella eli vedätän kuuntele alkaako laatikko rohista,tai volista , kokkeile myös keppiä vapiseeko kovin pahasti.jakovaihteistossa voi myös olla ongelmana se että ei pysy nopea 4-veto kykettynä,tämä omgelma lähinnä 60 , 61 on sähköinen nopean 4-vedon kytkentä eli nappi kojetaulussa,kun testaat elä tuijota syttyykö valo koje taulussa 4-vedon merkiksi sillä yleensä valo on palanut. napalukot on lantikassa käsinkytkettävää mallia vauhdista 4-vedon kykentä ilman napalukkojen kytkemistä voi aiheuttaa todella pahan karahduksen,jote aina lukot päälle ennen testiä,et silloin ainakaan itse aiheuta vikaa,,kikkoja olisi vaikka kuinka monta mutta iitä on näin vaikea kertoa,mutta kysy lisää jos tarttee...
Paljonko on ketjun vaihtoväli,pitääkö vaihtaa samalla mitään muuta esim. kiristimet ,ohjauspyörät.
Entä millainen on mukana oleva manuuali,käykö siitä hyvin selväksi nelivedon käyttö.
Sitten mitä ovat käyvät hinnat,oletuksena pakut
vuosimalli 86 kuntohyvä HJ-60 vuosimalli 86 kuntohyvä HJ-61
vuosimalli 87 kuntohyvä HJ-60 vuosimalli 87 kuntohyvä HJ-61
vuosimalli 88 kuntohyvä HJ-60 vuosimalli 88 kuntohyvä HJ-61
vuosimalli 89 kuntohyvä HJ-60 vuosimalli 89 kuntohyvä HJ-61
Oletuksena kaikilla ajettu alle 400000tkm - ...vaan systeemi on mekaani...
Jusa kirjoitti:
Paljonko on ketjun vaihtoväli,pitääkö vaihtaa samalla mitään muuta esim. kiristimet ,ohjauspyörät.
Entä millainen on mukana oleva manuuali,käykö siitä hyvin selväksi nelivedon käyttö.
Sitten mitä ovat käyvät hinnat,oletuksena pakut
vuosimalli 86 kuntohyvä HJ-60 vuosimalli 86 kuntohyvä HJ-61
vuosimalli 87 kuntohyvä HJ-60 vuosimalli 87 kuntohyvä HJ-61
vuosimalli 88 kuntohyvä HJ-60 vuosimalli 88 kuntohyvä HJ-61
vuosimalli 89 kuntohyvä HJ-60 vuosimalli 89 kuntohyvä HJ-61
Oletuksena kaikilla ajettu alle 400000tkmVaihtoja nei siis tule. Tomii samalla tekniikalla kuin minissa traktoreissa =tapit
- Jusa
...vaan systeemi on mekaani... kirjoitti:
Vaihtoja nei siis tule. Tomii samalla tekniikalla kuin minissa traktoreissa =tapit
tapit sitten koko moottorin iän ilman vaihtamatta.
- Land Rover on lantikka
lantikka kirjoitti:
ja yleensä jos sanotaan että tehty remonttia nii siinä tarkoitetaan luultavasti ennalta ekäisevää toimintaa elikkä jako-vaihteiston ja vaihteiston väliset stefat on vaihettu ettei pääse jako-askista kaikki öljyt vuotamaan vaihteiston puolelle,tämä on oikeastaan ainut lantikan tyyppivika,elikkä suurinpiirtein kaikkien lantikan omistajien tiedossa,jotenka ostohetkellä kannattee kysyä asiasta,,,oletko ajatellut ajaa normaali diesel-verolla vaa meinaatko katella pakuna,,,on nääs suht kallis tuo vero,ku sehä määräytyy painon mukaan ja lantikka kuiteski painaa melkein 3000kg...
ettäs tiedät!
- lantikka
Jusa kirjoitti:
Paljonko on ketjun vaihtoväli,pitääkö vaihtaa samalla mitään muuta esim. kiristimet ,ohjauspyörät.
Entä millainen on mukana oleva manuuali,käykö siitä hyvin selväksi nelivedon käyttö.
