Ns. Noidannuoli..

Mansu

Mikä tähän ilkeään vaivaan ois hoitokeinona? Kaikkea on kokeiltu, eikä meinaa päästä käveleen.. :(

9

2518

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xxxx

Mitä kaikkea olet kokeillut?
      http://kemi.terve.com/potilasohjeet/mims_binding?id=8986
      http://www.kuntolehti.com/kirjasto/terveys/selkakipu.html

Minulla ensimmäinen noidannuoli pari vuotta sitten. Viikkoon en kävellyt ja sit menin lekuriin. Pistivät selkään jonkun piikin, joka laukaisi ne lihakset. Sitten lääkkeitä Voltaren Rapid 50 mg 1 tabu 2-3/pv ja Sirdalud 2mg 1 tabu 2-3/pv. Se kuuri auttoi. Söin muistaakseni niitä viikon-pari. Sen jälkeen olen satunnaisesti tarvinnut näitä lääkkeitä. Mitään en kyllä ole selkäni hyväksi tehnyt, vaikka tietysti lihasten vahvistaminen olisi hyväksi. Toinen asia mikä on hyvä, niin jos on ylipainoa ja varsinkin mahan kohdalla, niin laihduttaminen auttaa. Kun se ylimääräinen "säkki" häviää niin ei rasitu selkäkään niin paljoa. (Tästä on omakohtaista kokemusta -19 kg viime vuonna.)

• Mansu

Kiitos vinkeistä :) Itse olen kokeillut juuri tuota Voltarenia (niin tabletteina kuin voiteenakin), lämmintä haudetta, B-vitamiinia.. Ja jumppailenkin ihan säännöllisesti, ettei se siitä pitäisi olla kiinni. Viimeks juuri jumppaillessa tuo pistos tulikin :(

• Peksi
        Mansu kirjoitti:

Kiitos vinkeistä :) Itse olen kokeillut juuri tuota Voltarenia (niin tabletteina kuin voiteenakin), lämmintä haudetta, B-vitamiinia.. Ja jumppailenkin ihan säännöllisesti, ettei se siitä pitäisi olla kiinni. Viimeks juuri jumppaillessa tuo pistos tulikin :(

Noidannuolen hoitomuotona ei missään nimessä saa käyttää lämpöä, eikä saunomistakaan suositella! Jos lihas on tulehtunut niin lämpö vie tulehduksen syvemmälle ja paraneminen hidastuu. Paras konsti on kylmä pyyhe tai jää heti kun oireet alkavat. Itse olen tehnyt niin, että kostea pyyhe pakastimeen vähäksi aikaa ja se sitten kipeään kohtaan niin kauaksi, että lämpenee. Liikuntaa heti kun kestää pieninä annoksina ja viikon kuuri särky/tulehduskipu lääkettä.
        Kokemuta löytyy yli 20 vuotta ko. vaivasta ja lihaskuntoharjoittelu ja painonhallinta ovat ainoat ehkäisykeinot, eikä nekään vie vaivaa kokonaan pois.

• ja kärsimys

Todella. On vedelty, jos jonkinlaista nappia, kipu hetkeksi helpoittaa, mutta vaiva jatkuu. Ei ole ylipainoa ja selkä OLI kunnossa ennen tapaturmaa. Aktiivista lepoa tässä nyt on harjoilettu jo 4 viikkoa.

• Marke

Ensin n. vajaan viikon ajan kannattaa käyttää reilulla annoksella tulehduskipulääkettä. Jos olet lääkärillä käynyt, hän on ehkä määrännyt myös lihasrelaksanttia (esim. sirdalud), sitä kannattaa ottaa varsinkin yöksi. Alussa voi lepäillä muutaman päivn, mutta kun vaan pystyy, pitäisi nousta sängystä edes vähän kävelemään, ja sitten pidentää kävelyitä. Varovasti voi yrittää venytellä. Selkää voi myös kokeilla hautoa kylmällä.

Nämä olet ehkä kokeillutkin? Onko sinulla jaloissa säteilykipua? Onko jaloissasi, pakaroissa, lantion alueella tai sukuelimien alueella tunnottomuutta/puutumista? Jos on, mene pikaisesti lääkäriin!

Omaa selkääni hoidettiin noidannuolena, kyseessä oli välilevyn repeämä. Se aiheutti hermovaurion, kun ei leikattu ajoissa. Joten jos kipusi on todella kovaa, etkä pysty kävelemään ja sinulla on tunnottomuus oireita, mene pian sinne lääkärille, ja vaadi magneettikuvausta!

• Myös kärsivä

Niin tätäkin hoidetaan noidannuolena, vaikka kuvaamanlaisia oireita onkin, lisättynä hehkuvaan kipuun tietyssä kohdassa selkärankaa, turha on kuulemma yrittää mangneettikuvauksiin, niin kauheat jonot. No, syödään nappeja ja kärsitään.

• Marke
        Myös kärsivä kirjoitti:

Niin tätäkin hoidetaan noidannuolena, vaikka kuvaamanlaisia oireita onkin, lisättynä hehkuvaan kipuun tietyssä kohdassa selkärankaa, turha on kuulemma yrittää mangneettikuvauksiin, niin kauheat jonot. No, syödään nappeja ja kärsitään.

Jonot ovat nykyisin magneettikuvauksiin todella pitkät. Itse pääsin sinne aikoinaan siten, että painostin lääkäriä jatkuvasti, kunnes hän suostui lähetteen kirjoittamaan. Sitten rupesin soittelemaan päivittän kirurgian polille, ja sitä kautta lopulta sain tungettua itseni päivystysajalle. Päivystysaikoja magneettikuvauksiin on pakko sairaalalla olla, joten hyvällä tuurilla saatat saada sellaisen, jos vaan jaksat kovasti pitää puoliasi. Sairaana se ei vaan ole niin helppoa!

Toinen mahdollisuus on mennä magneettikuviin yksityisesti, jonoja ei juuri ole, mutta kuvaus on TODELLA kallis.

Jos sinulla on selkeitä tuntopuutoksia/halvausoireita jaloissa, tai sukuelinten alueella, aja ambulanssilla sairaalaan! Tuollaiset oireet TÄYTYY tutkia päivystysluontoisesti. Kieltäydy kävelemästä, niin eivät ne voi sinua sairaalasta ulos kantaakkaan! Toivotaan että saat jotain kautta apua!

• selkäkipu

Itse kärsin kovista kivuista kukauden päivät 10 vuotta sitten, lääkärin kipulääkkeistä ei ollut mitään apua. Onneksi tuttuni kehoitti käymään D.C kiropraktikolla, niin teinkin ja kipu jäi hoitopöydälle. Oli ilmeisesti iskiashermo jotenkin puristuksissa ja siitä johtui isovarpaaseen saakka säteillyt hermokipu. Kävin siellä pari kertaa, jalkaterän tunto palasi kokonaan vasta noin vuoden kuluttua. Moni tuttunikin on sen jälkeen saanut apua kiropraktikolta tukielinvaivoihinsa. Koulutettu kiropraktikko myös sanoo rehellisesti, jos ei pysty auttamaan.

• I wanna walk

Mä käyn pari, siis yleensä kaks, kertaa vuodessa naprapaatilla - nyt on taas selkeet noidannuolioireet enkä aio odottaa et tää menee sellaseks ku viime keväänä et hädin tuskin pystyn kävelemään vessaan tai kääntämään sängyssä kylkeä ja sit eiku ambulanssilla terveyskeskukseen jossa kirkasotsanen vasta valmistunu äidin pikku pinku lääkäri sano naprapaatista: "Tiede ei ole pystyny todistamaan et siitä on hyötyä". - No, ehkä ei hänen lukemansa tiedelehdet mut tuhannet ihmiset jotka on käyny/käy sillä naprapaatilla jonka luona kävin, kävelee sinne pää kainalossa tai kippurassa ku Notre Damen kellonsoittaja ja kävelee vastaanotolta pois selkä suorana omin jaloin; et siinä terkkareiden puoliammattitaitosille autoritäärisille lekureille vähän tosielämää ja tiedettä.

Eli naprapaattia suosittelen (tai kiropraktikkoa) mieluummin ku lekureiden 10-14 päivän burana sun muita kuureja.
        Tosin täytyy myöntää et lihasrelaksantti Sirdaludista olen kuullu paljon hyvää ja erilaiset tulehduskipulääkkeet toimii kohtalaisena ensiapuna, esim noidannuolessa se SI-nivel-joku on tulehtunu jollon niillä on käyttöä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voiko normaali ihminen ryhtyä vasemmistolaiseksi?

Tätä jäin pohdiskelemaan.
      Maailman menoa
      202
      4198
    2. SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa

SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah
      Maailman menoa
      146
      3768
    3. Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen

No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat
      Maailman menoa
      70
      3097
    4. Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä

Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.
      Maailman menoa
      43
      1569
    5. Ikävä sinua mies

Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i
      Ikävä
      19
      1378
    6. Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta

Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk
      Maailman menoa
      27
      1341
    7. Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa

Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58
      Parkano
      32
      1337
    8. Sulla on avaimet ja keinot

Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi
      Ikävä
      23
      1331
    9. Kiinnostaa - ei kiinnosta - kiinnostaapas

Selittäkää hämmentyneelle miksi miehiä ei ikinä kiinnosta silloin, kun sitä olisi itsekin kiinnostunut? Sitten kun siirt
      Sinkut
      115
      1108
    10. Martina haluaa Marbellaan

Martinan tekisi mieli ottaa lennot Marbellaan, jossa näkisisi kauniita ja hyväntuulisia ihmisiä. No sitten pitää matkust
      Kotimaiset julkkisjuorut
      215
      1043
    Aihe