Tuli tässä mieleeni tuo asia kun muutaman kuukauden elin vammautuneena, käsi käyttökiellossa. Paljon helpompaa elämä on vaikka jalka olisi paketissa, kun ei ainakaan mulle ole kipsattu jalka tuottanut niin paljon harmia kuin tuo käsi!
Toki oli kysymyksessä kumpi tahansa raaja, hankaloittaa se normaalia elämää.
Minun ei pitäisi valittaa, sillä haitta oli väliaikainen ja nyt pystyn jo itsenäisesti moneen asiaan... kuten pesulla ja uimassakin käymään sekä kuivaamaan itseni ja pukeutumaan.
Kesäkuussa wc:ssa käyntikin tuotti hankaluuksia, jos aamulla oli puettu farkut jalkaan, jonkun oli avattava farkuista napit ennen mun vessa käyntiä ja napitettava ne taas käynnin jälkeen. Opin nopeaan välttämään napillisia vaatteita sekä käyttämään pitempi helmaisia tunikoita... kaiken varalta. Oli ainakin mini pituinen mekko ylläni, jos hassusti ois käynyt. =)
Minusta tulisi vammaisena varmaan neuroottinen ihminen, joka vaatisi jatkuvasti toisen ihmisen läsnä olon... kaiken varalta.
Niitä on ihmisiä pyörätuoleissa jotka lähes itsenäisesti tulevat toimeen, tai hyvin pienellä avulla. Hatun noston paikka heille!
Tuli vaan mieleeni nyt mistä kaikesta saan olla kiitollinen, kun minäkin olen monasti ollut tapaturmissa ja lopulta aina selvinnyt terveiden kirjoihin takaisin.
Hyvää loppu kesää kaikille; ex-trollikka
Oletko koskaan ollut tilapäisesti edes yks kätinen, hankalaa on normi eläminen.
34
<50
Vastaukset
Kyllä olen nuorena kokenut käsikipsissä elämän hankaluuden. Ihan uskomattoman moneen asiaan tarvitaan kahta kättä. Minulla oli kipsi ranteesta olkavarteen, mutta se oli 90 asteen kulmassa, joten jotain sillä pystyi tekemään. Ei paljon ja kun se oli oikea käsi ja itse olen oikeakätinen, koulussa oli aika hankalaa kirjoittaa vasemmalla luettavaa tekstiä.
Nauroin noille opeillesi :D. Se ei se avustajan käyttäminen joissakin asioissa ole ihan yksinkertainen juttu.
Hyvää loppukesää myös sinulle.Tunsin kerran yhen kitaristin, jolta puuttui kolme sormea (sirkkelionnettumuus puukässäntunnilla). Käsittämätöntä etten edes huomannut sitä moneen vuoteen. Etusormi, keskisormi ja nimetön puuttui, mut onnekseen oikeasta kädestä. Sitä ihmettelen, et hän pystyi soittamaan pianoakin aika hyvin.
pitkätukka-68 kirjoitti:
Tunsin kerran yhen kitaristin, jolta puuttui kolme sormea (sirkkelionnettumuus puukässäntunnilla). Käsittämätöntä etten edes huomannut sitä moneen vuoteen. Etusormi, keskisormi ja nimetön puuttui, mut onnekseen oikeasta kädestä. Sitä ihmettelen, et hän pystyi soittamaan pianoakin aika hyvin.
Jotkut vaan osaavat kääntää tappion voitoksi. Onneksi oli oikea käsi kitaran soittoa ajatellen, jos hän oli oikeakätinen.
Kaskenpolttaja kirjoitti:
Jotkut vaan osaavat kääntää tappion voitoksi. Onneksi oli oikea käsi kitaran soittoa ajatellen, jos hän oli oikeakätinen.
Plektraa pystyy pitämään pikkusormella ja peukalolla. Sointukädestä jos puuttuu sormia, ni ois vaikeampaa.
Ja joillekin olemattomatkin tappiot on kuolemantuomioita.
