Autoilijat ajetaan nurkaan kaupungeissa

Anonyymi

Autoilijoiden elämä on käymässä yhä hankalammaksi suurissa kaupungeissa. Joukkoliikennettä on kehitetty viime vuosina vahvasti ja katukuvaan ovat tulleet uudet liikkumismuodot kuten lainapyörät ja sähköpotkulaudat. Autoilun peruste on katoamassa kun vihreät uudet liikkumistavat yleistyvät. Samalla yhä harvempi nuori ajaa ajokortin ylipäätään.
Kotikaupungissani jokainen kaupungin piste on saavutettavissa pyörällä maksimissaan 20 minuutissa ja silloin ollaan jo kaukana keskustan alueelta, mitään tarvetta auton omistamiseen ei ole. Liikun polkupyörällä läpi vuoden, enkä omista autoa.
Suomi vihertyy vauhdilla uuden teknologian ja liikkumismuotojen ansiosta, tälle asialle autoiluaan puolustavat konservatiivit eivät mahda mitään. Tulevaisuus kuuluu vihreälle aatteelle ja puhtaalle liikkumiselle, auto on menneisyyttä pian.

92

71

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eipähän kaupungeissa tarvitse ympärilleen tuhannen kilon peltihaarniskaa. Fillarilla pääsee rajoitusten mukaista vauhtia ja tarvittaessa voi hypätä dösän kyytiin.

      • Anonyymi

        Pääkaupunkiseudun tapaista julkista liikennettä ei ole muualla Suomessa. Muissa suuremmissa kaupungeissa on jonkun verran bussiliikennettä, mutta rajoituksiakin on. Olin kokouksessa viikonlopun eräässä keskikikokoisessa suomalaiskaupungissa. Yllätys-yllätys, hotellilta olisi päässyt bussilla rautatieasemalle vain arkisin, sunnuntaina jouduin siis tilaamaan taksin. Onneksi kyseisessä kaupungissa niitä sentään löytyi, nykyisin pienemmillä paikkakunnilla ei enää löydy takseja tai kyydit on kalliita. Jossain pikkupaikkakunnalla todellakin joutuu pyöräilemään, mikäli asuu riittävän lähellä palveluja. Kauempana asuessa on käytettävä omaa autoa.

        Kyllähän minäkin käytän Helsingissä mieluiten julkista liikennettä kulkiessani keskusta-alueella ja vähän kauempanakin. Pikkuostoksia voi kuljettaa repussa ja pyöräillä lyhyet matkat, mutta kun lähden kauemmaksi on otettava oma auto käyttöön.


      • Anonyymi

        Joo täytyypä itsekkin ruveta pyöräileen vaikka työmatka n. 50 km ja sit harrastukset päälle laittaa pyörään vetokoukun ja 2000 kg painava kärry perään, kyllä kunto kasvaa!


    • Anonyymi

      Joo ja kuinka ihanaa on viedä pyörällä vaikka lapset jääkiekkoharrastukseen kaikkien mailojen ym. tarvikkeiden kanssa tai vaikka tuoda ostettu taulu-tv pyörän ritsillä räntäsateessa kotiin!
      Niin ihanan ihkua ja vihreetä!

      • Anonyymi

        Me kyllä mentiin kakarana kamat kainalossa ihan tallaamalla jääkiekkokaukalolle, kuten myös kouluun. Kuivan kelin aikaan käytettiin fillaria, mutta vasta kolmannella luokalla ja siitä ylöspäin.

        Nykyään pitää äipän käydä kesken työpäivän jonnen takapuolikin pyyhkimässä koulun vessassa. Oma auto on silloin kaikkein kätevin.


      • Anonyymi

        Harrastukset voi valita siten, että kuljetuksia ei tarvita omalla autolla. Tietokone tuli kotiin Helsingistä tännne maaseudulle parissa päivässä, kun netistä valitsin sopivan ja tilasin ja maksoin. Myynnin asiantuntemus on netissä paljon tavallisia liikkeitä parempaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Me kyllä mentiin kakarana kamat kainalossa ihan tallaamalla jääkiekkokaukalolle, kuten myös kouluun. Kuivan kelin aikaan käytettiin fillaria, mutta vasta kolmannella luokalla ja siitä ylöspäin.

        Nykyään pitää äipän käydä kesken työpäivän jonnen takapuolikin pyyhkimässä koulun vessassa. Oma auto on silloin kaikkein kätevin.

        Aika rankkaa jos pitäisi painavat kamat raahata kassissa 10 km päähän. Nykyisin harrastepaikat ja koulut eivät ole enää siinä kotinurkilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika rankkaa jos pitäisi painavat kamat raahata kassissa 10 km päähän. Nykyisin harrastepaikat ja koulut eivät ole enää siinä kotinurkilla.

        Onneksi kaupungissa kaikki on lähellä. Siksihän kaupunkeihin muutetaan. On ekologista kun pääsee joka paikkaan jalkaisin.

        Muuttakaa ihmiset siis ihmeessä pois sielä korvesta, josta joka paikkaan on tyyliin 10 km matkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harrastukset voi valita siten, että kuljetuksia ei tarvita omalla autolla. Tietokone tuli kotiin Helsingistä tännne maaseudulle parissa päivässä, kun netistä valitsin sopivan ja tilasin ja maksoin. Myynnin asiantuntemus on netissä paljon tavallisia liikkeitä parempaa.

        Niin no, yleensä nettikauppaa pyöritetään oman toimen ohella, kivijalkaliikkeestä käsin. Harvoin on keskitettyä varastoa, ts. jos on, se on liikeketjun suurvarasto. Pelkästään nettikaupalla eläviä suomalaisia liikkeitä ei ole olemassakaan.