Sitten mitä ovat käyvät hinnat,oletuksena pakut
vuosimalli 86 kuntohyvä HJ-60 vuosimalli 86 kuntohyvä HJ-61
vuosimalli 87 kuntohyvä HJ-60 vuosimalli 87 kuntohyvä HJ-61
vuosimalli 88 kuntohyvä HJ-60 vuosimalli 88 kuntohyvä HJ-61
vuosimalli 89 kuntohyvä HJ-60 vuosimalli 89 kuntohyvä HJ-61
Oletuksena kaikilla ajettu alle 400000tkmnuista hintoista on tosipaha mennä sanomaan,itse osti vm-89 lantikan ja maksoin siitä autoliikkeeseen 5000€ autoon piti tehä etupään remppa eli stefat kaikki uusiksi mutta voimansiirtoon ei tarvinnu koskea,sitten kaikissa 60/61 jouset ovat loppu eli vaihdoin uudet lehtijousetkin,ostin jouset keminmaasta .pajakulmasta. sitten puolivuotta ajoa,yksi etupääremontti piti tehdä kun sain akselin poikki yrittäessä ojasta lukkopäällä ylös,voiman edessä oli raudankin antauduttuva,ja takapään akselin laakerit uusiksi ja auto myyntiin hp 10000€ tein vaihtokaupan vm-86 lantikkaan joka oli 6-hlö paku ja 5000€rahaa väliin minun hyväkseni,tähänkin autoon uuvet jouset sekä uuvet renkaat ja vanteet,auto varastettiin ja renkaat vietiin sekä tuulilasi särettiin,vakuutusyhtiöltä rahat ja auto kuntoon ja taas puolivuotta ajoa ilman mitään senkummempaa remonttia ainostaan startin hilut uusiksi,asensin jälkeenpäin alkuperäisen vinssin ja auto myyntiin rahaa sain 7000€ eli kyllä kunnossa olevista autoista joutuu pulittamaan sievoisen tukun rahaa,mutta ehottomasti jos taitoa riittää kannattee ostaa huonokuntoinen ja itse kunnostaa tulee paljon halvemmaksi ja on ainakin luotettavampaa ajoa kun tietää mitä on tehty!
- l-200
No niin,
HJ:den ruoste on lähinnä rungon takaosan ongelmaa sekä korin takaosa mätänee, takaluukku ja ovien alareunat. Siinä on pahimmat paikat.
HJ:t ovat paljon ajettuja ja autot ovat rakenteiltaan järeitä ja kestäviä. Kuitenkin kannattaa varautua että tuon puolen millin jälkeen on syytä asennoitua remontteihin. Eihän kukaan oikeasti oleta että jos autolla ajetaan matka joka vastaa yli 12 kierrosta maapallon ympäri niin matkalta ei jää mitään jälkiä minnekkään, minä en ainakaan olettaisi moista sillä pettäisin vain itseäni siinä oletuksessa.
Tuolta kun kyselee asiallisesti järkeviä niin tulee tietoa niin että päätä rupeaa pakottamaan,
http://www.petrisimolin.com/ThePalsta/default.asp?CAT_ID=24
Koitappa sieltä, faktan tärppi on varmemmalla tasolla kuin muualla, sieltä muuten löytyy myös myytävää kivaakin, sinne vain sekaan.
Terveisin.
L-200.- Jusa
nämäkin asiat,kun hankkimassa autoa
- Jusa
tojosta nuin paljon ja kirjoitat vielä asiallisesti,vaikka nimimerkistä päätellen olet Mitsun mies ,eikö L200 ole lavamallin mitsu. :-)
- l-200
Jusa kirjoitti:
tojosta nuin paljon ja kirjoitat vielä asiallisesti,vaikka nimimerkistä päätellen olet Mitsun mies ,eikö L200 ole lavamallin mitsu. :-)
No niin.
Ei kait sillä ole väliä vaikka nimimerkkinä olisi rautanaula ja miten kirjoittaa ja mistä asiasta.
Tuo L-200 jota käytän on vain valittu eräästä syystä nikiksi jota tulee käytettyä kun se kerran on rekisteröity nimimerkki.
Itsellä on pajero ajossa joten ei pidä erehtyä nikin vuoksi ja kyllä L200 on mitsun lavapaku.
Vanhemmissa maastureissa ja lavureissa perustekniset ratkaisut ovat hyvin lähellä toisiaan. Erillinen runko, hytti, suht simppeli tekniikka ja järeä rakenne. Ruostepaikat kyllä tulee tutuiksi kun selailee palstoja, netistä voi näköjään oikeastikkin oppia jotain :).
Tekniset ratkaisut pääpiirteittäin ovat likimain samoja niin moottoreissa kuin vaihteistoissakin, valmistajan nimi vain vaihtelee muuten kyllä ihan kuin samasta mutista tulisi ulos. Kovin paljon uutta ruutia ei ole keksitty sitten alkuaikojen, vain hiottu koneita parempaan suuntaan, jotkut sanovat sitä kehitykseksi. Bensiinimoottori toimii yhä samoilla periaatteilla kuin alkujaankin, samoin diesel, hyötysuhdetta vain paranneltu.