Suhtautumiskysymys.
Mieti nyt vaikka tän palstan "kunnollisia ja kilttejä". Kaikki on mukamas niin vitun vaikeaa.pitkätukka-68 kirjoitti:
Ja joillekin olemattomatkin tappiot on kuolemantuomioita.
Suhtautumiskysymys.
Mieti nyt vaikka tän palstan "kunnollisia ja kilttejä". Kaikki on mukamas niin vitun vaikeaa.Näin se on, kovin koni asia on myös näkökulmakysymys. Joskus jää paikalleen eikä huomaa, että oikeasti voisi yrittää tehdä jotain muutakin kuin velloa suossa. Uskon kyllä siihenkin, että kaikella on määräaikansa, joten sillä heräämiselläkin on se määräaikansa. Toista ei voi herättää, ellei hän ole valmis heräämään.
Näin se on, kovin koni asia on myös näkökulmakysymys. Joskus jää paikalleen eikä huomaa, että oikeasti voisi yrittää tehdä jotain muutakin kuin velloa suossa. Uskon kyllä siihenkin, että kaikella on määräaikansa, joten sillä heräämiselläkin on se määräaikansa. Toista ei voi herättää, ellei hän ole valmis heräämään.
Tosin kyllä itsesäälillekin on aikansa. Kaikki pitää käsitellä.
https://www.youtube.com/watch?v=4qn9pou4XfUpitkätukka-68 kirjoitti:
Tosin kyllä itsesäälillekin on aikansa. Kaikki pitää käsitellä.
https://www.youtube.com/watch?v=4qn9pou4XfUKyllä se niin on. Itsesäälikin on käytävä läpi.
Kyllä se niin on. Itsesäälikin on käytävä läpi.
Kyllä kaikilla menee joskus huonosti.
En silti ymmärrä vuosikymmenien itsesäälissärypemistä, tyyliin "ku mä oon niin ruma eikä kukaan huoli mua". Kuka sellaisen ihmisen huolisi?pitkätukka-68 kirjoitti:
En silti ymmärrä vuosikymmenien itsesäälissärypemistä, tyyliin "ku mä oon niin ruma eikä kukaan huoli mua". Kuka sellaisen ihmisen huolisi?Kylläkai jokainen ihminen haluaa kumppanikseen tai kaverikseen ihmisen, jolla on edes vähän itsekunnioitusta.
pitkätukka-68 kirjoitti:
En silti ymmärrä vuosikymmenien itsesäälissärypemistä, tyyliin "ku mä oon niin ruma eikä kukaan huoli mua". Kuka sellaisen ihmisen huolisi?Siinäpä se onkin. Kovin moni ei ymmärrä sitä, että kun riittävästi hokee itselleen ja muille ettei kelpaa, meneehän se viesti viimein perille.
pitkätukka-68 kirjoitti:
Kylläkai jokainen ihminen haluaa kumppanikseen tai kaverikseen ihmisen, jolla on edes vähän itsekunnioitusta.
On aika raskasta jos joutuu pönkittänään ihan koko ajan toisen itsetuntoa. Ei siihen moni lähde.
On aika raskasta jos joutuu pönkittänään ihan koko ajan toisen itsetuntoa. Ei siihen moni lähde.