      • Anonyymi

        Hyvä kun mainitsit jääkiekko varustekassit. En ole tosiaan niitä aikoihin nähnyt joukkoliikenne välineissä. Josku 90 luvun alussa viimeksi. On se eilintaso noussut. Vanhemmat kuskaavat harrastuksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi kaupungissa kaikki on lähellä. Siksihän kaupunkeihin muutetaan. On ekologista kun pääsee joka paikkaan jalkaisin.

        Muuttakaa ihmiset siis ihmeessä pois sielä korvesta, josta joka paikkaan on tyyliin 10 km matkaa.

        Muuttakaa ihmiset pois sieltä kaupungeista. On egologista asua maaseudulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harrastukset voi valita siten, että kuljetuksia ei tarvita omalla autolla. Tietokone tuli kotiin Helsingistä tännne maaseudulle parissa päivässä, kun netistä valitsin sopivan ja tilasin ja maksoin. Myynnin asiantuntemus on netissä paljon tavallisia liikkeitä parempaa.

        Herää nyt. Jos meirän jannu haluaa olla isona "teemuselänne" niin se on valinnut harrastuksekseen kiekon, vaikka mä isänä tykkäisinkin bongailla balettitanssijoiden kireitä bäxejä ja aattelisin ostaa pojalle balettitossut. Sä saat kyllä tilata sieltä asiantuntevasta nettipuljusta pojalles balettitossut ja leningit, mutta älä sitten ihmettele jos nuori kapinoi, ahdistuu ja syrjäytyy.
        Eikä noi autot ole mua häirinneet muutonkaan vaan tarvetta on muuhunkin kuin harrastetoiminnan roudaamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin no, yleensä nettikauppaa pyöritetään oman toimen ohella, kivijalkaliikkeestä käsin. Harvoin on keskitettyä varastoa, ts. jos on, se on liikeketjun suurvarasto. Pelkästään nettikaupalla eläviä suomalaisia liikkeitä ei ole olemassakaan.

        Onhan niitä jotain pikkuyrittäjiä.
        Vieläkö toimii halvathinnat.com
        jossa ei ainakaan ennen ollut omaa myymälää.
        puhlimien myyjä luurinetti - tällä miehellä taitaa olla Tampereella myös myymälä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi kaupungissa kaikki on lähellä. Siksihän kaupunkeihin muutetaan. On ekologista kun pääsee joka paikkaan jalkaisin.

        Muuttakaa ihmiset siis ihmeessä pois sielä korvesta, josta joka paikkaan on tyyliin 10 km matkaa.

        Eipä todella kiinnosta moinen Laatikkoasuminen. Ulkopuolella on luonto,raikas ilma ja paljon parmpi elämän laatu kuin josain asfaltti/kivikolhoosissa! Asu vaan itse siellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onneksi kaupungissa kaikki on lähellä. Siksihän kaupunkeihin muutetaan. On ekologista kun pääsee joka paikkaan jalkaisin.

        Muuttakaa ihmiset siis ihmeessä pois sielä korvesta, josta joka paikkaan on tyyliin 10 km matkaa.

        eikös se ole niin, jokainen meistä ns. valitsee missä asustaa.


    • Anonyymi

      Autoilu palaa juurilleen eli hyväosaisten huviksi.
      Henry Ford pilasi koko autoilun idean alkamalla tekemään halpoja autoja rahvaalle.
      Antti Rinteen ,SDP, hallitus on nyt jämäkästä palauttamassa vanhan perinteen kunniaan, sillä työväenluokan autoistuminen toi massat kaduille ja hiilidioksidisaasteet ilmoille.

    • Anonyymi

      Olen jo lopettanut kokonaan käymässä ostamassa Helsingin keskustasta mitään tuotteita ja palveluja. Ei ostoksia jos ei ole autoystävällinen ilmapiiri.

      Pitäkää tunkkinne ja muuttukoon nukkumalähiöksi koko Helsingin ydinkeskusta.

      • Anonyymi

        Kohta pyöräilijät onneksi joutuvat infran maksamaan kun autoilikaj vähenee...


    • Anonyymi

      Siinä vaiheessa kun viherkulkineet kulkevat luotettavasti 15km 15km kauppamatkan -30c pakkasella niin voin vaihtaa. Luonnollisesti köyhänä maalaisena ajelen vanhalla muutaman satasen ladalla, että se vihreä ratkaisu ei saa maksaa sitten liikaa!

    • Anonyymi

      Suomi on iso maa, ja toimivaa julkista liikennettä on vain Helsingissä. Esim. Vihti , jonne on 40 km menee vain pari bussivuoroa päivässä. Kuka polkee 40 40 eli 80 km päivässä töihin ? Sateella ? Talvella lumessa ? Aloittajalle: Ölä viitsi naurattaa äläkä unta nää, että autot minnekään häviäisi. Seuraavissa vaaleissa kosto virheille tulee olemaan hirveä.

      • Anonyymi

        Pitää muuttaa lähemmäksi työpaikkaa, tai hakea työpaikka lähempää asuinpaikkaa.

        Työ ei ole mikään tekosyy tuhota maapalloa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää muuttaa lähemmäksi työpaikkaa, tai hakea työpaikka lähempää asuinpaikkaa.

        Työ ei ole mikään tekosyy tuhota maapalloa.

        Taidat olla näitä kikattelevia pikkutyttöministereitä, joilta puuttuu se kaikki elämänkokemus.
        Jättäkää jo ne tehtävät aikuisten tehtäviksi.
        Pikkulapsi voi sanoa että lopettamalla maailman kaikki tehtaat maailma ei saastuisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää muuttaa lähemmäksi työpaikkaa, tai hakea työpaikka lähempää asuinpaikkaa.

        Työ ei ole mikään tekosyy tuhota maapalloa.

