kuollut hammas?

aurinko

onko kokemuksia kuolleen hampaan juurihoidosta?
itselleni tehdään juurihoito (aloitettu jo),
mutta kuollut hammas on aiheuttanut mätäpesäkkeen leukaluuhun, joten aloitettu hoito kestää viikkoja.

kipua en pelkää, minulle on tehty kaksi implanttia onnettomuuden seurauksena ja puudutus on auttanut aina 100%, eli kipua en ole tuntenut.

kiinnostaakin,
tulehdus ja kuollut hammas - onko riskejä?

11

12609

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohdintaa

Kuten varmaankin tiedät, kuollut on kuollut, ja sen mahdollisuudet puolustautua, esim. bakteerien hyäkkäyksiä vastaan on olemattomat. Siispä tällaisen mätäpesäkkeen löytyminen kuolleen hampaan alta, ei todellakaan ole mikään yllätys!
      Voisi kuvitella, että yleensäkin juurihoitoja vältettäisiin viimeiseen asti, jonka seurauksena syntyy tämä puolustuskyvytön kuollut hammas, ja bakteerien kasvualusta! Ainakin jos ajattelee sitä kovin mainostettua sairauksien ja vaivojen ENNAKOLTA EHKÄISEMISTÄ!

• jos

hammas on kuollut jo, esim tapaturmaisesti, niin se on pakko juurihoitaa, muuten tulee tulehdus ja paljon kipua joka tapauksessa. Sitten sopii vaan toivoa että juurihoito onnistuu. Jos ei, niin sitten on taas leikkaus edessä. Mulla tehtiin sellainen viime syksynä ja vieläkin leukaa aristaa.

• aurinko
        jos kirjoitti:

hammas on kuollut jo, esim tapaturmaisesti, niin se on pakko juurihoitaa, muuten tulee tulehdus ja paljon kipua joka tapauksessa. Sitten sopii vaan toivoa että juurihoito onnistuu. Jos ei, niin sitten on taas leikkaus edessä. Mulla tehtiin sellainen viime syksynä ja vieläkin leukaa aristaa.

kannattaisiko mieluummin laittaa implantti
        kuin juurihoitaa hammas?

olen hieman seurannut keskustelua,
        oma juurihoitoni on vielä tuon kuolleen hampaan osalta kesken, eli vielä varmaan voisin muuttaa mieltäni ja revityttää koko kuolleen hampaan pois, ja laittaa implantin tilalle.

kaksi jo olemassa olevaa implanttia ovat toimineet oikein nätisti jo kohta 15 vuotta.

• kirjoittaja
        aurinko kirjoitti:

kannattaisiko mieluummin laittaa implantti
        kuin juurihoitaa hammas?

olen hieman seurannut keskustelua,
        oma juurihoitoni on vielä tuon kuolleen hampaan osalta kesken, eli vielä varmaan voisin muuttaa mieltäni ja revityttää koko kuolleen hampaan pois, ja laittaa implantin tilalle.

kaksi jo olemassa olevaa implanttia ovat toimineet oikein nätisti jo kohta 15 vuotta.

mulla on monta kauan sitten juurihoidettua hammasta. Kyllä ne toimivat ihan hyvin vuuosikaudet, jos vaan hoito onnistuu. Kaikkia hamapaita ei saa juurihoidettua, jos on esim käyrät kanavat tai sivukanavia tai jotain muuta ongelmaa. Implanttihan on hyvin kallis vaihtoehto, jos hammas saadaan kuntoon juurihoidolla se kannattaa ensin tehdä.

• Kuollut hammas
        kirjoittaja kirjoitti:

mulla on monta kauan sitten juurihoidettua hammasta. Kyllä ne toimivat ihan hyvin vuuosikaudet, jos vaan hoito onnistuu. Kaikkia hamapaita ei saa juurihoidettua, jos on esim käyrät kanavat tai sivukanavia tai jotain muuta ongelmaa. Implanttihan on hyvin kallis vaihtoehto, jos hammas saadaan kuntoon juurihoidolla se kannattaa ensin tehdä.

