kuollut hammas?

aurinko

onko kokemuksia kuolleen hampaan juurihoidosta?
itselleni tehdään juurihoito (aloitettu jo),
mutta kuollut hammas on aiheuttanut mätäpesäkkeen leukaluuhun, joten aloitettu hoito kestää viikkoja.

kipua en pelkää, minulle on tehty kaksi implanttia onnettomuuden seurauksena ja puudutus on auttanut aina 100%, eli kipua en ole tuntenut.

kiinnostaakin,
tulehdus ja kuollut hammas - onko riskejä?

11

13522

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pohdintaa

      Kuten varmaankin tiedät, kuollut on kuollut, ja sen mahdollisuudet puolustautua, esim. bakteerien hyäkkäyksiä vastaan on olemattomat. Siispä tällaisen mätäpesäkkeen löytyminen kuolleen hampaan alta, ei todellakaan ole mikään yllätys!
      Voisi kuvitella, että yleensäkin juurihoitoja vältettäisiin viimeiseen asti, jonka seurauksena syntyy tämä puolustuskyvytön kuollut hammas, ja bakteerien kasvualusta! Ainakin jos ajattelee sitä kovin mainostettua sairauksien ja vaivojen ENNAKOLTA EHKÄISEMISTÄ!

      • jos

        hammas on kuollut jo, esim tapaturmaisesti, niin se on pakko juurihoitaa, muuten tulee tulehdus ja paljon kipua joka tapauksessa. Sitten sopii vaan toivoa että juurihoito onnistuu. Jos ei, niin sitten on taas leikkaus edessä. Mulla tehtiin sellainen viime syksynä ja vieläkin leukaa aristaa.


      • aurinko
        jos kirjoitti:

        hammas on kuollut jo, esim tapaturmaisesti, niin se on pakko juurihoitaa, muuten tulee tulehdus ja paljon kipua joka tapauksessa. Sitten sopii vaan toivoa että juurihoito onnistuu. Jos ei, niin sitten on taas leikkaus edessä. Mulla tehtiin sellainen viime syksynä ja vieläkin leukaa aristaa.

        kannattaisiko mieluummin laittaa implantti
        kuin juurihoitaa hammas?

        olen hieman seurannut keskustelua,
        oma juurihoitoni on vielä tuon kuolleen hampaan osalta kesken, eli vielä varmaan voisin muuttaa mieltäni ja revityttää koko kuolleen hampaan pois, ja laittaa implantin tilalle.

        kaksi jo olemassa olevaa implanttia ovat toimineet oikein nätisti jo kohta 15 vuotta.


      • kirjoittaja
        aurinko kirjoitti:

        kannattaisiko mieluummin laittaa implantti
        kuin juurihoitaa hammas?

        olen hieman seurannut keskustelua,
        oma juurihoitoni on vielä tuon kuolleen hampaan osalta kesken, eli vielä varmaan voisin muuttaa mieltäni ja revityttää koko kuolleen hampaan pois, ja laittaa implantin tilalle.

        kaksi jo olemassa olevaa implanttia ovat toimineet oikein nätisti jo kohta 15 vuotta.

        mulla on monta kauan sitten juurihoidettua hammasta. Kyllä ne toimivat ihan hyvin vuuosikaudet, jos vaan hoito onnistuu. Kaikkia hamapaita ei saa juurihoidettua, jos on esim käyrät kanavat tai sivukanavia tai jotain muuta ongelmaa. Implanttihan on hyvin kallis vaihtoehto, jos hammas saadaan kuntoon juurihoidolla se kannattaa ensin tehdä.


      • Kuollut hammas
        kirjoittaja kirjoitti:

        mulla on monta kauan sitten juurihoidettua hammasta. Kyllä ne toimivat ihan hyvin vuuosikaudet, jos vaan hoito onnistuu. Kaikkia hamapaita ei saa juurihoidettua, jos on esim käyrät kanavat tai sivukanavia tai jotain muuta ongelmaa. Implanttihan on hyvin kallis vaihtoehto, jos hammas saadaan kuntoon juurihoidolla se kannattaa ensin tehdä.