        Oliko sulla muita suuria elämänviisauksia jaettavaksi asti?
        Kannattas ehkä jalkautua sieltä vuokrakasarmikommuunista hetkeksi ulkoilemaan ja miettimään millä tää maailma pelastuu. Vihervasemmiston puunhalailu ei ehkä kuitenkaan ole se millä te pelastatte mitään, ette Suomessa saati globaalisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taidat olla näitä kikattelevia pikkutyttöministereitä, joilta puuttuu se kaikki elämänkokemus.
        Jättäkää jo ne tehtävät aikuisten tehtäviksi.
        Pikkulapsi voi sanoa että lopettamalla maailman kaikki tehtaat maailma ei saastuisi.

        Vaikka kuinka kiukututtaa, niin ei se tee ympäristövahinkojen tekemistä yhtään sen sallittavammaksi.

        Autoilu on ympäristövahinko.

        Autolla ajaville tulee antaa rangaistus kuten muistakin ympäristörikoksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka kuinka kiukututtaa, niin ei se tee ympäristövahinkojen tekemistä yhtään sen sallittavammaksi.

        Autoilu on ympäristövahinko.

        Autolla ajaville tulee antaa rangaistus kuten muistakin ympäristörikoksista.

        Millä tavalla autoilu on "ympäristövahinko" ?
        Kun olit itse syntymässä polkupyörälläkö äitisi olisi sairaalaan pitänyt kuskata?
        Veikkaan että kyllä hänet autolla sinne vietiin.
        Millä ja miten kuljetetaan tavarat kauppoihin-vientitavarat satamiin-muuttokuormat-rakennustarvikkeet ym. tarpeellinen jos autoja ei olisi?
        Olet siis "tiedostava vihreä" mutta kuka on antanut sinulle tuollaisen käsityksen että sinulla on oikeus määräillä kuinka muut saavat elää?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla autoilu on "ympäristövahinko" ?
        Kun olit itse syntymässä polkupyörälläkö äitisi olisi sairaalaan pitänyt kuskata?
        Veikkaan että kyllä hänet autolla sinne vietiin.
        Millä ja miten kuljetetaan tavarat kauppoihin-vientitavarat satamiin-muuttokuormat-rakennustarvikkeet ym. tarpeellinen jos autoja ei olisi?
        Olet siis "tiedostava vihreä" mutta kuka on antanut sinulle tuollaisen käsityksen että sinulla on oikeus määräillä kuinka muut saavat elää?

        "kuinka muut saavat elää?"

        Kumpa saisikin elää! Autot vievät ihmisiltä elämisen mahdollisuuden. Yhä useampi kuolee saasteisiin.

        Autot eivät ole missään määrin tarpeellisia. Ihmiskunta eli ja voi hyvin (paremmin kuin nykyään) 1800-luvulla, kun ei ollut autoja.

        On palattava maaseutumaiseen elämäntapaan. Suurin osa viljelee maata. Näppärimmät toimivat seppinä ja tekevät työkaluja. Joku voi olla suutari. Maalaiskylän torilla vaihdetaan tuotteita toisiin. Sellaista ihmettä kuin talouskupla ei tunneta. Eletään sulassa sovussa luonnon kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla autoilu on "ympäristövahinko" ?
        Kun olit itse syntymässä polkupyörälläkö äitisi olisi sairaalaan pitänyt kuskata?
        Veikkaan että kyllä hänet autolla sinne vietiin.
        Millä ja miten kuljetetaan tavarat kauppoihin-vientitavarat satamiin-muuttokuormat-rakennustarvikkeet ym. tarpeellinen jos autoja ei olisi?
        Olet siis "tiedostava vihreä" mutta kuka on antanut sinulle tuollaisen käsityksen että sinulla on oikeus määräillä kuinka muut saavat elää?

        Vihreät eivät ymmärrä tekniikasta mitään . Heillä ei ole varaa ostaa uutena sopivaa autoa . Käytetyn ostoon heidän varansa saattaisivat riittää mutta ei korjaamon laskuihin . Itse eivät osaa korjata , joten kävelkööt!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pitää muuttaa lähemmäksi työpaikkaa, tai hakea työpaikka lähempää asuinpaikkaa.

        Työ ei ole mikään tekosyy tuhota maapalloa.

        ja tietokone vihreältä kuitenkin löytyy.


    • Anonyymi

      3-vuorotyötä tekevänä en voi luottaa julkisen liikenteen toimivuuteen. Työmatka on 35 km per suunta, niin ainoa järkevä kulkupeli töihin ja takaisin on oma auto. Helsingin keskustassa ajan autolla todella harvoin. Ostoksilla käyn ympäryskuntien isoissa kauppakeskuksissa, ja tietysti ostan verkosta. Helsinki saa ihan rauhassa perseillä itsensä kaikkien inhoamaksi alueeksi.

      • Anonyymi

        Inhoan Helsinkiä jo nyt, vaikka olen syntyperäinen stadilainen neljännessä polvessa. Riehuvia matuja kadut täynnä, ryöstelyä, raiskauksia, huumeita...
        Stadi on muuttunut aivan paskaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Inhoan Helsinkiä jo nyt, vaikka olen syntyperäinen stadilainen neljännessä polvessa. Riehuvia matuja kadut täynnä, ryöstelyä, raiskauksia, huumeita...
        Stadi on muuttunut aivan paskaksi.

