Muistellaan koulumatkoja

Anonyymi

Minkälaisia koulumatkakokemuksia teillä on? Niistä on varmasti paljon mielenkiintoista kerrottavaa. Minulla on ollut helpot koulumatkat, kansakoulun 1.-4. luokalla sekä oppikoulun 1.-5. luokalla kävellen (joskus melkoisessa lumipyryssä), ja joskus pyörällä. Lukioon oli pitempi matka. Kotipysäkiltä lähti linjuri 7.30 aikaan.
Liukkailla keleillä linjurimatka oli joskus melko jännittävä, mutta aina päästiin perille.
Monilla oli huomattavasti pitempi koulumatka, ja matkan varrella vieläpä lossikyyti.
Terveisin: Puolireuho

19

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

100 metriä

• Anonyymi

Mä olin ala-asteella -70-luvun loppupuolella. Nykyajan lapset ja nuoret ei oikein tahdo uskoa että talvisin hiihdin kouluun parin kilometrin matkan. Ja tämä oli Vantaalla.

• Anonyymi

vanhempani kielsi puhumasta työläislapsille ja koulutovereille ja sain vain olla muiden korkeastikoulutettujen kanssa ja varakkaiden ihmisten kanssa minusta koulut kuuluu vain varakkaille lapsille eikä köyhille mätämadoille ja minä olen korkeastikoulutettu von herttua herra ja olen tinderissä ja kokemusta naisista miehistä pojista tytöistä eläimistä ja matkustelen paljon olen varakas ja huumeita myyn lapsille minulla on rahaa omaisuutta minulla on kaikkea mutta olen kateellinen työläisille he ovat onnellisia

• Joskus oli taksin takapenkillä koululaisia kahdessa kerroksessa, kun ei muuten ois mahtunut

• Ala-asteella oli puolisentoista kilometriä kävellen/fillarilla ja yläasteella yli 5km mikä oikeutti bussikyytiin.

• Ensimmäiset 4 vuotta oli n. 1 km kävelymatkaa kouluun. Riippui vähän miten pitkän reitin kautta kulki. Jalkaisin menin kouluun, usein metsäpolkua pitkin soramontun ohitse kulkeva reitti. Taikka sitten kaverin kanssa pidempi reitti jalankulkijoille tehtyä tietä pitkin.

Kelillä kun kelillä mentiin jalkaisin ja kannettiin kaikki tarvittavat välineet omin pikku kätösin kouluun, niin sukset kun luikkarit yms. :)

5. luokan kävelin aikalailla saman matkan eri kouluun, äiti saattoi usein koiran kanssa tai menin kahden kaverin kanssa. Reitti oli mukavempi mitä edellinen.

6-9. lk kuljin bussilla tai taksilla. Osan matkaa jalkaisin, n. 2-4 km pysäkiltä kotiin tai pysäkiltä kouluun. Kaverin kanssa tullen mennen, paitsi kotiin sen lopun 2-4 km yksinäni. Metsätietä pitkin tai isompaa hiekkatietä pitkin. Riippui mihin bussi pysähtyi.

9. lk ajelin kesällä kevarilla kouluun. Muina vuodenaikoina menin bussilla tai taksilla.

• Yläasteelle oli matkaa 17 km. :)

Suunta.

• 1-5 luokalla ala-asteella menin kävellen tai jopon tapaisella "kukkapyörällä" kouluun. Alikulkutunnelista alettiin kulkea, kun sellainen rakennettiin tokalla luokalla. Sitä edelsi, että joku jäi auton alle tien ylityksessä:( Asuin tuolloin kaupungin lähiössä.

Alaasteen 6.- lukion 3. menin bussilla kouluun ja asuin maalla. Noin kilometri oli bussipysäkille ja aika usein juoksin sen hiki hatussa. Bussikuskit oli tuohon aikaan kilttejä ja jäi odottamaan pysäkille, kun näkivät mun juoksevan mäkeä alas:) Nykyään lapsillani on sama tilanne ja sama koulumatka, mutta bussikuskit eivät armoa tunne, vaan ajavat pysäkin ohi kylmästi, vaikka näkisivät että toinen on tulossa :(

• Olen käynyt kuutta eri koulua ja koulumatkat ovat taittuneet kävelle ja pyörällä. Jaa niin ekalla kertaa keskikoulun kolmas oli sen verran kaukana , että bussilla menin.

• Anonyymi

Mainiosta nimimerkistäsi voisin päätellä, että koulumatkabussi ehkä oli Savonlinjan tai Kainuun Liikenteen. Osasinko päätellä oikein?

• Anonyymi kirjoitti:

Mainiosta nimimerkistäsi voisin päätellä, että koulumatkabussi ehkä oli Savonlinjan tai Kainuun Liikenteen. Osasinko päätellä oikein?

No ei ollut, oli usein Paunu. Olen tosin Savonlinjaakin jonniin verran käyttänyt, kun sinnekin päin maailmaa olen kerennyt.
        Vähän meni pieleen, mutta mitäpä noista :)

• Anonyymi

naapurin poika oli vuotta vanhempi mutta oltiin samankokoiset, koulumatkalla aina kokeiltiin kumpi on kumpi. vähintään jokatoinen viikko, silmät mustana ja nokat verillä. :D

• Anonyymi

Kävellen tai fillarilla kesät talvet. Usein oli pystytuulta ja polviin asti pakkasta. 🥶🌪️

• Anonyymi

Minulla oli 100 metriä kouluun ala ja ylä asteella. Kuljin sen useimmin pyörällä kun kävellen.

• Anonyymi

Kouluun oli joku vajaa kilometri ja kuljin sen aina naapurin tytön kanssa susanna nimeltään joka 5 b luokalla kun olin itse 5 a luokalla ja sitten me alettiin seurustella 5 luokalla ala-asteella ja oltiin 18 vuotta yhdessä.

• Anonyymi

Koulumatka-linja-auton takapenkillä oli äänekäs poikalauma, joka kertoi vanhoja vitsejä.

• Anonyymi

Sellainen takapenkin hassu porukka on ollut monella paikkakunnalla.

• Anonyymi

60-luvun loppupuolella Rymättylän Aaslan saaresta lähimpään oppikouluun, Naantaliin. Matka oli 33 km, linja-autokyyti kesti vähän alle puolitoista tuntia suuntaansa. Matkan varrella oli 3 lossia. Onpahan tullut pitkä koulumatka tutuksi.

• Taksilla päässyt kulkemaan :)
      Toki siinäkin ollut kaikenlaista.
      "Unohtanut poimia kyytiin"
      "rengas rikkoa"
      Perus mitä auton kyydis voi sattua

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Sekin pöllöpää

Kait sä nyt ymmärrät ettei kukaan ole niinkuin sinä. Ei kukaan voi sun paikkaa viedä. Ei kukaan milloinkaan. Eli rauhoi
      Ikävä
      66
      11581
    2. Theermannilla kulkee!

Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän
      Kotimaiset julkkisjuorut
      136
      8139
    3. Samuli Vasala vakava tauti

Iltalehdessä sanottiin röntgen kuvissa paha elin vuosia ei paljon jäljellä Maksu muurin takana mikä tauti On entisellä h
      Juoksu
      49
      6220
    4. Näin unta viime yönä

Että tulit nainen istumaan syliini minihame päällä.
      Ikävä
      62
      6034
    5. Roope Salminen sai lapseensa liittyen poikkeuksellisen myönnytyksen Myyrä-kuvauksissa: "Iso..."

Roope Salmisella on 4-vuotias lapsi yhdessä Helmi-Leena Nummelan kanssa. Pariskunta on eronnut ja tätä nykyä Salminen se
      Suomalaiset julkkikset
      21
      5885
    6. Ensitreffit Matti lataa totuuden seksiasioista Taina-morsion kanssa: "Fyysinen kosketus ja seksi..."

Harmi juttu tämä Matin ja Tainan ero. Olisikohan vielä ollut jotain tehtävissä... Lue lisää: https://www.suomi24.fi/v
      Ensitreffit alttarilla
      34
      4179
    7. SAK:n vaatimus palkankorotuksista on täysin päätön

SAK:n esitys noin hurjista palkankorotuksista on päätön. Ja vaikka ne toteutuisivatkin, johon en usko, valuvat hyödyt ul
      Maailman menoa
      577
      3958
    8. Esivaihdevuodet, menopaussi

https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa
      Sinkut
      82
      3401
    9. PYHÄJÄRVELLE ILMESTYNYT NUOREHKO MUSTALAINEN,

Joka käyttäytyy hyvin röyhkeästi, ilmestyy jonkun tyypin kanssa pihapiiriin, autoa kaasutetaan ja käytetään yli desibeli
      Pyhäjärvi
      123
      3223
    10. Tänään taas tuli pari-kolme juttua

Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän
      Tunteet
      7
      3203
    Aihe