Tehtiin eilen hampaan avaus ja aloitettiin juurihoito.Hammas "äitiyityi" hiljalleen kosketus araks.Otin buranaa että sain nukuttua,syöminenkin on kivuliasta.Onko tämä tavallista ja kannattaako odottaa kivun häviämistä.Kysyn kokemuksia,kuolleen hampaan hoidosta.

• kirjoittaja
        Kuollut hammas kirjoitti:

Tehtiin eilen hampaan avaus ja aloitettiin juurihoito.Hammas "äitiyityi" hiljalleen kosketus araks.Otin buranaa että sain nukuttua,syöminenkin on kivuliasta.Onko tämä tavallista ja kannattaako odottaa kivun häviämistä.Kysyn kokemuksia,kuolleen hampaan hoidosta.

Minun kokemuksen ovat tällaiset: Hampaan hermo kuoleentui virheellisen purennan takia. Tämä prosessi kesti useita viikkoja erittäin kovien kipukohtausten saattelemana. En tiennyt mistä oli kyse, ennen kuin pääsin omalle hammaslääkärilleni, kun hän palasi lomalta. Hampaan juurihoito aloitettiin heti, mutta epäonnekseni hampaassa oli sivukanava joten juuren alapäähän jäi tulehduspesäke jota ei saatu hoidettua. Hammaslääkärikammoisena annoin asian olla useita vuosia, välillä hammas oli kipeä, välillä ei. Sitten rohkaisin mieleni ja menin hammaslääkärini vaatimuksesta tällaisiin ongelmiin erikoistuneen hammaslääkärin vastaanotolle. Hän oli kyllä taitava ja kaikinpuolin mukava lääkäri, mutta ei voinut minun hampaalleni mitään. Juurikanavaa ei voinut putsata. Silloin suositeltiin leikkausta, jolloin hampaan juuri putsataan "ulkokautta" Taas annoin mennä pari vuotta pelon ja rahanpuutteen takia. Röntgenkuvissa näkyi koko ajan se tulehduspesäke, mutta kun ei se koko ajan vaivannut, niin työnsin leikkausta eteenpäin. Viime syksynä se sitten vihdoin leikattiin. Kokemus ei ollut aivan miellyttävä, mutta turhaan olin sitä niin paljon pelännyt, helpommin se kuitenkin sujui kuin olin kuvitellut Nyt leikkauksesta on jo puolisen vuotta mutta leuassa tuntuu vielä aristava kohta. Hammaslääkäri sanoo että tämä voi jatkua vaikka vuoden, koska leikattu luu kasvaa takaisin niin hitaasti, ja mulla oli ollut se tulehdus niin kauan. Kuitenkin olen iloinen että hammasta ei ole poistettu eikä tarvinnut mitään siltaa tai implanttia laittaa.

• aurinko

hei, voin lohdutuksekseni sanoa sinulle, jolle eilen aloitettiin juurihoito, minullakin oli hirveät kivut noin 3vrk, sitten alkoi laantua eikä tarvi enää popsia kymmentä särkylääkettä päivässä. nyt juurihoidosta on kohta viikko, eikä satu juuri yhtään. tsemppiä!!
        hae hammaslääkäriltäsi kunnon särkylääkeresepti, jos kivut ovat aivan sietämättömät.

• Kuollut hammas
        aurinko kirjoitti:

hei, voin lohdutuksekseni sanoa sinulle, jolle eilen aloitettiin juurihoito, minullakin oli hirveät kivut noin 3vrk, sitten alkoi laantua eikä tarvi enää popsia kymmentä särkylääkettä päivässä. nyt juurihoidosta on kohta viikko, eikä satu juuri yhtään. tsemppiä!!
        hae hammaslääkäriltäsi kunnon särkylääkeresepti, jos kivut ovat aivan sietämättömät.

Kunnallinen hammashoito ei pelaa,kun yritin "omalle lääkärille"kivun vuoksi,mutta sain vaihtoehto puh no:ita yksityiseltä puolellta joten tänään tehdään jotain "toisen"lääkärin kanssa.Uskon sinun sanaan kolleeka että pääsen kivusta.Tsemppiä tässä tarvitaan.Kiitos!