Kerroin jo et diggaan pellestä melkein yli kaiken. Tää on kai ainoa hänen levyttämänsä coveri. (Tää on kyllä live). Vanhaa Bob Dylania. https://www.youtube.com/watch?v=Zt56jJ_qlyc
Tää viulisti muuten on se, joka laulo Tavaramarkkinoiden tunnetuimman kappaleen, (Kevät)pitkätukka-68 kirjoitti:
Kerroin jo et diggaan pellestä melkein yli kaiken. Tää on kai ainoa hänen levyttämänsä coveri. (Tää on kyllä live). Vanhaa Bob Dylania. https://www.youtube.com/watch?v=Zt56jJ_qlyc
Tää viulisti muuten on se, joka laulo Tavaramarkkinoiden tunnetuimman kappaleen, (Kevät)Akimoffhan sitä ei levylle laulanut, vaikka olikin sen bändin laulaja. Tästä kuulee äänien eron: https://www.youtube.com/watch?v=9vZhP6FmG4o
(anteeks et taas laitan musiikkilinkkejä)pitkätukka-68 kirjoitti:
Akimoffhan sitä ei levylle laulanut, vaikka olikin sen bändin laulaja. Tästä kuulee äänien eron: https://www.youtube.com/watch?v=9vZhP6FmG4o
(anteeks et taas laitan musiikkilinkkejä)laita vaan :D
pitkätukka-68 kirjoitti:
Akimoffhan sitä ei levylle laulanut, vaikka olikin sen bändin laulaja. Tästä kuulee äänien eron: https://www.youtube.com/watch?v=9vZhP6FmG4o
(anteeks et taas laitan musiikkilinkkejä)Ja nyt vahingossa valehtelin.
Ton laulo Elisa Korjus. Viulisti oli Maria Hänninen. Käsittääkseni molemmat on viulisteja.
Ja kas, tässä ne yhdessä. Honky tonk Angels: https://www.youtube.com/watch?v=gLwpXtYMG5c
Aimut onhan siinä Freud Marx Enxels & Jung myös mukana.Kaskenpolttaja kirjoitti:
12 kielinen kitara :)
Ei 12-kielistä oo sen ihmeempi soittaa ku tavallistakaan. Tietty siinä on eri soundi.
pitkätukka-68 kirjoitti:
Ei 12-kielistä oo sen ihmeempi soittaa ku tavallistakaan. Tietty siinä on eri soundi.
Sitä juuri tarkoitin. Olen kuunnellut 12 kielistä, tykkään.
Sitä juuri tarkoitin. Olen kuunnellut 12 kielistä, tykkään.
Siinä on hieno heleä sointi. Mut ei sillä soittaminen ole sen ihmeellisempää ku tavallisella akustisella soittaminen.
Olen aatellut, et jos jaksaisin tehdä treffiprofiilin, toiveena olis jonkinlainen laulutaito. Soittotaitokaan ei haittaa.
Pitäähän sitä jotain yhteistä olla. Multa tosin puuttuu se laulutaito.Olen minä vähän saanut kokeilla 12 kielistä.
Kyllä ne yhteiset asiat tärkeitä ovat. Tee vaan profiili, eihän sitä koskaan tiedä. Me suomalaiset taidamme olla laulavaa kansaa, japanilaisten lisäksi vai mistäs se karaoke tuli :D- Anonyymi
No, ei kyllä naurattanut minua silloin, ihan akuutti aikana... kun tilantet tuli yllättäen vastaan. Kyllä sitä oppi ennakoimaan aika pian, mitään pahempaa tohelointia ei kuitenkaan julkisilla paikoilla tullut... muutamaa läheltä piti tilannetta lukuun ottamatta.
Pari kertaa tulin kotiin (kintut ristissä mutt housut kuivina), kun olin käynyt läkärissä ja ajanut vielä taxilla kotiin. Oppi säännöstelemään juomiset niinä päivinä minimiin.
Öitä! Anonyymi kirjoitti:
No, ei kyllä naurattanut minua silloin, ihan akuutti aikana... kun tilantet tuli yllättäen vastaan. Kyllä sitä oppi ennakoimaan aika pian, mitään pahempaa tohelointia ei kuitenkaan julkisilla paikoilla tullut... muutamaa läheltä piti tilannetta lukuun ottamatta.
Pari kertaa tulin kotiin (kintut ristissä mutt housut kuivina), kun olin käynyt läkärissä ja ajanut vielä taxilla kotiin. Oppi säännöstelemään juomiset niinä päivinä minimiin.