Erästä HoJoa on aikoinaan tullut seurattua läheltä,joten auto on sitä kautta tuttu. Samoin -90 nissanin K-C on niin tuttu kuin auto vain voi olla, ollut meillä perheessä jo iät ja ajat. En edes arvioi kauanko ollut kun ei yksinkertaisesti osaa sanoa että onko se rotjake ollut jo 8, 9 vai 10 vuotta talossa, ei muista enää mutta otteestahan tuo selviäisi katsomalla. Nyt siihen lätsään pitäisi laitella uusi ovenkahva kun perkule kahva mokoma meni poikki pakkasessa kun ovi oli jäätynyt kiinni, kahva jäi vain käteen :D.
Ei noiden vanhojen kanssa mene sormi niin helposti suuhun, uusien kanssa voi ola jo vähän ihmeissään. En muuten ole mikään mekaanikko sitten, ihan maalaisjärjellä noita on setvitty tähän päivään saakka eikä ole tarvinnut jalkamieheksi joutua.
Terveisin.
L-200. - Jusa
l-200 kirjoitti:
No niin.
Ei kait sillä ole väliä vaikka nimimerkkinä olisi rautanaula ja miten kirjoittaa ja mistä asiasta.
Tuo L-200 jota käytän on vain valittu eräästä syystä nikiksi jota tulee käytettyä kun se kerran on rekisteröity nimimerkki.
Itsellä on pajero ajossa joten ei pidä erehtyä nikin vuoksi ja kyllä L200 on mitsun lavapaku.
Vanhemmissa maastureissa ja lavureissa perustekniset ratkaisut ovat hyvin lähellä toisiaan. Erillinen runko, hytti, suht simppeli tekniikka ja järeä rakenne. Ruostepaikat kyllä tulee tutuiksi kun selailee palstoja, netistä voi näköjään oikeastikkin oppia jotain :).
Tekniset ratkaisut pääpiirteittäin ovat likimain samoja niin moottoreissa kuin vaihteistoissakin, valmistajan nimi vain vaihtelee muuten kyllä ihan kuin samasta mutista tulisi ulos. Kovin paljon uutta ruutia ei ole keksitty sitten alkuaikojen, vain hiottu koneita parempaan suuntaan, jotkut sanovat sitä kehitykseksi. Bensiinimoottori toimii yhä samoilla periaatteilla kuin alkujaankin, samoin diesel, hyötysuhdetta vain paranneltu.
Erästä HoJoa on aikoinaan tullut seurattua läheltä,joten auto on sitä kautta tuttu. Samoin -90 nissanin K-C on niin tuttu kuin auto vain voi olla, ollut meillä perheessä jo iät ja ajat. En edes arvioi kauanko ollut kun ei yksinkertaisesti osaa sanoa että onko se rotjake ollut jo 8, 9 vai 10 vuotta talossa, ei muista enää mutta otteestahan tuo selviäisi katsomalla. Nyt siihen lätsään pitäisi laitella uusi ovenkahva kun perkule kahva mokoma meni poikki pakkasessa kun ovi oli jäätynyt kiinni, kahva jäi vain käteen :D.
Ei noiden vanhojen kanssa mene sormi niin helposti suuhun, uusien kanssa voi ola jo vähän ihmeissään. En muuten ole mikään mekaanikko sitten, ihan maalaisjärjellä noita on setvitty tähän päivään saakka eikä ole tarvinnut jalkamieheksi joutua.
Terveisin.
L-200.Joo kyllä tästä suomi24:stä on ollut minulle suurta apua oikea korkeakoulu ainakin näissä maasturi asioissa.Olen kerännyt erilliseen kansioon kaikki tärkeät asia Land Cruiserista,niin että kohta minullakin ainakin teoreettistä tietoa autosta.
Myöskin atk-asioissa täältä saa hirveän hyvää tietoa ja nopeasti.
Mitä mieltä sinä olet tuosta hintapolitiikasta,panin kyselyn tuohon HJ-61 nikin alle,mutta hän ei ole ehtinyt vielä vastaamaan.
Tunnetko myöskin tuon uudemman mallin HDJ-80,onko edelleen yhtä hyvä kuin nämä hj-60/hj-61.
Minä vuosina niitä on valnmistettu,niitäkin voisi olla pakuna,jotka ovat rekisteröity ennen vuotta 93.
