Äärimmäinen ärtymys ja VIHA sisällä

Anonyymi

Tunnen jatkuvaa vihaa ja katkeruutta. Olen tuntenut aina. Kaikki tämä kumpuaa kokemuksista, että olen arvoton muille, näkymätön, en yhtä hyvä kuin muut, nolla. Tämä on minulle selväksi tehty nuorena ja aikuisena vielä miesten taholta. Olen leikkikalu ja vitsi. En vaan tiedä miten tästä tunteesta pääsee eroon.

Vihaan ihmisiä. He saavat olla onnellisia ja arvokkaita tekemättä mitään. Tätä täytyy sivusta seurata samalla kun itse on hyväksikäytetty nolla, miksi olisin onnellinen jonkun puolesta? Välillä en pysty edes ovesta lähtemään ilman, että jokainen vastaantulija raivostuttaa. Sosiaalisten tilanteiden pelko pahentaa tätä, en voi sietää että minua katsotaan tai kytätään. Tunteeko kukaan muu tällaista jatkuvaa vihaa? Tätä on hyvin vaikea peitellä. Tämä on lähes jatkuvasti läsnä, saan vetää uuvuttavaa reipasta roolia ettei kukaan vaan saa tietää, että sisälläni velloaa jatkuva syvä viha kaikkia kohtaan.

15

253

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

En nyt ehkä ihan koko ajan, mutta usein. Ihmiset osaavat olla niin ajattelemattomia ja typeriä.

• Anonyymi

Ensimmäisen askelen olet jo ottanut, kun voit tunnistaa ja sanoittaa tunteesi. Ei vihassa ole mitään vikaa. Siihen on syynsä, kuten kerrot.

Jos löytyy joku, jonka kanssa voit rauhassa käydä asioita läpi, ja joka ei tuomitse eikä ohjaile, vaan antaa sinun olla ja kokea mitä koet, viha voi mennä ohi. Ei sillä tavalla, että antaisit jotenkin "periksi" tms, muokkaisit itseäsi. Vaan sillä tavalla, että saat ne tunteet eletyksi läpi, täysipainoisesti, niin etteivät ne rasita sinua enää niin paljon kuin nyt. Ja tulee tilaa helpotukselle ja muille kivemmille oloille. Toimintakenttäsi laajenee monessa suhteessa, kun saat vihantunteet käyttöösi, hallintaan, ja niiden energiapotentiaalia voi suunnata positiivisessa ja rakentavassa muodossa monenlaiseen tekemiseen.

• Anonyymi

Etkä anna enää rikkoa rajojasi. Vihahan on puolustusreaktio koettua uhkaa vastaan. Pidä siitä kiinni, koeta kestää että se tuntuu välillä ehkä ylivoimaiselta. Jakaminen ja puhuminen, pikkuhiljaa sen kautta löydät vihan läpi ja sinusta tulee vahvempi ihminen, joka ei anna lannistaa itseään eikä muitakaan heikommassa asemassa olevia.
      Anonyymi
      3.8.2019 9:57

• Anonyymi

jopa on huono itsetunto aloittajalla. Vihaa muita ihmisiä kateuksissaan, kun kokee olevansa muita huonompi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

jopa on huono itsetunto aloittajalla. Vihaa muita ihmisiä kateuksissaan, kun kokee olevansa muita huonompi.

Eihän se ensinnäkään kateudesta puhunut mitään. Turhaan siinä itse mussutat ja yrität tuomita noin pinnallisesti tuon tason tekstiä. Naurettavaa. Opi elämää.

• Anonyymi

"Tunnen jatkuvaa vihaa ja katkeruutta. Olen tuntenut aina. Kaikki tämä kumpuaa kokemuksista, että olen arvoton muille, näkymätön, en yhtä hyvä kuin muut, nolla. Tämä on minulle selväksi tehty nuorena ja aikuisena vielä miesten taholta. Olen leikkikalu ja vitsi."
      Sinun pitäisi päästä uhriajattelusta. Olet valinnut uhrin osan ja elät siinä, mutta siitä on mahdollista oppia pois. On mahdollista rakentaa tervettä itsetuntoa ja --.kunnioitusta sekä osata ja uskaltaa rakentaa terveet rajat. Tähän tarvitset apua. Edellinen kirjoittaja kirjoittaa viisaasti.

• Anonyymi

Olen kokenut samaa. Yhä koen välillä, vaikka en haluaisi. Olen käynyt terapiassa ja saanut sieltä paljon apua. Olen opetellut puhumaan tunteistani. Olen saanut harjoitella vaikeita tilanteita.
      Katkeruus ja vaillejääminen nostaa päätään välillä. Ajattelen kuitenkin jo nykyään itsestäni lämpimästi ja osaan puolustaa itseäni. Pystyn sanomaan EI. Ennen en pystynyt.
      Vähitellen löytyy oman näköinen elämä ja tyytyväisyys.
      Toivon sinulle kaikkea hyvää. Voimia!

• Anonyymi

Katkeruutta on, mutta syyt siihen melko erilaisia kuin aloittajalla.

Yllä oli monia hyviä kommentteja, ja tuo on kyllä mielestäni aika hyvä yksinkertaistus, että katkeruus kasvaa läpikäymättä jääneistä vihoista. Siitä vapautuminen on vaikeaa, mutta vihan läpikäynnin kautta se lähinnä onnistuu, ehkä muuta "oikotietä" ei ole (ja tarvitseeko toisaalta ollakaan?). Suunnilleen noin on ainakin omalla kohdallani.