Öitä!Hyvää yötä
- Anonyymi
12 kielinen kitara :)
Paskaa. 6-kielinen hyvä soi aina paremmin... :)
Anonyymi kirjoitti:
Paskaa. 6-kielinen hyvä soi aina paremmin... :)
Se lienee maku- ja tunnelma-asia :)
- Anonyymi
Olin alkuvuonna hetken yksijalkainen. Vitutti. Eikä edes vähän...
Mut nyt taas toimintakuntoinen... :) Ihan yksikätinen en ole koskaan ollut, vaikka pari viimeistä viikkoa onkin ollut vähän hankalaa kun ranne on niin pirun kipeä. Nuorempana taas nukuin (humalassa, yllättäin) sellaisessa asennossa et toinen käsi oli viikon täysin käyttökelvoton.
Jalattomana sen sijaan olen joutunut olemaan. Ei ollu kivaa sekään.Yllättävän pienillä vammoilla olen silti elämässäni selvinnyt, kun ottaa huomioon mun elämäntyylini.
- Anonyymi
Eikä, taasko sulle on sattunut! Muistan joskus lukeneeni, että sulla oli jalka paketissa. Olikohan moottoripyöräonnettomuus tai jotain...?
En ole tainnut koskaan kolhia itseäni niin pahasti, ettenkö olisi voinut kaikkia raajoja käyttää melkein normaalisti. Aika hyvin muuten, mulla on aika paljon riskejä elämässä, töissä ja harrastuksissa.
xLiner- Anonyymi
Joo, se moottoripyörällä pöpelikössä käynti oli ihan mun itseni aihettama, suora aukeni niin paljon ett näin pitkälle eteeni ja ... lisäsin vauhtia siinä viimeisessä kaarteessa, se oli kohtalokasta; asfaltilla oli karkeaa soraa ja hiekkaa. Ja sitt mentiin metsähallituksen puolelle vauhdilla.
Tällä kertaa olin autolla liikkellä ja varmasti etuoikeutetulla tiellä, kyllä mä näin ett trampilta tuli auto lujaa, mutt sen kuului varoa/sopeuttaa vautinsa niin ett päsee ongelmitta etuoikeutelu tielle.
Törmäs sitt vauhdilla mun autooni. Multa lähti auto käsistä ja ajauduin nurmikkolle, sinne teiden väliin. Loukkasin käteni puristaessani ratia (siinä rytinäsä) yrittäen pitää auton jotenkin ajokaistalla, ettei enää useampi auto joutuisi kolariin.
Tämä uussuomalainen syytti mua kolarista, kun en väistänyt (ja olen nainen) poliisikin pyöritteli silmiään... nainen auton ratissa syyllinen, kun mies ajaa etuoikeutelle tielle ja törmää naisen autoon...
Mulla on ollut muutaman kuukauden saikkua.... käsi piti leikatakin, korjailla vähän veneluun murtuman takia...vieläkin mun tekemisillä on rajoituksia.
Vain kevyitä toimistotöitä... eli onneksi mä voin valita itse mitä töitä teen.
Teen laskutuksia, ruoka tilauksia tukusta ja reseptilääke tilauksia aptekkiin, työvuorolistat- toivomusten mukaan, niin pitkälle kuin mahdollista (tasapuolisesti)
Hetki sitten perkasin mansikoita itselleni pakastimeen, 5kg laatikollisen, Faija toi ne mulle maalta palatessaan. 2 litraa jätin jääkaappiin, naposteltavia huomiseen ja tarjottavaa vieraille jäätelön kera, jos heitä ilmaantuu.
Ens viikolla samanlainen satsi lisää mansikoita pakastimeeni.
ex- trollikka - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, se moottoripyörällä pöpelikössä käynti oli ihan mun itseni aihettama, suora aukeni niin paljon ett näin pitkälle eteeni ja ... lisäsin vauhtia siinä viimeisessä kaarteessa, se oli kohtalokasta; asfaltilla oli karkeaa soraa ja hiekkaa. Ja sitt mentiin metsähallituksen puolelle vauhdilla.