Vai mitä olet asiasta mieltä. - hj for ever
Ei hj60/61 tekniikkaa rikki saa ajamalla kunhan aikanaan pitää autosta huolta.omaan 60 tuli kilsoja 486000 ja kaverilla 609000 vm81 kaverin koneeseen vaihdettu nokka-akseli kun olikulunu urille,samalla hiottiin keinuvivuista kulumat pois.älkää menkö poraamaan konetta ylikokoon 4sylinterin seinämä saattaa tulla liian ohueksi väsyy ja halkeaa.lisäksi ylikoko mäntiä saa vain toyotalta a 130e kappale eikä sisällä männänrengasta.
- toitzu
En nyt jaksanu lukea kaikkia juttuja läpi, eli en tiedä joko joku jo kertoi että moottorit ovat täysin erilaisia HJ60 ja 61:ssä.
HJ60:n moottori on 2H, joka on noin 100 heponen esikammiodiesel.
HJ61:n motti taas puolestaan suoaruiskutteinen 12H-T, jossa on tehoa 136 hv ja vääntöä rutkasti enemmän kuin 2H:ssa.
Kulutus on myös 61:ssä jopa pari litraa pienempi!
Samoin kaikissa 61:ssä on lukkoakselit, kun vain muutamat 60:t on niillä varustettu.- lantikka
juu muuten oikein mutta vanhoissa 61 esim vm-86 mallissa ei ole vielä lukkoakseleita,vasta 87 jälkeen on jokaisessa 61 lukot.
- hj for ever
Ittellä 60 jolla ajettu melkeen 500000 ja isäukolla 61 turbo 260000km ajettiin edellis kesänä peräsin Turusta Kuusamoon ja takasin mun 60 kulutti 8.6litraa/sadalla ja 61 8.9l/100km.
- Nuhvi
hj for ever kirjoitti:
Ittellä 60 jolla ajettu melkeen 500000 ja isäukolla 61 turbo 260000km ajettiin edellis kesänä peräsin Turusta Kuusamoon ja takasin mun 60 kulutti 8.6litraa/sadalla ja 61 8.9l/100km.
Osta nyt ihmeessä nuffield DM4! siinä 3.8l Diesel 52hv tai 60 hv. Riippuu mittaus tavasta!
siin on 10 2 vaidetta ja kulkee 70 km/h, jos ottaa ilmanputsarin irti! niin ja maavara on enemmän kun jossain maasturissa, 48cm öljypohjan alla ja 70cm etuakselin alla. vertaa defenderiin tai hiluxiin niin puolet vähemmän 22-24cm! - V***uilu riittää
Nuhvi kirjoitti:
Osta nyt ihmeessä nuffield DM4! siinä 3.8l Diesel 52hv tai 60 hv. Riippuu mittaus tavasta!
siin on 10 2 vaidetta ja kulkee 70 km/h, jos ottaa ilmanputsarin irti! niin ja maavara on enemmän kun jossain maasturissa, 48cm öljypohjan alla ja 70cm etuakselin alla. vertaa defenderiin tai hiluxiin niin puolet vähemmän 22-24cm!Suosittelen
- hmph.
V***uilu riittää kirjoitti:
Suosittelen
Piti sitten nostaa 6 vuotta vanhaa roskaa?
Voihan juma.
- 13+1
Uazi on vastaava auto, tosin menee maastossa paremmin, mutta kuitenkin yhtä ruma. Eli, ota UAZ.
- jeej
Jatketaas keskustelua = )
Millainen on tänä päivänä hj60 1980 ?- WJ
maatunut
- jeej
Entä HJ61 1990 ?
- rotankolo
8 vuotta pellonlaidas. Öljyt sisään, löpöö tankkiin ja akku kiinni. 5 sekuntia pyörittelyä hehkun jälkeen ja käyntiin :) hj 60 toimii!
- hj61hj61
itse asias hj60 on tehty hiukan vahvemmasta pellistä kun hj61 ja monasti 60 on koriltaan huomattavasti parempi kun 61 tänäpäivänä. itselläni on 61 jossa runko kori on hitsaamattomat, ovet takaluukut yms huippukunnossa ikäisekseen mutta se on seurausta siitä että meillä on autoja aina huollettu ja hj on ollut talossa viimmeiset 15v.. mittarissa yli 530tkm mutta auto toimii kuin ajatus. :)
- kallejussi
noitten romujen kulutukset on enempi kuin 20 ltrr 100km uutena kulutus oli 13ltr 100km penssa koneella kulutus on yli 25 ltr 100 km
- kallejussi
LC 200 on kaikin puolin mukava peli. mutta taynna sahko leluja ja romua ja rihkamaa huono moottori jarrutus
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581371Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491185Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä221104Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2111060- 1261041
Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223984Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk307947- 42919
- 72885
- 73859