        Huumeita on ollut pääkaupunkiseudulla enemmän tai vähemmän vaikka kuinka pitkään. Itse muutin pois Helsingistä vuonna 1994, niin silloin alkoi huumeet tehdä näkyvää tuloaan omille kotikulmille. Ite olin silloin 13. Läheisestä leikkipuistosta tuli löydettyä muutama ruisku kiinnitettynä puiseen aitapilariin. Läheisellä ostarilla rikottiin ja poltettiin autoja, mitkä oli varmasti ennen tätä varastettu jostain. Samanlaista touhua tapahtui läheisen urheilukentän parkkipaikoilla. Tietyt alueet ovat olleet aina enemmän tai vähemmän paskoja, ja sellaisena tulevat pysymäänkin, kun asukaskunta on luokkaa mitä sattuu. Nykyään asun Keski-Uudellamaalla, niin kyllä täälläkin kama liikkuu, ja liikkuu vieläpä suht avoimesti. Monta kertaa tullut nähtyä, kun kauppaa on käyty kauppakeskuksen käytävillä, tai eteisessä. Ei sitä edes yritetä peitellä. Kaverille tultiin kerran myymään pilveä ihan ruokakaupan maitohyllyjen luona. Myyjä oli mennyt suoraan asiaan "nyt olisi hyvälaatuista pilveä tarjolla" Paljonko maksat? Eli näin näkyvää se on.


    • Anonyymi

      On tämä merkillistä!! Ensin kirjoitetaan "Autoilijoiden elämä on käymässä yhä hankalammaksi suurissa kaupungeissa. " Sitten seuraa valittelua ja marmatusta siitä millaista on suurten kaupunkien ja toimivan joukkoliikenteen ulkopuolella!!! Pikemminkin aihetta metelin pitämiseen on niillä jotka ovat saaneet kärsiä autoilun pakkovallasta.

    • Anonyymi

      Autoa tarvitaan aina.
      Joku promille pärjää hetkellisesti ilman autoa. Se heille suotakoon.
      Ilman autoa ei polkupyöriä ole.
      Ei ole noin yksinkertainen maailma kuten aloittaja kirjoittaa. Eikä tule noin yksiviivaiseksi ei .
      Autolun elämä pitää helpottua kaupungeissakin.
      Vihreä aate on osittain vain totta suurin osa vihreistä elää kuvitelmissa ja se on järkyttävää.

      • Miettipä sitä , Kuinka hyvä meillä on julkinen liikenne. Jälleen kiitos HSL / VR . Toki ymärrän maalaisten tarpeetkin liikkuvuuden suhteen . Kaunista alkavaa Syksyä !!

        tyytväinen matkustaja


    • Anonyymi

      Kaupunkielämä on rakennettu kommunismin ja sosialimin opeilla. Muuttakaa vittuun kaupunkista jos elo siellä ei miellytä. Täällä maalla on tilaa !

    • Anonyymi

      Muutin Porvooseen ja myin autoni. Nyt työmatka Helsinkiin n. 40 min/suunta. Eikä tarvitse ajaa Kamppiin asti kokemaan rikkautta.

      Aion vuokrata autoa esim. alkaen 5 euroa/päivä Espanjassa. Suomessa en enää aio autoa omistaa. Pari vuotta vielä eläkeikään...

    • Anonyymi

      Aloittajalle:

      Omaan napaansa tuijottavat ja muiden siivillä elelevät sekä kanssaihmisten omaisuutta sosialisoivat eivät ehkä näe kokonaisuutta!

      Entä kun kaadut pyörälläsi 20 min. matkan päässä keskustasta? Luuletko, että ensiapu tulee pyörillä paikalle ja hinaa sinut pulkalla ensiapuun? Kipsatulla jalalla tuskin lähtisit pyörällä ensiapuun tai apteekkiin? Vai sallisitko auton sellaiseen käyttöön joka hyödyttäisi sinua? Tieverkosto rappeutuisi melko nopeasti ollen pian samaa tasoa kuin pikkuisen rakettimiehen kotimaassa.

      Maailmaa ei todellakaan paranneta verottamalla, ei ainakaan suomalaisten autoja, eikä sähköpolkupyörillä saati laudoilla. Opiskele, ota selvää mikä, mitkä, ketkä ja missä saastutetaan eniten.... tarkoitan koko maapalloa!

      Ymmärrän toki jos tavoitteena on vähäpäästöiset autot ja ympäristöä vaaliva elämäntapa, mutta ei se synny veroilla ja rangaistuksilla! Jos ympäristöä haluttaisiin suojella, parantaa ja vaalia, niin tiedon, opin ja koulutuksen kautta voidaan sekä muuttaa nykyistä että synnyttää uutta. Ei piiskalla ja raipalla eli ei veroilla ja maksuilla!

      Maito ei suinkaan tule kaupasta!

      • Anonyymi

        Totta : maito ei tule kaupasta eikä järki peruskoulusta.


    • Anonyymi

      Kommunismi kunniaan yhteis autot yhteis pyörät ym...on tää ihanaa kun on AATE.

    • Anonyymi

      vihervasemmistolainen vouhotus taas käynnissä,ajelepa sill pyörällä pohjoisemmassa vaikka sadan kilometrin päähän joka päivä töihin tuulessa ja tuiskussa kaikki kun ei tapahdu cityvihreiden mielen mukaan niin autoilu ei lakkaa ihan heti,ei ainakaan meidän aikanamme

    • Anonyymi

      Eihän ne vihervasemmistolaiset ITSE millään pyörällä aja, se on tarkoitettu vain alamaisille!

      Kysy vaikka Ville Niinistöltä!

      • Anonyymi

        Haa ensimmäinen jolla on edes vähän tajua missä mennään, hyvä!


      • Anonyymi

        Niinistö ( vihreät ) liikkuu opetustensa mukaisesti maailmaa pelastaen,, taksilla lyhyenkin matkan. On kuulemma ekologisempaa kuin omalla autolla liikkuminen. Samaan aikaan kestää pidellä rouvan autoa eduskunnan parkkihallissa piilossa yhteiskunnan piikkiin. Ja toinen maailmanpelastaja, Gronberg ( vihreät ) veneilee saaristossa veekasi Busterin perseessä kyytiä antamassa. Vihreät on eko-terroristijärjestö. Johan sakemannit luokittelivat vihreän liikkeen Baden-Meinhoff-porukan jälkeen maan toiseksi suurimmaksi terroristijärjestöksi 70-luvulla. Eikä nämä suomalaiset city-vihreät kaukana tuosta ole, terrorisoivat oman etunsa nimissä koko yhteikunnalta jalat alta.