• Kuollut hammas

Kunnallinen hammashoito ei pelaa,kun yritin "omalle lääkärille"kivun vuoksi,mutta sain vaihtoehto puh no:ita yksityiseltä puolellta joten tänään tehdään jotain "toisen"lääkärin kanssa.Uskon sinun sanaan kolleeka että pääsen kivusta.Tsemppiä tässä tarvitaan.Kiitos!

Nyt pääsin"toisen"lääkärin hoteisiin.Puudutti operoidun hampaan,kuvasi ja tulkitsi kuvasta että hermoa on onkalossa ei"märkää",tulehdusta on havaittavissa.Puudutus ei sanottavasti tehonnut kun lääkäri aloitti hampaan avauksen joten lopetti koko homman ja kysyi minulta voisinko tulla huomenna ja varaa aika,syö buranaa kivun lievittämiseksi.Näin tässä tänään, entä huomenna?

• Kuollut hammas

Nyt pääsin"toisen"lääkärin hoteisiin.Puudutti operoidun hampaan,kuvasi ja tulkitsi kuvasta että hermoa on onkalossa ei"märkää",tulehdusta on havaittavissa.Puudutus ei sanottavasti tehonnut kun lääkäri aloitti hampaan avauksen joten lopetti koko homman ja kysyi minulta voisinko tulla huomenna ja varaa aika,syö buranaa kivun lievittämiseksi.Näin tässä tänään, entä huomenna?

Liskojen yö kesti tähänpäivään asti,burana syöden joka helpotti ajoittain särkyä.Pääsin hammaslääkäriin, puolenpäivänaikaan.Puudutti "kuolleen"hampaan ja odotti että ei kipua tuntenut hampaassa.Avasi poraamalla hampaan onkalot mittaili tulehdusalueet ja poisti "hermojäämät"jota olisi pitänyt pitää toukokuun puoleenväliin kunnallisen hoito-ohjeen mukaan (HOITOTAKUU)???Onneksi pääsin yksityiselle kun oma h-lääkäri ollut paikalla ja tuskin järjestelmä olisi antanut myöden että olisin päässyt hoitoon,kun kanslisti ohjasi minut yksityselle hammaslääkäriasemalle.Uusi lääkepaikka hampaaseen ja baanalle.Viikon päästä juurihoito on ohi ja hampaassa uusi kruunu.Hymy on nyt herkässä kiitos yksityisen pätevän hammaslääkärin ja aikaa säästyi kahdella kuukaudella.

• täti

Liskojen yö kesti tähänpäivään asti,burana syöden joka helpotti ajoittain särkyä.Pääsin hammaslääkäriin, puolenpäivänaikaan.Puudutti "kuolleen"hampaan ja odotti että ei kipua tuntenut hampaassa.Avasi poraamalla hampaan onkalot mittaili tulehdusalueet ja poisti "hermojäämät"jota olisi pitänyt pitää toukokuun puoleenväliin kunnallisen hoito-ohjeen mukaan (HOITOTAKUU)???Onneksi pääsin yksityiselle kun oma h-lääkäri ollut paikalla ja tuskin järjestelmä olisi antanut myöden että olisin päässyt hoitoon,kun kanslisti ohjasi minut yksityselle hammaslääkäriasemalle.Uusi lääkepaikka hampaaseen ja baanalle.Viikon päästä juurihoito on ohi ja hampaassa uusi kruunu.Hymy on nyt herkässä kiitos yksityisen pätevän hammaslääkärin ja aikaa säästyi kahdella kuukaudella.

Kyllä oma hammas on aina oma hammas, vaikka olisikin juurihoidettu, eli kannattaa ensin kokeilla auttaako juurihoito ja jos ei, niin sitten vasta implantti. Implantti on aina huonompi vaihtoehto kuin oma hammas.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      20
      2664
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1291
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      947
    4. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      138
      925
    5. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      881
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      61
      842
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      806
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      795
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      165
      776
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      134
      725
    Aihe