        Tehtiin eilen hampaan avaus ja aloitettiin juurihoito.Hammas "äitiyityi" hiljalleen kosketus araks.Otin buranaa että sain nukuttua,syöminenkin on kivuliasta.Onko tämä tavallista ja kannattaako odottaa kivun häviämistä.Kysyn kokemuksia,kuolleen hampaan hoidosta.


      • kirjoittaja
        Kuollut hammas kirjoitti:

        Tehtiin eilen hampaan avaus ja aloitettiin juurihoito.Hammas "äitiyityi" hiljalleen kosketus araks.Otin buranaa että sain nukuttua,syöminenkin on kivuliasta.Onko tämä tavallista ja kannattaako odottaa kivun häviämistä.Kysyn kokemuksia,kuolleen hampaan hoidosta.

        Minun kokemuksen ovat tällaiset: Hampaan hermo kuoleentui virheellisen purennan takia. Tämä prosessi kesti useita viikkoja erittäin kovien kipukohtausten saattelemana. En tiennyt mistä oli kyse, ennen kuin pääsin omalle hammaslääkärilleni, kun hän palasi lomalta. Hampaan juurihoito aloitettiin heti, mutta epäonnekseni hampaassa oli sivukanava joten juuren alapäähän jäi tulehduspesäke jota ei saatu hoidettua. Hammaslääkärikammoisena annoin asian olla useita vuosia, välillä hammas oli kipeä, välillä ei. Sitten rohkaisin mieleni ja menin hammaslääkärini vaatimuksesta tällaisiin ongelmiin erikoistuneen hammaslääkärin vastaanotolle. Hän oli kyllä taitava ja kaikinpuolin mukava lääkäri, mutta ei voinut minun hampaalleni mitään. Juurikanavaa ei voinut putsata. Silloin suositeltiin leikkausta, jolloin hampaan juuri putsataan "ulkokautta" Taas annoin mennä pari vuotta pelon ja rahanpuutteen takia. Röntgenkuvissa näkyi koko ajan se tulehduspesäke, mutta kun ei se koko ajan vaivannut, niin työnsin leikkausta eteenpäin. Viime syksynä se sitten vihdoin leikattiin. Kokemus ei ollut aivan miellyttävä, mutta turhaan olin sitä niin paljon pelännyt, helpommin se kuitenkin sujui kuin olin kuvitellut Nyt leikkauksesta on jo puolisen vuotta mutta leuassa tuntuu vielä aristava kohta. Hammaslääkäri sanoo että tämä voi jatkua vaikka vuoden, koska leikattu luu kasvaa takaisin niin hitaasti, ja mulla oli ollut se tulehdus niin kauan. Kuitenkin olen iloinen että hammasta ei ole poistettu eikä tarvinnut mitään siltaa tai implanttia laittaa.


      • aurinko
        Kuollut hammas kirjoitti:

        Tehtiin eilen hampaan avaus ja aloitettiin juurihoito.Hammas "äitiyityi" hiljalleen kosketus araks.Otin buranaa että sain nukuttua,syöminenkin on kivuliasta.Onko tämä tavallista ja kannattaako odottaa kivun häviämistä.Kysyn kokemuksia,kuolleen hampaan hoidosta.

        hei, voin lohdutuksekseni sanoa sinulle, jolle eilen aloitettiin juurihoito, minullakin oli hirveät kivut noin 3vrk, sitten alkoi laantua eikä tarvi enää popsia kymmentä särkylääkettä päivässä. nyt juurihoidosta on kohta viikko, eikä satu juuri yhtään. tsemppiä!!
        hae hammaslääkäriltäsi kunnon särkylääkeresepti, jos kivut ovat aivan sietämättömät.


      • Kuollut hammas
        aurinko kirjoitti:

        hei, voin lohdutuksekseni sanoa sinulle, jolle eilen aloitettiin juurihoito, minullakin oli hirveät kivut noin 3vrk, sitten alkoi laantua eikä tarvi enää popsia kymmentä särkylääkettä päivässä. nyt juurihoidosta on kohta viikko, eikä satu juuri yhtään. tsemppiä!!
        hae hammaslääkäriltäsi kunnon särkylääkeresepti, jos kivut ovat aivan sietämättömät.