    • Anonyymi

      Tulevisuudessa vain vihreän ääri-uskonnon kannattajat ajavat autolla tai taksilla, muut, eli köyhä rahvas kävelee tai menee bussilla....vähän niinkuin vasemmistolaisen aatteen kotimaassa eli Pohjois-Koreassa.

    • Anonyymi

      Sinänsä aika sarkastista että perussuomalaisten johtaja Jussi Halla-aho ajelee pyörällä kaikki matkat, kun taas vihervasemmistolaiset vihreän aatteen kannattajat ajelevat taksilla.

    • Anonyymi

      Sä saat mun puolesta pitää pyöräs ketjut niiiiin kireellä kun ikinä jaksat, vuodenaikaan katsomatta.
      Itsellä ei valitettavasti ole niin paljon jerkkua reisissä, että päivittäinen liikkumiseni työn puolesta telikärryn kanssa luonnistuisi. Tulen olemaan autoineni ja kärryineni kiusanasi, jos Luoja suo, eläkeikään elikkäs noin 33 vuotta.
      Tiedä häntä, mutta jotenkin tuntuu näiltä vihervasemmiston edustajilta olevan jutun ydin kateissa. Pidetään mahdoton älämölö suomalaisen liikkumisesta polttomoottoroiduin ajoneuvoin, mikä ei globaalisti edusta promillen murto-osaa ilmastoa kuormittavista päästöistä. Tuon saman energian millä vihervasemmisto kampittaa suomalaista teollisuutta ja yhteiskuntaa kun saisi kanavoitua alkuun vaikkapa Intian ja Kiinan joukkoliikenteen kehittämiseen niin kaikki pelastuisivat, mutta vihervasemmistoa ei kiinnosta kuin oma napa. On muodikasta mölytä ilmaston puolesta, ilman, että kyetään mihinkään konkreettiseen. Ei autoilu Suomessa lopu vaikka nostasitte verot kuinka korkealle ja toisekseen siinä loppuu moni muu asia ennen.

    • Anonyymi

      Taas kerran, kuten niin monta kertaa ennekin, laput silmillä esitetty näkökanta, joka olettaa että kaikki suomalaiset asuvat pääkaupungissa. Mutta kun näin ei ole reaalimaailmassa.

      Asuntojen hinnat pääkaupunkiseudulla ovat järjestään niin suolaiset ettei monella ole varaa asua siellä, tai vaikka olisikin, eivät kaikki koe tätä urbaania elämäntapaa omakseen, tai sellaiseksi että haluaisi lastensa kasvavan lähiöympäristössä. Harva meistä pystyy täysin itse valitsemaan asuin- saati työpaikkaansa, kun kokonaan töitä vaillakin on satojatuhansia ihmisiä. Se on pitkälti sattuman sanelema juttu miten yritysten rekrytoinneissa käy, vain yli-ihminen voi kävellä mihin hyvänsä firmaan töihin.

      Me asumme Helsinki-Tampere-akselilla, paikkakunnalla jossa viihdymme ja jossa meillä on varaa asua ja työmatka sopiva autolla taitettavaksi mutta josta nyt vaan ei joukkoliikenneyhteyksiä mene viiden minuutin välein kuten jossakin Hakaniemessä.

      Vai lähtisitkö aloittaja itse perheellisenä töihin viideltä, kävelisit 13 kilometriä, nousisit junaan joita menee puolen tunnin välein, junasta pois jäätyäsi kävelisit vielä 3 kilometriä työpaikalle, jonne saapuisit klo 8. Sitten klo 16 takaisinpäin ja kello 19 olisit kotona. Anna siinä vielä lapsillekin huomiota ja elämisen mallia.

      Totuus nyt vain on se, että perheelliset työssäkäyvät veronmaksajat tarvitsevat autoa, jotta voivat pysyä työkykyisenä ja maksaa veroja urbaanissa kuplassa elävien haihattelujen kustantamiseksi. Olisi kiva saada jotain kunniaa ja kiitostakin välillä.

    • Anonyymi

      Kummasti vihreä ystävä alkoi tarvitsemaan autoa, kun heidän lapset syntyivät. Kaupungin sykkeestä piti muuttaa 4h k sauna -asuntoon, missä julkisten kulkuneuvojen verkosto ei toimi ja viikonlopun kauppatavarat ei enää mahdu olkalaukkuun.
      - monen kuukauden mökötys, kun virnuilin asiasta ja muistutin hänen autoilumielipiteistään muutama vuosi sitten.

    • Anonyymi

      Kaupunkilaiset muutenkaan ymmärrä että heidän elämänmuotonsa on juuri se joka saastuttaa ja on ekologisesti kestämätön. Kun ihmiset pakkaantuu liiaksi pienelle alueelle on luonnollinen seuraus että ilma on täynnä saasteita ja kadut täynnä roskaa kuten kuka tahansa esim Helsingissä käyvä voi todeta. Kaatopaikkoja kaikki vähänkin isommat kaupungit. Takaisin luontoon.

    • Anonyymi

      Te vihreät helsinkiläise voisitte lopettaa niiden autoilijoiden kiusaamisen ja keskittyä isompiin ongelmiin. https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000006136118.html
      Helsingissä vuonna 2017 käyneiden 63 risteilyaluksen rikkipäästöt olivat yhteensä noin kahdeksan tonnia. Samana vuonna Helsinkiin rekisteröidyt autot päästivät rikin oksideja yhteensä 2,9 tonnia. Tänä kesänä helsingissä vierailee toistasataa isoa laivaa.
      Se on vissiin sitten ihan ok kun ne tuo turisteja ja rahaa kaupunkiin, eli ääni kellossa muuttuu kun kuvioihin tulee raha, vai mitä mieltä on Anni Sinnemäki.

    • Anonyymi

      Turha valittaa, että keskustojen liikkeet kuolevat, kun ei kauppa käy. Samoin käy lähellä keskustaa olevissa kauppakeskuksissa. Autoilijoilla olisi rahaa, reppuhuppukansalla ei.

      • Anonyymi

        Sitten kun autot kielletään tapahtuu päinvastainen kehitys. Peltomarketit kuolevat ja ihmiset käyvät jalkaisin kivijalkakaupoissa ja lähiöasukkaat lähiöiden ostareissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun autot kielletään tapahtuu päinvastainen kehitys. Peltomarketit kuolevat ja ihmiset käyvät jalkaisin kivijalkakaupoissa ja lähiöasukkaat lähiöiden ostareissa.

        Jos autoilu kielletään, niin reppuhuppukansalta joudutaan leikkaamaan tukia.


    • Anonyymi

      Mielestäni suurajot pitäisi kieltää. Ihan turhaa saastetta. Kilpailu voitaisiin käydä pyörillä.

      • Tour de Finland.


      • Anonyymi

        Juu ja sit ku autot saadaan kiellettyä, niin työ älykääpiöt alatte winettämään et vittu kui paljo hiilijalanjälki. noitten fillareitten tekemiseen tarvitaan! Jonka jälkeen tour de Finlandistaki pitää tehhä juoksukilpailu Helsingin Maraton! Jota ei enöä haluu kattella kukaan, jotn se niistäkin miljoonista jotka toi alkuperänen jyskylä toi Jyväskylälle ja Suomen valtiolle!

        Koska: Anna viherpiiperölle pikkusormi, niin se vie koko käden, jalan, ja koko sun loppu sukus ihan kaikkien jokaisen raajan! :/
        Vihervasuri ei o tyytyväinen ennenku koko maailmantalous on tuusan nuuskana ja jokainen joka ei o jo nälkäkuollu syö ekologisesti esim. pikkukiviä, siihen asti kunnes tosiaankin nälkäkuolee.


    • Anonyymi

      Hymy hyytyy kun todellinen vyöry alkaa. Tuho kertautuu joka vuosi.

    • Anonyymi

      Islamismille tilaa. Rinssi ajattaa ruhtinattaria burkati.

    • Anonyymi

      Autovihamielisyys on todella wanhanaikaista, ehkä sata vuotta sitten on sellaista esiintynyt. Onko nämä nykyiset autovihaajaituhipit syntyneet uudestaan tähän maailmaan?

    • Anonyymi

      Jos autoilua rajoitetaan, minä EN siirry jalankulkijaksi tai pyöräilijäksi vaan jään kotiin istumaan viihde-elektroniikan äärelle!!
      Valtio tai viherhipit EIVÄT sanele kuinka minun tulee elää omaa elämääni!!!

    • Anonyymi

      Autot pitää kieltää ja sulattaa kirkonkelloiksi. Maapalloa ei saa tuhota saastuttavilla autoilla. Asialla on kiire.

      • Anonyymi

        Autoja voidaan sulattaa myös kaupunkipyöriksi.


      • Anonyymi

        Sun kaltaisten pellejen takia, autojen määrää pitää lisätä ja ajonopeuksia maanteillä nostaa. Tällä saadaan aikaiseksi maksimaalinen vitutus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sun kaltaisten pellejen takia, autojen määrää pitää lisätä ja ajonopeuksia maanteillä nostaa. Tällä saadaan aikaiseksi maksimaalinen vitutus.

        Juu ja täs alkaa olee jo muutenki pikkune kiirus saada tää maapallo tuhottuu enneku maanpetturisuvakit mamuttaa ainaki yän oman maaamme ihan paskaks! Ennemmi mä ainaki sit tuhoon vaikka koko maapalon ku alan elämään jossain al-alahyamaladuupadiipalayaa al-Finlandiyyassa sen sekuntiakaan!


    • Tallinna näyttää mallia. Kaupungin uusi pormestari on ilmoittanut, että on aika lopettaa autoilijoiden perusteeton syrjiminen ja rankaiseminen kaupungissa.

      Tämän seurauksena kaupunginsuunnittelun johto irtisanoutui, mistä asukkaat kiittävät.

    • Eikös tuo ole pelkästään hyvä asia?

      Paitsi kyllä mä kannatan, että kaikilla olisi edes se ajokortti. Kyllä sitäkin välillä tarvitaan.
      Se on kyllä vaan niin pirun kallis, etten tiedä pystynkö sellaista omalle lapselleni kustantamaan.

    • Anonyymi

      Ilmastonmuutos on aivan täyttä huuhaata, keksitty verojen korotusta varten. Ihan puhdas rahastuskeino, onneksi USA on jo vetäytynyt huuhaa-sopimuksesta.

    • Anonyymi

      Kyl kyl!
      Ja varsinkin ne 2-5 vekaraa on varsin kätevä viedä/tuoda joka aamu/ilta tarhaan fillarin tarakalla, ja sen jälkeen etenkin lätkätreeneihin 200 kilon lätkävermeet kätevästi olkapäällä keikkuen! :)

      Toisaalta: Koska sä - kuten kaikki muutkin suvakit ja maailmanhalaajailmastoahdistusvihervasemmistolaiset - olet kuitenkin todennäkösesti työtön ja lapseton kiljua lipittelevä sinkku, niin sulle ihan jo pelkästään fillarissa on jo ihan liian vähän pyöriä että pysysit edes sillä pystyssä, joten mitäs jos hommaisit vaikka kolmipyöräisen? :)

      • Anonyymi

        Aika noloa vedota lapsiin. Ei siitä pitkä aika ole kuin perheissä oli 10-20 lasta. Hyvin pärjättiin, eikä ollut muuten autoa. Elettiin hiilineutraalisti.