Toisena asiana tuli mieleen, että voisihan se jossain vaiheessa tehdä hyvää, jos löytäisit lähellesi ihmisiä, jotka eivät olisi kusipäitä vaan voisivat antaa sinulle kokemuksia arvostuksesta ja rakastetuksi tulemisesta - molemmin puolin tietty. Sellainen on monesti jotenkin ihmeellisen eheyttävää... Kaikki ihmiset eivät ole ihan täysiä paskoja kuitenkaan, vaikka toki paljon paskaa riittää, ja sitä täytyy pyrkiä olemaan vastaanottamatta, samalla kun etsii elämässä hyvää ja oikeaa...

Toisten ihmisten kohtaamisia ei tietysti täysin voi itse hallita, eikä niiden varaan siten rakentaa. Ts. ei voi odottaa, että joku tulee ja auttaa sinua voimaan paremmin. Yllättäen niinkin voi käydä, mutta sitä on vaikea ennakoida.

• Anonyymi

Minäkin olen ollut vihainen, katkera ja kateellinen. Ajattelen että syystäkin. Olen aina jäänyt kaikesta hyvästä ja kehittävästä paitsi koska lapsuuden perheeni eli erityksissä, köyhyydessä ja olin nuorin ei-toivottuna syntynyt koko perheen kiusaama ja vihaama. Omakin luonteeni vinoutui hyvin negatiiviseksi, vaikka pääsin siitä ympäristöstä pois, en pystynyt korjaamaan itseäni.

Nyt on ikää ja masennus ja pelkotilat vaivaa aika ajoin. En ole saavuttanut haluamaani itsenäisyyttä ja turvallista elämää. Olen myös tavallaan vankina pienessä elämässäni, toimeentulo on pientä. Täytyy sanoa että taistelussa pahaa vastaan olen ollut aina tappiolla.

Toivon että sinä saat mitä tarvitset ja pääset pysyvästi onnellisuuden puolelle.

• Anonyymi

Haluan lisätä tähän vielä että nuo pahat tunteet voi kuolettaa tietyksi ajaksi ja kokeilla mennä kohti kaikkia hyviä tunteita ja tilanteita. Ole esim kaksi vuotta positiivinen ja katso jäikö mitään pysyvää hyvää elämääsi.

• Anonyymi

Sanon nyt vain sinulle ja muillekin täältä vähän sivusta, että jos te ette muille ihmisille ole kauheasti tehneet pahaa, niin olette kyllä voitolla niistä vihoistanne. Olette voittajia, kaikkine vaikeuksinennekin. Koittakaa löytää vielä niihin avaimet. Älkää olko liian arkojakaan, tai ottako muiden paskoja kannettavaksenne.
        Voimia.

• Anonyymi

Kuulostaa lähes samalta kuin mun tilanne. Itsekkin olen alkanut lähes vihata kaikkia ihmisiä sosiaalisten tilanteiden pelon, kouluaikaisen kiusaamisen ja joidenkin huonojen kokemuksien takia vaikka useimmista niistäkin on jo todella pitkä aika.

Ärsyttää sekin kun asuu kerrostalossa ja joku utelias naapuri änkee melkein aina juttusille kun nähdään ja kyselee kaikenlaista mun elämäntilanteesta. Melkein tekis mieli sanoa että lakkaa ny jo kyselemästä mut ei kehtaa.

AhdistunutMies

• Anonyymi

Sitä vain on katkera siitä että sattuu itse olemaan yksi niistä ihmisistä joille on elämässä osunut lähes kaikki mahdollinen paska kohdalle. En ole kyennyt etenemään opinnoissa, saanut koskaan työtä enkä tyttöystävää. Enää en saa edes seksiä. Miksi mun pitäis olla iloinen muiden ihmisten puolesta kun ei sellaiseen ole mitään syytä?

AhdistunutMies

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sitä vain on katkera siitä että sattuu itse olemaan yksi niistä ihmisistä joille on elämässä osunut lähes kaikki mahdollinen paska kohdalle. En ole kyennyt etenemään opinnoissa, saanut koskaan työtä enkä tyttöystävää. Enää en saa edes seksiä. Miksi mun pitäis olla iloinen muiden ihmisten puolesta kun ei sellaiseen ole mitään syytä?

AhdistunutMies

Kai se tulee sitten itsestään, kun on sen aika.

Koita edetä jonnekin, mihin haluat. Ja etsiä seuraa. Kenellekäänhän sinun ei tarvitse tilejä tehdä elämästäsi. Sano naapurille vaikka, ettei kiinnosta jutella. Itse en tunne naapureitani edes ulkonäöltä. Moikkaan kun tulee pihassa vastaan ja unohdan, muusta en tiedä edes. Vähän outoa ehkä, mutta eipä paljon paina...

Ok, pari naapuria tunnen näöltä, useimpia silti en.

• Anonyymi

Ajatuksen tasolla näissä on ehkä sellainen kiero, että kuvittelette että teidän pitäisi jotenkin täyttää jokin mitta ja määritelmä. Ja sitten se kääntyy niin, että kuvittelette kohtaamienne toisten ihmisten täyttävän jonkin sellaisen.

Niin ei ole. Määrittelette itse itsenne. Kuten tekevät muut. Joista te ette tiedä ennalta mitään. Tuntemattomuuskin voi olla eräänlaista vapautta...

Tämä ei tunteita ja kokemuksia välttämättä ratkaise tai läpikäy. Eikä ole tarkoituskaan. Mutta voi silti ehkä auttaa jossain kohdin. Vai miltä kuulostaa?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      29
      2648
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      132
      2425
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      14
      1991
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      15
      1793
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      16
      1326
    6. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      73
      1307
    7. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      106
      1284
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      93
      987
    9. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      143
      958
    10. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      20
      913
    Aihe