Tällä kertaa olin autolla liikkellä ja varmasti etuoikeutetulla tiellä, kyllä mä näin ett trampilta tuli auto lujaa, mutt sen kuului varoa/sopeuttaa vautinsa niin ett päsee ongelmitta etuoikeutelu tielle.
Törmäs sitt vauhdilla mun autooni. Multa lähti auto käsistä ja ajauduin nurmikkolle, sinne teiden väliin. Loukkasin käteni puristaessani ratia (siinä rytinäsä) yrittäen pitää auton jotenkin ajokaistalla, ettei enää useampi auto joutuisi kolariin.
Tämä uussuomalainen syytti mua kolarista, kun en väistänyt (ja olen nainen) poliisikin pyöritteli silmiään... nainen auton ratissa syyllinen, kun mies ajaa etuoikeutelle tielle ja törmää naisen autoon...
Mulla on ollut muutaman kuukauden saikkua.... käsi piti leikatakin, korjailla vähän veneluun murtuman takia...vieläkin mun tekemisillä on rajoituksia.
Vain kevyitä toimistotöitä... eli onneksi mä voin valita itse mitä töitä teen.
Teen laskutuksia, ruoka tilauksia tukusta ja reseptilääke tilauksia aptekkiin, työvuorolistat- toivomusten mukaan, niin pitkälle kuin mahdollista (tasapuolisesti)
Hetki sitten perkasin mansikoita itselleni pakastimeen, 5kg laatikollisen, Faija toi ne mulle maalta palatessaan. 2 litraa jätin jääkaappiin, naposteltavia huomiseen ja tarjottavaa vieraille jäätelön kera, jos heitä ilmaantuu.
Ens viikolla samanlainen satsi lisää mansikoita pakastimeeni.
ex- trollikkaAika pitkä saikku, ihan pikkujuttu se kolari ei sitten ollut, auts 😬 Hyvä kun on paranemassa.
xL - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aika pitkä saikku, ihan pikkujuttu se kolari ei sitten ollut, auts 😬 Hyvä kun on paranemassa.
xLNo, sitä kättä hoidettiin ensin venähdyksenä tai oikeastaan kovan tärähdyksen aiheuttamana kipu tilana. Sitten myöhemmin selvisi ett veneluut oli hieman viksahtaneet ja käden piti olla lepotilassa -> siitä tuli saikkua. särky sen kun koveni ja pari sormea alkoi paleltumaan keskellä kesää!
Ei auttanut kuin käsiin erikoistuneen kirurgin tekemä leikaus ja taas tuli sairauslomaa lisää.
Oikeastaan oisin varmaan vieläkin sairaslomalla, jos olisin jonkun toisen palkkalistoilla....tilanne ei olisi se mikä se nyt minun kohdalla on.
Toisaalta mulla on myös yritys jota pitää hoitaa... ja olen velkainenkin.
Tuskin kaikilla on edes edellytyksiä valikoida tekemisiään... kuten minulla on.
Nyt näyttää siltä ett käsi paranee... kaikki hyvin.
- Anonyymi
Tuollaiset ovat aika ikäviä onnettomuuksia, tuollaisista tulee ihmisiä... "death wisher"- tyyppisiä, kuten jostain vanhasta elokuvastakin, jossa oli charles bronson, tappoi tahallisesti oppipojansa, joka ajoi autoa joka oli Shelby GT-500 ;D
- Anonyymi
Olen ollut sormi vammaisena 2 viikkoa.
Osuin naulapyssyllä sormeen ja tietenkin kolahti luuhun vain vähän mutta silti sormi oli pystyssä koko tuon ajan oli vähän hankala tehdä perus askareita.
"En voinut taittaa sormea"
Onneksi ei sentään ollut Keskisormi!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun583991KALAJOEN UIMAVALVONTA
https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar932358Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin
Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo452022- 221783
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?261561- 281516
- 151182
- 311128
- 1091084
Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale791042