        Uusavuttomuuden piikkiin menee siis tämäkin. Ja nykyajan vanhemmat ovat.. miten sen nyt sanoisi nätisti, edelleen lapsia. Eivät osaa kasvattaa, koska ovat itse usein sitä pullamössösukupolvea, jonka vanhemmat kuskasivat autoilla paikasta toiseen.

        Kyllä työn tekeminen ja liikkuminen omin jaloin on opittava jo lapsena. Pumpulissa kasvattamalla ihmisistä tulee vain persuja tai muuten vaan vajaakuntoisia kansalaisia.


    • Anonyymi

      Ihan mielenkiinnosta kysyn, että polkupyörälläkö ne sen tietokoneen sulle toi?

    • Anonyymi

      Ihmettelen että olisi varaa luopua autoilijoista, liikenne tuottaa nettoa jopa 6 miljardia vuodessa valtiolle vero- ja maksutuloja johon toki kuuluu kaikki ajoneuvot..

      Taas mennään ja touhutaan kun kysytään 15 vuoden kuka oli vastuussa niin sillä ole enää mitään merkitystä..

      • Anonyymi

        jos autoilu tapetaan niin sitten ne keksii tilalle polkupyörien käyttöveron, rekisteröinnin, katsastukset, ym.
        Jalankulkijoille kehitetään päästövero, ensin syötetään jollain standardihernekeitolla viikon verran, mitataan päästöt ja rätkäistään vero niiden perusteella.
        Tietokoneetkin voisi laittaa käyttömaksun alaiseksi, älypuhelimet myös ja joka bitistä jonka siirrät tiedon valtatiellä niin maksat veroa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos autoilu tapetaan niin sitten ne keksii tilalle polkupyörien käyttöveron, rekisteröinnin, katsastukset, ym.
        Jalankulkijoille kehitetään päästövero, ensin syötetään jollain standardihernekeitolla viikon verran, mitataan päästöt ja rätkäistään vero niiden perusteella.
        Tietokoneetkin voisi laittaa käyttömaksun alaiseksi, älypuhelimet myös ja joka bitistä jonka siirrät tiedon valtatiellä niin maksat veroa...

        Kylläpä sitä nyt kiukututtaa, kun pellossa elämiselle tehdään stoppi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä sitä nyt kiukututtaa, kun pellossa elämiselle tehdään stoppi.

        vai pellossa elämiselle... autothan eivät ole traktoreita.
        Autoton, polkupyöräilevä kansa on kehitysmaan tunnusmerkki, ei mikään kehittynyt länsimaa ole sellainen.


    • Anonyymi

      Onneksi kansa valveutuu , ja siirtyy enenevästi äänestämään Perussuomalaisia , jotka eivät halua tappaa autoilua Suomesta.

      • Anonyymi

        Autoilu tappaa suomalaiset, kuten myös muutkin kansat.

        Kestävän kehityksen kannattajat, siis tulevien sukupolvien puolta pitävät, äänestävät luonnollisesti vihreitä.


    • Anonyymi

      Eihän stadissa varmaan tuollainen loinen autoa mihinkään tarvitsekaan, mutta täytyykö se sen takia kieltää sitten kaikilta? Hyvin sä vedät.

      • Anonyymi

        Eihän autoa tarvitse missään. Ei 200 vuotta sitten edes tiedetty mitään autoista. Silti ihmiset olivat tyytyväisempiä kuin nykyään, tämän keinotekoisen kiireen aikakaudella.

        Kaikki "tarpeet" ovat käytännössä kapitalistien keksimiä keinotekoisia vedätyksiä. Huumetehtaat on yksi räikein esimerkki. Terveistä ihmisistä tehdään markkinoinnilla sairaita. Vanheneminen on nykyään tauti.. että silleen.


    • Anonyymi

      Suurempi uhka luonnolle on nuo räjähtäneet ydinvoimalat jotka vuotaa edelleen tappavaa säteilyä mereen ja pohjavesiin josta se leviää koko maapallolle...

    • Anonyymi

      Kun Suomesta tulee vielä entistä enemmän diktatuuri, ainoa toivomme lienee että ulkomaat pysäyttävät touhun, jos ei muuten niin sotilaallisella väliintulolla.

      • Anonyymi

        Älä nyt ole vässykkä, kyllä Suomalaisten on itse noustava tätä alistusmekanismia eli viherpimperoita vastaan.


    • Anonyymi

      Niinpä niin ,

      Asun lähes Helsingin ns. ytimessä. Nautin omasta Elämästä, jossa Luonto aivan liki . Kangasmaasto / osittain kallioiene, Siilit taapertaa iltaisin. Muuttolintuja riittämiin seurailla. Pirkkolan ulkoilupisto, suihkuläheteineen.. Luonnonkiertokulkua seuraten. Ja matka taittuu . Julkisilla . Paikallisjuna 7- 10 min. ( aikatalut toimii ja kulkevuus ) aivan ytimeen !! Ja vielä kolmella (3 ) HSL : n linjat toimii erinomaisesti. Vuosia olen käyttänyt . Kiitos VR ja HSL .

      tyytyväinen matkustaja :)

      • Anonyymi

        Ja oikeassa metsässä varmaan kuolisit tunnin sisään😂


      • Anonyymi

        "Vuosia olen käyttänyt . Kiitos VR ja HSL " Sähkö tehdään stadissa hiilivoimalla.