        Kunnallinen hammashoito ei pelaa,kun yritin "omalle lääkärille"kivun vuoksi,mutta sain vaihtoehto puh no:ita yksityiseltä puolellta joten tänään tehdään jotain "toisen"lääkärin kanssa.Uskon sinun sanaan kolleeka että pääsen kivusta.Tsemppiä tässä tarvitaan.Kiitos!


      • Kuollut hammas
        Kuollut hammas kirjoitti:

        Kunnallinen hammashoito ei pelaa,kun yritin "omalle lääkärille"kivun vuoksi,mutta sain vaihtoehto puh no:ita yksityiseltä puolellta joten tänään tehdään jotain "toisen"lääkärin kanssa.Uskon sinun sanaan kolleeka että pääsen kivusta.Tsemppiä tässä tarvitaan.Kiitos!

        Nyt pääsin"toisen"lääkärin hoteisiin.Puudutti operoidun hampaan,kuvasi ja tulkitsi kuvasta että hermoa on onkalossa ei"märkää",tulehdusta on havaittavissa.Puudutus ei sanottavasti tehonnut kun lääkäri aloitti hampaan avauksen joten lopetti koko homman ja kysyi minulta voisinko tulla huomenna ja varaa aika,syö buranaa kivun lievittämiseksi.Näin tässä tänään, entä huomenna?


      • Kuollut hammas
        Kuollut hammas kirjoitti:

        Nyt pääsin"toisen"lääkärin hoteisiin.Puudutti operoidun hampaan,kuvasi ja tulkitsi kuvasta että hermoa on onkalossa ei"märkää",tulehdusta on havaittavissa.Puudutus ei sanottavasti tehonnut kun lääkäri aloitti hampaan avauksen joten lopetti koko homman ja kysyi minulta voisinko tulla huomenna ja varaa aika,syö buranaa kivun lievittämiseksi.Näin tässä tänään, entä huomenna?

        Liskojen yö kesti tähänpäivään asti,burana syöden joka helpotti ajoittain särkyä.Pääsin hammaslääkäriin, puolenpäivänaikaan.Puudutti "kuolleen"hampaan ja odotti että ei kipua tuntenut hampaassa.Avasi poraamalla hampaan onkalot mittaili tulehdusalueet ja poisti "hermojäämät"jota olisi pitänyt pitää toukokuun puoleenväliin kunnallisen hoito-ohjeen mukaan (HOITOTAKUU)???Onneksi pääsin yksityiselle kun oma h-lääkäri ollut paikalla ja tuskin järjestelmä olisi antanut myöden että olisin päässyt hoitoon,kun kanslisti ohjasi minut yksityselle hammaslääkäriasemalle.Uusi lääkepaikka hampaaseen ja baanalle.Viikon päästä juurihoito on ohi ja hampaassa uusi kruunu.Hymy on nyt herkässä kiitos yksityisen pätevän hammaslääkärin ja aikaa säästyi kahdella kuukaudella.


      • täti
        Kuollut hammas kirjoitti:

        Liskojen yö kesti tähänpäivään asti,burana syöden joka helpotti ajoittain särkyä.Pääsin hammaslääkäriin, puolenpäivänaikaan.Puudutti "kuolleen"hampaan ja odotti että ei kipua tuntenut hampaassa.Avasi poraamalla hampaan onkalot mittaili tulehdusalueet ja poisti "hermojäämät"jota olisi pitänyt pitää toukokuun puoleenväliin kunnallisen hoito-ohjeen mukaan (HOITOTAKUU)???Onneksi pääsin yksityiselle kun oma h-lääkäri ollut paikalla ja tuskin järjestelmä olisi antanut myöden että olisin päässyt hoitoon,kun kanslisti ohjasi minut yksityselle hammaslääkäriasemalle.Uusi lääkepaikka hampaaseen ja baanalle.Viikon päästä juurihoito on ohi ja hampaassa uusi kruunu.Hymy on nyt herkässä kiitos yksityisen pätevän hammaslääkärin ja aikaa säästyi kahdella kuukaudella.

        Kyllä oma hammas on aina oma hammas, vaikka olisikin juurihoidettu, eli kannattaa ensin kokeilla auttaako juurihoito ja jos ei, niin sitten vasta implantti. Implantti on aina huonompi vaihtoehto kuin oma hammas.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      587
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe