mikä estää sinua vaihtamasta kurjan dieselin esim bensiinimoottoriksi tai sähköksi?
onku jokin painava syy siihen vai pelkkää teinimäistä hömpötystä?
miksi diesel kuskit ovat niin putkikatseisia?
44
57
Vastaukset
- Anonyymi
luulen että et saa yhtään järkevää vastausta ja selitystä.
tuo diisselin pakkohankinta on juurikin sitä amislippismeininkiä jolle ei löydy järjellistä selitystä. edes naaraitten houkuttelu - Anonyymi
MUN EGO EI KESTÄ BENSIINII,PAKKO OLLA 3 LITRAN DIISELI ETTÄ JAXAA MENNÄ KYLILLE.KAMUILLAKIN ON SEMMOSET JA MERSU EI TEE KU DIISELEITÄ
- Anonyymi
No mulla on ikää 50 joten ei taida teinihömpötys enää vaivata VAAN se että teen ratkaisut omilla aivoilla enkä panikoi minkään massan mukana muodin tai muunkaan virtauksen johdosta!
- Anonyymi
ja syy on miksi vain diesel eikä esim hybrid?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja syy on miksi vain diesel eikä esim hybrid?
Diesel ei ole mulla "se pointti" vaan aikoinaan (~4v sitten) sain ostettua melko uuden auton mielestäni erittäin hyvään hinta/laatu suhteeseen ja ole siihen edelleen todella tyytyväinen joten mulla ei ole mitään järkisyytä vaihtaa autoa tällä hetkellä mihinkään.
Kun autonvaihto aikanaan koittaa niin sitä ei vielä pysty sanomaan mihin silloin päädytään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Diesel ei ole mulla "se pointti" vaan aikoinaan (~4v sitten) sain ostettua melko uuden auton mielestäni erittäin hyvään hinta/laatu suhteeseen ja ole siihen edelleen todella tyytyväinen joten mulla ei ole mitään järkisyytä vaihtaa autoa tällä hetkellä mihinkään.
Kun autonvaihto aikanaan koittaa niin sitä ei vielä pysty sanomaan mihin silloin päädytään.ok,kiitos hyvästä vastauksesta!
- Anonyymi
No jospa kerrot edes muutaman järkiperusteen miksi pitäisi vaihtaa varsinkaan bensa-autoon? Laajennapa sitä putkikatseisuutta. Yhtään sellaista ei nyt tule mieleen, mutta sinulla varmaan on mielessä.
Palataanpa asiaan, jos keksit jotain. Dieselille järkiperusteluita löytyy helposti vaikka kuinka.
Sähkö varmaan joskus tulevaisuudessa sopii myös paljon ajaville, ei vielä. Dieselhybridi sen sijaan kyllä kiinnostaa.- Anonyymi
ja syy miksi ei esim hybrid vaan diesel?
- Anonyymi
Sen arvaan, että sinulle taloudelliset resurssit estävät dieselauton hankinnan. Dieseleitä kun nykyisin saa lähinnä premiumeihin tai vähintään parempiin ja isompiin malleihin.
Minulla ei vastaavaa rajoitetta ole, joten ajan dieselillä. Kilometrejäkin tulee sen verran, ettei järkevää vaihtoehtoa vielä ole.- Anonyymi
ei kelpaa vastaukseksi prerium yms raha vaje hommelit.
miksi ei toimisi sinulla bensa tai hybrid? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei kelpaa vastaukseksi prerium yms raha vaje hommelit.
miksi ei toimisi sinulla bensa tai hybrid?Koska ei ole taloudellista pakkoa tyytyä huonompiin vaihtoehtoihin.
Josko tämä rautalankamallinen vastaus kelpaisi?
- Anonyymi
Ei mikään estä, mutta toimin järkevästi myös autoasioissa
- Anonyymi
kertoisitko tarkemmin miksi et menisi matkaasi esim hybridillä tai bensiinillä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kertoisitko tarkemmin miksi et menisi matkaasi esim hybridillä tai bensiinillä?
ei mun ego kestä :(
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kertoisitko tarkemmin miksi et menisi matkaasi esim hybridillä tai bensiinillä?
Teknisesti toki bensa-autollakin omat ajoni suoriutuisi. Kilometreja vaan tulee niin paljon vuodessa, että se tulisi selvästi kalliimmaksi. Lisäksi paljon ajavana arvostan luotettavuutta ja muutenkin käyttökustannukset ovat merkityksellisiä. Dieselin leppoisuus miellyttää eikä se tarkoita tehottomuutta tms. Autoni on hieman vajaa kaksi vuotta vanha, uutena hankittu euro6 diesel.
Ja vaikka päästöt eivät näytä olevan kovin muodissa käytännössä, vain puheissa, niin silti yhtään ei minua haittaa sekään, että dieselini päästöt ovat selkeästi pienemmät kuin vastaavan bensa-auton.
Sähköauto ei vielä käytännöllisyydessä ole riittävä minulle. ’Tankkaus’ on hidasta ja tankkauspisteitä vapaana, vaikka niitä jo alkaa ollakin lähes kaikilla huoltoasemissa muutama, niin riski joutua jonottamaan vuoroaan ei houkuttele, jos matkaa on kovasti jäljellä.
Sähkö kuitenkin on tulossa, mutta vielä en siihen mene. Seuraavaksi eniten kiinnostaa dieselhybridi, niitä alkaa jo löytyä.
Nyt voisitkin kertoa perustelusi, miksi dieselistä mielestäsi kannattaisi vaihtaa bensaan. Jään mielenkiinnolla odottamaan.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei mun ego kestä :(
oisko ne niit jotka ei vältmäti dajua?
- Anonyymi
Totta, Toyota D-4D hankinta on kuin repisi 50 euron seteleitä.
- Anonyymi
Volvolla ja porchella on kyllä aika namuja tarjolla siis hybridinä, mitään kirppua kun ei kannata ostella😝😛😜
- Anonyymi
Dieselin käytölle näkyy tulleen ihan järkeviä perusteluita.
Odottaisin aloittajan nyt kertovan oman näkemyksensä, miksi kannattaisi vaihtaa dieselistä sähköön tai jopa bensiiniin. Sitähän on pyydettykin edellä.
Vai eikö niitä aloittajalta löydykään?- Anonyymi
Niitä ei ole tullut tähänkään asti vielä kertaakaan, kukaan ei ole kyennyt sellaisiaesittämään, joten en usko niitä nytkään tulevan.
Saat odottaa pitkään ja turhaan
- Anonyymi
Miksi aloittaja on NIIN putkiaivoinen että häntä häiritsee jos toisilla ihmisillä on oma elämä?
- Anonyymi
Aloittaja on selvästi kokematon teini joka ei pysty ajattelemaan asioita laajemmin kuin omista lähtökohdista.
Diesel on tietyssä käytössä paras ja edullisin vaihtoehto, melko painavat syyt siis. - Anonyymi
"Diesel kuluttaa bensiiniautoa vähemmän, polttoainelitra on halvempi ja uudet dieselautot ovat miellyttäviä ajettavia hyvän väännön ja matalan kierrosluvun ansiosta. Korkeampi autoverokin kuolettuu paljon ajavien kohdalla varsin nopeasti.
Pitkämatkalaisille täyssähköauton latausongelmat ovat epäilyksen aihe. Harvalla on niin väljä aikataulu, että vaikkapa Ouluun ajettaessa ehtisi istua latauspisteellä nykytilanteen vaatimia aikoja.
Taksit ovat myös oma lukunsa. Harva taksin omistaja haluaa bensiinimoottoria. Pienikulutuksinen dieselmoottori sopii hyvin kaupunkiliikenteeseen, jossa on paljon tyhjäkäyntiä ja nykivää liikennettä.
Dieselauton edut
Modernit dieselit ovat paljon mainettaan parempia ajokkeja. Ensiksikin nykyiset Euro 6 dieselmoottorit tuottavat hiilidioksidipäästöjä keskimäärin 15 % vastaavankokoisia bensiiniautoja vähemmän.
Myös ongelmalliset typenoksidit, eli hiukkaspäästöt on saatu hyvin kuriin.
Jo vuodesta 2011 alkaen kaikissa Euroopan markkinoille myydyissä dieselautoissa on ollut pakollisena varusteena hiukkassuodattimet.
Uudempana puhdistajana on SCR-laitteisto, joka tulee pakolliseksi kaikissa autoissa lähiaikoina. Ne laskevat typenoksidipäästöjä noin 90 prosenttia. Osassa dieselautoja on jo kyseinen järjestelmä."