    • Anonyymi

      Maaseutu tyhjäksi ja kaikki kaupunkiin. Tapetaan kaikki maanviljelys ja haetaan kaikki mitä saadaan ulkomailta.
      Tehdään ihmisistä uusavuttomia idiootteja ja vain koulutetut kaverit korjaa mekaniikan. Kun maaseutu on tyhjänään autiotupia.
      Ja kun metsään mennään kaupungin maalle paistetaan verovaroin ylläpidetyllä makkaranpaisto paikalla makkaraa. Poltetaan kerralla 10 kiloa puuta ja heitetään kaikki roskat maahan, auton tuhkakuppia myöten. Ja sitten huomataan, että verovaroin on tänne puuta tuotu ja kannetaan sitä säkki kaupalla liiteristä omaa kotia lämmittämään. Ja kohta kaikki kyselee, puskasta paikkaa, missä on puuta makkaraa varten. Vaikka kunta viime viikolla kaikki liiterit täytti.

      Yks asia johtaa toiseen, toinen kolmanteen ja niin edelleen.

      Minkäs teet, kun lapissa aamun työmatka on 104 km tai kuljet työksesi päivän aikana työkaluja kuljettaen 340 km.
      Pyörällä onkin sitten ihanaa kuljettaa 24 kg maalipurkkia 2 kg muita tarveaineita ja 4 kg työkaluja 50 km matkan. Kun työpäivä alkaa aamulla.

      Vai meinaakko ihan tosistas saavas kirvesmiehen lautakasan ja työkalukasan kera bussiin kulkemaan 40 km yhden aitatyömaan kera.

      Jos asut keskustassa pienessä kaupungissa ja kuljet pyörällä ja ja ja ja...
      Aattelit kuskaavasi muuttosi sadan kilometrin päähän pyörällä.

      Niin teeppä hirmu tarkka työselvitys miten se toimii, polkupyörällä yhdeltä tai tarvittaessa kahden muuttajan voimin, ilman autoa maitokärryllä.

      Aikaa siihen palaa ainakin 4 päivän verran, herra autoton pyörällä kulkija kantamukseton ja silmätön kaveri hei.
      Elämässä eteenpäin.

      • Anonyymi

        Lapissa on eletty ennenkin, jopa ennen autojen aikakautta.

        Eikä Lapissa tarvita mitään maaleja. Puu säilyy Lapin ilmastossa pitkään käsittelemättömänäkin. Kattopäreet voi tervata paikan päällä keitetyllä tervalla.

        Ei pidä olla tuollainen uusavuton, joka ei tule toimeen ilman saastuttavaa peltilehmää. Oikea lappalainen ei tarvitse autoa mihinkään.


    • Anonyymi

      Tämä puhdas sähkö tehdään Helsingissä hiilivoimalla.

      • Anonyymi

        Jos hiilivoimalat suljettaisiin, Helsingin sähkön tarpeeseen tulisi noin 350 MW ja kaukolämmön lähes 700 MW vaje. Mitään toimivaa korvaajaa ei ole edes näkyvissä. Että sellainen vihreiden pyöräilijöiden Helsinki. Helenin vuotuiset CO2 päästöt vastaavat nyt yli miljoonan nykyauton vuotuisia päästöjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos hiilivoimalat suljettaisiin, Helsingin sähkön tarpeeseen tulisi noin 350 MW ja kaukolämmön lähes 700 MW vaje. Mitään toimivaa korvaajaa ei ole edes näkyvissä. Että sellainen vihreiden pyöräilijöiden Helsinki. Helenin vuotuiset CO2 päästöt vastaavat nyt yli miljoonan nykyauton vuotuisia päästöjä.

        Kun hiilivoimalat suljetaan. Esimerkiksi Hanasaaren voimalaitos suljetaan vuoteen 2024 mennessä. Tilalle suunnitellaan muistaakseni hakkeella toimivia laitoksia. Hiiltä siis poltetaan jatkossakin.


    • Anonyymi

      Suurajot pitää lopettaa.

    • Anonyymi

      Ilmastonmuutos tulee yksinomaan persun pakoputkesta, mutta ilmastonmuutos onneksi pakenee persujen öyhötystä.

    • Anonyymi

      No minusta on kyllä ihan hyvä että keskustoissa ja toisaalta myös asuinalueilla joissa on paljon lapsiperheitä nopeusrajoitus lasketaan jopa 30 km/h, pääväylillä taajamissa voisi sitten ajaa 50 km/h.

      Itsekin kyllä käytän paljon pyörää etenkin työmatkoilla. Ei ole parkkipaikka ongelmia, pääset aina oven eteen ja lisäksi se on myös varsin nopea kulkuväline kun etäisyyttä töihin on vain 3 km. Omaa autoa käytän sitten pidemmillä matkoilla ja kauppareisuilla kun täytyy kuskata myös enemmän tavaraa.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ikävöin sinua kokoyön!

      En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      69
      4801
    2. KALAJOEN UIMAVALVONTA

      https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      188
      3745
    3. Hukkuneet pojat kalajoella pakolaisia?

      Eivät osanneet suomea nimittäin.
      Maailman menoa
      182
      3395
    4. Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?

      Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?
      Kalajoki
      76
      3175
    5. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

      Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      50
      2899
    6. Älä mahdollisesti ota itseesi

      En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      25
      1984
    7. Joku hukkui Hyrynsalmella?

      Oliko mökkiläinen taas?
      Hyrynsalmi
      24
      1921
    8. Mitä sinä mietit

      Mies?
      Ikävä
      179
      1724
    9. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

      Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      30
      1676
    10. Metsästysmökki

      Metsästyskortti saapui. Lisäksi metsästysmökki varata!
      Kuhmo
      43
      1385
    Aihe