Lähde: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/64c68c05-85c4-4518-bc4f-e2028ac0e453
Tuossa artikkelissa on monta syytä miksi.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja tuossa myös
https://yle.fi/uutiset/3-6178818No voi hyvänen aika sentään.
Kaivapa vielä vanhempi uutinen, tuohan oli vasta 7 vuotta vanha.
Jos vaikkapa 80-luvulta löytyisi mehukkaampia. Tosin silloin ei ketään kiinnostanut sen paremmin dieselin hiukkaset kuin lyijybensiinin myrkytkään. Katalysaattoreista oli kyllä kuultu huhuja ja ehkä joissain tosikalliissa premiumissa sellainen löytyikin joskus 80-luvun loppupuolella.
Montako ihmistä arvelet tuolloin kuolleen lyijybensa-autojen hurjiin päästöihin?
Jospa kuitenkin keskityttäisiin nykyaikaan ja ennenkaikkea tulevaisuuteen. Vain niihin pystyy vaikuttamaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No voi hyvänen aika sentään.
Kaivapa vielä vanhempi uutinen, tuohan oli vasta 7 vuotta vanha.
Jos vaikkapa 80-luvulta löytyisi mehukkaampia. Tosin silloin ei ketään kiinnostanut sen paremmin dieselin hiukkaset kuin lyijybensiinin myrkytkään. Katalysaattoreista oli kyllä kuultu huhuja ja ehkä joissain tosikalliissa premiumissa sellainen löytyikin joskus 80-luvun loppupuolella.
Montako ihmistä arvelet tuolloin kuolleen lyijybensa-autojen hurjiin päästöihin?
Jospa kuitenkin keskityttäisiin nykyaikaan ja ennenkaikkea tulevaisuuteen. Vain niihin pystyy vaikuttamaan.lue uusin iltasanomat ja näät mersun uutiset :D. siinä sulle nykyaikaa jälleen ja historian toistoa.
- Anonyymi
Mulla ei ole kurjaa diiseliä vaan erinomainen. Miksi vaihtaisin sitä muuhun kuin uuteen diiseliin ?
- Anonyymi
lisää lisää erinomaisia kommentteja kaivataan diisselin erinomaisuudesta ja puhtaudesta, sekä mahtavasta väännöstä!
ja etenkin yrittäkää saada valtio ja päättäjät lopettamaan diisselin alistaminen ja pakkokiellot! - Anonyymi
tässä vähä faktaa jotta ei tarvitse taaskaan puolustella "omia" ostoksia..
https://tekniikanmaailma.fi/diesel-autot-saastuttavat-bensa-autoja-enemman-toteaa-tuore-tutkimus-ja-syyttaa-eurooppaa-diesel-addiktiosta/ - Anonyymi
putkiaivoille vähän lukemista.
https://tekniikanmaailma.fi/tutkimus-dieselautojen-paastot-tappavat-vuodessa-yli-100-000-ihmista-ja-tamakin-luku-alakanttiin/
että mites se diisseli olikaan...kjäh kjähh...
https://tekniikanmaailma.fi/tutkimus-dieselautojen-paastot-tappavat-vuodessa-yli-100-000-ihmista-ja-tamakin-luku-alakanttiin/ - Anonyymi
vaarallinen diesel on ja saastuttavampi.
https://yle.fi/uutiset/3-6178818- Anonyymi
Voi teitä trolleja. Pistäkääs noi vanhat uutislinkit vielä muutaman kerran esille. Eihän niitä nyt ole linkitetty kuin vasta alle kymmenen kertaa.
Ettekö löydä enempää kuin nuo pari, vastaavia juttujahan julkaistiin muutami vuosia sitten kymmenittäin, ellei sadottainkin. Silloin kun dieselvastainen kampanja oli kuumimmillaan.
Yrittäkääpä etsiä kovemmin...
- Anonyymi
kohta tulee se satusetä pönkittämään omaa egoa miten diisseli ylivertainen, mielenkiinnolla odotamme hänen "uusia" tarinoita miten fysiikan lait tehdään uusiksi
- Anonyymi
iltasanomista voi lukea tänään otsikon miten "hyvät"pakokaasu arvot mersu on "jälleen" tehnyt... :D
lololololllllooo.
- Anonyymi
iltasanomissa ,yli 170 g tuontidiisselit pukkaa putkesta, missä se vähäpäästöisyys on?
- Anonyymi
Uusien dieselautojen päästöt ovat vähäisempiä kuin vastaavien bensa-autojen. Ei kai tämä lopultakaan ole kenellekään epäselvää.
Noiden uutisten tutkimukset on tehty vuosia sitten sen ajan autoille ja silloin vielä oli tapetilla surullisenkuuluisa vw-konsernin USAssa paljastunut dieselkusetus jo silloin valmistuksen lopetetuista vw-dieseleistä. Sitä ja sen merkitystä yhtään vähättelemättä.
Eihän nuokaan vuosia vanhat ulkomaiset moneen kertaan täälläkin vuosien kuluessa linkitetyt erilaiset uutisset miksikään muuta . Eikä niissä sellaista ole edes tarkemmin luettuna tietenkään yritettykään väittää.
Kukaan ei missään olekaan väittänyt, etteikö dieselien päästöt olisi haitallisia. Se ei tarkoita, etteikö bensa-autojenkin päästöt sitä olisi, varsinkin kun niitä tulee pakoputkesta enemmän. Sen sijaan näyttää siltä, että uskomukset bensa-autojen päästöjen pienuudesta ja vaarattomuudesta näyttää muutamien kirjoittajien käsitys.
No pari kestotrollia täällä vain trollaa edelleen kuten vuosikausia ovat tehneet. Heillähän ei mitään asiallisia perusteluita mihinkään olekaan. Todellisia satusetiä ärsytysyrityksissään. - Anonyymi
Miksi ihmiset eivät ymmärrä, että dieselin ja bensiinin valmistukseen käytetty perusraaka-aine on raakaöljy. On siis aivan sama kumpaa polttaa, palaa siinä raakaöljy, eri jalostusmuodossa tietenkin.
On tutkittu, että dieselin hiilijalanjälki on pienempi kuin bensiinin.
Dieselin ongelma on NOx- eli typenoksidipäästö, joka ei kuitenkaan saastuta luontoa.
NOx on kuitenkin ihmiselle haitallinen yhdiste, joka nykyisellä tekniikalla voidaan poistaa lähes kokonaan hiukkassuodattimella.
Dieselin kulutuskin on keskimäärin pienempi kuin vastaavan kokoisella bensiinimoottorilla.
Se mihin asiaan pitää puuttua mahdollisimman nopealla aikataululla on raskaan polttoöljyn käyttöön.
Raskasta polttoöljyä käyttävät tehtaat ja laivaliikenne, joiden päästöt pannaa henkilöautojen syyksi. Ei voida osoittaa mistä saasteet ovat peräisin. On siis helppo syyttää autoliikennettä.- Anonyymi
Hiukkassuodattimessa poltetaan hiukkasia. Se ei vaikuta typenoksideihin mitenkään. Euro 6 katalysaattorit hajoittavat haitalliset typenoksidit vaarattomiksi typeksi ja hapeksi.
- Anonyymi
Nykysen henkilödieselini (euro5) todellinen kulutus on 4,12l/100km. Kuluva vuosi on tullut tankattua pääsääntöisesti biodieseliä.
Viime katsastuksessa savuarvot puhdas 0, aikaisemmissa 0.1-0,2.
Seuraava autoni saattaa hyvinkin olla kaasu tai lataushybridi, tuskin kuitenkaan täyssähkö tai bensakone.
Nykyisen autoni hiilidioksidipäästöt vanhan laskentakaavan mukaan ovat 89gr.- Anonyymi
mun bensa manki vie 3 desiä satasella, patoputkesta lentelee kukkasia
- Anonyymi
onneksi käyttökiellot tulevat
- Anonyymi
Heh. Eipä ole tulossa. Älä nyt siitä kovasti masennu. Hanki diesel, niin mielialasi paranee eikä tarvi täällä pääsi sisäisiä paineita purkaa.
- Anonyymi
2025 tulee suomen suurimpiin kaupunkeihin,sitten siitä pienempiin. diisselin kallistuminen sitä enne muuta jäynää
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
2025 tulee suomen suurimpiin kaupunkeihin,sitten siitä pienempiin. diisselin kallistuminen sitä enne muuta jäynää
Jatka haaveilua vaan, se ei maksa mitään.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde212606- 1482244
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292242Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522139Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti211742Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3881617Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961556- 2881436
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131389- 1321389